Onko kenelläkään huonoja kokemuksia esimerkiksi torista tai huuto.netistä ostettuna? Jos konsoli ei esimerkiksi toimi tai ostaja huijaa noudossa jollain muulla tavalla. Iso raha kyseessä joten ei viitsisi ihan hukkaan heittää.
Huijarihan voi netissä olla kuka tahansa mutta pienemmät mahdollisuudet näissä paikoissa on kun
a) tili ei ole täysin tuore
b) on (tai on todistettavasti ollut) myynnissä muutakin
c) myynti-ilmoitukset "asiallisia" eikä yhden sanan "ilmoituksia tyyliin "paita"
d) kuva myytävästä tuotteesta
Lisäksi Huuto.netissä on palautesysteemi, joten jos siellä on pelkkää plussaa (ja mieluusti paljon) niin melko todennäköistä että ei ole huijari. Miinukset ja neutraalit palautteetkaan ei automaattisesti ole paha mutta kannattaa lukea mistä ne tulee. Jos jotain harmitonta niin en näe syytä miksei voisi silti ostaa jos pääosa palautteesta positiivista.
Enkä väitä etteikö kohta c:tä harrastava voisi myös olla ihan asiallinen myyjä mutta itse en vain tee kauppaa sellaisten kanssa, jotka eivät vaivaudu kirjoittamaan edes kunnollista ilmoitusta ja/tai tietoja tuotteesta. Tai ainakin kysyn ensin tietoja ja päätän sitten vastauksien perusteella että jatkanko hommaa vai en. Välillä on nimittäin kaikenlaista hiihtäjää siellä liikkeellä, joille tuntuu vastenmieliseltä antaa pienintäkään tietoa myytävästään tuotteesta.
Vastauksista voi päätellä myös paljon. Samoin jos ehdottaa noutoa ja se onnistuu, on se plussaa. Tosin huijarit voivat tähänkin suostua kunnes vasta noutoajankohdan lähellä "tuleekin muuta menoa" tms.
Itse olen ostanut paljon sekä Torista että Huuto.netistä eikä ole huijauksia tullut vastaan. Näillä neuvoilla olen itse mennyt ja toimivia on olleet.
Itse en tosin ostaisi jos ylihintaan konsolia myydään koska en halua sen kaltaista toimintaa tukea. En suosittele muillekaan mutta jokainen toki päättää lopulta itse mitä tekee.
PS. Härskisti mainostan tässä nyt asiaan liittyen videota huijauksista tai enemmänkin siitä, miten tehdä kauppaa ettei tule huijatuksi
Nettikaupan ABC