Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Persona 5

Peruspeli tuli reilu 2 vuotta sitten läpäistyä ja pääsi omalla listalla kaikkien aikojen parhaimpien pelien kärkeen. Nyt Royal myös koettu, pienillä pelillisillä parannuksilla, lisätarinalla ja parilla uudella hahmolla lisättynä; edelleen yksi parhaista ikinä.

100h tähän taas tuli laitettua, eikä kaduta yhtään. Näiden hahmojen kanssa vietti ilolla tuon ajan ja jopa vähän jäi nälkä. Se Scramble ei ole tainnut vielä länsimaihin tullut, ehkäpä senkin voisi aikanaan hommata.
 
Tämä on kyllä kumma peli itselle, jotenkin aina unohtuu pitkäksi aikaa (nyt 2kk tauko) ja silti kun palaa pelin ääreen niin siihen saa upotettua tunteja helposti ja lopettaminen on todella vaikeaa koska peli on niin koukuttava. Nyt 32h Royal versiota takana ja sain kolmannen luolaston läpi.

Pidän todella paljon tuosta draaman seuraamisesta koulussa ja sen ulkopuolella sekä kaikista aktiviteeteistä joita pelissä on. Myöskin hahmot ja juoni on todella mukaansa tempaavat. Mutta ne on nuo luolastot jotka ovat todella puuduttavia ja ihan liian pitkiä sen takia aina epäröi palata pelin pariin. Tuon kolmannen luolastonkin viimeinen alue oli niin venytetty ja ärsyttävän pitkäveteinen.

Jos se 6 osa sieltä joskus saapuu niin toivon että ne ei olisi niin pitkiä, muutenhan niissä on otettu aika iso harppus 4 jossa ne kaikki näytti samalle ja samoja tyhjiä käytäviä sai sahat loputtomiin.

Kyllä minä tämän joskus loppuun saan sen vannon.
 
Tullut hankittua kummatkin erikoisverisot ”tästä”.. Vähän sama homma oli Kingdom Come Deliverancen kanssa kun siinä tuli niin perusversiosta kuin Royal editionista omat Collector’s Editioninsa… siinä vaan se Roayl ei nyt peliä sinänsä oikeastaan muuttanut muuta kuin sitten DLC:t pisti siihen samaan pakettiin mutta sinänsä itse peliin ei siinä oltu kajottu sen enempiä.
 

Liitetiedostot

  • P5s.jpg
    P5s.jpg
    5,5 MB · Lukukerrat: 8
Alkuperäisen Persona 5:n ja Persona 5 Royalin molemmat läpi pelanneille kysymys. Menetänkö käytännössä mitään olennaista jos vaihdan peliliikkeessä tuon alkuperäisen Royaliin? En ole vielä ehtinyt tuota alkuperäistä koskaan pelaamaan ja olen kuitenkin olettanut, että Royalista löytyy käytännössä kaikki samat asiat kuin alkuperäisestä mutta lisäksi vielä suhteellisen paljon ekstrajuttuja. Onko olettamukseni oikea? Jos on, niin vien vielä tällä viikolla tuon alkuperäisen Persona 5:n vaihtoon monen muun pelin ohella ja otan sitten Royalin tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäisen Persona 5:n ja Persona 5 Royalin molemmat läpi pelanneille kysymys. Menetänkö käytännössä mitään olennaista jos vaihdan peliliikkessä tuon alkuperäisen Royaliin? Ei ole win vielä ehtinyt tuota alkuperäistä koskaan pelaamaan ja olen kuitenkin otettanut, että Royalista löytyy käytännössä kaikki samat asiat kuin alkuperäisestä mutta lisäksi vielä suhteellisen paljon ekstrajuttuja. Onko olettamukseni oikea? Jos on, niin vien vielä tällä viikolla tuon alkuperäisen Persona 5:n vaihtoon monen muun pelin ohella ja otan sitten Royalin tilalle.
Oletat oikein, sama peli mutta mukaan lyöty pelin varrelle uusia/parannettuja juttuja. Tarkoittaa toki sitä että Royal pitää aloittaa alusta, eikä voi jatkaa perusversion savea.

Ehkä pieni kryptinen spoileri/spekulaatio
Royal hiukan olettaa että pelaaja on kokenut perusversion true endingin (jonka toki voi saada Royal versiossakin), mutta Royalissa on oma true ending
 
Oletat oikein, sama peli mutta mukaan lyöty pelin varrelle uusia/parannettuja juttuja. Tarkoittaa toki sitä että Royal pitää aloittaa alusta, eikä voi jatkaa perusversion savea.

Ehkä pieni kryptinen spoileri/spekulaatio
Royal hiukan olettaa että pelaaja on kokenut perusversion true endingin (jonka toki voi saada Royal versiossakin), mutta Royalissa on oma true ending
Kiitos tyhjentävästä ja nopeasta vastauksestasi! :)
 
50h takana ja viides luolasto läpi, täytyy sanoa että oli varmasti yksi surkeimmista pomoista missään JRPG pelissä pitkään aikaan. Ihan puskista tulee mekaniikoita joita ei aikaisemmin ollut ja jos et ole valmistautunut niihin niin ihan turha yrittää. Täytyi tehdä aikamoisia suunnitelmia ja tutkia bossin heikkouksia ennenko sai pistettyä sen matalaks. yli 2h hakkasin päätä seinään ennenko keksin keinon voittaa sen ja silloinkin juuri ja juuri onnistui.

En tiedä paljonko peliä on vielä jäljellä mutta toivottavasti tuo oli pelin ärsyttävin bossi.
 
En tiedä miten paljon on peliä vielä jäljellä mutta Royalin läpipelanneille kysymys.

Eli siis voitin juuri ison pahan isukin (Shido), odottelen tällä hetkellä että päivät kuluu ja mitä tapahtuu. Kysymykseni on siis että kannattaako alkuperäisen Persona 5 good ending katsoa ensin (otin siis selvää kuinka pääsee siihen extra tarinaan) vai jatkanko vain suoraan Royalen lopulla ja jatkan tarinaa näkemättä alkuperäistä loppua. Onko tarina siis erillainen alkuperäisessä lopussa ja Royalen lopussa jos tarina jatkuu sillä uudella osiolla. ?

Toivottavasti oli niin sekavasti kirjoitettu että joku ymmärsi.
 
En tiedä miten paljon on peliä vielä jäljellä mutta Royalin läpipelanneille kysymys.

Eli siis voitin juuri ison pahan isukin (Shido), odottelen tällä hetkellä että päivät kuluu ja mitä tapahtuu. Kysymykseni on siis että kannattaako alkuperäisen Persona 5 good ending katsoa ensin (otin siis selvää kuinka pääsee siihen extra tarinaan) vai jatkanko vain suoraan Royalen lopulla ja jatkan tarinaa näkemättä alkuperäistä loppua. Onko tarina siis erillainen alkuperäisessä lopussa ja Royalen lopussa jos tarina jatkuu sillä uudella osiolla. ?

Toivottavasti oli niin sekavasti kirjoitettu että joku ymmärsi.

Vastauskin on ehkä vähän sekava. Good ending on samantapainen molemmissa, mutta Royaliin on täysin uusi end cutscene tehty tilalle. Ja royal osuus vähän jopa olettaa että perusversion good ending on pelaajalla tiedossa. Varmasti pärjää ilmankin, mutta suosittelen kyllä kattomaan alkuperäisen good endingin myös, en tiedä sitten että paljon pitää pelata uudestaan että voi kokea molemmat (kannattaako mielummin vain tubesta kattoa kun olet päässyt royal osuuteen tai viimeistään kun homma on kokonaan paketissa).
 
Näin se mennä napsahti läpi, 88h30min. Olipahan kerrassaan loistava peli jonka tarina ja hahmot eivät jättäneet kylmäksi, dungeon osuudet oli välillä vähän ahdistavan pitkiä mutta ei ne nyt ihan hirveästi vaikuttanut fiilikseen. Tässä pelissä on niin järjetön määrä tekemistä erilaista tekemistä ja erilaisia hahmoja joiden kanssa rakentaa suhdetta että varmasti jokaiselle on jotain mielenkiintoista. Vuoropohjaiset taistelut ovat itselle aika ei ei nykyään, voi ne olla toimiviakin kuten Dragon Quest 11 mutta tässä ne kyllä tökki ja pahasti välillä. Sen takia Persona 5 Scramble olisi hemmetin kiva saada joskus tännekkin, eiköhän sen luulis joskus ensivuonna tulevan viimeistään.

Spoileria (ehkä?) pelin lopusta, tavallaan ei.

Loistavasti peli myöskin onnistuu tunkemaan 20h lisää tarinaa tässä Royal versiossa mutta se ei silti tee alkuperäistä loppua turhaksi, nerokas veto kertakaikkiaan. Tämän takia suosittelenkin kaikkia ainakin katsomaan sen alkuperäisen lopun sen jälkeen kun pääsee tuohon Royal osuuteen, ihan kuin muutkin täällä maininneet.

Jos arvosana pitäisi antaa niin tekisi mieli antaa 10, mutta en tiedä voinko perustella sitä koska luolastot välillä tuntui siltä ettei ne lopu ikinä. Ehkä 9.5 sitten, vaikka pelin lopussa kyllä tuntui ettei kovin montaa näin loistavaa peliä ole elämänsä aikana pelannut.

Nyt ymmärrän miksi Persona 6 tuleminen on kestänyt jo sukupolven verran, miten pistää tästä enään paremmaksi ? Varmasti siellä pureskellaan kynsiä että saadaan yhtä loistava seuraaja pelille.
 
Persona 5 royal ehdottomasti jos joku, verrattavissa DQ 11 S mitä tulee parannusten suhteen ja 10h extra tarinaa.

Kumpaakin versiota olen pelannut ja kannattaa siirtyä suoraan Royalin pariin. Se on parempi ja siinä on enemmän kontenttia. Se muokkaa myös gameplayta parempaa suuntaa ja antaa pelaajalle enemmän vapauksia. Mutta Royal ei kuitenkaan niin paljoa eroa, että sitä kannattaisi pelata jos on pelannut sitä orginaalia. Varsinkaan kun pelin ensimmäiset 20h on lähinnä tutoriaalia. Pelinä kyllä yksi sukupolven parhaita.

Joo ei onnistu. Erinomainen peli se orginaalikin on mutta Royalissa on korjattu jotaikin asioita mitkä monia (myös minua) ärsytti alkuperäisessä. Tosin tähän huomiona että sitä alkuperäistä pelasin "vain" 50 tuntia. Royalin sitten läpi asti.

No voi helvetti, näin kauan se kuuluisa selkäranka kesti ja 24h perus version aloittamisen jälkeen kuului *NAPS* ja tuli kauppareissun yhteydessä käytyä Persona 5 Royal 33e hintaan noukkimassa pelikaupan hyllyltä. Storesta ois saanut 28e, mutta vannoutuneena discettimiehenä olin valmis maksamaan vitosen ekstraa, jos peli tartteekin laittaa kiertoon.

Olin kerennyt perus Persona femmaa rullata n. 2-3h, joten aika puuduttava ilta tulossa, mutta jotenkin tuo animointityyli, siirtymät ynm. on jotain sellaista johon en ole missään törmännyt aikaisemmin ja tarinakin vaikuttaa niin järjettömän sekopäiseltä, että nappasi mukaansa samantien. Vaikka vieläkin noi kadun aktiviteetit vähän mietyttääkin, vaikka en oo niihin kerennyt perehtyä edes vielä.

Negatiivisena sanottavana, että taisteluvalikot ja valikot ylipäänsä ovat tooodella raskaita ja sekavan tuntuisia tuon graafisen tyylin takia, ainakin näin alkuunsa, todella vaikealukuisia kun eriväriset ja -kokoiset tekstit hyppii milloin mihinkin suuntaan.
 
Pakko muuten kehasta, että nyt on joku ihan oikeesti miettinyt tätä hommaa. Päivällä harmittelin kun joutuu taas alusta tahkoamaan, tismalleen samat läpät kun eilen, mutta nou problemos, koska pakolliset keskustelut voi laittaa pikakelaukselle, cutscenet skipata ja jopa taistelut laittaa ns. rush- modeen, jolloin pelaaja hakkaa ne puolestasi. Nyt puolessa tunnissa päästy samaan kohtaan johon eilen meni n. 1.5h. :cool:

Vähän kyllä yllätti ekassa kohtauksessa kun homma menikin osittain ihan erilailla kun ekalla pelikerralla :D

junnu Leijonien erätauot kun rullaat niin pääsen pelin jälkeen jo jatkaa siitä mihin jäin :p


EDIT: Äsken tuli vähän huutonaurua:
Nimesin hahmoni alussa Taikuri Simo Aallon taikuri shown mukaan Jokeri Pokeriksi (jokeripokeribox) ja kävin äsken seuraavanlaisen keskustelun:

Morgana:
- We're counting on you, Joker!

Ryuji:
- Joker? That a nickname?

Morgana:
- Don't refer to it in such a lame way. It's a code name.
What kind of stupid phantom thief would use their real name!?
I'm not down for that.


On kyllä täysin murtamaton koodinimi Palacessa seikkaillessa :D :D
 
Viimeksi muokattu:
On brutaali peli, voi helvetti sentään!

Katsoin muutaman tipsi videon youtubesta ennen pelin aloitusta ja kaikissa sanottiin, että "tee alussa niin paljon askareita kun vain pystyt, silloin saat kasvatettua eri kykyjäsi".

Sitten tuli tilanne, että eka palace piti ottaa haltuun ja ymmärsin kyllä, että sille oli annettu dedis parin viikon päähän, mutta mä näppäränä poikana kävin opiskelemassa, ylläpitämässä ryhmähenkeä, kylpemässä oikein urakalla, pyörittelin espressokahveja ja väsäilin tiirikoita illat pitkät, kuten olin näistä tipseistä ymmärtänyt.

Sitten oli muutama päivä deadlineen ja menin ottamaan homman haltuun. Menin ihan päätyyn saakka kerralla ja kolusin joka ikisen nurkan. Sitten tultiin kohtaan, jossa oli selvästi vastus tulossa, joten kävin todellisuuden puolella pyörähtää, että sain SP-pointsit täyteen, että ei tulisi selkään.

Palasin bäkkiin, kaikki näytti hyvälle KUNNES yhtäkkiä mulle ilmoitetaan "hei, meidän pitää jättää käyntikortti" ja samaan lauseeseen "Oh shit, meillähän ei ole käyntikorttia mukana, sellanen pittää käydä askartelemassa ja tultava huomenna uusiksi"
-> pakko palata todellisuuteen ja päivät loppu kesken, kuula kalloon ja game over.
.... jaaaaaa olin savettanut koko ajan saman seivin päälle, joten ei auttanut kun mennä 10 päivää kalenterissa taaksepäin. Sinne meni yli 2h koluamista täysin hukkaan. :confused:

En muista, että missään aiemmin pelaamassani pelissä, olisi näin härskisti annettu pelaajan mennä eteenpäin vaikka peli tiesi jo ennen palaceen menoa, että on myöhästä.

Nyt vasta ymmärsin, että onhan tuonne kalenteriin noi dedikset merkattu selvästi. Ei käynyt vaan mielessäkään, että kalenterin vilkuilu on noin kriittisessä roolissa tässä pelissä, etenkin kun se on vähän hämärästi tuolla kolmiosta aukeavan valikon alla, toisiksi alimpina kohtana. Luulis, että noin tärkeä ominaisuus olisi ollut aukaistavissa yhden napin alta.

Noin muuten tykkään kyllä, ainakin vielä :D
Hahmot on mielenkiintoisia, alan päästä kiinni tähän 'koulu + 2 askaretta = 1 day' - kaavaan, pelissä yhdistyy perus JRPG elementit, mutta mukana on myös vähän tuollaista kevyttä Sly Cooper hiippailua ja hookilla siirtymismeininkiä
 
On brutaali peli, voi helvetti sentään!

Katsoin muutaman tipsi videon youtubesta ennen pelin aloitusta ja kaikissa sanottiin, että "tee alussa niin paljon askareita kun vain pystyt, silloin saat kasvatettua eri kykyjäsi".

Sitten tuli tilanne, että eka palace piti ottaa haltuun ja ymmärsin kyllä, että sille oli annettu dedis parin viikon päähän, mutta mä näppäränä poikana kävin opiskelemassa, ylläpitämässä ryhmähenkeä, kylpemässä oikein urakalla, pyörittelin espressokahveja ja väsäilin tiirikoita illat pitkät, kuten olin näistä tipseistä ymmärtänyt.

Sitten oli muutama päivä deadlineen ja menin ottamaan homman haltuun. Menin ihan päätyyn saakka kerralla ja kolusin joka ikisen nurkan. Sitten tultiin kohtaan, jossa oli selvästi vastus tulossa, joten kävin todellisuuden puolella pyörähtää, että sain SP-pointsit täyteen, että ei tulisi selkään.

Palasin bäkkiin, kaikki näytti hyvälle KUNNES yhtäkkiä mulle ilmoitetaan "hei, meidän pitää jättää käyntikortti" ja samaan lauseeseen "Oh shit, meillähän ei ole käyntikorttia mukana, sellanen pittää käydä askartelemassa ja tultava huomenna uusiksi"
-> pakko palata todellisuuteen ja päivät loppu kesken, kuula kalloon ja game over.
.... jaaaaaa olin savettanut koko ajan saman seivin päälle, joten ei auttanut kun mennä 10 päivää kalenterissa taaksepäin. Sinne meni yli 2h koluamista täysin hukkaan. :confused:

En muista, että missään aiemmin pelaamassani pelissä, olisi näin härskisti annettu pelaajan mennä eteenpäin vaikka peli tiesi jo ennen palaceen menoa, että on myöhästä.

Nyt vasta ymmärsin, että onhan tuonne kalenteriin noi dedikset merkattu selvästi. Ei käynyt vaan mielessäkään, että kalenterin vilkuilu on noin kriittisessä roolissa tässä pelissä, etenkin kun se on vähän hämärästi tuolla kolmiosta aukeavan valikon alla, toisiksi alimpina kohtana. Luulis, että noin tärkeä ominaisuus olisi ollut aukaistavissa yhden napin alta.

Noin muuten tykkään kyllä, ainakin vielä :D
Hahmot on mielenkiintoisia, alan päästä kiinni tähän 'koulu + 2 askaretta = 1 day' - kaavaan, pelissä yhdistyy perus JRPG elementit, mutta mukana on myös vähän tuollaista kevyttä Sly Cooper hiippailua ja hookilla siirtymismeininkiä
Jep, jotkut ovat kuulemma pelin joutunut alusta asti aloittamaan kymmenien tuntien jälkeen, itsellä oli ekan läpäisyn jälkeen melkein kaikki save slotit käytössä just in case. Oliko sinulla siis se save siellä 10 päivän takana vai miten selvisit noinkin "vähällä"?

Palatsit tosiaan kannattaakin vetää hyvissä ajoin aina niin pitkälle kuin vain pystyy ja käyttää mielummin sp itemejä (säästeliäästi) kuin käydä tankkaamassa tosimaailmassa, jotta säästyy aikaa enemmän muille hommille.

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikös se deadline näy siinä hudissakin kokoajan yläkulmassa päivämäärän vieressä? Vai näkyikö vain kun päivä vaihtuu ja tikari lentää?
 
Jep, jotkut ovat kuulemma pelin joutunut alusta asti aloittamaan kymmenien tuntien jälkeen, itsellä oli ekan läpäisyn jälkeen melkein kaikki save slotit käytössä just in case. Oliko sinulla siis se save siellä 10 päivän takana vai miten selvisit noinkin "vähällä"?

Palatsit tosiaan kannattaakin vetää hyvissä ajoin aina niin pitkälle kuin vain pystyy ja käyttää mielummin sp itemejä (säästeliäästi) kuin käydä tankkaamassa tosimaailmassa, jotta säästyy aikaa enemmän muille hommille.

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikös se deadline näy siinä hudissakin kokoajan yläkulmassa päivämäärän vieressä? Vai näkyikö vain kun päivä vaihtuu ja tikari lentää?
Game overin kohdalla tarjosi vaihtoehdoiksi "palaa kymmenen päivää taaksepäin" tai "palaa aloitusnäyttöön", en ole varma, että oliko toi kymppi päivää automaattinen vaihtoehto tässä P5R versiossa vai sattuko vain vara savetus olemaan tuossa kymmenen päivän päässä ja haki sen automaattisesti.
 
Itsellä on tunteja takana 65h ja olen vasta neljännessä palatsissa! Tuli joulutauko oikeaan paikkaan kun vedin Ghost of Tsushiman läpi ja nyt palaan tämän pelin pariin mutta ei helkkari; onko tässä siis vielä joku 100h jäljellä?

Peliä on mukavan leppoisaa, mutta ei kiesus vie näitä pelien pituuksia. Ja itse pelaan vielä alkuperäistä P5.

Noh, tässähän tää menee hyvin odotellessa Hitman 3 saapuvaksi. :)
 
35h takana ja kolme Palacea läpäisty. Onhan tämä loistava peli, tekemistä riittää enemmän kun kerkeää tekemään ja koko ajan aukeaa jotain uutta, joka pitäisi jotenkin huomioida, kaikenmaailman kaverisuhteiden ylläpitämisen lisäksi.

Oon pelannut peliä alusta saakka siten, että jengissä on yks healer/support ja kaks muuta täydelle hyökkäysteholla ja kaikki kolme koneen ohjeistamia, joten peli etenee mukavan jouhevasti ja päätyypillä riittää kun antaa vähän tulitukea ja etsii heikkouksia pokemoneill.. siis Personilla.

Tarinaa ja ennen kaikkea dialogia on aivan jäääärkyttävän paljon ja koska joululoma lähenee loppuaan niin tiputin jopa vaikeusastetta pykälää alemmas, jotta voisi keskittyä enemmän tarinaan ja saisi nopeammin niputettua nuo perus rivitaistelut ja mahdollisesti saisi homman pakettiin vielä loman aikana.

Skillsien kehitys on kyllä ollut tuskaisen hidasta, etenkin 'guts' tuntuu kehittyvän aivan järkyttävän hitaasti vaikka kuinka vedän burgeria yötäpäivää ja siinä välissä käyn verenpainemittauksissa klinikilla :D


Vähän ehkä pitäisi omaa rytmitystä muuttaa, koska nyt on koluttu palace lävitse parin ekan päivän aikana ja sen suorittamisen jälkeen jää 8-10 päivää jouten päiten odotellessa tuomion julkitulemista, jolloin homma käy hetkittäin tylsäksi kun luolissakin tulee seinä vastaan ennen kun maine kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Semmoisen jutun huomasin royal painoksesssa (en tiedä onko perusversiossa) että jos juokset alilevuista vihollista kohti, niin taistelu voitetaan heti ja siitä saa jonkin kyseisssä palacessa pyörivän personan heti kaveriksi. Myös ekspaa saa helposti tällä menolla.
Voipi olla että tämä kikka on jossain mainittu mutta nopeni oma peli huomattavasti..
 
Semmoisen jutun huomasin royal painoksesssa (en tiedä onko perusversiossa) että jos juokset alilevuista vihollista kohti, niin taistelu voitetaan heti ja siitä saa jonkin kyseisssä palacessa pyörivän personan heti kaveriksi. Myös ekspaa saa helposti tällä menolla.
Voipi olla että tämä kikka on jossain mainittu mutta nopeni oma peli huomattavasti..
Mä huomasin tämän dungeoneissa pyöriessä, mutta en ole vielä törmännyt tähän palacessa.

Mites muuten peliä pelanneet saako tolle oman poppoolle lisättyä jotenkin persoonia kans (eri 'värisiä' ynm)? Tuppaa joka levelin myötä tulemaan joku uusi skillsi ja ärsyttää olla koko ajan katsomassa minkä skillsin päälle tallentaa.
 
Ylös Bottom