Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 4

Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Sonyn hetki sitten ilmoille päästämä vihje jostain tulevasta?
Tämä kuva voisi viitata PS4:n julkasupäivään, siten että PS4 julkaistaisiin täydellisen auringonpimennyksen aikaan eli kolmas marraskuuta. Tämä on oma veikkaukseni, että älkää ottako tätä 100% faktana.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Tämä kuva voisi viitata PS4:n julkasupäivään, siten että PS4 julkaistaisiin täydellisen auringonpimennyksen aikaan eli kolmas marraskuuta. Tämä on oma veikkaukseni, että älkää ottako tätä 100% faktana.

Näyttää kyllä move kapulan valolta, joten uusi move peli tulossa ?
Omat kapulat on sen verran kovan pölyn peitossa, että joku oikeasti hyvä peli olisi paikallaan.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Vai liittyykö jotenkin tähän God Of War Ascensionin Easter eggiin?

[video=youtube;29Jy65eEqUw]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=29Jy65eEqUw[/video]

"When the Earth stops, the journey begins..."
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Tämä kuva voisi viitata PS4:n julkasupäivään, siten että PS4 julkaistaisiin täydellisen auringonpimennyksen aikaan eli kolmas marraskuuta. Tämä on oma veikkaukseni, että älkää ottako tätä 100% faktana.

Tämäkin on aika vakuuttava päätelmä. Joko jollakin on ollut todella tylsää, tai hän on muuten vain kieliposkessa piirrellyt omia visioitaan tuosta kuvasta:
http://i.imgur.com/cucXSu6.jpg
 
Jutun pohjana käytetty Eurogamerin kirjoitusta Mark Cernyn puheesta tältä aamulta.


Pleikkari nelonen tuo takaisin sen saman kokeilun halun ja laajan kirjon erityyppisiä pelejä kuin mistä PSOne on tunnettu. Tosin silloin pelilntekijä ei pystynyt lähestymään suoraan pelaajia digitaalisen verkkokaupan välityksellä kuten nyt. Kuitenkin sen ajan AAA-pelit ovat nykymittapuun mukaan nyrkkipajojen tulosta. Esimerkkinä Mark Cerny nostaa oman Crash Bandicootin, jota oli tekemässä seitsemän koodaria. Myi kuusi miljoonaa kappaletta. Tuolloin kynnys tehdä pelejä konsolille oli matala kun jo pienellä tiimillä saattoi nousta korkeuksiin myyntilistoilla.

Sony mahdollistaa omakustanteet. Ei tarvita isoa julkaisijaa välissä, vaan pelintekijä voi suoraan lähestyä asiakkaitaan keskitetyn verkkokaupan välityksellä. Pitää käsissään samaan aikaan luovan vapautensa sekä talouspuolen. Vaihtoehtoisia bisnesmalleja löytyy. Kuten pelit ilman hintalappua, free-to-play. Episodeihin pätkittyjä kokonaisuuksia. Tai pienin erin mikromaksujen kautta. Kehittäjäversiota konsolista tarjoillaan jopa lainaksi. Tekijöitä voidaan Sonyn toimesta tukea suoraan ja auttaa yrityshautomon ohjelmilla. Mukaan pääsee jo ihan vain twiittaamalla kontaktihenkilölle.

Myös käyttöliittymällä on oma merkityksensä. Miten siellä tuodaan pelit esille. Pelaajien Share-napin takaa jakamat pelikokemukset tuovat nämä digipelit laajemman piirin tietoisuuteen. Ostoprosessi ajetaan niin matalaksi kuin vain on mahdollista. Puuttuva hintalappu tai hyvin halpa hinta auttaa aina asiassa. Kuten myös pelaamisen aloittaminen kesken latauksen.

Lopuksi vielä konsolin pääarkkitehti lupaa pelaamisen renesanssia; vanhojen hyvien aikojen paluuta. Isot pelit viihtyvät toki yhä lavalla, mutta sen ympärille syntyy epämääräisempi joukko erimuotoisia ja kokoisia pelielämyksiä.


Lähteenä käytetty: Sony: PS4 will rekindle diversity of PSone era • News • PlayStation 4 • Eurogamer.net

Mielenkiintoinen uutinen toinenkin tähän päivään. Pleikkari nelosella voit mennä kaverin luokse, logata hänen konsolistaan Playstation Networkiin omilla tunnuksellasi ja pelata pelejäsi digitaalisesta kirjastostasi. Pelaamisen voi aloittaa kesken latauksen, joten ei tuntien odottelua. Samoin on asianlaita levyversion kohdalla. Pelaamaan pääsee jo kesken asentamisen.

“You can visit your friends house you can log into your account and play any game from your digital library, which is good. But how useful is that if it takes half a day to download the game you want to play? With Play As You Download you get much quicker access to at least the first section of the game so you can start playing quicker. So this makes a digital library a practical option in the real world.”

Lähde: PS4's digital library lets you play your games anywhere & on anyone's console | PS4 Games, PS4 News | Official PlayStation Magazine
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Pleikkari nelosella voit mennä kaverin luokse, logata hänen konsolistaan Playstation Networkiin omilla tunnuksellasi ja pelata pelejäsi digitaalisesta kirjastostasi.

Minä luulin, että tämä on jo mahdollista PS3 -kosolilla. Ilmeisesti ei, mutta hienoa, jos ominaisuus muuttuu standardiksi uudella Playstationilla.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Minä luulin, että tämä on jo mahdollista PS3 -kosolilla. Ilmeisesti ei, mutta hienoa, että ominaisuus muuttuu standardiksi uudella Playstationilla.

Kyllä, mutta nyt kynnys tulee matalammaksi juuri tuon kesken latauksen/asentamisen aloitettavan pelaamisen myötä. Tätä lajia voi alkaa harrastamaan ihan alkuillan pippaloissakin.

Tämä kuva voisi viitata PS4:n julkasupäivään, siten että PS4 julkaistaisiin täydellisen auringonpimennyksen aikaan eli kolmas marraskuuta.

Tai sitten uuteen Insomniac Gamesin peliin, esimerkiksi Ratchet & Clank? Firma luvannut suuren julkistuksen huomiseksi.

Uusi kuva-arvoitus ilmestynyt puoli tuntia sitten:

BO0sWtbCYAAEfq7.jpg

Lähde: https://twitter.com/PlayStation
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Kyllä, mutta nyt kynnys tulee matalammaksi juuri tuon kesken latauksen/asentamisen aloitettavan pelaamisen myötä. Tätä lajia voi alkaa harrastamaan ihan alkuillan pippaloissakin.

Ookoo. No nyt valkeni hiukan paremmin. Jep. Tuo mahdollisuus saada peli käyntiin nopeammin on todella tervetullut ominaisuus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Tuolla aiemmin esillä ollut Mark Cernyn eilen pitämä puhe pelintekijöiden Brightonin tapaamisessa. Aiheena itsenäiset pelintekijät ja PlayStation 4.

[video=youtube_share;K4lc7zBRkaI]http://youtu.be/K4lc7zBRkaI[/video]
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Pleikkari nelonen tuo takaisin sen saman kokeilun halun ja laajan kirjon erityyppisiä pelejä kuin mistä PSOne on tunnettu. Tosin silloin pelilntekijä ei pystynyt lähestymään suoraan pelaajia digitaalisen verkkokaupan välityksellä kuten nyt. Kuitenkin sen ajan AAA-pelit ovat nykymittapuun mukaan nyrkkipajojen tulosta. Esimerkkinä Mark Cerny nostaa oman Crash Bandicootin, jota oli tekemässä seitsemän koodaria. Myi kuusi miljoonaa kappaletta. Tuolloin kynnys tehdä pelejä konsolille oli matala kun jo pienellä tiimillä saattoi nousta korkeuksiin myyntilistoilla.

Sony mahdollistaa omakustanteet. Ei tarvita isoa julkaisijaa välissä, vaan pelintekijä voi suoraan lähestyä asiakkaitaan keskitetyn verkkokaupan välityksellä. Pitää käsissään samaan aikaan luovan vapautensa sekä talouspuolen.

Lopuksi vielä konsolin pääarkkitehti lupaa pelaamisen renesanssia; vanhojen hyvien aikojen paluuta. Isot pelit viihtyvät toki yhä lavalla, mutta sen ympärille syntyy epämääräisempi joukko erimuotoisia ja kokoisia pelielämyksiä.

Mielenkiintoisia visioita ainakin esitellään. PS3:n linjasta on siirrytty eteenpäin ja nyt tärkeäksi on nostettu ne pienemmät pelit mutta isommat ideat. Toteutus ja toteutuminen toki jää vielä nähtäväksi, mutta mielenkiinnolla seurataan tätä Sonyn uutta suuntausta ja PlayStation 4:n ensiaskelia.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Tämä kuva voisi viitata PS4:n julkasupäivään, siten että PS4 julkaistaisiin täydellisen auringonpimennyksen aikaan eli kolmas marraskuuta. Tämä on oma veikkaukseni, että älkää ottako tätä 100% faktana.

Ei ollut ikävä kyllä PS4:n julkaisupäivä tämä, vaan ilmeisesti uusimman Ratchet & Clank: Into the Nexus -peliin liittyvä julkaisu. Insomniac myös twiittasi jo myöhemmin hieman "erilaisen ja isomman kuvan" tuosta samaisesta kuvasta ja tänään sitten julkaisivat tämän uuden R&C:n. source
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Vaikka Cernyn jutut kuulostaa hemmetin hyvältä ja pelaaminen on pleikkaripuolella nostettu eri tavalla esiin tulevalla alustalla, varsinkin indiekehittäjien puolelta, niin silti pessimistipeikko nousee vähän esiin. Jotenkin tuntuu, että Sony on haistanut rahan, kun on hyvällä menestyksellä päässyt testaamaan PS Storen kautta erilaisten mikromaksujen ja pienpelien toimivuutta liikevaihdon kasvattajana. Eikä muutenkaan markkinoiden seuraamisesta ole ollut haittaa, ottaahan PC-puolella tommonen iso sotanorsu kuin World of Warcraft mikromaksut peliin mukaan.

Aika näyttää onko tulevaisuus Playstationilla Cernyn visioima pelialan renesanssi vai mikromaksujen viidakko. Toivottavasti edellinen.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Hyvä 20 kohdan setti, seikoista joita et ehkä tietänyt Playstation 4:sta.

[video=youtube_share;dhfLBTPcG6U]http://youtu.be/dhfLBTPcG6U[/video]
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Hyvä 20 kohdan setti, seikoista joita et ehkä tietänyt Playstation 4:sta.

Onko tietoa miten Sony aikoo toteuttaa kohdat 10 (in most cases instantly switching between game and applications) ja 16 (handle updates and downloads in the background) jos kerran muistista on 8/8 megaa pelin käytössä? Eli miten konsoli lataa taustalla pelejä ja päivityksiä ilman yhtään muistia? Miten konsoli pystyy siirtymään viiveettä pelistä johonkin applikaatioon jos sillä applikaatiolla ei ole yhtään muistia käytettävissään? Musta vähän tuntuu että Sonyn markkinointiosasto puhuu jossain kohtaa paksua palturia.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Onko tietoa miten Sony aikoo toteuttaa kohdat 10 (in most cases instantly switching between game and applications) ja 16 (handle updates and downloads in the background) jos kerran muistista on 8/8 megaa pelin käytössä? Eli miten konsoli lataa taustalla pelejä ja päivityksiä ilman yhtään muistia? Miten konsoli pystyy siirtymään viiveettä pelistä johonkin applikaatioon jos sillä applikaatiolla ei ole yhtään muistia käytettävissään?
Käyttöjärjestelmän toiminnoille varataan aina tietty siivu, eli missään olosuhteissa peleillä ei ole käytössään täyttää 8 gigaa. PS4:n kohdalla OS:n osuudeksi on huhuiltu 1 gigatavua. Ja kuten tuossa jo mainittiin, näille tietyille taustatoiminnoille on kokonaan oma suorittimensa, eli se ei rasita varsinaista CPU:takaan pelien aikana.

Olen tainnut tämän saman esimerkin kertoa aiemminkin, mutta jo Vitassa tiettyjä sovelluksia (mm. selain, Facebook, Twitter, Skype) on mahdollista käyttää pelien aikana. Ja tuo tosiaan onnistuu, vaikka Vitassa on "vain" 512 megatavua muistia. Tahtoo sanoa, että käytännössä käyttöjärjestelmä varaa tuosta sen verran ylimääräistä, että pieniä sovelluksia on mahdollista pyörittää peliä häiritsemättä. Vastaava toimintatapa pätee myös PlayStation 4:ään.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Käyttöjärjestelmän toiminnoille varataan aina tietty siivu, eli missään olosuhteissa peleillä ei ole käytössään täyttää 8 gigaa. PS4:n kohdalla OS:n osuudeksi on huhuiltu 1 gigatavua. Ja kuten tuossa jo mainittiin, näille tietyille taustatoiminnoille on kokonaan oma suorittimensa, eli se ei rasita varsinaista CPU:takaan pelien aikana.

Olen tainnut tämän saman esimerkin kertoa aiemminkin, mutta jo Vitassa tiettyjä sovelluksia (mm. selain, Facebook, Twitter, Skype) on mahdollista käyttää pelien aikana. Ja tuo tosiaan onnistuu, vaikka Vitassa on "vain" 512 megatavua muistia. Tahtoo sanoa, että käytännössä käyttöjärjestelmä varaa tuosta sen verran ylimääräistä, että pieniä sovelluksia on mahdollista pyörittää peliä häiritsemättä. Vastaava toimintatapa pätee myös PlayStation 4:ään.
No onhan se ihan toteutettavissa 1 megalla, vaikka olisi samaan aikaan vaikkapa nettiselaimessa jokin youtube-video pausella (PS4 selain ei varmaankaan tue välilehtiä), käyttöjärjestelmä ja latausten tausta-ajot päällä. Ainakin PC:llä youtube video voi varata itselleen satoja megoja (pausella ei vie prossutehoa ollenkaan, vain muistia) ja eiköhän päivityslatauksiin riitä muutama kymmenen megaa ja jos käyttis on puristettu vaikka 500 megaan niin giga OS:lle riittäis. Ehkä sitten vain muistan väärin Sonyn sanoneen "koko muisti on pelien käytettävissä".
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Legendaarista! Tämä kannattaa katsoa. Perjantainen IGN:n 300. Beyond ja puikoissa tuttuun tapaan Greg Miller innokkaiden fanien ympäröimänä. Erikoisvieraana itse Sonyn Shuhei Yoshida.

[video=youtube_share;rZZfa5LEZGY]http://youtu.be/rZZfa5LEZGY[/video]

Beyond!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

No onhan se ihan toteutettavissa 1 megalla, vaikka olisi samaan aikaan vaikkapa nettiselaimessa jokin youtube-video pausella (PS4 selain ei varmaankaan tue välilehtiä), käyttöjärjestelmä ja latausten tausta-ajot päällä.
PS3:n ja Vitan selaimet eivät tue välilehtiä (tab), mutta kummassakin voi käyttää useita selainikkunoita (window). Käytännön tasolla asialla ei varmastikaan konsolikäytössä ole mitään eroa, ja on käytännössä täysin varmaa, että myös PS4:n selaimella voi olla auki useita selainikkunoita myös pelin aikanakin.

Ehkä sitten vain muistan väärin Sonyn sanoneen "koko muisti on pelien käytettävissä".
Sinällään tuskin mikään laite maailmassa tarjoaa oikeasti kaiken muistin pelien käyttöön, koska jonkinlaisia käyttöjärjestelmätoimintoja täytyy olla alla pyörimässä.

OS:n "muistijalanjälki" (eli käyttöjärjestelmän varaaman muistin määrä) on kuitenkin asia, joka ei ole millään lailla kiveen hakattu, vaan perinteisesti se on konsolin alkutaipaleella "tarpeettoman suuri", eli sinne on tarkoituksella jätetty ylimääräistä ihan vain mahdollisia uusia ominaisuuksia varten. Esimerkiksi PS3:n varhaisissa firmware-versioissa käyttis vei yhteensä 96 megatavua (64+32), mutta jo maaliskuussa 2008 OS:n muistivaraus oli saatu puristettua 43 megatavuun, vaikka uusia ominaisuuksia olikin matkan varrella lisätty. Tuon uudempia (vahvistettuja) tietoja ei ole, mutta jo tosiaan nelisen vuotta sitten huhuiltiin PS3:n käyttiksen vievän enää 24 megatavua. Eli kun aikaa kului, pelit saivat koko ajan lisää muistia käyttöönsä. Toisaalta muistijalanjäljen jatkuvassa puristamisessa tulee jossain vaiheessa piste, jolloin muistin kulutusta ei vaan enää saada mielekkäällä vaivalla pienemmäksi, ja uusien, pelien aikana toimivien, ominaisuuksien lisääminen ei enää onnistu. Juuri tuosta syystä mm. Cross-Game Chat jäi PS3:lla pelkäksi haaveeksi, koska muistibudjetti oli jo käytetty loppuun.

The PS3 operating system (XMB) uses up 43MB of XDR memory (confirmed) in the latest firmware versions, leaving around 213MB for games. Note that available memory seem to increase with each firmware release. It is rumored a 24MB version is available for many first-party developers currently. In earlier firmware versions, more XDR memory were reserved, and not only that, additional GDDR3 memory were also reserved by the OS. Games compiled using earlier SDKs (with matching earlier OS restrictions) will run expecting less free available memory than games compiled using later SDKs.

Lisäksi peli voi käyttää valinnaisia käyttöjärjestelmän tarjoamia palveluita, jos pelikehittäjä ei välttämättä halua keksiä jokaista pyörää uudestaan. Vaikkei PS3:lla selainta voikaan käyttää kaikkien pelien aikana, on joissain (todella harvoissa) peleissä sisäänrakennettuna myös selain. Käytännössä se haukkaa yli 40 megatavua saman tien, joten ymmärrettävästi PS3:n muistibudjetilla ei ole ollut mielekästä tarjota selainta jatkuvana taustapalveluna.

Feature Memory required
Message Dialog 0MB
On-Screen Keyboard 7MB
Remote Play 8MB
HDD access 5MB
Network features 8MB
Friends list features 24MB
Video Chat 26MB
Voice Chat 8MB
In-game mic setup 8MB
In-game webbrowser 40MB+

Hox! Yllämainitut lukemat perustuvat ikiwanhaan v1.60-SDK:hon vuodelta 2007, joten eivät välttämättä ole aivan samoja uudemmilla SDK-versioilla. Mutta suuntaa tuosta varmasti saa.

Lähde: eDepot
 
Ylös Bottom