Vastaus: PlayStation 4 [Hype]
No onhan se ihan toteutettavissa 1 megalla, vaikka olisi samaan aikaan vaikkapa nettiselaimessa jokin youtube-video pausella (PS4 selain ei varmaankaan tue välilehtiä), käyttöjärjestelmä ja latausten tausta-ajot päällä.
PS3:n ja Vitan selaimet eivät tue välilehtiä (tab), mutta kummassakin voi käyttää useita selainikkunoita (window). Käytännön tasolla asialla ei varmastikaan konsolikäytössä ole mitään eroa, ja on käytännössä täysin varmaa, että myös PS4:n selaimella voi olla auki useita selainikkunoita myös pelin aikanakin.
Ehkä sitten vain muistan väärin Sonyn sanoneen "koko muisti on pelien käytettävissä".
Sinällään tuskin mikään laite maailmassa tarjoaa oikeasti kaiken muistin pelien käyttöön, koska jonkinlaisia käyttöjärjestelmätoimintoja täytyy olla alla pyörimässä.
OS:n "muistijalanjälki" (eli käyttöjärjestelmän varaaman muistin määrä) on kuitenkin asia, joka ei ole millään lailla kiveen hakattu, vaan perinteisesti se on konsolin alkutaipaleella "tarpeettoman suuri", eli sinne on tarkoituksella jätetty ylimääräistä ihan vain mahdollisia uusia ominaisuuksia varten. Esimerkiksi PS3:n varhaisissa firmware-versioissa käyttis vei yhteensä 96 megatavua (64+32), mutta jo maaliskuussa 2008 OS:n muistivaraus oli saatu puristettua 43 megatavuun, vaikka uusia ominaisuuksia olikin matkan varrella lisätty. Tuon uudempia (vahvistettuja) tietoja ei ole, mutta jo tosiaan nelisen vuotta sitten huhuiltiin PS3:n käyttiksen vievän enää 24 megatavua. Eli kun aikaa kului, pelit saivat koko ajan lisää muistia käyttöönsä. Toisaalta muistijalanjäljen jatkuvassa puristamisessa tulee jossain vaiheessa piste, jolloin muistin kulutusta ei vaan enää saada mielekkäällä vaivalla pienemmäksi, ja uusien, pelien aikana toimivien, ominaisuuksien lisääminen ei enää onnistu. Juuri tuosta syystä mm. Cross-Game Chat jäi PS3:lla pelkäksi haaveeksi, koska muistibudjetti oli jo käytetty loppuun.
The PS3 operating system (XMB) uses up 43MB of XDR memory (confirmed) in the latest firmware versions, leaving around 213MB for games. Note that available memory seem to increase with each firmware release. It is rumored a 24MB version is available for many first-party developers currently. In earlier firmware versions, more XDR memory were reserved, and not only that, additional GDDR3 memory were also reserved by the OS. Games compiled using earlier SDKs (with matching earlier OS restrictions) will run expecting less free available memory than games compiled using later SDKs.
Lisäksi peli voi käyttää valinnaisia käyttöjärjestelmän tarjoamia palveluita, jos pelikehittäjä ei välttämättä halua keksiä jokaista pyörää uudestaan. Vaikkei PS3:lla selainta voikaan käyttää kaikkien pelien aikana, on joissain (todella harvoissa) peleissä sisäänrakennettuna myös selain. Käytännössä se haukkaa yli 40 megatavua saman tien, joten ymmärrettävästi PS3:n muistibudjetilla ei ole ollut mielekästä tarjota selainta jatkuvana taustapalveluna.
Feature Memory required
Message Dialog 0MB
On-Screen Keyboard 7MB
Remote Play 8MB
HDD access 5MB
Network features 8MB
Friends list features 24MB
Video Chat 26MB
Voice Chat 8MB
In-game mic setup 8MB
In-game webbrowser 40MB+
Hox! Yllämainitut lukemat perustuvat ikiwanhaan v1.60-SDK:hon vuodelta 2007, joten eivät välttämättä ole aivan samoja uudemmilla SDK-versioilla. Mutta suuntaa tuosta varmasti saa.
Lähde:
eDepot