Itse olen ostanut 08 versiosta asti jokaisen ja kyllä joka vuosi parempaan on menty.
Pelimoottorin vaihdoksessa tehtiin todella iso harppaus ja nyt on toinen kerta kun iso harppaus tehty gameplayssa ja nimenomaan parempaan suuntaan taas.
Kyllä Fifa 19 on jo pelkän Demon perusteella ihan selvästi paras koskaan tehty Fifa, vaikka ei saa edes nopeutta vielä hitaammalle jne.
Ihan eri planeetalta kuin esim 14.
Mutta PES:n koko versiota pelanneena 2015-18 ja 19 demoa, niin kyllä Fifa on jalkapallopelinä todella paljon viihdyttävämpi ja nautittavampaa pelattavaa, vaikka PES monet asiat mallintaakin hienosti. EA on pystynyt tekemään pelistä helposti lähestyttävän, mutta taitoa vaativan hallita. Ja pelaaminen on aina hauskaa ja tulee ”yksi peli vielä”-fiilis.
PES taas on (liian)hidas, kankeat pelaajat, välianimaatioiden skippauksen jne hitaita ja hankalassa napissa jne. Eikä kyse ole siitä, etteikö PES olisi näissä asioissa simumaisempi, mutta se saa koko pelin näyttämään kuin tervassa menisi ja tunteen ettei ukkoa hallitse, eikä ne tottele viiveettä kontrolleihin.
Fifa 19 on onnistunut yhdessä asiassa huonontamaan, nimittäin manuaali syötöissä. PES:ssä on aina läsnä fiilis, että tietokone auttaa syötöissä manuaaleillakin. Fifassa ei, paitsi nyt 19 Demossa. Tuli ihan PES siitä mieleen, kun ei pallo lähtenytkään millilleen enää sinne minne 18 versiossa, vaan usein liian helposti oman pelaajan jalkaan.
Molemmissa isoja ongelmia, mutta lisenssit, pelin sujuvuus, gameplay pehmeys, grafiikat jne. Oikeastaan joka osa-alueella Fifa on PES:iä edellä ihan selvästikin ja ne missä PES on edellä, aiheuttaa juuri sen kankean fiiliksen.
Olen harrastuksena futista lätkinyt ja töllöstä sitä seurannut, mutta en ole sinällään mikään futisfani, vaan penkkiurheilija mikä tykkää pelata futista konsolilla. Meikäläiselle Fifan aavistuksen rennompi ote on huomattavasti parempi vaihtoehto sulavana pelaamisensa. Sit taas true futis fanille joka itse aktiivisesti pelaa, niin saa varmasti paljon enemmän irti siitä miltä joku pelaajan syöttö näyttää, tai miten realistisen kankeasti ihminen kääntyy kentällä.
Itse kun en ehdi edes katsomaan mitään yksittäisen pelaajan asentoja tai tekniikoita, kun joudun katsomaan niin laajaa aluetta pelissä, jotta pysyn kärryillä mitä pitäs tehdä.