Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Playstation 3:een ratti ja polkimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fazang
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Fazang

Member
Kun oli vuosi 2000, pelasin autopelejä Microsoftin ratilla ja polkimilla. Oi niitä aikoja...
Pidin autopeleistä hurjasti, mutta en ole sen jälkeen niitä oikeastaan pelaillut.

Nyt kun tuo Microsoftin ratti ja polkimet ovat pölyyntynyt 6 vuotta komerossa, niin ajattelin että voisiko se toimia Sony Playstation 3:n kanssa?

Ainoa haittapuoli on, että ratti ja polkimet ovat Microsoftin, Sonyn kilpailijan...

Kun Gran Turismo 5 tulee, ostan sen. Olisi mukavaa jos rattini ja polkimet kelpaisivat tälle pelille, mutta tuskin kelpaavat. Sen verran museokamaa nämä alkavat jo olla.

Varmistan nyt teiltä vielä, että onko teoriassa edes mahdollista että toimisivatko ne?

Ja jos ei toimi, niin mitkä merkit ovat yhteensopivia ja minkä hintaisia nämä ovat?

Vastaus: Playstation 3:een ratti ja polkimet

Voisi auttaa jos kertoisit siitä ratista muutakin kuin että se on microsoftin ratti. :rolleyes:

En usko että toimii. Mutta ainahan voit kokeilla. Esim. se GT demo tukee ratteja. Samoin Sega Rally ja Dirtin demo.
Mulla itellä on Logitechin Formula Force Ex PC-ratti joka on vastaava ratti kuin pleikkaripuolella oleva. Se toimii noissa demoissa miinus ps, start ja select -nappulat joita tuossa ei ole.

Ja jos ei toimi, niin mitkä merkit ovat yhteensopivia ja minkä hintaisia nämä ovat?

eikös logitechin ratit toimi aika varmasti.

pleikalle tehtyjä löytyy driving force ja driving force pro.
sitten pc rateista taitaa toimia ainakin g25 ja molemmat MOMO:t, noista en mene takuuseen saattoi olla pelkkä orkkis momo tai sitten se musta budjetti malli.

ja pc: formula force toimii myös joka on muuten sama kuin plesen driving force mutta siitä puuttuu kaikki pleikkarin napit plus risti ohjain.

joku saa lisäillä ja korjailla jos on tarvetta.

noista taitaa hinta/laatu suhteelta olla paras tuo driving force pro.
ratti on jämäkkä ja polkimet pysyy ainakin meikäläisen maton päällä tukevasti kiitos pohjassa olevien pienten piikkien.
kääntösäde on 900 astetta ja vaihdekeppikin tuntuu olevan tukevaa tekoa.

aikoinaan taisi pelit lehden testissä ainoastaan se alkuperäinen punainen momo olla parempi kuin tämä.
nykyäänhän tuo g25 on rattien lippulaiva koska siinä on myös vaihteille H-kaavio ja kytkin poljin mutta hinta on halvimmillaankin 200e.
DFP taas irtoaa johonkin 70-90e uutena.
joten jollei H-kaaviota tai kytkintä kaipaa niin se on hyvä hankinta.
tuohon 900 asteen kääntösäteeseen tottuminen kyllä kestää aikansa kun on tottunut perusrateilla vääntämään.

Lue täältä Logitech Driving force prosta lisää.
Itselläni on kyseinen ratti ja kyllä on hyvä ja hintansa veroinen.

Se "enimmäkseen" tulee sitten siitä, että usein kilpa-auton ratti ei kuitenkaan oikeasti käänny 2,5 kierrosta. Tämä aiheuttaa tottumattomalle hiukan omituisia tilanteita, esimerkiksi GT4:n tiukoissa katuralleissa olisi kaivannut rattiin välillä samanlaista 'urakkanuppia' kuin trukeissa, kun sitä kerran sai jatkuvasti pyörittää. Toisaalta kuitenkin vakioauton lähtiessä hallinnasta fiilis on juuri samanlainen kuin oikeastikin, mistä pisteet. Tällä pujotellessa olohuone on yhtä täynnä käsiä kuin autokouluauton ohjaamo harjoitteluradalla.

Tuosta linkistä bongattu. Itsekkin tätä mietin, että jos esim. formula peliä pelaa, niin voi olla aika häiritsevä tekijä, jossei tuota 900-asteista moodia saa pois päältä jotenkin. Toki Gran Turismo jne. kun on vakioautot niin tuo on hyvä, mutta taitaa prologuessakin olla Ferrari F1-auto niin sitä voi olla kans aika kiva vääntää :D

gran turismo neljässä sai kokonaan sen 900 asteen moodin pois päältä.
olisi myös sellainen muistikuva että esim mazda 787b:ssä ja muissa kunnon rata autoissa ei olisi ollut tuo 900 astetta käytössä tai ainakaan sitä rattia ei tarvinnut niin paljon vääntää.
aina riitti jyrkimmässäkin kurvissa se että käänsi ns. kädet ristiin kuten formuloissakin.

Tuosta linkistä bongattu. Itsekkin tätä mietin, että jos esim. formula peliä pelaa, niin voi olla aika häiritsevä tekijä, jossei tuota 900-asteista moodia saa pois päältä jotenkin.
900 asteen tilan saa päälle ja pois painamalla ratista tiettyjä nappeja yhtä aikaa ihan pelistä riippumatta. Hieman eri nappeja yhtä aikaa painamalla saa lisäksi säädettyä forcen voimakkuutta.

CMR: DiRT:ssä saa asetuksissa säädettyä ratin voimia aikalailla.
Force feedbackia ja ohjauksen jämäkkyyttä eli onko ohjaus tehostinta vai ei ja jos on niin kuinka paljon tehostaa.
Tämä on oikeasti hyvä ja hieno ratti sekä HALPA :D

mutta yksi asia minua häiritsee aivan helvetisti.
kun oikealla autolla ajaa vaikka risteyksestä niin että veivaa sitä rattia oikeen kunnolla että auto kääntyy tarpeeksi niin sitten kun sen auton haluaa suoristaa niin ei tarvitse kuin hiukan otetta höllentää niin se ratti suoristuu melkein itsestään.
tuo ei toimi force rattien kanssa ja se ottaa päähän.
minä en vaan pääse tuosta yli että jos käännän sitä rattia sen 1,5 kierrosta ja haluan auton suoraan niin minun on pakko kääntää se ratti saman verran takaisin sekunnin murto-osassa.

sen lisäksi nämä force ratit tekee jtn ihme vastaan vääntämisiä mitä normaali auto ei tee koskaan.
puhumattakaan siitä että se tärkein eli pers tuntuma puuttuu kokonaan.
jokainen joka on vaikka vaan talvella ajanut autoa tietää että kun se autoo menee sladiin niin sen tuntee perseen alla ennen kuin ratissa.

eli turhaan puhutaan realismista näiden vehkeiden kanssa vaikka ne lisää fiilistä tuokin.
eikä tarvitse sanoa että en ole ajanut rataa ympäri urheilu autolla niin en tiedä miten se käyttäytyy.
en olekkaan mutta esim gt4:ssä voi ottaa jonkun ihan normi autonkin, vaikka sen vanhan volvon jonka käyttäytymisen tiedän ihan tosielämästäkin eikä se ole lähelläkään sitä mitä tuo force ratti väittää.

ei tämä kyllä aiheeseen kuulu mutta eipä jaksa uuttakaan tämän takia tehdä.
silti tulen vääntämään gt prologueta ratilla ihan vaan sen fiiliksen takia.

CoD4:ssä kyrsii kyllä hieman että kun joku ampuu mua, mun ohjain vaan värähtää. Oikeasti kävisi hieman eri tavalla.

No ei mutta tosissaan, ei kait kukaan ole väittänyt että mikään peli vastaisi oikeaa kunhan ajaa ratilla. Se on niin lähempänä oikeaa. Ratilla ajellaan taas kesän jälkeen.

itseasiassa varsinkin pc leirissä tuntuu tämä ratin ylistäminen olevan voimissaan.
se on sitä äärimmäistä realismia kuulemma jota ilman autopelit on ihan turhia.

olen varmaan lukenut liikaa muropakettia:rolleyes:

edit: varsinkin nämä pc miehet väittää että live for speed ja muut on niin lähellä oikeaa että ei paremmasta väliä kunhan kunnon ratilla pelaa.
tuo vaan pistää vihaksi kun oikeasti se ei ole lähelläkään oikeaa ja noin väittää vielä ihmiset jotka ovat jopa oikeaa autoa ajaneet.

mutta yksi asia minua häiritsee aivan helvetisti.
kun oikealla autolla ajaa vaikka risteyksestä niin että veivaa sitä rattia oikeen kunnolla että auto kääntyy tarpeeksi niin sitten kun sen auton haluaa suoristaa niin ei tarvitse kuin hiukan otetta höllentää niin se ratti suoristuu melkein itsestään.
tuo ei toimi force rattien kanssa ja se ottaa päähän.
minä en vaan pääse tuosta yli että jos käännän sitä rattia sen 1,5 kierrosta ja haluan auton suoraan niin minun on pakko kääntää se ratti saman verran takaisin sekunnin murto-osassa.

Minua taas vituttaa se että jos joudun ajaan mersulla kaupungissa niin pitää sitä rattia kääntää takaisin ihan itse :D Onneksi en mersua omista.

Mutta, aiheeseen. Simulaatio on simulaatio, peli on peli ja irl on irl. En hae autopeleistä mitään sunnuntai ajelu-fiilistelyä vaan pelaamista ja hauskanpitoa ;)

itseasiassa varsinkin pc leirissä tuntuu tämä ratin ylistäminen olevan voimissaan.
se on sitä äärimmäistä realismia kuulemma jota ilman autopelit on ihan turhia.

edit: varsinkin nämä pc miehet väittää että live for speed ja muut on niin lähellä oikeaa että ei paremmasta väliä kunhan kunnon ratilla pelaa.
tuo vaan pistää vihaksi kun oikeasti se ei ole lähelläkään oikeaa ja noin väittää vielä ihmiset jotka ovat jopa oikeaa autoa ajaneet.

Live for speed toimii tosielämän fysiikoita mallintaen, niin hyvin, että ääritilanteissa toimii tosielämän opit, eli juuri ne jotka oppii oikeasti radalla ja jotka jäävät selkärangan jatkeeksi. Esimerkiksi itse olen kokenut erittäin vaikeaksi selittää sanoin miten alkava luisto saadaan hallittua takavetoisella autolla normaaliliikenteessä (ei siis radalla, jossa on aikaa ja tilaa valtavasti enemmän kuin liikenteen seassa). Tositilanteessa se tapahtuu kuitenkin automaattisesti, ilman että ajattelen mitä teen. Juuri nämä samat temput toimivat Live for Speedissa Rfactorissa ja ISI:n simuissa, joten silloin voi väittää pelien simuloivan todellisuutta riittävän tarkasti. Ainoa mikä puuttuu on g-voimien aiheuttama pers'tuntuma, mutta tuohonkin on ratkaisu, jos vaan on varaa upottaa harrastukseen normaalin perheauton verran.

Se vielä täytyy sanoa, ettei ne kilpa-ajajat huvikseen harjoittele ratoja eri pc-simuilla, joten mikä on heille riittävän hyvää, lienee sitä myös keskiverto-autoilijoille/-pelaajille.

Fanatecin Porsche ratti on hyvä. Siinä on jopa kytkin (mutta ei peliä missä käyttää:() Tosin hinta siellä 300 :cool: Toimii myös PC:llä.

Eikös kilpa-ajajat käytä simulaattoreita nimenomaan radan oppimiseen ennalta? En oikein usko että he hakisivat varsinaista ajotuntumaa pelistä, vaikka olisi kuinka simulaatio..

Autoissakin on suuria eroja, toinen ilmoittelee takapuoleen erittäin hyvin mitä tekee, toinen ei ilmoita mitään. Mutta siinä olen pellen kanssa samoilla linjoilla, että kun ei sitä perstuntumaa pystytä simuloimaan, niin peleissä jäädään sille tasolle että ns. huomaa auton esim. olevan luistossa tai tekee oletuksen aiemman perusteella että nyt sen pitäisi lähteä luistoon. Autopelit on vähän kuin vanha takaveto-Lada, yllättävissä tilanteissa huomaat että se on luistossa kun katselet tietä sivuikkunasta :D Nyt itsellä taas on sellainen takavetoauto joka ilmoittelee erittäin hyvin takapuoleen mitä tapahtuu, monet vaaratilanteet on välttänyt sillä että se on ilmoittanut välittömästi missä mennään. Tyttöystävä on vieressä sanonut "oho", kun tilanne on jo ollut ohi :)

Toinen sama asia mihin pellen kanssa olen kiinnittänyt huomiota, on nuo tärinät. Siitä on aikaa kun olen kunnolla ajanut ratilla viimeksi, mutta silloin tärinät oli juuri se juttu ja niitä sitten tungettiinkin sen mukaan joka paikaan ja ne väänteli joka suuntaan. Todella rasittavaa kun ei oikealla autolla ole sellaiseen törmännyt. Kaverilla oli joku vanha ratti jossa ei ollut forceja, mutta sopiva vastus kääntämiseen, se siihen aikaa pieksi kaikki force ratit mennen tullen, kun ei joka ihme tilanteessa ratti yrittänyt pomppia aivan minne sattuu. Toki tilanne on saattanut muuttua kovasti siitä, ainakin toivon näin.

G25 hoitaa palautuksen mutkan jälkeen(prologue),sitä saa 2:lla moottorilla parempaa! :)

G25 hoitaa palautuksen mutkan jälkeen(prologue),sitä saa 2:lla moottorilla parempaa! :)

Tukeeko tuo G25 kuinka hyvin PS3 pelejä?

Juurikin tänään pistin tuon vempeleen tilaukseen. On vaan erinäisiä keskusteluja lueskeltuani hivenen alkanut arveluttaa, että kuinkas tuo G25 yleisemmin näitä PS3 pelejä tukee? GTPrologue kyllä, mutta onko tämä niitä harvoja valittuja, vai onko vähemmistönä kuitenkin pelit joihin se EI käy?

PS3 palstalle se ainakin VPD sivuilla oli laitettu, tosin alunperinhän taitaa PC ratti olla. Vielä on saumat kääntää lähetys takaisin mikäli sikseen tulee, koska 250 en ala mistään ratista maksamaan, mikäli yhteensopivuus on kovinkin sattumankauppaa tai tuurista kiinni. :confused:

EDIT; Jahas löysinkin toisesta puusta juttua, eli kyllä näyttäisi toimivan. Hieno homma..

Viimeksi muokannut moderaattori:

Juurikin tämä kiinnostaa G25 ja DFP:n välillä.. Palautuuko DFP automaattisesti mutkan jälkeen keskiasentoon vai joutuuko sitä hulluna vääntämään, että ratin saa takaisin suoristumaan? Entäpä pysyykö ratti kuinka hyvin suorassa kun ajelee? Vähän ristiriitaista tietota ympäri internettiä..

Sellaisen käsityksen olisin saanut, että G25 suoristaisi itsensä automaattisesti mutkan jälkeen. Senkö ominaisuuden tuolla lisähinnalla saa? ;)

Kiitän etukäteen vastauksista!

Ylös Bottom