Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelivideon teko

Vastaus: Pelivideon teko

Tarkoitus olisi löytää helppokäyttöinen kaappari, HD-kuva on must. Mitä suosittelisitte? Elgatoa olen kuolannut, mutta kun sen hinta toimitettuna lähentelee kahtasataa. En ole myöskään käytettynä tuota onnistunut löytämään. Rahaa olen valmis pistämään HD-kaappariin ~100e.

Roxio Game Capture HD:n saa noin satasella saksan amazonista, onko se hyvä laite? Vaikuttaa jotekin halvalta ja muoviselta.. Kuvalaatu lienee kuitenkin ok. Tuohon pitää sitten erikseen ostaa kompotenttikaapelit, niin hinta sitten nousee lähemmäs Elgatoa. Kaksi kompotenttikaapelia tuo varmaan tarvitsee? (PS3 --> Kaappari --> TV) Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

AVerMedia Capture HD:n saa saksasta 80e, mutta kun ei yhtään kiinnostaisi alkaa pelleilemään kovalevjen kanssa (vaikka tuossa yksi ulkoinen pyöriikin). Paras olisi, kun kuvan saisi suoraan läppärin ruudulle.

Laitteen pitäisi olla yhteensopiva myös PS4, sitten kun tuohon tulee se päivitys. Tällä hetkellä videot varmaan teen PS3:lla.

Täältä löytys elgato joutilaana, otahan yhteyttä.
 
Vastaus: Pelivideon teko

PC.llä tallentaville vinkiksi.

DXtory on paras ohjelma. Kannattaa katsoa Jackfragsin video aiheesta. Hyvää pelivideota rasittamatta konetta oikeastaan ollenkaan.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Jos jollakkin elgato pyörimässä nurkissa niin olen kiinnostunut ostamaan edullisesti. Pistähän yksityisviestiä. :)
 
Vastaus: Pelivideon teko

Avermedia Gamecapture HD on ollut hyvä pelivideon kaappaukseen PS3:lla. Varsinkin tuo, että videotallennetaan suoraan ulkoiselle kiintolevylle on se ominaisuus, jonka takia hommasin kyseisen laitteen pelivideon tallentamista varten. Kyseinen laite on vielä tuettuna valmistajalta ja helmikuussa tuli viimeisin firmwarepäivitys. Hieno huomata, että muutaman vuoden vanhaa laitetta tuetaan vielä ja ominaisuuksia parannetaan, vaikka muutokset olisivatkin pieniä.
 
Vastaus: Pelivideon teko

PS4:sen Share Factoryn myötä jokainen saa helposti näyttäviä videoita aikaiseksi. Pian niitä voi jakaa myös suoraan konsolista YouTubeen ilman että siirtäisi sen ensiksi tikun kautta PC:lle.

MUTTA miten on noiden musiikkiraitojen käyttäminen videoiden taustamusiikkina? Jotain tekijänoikeusjuttujahan tuohon toki liittyy, mutta ihan käytännön tasolla, mitä saa käyttää ja mitä eì? Ja mistä sen tietää, mikä raita on käytettävissä? Lisäksi, puuttuuko YouTube noihin, jos laittaa taustalle esim. jonkun kovalevyltä löytyvän mp3-biisin?

Tarkoitus olisi siis siirtää tikun avulla PS4:lle Share Factoryn käyttöön biisi, jonka jälkeen valmis video olisi kaikkien nähtävillä YouTubessa.
 
Vastaus: Pelivideon teko

MUTTA miten on noiden musiikkiraitojen käyttäminen videoiden taustamusiikkina? Jotain tekijänoikeusjuttujahan tuohon toki liittyy, mutta ihan käytännön tasolla, mitä saa käyttää ja mitä eì? Ja mistä sen tietää, mikä raita on käytettävissä? Lisäksi, puuttuuko YouTube noihin, jos laittaa taustalle esim. jonkun kovalevyltä löytyvän mp3-biisin?

Tarkoitus olisi siis siirtää tikun avulla PS4:lle Share Factoryn käyttöön biisi, jonka jälkeen valmis video olisi kaikkien nähtävillä YouTubessa.
YouTube ilmoittaa "tekijänoikeusrikkomuksista" käyttäjän (videon lähettäjän) omalla sivullaan ja korvauksena tästä, esittää videon yhteydessä mainoksia. Asian voi "riitauttaa", mikäli on jo maksanut etukäteen korvaukset biisistä. Esim. olemme laittaneet mainosvideoita youtubeen, jolloin esitämme vain maksusuorituksen sovitun tahon kanssa, ja mainokset häviävät biisin päältä.

Helpompi asia on siis vain antaa YouTuben näyttää niitä pakollisia mainoksia, mikäli biisiin ei ole oikeuksia.

Osa levy-yhtiöistä on myös estänyt tiettyjen biisien käytön, jolloin video näytetään vain ilman ääniraitaa automaattisesti.

YouTuben algoritmit kyllä havaitsevat ja tunnistavat biisin (näyttää erillisellä sivulla biisin tiedot), vaikka se olikin vain satunnainen-mp3-biisi.

Biisi on tunnistunut mm. sukujuhlissa livenä lauletun biisin kanssa, jossa melodia oli lainattu olemassa olevasta biisistä.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Olen ajatellut alottaa pelivideoiden tekemisen ja haluaisin ensin tietää joitain asioita. Konsolina on xbox 360. Kaappariksi luultavasti ostan jonkin avermedian game capture-laitteen. Riittääkö tietokoneen mikki aluksi ja miten ääni kannattaisi nauhoittaa? Koneelta löytyy sony vegas pro 11 joten sillä editoisin videot. Pelejä on laidasta laitaan. Lähinnä kuitenkin GTA V ja Far Cry 4 ilmestyessään
 
Vastaus: Pelivideon teko

Tuli tilattua hauppauge hd pvr 2 gaming edition plus xone videoitten nauhotteluun. onko porukalla kokemuksia kyseisestä kombosta?
 
Vastaus: Pelivideon teko

Olen ajatellut alottaa pelivideoiden tekemisen ja haluaisin ensin tietää joitain asioita. Konsolina on xbox 360. Kaappariksi luultavasti ostan jonkin avermedian game capture-laitteen. Riittääkö tietokoneen mikki aluksi ja miten ääni kannattaisi nauhoittaa? Koneelta löytyy sony vegas pro 11 joten sillä editoisin videot. Pelejä on laidasta laitaan. Lähinnä kuitenkin GTA V ja Far Cry 4 ilmestyessään
Äänten nauhoittamisesta pari perusasiaa (oletan että nyt tehdään ns. reaaliaikaista kommentointia, eikä jälkikäteen nauhoitettua selostusta):

1) Peliäänet viedään kuulokkeisiin (headset tai stereokuulokkeet) ja kuulokkeet pistetään omaan päähän
- Peliäänet nauhoitetaan suoraan HDMI streamista
2) Selostus nauhoitetaan erillisestä mikrofonista omalle raidalleen

Kohta 1 estää peliäänten kiertämisen kohdan 2 kautta, joten pelin ääniraita saadaan nauhalle selkeänä.

Jos ihan vakavissaan ajattelit puhetta nauhoittaa, niin sillä koneen mikillä ei tee kyllä yhtään mitään. Tähän ei ole mitään poikkeuksia, noi on tehty lähinnä hätävaraksi siltä varalta että headsettiä ei satu olemaan saatavilla ja näiden "ominaisuuksiin" kuuluu mm. näppäinäänten ja huoneen kauin nauhoitus, tietenkin niin että siitä itse puheesta ei saa mitään selvää.

Eli - hommaa oman puheen nauhoitukseen minimissään joku VOIP käyttöön tarkoitettu headset, josta löytyy mikki jonka saat tuotua mahdollisimman lähelle suuta. Melkein mikä tahansa käy tähän tarkoitukseen, esimerkkinä vaikka Logitechin mallisto: http://www.logitech.com/en-us/voip-headsets

Jos taas haluat nauhoittaa laadukasta puheääntä, niin silloin kannattaa panostaa suoraan johonkin isokalvoiseen USB konkkamikkiin. Tässä pari hyväksi todettua mallia:

http://www.thomann.de/gb/blue_yeti.htm
http://www.thomann.de/gb/samson_gtrack.htm

Kuten tuolla yläpuolella totesin, niin puhe olisi hyvä nauhoittaa omalle raidalleen ja peliäänet omalle (stereo)raidalleen kaapatun videon yhteyteen. Puheäänen nauhoitustaso säädetään sellaiseksi, että ääni ei mene särölle (lue: tasomittari ei mene punaiselle) vaikka puhuisi tai huudahtaisi kovempaa. Tämä siksi, että tasoja voi säätää ja tasoittaa jälkituotantovaiheessa. Se, miksi erillinen raita eikä suoraa stereo mixdownia nauhoituksen yhteydessä - stereo mixdownin riskinä on aina se, että puhe tai peliäänet jäivät liian hiljaiselle, jolloin jompi kumpi (tai molemmat) eivät kuulu katsojalle selkeästi ja tätä ei pysty enää jälkituotantovaiheessa korjaamaan jos peliäänet ja mikkiraita on miksattu samalle stereoraidalle.

Nauhoitusvaiheessa stereoksi miksaus on tietty ihan ok, jos nauhoituspaikka on sellainen että mikin sijoitus on aina vakio ja tasoja ei tarvitse säätää joka sessiota ajatellen. Jos kolmen audiokanavan nauhoitus ei onnistu suoraan, pitää oman puheen audioraita nauhoittaa erillisellä ohjelmalla tai laitteella ja sen jälkeen miksata raitojen tasot jälkituotantovaiheessa.

Tästä herää varmasti enemmänkin kysymyksiä, joten kysykää. En nyt mene esim. jälkituotantoon ja siihen miten tasot kannattaisi säätää ja miten esim. puheääntä voidaan prosessoida jotta tasot saadaan kohdalleen.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Moro.

Mä olen tallentanut pelikuvaa Avermedia Gamecapture HD 2:sella ja toimii hyvin. Tallennan suoraan muistitikulle, tikussa pitää vaan olla tarpeeksi nopea luku ja kirjoitusnopeus jotta toimii laitteessa. Ja tikku pitää olla formatoitu ntfs muotoon, useimmat muistikut ovat valmiiksi fat32 muotoon formatoitu mikä estää yli 4GB tiedostojen tallentamisen. Tätä en aiemmin tiennyt mikä tuli aika yllätyksenä, eli jos ostat 16Gb muistitikun ja haluat siirtää siihen yli 4Gb tiedoston niin eipä onnistu jos on fat32 muodossa niinkuin suurin osa on.

Oon avannut uuden kanavan ja ensimmäinen walkthrough on Crysis 2 vaikeimmalla Supersoldier tasolla. Suurin osa ainakin noista suosituimmista pelikanavista tuntuu olevan sellaisia missä pelaaja vaan pelailee jotenkin ja ölisee päälle ilman mitään järkevää sanottavaa joten ajattelin tehdä tällaisia walkthrough läpipeluu-videoita peleistä missä olis vähän erilaiset lähtökohdat. Eli ensinnäkin videoita peleistä joista ite tykkään ja joita on tullut pelattua paljon, pelaaminen on harjoiteltua ja mietittyä ja sitten kommentointi on pelaamiseen ja taktiikoihin liittyvää. Ja muutenkin että lähtökohta videon tekoon olis enemmän sellainen intohimo pelejä ja pelaamista kohtan. Kommenttiraita on aksentoidulla lontoolla mutta ajattelin tehdä kuitenkin kommenttiraidan englanniksi kun kerta internetissä ollaan. Jos jotain hyötyä niin ainakin hyvää englanninkielen harjoitusta, suosittelen. :)

Mutta jos kiinnosta tsekkaa niin Crysis 2 walkthrough on siis valmis ja latailen videoita tubeen tässä pikkuhiljaa. Useampi video sieltä jo löytyy. Ei ehkä mikään tän hetken kuumin peli mutta yks omia suosikkeja joka on tullut pelattua useaan kertaan läpi ja hieman aliarvostettu räiskintä mun mielestä. Suurin osa noista muista youtube läpipeluuista supersoldier-tasolla näyttää olevan vaan pelkkää cloakin kanssa näkymättömänä kävelemistä joten ajattelin tehdä sellaisen kunnon läpipeluun tästä pelistä missä aion eliminoida kaikki viholliset joka alueelta.

Tässä linkki playlistiin:

https://www.youtube.com/watch?v=wUb5s1BWWUU&list=PLFsecp-nYxTFd8yajVm8AUI4iDNQLGIaE&index=1
 
Vastaus: Pelivideon teko

PS4:sen Share Factoryn myötä jokainen saa helposti näyttäviä videoita aikaiseksi. Pian niitä voi jakaa myös suoraan konsolista YouTubeen ilman että siirtäisi sen ensiksi tikun kautta PC:lle.

Jos omistat tietokoneen (Windows), niin en kyllä voi suositella ShareFactorya sen hitauden ja hankaluuden takia. Itse olen käyttänyt PS4 videoissani (http://www.youtube.com/user/Niittylesbo/videos) Windows Movie Makeria (suomenkielisessä wintoosassa elokuvatyökalu), koska se on täyttänyt tähän mennessä kaikki tarpeeni. Huomattavasti nopeampi editoida kun ShareFactorylla ja saat luotua PS4:lla nauhoitetuista pätkistä suoraan 1080p laatuisia videoita. Sony Vegas oli kokeilussa yhdessä vaiheessa, mutta ei riittänyt motivaatio alkaa opetella sen käyttöä. Ehkä myöhemmin alkaa kiinnostaa, kun oma vaatimustasoni nousee.

MUTTA miten on noiden musiikkiraitojen käyttäminen videoiden taustamusiikkina? Jotain tekijänoikeusjuttujahan tuohon toki liittyy, mutta ihan käytännön tasolla, mitä saa käyttää ja mitä eì? Ja mistä sen tietää, mikä raita on käytettävissä? Lisäksi, puuttuuko YouTube noihin, jos laittaa taustalle esim. jonkun kovalevyltä löytyvän mp3-biisin? Tarkoitus olisi siis siirtää tikun avulla PS4:lle Share Factoryn käyttöön biisi, jonka jälkeen valmis video olisi kaikkien nähtävillä YouTubessa.

Olen aina käyttänyt tekijänoikeudellisesti suojattua musiikkia videoissani. Nyt kuitenkin vähän aikaa sitten tulin muihin aatoksiin ja tulevaisuudessa kaikissa videoissani soi rojaltivapaa musiikki. Sitä löytää youtubesta älyttömästi ja usein vaatimuksena on ainoastaan musiikin tekijän mainita videon tiedoissa. Youtube ei välttämättä rankaise tekijänoikeudellisen musiikin käytöstä videoissa, mutta kaikissa videoissa on huomautus jos Youtube on tajunnut käyttämäni biisin 3. osapuolen musiikiksi. Mikäli teet videoita omaksi iloksesi, niin voit käyttää mitä haluat. Jos kuitenkin hypoteettisesti ajattelet tulevaisuudessa saavuttavasi enemmän katsojakertoja, niin suosittelen että käytät tekijänoikeusvapaata musiikkia. Tekijänoikeussuojatun musiikin käyttö ilman lupaa on loppupeleissä kuitenkin aina kiellettyä.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Jos omistat tietokoneen (Windows), niin en kyllä voi suositella ShareFactorya sen hitauden ja hankaluuden takia. Itse olen käyttänyt PS4 videoissani (http://www.youtube.com/user/Niittylesbo/videos) Windows Movie Makeria (suomenkielisessä wintoosassa elokuvatyökalu), koska se on täyttänyt tähän mennessä kaikki tarpeeni. Huomattavasti nopeampi editoida kun ShareFactorylla ja saat luotua PS4:lla nauhoitetuista pätkistä suoraan 1080p laatuisia videoita. Sony Vegas oli kokeilussa yhdessä vaiheessa, mutta ei riittänyt motivaatio alkaa opetella sen käyttöä. Ehkä myöhemmin alkaa kiinnostaa, kun oma vaatimustasoni nousee.

Plese kaappaa videot 720p resolla eikä se siitä 1080p matskuksi muutu vaikka rendaat sen sillä resolla. Se vaan tekee kuvasta huonomman koska sitä skaalataan isommaksi.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Plese kaappaa videot 720p resolla eikä se siitä 1080p matskuksi muutu vaikka rendaat sen sillä resolla. Se vaan tekee kuvasta huonomman koska sitä skaalataan isommaksi.
PS3:lla 720p onkin ihan kannattava kun sillä ei paljoa 1080p pelejä nähty. Uuden sukupolven konsoleilla (tai ainakin PS4:llä) taas päästäänkin sinne 1080p:n melko useassa pelissä, joten ei sitä kannata ainakaan kaappausvaiheessa kannata rajoittaa.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Plese kaappaa videot 720p resolla eikä se siitä 1080p matskuksi muutu vaikka rendaat sen sillä resolla. Se vaan tekee kuvasta huonomman koska sitä skaalataan isommaksi.

Voi hyvinkin olla. Olen itse Movie Makerissa käyttänyt tuota ohjelman omaa "luo elokuva teräväpiirtonäyttöä varten" -vaihtoehtoa, mikä taitaa automaattisesti rendata ne kaikki 1080p resolle. Voisin kokeeksi seuraavassa videossa käyttää luomisvaiheessa 720p vaihtoehtoa ja katsoa vaikuttaako kuvanlaatuun mihinkään. Mulla on kämpässä niin pieniä töllöttimiä, että näissä en ainakaan ole huomannut mitään silmiinpistävää huonontumista, vaikka olen tolle 1080p resolle rendannut. En tiedä huomaisiko eroa sitäkään vähää youtubeen uppaamisen jälkeen, koska videoiden laatu huononee kyllä ihan helvetisti kun ne sinne lykkää. Värit menee ihan miten sattuu.
 
Vastaus: Pelivideon teko

PS3:lla 720p onkin ihan kannattava kun sillä ei paljoa 1080p pelejä nähty. Uuden sukupolven konsoleilla (tai ainakin PS4:llä) taas päästäänkin sinne 1080p:n melko useassa pelissä, joten ei sitä kannata ainakaan kaappausvaiheessa kannata rajoittaa.

Siinäpä se onkin, että PS4 itse siis tallentaa sen videon 720p resolla. Jos haluaa 1080p matskua niin täytyy hommata kaappauskortti.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Siinäpä se onkin, että PS4 itse siis tallentaa sen videon 720p resolla. Jos haluaa 1080p matskua niin täytyy hommata kaappauskortti.
No nii just, enhän mä taas osannut lukea ihan kokonaista lausetta. En kyllä totakaan tiennyt, että 720p:llä tallentelee. Nimim. kaappauskortilla mennään :)
 
Vastaus: Pelivideon teko

Saako PS4:n videotallennuukseen mitenkään muiden kanssapelaajien puheääniä mukaan nauhalle? Oman puheäänen saa päälle/pois ruksillä ruutuun, mutta miten tuo onnistuu/ko muiden kohdalla? Käytössäni on PS3 wireless stereo headset.
 
Vastaus: Pelivideon teko

Saako PS4:n videotallennuukseen mitenkään muiden kanssapelaajien puheääniä mukaan nauhalle? Oman puheäänen saa päälle/pois ruksillä ruutuun, mutta miten tuo onnistuu/ko muiden kohdalla? Käytössäni on PS3 wireless stereo headset.

Eipä taida onnistua. Kaappauskortilla kyllä, kun hoitaa omat puheet PlayStation Cameran kautta ja ottaa puheet televisiosta peliäänien joukosta.
 
Vastaus: Pelivideon teko

En ole nyt satavarma tuleeko oikean otsikon alle, mutta asiaan.

Tuli hommailtua tua Hauppaugen HD PVR 2 videotallennin, pleikka 4 pelailuja varten. Nyt tartteis saada jotkut hedarit, että puhetta saatais joukkoon :)
Kaverilla olis myynnis tollaiset Fatal1tyt.
http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/creative/headset-creative-fatal1ty-gaming-p748885

Noitten liittäminen ei tosin taida olla ihan yksinkertaista? Eli, jos on jotain helpompia keinoja, olen kuulolla. Toimiiko USB-headsetit?
 
Vastaus: Pelivideon teko

Tuli hommailtua tua Hauppaugen HD PVR 2 videotallennin, pleikka 4 pelailuja varten. Nyt tartteis saada jotkut hedarit, että puhetta saatais joukkoon :)
Kaverilla olis myynnis tollaiset Fatal1tyt.
http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/creative/headset-creative-fatal1ty-gaming-p748885

Noitten liittäminen ei tosin taida olla ihan yksinkertaista? Eli, jos on jotain helpompia keinoja, olen kuulolla. Toimiiko USB-headsetit?

Itsellä oli samat vuosikausia käytössä. Liität korvalaput televisioon ja keskustelut hoidat esimerkiksi Playstation Cameran mikrofonien kautta. Tallennat omat puheesi videokameralla ja yhdistät ääniraidan videoeditorissa synkassa pelivideoon. Pleikka kolmosen kanssa oli käytössä USB-"musiikkikortti", jolloin Fatal1tyt pääsi yhdistämään mikrofonin osalta suoraan konsoliin.

Ei toimi USB-liitäntäiset headsetit.
 
Ylös Bottom