Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5 Pro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse puhuisin päivittämisen kustannuksista koska vanhan saa poistoon uuden tieltä ja täten sen myyntihinnan voi miinustaa loogisesti uuden hinnasta. Kauppahintaa se ei toki muuta. Alkuperäisen konsolin hintaa ei tässä tarvitse miettiä koska puhutaan nimenomaan päivityksen kuluista. Kokonaiskulut on erikseen ja se menisi kaavalla: PS5 ostohinta + PS5 pro ostohinta - PS5 myyntihinta.

Tai jos ihan tarkka haluaa olla niin kulut laskettaisiin erikseen ja poistot (tms.) erikseen.

Ei Pro:n hinta itsessään nouse mihinkään. Helpoiten sen huomaa jos pitää Exceliä ostoksistaan. Pro:n kohdalla pitäisi olla sen kuitissa ollut myyntihinta. Samoin muiden ostosten kohdalla. Sitten voi olla samojen laitteiden poistot, eli mitä niistä saa myydessä. Näistä muodostuu sitten jokin yhteissumma.

Mutta kuten jo kirjoitin, voi ostoksen saa tuntumaan järkevämmältä ajattelemalla asiaa päivittämisenä.

Itsellä ei kiinostus nouse juuri siksi että jos eroa varten tarvitsee vertailuvideon, niin en koe sitä varsinkaan 900 euron arvoisena panostuksena.

Lenkkarien hintaan pitää ynnätä uusien kulut jos sinulla on jonkinlainen budjetti/kulukokero lenkkareille. Sama logiikka PS5:n tai pelaamisen kulujen kohdalla. Itse ajattelen niin että jokainen eri konsoli sekä niiden sukupolvet nollaa (sen valmistajan, sen hetkisen sukupolven) tilanteen mutta pro-mallit ja vastaavat on päivityksiä, joille voi laskea päivityksen hinnan vähentämällä perusmallin myyntihinnan päivitetyn mallin hinnasta.

Ei se laitteen kauppa- tai ostohintaa miksikään muuta mutta päivityksen hintaa se laskee. Verrattuna siis vaikka siihen että ostaisi suoraan Pro:n ilman vanhan mallin omistamista ja myymistä.

Minulle Switch, Xbox ja Playstation on kaikki omia ostoksiaan enkä ajattele niitä yhtenä "pelaamisen kuluna". Mutta sitten esimerkiksi jos vaihtaisin Switchin Oled-malliin, on se päivitys, jolloin laskukaava olisi Switch ostohinta + Switch Oled ostohinta - Switch poistohinta.

Juuri tuolla tavalla on tullutkin päivitettyä One -> One X ja PS4 -> PS4 Pro. Molemmissa järkeilin että päivityksen hinta on päivityksen arvoinen. Nyt kuitenkaan PS5 -> PS5 Pro -päivitys ei todellakaan ole 600 euron arvoinen, jos siis olettaa että se olisi päivityksen hinta. Tuo on minulle kuitenkin jo uuden laitteen hinta, joten jotain ihmeellistä(?) saa tapahtua että tuohon lähtisin.
En pysty olla palaamatta tähän hintakeskusteluun. Näkisin että on kyse näkemyseroista miten hinta millekin muodostetaan.

Itse en onnistu muodostamaan (itseasiassa, oikea termi olisi, manipuloimaan!) kokonaishintaa yksittäiselle tuotteelle perustuen joihinkin vanhoihin investointeihin vaan enemmänkin harrastukselle yleisesti. Näen hintalapun tuotteelle ja that's it. Ja laiskuuspäissäni en ole edes erotellut M$ vs. $ony tuossa, lähinnä vaan kauhistellut kuinka paljon menee rahaa pelaamiseen yleisesti, pitkin historian, tuota voisin yrittää työstää hintojen muokkaamisella tai manipuloimisella tavalla tai toisella? :D Kategorisoida mitkä ostokset menee mihinkin laariin ja mitkä on ollut turhia jne? En tiedä kuinka hyödyllistä tuo olisi lopulta - en koe että mikään konsoli olisi ollut ns. turha ostos.

Varmaan tuon takia minulla on hankaluuksia ymmärtää näkökantaa missä PS5 Pron hankintahinta olisi jollain tavalla erilainen siitä mitä kaupassa tullaan myydään. Osaperusteluna lienee varmaan myös tuo että tuo nykyinen PS5 jää perheelle käyttöön eikä näinollen mene jälleenmyyntikiertoon. Eli olen aikanaan ostanut PS5, annan sen tyttärelle ja hänen miehelleen (kuinka arvokas tämä lahja on? Mitataanko dollareissa vai tunteella?), itse saan PS5 Pron mikä maksaa olkoot vaikka se 799€.
Tällöin PS5 Pron hinta on minun päässäni 799€.

Viimeksi muokattu:
Ei tätä varmaan heti julkaisussa tule ostettua, mutta ei tuo hinta enää niin pahalta tunnu, kun ajattelee että MS julkasee 2 teran Series X ilman mitään tehonlisäystä 650€ hintaan.

Itse en onnistu muodostamaan (itseasiassa, oikea termi olisi, manipuloimaan!) kokonaishintaa yksittäiselle tuotteelle perustuen joihinkin vanhoihin investointeihin vaan enemmänkin harrastukselle yleisesti. Näen hintalapun tuotteelle ja that's it. Ja laiskuuspäissäni en ole edes erotellut M$ vs. $ony tuossa, lähinnä vaan kauhistellut kuinka paljon menee rahaa pelaamiseen yleisesti, pitkin historian, tuota voisin yrittää työstää hintojen muokkaamisella tai manipuloimisella tavalla tai toisella? :D Kategorisoida mitkä ostokset menee mihinkin laariin ja mitkä on ollut turhia jne? En tiedä kuinka hyödyllistä tuo olisi lopulta - en koe että mikään konsoli olisi ollut ns. turha ostos.
Minä puhuinkin päivityksen hinnasta. Siitä itse asiassa muutkin puhuvat koska sitähän se on kun ostetaan uusi korvaamaan vanha ja vanhalla katetaan uuden kuluja.

Asiaa voi tietysti pyöritellä monella tapaa mutta mielestäni hinta päivittämiselle on ainakin täysin loogisesti laskettavissa.

Itse en edes ostoksiani Excelöi siksi että jotenkin lajittelisin niitä (vaikka laitankin kaikelle aina jonkin kategorian) mutta mielessäni siis pidän pelilaitteet omissa lokeroissaan. Yleensä ottaen en kyllä mieti harrastuksen kuluja vaan enemmänkin että saanko rahalle vastinetta. PS5 Pro tai perusmallista siihen päivittäminen 600 eurolla ei ole minulle sen arvoista.

Tajuan silti tuon logiikan mistä täällä puhutaan mutta minä puhuisin siinä kohtaa päivityksen hinnasta enkä väittäisi että PS5 Pro:n hinta yhtään mihinkään muuttuisi. Tosin eihän kukaan muukaan niin ole väittänyt, vaan on puhunut nimenomaan siitä että vähentävät sen normimallin poistohinnan eli maksettavaksi jää se "päivitysmaksu".

Varmaan tuon takia minulla on hankaluuksia ymmärtää näkökantaa missä PS5 Pron hankintahinta olisi jollain tavalla erilainen siitä mitä kaupassa tullaan myydään.
Väittäisin ettei kukaan ole puhunutkaan että hankintahinta mihinkään muuttuisi, vaan on tarkoitettu nimenomaan "päivityksen hintaa" kun myy perusmallin ja ostaa tilalle Pro:n. Samalla lailla itsekin lasken päivityshintoja jos päivittelen tietokonetta: jos saan vanhoista osista vaikka 200 euroa niin sen voi vähentää uusien osien hinnasta koska ne vanhat osat myy juuri sen takia että tulee uudet tilalle. Sama idea tuossa PS5 Pro -ostossa: vanha menee myyntiin vain koska tulee uusi tilalle, joten vanhasta saatavat rahat voi miinustaa päivityksen hinnasta.

Omasta mielestäni tuo 30-juhlaversio Pro oli upea, vaikka en yleensä tuosta Pleikkarin harmaasta pidä yhtään. Taitaa tosiaan monella kuitenkin tuo malli saamatta rajallisuuden sekä huijareiden takia.

Voi kyllä laitteella olla myös melkoinen hinta, kun mukana tuli kaksi ohjainta, joista toinen Edge ja muutenkin konsoli on erikoisversio.

Minä puhuinkin päivityksen hinnasta. Siitä itse asiassa muutkin puhuvat koska sitähän se on kun ostetaan uusi korvaamaan vanha ja vanhalla katetaan uuden kuluja.

Asiaa voi tietysti pyöritellä monella tapaa mutta mielestäni hinta päivittämiselle on ainakin täysin loogisesti laskettavissa.

Itse en edes ostoksiani Excelöi siksi että jotenkin lajittelisin niitä (vaikka laitankin kaikelle aina jonkin kategorian) mutta mielessäni siis pidän pelilaitteet omissa lokeroissaan. Yleensä ottaen en kyllä mieti harrastuksen kuluja vaan enemmänkin että saanko rahalle vastinetta. PS5 Pro tai perusmallista siihen päivittäminen 600 eurolla ei ole minulle sen arvoista.

Tajuan silti tuon logiikan mistä täällä puhutaan mutta minä puhuisin siinä kohtaa päivityksen hinnasta enkä väittäisi että PS5 Pro:n hinta yhtään mihinkään muuttuisi. Tosin eihän kukaan muukaan niin ole väittänyt, vaan on puhunut nimenomaan siitä että vähentävät sen normimallin poistohinnan eli maksettavaksi jää se "päivitysmaksu".

Väittäisin ettei kukaan ole puhunutkaan että hankintahinta mihinkään muuttuisi, vaan on tarkoitettu nimenomaan "päivityksen hintaa" kun myy perusmallin ja ostaa tilalle Pro:n. Samalla lailla itsekin lasken päivityshintoja jos päivittelen tietokonetta: jos saan vanhoista osista vaikka 200 euroa niin sen voi vähentää uusien osien hinnasta koska ne vanhat osat myy juuri sen takia että tulee uudet tilalle. Sama idea tuossa PS5 Pro -ostossa: vanha menee myyntiin vain koska tulee uusi tilalle, joten vanhasta saatavat rahat voi miinustaa päivityksen hinnasta.
Tuossapa tuo ropleema varmaan onkin. Jotkut puhuu päivityksen hinnasta ja jotkut konsolin hinnasta? :)
Itse ole mitään päivittämässä sen enempää kun mennessä PS3 -> PS4 tms. Eikö tuolloinkin korvattu vanha uudella? Uusi konsoli on uusi konsoli, minun pienessä päässä ainakin. :)

Jos joku haluaa mieltää PS5 Pro hinnaksi 15k€ fine. Itse en, maksan siitä sen mitä kaupassa pyydetään ja tämä varmasti näkyy ostokuitissa mitä se maksoi. Toivottavasti ei ole kuitenkaan ihan noin kallis.

Viimeksi muokattu:
Tuossapa tuo ropleema varmaan onkin. Jotkut puhuu päivityksen hinnasta ja jotkut konsolin hinnasta? :)
Itse ole mitään päivittämässä sen enempää kun mennessä PS3 -> PS4 tms. Eikö tuolloinkin korvattu vanha uudella? Uusi konsoli on uusi konsoli, minun pienessä päässä ainakin. :)

Jos joku haluaa mieltää PS5 Pro hinnaksi 15k€ fine. Itse en, maksan siitä sen mitä kaupassa pyydetään ja tämä varmasti näkyy ostokuitissa mitä se maksoi. Toivottavasti ei ole kuitenkaan ihan noin kallis.
Jep, jokainen katsoo omalla tavallaan. On se sitten päivityksen hinta, konsolin hinta tai vaikka ps5 sukupolven hinta (viittaan tällä tuohon 15K). Faktahan on se että Pro maksaa sen 800€ (konsolin hinta) vai mitä Sony nyt julkistikaan mutta hinta ei välttämättä ole edes kuitissa tuo 800€ jos jokin liike ottaa vaihdossa vaikka vanhan konsolin kuten GameStop aikoinaan pelien suhteen. Tällöin kuitin mukaan laite ei olisi maksanut kuin 600€ (päivityksen hinta). Kuitenkin joskus olet vanhasta konsolista maksanut vaikka sen 600€ minkä menetit nyt vaihdossa niin osa näkee että kustannukset on 1200€ (ps5 sukupolven hinta). Mikään näistä ei sinällään ole väärin vaan se on ihan kuluttajasta kiinni kuinka asiaa haluaa ajatella.

Kyllähän tässä on yksinkertaisesta asiasta tehty tarpeettoman vaikea. :D

Konsolin hinta on konsolin hinta ja jos puhuu päivittämisen (tms.) hinnasta, niin se voi olla jotain muuta.

Minun päässäni taas PS3 -> PS4 ei ole samanlainen "päivitys" kuin vaihtaa perusmalli tehokkaammaksi saman sukupolven sisällä. Tosin jos pysytään pelaamisen ja pelijulkaisijan piirissä, niin sitten kyllä taas joo, jos myy vanhan. Itse kun säilytän myös vanhat sukupolvet, niin ei tule mitään päivitystä vanhasta uuteen vaan uusi vanhan rinnalle - vaikka se pelaaminen toki uudelle yleensä täysin siis siirtyykin, jolloin sen voisi nähdä myös korvaavana laitteena eli päivityksenä. :D

Ei tuokaan menisi mielestäni noin että PS5 Pro:n hinta olisi mitään muuta kuin PS5 Pro:n hinta. Pelaamisen tai PS5-sukupolven hinta taas voi olla vaikka tuotakin jos sen noin haluaa lokeroida. :D

Kyllähän tässä on yksinkertaisesta asiasta tehty tarpeettoman vaikea. :D
Juu niin on! :D Jos lokeroidaan joku sukupolvi omaksi kululuokaksi niin ymmärrän tuon että laitetaan joku tulkinnallinen hintalappu Prolle.
Itse en lokeroi vaan käsitän pelaamisharrastukseni yleisesti maksavan xyz määrää dollareita. Tulkitsemiskysymyksiähän nämä näyttää olevan. Eikä siinä mitään, tässä taida olla oikeita / vääriä vaan nimenomaan tulkintoja.

Itse asiassa, jos lähdetään lokeroimaan niin eikö samaan aikaa voisi lokeroida kuinka paljon on mennyt rahaa Xpokseihin vrt Playstatioineihin? Ja Nintendoihin? ja peleihin mitä on kullekin ostettu? kuka on kallein ja kuinka paljon se maksoi?

Viimeksi muokattu:
Voihan sitä laskea vaikka käyttötuntien mukaan, onko kannattava investointi. Minulle laite tai peli maksaa itsensä takaisin käytön kautta, koska lasken arvon sille ajalle, jonka käytän pelaamiseen. Toisaalta aika usein pelit tai laitteet jäävät keräämään pölyä, mutta lasken arvon sillekin, että minulla on halutessani mahdollisuus pelata. Jos vaikka joku konsoli toimii neljän vuoden ajan, se tuottaa sinä aikana arvoa minulle ja tällä arvolla se maksaa itsensä takaisin riippuen siitä, kuinka korkealle arvostan sen tuottamaa viihdettä ja mahdollisuutta kuluttaa aikaa sen parissa. Laitteen hinta ei ole kovin suuri osa siitä kaikesta mitä peliharrastukseen kuuluu. Ainoa syy olla ostamatta jotain laitetta on, että arvioin, ettei se tuota riittävästi lisämahdollisuuksia kuluttaa viihdesisältöjä tai kasvata sisältöjen laatua suhteessa hintaansa, jotta sen ostaminen olisi mielekästä. Haluan myös optimoida sen, etten joudu tinkimään teknisestä tasosta, koska olen teknofiili. Mikä sitten on sen konsolin hinta? Varmaan se ostohinta. Investoinnin arvon määrittää kuitenkin se, mitä ostamisen jälkeen tapahtuu ja laite voi tällä tavalla tarkasteltuna "maksaa itsensä takaisin". Jos ostan samassa sukupolvesssa useamman laitteen, takaisinmaksu aika selkeästi hidastuu, koska laitteilla on niin paljon yhteisiä piirteitä ja niiden tuottamat mahdollisuusavaruudet eivät silloin muodosta kovin paljon suurempaa kokonaisuutta. Selitin tämän kaiken vain koska tämä talouskeskustelu nyt tuntuu vain jatkuvan ja jatkuvan.

Näiden keskustelujen mukaan Playstation 5 Pro suurin teho verrattuna karvalakkimalliin on sen hinta ja että kannattaako sen vuoksi päivittää! :p ;)

Minusta ei välttämättä kannata päivittää pleikkari vitosesta mutta jos on ostamassa pleikkaria, itse ainakin ostaisin Pron mielummin kuin karvalakkiversion. Jos pleikkarille tulee vielä pari kiinnostavaa peliä, voin varmaan tuon Pron ostaakin. Ainakin sillä pyörisi konsoliversiot paremmin kuin kilpailevilla vaihtoehdoilla. Yleensä ei kannata alkaa säästelemään paria satasta, jos ei ole erityisen tiukilla taloudellisesti. Tämäkin on vain minun omaa näkemystä, joku voi saada kiksinsä siitä, että kituuttelee säästön vuoksi heikommalla raudalla.

Yleensä ei kannata alkaa säästelemään paria satasta, jos ei ole erityisen tiukilla taloudellisesti. Tämäkin on vain minun omaa näkemystä, joku voi saada kiksinsä siitä, että kituuttelee säästön vuoksi heikommalla raudalla.
No jos se olisikin "pari" satasta eikä 600 vielä vanhankin myynnin jälkeen :D Pari on ainakin minun mielessäni pari eli 200. Se onkin sitten ehkä seuraava jauhamisen aihe että mitä se "pari" on kenenkin mielestä. Mutta se nyt on ainakin ihan varma että ei tässä mistään vähäisestä lisästä tai ylipäänsä summasta ole kyse että voisi tuollaista vähättelevää määritettä käyttää kuin "pari satasta" .

Eikä siinä ole kyse mistään tiukasta taloudestakaan. Vaikka kyse olisi euroista, niin "pari euroa" ei ole enää kuusi euroa.

Ja sitten tuo "heikommalla rauhalla kituuttelu"? Siis mikä tämä homma on että heti kun tulee uutta rautaa niin kaikki vanha on paskaa ja kituuttelua? Eikö muka ole sellaista vaihtoehtoa olemassa että on ollut ihan tyytyväinen nykyiseen tasoonkin eikä koe päivitystä "parilla satasella" (mikä siis tässä tarkoittaa tosiaan ihan muuta kuin paria satasta) järkevänä.

Minä olen täällä usein kommentoinut että kaikki tehomallit ja uudet sukupolvet lähtee ostoon heti kun kuitenkin pelaa mutta näköjään se ei ihan niin kiveen kirjoitettu sitten ollutkaan. Minusta tuon Pro:n kohdalla mennään samaan turhuuteen kuin yli tonnin kännyköissä. Saahan sitä jokainen ostaa mitä haluaa mutta paljon, paljon halvemmallakin pärjää ilman että se on kituuttelua tms.

Tämä Pro:n hinnoittelu laittoi omalla kohdalla jo miettimään että mitä seuraava sukupolvi tulee maksamaan ja että mitä sen pitää tarjota että suostuisin siihen mukaan heti hyppäämään. Toki uusi sukupolvi, ainakin toivottavasti, tarjoaa muutakin kuin mitä tämä välimalli, joten sen pariin voi olla helpompi hypätä vaikka hintapyynti iso olisikin.

No jos se olisikin "pari" satasta eikä 600 vielä vanhankin myynnin jälkeen :D Pari on ainakin minun mielessäni pari eli 200. Se onkin sitten ehkä seuraava jauhamisen aihe että mitä se "pari" on kenenkin mielestä. Mutta se nyt on ainakin ihan varma että ei tässä mistään vähäisestä lisästä tai ylipäänsä summasta ole kyse että voisi tuollaista vähättelevää määritettä käyttää kuin "pari satasta" .
Pepper ymmärtääkseni puhui omasta tilanteestaan, hänellä ei ole PS5:sta ollenkaan, joten vertasi pron ja tavallisen hintaeroa. Se ei tosiaan kyllä taida olla 200€, vaan vähintään 300-350€ luokkaa (tai mitä se suomihintakaan sitten tulee olemaan ja mikä slimmin hinta silloin on).

Muistin, että hintaero olisi ollut 250 euroa, mutta tosiaan taitaa olla 300 euroa virallisten hintojen perusteella. Sillä saa yli kaksinkertaisen tallennustilan ja kohtuullisesti lisätehoa. Minusta on itsestään selvä valinta ostaa kalliimpi versio, jos hinnalle saa tuon verran vastinetta. Jos vertaa esimerkiksi nykyiseen PC:n näytönohjainten tilanteeseen, tehon noususta saa maksaa usein enemmän, jos haluaa parasta. Prossa ei ole siis juurikaan premium hintaa, vaikka sitä tietysti jonkin verran on, eli ei ole yhtä "tarkan markan" konsoli kuin perusmallit. Hinnoittelusta noussut kohu johtuu heikosta ymmärryksestä ja tottumuksesta siihen, että konsolit ovat alihinnoiteltuja. Moni on karvalakkimallinsakin ostanut korona-aikaan kalliimmalla, kun konsoleista oli pulaa, eli rahaa kyllä löytyy monelta tarvittaessa ja maksuvalmiutta. Toki fiksu yritys huomaa sen, että rahaa voisi saada enemmänkin.

Pepper ymmärtääkseni puhui omasta tilanteestaan, hänellä ei ole PS5:sta ollenkaan, joten vertasi pron ja tavallisen hintaeroa. Se ei tosiaan kyllä taida olla 200€, vaan vähintään 300-350€ luokkaa (tai mitä se suomihintakaan sitten tulee olemaan ja mikä slimmin hinta silloin on).
No jaa, siellä kyllä luki että "yleensä ei kannata" jne. josta sain kuvan että puhutaan ihan yleisesti eikä pelkästään omasta tilanteesta.

Sen verran toki väärinymmärrystä oli osaltani että en taaskaan hoksannut että puhutaan uusien hintojen välisistä erotuksista eikä vanhan perusmallin hinnasta uuden hintaan - tai siitä että päivittää vanhan uuteen, missä kohtaa on täällä puhuttu tosiaan 600 euron välimaksusta. Plus tietenkin vielä se että ostaako levyaseman vai ei, mikä tuohon 900 euroon on laskettu mukaan.

No, joka tapauksessa koen että on melkoista vähättelyä puhua "parista satasesta".

Muistin, että hintaero olisi ollut 250 euroa, mutta tosiaan taitaa olla 300 euroa virallisten hintojen perusteella. Sillä saa yli kaksinkertaisen tallennustilan ja kohtuullisesti lisätehoa. Minusta on itsestään selvä valinta ostaa kalliimpi versio, jos hinnalle saa tuon verran vastinetta.
No joo, kun tosiaan puhutkin uusista hinnoista niin ei tuo 300 euroa enää niin paha ole kun muistaa että tallennustilakin on tuplat. Tosin sitä en tässä hoksaa että oletko laskenut levyasemaa tuohon mukaan eli vertailetko mitä malleja/lisävarusteita hinnoissa. Se on kuitenkin 120 euroa lisää "ammattilaishintaa" eikä levyasemallisen perusmallin hintaero välttämättä ole samaa, joten sekin luo äkkiä isompia eroja vertailuhintoihin.

Saahan sitä siis pyöriteltyä niin että tuntuu joko kalliimmalta tai halvemmalta kuin toisessa vertailussa. Loogisin olisikin vertailla identtisiä malleja, mitä tulee siis levyasemaan.

Jos vertaa esimerkiksi nykyiseen PC:n näytönohjainten tilanteeseen, tehon noususta saa maksaa usein enemmän, jos haluaa parasta.
Miksi pitäisi verrata PC-meininkiin kun koko konsolipelaamisen idea on se, ettei halua pelata pc:llä. Se on ihan eri maailmansa ja konsolit on juurikin vaihtoehto, jopa toinen ääripää tietokoneille, joissa osien hinnat on ihan älyttömiä.

Jos siis pelkkä näyttis maksaa helposti jo konsolin hinnan, ~600 euroa, niin mikä järki on verrata pc-hintoja konsolien hintoihin? Ellei tarkoituksena nimenomaan ole perustella ylihintaisia asioita sillä että "hei, täälläkin asiat maksaa hirveästi enemmän!".

Prossa ei ole siis juurikaan premium hintaa, vaikka sitä tietysti jonkin verran on, eli ei ole yhtä "tarkan markan" konsoli kuin perusmallit.
No jaa, mielestäni samaan aikaan osuvat hinnannousut sekoittaa tätä pakkaa enemmän. Uusilla hinnoilla hintaero mallien välillä ei tosiaan ole niin paha mutta uudet hinnat itsessään taas on ihan eri asia ja pelkästään hintalappuja katsomalla on 900 euroa konsolista (levyaseman kera siis) ihan järkyttävä hinta vaikka sitä miten päin pyörittelisi.

En myöskään ihan niele tuota etteikö olisi premium-lisää kun Sonylla on puhuttu myös pelien kohdalla siitä että pitää maksaa 80 euroa koska on niin premium tms. Hankala vain niellä sitä kun samalla saa teoksia kuten Elden Ring ja Cyberpunk 2077, joiden perusversio alkaa olemaan Sonyn nykyisiä erikoisversioita paremmin pakattu ja pelikokemuskin jotain ihan muuta kuin varman päälle tehtyä Sony-kaavaa (mistä itse toki pidän mutta joka on rehellisesti sanottuna aika nähty).

Hinnoittelusta noussut kohu johtuu heikosta ymmärryksestä ja tottumuksesta siihen, että konsolit ovat alihinnoiteltuja. Moni on karvalakkimallinsakin ostanut korona-aikaan kalliimmalla, kun konsoleista oli pulaa, eli rahaa kyllä löytyy monelta tarvittaessa ja maksuvalmiutta. Toki fiksu yritys huomaa sen, että rahaa voisi saada enemmänkin.
Mielestäni ei ole heikkoa ymmärrystä jos nimenomaan olettaa että konsolien koko idea on tarjota halvempaa peliviihdettä kuin pc:t, eikä mennä suuntaan jossa voidaan perustella hintoja jo pc-hinnoilla.

Lisäksi konsolien koko bisnesmalli perustuu osittain alihinnoitteluun, joten on todella erikoista jos nyt lähdetään pc-tielle. Silloin voi kysyä että miksi enää konsolipelata ollenkaan.

Ehkäpä surkuhupaisin kohta tässä on kuitenkin asian puolustelu korona-ajan trokarimeiningillä. Sitäkö siis lisää? Korkeita hintoja? Minä voin kyllä myydä montakin pelilaitetta ylihintaan jos se tuo lisäarvoa ostokselle. :D

Viimeksi muokattu:
PC:n näytönohjainten tilanteeseen, tehon noususta saa maksaa usein enemmän
Jos tällä hetkellä olisi tarvetta pelikoneella ja miettisin kumman oikein haluan pc:n vai tuon ps5 pron, ehdottomasti kääntyisin pc leiriin, ostaisin Datatronicilta IceTronic i5 12400f rtx 4060 pelikoneen 918,43e. Edit: Tai jos haluaa pienemmän kokoista pelikonetta, niin saa kasattua ihan ite noin 922e, kun verkkokaupasta ostaa osat.1000020272.jpg

Viimeksi muokattu:
Mulle konsolit on ollut ainakin tähän asti ns. "köyhän miehen budjetin pelaamista". Myös konsolien helppous, peli sisään ja pelaamaan. Toki nykyään on konsoleissaki kaikenmaailman pätsejä ja asennuksia jne mutta silti ei tartte välittää mistä ajurihärdelleistä jne, se on asteen tai useamman asteen verran peli peeceetä heikompi mutta sen vuoksi myös halvempi vaihtoehto joten vertailut "mutta kun pelkkä näyttis maksaa jo yli konsolin hinnan" ei ole mun mielestä järkevä vertailu, mutta näköjään konsolit nyt haluaa alkaa olemaan pc.n tasoisia vehkeitä ainakin hinnan puolesta muttei kuitenkaan tehojen.

Tämä nyt voi olla salaliitto mutta jotenkin tuntuu että sony nyt kokeilee kepillä jäätä että miten hyvin tällä älyttömällä hinnalla tämä pro malli menee kaupaksi että voi sitten huoletta pistää ps6 julkasuhinnaks 1000e ilman levyasemaa, siihen sit erillinen levyasema 200e, ja niitäki tyylii rajoitettu erä että yritetää salakavalasti puskee vielä siihen että olisi digital only älyttömillä psn store hinnoilla. Siinä vaiheessa alkaa kyllä miettimään kannattaako enää konsolipelaaminen, sen lisäksi kun vielä sonyn yksinoikeudet tulee joka taupauksessa pceelle vaikka joutuuki odottaa.

Jos ostat Gigantista nyt PS5 Digitalin se maksaa 449€ ja sille 1TB lisää levyä se maksaa 113,99€.
Hintaa tulisi yhteensä 562,99€.

800€ - 562,99€ = 237,01€
850€ - 562,99€ = 287,01€

PS5 levyaseman kanssa se on 100€ lisää tuohon PS5 hintaan ja Pro:n hintaan sen 120€ lisää.

Jos nyt hyppäät PS5 kelkkaan niin maksat noin 240-300€ (riippuu mikä hinta Suomeen nyt tulee PS5 Pro:lle) lisää siitä, että saat lisää grafiikkaa peleihin versus PS5 amatööri levyllä tai ilman + 1TB levy. Kun otetaan huomioon minkä verran tuo Pro tuo oletetusti lisää tehoa GPU:n puolella niin aika linjassa sen hinnan kanssa kuinka paljon enemmän tuo +45% renderöintitehoiltaan parempi GPU tulis PC:n puolella maksamaan.

Minulla on tällä hetkellä 3080ti koneessa ja todennäköisesti joudun maksamaan 400-500€ "lisää" sen päälle mitä tuosta saan kun sen myyn jos haluan lisää voimaa sen verran, että vaihdossa olisi jotain järkeä. Tuo on suunnilleen sama hinta mitä ne jotka jo omistavat PS5:n joutuvat maksamaan väliä kun vaihtavat PS5 Pro:n. Ihan linjassa sekin ja järkevyysasteltaan samaa tasoa. Pätevää vaihdetaan vähän enemmän pätevämpään. Saan RT:tä enemmän peleihin, en paljoa muuta ja pari naksua detaileja enemmän + suuremmasta resosta skaalausta ylöspäin. Näkijät näkee ja kokijat kokee.

Se, että johonkin hintaan saa PC:n joka päihittää Pro:n ei tule kenellekkään yllätyksenä eikä tuolla ole mitään merkitystä. Konsolilla pelataan siksi, että halutaan pelata konsolilla ja PC:llä pelataan samasta syystä. Ei näiden kahden välineen väliltä kannata ruveta valitsemaan vaan menee sillä mikä omaan arkeen parhaiten sopii. Ja jos rahapussille perus PS5 käy paremmin niin ostaa sen tai sitten kasaa sen budjetti koneen. Täts it.

Itse en PS5:sta omista ja minulla on PC joka päihittää helposti PS5 Pron, mutta tilaan silti PS5 Pro:n ennakkoon ja olen myös jo hommannut erillisen levyaseman jo valmiiksi. Tämä siksi, koska haluan pelata pleikkarilla olohuoneessa ja Pro mahtuu mukisematta "harrastelu" - budjettiini.

Ps Pc vertailussa on hyvä muistaa, se että survoppa rojut yhtä pieneen koppaan mikä PS5 pro:lla on niin, että kone pysyy yhtä hiljaisena ja viileänä. Ei riitä 800e.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom