Strooper12
Well-Known Member
En pysty olla palaamatta tähän hintakeskusteluun. Näkisin että on kyse näkemyseroista miten hinta millekin muodostetaan.Itse puhuisin päivittämisen kustannuksista koska vanhan saa poistoon uuden tieltä ja täten sen myyntihinnan voi miinustaa loogisesti uuden hinnasta. Kauppahintaa se ei toki muuta. Alkuperäisen konsolin hintaa ei tässä tarvitse miettiä koska puhutaan nimenomaan päivityksen kuluista. Kokonaiskulut on erikseen ja se menisi kaavalla: PS5 ostohinta + PS5 pro ostohinta - PS5 myyntihinta.
Tai jos ihan tarkka haluaa olla niin kulut laskettaisiin erikseen ja poistot (tms.) erikseen.
Ei Pro:n hinta itsessään nouse mihinkään. Helpoiten sen huomaa jos pitää Exceliä ostoksistaan. Pro:n kohdalla pitäisi olla sen kuitissa ollut myyntihinta. Samoin muiden ostosten kohdalla. Sitten voi olla samojen laitteiden poistot, eli mitä niistä saa myydessä. Näistä muodostuu sitten jokin yhteissumma.
Mutta kuten jo kirjoitin, voi ostoksen saa tuntumaan järkevämmältä ajattelemalla asiaa päivittämisenä.
Itsellä ei kiinostus nouse juuri siksi että jos eroa varten tarvitsee vertailuvideon, niin en koe sitä varsinkaan 900 euron arvoisena panostuksena.
Lenkkarien hintaan pitää ynnätä uusien kulut jos sinulla on jonkinlainen budjetti/kulukokero lenkkareille. Sama logiikka PS5:n tai pelaamisen kulujen kohdalla. Itse ajattelen niin että jokainen eri konsoli sekä niiden sukupolvet nollaa (sen valmistajan, sen hetkisen sukupolven) tilanteen mutta pro-mallit ja vastaavat on päivityksiä, joille voi laskea päivityksen hinnan vähentämällä perusmallin myyntihinnan päivitetyn mallin hinnasta.
Ei se laitteen kauppa- tai ostohintaa miksikään muuta mutta päivityksen hintaa se laskee. Verrattuna siis vaikka siihen että ostaisi suoraan Pro:n ilman vanhan mallin omistamista ja myymistä.
Minulle Switch, Xbox ja Playstation on kaikki omia ostoksiaan enkä ajattele niitä yhtenä "pelaamisen kuluna". Mutta sitten esimerkiksi jos vaihtaisin Switchin Oled-malliin, on se päivitys, jolloin laskukaava olisi Switch ostohinta + Switch Oled ostohinta - Switch poistohinta.
Juuri tuolla tavalla on tullutkin päivitettyä One -> One X ja PS4 -> PS4 Pro. Molemmissa järkeilin että päivityksen hinta on päivityksen arvoinen. Nyt kuitenkaan PS5 -> PS5 Pro -päivitys ei todellakaan ole 600 euron arvoinen, jos siis olettaa että se olisi päivityksen hinta. Tuo on minulle kuitenkin jo uuden laitteen hinta, joten jotain ihmeellistä(?) saa tapahtua että tuohon lähtisin.
Itse en onnistu muodostamaan (itseasiassa, oikea termi olisi, manipuloimaan!) kokonaishintaa yksittäiselle tuotteelle perustuen joihinkin vanhoihin investointeihin vaan enemmänkin harrastukselle yleisesti. Näen hintalapun tuotteelle ja that's it. Ja laiskuuspäissäni en ole edes erotellut M$ vs. $ony tuossa, lähinnä vaan kauhistellut kuinka paljon menee rahaa pelaamiseen yleisesti, pitkin historian, tuota voisin yrittää työstää hintojen muokkaamisella tai manipuloimisella tavalla tai toisella? Kategorisoida mitkä ostokset menee mihinkin laariin ja mitkä on ollut turhia jne? En tiedä kuinka hyödyllistä tuo olisi lopulta - en koe että mikään konsoli olisi ollut ns. turha ostos.
Varmaan tuon takia minulla on hankaluuksia ymmärtää näkökantaa missä PS5 Pron hankintahinta olisi jollain tavalla erilainen siitä mitä kaupassa tullaan myydään. Osaperusteluna lienee varmaan myös tuo että tuo nykyinen PS5 jää perheelle käyttöön eikä näinollen mene jälleenmyyntikiertoon. Eli olen aikanaan ostanut PS5, annan sen tyttärelle ja hänen miehelleen (kuinka arvokas tämä lahja on? Mitataanko dollareissa vai tunteella?), itse saan PS5 Pron mikä maksaa olkoot vaikka se 799€.
Tällöin PS5 Pron hinta on minun päässäni 799€.
Viimeksi muokattu: