Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Piratismi

Baron

Well-Known Member
Osuipa tällainen silmiini konsolifinin ketjuista:

Myydään lihavamman mallinen xxxx xxx , johon on päivitetty x.xx Mxx-x firmware ja x.xx kernel add-on. Toisin sanoen laite kelpuuttaa pelien varmuuskopiot muistikortilta ja näyttää videot täydellä resoluutiolla. Vehje on ulkoisesti hyvässä kunnossa...

Siis voi vittu ihan suoraan sanoen päin naamaa. Uskotteko te tuota itsekään? Minun oikeustajuni vielä venyy sen verran, että saan omistamastani DVD-levystä tehdä käännöksen ja syöttää sen PSP:n muistikortille. Ymmärrän vielä sen, että jos esim. Disneyn klassikkoelokuva kannattaa polttaa DVD:lle talteen, jotta pennut eivät tuohoa levyä kun käyttävät niitä. Ei kun hetkinen... En itse asiassa edes ymmärrä sitä, koska omassa kodissani kaikki särkyvä/tuhoutuva digitaalinen viihde on kirjahyllyn ylähyllyillä turvassa pieniltä sormilta. Ei niitä ole tarvinnut turvata, koska niitä käytetään kuten pitääkin, eikä säilytetä avaimien seassa pöydällä kuten puolet ihmisistä tekevät Makuunin DVD levyille. Ainakin levyjen kunnosta päätellen.

Nämä samat ihmiset marisevat täällä foorumeilla, että onpa typerää kun mod-piireistä ei saa keskustella. No helkkari ihmekö tuo. Jos joku pystyy kotikonstein tekemään laillisen kopion UMD-pelistä, niin kertokaa ihmeessä minullekin. Nämä "lailliset kopiot" eivät oikeasti ole mitään muuta kuin torrentilla ladattuja piraattipaskoja, jotka eivät tuota mitään tekijöillensä. Ja joka muuta väitää, niin LOL siihen suuntaan vaan.

80-luvulla oli pelimaailmassa kaksi ilmiötä: Commodore ja Nintendo. Toinen elää vieläkin ja toinen jäi 90-luvun alkuun. Miksiköhän näin tapahtui? Toisella oli piratismia ja toisella ei. Commodorella oli naurettavan helppoa pelata kopioituja pelejä. Pakko tunnustaa, että itsekin nautin suunnattomasti 10 vuotiaana pikkupentuna kun kaverilla kävi ja pelit vain "kopioituivat" mukaan. NES:ä kun kävi hakkaamassa ja sinne ne pelit jäivät. Ihmetys olikin suuri kun yht äkkiä Commodore oli out ja piti Amiga hankkia. Ja päätäni löin samaan seinään: ilmaisia pelejä, ihanaa ! Ja taas oli ihmetys suuri kun Amiga meni out, muut ajoivat ohi, niillä oli rahaa. No tyhmä ei oppinut taaskaan ja PC alle... Ilmaisia pelejä, ihanaa ! Ja missä jamassa PC myynnit ovat tänä päivänä... Hitto että tänä päivänä hävettää oma käytökseni. Mutta ei kukaan minulle silloin kertoinut, että äläpäs tee näin.

Minua jaksaa vain hämmästyttää ihmisten lyhytnäköisyys, itsekkyys ja ajattelemattomuus näissä asioissa. Miksi digitaalisen viihteen (musiikki, pelit, elokuvat) tulee olla ilmaista? Miksi näitä palveluita tuottavat yhtiöt ovat suuria saatanoita, jos ne yrittävät laittaa kapuloita rattaisiin tälle kehitykselle. Minulla on kaveri, joka on ylpeä siitä, että hän ei ole ostanut ensimmäistäkään levyä/peliä/elokuvaa kohta 15 vuoteen? Ja ihmettelee kun minä ostan elokuvani/pelini kaupasta. Ja jos häneltä kysyy, että minkä konsolin hän aikoo ostaa? Niin vastaus kuuluu, että sen, mihinkä tulee pelejä. Ja kyllä, hän omistaa PSP:n.

En nyt tiedä oikein minkätakia tuli tällainen ketju ylipäätänsä perustettua. Tuli vain hyvin surullinen olo siitä, että ihmisten (ainakin osan) mielestä piratismissa ei ole mitään pahaa ja se on oikeutettua. Se on uskonnollisessa asemassa oleva aate, joka saa kohta poliittisen puolueenkin itselleen Suomeen.

Suurin puolustuspuhe piratsimille on raha tai ennemminkin sen puute. Toimisiko maailma yhtään sen paremmin, jos pelit olisivatkin 25% halvempia? En usko, sillä Commodolla pelit maksoivat uutena about 120 mk (20), joten rahan puute ei estänyt ostamasta uutta peliä vaikka joka viikko. Kyse on aivan jostain muusta. Haluaisin tietää vain mistä.
 
Vastaus: Piratismi

En usko, sillä Commodolla pelit maksoivat uutena about 120 mk (20), joten rahan puute ei estänyt ostamasta uutta peliä vaikka joka viikko. Kyse on aivan jostain muusta. Haluaisin tietää vain mistä.

Ottamatta kantaa itse aiheeseen; minulla ei ainakaan ollut kersana tuollaisia masseja käytettävissä. :eek:
 
Vastaus: Piratismi

Tunnustan, että pentuna poltin kaverilta pelit talteen pleikkari ykköselle. Sitä ennen ja sen jälkeen en ole piratismia harrastanut enkä tule harrastamaan. Kaikki pöllityt PS1-pelitkin on hävitetty ja ostettu alkuperäisinä hyllyn koristeeksi.

En edes lataa musiikkia netistä.

Tätä tosin tasapainottaa se, etten ikinä elämässäni maksanut tv-lupaa. Nyt sitä ei onneksi enää tarvitsekaa maksaa.

Ottamatta kantaa itse aiheeseen; minulla ei ainakaan ollut kersana tuollaisia masseja käytettävissä.

Joo mäkin olin varmaan se kulmakunnan ainoa pentu, jolla ei ollut ikinä viikkorahaa :rolleyes: Ja kun vanhemmat päätti lopettaa pelien oston NES:in jälkeen niin piratismi oli ainoa tapa pelata pelejä. Pari vuotta siinä heilahti kunnes pääsi kesätöihin.
 
Vastaus: Piratismi

Ottamatta kantaa itse aiheeseen; minulla ei ainakaan ollut kersana tuollaisia masseja käytettävissä. :eek:

Onhan tuo inflaatio jo laukannut aika saatanasti noista päivistä, joten 120mk 80-luvun alussa ei tod. ole 20 nykypäivänä. Tosin ei se juuri tahtia hiljentänyt. Kun myin armaan kuusnelkun mukana lähti 124 alkuperäistä peliä ja 224 kopioa. Pääosa noista alkuperäisistä oli strategiaa ja niitä sen ajan simuja, joissa oli ohjeet paksuja kuin sanonko mitkä. Amigan siirtyessä teho-pc:n tieltä kaupassa vaihtoi omistajaa 155 alkuperäistä ja 110 kopiopeliä. Pc-puolelle olen noudattanut kahta ohjenuoraa. Pelit, jotka vaativat ohjekirjan (Civ, Total War, Witcher yms.) ja jotka ovat pienten tuottajien tekemiä(strategiat, simut yms.) ostan. Itseasiassa en ole pc:lle imuttanut mitään melkein vuoteen, koska konsolit vievät pelinälän ja pitkäikäiset rakkaudet (Civ, Total war, Steel Panthers:WoW, IL-2) eivät kaipaa uusiksi ostamista.
 
Vastaus: Piratismi

Onpa tuohon itsekkin tullut syyllistyttyä ja tulee vieläkin. Se on vain niin helppo jokaisen löytää niitä "syitä" piratismiinsa. Itse olin ennen myös tämmöinen kaikki tänne ja heti mutta en enään. Pc:llä en enään ole pelannut x0 ja ps3 tultua joten siihen jäi pelipiratismini, vielä tosin välillä tulee joitain biisejä tai leffoja haettua. Ja onhan sen pc puolella jo huomattukin, tuntuu että kaikki hyvät pelit tulee nykyään konsoleille ja kaikki varmaa tietääkin jo miksi, tämän takia en enää edes vaivaudu päivittelemään konettani.

Ja kun nykypäivänä ei voi olla se este että, "ne pelit on niin saakelin kalliita, mä en ainakaan maksa 60-70e sellasesta" Ennen oli sama juttu konsolipeleissä kun alapuolella mainitussa musiikissa tai leffoissa. Aina piti saada vaan isompi kokoelma, nykyään pidän vain tärkeänä sitä että saan pelaa mitä haluan ja milloin haluan, pidän aina 1-2 peliä hyllyssä, aina kun myyn saan samalla hinnalla jonkun käytetyn toisen pelin tai suoraan vaihdossa. Ellei nyt ole joku isompi pläjäys että haluaa ennakkovarata.

Ja monesti sitä on hamstrannut enemmin kuin edes tarvitsee, just yks päivä mietin että on tullut ladattua varmaan 100-300 semmosta leffaa mitä ei ole koskaan edes katsonut, sama juttu musiikissa. Jotenkin tullut niin laiskaksikin että vanhalla koneellanikin kun oli vaikka kuinka paljon musiikkia mutta en vain koskaan jaksanut laittaa niitä kännykälle tai mp3 soittimelle vaan aina kuuntelen radiota melkein tai kännykästä youtubea.
 
Vastaus: Piratismi

Ottamatta kantaa itse aiheeseen; minulla ei ainakaan ollut kersana tuollaisia masseja käytettävissä. :eek:
No eipä ollut täälläkään. Ei olisi pelkkiin peleihin vieläkään vaikka ikää on jo 30 :) Täytyy lisäksi muistaa inflaatio. Nykyrahassa noitten arvo olisi jotain 30 euroa. Kun ottaa huomioon kuinka ankeita nuo pelit lisäksi pääsääntöisesti olivat niin huh. Ylihintaisia.

Eipä tuo tietenkään warettamista tee sen hyväksyttävämmäksi. Tuli itsekin sitä pentuna harrastettua joskin melko suppeassa mittakaavassa. Naapurustossa ei ollut yhtään Atari ST-kakaraa, joten ne harvat piraatit tulivat kaverin Oulun reissuilta. Voin kyllä tunnustaa, että nyt noita ST pelejä on tullut imutettua melko pirusti kun suuri osa on Abandonwarea. Lisäksi moraali venyy sen verran, että kun niillä ei mitään kaupallista arvoa ole niin menköön. Eipä noista silti ole tullut pelattua kuin Kick Offia.

Toivottavasti tämä ei ole kiellettyä Ware-keskustelua. Vähän OT.ta tämä ainakin taisi olla. Eli lopuksi vielä syvä paheksunta. Vinha totuus on lisäksi se, että kun peleistä / musiikista yms. maksaa niin on niitä paljon
herkullisempaa myös pelata / kuunnella. Ei päädy "ai tällaista" -pinoon ja ikuiseen unohdukseen.

edit: SS ehti jo inflaatiosta huomauttaa. Pahus.
 
Vastaus: Piratismi

Siis voi vittu ihan suoraan sanoen päin naamaa.
itsekin nautin suunnattomasti 10 vuotiaana pikkupentuna kun kaverilla kävi ja pelit vain "kopioituivat" mukaan.
ilmaisia pelejä, ihanaa !
Ilmaisia pelejä, ihanaa !
:D
Hitto että tänä päivänä hävettää oma käytökseni.
Mutta ei kukaan minulle silloin kertoinut, että äläpäs tee näin.
Hyvä että hävettää, mutta ei se ole muiden syy vaikka sinulle ei sanottu että soo soo ei varasteta/kopioida.

Minua jaksaa vain hämmästyttää ihmisten lyhytnäköisyys, itsekkyys ja ajattelemattomuus näissä asioissa.
Samaa mieltä
palveluita tuottavat yhtiöt ovat suuria saatanoita
:p Mikään ei ole hauskempaa kuin irroittaa teksti lauseesta.

Tuli vain hyvin surullinen olo siitä, että ihmisten (ainakin osan) mielestä piratismissa ei ole mitään pahaa ja se on oikeutettua.
Itsesi?
vitsi ;)

Suurin puolustuspuhe piratsimille on raha tai ennemminkin sen puute.
Commodolla pelit maksoivat uutena about 120 mk (20), joten rahan puute ei estänyt ostamasta uutta peliä vaikka joka viikko. Kyse on aivan jostain muusta. Haluaisin tietää vain mistä.
Niin kerroppa sitten miksi et ostanut pelejä jos kerran rahaa riitti vaikka mihin?



;)älkää ottako tätä mun viestiä kovin vakavasti...;)
 
Vastaus: Piratismi

Jos joku pystyy kotikonstein tekemään laillisen kopion UMD-pelistä, niin kertokaa ihmeessä minullekin.
PSP:n kohdalla pelien "varmuuskopiot" ovat todellakin ihan silkka kiertoilmaisu warelle johtuen juuri edellä mainitsemastasi syystä. CD:llä ja DVD:llä tulevista konsolipeleistä pystyy "varmuuskopion" ottamaan suht. helposti kotikonstein, mutta itse poltetun CD/DVD-pelilevyn toimintaan saaminen konsolilla vaatiikin jo hieman enemmän vaivaa.

Commodorella oli naurettavan helppoa pelata kopioituja pelejä. Pakko tunnustaa, että itsekin nautin suunnattomasti 10 vuotiaana pikkupentuna kun kaverilla kävi ja pelit vain "kopioituivat" mukaan. NES:ä kun kävi hakkaamassa ja sinne ne pelit jäivät. Ihmetys olikin suuri kun yht äkkiä Commodore oli out ja piti Amiga hankkia. Ja päätäni löin samaan seinään: ilmaisia pelejä, ihanaa ! Ja taas oli ihmetys suuri kun Amiga meni out, muut ajoivat ohi, niillä oli rahaa.
Tätä samaa kaavaa noudatin melko pitkälle itsekin, joskin etenkin kuusnepalle iskä osti aina silloin tällöin ihan alkuperäisiäkin pelejä. (Suurimman osan taisi vain poimia randomilla hyllystä tai alelaarista, sen verran tuubaa osa niistä oli.) Amiga-aikoina ostotahti hiipui jo selvästi, ja PC:n tullen loppui kokonaan.

PS1:n tultua taloon jouluna -97, olen ostanut kaikki konsolipelini alkuperäisinä. Edes PSP:hen ei ole tullut laitettua custom firmwarea, vaikka mielessä onkin monesti käynyt; ei piraattipelien, vaan lukuisten hienojen pikkusoftien vuoksi. Tätä nykyä pelikokoelma on jo 129 pelinimikkeen vahvuinen, vaikka lukuisia pelejä on tullut myytyä poiskin.

En usko, sillä Commodolla pelit maksoivat uutena about 120 mk (20), joten rahan puute ei estänyt ostamasta uutta peliä vaikka joka viikko. Kyse on aivan jostain muusta. Haluaisin tietää vain mistä.
Itse ainakin sain pikkunöösinä kuukausirahaa 100 markkaa, joten yhden pelin ostaminen vaati käytännössä useamman kuukauden säästämisen (koska rahaa toki kului karkkiin ynnä muuhun pikkusälään).
 
Vastaus: Piratismi

Oma suhtautumiseni piratismiin on kaksijakoista. Ostan kaiken kaipaamani viihteen (pelit, musiikin ja leffat), mutta ymmärrän, miksi jotkut eivät. Suurin ongelma on kopiosuojaus ja muut tavat, joilla maksavaa asiakasta kiusataan. Otetaan pari esimerkkiä.

Ostin Simpsonit-kausibokseja kaupasta isolla rahalla. Ensimmäinen harmitus on se, että en voi tilata niitä Usa:sta, jossa ne on julkaistu jo paljon aiemmin, koska niissä on aluekoodit. Tämän vielä kestän, saanhan sentään suomitekstit. Kun lataan levyn soittimeeni en pääse nauttimaan viihteestä moneen minuuttiin, koska minun, maksavan asiakkaan, on katsottava väkisin "ÄLÄ TUE PIRATISMIA!"-mainokset ja minuutteja ruudulla makaavat eri kieliset tekstit joissa kerrotaan kuinka pahaa piratisimi on. Kaikki on toisin kaverillani, joka latasi samat Simpsonit torrentista ennen Suomen julkaisupäivää. Hän voi katsella niitä missä vain, koska ne eivät ole aluekoodattuja, hän saa ne aiemmin ja hänen ei tarvitse väkisin katsella kuinka piratismi on pahaa.

Toisella kertaa ostin Indican levyn. Levyjä en ole kuunnellut moneen vuoteen, rippaan ne aina koneelleni. Toisin oli tällä kertaa. Sony ei anna minun kuunnella maksamaani musiikkia mp3-soittimellani, vaan on laittanut hirmuiset suojaukset levyynsä. Muutaman tunnin taisteltuani soitan kaverilleni ja 15min päästä käyn häneltä hakemassa torrentista saapuneet mp3-tiedostot muistitikulleni. Ja minähän tosiaan olin maksanut jo levystä.

Muita ärsytyksen aiheita, joista en jaksa noin pitkästi valittaa ovat iTunesin .acc-tiedostot, joita en voi soittaa Winampilla tai Creativen soittimellani, pc-pelien kopiosuojaukset, jotka väittävät aitoa levyäni kopioksi ja eivät anna pelata ilman levyä ja konsolipelien ja leffojen aluekoodit.

Mielelläni antaisin rahani hyvän viihteen tuottajille, mutta miksi he eivät anna rahoilleni vastinetta ja luota minuun?
 
Vastaus: Piratismi

Tuskin meistä kukaan täysin puhdas pulmunen on tältä osin. Silti kantavana ajatuksena myös itsellä ollut vuosia pysytellä kaukana piratismista. Siihen kuuluu koko hoito, peleistä elokuvien kautta musiikkiin. Kyse on ainakin meidän aikuisten osalta paljolti arvovalinnasta. Toki valinnan voi kääntää myös päinvastaiseksi; haluanko tukea suuryrityksiä tai osallistua luonnon tuhoamiseen hankkimalla paketoidun tuotteen.

Kuten alkoholistilla, myös piraatilla löytyy toki aina selityksiä oikeuttamaan tekosensa. Itsellä niitä on monta, kuten se etteivät myyntikanavat ole eläneet ajassa vaan tulleet jo 10 vuotta myöhässä. Napster sen jo osoitti, mitä kautta myös laillisen jakelun pitäisi hoitua. Virtuaaliset videovuokraamot ovat vasta tuloillaan, ja eletään kuitenkin jo vuotta 2008..

Kun individualismi, yksilökeskeinen ajattelu, on tätä päivää, ei siihen välttämättä sovi valmiiksi ylhäältä tarjottu ja pureskeltu. Haluan valita biisit kappale kerrallaan, onneksi se tänään onnistuu myös laillisia kanavia pitkin.

Pelipiratismi jäi sinne viime vuosikymmenelle. Oliskohan ollut joku NHL97 :D
 
Vastaus: Piratismi

Baron sanoi:
Jos joku pystyy kotikonstein tekemään laillisen kopion UMD-pelistä, niin kertokaa ihmeessä minullekin.
PSP:n kohdalla pelien "varmuuskopiot" ovat todellakin ihan silkka kiertoilmaisu warelle johtuen juuri edellä mainitsemastasi syystä. CD:llä ja DVD:llä tulevista konsolipeleistä pystyy "varmuuskopion" ottamaan suht. helposti kotikonstein, mutta itse poltetun CD/DVD-pelilevyn toimintaan saaminen konsolilla vaatiikin jo hieman enemmän vaivaa.

Itseasiassa tuo on helppoa. En tosin tässä nyt kerro miten.
Minä teen kaikista alkuperäisistä PSP-peleistä kopion muistikortille, näin pelit kulkevat kätevästi
mukana ja ei tarvitse latailla hitaalta UMD-levyltä.
 
Vastaus: Piratismi

Itseasiassa tuo on helppoa. En tosin tässä nyt kerro miten.
Kerro edes se, onnistuuko ilman custom firmwarea. Eihän niiden asentaminen enää mitään rakettitiedettä ole, mutta vaatii silti melkoista näpräämistä. Etenkin jos on tunnollisesti päivittänyt aina uusimpaan viralliseen versioon.
 
Vastaus: Piratismi

No eipä ollut täälläkään. Ei olisi pelkkiin peleihin vieläkään vaikka ikää on jo 30 :) Täytyy lisäksi muistaa inflaatio. Nykyrahassa noitten arvo olisi jotain 30 euroa. Kun ottaa huomioon kuinka ankeita nuo pelit lisäksi pääsääntöisesti olivat niin huh. Ylihintaisia.

Esitän eriävän mielipiteeni tähän asiaan. C64:lla oli monia sellaisia pelejä, joiden tasolle edes nykypelit eivät ole päässeet. Tarkoitan siinä mielessä että suhteutetaan laitteiden tehot. Toki, graafisesti pelit ovat parantuneet, laajentuneet sun muuta, mutta se tärkein eli peli itsessään ei monestikaan ole parantunut, vaan enemmänkin nykyään tulee kliseisiä samaa toistavia pelejä aina vaan hienomman näköisenä. Esimerkkipelejä esim. Pirates, Ultima-saaga, Wizball.

Kalliita pelit toki olivat, Piratesta varten säästin aika kauan että sain sen ostettua.
 
Vastaus: Piratismi

Kiusaus ois kyllä kova noihin HD piraatti leffoihin, sillä en pysty niitä mistään vuokraamaan ja ostaminen on liian kallista.

Ikinä en ole yhtään DVD:tä ostanut, mutta vuokrattua niitä on tullut mielettömästi, harmi vaan et maaseudulla HD materiaalin vuokraukseen ei ole mahdollisuutta vielä muutamaan vuoteen.

Jos HD laatusia leffoja vois vuokrata laajakaistan ja PS3:n avulla niin kokeilisen heti.
 
Vastaus: Piratismi

Kiusaus ois kyllä kova noihin HD piraatti leffoihin, sillä en pysty niitä mistään vuokraamaan ja ostaminen on liian kallista.

Ikinä en ole yhtään DVD:tä ostanut, mutta vuokrattua niitä on tullut mielettömästi, harmi vaan et maaseudulla HD materiaalin vuokraukseen ei ole mahdollisuutta vielä muutamaan vuoteen.

Jos HD laatusia leffoja vois vuokrata laajakaistan ja PS3:n avulla niin kokeilisen heti.

Sama juttu, toden teolla toivoisin sonyn saavan aikaiseksi jonkun hyvän viihdepalvelun josta voisi vuokrata/ostaa sarjoja ja leffoja. Itsellä nyt on makuuni muutamien kilsojen päässä mutta en sinne koskaan jaksa mennä, tosin sitten pitäisi olla jo parempi nettikin kuin nyt. Ei paljoa raaski maksaa pienistä tuloista niitä 30e leffoja, n.3-5 eurolla hd-leffan vuokraus kuulostaisi erittäin hyvältä. Huuto.netistä kun aina katselen blu-ray kauppoja niin hämmästyin pirates blu-ray poke leffa n.45 euroa huh hu!
 
Vastaus: Piratismi

harmi vaan et maaseudulla HD materiaalin vuokraukseen ei ole mahdollisuutta vielä muutamaan vuoteen.
OT: meilläpäin saatiin vuokraukseen BD-leffoja, kun tarpeeksi ruikutettiin viihdekeskukselle päin, mutta todella pienet on valikoimat...

konsoleille en muista koskaan hankkineeni piraattipelejä, importeja kyllä (USA) jo SNES-aikaan.
PC-puolella joskus 56k modeemilla hairahduin lataamaan pari peliä, mutta siitäkin on jo 12-13 vuotta (C&C ja C&C: R).
halvemmaksi olisi nyt kun miettii, mennä pelikauppaan ja ottaa peli kainaloon ja kävellä kassalle,
mutta mitäpä sitä nuorena olisikaan tajunnut..

HD-pätkät ja musiikki ovat kalliita suomen hinnoilla, mutta miksi ihmiset ei importtaa?
 
Vastaus: Piratismi

Esitän eriävän mielipiteeni tähän asiaan. C64:lla oli monia sellaisia pelejä, joiden tasolle edes nykypelit eivät ole päässeet. Tarkoitan siinä mielessä että suhteutetaan laitteiden tehot. Toki, graafisesti pelit ovat parantuneet, laajentuneet sun muuta, mutta se tärkein eli peli itsessään ei monestikaan ole parantunut, vaan enemmänkin nykyään tulee kliseisiä samaa toistavia pelejä aina vaan hienomman näköisenä. Esimerkkipelejä esim. Pirates, Ultima-saaga, Wizball.

Kalliita pelit toki olivat, Piratesta varten säästin aika kauan että sain sen ostettua.

[OT]Siksipä kirjoitin tuon pääsääntöisesti. Minusta lisäksi nimenomaan vanhat tietokonepelit ovat pääsääntöisesti ikääntyneet erityisen huonosti. Lisäksi yhtä erinomaista peliä kohden ilmestyi silloin joskus paljon enemmän silkkaa tuubaa. Konsoliklassikkoja jaksaa kavereilla vieläkin vääntää muttei tulisi mieleenkään kaivaa jotain kuusnepaa kaapista. Aika totisesti kultaa muistot. [/OT]
 
Vastaus: Piratismi

Baron sanoi:
80-luvulla oli pelimaailmassa kaksi ilmiötä: Commodore ja Nintendo. Toinen elää vieläkin ja toinen jäi 90-luvun alkuun. Miksiköhän näin tapahtui? Toisella oli piratismia ja toisella ei.

Höpö höpö. Kuusneloselle tulee vieläkin uusia pelejä ja demoja, mutta miten on NESin laita? NESin pelien kopioiminen oli myös aikoinaan mahdollista, mutta siihen tarvittiin hieman enemmän aikaa ja vaivaa.
 
Ylös Bottom