Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5 Pro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua nyt lähinnä kiinnostaa että onko tähän ps5 proo malliin oikeesti lykätty jotain niin paksua sisään että se on niin kallis ja tehokas ja antaa peleille oikeesti boostia mikä näkyy ja tuntuu? Vai onko kyseessä vain mainospuheet "most powerfull shöshö eva". Ellen väärin muista oli PS4 proon kohdalla samat puheet most powerfull shöshö johon itse lankesin aikoinaan, ja ne pelit mitä kokeilin eivät kyllä mitenkään leukoja loksautellut.
Jos odottaa PS5 Prolta jotain leukaa lattiaan tipauttavaa eroa verrattuna perus-PS5:een, pettyy taatusti. Itse pitäisin odotukset varsin maltillisina, eli Prolla saa hieman parempaa kuvanlaatua* ja/tai tasaisempaa ruudunpäivitystä sekä ehkä joissain peleissä enemmän RT:n käyttöä myös 60 fps -tilassa. Jos nuo eivät ole sellaisia juttuja, joista haluaa maksaa, kannattaa pysyä hyvillä mielin PS5:ssä (tai muissa pelilaitteissa).

* Puhun mieluummin kuvanlaadusta kuin resoluutiosta, koska PSSR:ää tukevissa peleissä kuvanlaatu on toistaiseksi nähdyn perusteella selvästi parempi kuin FSR2/3:a käyttävissä, vaikka varsinainen natiiviresoluutio ei välttämättä olisi paljoa noussutkaan.

Varmasti tuo PS5Pron:n hinta sisältää jo tulevat hinnankorotukset. Tuskin tässä nyt Sonya voi syyttää hinnankorotoksesta PS5pron takia kun MS tekee samaa ja kaikki on taloudessa kallistunut.

N. 15% hinnankorotus perus PS5 nostaisi sen hinnan tasolle, jossa perus ja Pro-version hintaero on n. £250. Ei nyt älytön ero enää, mutta kaikki on suhteellista. Uskoisin kuitenkin grafiikkaheppujen olevan valmiita maksamaan tuon erotuksen.

Tätä keskustelua seuranneena tulevan tuotteen hinnasta tulee mieleen että nyt ei selkeästi kuluttajan odotukset kohtaa siiheen mitä rahalla tulee saamaan.

Sony olisi voinut julkaista tämän konsolin nimellä ”PS5 EDGE”. Tämä olisi ehkä resonoinut paremmin siitä että tuote on se premium malli jota ei ole tarkoitettu massoille korvaamaan alkuperäistä PS5 mallia, eikä se ole samankaltainen ”mid gen” päivitys kuin PS4 Pro oli aikanaan. Samalla tavalla Dualsense EDGE on hinnoiteltu aivan älyttömän kalliiksi verraten alkuperäiseen ohjaimeen. Edge ohjaimen tapauksessa rahalle ei todellakaan saa semmoista etua tai ominaisuutta joka 250€ hinnan oikeuttaisi, mutta silti sitä ostetaan ja tämän suuruista debattia hinnasta ei mielestäni tuotteesta ikinä ollut.

Yleiseen hintojen nousuun liittyen olemme eläneet liki koko konsolipelaamisen historian ajanjaksoa jolloin peruskomponentti ja puolijohde hinnat ovat olleet laskusuunnassa. Nyt homma on kääntynyt siihen että nämä tuotteet mistä laitteet lopulta kasataan maksavat joka kuukausi enemmän ja enemmän. Samaan aikaan laukkaava yleinen inflaatio tekee hallaa monella tapaa. Palkkakehitys (varsinkaan Suomessa) ei seuraa samaa tahtia vaan tulee viiveellä paikkaamaan tätä eroa. Tämä show sai lähtölaukauksen koronan aikaan ja ei tuo tilanne itänaapurissa tätä kyllä yhtään auta. Mikäli Sony kokee että laitteistoa ei saa myydä tappiolla vaan jotakin pitää jäädä viivan alle myös rautakaupasta niin silloin on pakko nostaa sitä konsolin hintaa vaikka se kuluttajalle näyttää äkkiseltään samalta kuin näyttäisi takapuolensa.

Omasta mielestä nyt näitä karvalakki malleja pitäisi myydä juuri niin halvalla kuin kehtaa, jopa ronskilla miinuksella tuotantokuluihin nähden. Parantaa sitten palveluissa ja hinnoitella ne järkevästi (PS+ / pelit), tuotto otetaan perinteisesti sieltä tasaisesta kassavirrasta. Toki sieltä pitäisi saada ulos myös niitä itse pelejä jotta konsolit liikkuisivat kuluttajille, nyt se itse pihvi (peli) makaa liian pitkään tuotannossa ja ei tuota mitään vaan aiheuttaa vain kuluja. Peliteollisuus ei ole nyt ns. kestävällä uralla ja jotakin pitäisi tehdä.

MS kokeilee jotakin uutta (Gamepass) siitä hatunnosto heille, mutta ei sekään nyt ihan kultakaivokselta näytä, pelaajamäärät tilauspalveluun pitäisi saada äkkiä ylemmäs tai ovi heiluu työntekijöille ja studioita kaatuu mahdottomuuteensa koska henkilöstömäärä on tähtitieteellinen ja palkat pitää maksaa joka kuukausi.

Lähtipäs tämä rönsyilemään, voisi olla jatkot vaikka toisissa ketjuissa.

Mua nyt lähinnä kiinnostaa että onko tähän ps5 proo malliin oikeesti lykätty jotain niin paksua sisään että se on niin kallis ja tehokas ja antaa peleille oikeesti boostia mikä näkyy ja tuntuu? Vai onko kyseessä vain mainospuheet "most powerfull shöshö eva". Ellen väärin muista oli PS4 proon kohdalla samat puheet most powerfull shöshö johon itse lankesin aikoinaan, ja ne pelit mitä kokeilin eivät kyllä mitenkään leukoja loksautellut. Se oli sitä aikaa että tuli siirettyä full hoodeestä 4koohon kun samaan pakettiin tuli ostettua 4k telkkari proon kanssa, enemmän se ero tuli ehkä siitä telkkarista. En sit tiie, oli siinä kai jotain paremmin, ainakin ne pelit missä oli 60fps tuki. Raffojen erosta en niinkään tiie, joku horizon näytti ihan samalta niin normi kun ps4 proollakin, tai ehkä erot näki suurennuslasil x100 zoomilla.
Microsoft hehkutti tota "most powerful console evah"

Mielestani tuo 250 punnan hintaero on jarkeva. En usko, etta kovin moni normimallin tyytyvainen omistaja olisi ollut valmis maksamaan edes 150 enemmän kun omistavat jo toimivan laitteen kun taas ne tekniikkahörhöt ovat valmiita sen maksamaan 250. ei tuo Pro täysin uusia asiakkaita tule kuitenkaan tuomaan Sonylle kovin montaa uskoisin.

Saavat parannettua katetta laitteistaan jonkin verran ja testattua pssr early adoptereilla. "Hyödytään" sitten kaikki seuraavassa sukupolvessa tästä

Nytkö se hintaero muka on 250 puntaa ja/tai euroa vaikka nimenomaan suurin osa on ostanut sen nykyisen konsolinsa vanhalla hinnalla?

Itse ainakin vertaan hintaa siihen mitä maksoin perusmallista enkä siihen mitä perusmalli maksaa hinnankorotuksen jälkeen.

Miksi meillä muuttui rahayksiköt puntiin? 250 puntaa on kuitenkin lähemmäs 300e, vääristää keskustelua jos puntaa ja euroa pidetään saman arvoisena.

Tai sitten vain meille persaukisille 50e erotus on jo merkittävä.

Itse haluan levyaseman jo sen takia että kaikki tähän asti hommaamani pelit on fyysisessä muodossa, vaikka tästä päivästä eteenpäin hankkisin diginä. Toisaalta niin kauan kun fyysiset on halvempia kuin digit niin en koe järkeä digiaikaan hypätä.

Summa summarum PS5 pro jää omalta kohdaltani väliin tuohon 900e hintaan. En myöskään koe, että PS5 tehot olisi vielä loppuneet kesken, enemmänkin päivitysten puutetta uusien pelien julkaisuikkunassa.

Tilanne toki muuttuu jos tämän myötä vakiintuu käytäntö jossa tulevat julkaisut on perus PS5 30fps ja 60fps on tarjolle jatkossa vain Pro versiolla

Nytkö se hintaero muka on 250 puntaa ja/tai euroa vaikka nimenomaan suurin osa on ostanut sen nykyisen konsolinsa vanhalla hinnalla?

Itse ainakin vertaan hintaa siihen mitä maksoin perusmallista enkä siihen mitä perusmalli maksaa hinnankorotuksen jälkeen.
Jokainen taplaa tyylillään. Turha tässä on sen syvällisemmin jauhaa kun on useampi lähestymistapa. Kun hinnat nousevat, tulevat myös vaihtohyvitykset nousemaan lisäksi todennäköisesti.
Spekulointia myös osaksi vielä kun ainoastaan Japanissa ovat nostaneet hintoja tähän mennessä.

Jos itsen ostan konsolin ja levyaseman, niin vaihtoarvon jälkeen maksettavaa jää n. £450. Tähän saan tehojen lisäksi isomman kovon kun tuo perus on viimein alkanut jäämään pieneksi, sekä tuliterän ohjaimen, konsolin ja takuut.

Japanissa PS5:n hinta nousee 15%, joten käytin yksinkertaistaen samaa logiikkaa brittihintoihin.

Mutta jatketaan jauhamisia kun on muutakin matskua kuin yksi DF:n analyysi.

On tämäkin nyt taas. Pikakelaus ajatustenjuoksustani ennen ja jälkeen PS5 Pro:n julkaisun.

Ajatukset ennen julkistusta:
"Kyllähän se varmaan tulee hankittua, kunhan hinta ei ole aivan hirveä."
Ajatukset aiheesta kronologisessa järjestyksessä laitteen (ja hinnan) julkistamisen jälkeisinä päivinä:
  1. "Törkyhintainen laite, en varmasti osta enkä tarvitse."
  2. "Olisihan se varmaan kiva, mutta liian kallis. Ehkä kun hinta halpenee."
  3. "Kyllä se tulee varmaan hankittua, mutta ei julkaisussa. Odotellaan rauhassa."
  4. "Pro:lla saisi kyllä pelattua Horizon Forbidden Westin vieläkin paremman näköisenä. Ja ylipäänsä hyväksyttävän syyn pelata koko peli alusta loppuun vielä kerran. Itse asiassa tilaanpa jo levyaseman nyt niin marraskuussa tulee vain itse laite maksettavaksi."

Ja näin. Homman sinetöi se, että vanhalle laitteelleni löytyi hyvä ostaja marraskuulle jo valmiiksi. Lupasin pakettiin muutaman tuplakappaleeksi jääneen pelin omasta hyllystä, kaksi ohjainta sekä alkuperäisen pakkauksen. Vanhan laitteen myynnistä saan 400€ marraskuussa, tilasin juuri ProShopista levyaseman hintaan 139€, joten päivitys PS5 Pro:hon tulee kohdallani maksamaan n. 550€.

Ylivoimaisesti suurin kynnys tässä kaupanteossa on se, että joudun luopumaan tästä nimenomaisesta PS5-yksilöstä:

Kipeäähän tämä tekee, mutta kyllä tämän yhdellä HFW:n lisäpelikerralla perustelee...
Jotenkin näin ajattelin itsekin. Jos ostan Pro-mallin, myyn tietenkin nykyisen PS5-konsolin eteenpäin. Eihän Pro-malli silloin niin paljon maksa. Mitähän tuosta nykyisestä, levyasemallisesta PS5-konsolista saisi? Jotain päälle 300 euroa ainakin?

Jos vanhan konsolin myy ja ostaa Pron, Pron hinta nousee periaatteessa yli 1000€, eikö?

Normikonsolin hinta + Pron hinta - normin myyntihinta = kyseisen yksilön maksama hinta Prosta.
Mutta entäs jos ei myykkään vanhaa PS5 konsolia niin sitten Pron hinta on periaatteessa vain 799€, eikö? ;)

Eli ihminen säästää rahaa jos ei myy vanhaa poies jaloista? :D Mielenkiintoista logiikkaa :D

Viimeksi muokattu:
Jotenkin näin ajattelin itsekin. Jos ostan Pro-mallin, myyn tietenkin nykyisen PS5-konsolin eteenpäin. Eihän Pro-malli silloin niin paljon maksa. Mitähän tuosta nykyisestä, levyasemallisesta PS5-konsolista saisi? Jotain päälle 300 euroa ainakin?
Itse sovin kaupat kolmella pelillä, kahdella ohjaimella ja Horizon-skinillä varustetusta, vuonna 2021 käyttöönotetusta levyasemallisesta laitteesta hintaan 400€. Pelkkä konsoli yhdellä ohjaimella ilman höysteitä varmaan menisi helpohkosti johonkin 350€ hintaan, etenkin mikäli myös perusmallin hinta on nousemassa. Itse en tosin kauppapaikoilla ehtinyt tuota edes tarjoamaan, vaan ystävän kanssa sovittiin kaupat tehtäväksi marraskuussa.

Jos vanhan konsolin myy ja ostaa Pron, Pron hinta nousee periaatteessa yli 1000€, eikö?

Normikonsolin hinta + Pron hinta - normin myyntihinta = kyseisen yksilön maksama hinta Prosta.
Pron hinta on pron hinta osto hetkellä. Tuo pitäisi muotoilla jotenkin että käyttäjän maksama laite kokonaiskustannus tässä sukupolvessa :D
Esim. Normi (600€) + Pro (800€) - normin myynti (300€) = 1100€

Viimeksi muokattu:
Pron hinta on pron hinta osto hetkellä. Tuo pitäisi muotoilla jotenkin että käyttäjän maksama kokonaiskustannus.
Esim. Normi (600€) + Pro (800€) - normin myynti (300€) = 1100€
Mitä helvettiä! :D Jos ostan tänään auton 100€ ja huomenna uuden toisen 200€ niin se uusi maksaa silloin 200€ riippumatta yhtään mistään :D Miten helvetissä ja millä logiikalla ihmiset täällä oikein pelaa, jos mennään tuolle linjalle niin kuinka paljon toi perus PS5 on maksanut? Onhan sitä kuitenkin varmaan ollut PS4, PS3 ja vaikka tyhjiä kaljatölkkejä mitä on viety kauppaan?

Kuinka paljon maksoi PS3 ja PS4 + kaikki vaivannäkö keräillä noita tölkkejä? Ja sitten kaikki noi on myyty että saa PS5. PS5 on varmaan maksanut tossa kohtaa 20k€ kun aletaan ynnätä menneitä omistuksia ja sijoituksia :D

Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä! :D Jos ostan tänään auton 100€ ja huomenna uuden toisen 200€ niin se uusi maksaa silloin 200€ riippumatta yhtään mistään :D Miten helvetissä ja millä logiikalla ihmiset täällä oikein pelaa, jos mennään tuolle linjalle niin kuinka paljon toi perus PS5 on maksanut? Onhan sitä kuitenkin varmaan ollut PS4, PS3 ja vaikka tyhjiä kaljatölkkejä mitä on viety kauppaan? kaikki myyty että saa PS5. PS5 on varmaan maksanut 20k€ kun aletaan ynnätä menneitä omistuksia ja sijoituksia :D
Niinhän mä tossa juuri totean että uuden laitteen/auton hinta on se minkä siitä maksaa ostohetkellä. Mä luulen ymmärtäväni mitä Marchem hakee tässä takaa. Otetaan esimerkiksi tili mikä on avattu VAIN autoharrastusta varten. Tilillä on 300€ rahaa. Ostan kaksi autoa toinen 100€, toinen 200€. Myyn toisen auton pois 150€. Jolloin tilillä on vielä puolet alkuperäisestä pääomasta 150€.
Eli siis autot on edelleen maksanut sen sata ja kaksi sataa euroa mutta harrastus on kuluttanut tilin saldoa ainoastaan puolet

Viimeksi muokattu:
Final Fantasy VII Rebirth video näyttää Pron todellakin hemmetisti paremman kuvanlaadun tositoimissa.Tosin Rebirth oli PS5:llä harvinaisen suttuinen peli.

Paljon paremmin tällä demottiin Pron paremmuutta kuin Sonyn omassa pressissä.

Samaan aikaan 60fps mode ja grafiikka mode (hiukan jopa paremman näköinen), kyllähän tuo kelpaisi. Rebirth tosiaan valitettavan suttuinen 60fps modessa, tuskinpa esim. Last of Us 2n kanssa tämmösiä eroja on mutta jos tulevissa peleissä on, niin menee kyllä Pro ostoon, viimeistään jos seuraava FF7 ehtii vielä tälle genille.

Niinhän mä tossa juuri totean että uuden laitteen/auton hinta on se minkä siitä maksaa ostohetkellä. Mä luulen ymmärtäväni mitä Marchem hakee tässä takaa. Otetaan esimerkiksi tili mikä on avattu VAIN autoharrastusta varten. Tilillä on 300€ rahaa. Ostan kaksi autoa toinen 100€, toinen 200€. Myyn toisen auton pois 150€. Jolloin tilillä on vielä puolet alkuperäisestä pääomasta 150€.
Eli siis autot on edelleen maksanut sen sata ja kaksi sataa euroa mutta harrastus on kuluttanut tilin saldoa ainoastaan puolet
Oli miten oli ja ottaa minkä näkökannan ikinään haluaa niin julkkarihinnat on julkaistu eikä ne ole minkäänlaisia mielipideasioita. Toki vaikka tarot korteilla ja planeettojen asennoilla voi keksiä uusia hintoja mille ikinään haluaa.
Noi lenkkarit mitkä ostin vanhojen (edelleen ihan soivat pelit nämäkin) tilalle, ei, en ynnännyt edellisten lenkkarien hintaa niihin koska miksi ihmeessä olisin?

Viimeksi muokattu:
Laitteen hinta on se mikä on, mutta esim. laitehankintojen hinta voi miettiä per konsolisukupolvi tai ylipäänsä rahan käyttöä peliharrastuksiin vaikka vuosittain.

Kyllä itse huomioisin kuinka paljon rahaa palaa laitteisiin, joilla varsinkin pelataan samoja pelejä ja lähes samoilla laitteilla.

Vanhat lenkkarit ei nosta uusien hintaa, mutta jos useammat hommaisin per vuosi niin kyllä ne kaikki huomioisin budjettiin ja laskisin yhteen.

MarcheM viestissä on sanoma löydettävissä, vaikka suoraan noin kirjoitettuna väite ei oikein toimi.

Jos ostaisin PS5 Pron niin miettisin mitä laitekustannukset itselle tekisivät yhteensä tässä konsolisukupolvessa pelaatakseni PS5 pelejä. Toki kokonaiskustannukset on vain yksi asia monen muun joukossa, esim. kyllä käytöllekin pitää laskea iso arvo. Ja jokaisella on omat budjetit sekä mieltymykset.

Vähän kyllä huolestuttaa, kun laitteiden, ohjainten, PS+:n ja pelien hinta on vain noussut. Suunta on kuluttajien kannalta huono, vaikka vielä kenties olisikin kaikki muutokset suhteellisen hyvin perusteltavissa eri asioilla.

Ylös Bottom