Vastaus: PES vs. FIFA - virallinen taisteluketju (kaikki vuodet ja alustat)
Eiköhän pelin hankinta riipu vähän siitä mitä hakee. Pelaako yksinpeliä, moninpeliä, netissä ja mitä ominaisuuksia sisällöltään pitää tärkeänä. Itse aloitin nämä pelit Pes 2:sta ja Fifaa on tullut pelattua 10:stä asti.
Pessissä tipuin kyydistä siinä vaiheessa, kun niinkin yksinkertainen asia kuin mahdollisuus siirtää ohjaimia toiselle (tietokoneen) puolelle ei ollut enää mahdollista. Runsaasta palautteesta huolimatta myöhemmissäkään versioissa asiaa ei saatu korjatuksi. Moninpeliä pystyi siis ainoastaan pelaamaan yksittäisinä peleinä. Ehdottomasti legendaarisin ja pelatuin pelimuoto ainakin meillä oli se, että jokainen ottaa oman joukkueen ja muut yrittää vastapuolella tiputtaa jatkosta yksin tai useamman voimin. Yhtäkkiä tämä ei ollut mahdollista, koska VAIHTOEHTOA SIIRTÄÄ OHJAIMIA EI SAADA TOTEUTETUKSI... ja sehän ei ole keneltäkään pois, päinvastoin tuo lisää vaihtoehtoja. En oikeasti ymmärrä tätä FILOSOFIAA ja viime vuosinakin sama linja on jatkunut, tuodaan vaikka mitä uusia kameroita, mutta valikkoihin ei jätetä vaihtoehtoa valita vanhaa vaihtoehtoa, jolla pelaaja on tottunut vuosia pelaamaan. Samaan aikaan alkoi Pessillä tosin muukin sukeltaminen... huonoja pelejä, netin toimimattomuutta, mutta tämä ovien sulkeminen lopetti ainakin mun Pessin pelaamisen ja tiedän etten ole ainoa. Mun mielestä tälläinen tapa toimia ja tehdä pelejä on täysin väärä eikä siinä ajatella pelaajia ollenkaan. Tarvitaan vuorovaikutusta. Tuhansia pelaajia jätetään ulkopuolelle sen takia ettei voi tehdä yhtä painallusta ohjaimesta vasemmalle tai oikealle, oli sitten kysymys niinkin pienestä asiasta kuin kamerakulma tai jopa kokonaisesta pelimuodosta. Sen ymmärtäisin vielä, jos peli kokonaisuudessaan kehittyy sellaiseen suuntaan ettei enää peli miellytä, mutta tällaisiin ratkaisuihin kaatuminen tuntui niin turhalta.
Nyt taitaa vihdoin näkyä valoa tunnelin päässä ja pelinä on tultu askel eteenpäin varsinkin tekoälyn johdolla. Edellä mainittujen asioiden takia en enää Pessissä ole tutustunut tämän vuoden versioon, mutta olisi kiva tietää onko vastaavanlainen, mun mielestä suljettu kehitys jatkunut ja voiko jo nyt pelata useammankin pelin esimerkiksi moninpelinä turnausmuotoisesti ilman että kaadutaan ohjaimen siirtämisiin. En ole siis pätevä arvostelemaan nykyistä peliä, halusin ainoastan valottaa syitä miksi lensin monen muun kaverin kanssa ulos siitä sarjasta. Ei ollut mitä pelata.
Tämän vuoden Fifa palutti kunnolla takaisin pelaamaan virtuaalifutista, muutaman vuoden välillä Fifa WC 2010 oli ainoa peli mikä oli kovassa käytössä. Kaikki pääuudistukset, precision dribling, impact engine ja tactical defending ovat tuoneet hyvin mietittyjä lisämaustetta peliin. Esimerkkinä tactical defending, jolla haluttiin siirtää enemmän vastuuta pelaajaalle pois aivottomasta turbo pohjassa juoksemisesta, jolla ei ollut taidon kanssa mitään tekemistä ja se rikkoi vaan peliä helpolla tavalla. Negatiivista palautetta toki on tullut pelin julkaisun jälkeen, mutta esimerkiksi maalivahdin hallinta poistettiin pelaajilta tulleen palautteen takia nopealla aikataululla, koska sitä käytettiin väärin (kenttäpelaajia ohjaisi maalivahdin hallinnan aikana World Class tason tekoäly).
Linjaukset, kuten peliä rikkovien pelityylien vaikeuttaminen ja samalla oman aktiivisen osallistumisen vaatimukset ovat saaneet mut kääntymään Fifaan. Lisaksi koen filosofian olevan erilaista ja paljon enemmän käyttäjiä lähellä, vuorovaikutus toimii. Siitä on hyvä lähteä, kun luottamus ajattelutapaan ja pelin kehittymiseen toimii. Ei tarvitse pelätä minkä asian joku dikataattori heittää ensi vuonna täysin uusiksi ilman vaihtoehtoja tai selittelyjä. Kun vielä sisältö laukauksineen, syöttöineen ym. toimii niin kuin voi vaan itselle parhaimmillaankin toivoa ja löytyy vielä sopivat pelimuodot, niin paketti on valmis. Tekoälyn reaktiivisuus tulee vielä pahasti perässä, mutta muuten Fifa 12 on filosofialtaan, lähtökohdiltaan ja sisällöltään lähes täydellinen virtuaalifutispeli, joka on mun omalla kohdallani jopa ylittänyt odotukset "siitä suuresta ja parhaita paloja yhdistelevästä futispelistä, joka joskus toivottavasti vielä julkaistaan"
Korostan vielä loppuun, ettei tämä ole Fifan mainostamista Pessiä paremmaksi, vaan ainoastaan oma kertomus siitä miten tähän pisteeseen olen päätynyt. Joillakin muilla on sama käynyt päivastoin ja sarjasta toiseen ja toivon vaan että muutkin löytävät pelin, jota on odottanut ja jota kautta saada niitä pitkään kadoksissa olleita legendaarisia fiiliksiä.