Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Piratismi

Vastaus: Piratismi

Kuusnepalla oli helppoa piratismi: mä muistan kun Winter Games tuli lerpulla ja siinä oli kopiosuojauksena levyvirhe, mut kun se kopioi jollain niistä kaikista kämysimmistä ohjelmista, se virhekin kopioitu ja peli toimi! Eli edellisen kerran olen piratismia harrastanu 80-luvun puolivälin tienoilla. Nykyään ei tarvitse, enkä mä muutenkaan harrasta varastamista. :p Siis jos tätä täällä roikkumista työajalla ei lueta varastamiseksi...
 
Vastaus: Piratismi

Itse sain vain juhlapäivinä, synttäreinä ja jouluna satasen seteleitä. 100 markan säästäminen olisi vaatinut pitkää säästämistä jos ei olisi synttäreihin ja jouluun aina odottanut. Joka joulu sain mummaltani 200 markkaa ja se oli suunnaton summa rahaa.

Rahan arvo oli vähän eri tuolloin ja suomen keskiluokka oli muutenkin helvetin köyhää, varsinkin lama-aikana. On se kiva kääntää GTA4-hinta markoiksi kun siitä tulee yli 400 markkaa. Commodore 64-aikona olisin joutunut säästämään tuohon melkein vuoden.
 
Vastaus: Piratismi

Varmasti kaikki me kasarihirmut ketkä kuusnepan tai amigan omistimme niin löytyi myös warepelejä, itse syyllistyn molempien koneiden kohdalla siihen, sillon oli tosin pieni tappi joten ei maailmankuva ja ymmärryskään täysin päässä ollut, ei sitä ajatellut silloin että ei niin saisi tehdä, hienoja koneita kyllä olivat molemmat. Nessin peleissä oli kyllä ihan sairaat hinnat, simpsoni pelin kun kävi ostamassa niin siihen sai laittaa yli 400 markkaa kiinni paikallisesta infosta, nessillä ei ollut ware ongelmaa mutta silti markkinoiden kalliimmat pelit. Itse modaamisissa mua kiinnostaa sen touhun vaikeus/helppous, ei ne ware pelit niinkään, mitä vaikeampi modattava vehje niin sen parempi, saa tyydytyksen niitten kanssa tappelusta ja oppimisesta. On tullut lähes jokaisen konsolin sisuksia tutkittua useamman kerran mitä kivaa sieltä löytyy.
 
Vastaus: Piratismi

Mistä ihmeestä sitä aloittaisi kun aloitusposti on tuollaista aatteellista ja asiavirheiden täyttämää sepustusta?

Jos joku pystyy kotikonstein tekemään laillisen kopion UMD-pelistä, niin kertokaa ihmeessä minullekin. Nämä "lailliset kopiot" eivät oikeasti ole mitään muuta kuin torrentilla ladattuja piraattipaskoja, jotka eivät tuota mitään tekijöillensä. Ja joka muuta väitää, niin LOL siihen suuntaan vaan.

Niin että ensiksi pitäisi keskustella mutta loppukaneettina luvataan että vastaukseksi tulee vain LOLia?

Mutta yritetään kumminkin. Mitä tässä nyt laillisuudella haetaan? Eroa kopiointitavan mukaan, vai eroa lain kirjaimen mukaan? Lex Carpela ja muut tekijänoikeuslobbauksen tuottamat lait tekevät monista arkijärjen mukaan normaaleista asioista laittomia. Tässä tapauksessa sellainen voisi olla, että kopioi ostamansa PSP-pelin muistikortille nopeampia latausaikoja, vähempää virrankäyttöä, helpompaa kuljetettavuutta ja hiljaisempaa käyttöä varten. Tämä on kuitenkin yhtä laitonta kuin ladata peli torrent-sivustolta ja samalla jopa välittää sitä eteenpäin. Tässä ei ole järkeä.

En itse asiassa edes ymmärrä sitä, koska omassa kodissani kaikki särkyvä/tuhoutuva digitaalinen viihde on kirjahyllyn ylähyllyillä turvassa pieniltä sormilta.

Turvassa eli käytön ulottumattomissa. Jotkut haluavat antaa lapsilleen mahdollisuuden vaikka vaihtaa peliä tai DVD:tä itse.

80-luvulla oli pelimaailmassa kaksi ilmiötä: Commodore ja Nintendo. Toinen elää vieläkin ja toinen jäi 90-luvun alkuun. Miksiköhän näin tapahtui? Toisella oli piratismia ja toisella ei.

Ja päätäni löin samaan seinään: ilmaisia pelejä, ihanaa ! Ja taas oli ihmetys suuri kun Amiga meni out, muut ajoivat ohi, niillä oli rahaa. No tyhmä ei oppinut taaskaan ja PC alle... Ilmaisia pelejä, ihanaa ! Ja missä jamassa PC myynnit ovat tänä päivänä...

Jaa että PC-piratismi kymmenen vuotta sitten ajoi myynnit alas, eikä suinkaan mitkään muut tekijät kuten konsolit, päivitysrumba, markkinoiden yksipuolistuminen ja pelimieltymysten muuttuminen?

Myös NESillä/Famicomilla oli piratismia, etenkin laajimmalla markkina-alueella Japanissa ja Aasiassa. Ehkä Commodoren ongelmana olikin, että laite ei saavuttanut suurta suosiota oikein muualla kuin Euroopassa, ja että laitteelle ei tullut kunnollista seuraajaa. Kuinka moni oikeasti osti Amigan niistä "ilmaisista peleistä" huolimatta jotka ilmeisesti laitteen kaatoivat, ei niinkään suosion puute?

Ja sitten tietenkin on se iso esimerkki, PlayStation... valtava, kukoistava piratismiscene, todella helposti saatavilla juuri CD-poltinten yleistymisen aikaan. Harmi että se laite kuoli piratismiin, siitä olisi vaikka voinut tulla jotain.

Miksi näitä palveluita tuottavat yhtiöt ovat suuria saatanoita, jos ne yrittävät laittaa kapuloita rattaisiin tälle kehitykselle.

Olisiko siksi että ne yrittävät rajoittaa nimenomaan sitä arkikäytön mukaista normaalia käyttöä kuluttajilta, jotka ovat maksaneet tuotteesta. Ne tyypit jotka eivät oikeasti maksa mistään ovat erittäin pieni vähemmistö. Sen sijaan esim. CD-levyjen "kopiosuojauksen" tarkoitus oli nimenomaan estää CD:n ostaneita asiakkaita kopioimasta sitä omaan käyttöönsä tai vaikka ystävälle - vaikka se oli Suomen lain mukaan täysin laillista ja hyväksyttävää käyttöä! Levy-yhtiöiden edustajat jopa tunnustivat, että mainittu "kopiosuojaus" ei mitenkään estänyt ammattipiraatteja eikä vihkiytyneitä asianharrastajia, vaan oli tarkoitettu nimenomaan rajoittamaan normaalin kuluttajan käyttöä.

Ja jos häneltä kysyy, että minkä konsolin hän aikoo ostaa? Niin vastaus kuuluu, että sen, mihinkä tulee pelejä. Ja kyllä, hän omistaa PSP:n.

Minäkin omistan PSP:n. En enää osta PSP:n pelejä, koska ne ovat järjestäen heikkolaatuisia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että myöskään lataisin pelejä. PSP:n heikko pelivalikoima yksinkertaisesti tarkoittaa, että laitteella ei tule pelattua. Laite on epäonnistuneesti suunniteltu käsikonsoli ja sen pelivalikoima on heikko, ja nämä tekijät vaikuttavat sen pelien heikkoon menekkiin varmasti enemmän kuin piratismi, ja luovat kasvavan noidankehäilmiön. Syytät piratismia sellaisten laitteiden huonosta menekistä, jotka ovat tavalla tai toisella epäonnistuneet markkinoilla - olipa kyse sitten markkina-alueiden puutteellisesta jakautumisesta, heikoista peleistä, muuttuvista pelimarkkinoista tai paremmista kilpailijoista.

Suurin puolustuspuhe piratsimille on raha tai ennemminkin sen puute. Toimisiko maailma yhtään sen paremmin, jos pelit olisivatkin 25% halvempia?

Rahakysymys ei ole suinkaan kaikille oleellinen, vaan käytettävyys. Se on kummaa, että piratismin kautta voi saada paremman ja monipuolisemmin käytettävän tuotteen kuin ostamalla. Tämä on epäkohta, joka mediajakelijoiden pitäisi välittömästi korjata. Rahakysymyskään ei toki ole triviaali, mutta se on pikemminkin psykologinen kysymys kuin käytännöllinen. Katso vaikka DS-pelien ja Platinum-pelien suosiota. Selvästi halvemmalla hinnalla voidaan kannustaa ihmisiä ostamaan pelejä. Se 25 % voisi helposti ratkaista useiden pelien suosion tai tappion.

Piratismi on ongelma, mutta niin ovat myös mediayhtiöiden monopolistiset toimet ja suoranainen korruptio. Molemmat puolet demonisoivat toisiaan, mutta siihen väliin jää se tärkein vaikuttaja - kuluttaja itse. Kuluttaja haluaa käyttää mediaa vapaasti, mutta hän myös käyttää rehellisesti rahaa tuotteisiin.
 
Vastaus: Piratismi

No tulipahan lyttäys :) Totta tuossa kuitenkin toinen puoli.

Digitaalisessa viihteessä on todella vaikeata sanoa mikä on harmaan alueen ylittämistä ja mikä ei. Vanhaan kunnon vinyyli/C-kasetti/VHS aikaan se oli paljon helpompaa. Täysin identtistä piraattia ei saanut kovinkaan helpolla sorvattua Beatlesien kiekosta. Vai saiko? Oman ostetun UMD:n työntäminen omalle muistikortille on periaattellisella tasolla minunkin mielstä ok. Mutta kun 98%:lla (heitto) näissä tapauksissa se alkuperäinen UMD on kätevästi torrentin päässä netissä.

Hauska seurailla mikä vaikutus tulee olemaan Boxin piraattiversiolla GTAIV:n myytiin. Eihän nekään varmaan tule huonoiksi jäämään, mutta laitekantaan suhteutettuna odottaisin itse edes tasapeliä tai pientä etulyöntiasemaa XO:n versiolle. Mutta puoli miljoonaa latausta on potentiaalisesti puoli miljoonaa myymätöntä peliä. Vai ostaako kukaan muka kerran netistä "kokeiltavaksi" poimittua peliä?
 
Vastaus: Piratismi

Vai ostaako kukaan muka kerran netistä "kokeiltavaksi" poimittua peliä?
Musiikin kohdalla meikulle ainakin on käynyt lukuisia (lue: useita kymmeniä) kertoja siten, että netin "ilmaiskopion" kuuntelun jälkeen olen ostanut saman plätyn kaupasta/iTunesista ihan silkasta hyvän musiikin kannatuksesta. En sitten tiedä, mahtaako sama päteä joihinkin ihmisiin pelien kohdalla. Toivottavasti.
 
Vastaus: Piratismi

Vai ostaako kukaan muka kerran netistä "kokeiltavaksi" poimittua peliä?

Pakko myöntää. Olen tehnyt toisaalta kylläkin niin päin, että waretin Gearsin PC:lle, mutta omistin sen jo entuudestaan XO:lle (halusin vain nähdä miten hieno se oli PC:llä). Käytän näissä asioissa itse maalaisjärkeä, "oikeaa" piratismia en harrasta enkä myöskään lataa pelejä demoiksi eikä koneistani yksikään ole modattu tai firmispäivitetty. Minulla se johtuu siitä, että olen keräilijä, eli ei ole edes mitään muuta vaihtoehtoa kun ostaa alkuperäisenä vaikka voisi saada muullakin tavalla... ;). Ostin jopa Bioshockin 2 kertaa (XO ja PC) vaikka PC-version kopiosuojaus oli aivan persiilleen tehty. Ihmetyttää kyllä, miksi esim. leffoissa näytetään "ÄLÄ VARASTA" mainoksia ja ne jotka lataa elokuvat netistä, ei näitä sitten nää... miksi maksavaa asiakasta rankaistaan ja pelotellaan?

Mahewcorolta hyvä ja ajatuksia herättänyt postaus.
 
Vastaus: Piratismi

Itse lähinnä lataan vain musiikkia ja elokuvia netistä. Piraatti pelejä on kyllä osteltu joskus, varsinkin pc:lle ja gameboylle. Kaverit enemmän harrastaa tuota pelien latausta, joten joskus tulee niiltäkin pelejä saatua. Itsekkin koitin tuossa the witcheriä ladata. Latasin, mutta tunnin parin asentelun jälkeen hermostuin ja menin pelin ostamaan :rolleyes: Myös wiin modaaminen on käynnyt mielessäni, jotta voisi ware pelejä pelata, mutta ei oikein enään ole kiinnostusta. Paha tapahan tämä on pakko myöntää...
 
Vastaus: Piratismi

Musiikin kohdalla meikulle ainakin on käynyt lukuisia (lue: useita kymmeniä) kertoja siten, että netin "ilmaiskopion" kuuntelun jälkeen olen ostanut saman plätyn kaupasta/iTunesista ihan silkasta hyvän musiikin kannatuksesta. En sitten tiedä, mahtaako sama päteä joihinkin ihmisiin pelien kohdalla. Toivottavasti.

Juurikin näin toimin itse. Lähes kaikki musiikki tulee ensin imuteltua koneelle rikollisia reittejä ja koekuunneltua ensin kotona, jonka jälkeen ostelen ne levyt jotka kuulostivat hyvältä. Kukaan ei menetä minun piratismillani mitään. Päinvastoin olen ostanut monien bändien levyjä, jotka varmasti olisi ilman piratismia jäänyt kokonaan kuulematta. Monet kuuntelemani bändit ovat vielä sen verran marginaalia tavaraa, että itunesista niitä on turha etsiä. Enkä keksi mitään syytä miksi antaisin applelle rahaa kun suoraan levy-yhtiöltä tilaamalla lätyt saa yleensä kotiin alle 15$ ja samalla tulee tuettua pientä yhtiötä joka uskaltaa julkaista muutakin kun peruslistakamaa. Tähän mennessä levyjä onkin kertynyt jo parisen tuhatta. Konsolipelejä en ole piratisoinut ikinä mutta pc puolella on tullut muutamia kertoja syntiin langettua puhumattakaan golden oldies c64 ajasta. Montako ave mariaa?
 
Vastaus: Piratismi

Pleigga1:sen suosioon oli kyllä piratismilla suotuisa vaikutus. Muistan aikoja, kun tuttu modasi noita ja asenteli myös uusia keskiöitä romppuasemaan jatkuvalla syötöllä.
 
Vastaus: Piratismi

Itse en lataa kuin Lostia ja joskus leffoja. Poistin parisen viikkoa sitten kaiken musiikin tietokoneelta ja jatkossa lisään sinne kappaleita vain kaupasta ostetulta CD:ltä.

Varmaan 99% lataamistani leffoista on päätynyt hyllyyni, osa on edelleen tallella, osa on myyty pois HD-version takia. Pelejä en ole koskaan ladannut, enkä lataa. Haluan omistaa kaiken katsomisen, pelattavan ja kuuntelemisen arvoisen ihan oikeana kaupasta ostettuna kappaleena. Välillä se vaan on hankalaa, kun sattuu olemaan se perinteinen köyhä opiskelija. Ja vielä kun tämä perhanan kolmas vuosi on mennyt suurimmaksi osaksi palkattoman työharjoittelun parissa. Kesällä pääsee töihin ja voi taas ostaa lisää kamaa hyllyjä koristamaan. Tästä syystä ei omatuntoni kolkuta, vaikka tuleekin wareteltua.

En ymmärrä näitä joiden mielestä warettamisen estäminen on typerää, lapsellista jne. Ei niistä taida kukaan älytä laittaa itseään pelin-, musiikin- tai elokuvantekijän saappaisiin ja miettiä, miltä tuntuisi tehdä jotain projektia usein vuosiakin, panna peliin 110%, paljon rahaa ja aikaa, ja huomata etteivät myyntitulot päätä huimaa, vaikka arvostelut olisivat ylistäviä. Ei waretuksen estäminen minua hattaisi paljoakaan. Joutuisin vain odottamaan useampia leffoja ja TV-sarjoja kauemmin. Tosin kesällä kaikki muuttuu, kun alkaa saamaan taas rahaa. :D
 
Vastaus: Piratismi

En nyt lähde piratismia harrastavia mitenkään puolustamaan, mutta katsokaa DS-pelien hintoja! Aluksi vuonna 2005 pelit maksoivat sen 29/39 euroa ja nykyään suurin osa maksaa yli 45 euroa. Samaan aikaan jenkit ostaa samoja pelejä 30 dollarilla... Mahtaa jenkit tukehtua nauruunsa, kun tyhmät eurooppalaiset maksaa peleistään 2,5 kertaisen hinnan. Osittain tuosta syystä olen sortunut muutaman DS-pelin torrenttina lataamaan. Toinen syy lienee piratismin helppous DS:llä. Muilla alustoilla ei ole koskaan tullut piratismia harrastettua. Musiikkia tulee välillä latailtua, mutta ihan oikeasti vain koekuunteluun. Ja lähes aina (n. 95% kerroista) on tullut levy ostettua myöhemmin.

Mahewcoro sanoikin hyvin jo käytettävyydestä. Muistikortille voi laittaa useita kymmeniä pelejä sen sijaan, että joutuisi kuljettamaan mukana niitä kymmeniä pelikasetteja.
 
Vastaus: Piratismi

Ei niistä taida kukaan älytä laittaa itseään pelin-, musiikin- tai elokuvantekijän saappaisiin ja miettiä, miltä tuntuisi tehdä jotain projektia usein vuosiakin, panna peliin 110%, paljon rahaa ja aikaa, ja huomata etteivät myyntitulot päätä huimaa, vaikka arvostelut olisivat ylistäviä.

Hassu juttu, tämä mielipide kuulostaa hirveän tutulta, olen varmasti kuullut sen melkein samassa muodossa ihan hiljattain mutta jossain muualla, jonkun muun(?) sanomana.

Joka tapauksessa, siinä on se äärimmäisen kummallinen oletus että menestyksen puute johtuisi juuri piratismista. Kuitenkin muut arvostelumenestykset myyvät hyvin ja tuottavat reilut myyntitulot. Olisiko syy jossain muualla, ja taloudellinen malli vähän erisuuntainen kuin piratismi vastaan myynti?
 
Vastaus: Piratismi

Nykyään tuntuu että leffa ja musiikki yhtiöt on usein vain rahan perässä...ja leffojen laatu on viime vuosina laskenut huimasti. Tästä syystä itse lataan usein jonkun bändin levyn tai leffan ja vilkaisen sen ensin ennenkuin alan sijoittamaan rahaa niihin(ostettu tuote on kuitenkin aina parempi laadultaan ja onhan se hyvä, että saa fyysisen tuotteen komeilemaan hyllyyn)
Tosin dvd leffojen hinnat on laskenu aika roimasti ja laatuleffoja saa alelaareista ja niitä tulee ostettua aika usein...toista oli kun dvd leffat ekaksi tuli markkinoille kun hinnat olivat sen 30e per leffa :mad:

Monet muusikotkaan eivät ole piratismia vastaan...koska tietävät, että jos joku innostuu hänen musiikistan netin kautta lataamastaan levystä niin tuo henkilö tuo kuitenkin rahaa jollain tavalla takaisin artistille. Muistan kun Megadethin toisteksi uusin levy vuosi nettiin ja sen foorumilla alettiin siitä puhumaan niin Megadethin laulaja/sanoittaja/kitaristi sanoin itse foorumilla, että ladatkaa levy jos niin näette parhaaksenne(tai jotain vastaavaa positiivista ...en muista tarkkoja sanoja)

Pelien lataaminen on sitten ihan asia erikseen näistä toisista. Varsinkin jos katsotaan PC pelejä niin myynnit ovat laskeneet piratismin takia...ja oikeastaan ainut hyvä tapa saada ihmiset ostamaan peli on lisätä siihen hyvä nettipeli jolloin peli on usein pakko ostaa jos sillä haluaa netissä pelata.
Kauheasti niitä uusia ohjelmia kehitellään, joilla saataisiin piratisti loppumaan ja tuloksena on usein vihaiset kuluttajat. Miksi? piraatti versiot tulevat ennemmin tai myöhemmin jakoon oli sitten millaset suojaukset levyissä tahansa! Vihaisilla kuluttajilla tarkoitan taas sitä kun pelin/leffan/cd levyn ostaa kaupasta ja siinä on kovat suojaukset niin OHO se ei toimikkaan koneellasi vaikka on ihan laillinen versio :mad:

EDIT: Tähän voisi vielä lisätä, että pornoteollisuus kärsii myös piratismista...ainakin osittain sillä tarviihan alaikäistenkin saada pornonsa jostain -- pornoteollisuuden rahallista menetystä ei tosin voi tästä syystä laskea leffateollisuuden tyyliin -> 1 laiton lataus = -xx$ ...eikä sen puoleen voi normi leffojenkaan rahallista menetystä kuten sanoin suurin osa leffoista on täyttä schaibaa ja jos käyn sen katsomassa teatterissa/ostan leffan niin kyllä se kaduttaa millaiseen schaibaan rahansa on pistänyt.
:D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Piratismi

Monet muusikotkaan eivät ole piratismia vastaan...koska tietävät, että jos joku innostuu hänen musiikistan netin kautta lataamastaan levystä niin tuo henkilö tuo kuitenkin rahaa jollain tavalla takaisin artistille. Muistan kun Megadethin toisteksi uusin levy vuosi nettiin ja sen foorumilla alettiin siitä puhumaan niin Megadethin laulaja/sanoittaja/kitaristi sanoin itse foorumilla, että ladatkaa levy jos niin näette parhaaksenne(tai jotain vastaavaa positiivista ...en muista tarkkoja sanoja)
Juu, mutta jos muusikko/bändi tekee levy-yhtiön kanssa diilin levyn tekemisen kustantamisesta, jakelusta, mainostamisesta jne., niin kyllä levy-yhtiöllä on silloin mielestäni oikeus vaatia osuutensa myyntituloista.
Jos haluaa musiikkiaan tai muita luomuksiaan ilmaiseksi jaella, niin ei siihen mitään yhtiöitä tarvitse nykypäivänä mukaan sotkea.
 
Vastaus: Piratismi

vähän tuntuu siltä että ihmiset jotka warettavat musiikkia, elokuvia ja sarjoja ovat myös niitä jotka käyttävät eniten rahaa samoihin asioihin. Piratismi nousi kuumaksi aiheeksi kun me median suurkuluttajat ei haluttu enää ostaa musiikkia cd-levyillä. Nykyistä tilannetta naureskellaan tulavasuudessa "2000-luvun kieltolakina" :rolleyes:
 
Vastaus: Piratismi

Siinä vaiheessa naurattaa kun viimeisetkin hyvät pelisarjat siirtyvät konsoleille. Mitäs sitten waretat.
 
Ylös Bottom