Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5 Pro

Näinhän sitä on uumoiltu aina, muistan kun ps4 oli tuloillaan ja porukka ihan täpinöissään 60fps:stä ja kuinkas kävikään. Ja kuinkas tulee taas käymään?
Onko yhtään sukupolvenvaihdosta, jossa ei olisi mehusteltu tuolla, että nyt vihdoin tulee sellaista rautaa, että kaikki pelit pyörivät yrittämättä 60 FPS -vauhdilla?

Ja kuinka moninkertaiset tehot PS5:ssä on esim. verrattuna PS2:een, ja siitä huolimatta pelit täytyy suunnitella pyörimään tuolla ruudunpäivitysnopeudella, jotta 60FPS onnistuu? Se on pelin suunnitteluratkaisuista kiinni. On aina ollut, tulee aina olemaan.
 
Onko yhtään sukupolvenvaihdosta, jossa ei olisi mehusteltu tuolla, että nyt vihdoin tulee sellaista rautaa, että kaikki pelit pyörivät yrittämättä 60 FPS -vauhdilla?

Ja kuinka moninkertaiset tehot PS5:ssä on esim. verrattuna PS2:een, ja siitä huolimatta pelit täytyy suunnitella pyörimään tuolla ruudunpäivitysnopeudella, jotta 60FPS onnistuu? Se on pelin suunnitteluratkaisuista kiinni. On aina ollut, tulee aina olemaan.
Näinhän se on.... Näkeehän sen nyt vaikka johta julkaistavasta dragons dogma 2 pelistä että huonosti optimoitu ja raskas peli ei pysty edes high end peli pc llä tasaiseen 60 fps ja konsoleilla tasainen 30 fps jää myöskis haaveeksi. Ei tuleva ps5 pro tule muuttamaan tilannetta yhtään sen kummoisemmaksi ellei pelin kehittäjät priorisoi peliä kehitettäessä minimi 60 fps.. itse en tule kyllä mitään uutta ps5 proota hommaamaan koska näen sen aivan täysin turhaksi. Jos joku peli päin peetä optimoitu tai muuten vain ei sisällä 60 fps perffimodea niin jättää kylmästi ostamatta. Muuten saadaan noita paska freimisiä pelejä hamaan tulevaisuuteen asti.
 
Minusta PS5 Pro lisää merkittävästi todennäköisyyttä sille, että pelissä on 60 fps moodi. Sittenhän se nähdään käytännössä, kun tuolle vehkeelle optimoituja pelejä tulee pelattavaksi. DLSS:n avulla monessa pelissä voi saada merkittäviä parannuksia ruudunpäivitykseen ja jos PSSR on niin hyvä kuin sanotaan, sen avulla voi kasvattaa myös ruudunpäivitystä, vaikka se on skaalaustekniikka. Prosessoriteho ei sitä rajoita, koska kyseessä on jälkiprosessointitekniikka, joka hyödyntää näytönohjaimen laskentatehoa.
 
Tokkopa sieltä mitään ihmeempää tulee. Varmaan jotain alekampanjoita tälle nykyiselle PS5 + PS5 Slim (varastot tyhjäksi) ja sitten tämä 'Pro' asettunee samoille teloille mitä nykyäänkin maksetaan näistä olemassa olevista malleista
 
Omasta mielestäni PS4 Pro oli aikanaan melkoinen pettymys. Sitä tuli odotettua ja oli aikeena ostaa niihin aikoihin kun ilmestyi, mutta kun tuli katseltua miten vähän se toi parannusta peruskonsolilla pelailuun, jäi kuitenkin hankkimatta. Aika harvassa kyllä minun muistaakseni oli pelit jotka oli esim. normi-pleikalla 30fps ja Proolla oltaisiin päästy 60fps. Yleensä erona oli muistaakseni resoluutiobumppi sekä jotain vähäisiä grafiikkaparannuksia. Toki jotain pelejä oli joissa tuolla Proolla sai huomattavaakin parannusta, mutta harvassa ne kyllä minun muistini mukaan olivat. Kateelliseksi tuohon aikaan teki Xbox One X, sillä kun näkyi oikeasti olevan aika iso tehoero perus Oneen. PS5 Pron toivoisin olevan isompi hyppäys tehoissa kuin mitä PS4 Pro oli viime sukupolvessa.

Toisaalta, ei minulla mitään erityistä hinkua Pro-mallille ole. Olen vielä hyvinkin tyytyväinen perusmallin grafiikoihin ja suorituskykyyn pelaamissani peleissä.
 
Pelintekijätkään eivät oikein ymmärrä ajatusta PS5 Pro-konsolista tässä vaiheessa. Kieltämättä itselläkin tulee mieleen esimm. se, että kuinka moni nykyinen peli hyötyisi tehokkaammasta raudasta? Ei nyt ainakaan omalle kohdalle ole sattunut täysin pelikelvottomia tai jotenkin kauhean huonosti pyöriviä pelejä suurta määrää, vaan lähinnä muutamia tapauksia. Jos noiden lisätehojen valjastaminen puolestaan vaatii joko pelintekijältä tai Sonylta jotain lisätyötä, niin en jaksa uskoa kovin laajaan hyötyyn tuossa tapauksessa. Pahimmassa tapauksessahan tuosta voisi tulla sellainen tilanne, että jokin peli tehdään tehokkaamman raudan ehdoilla ja kovasti karsittu versio toimisi karvalakkimalleilla. Tätä en toisaalta pidä kovin todennäköisenä.

Jos vaikka 5-10% käyttäjistä on valmiita ostamaan tehokkaamman version, niin kyllähän se käy järkeen bisneksen kannalta. Eiköhän pelit tehdä nykyisten versioiden ehdolla vielä monta vuotta. Pro-pelaajat saavat sitten (toivottavasti)vaikka sen tasaisen 60fps:n tai sulavamman RT-moodin.

Onhan noita esimerkkejä epätasaisesta ruudunpäivityksestä jo vaikka kuinka ja jos pelinkehittäjillä ei riitä aika/raha optimointiin eri versioiden kanssa(boxit, pc ja perus ps5), niin pro-versiolla voidaan vastata tietyn kuluttajakunnan kysyntään.
 
PS5 Pro on hyödyllinen pelaajille jo sen vuoksi, että se kannustaa pelintekijöitä kokeilemaan uusia ominaisuuksia, jotka vakiintuvat seuraavan sukupolven laitteilla ja tulevat sitten tavisten iloksi muutaman vuoden päästä. Jos kukaan ei tee pioneerityötä, ala polkee paikallaan.
 
Jos vaikka 5-10% käyttäjistä on valmiita ostamaan tehokkaamman version, niin kyllähän se käy järkeen bisneksen kannalta.
Mä näen edelleen, että suurin kohdeyleisö on Xbox Series X-pelaajat, ei niinkään PS5-pelaajat.

Eli Pro:lla yritetään ennemminkin tehdä tehoeroa nykykonsolien välille ja saada sieltä aidan takaa pelaajiamme omalle puolelle. Tietysti osa käyttäjistä upgreidaa nyky-ps5:n heti julkaisupäivänä, mutta oma mielipide on jatkaa nykysukupolvea juuri sen verran että saadaan pelaajia haalittua "identtisen" kilpailevan konsolin pelaajatkin mukaan.
 
Tämä on mielenkiintoinen aihe. PS4:n kohdalla itse henkilökohtaisesti pidin Pro-päivitystä tarpeellisena. Jo ihan sen takia, että alkuperäinen laite huusi kun kuolemaa tekevä sirkkeli. Ainakin minulle osunut Pro-versio poisti tuon metelin lähes kokonaan ja olihan usean pelin kohdalla ne Prota varten tehdyt päivitykset sulavalla ruudunpäivityksellä ja pienillä ehostuksilla todella mukavia.

PS5:n kohdalla tilanne on vähän toinen, sillä laite on tällä hetkellä aivan mainio. Niin hiljainen ja nopea ja kiva käyttää, että vieläkin tuntuu siltä, kuin se tulisi suoraan jostain tulevaisuudesta.

Mutta. Faktahan on, että 90% pelaamistani uusista peleistä tarjoaa valittavaksi Quality (30fps) ja Performance (60fps) väliltä. Jos Pro mahdollistaisi näiden Quality-modien pelaamisen 60 fps:llä, niin lihani olisi todennäköisesti heikkoa ja päätyisin konsolin hankkimaan hinnan ollessa siedettävä. Lähtisi liuta suosikkipelejä Control ja Alan Wake 2 etunenässä uusintakierrokselle.

Yhtään ei olisi kuitenkaan haitannut, jos PS6 olisi seuraava Sonyn konsolijulkaisu ja tämä Pro unohdettaisiin kokonaan. 8k jutuille tässä vaiheessa myös pakko nauraa.
 
Se on toisaalta ihan sama mitä teknologiaa sieltä tulee, jossain kohtaa mennään taas sinne 30 fps tai epätasaiseen ruudunpäivitykseen kun pitää olla sen hetken kaikki herkut maksimissa.

Toki nykyään on sitten kaikki tekoälyparannukset jo sen verran yleisiä että jos niitä vihdoin saisi oikeasti laajemmin käyttöön niin ehkä tuolta jossain kohtaa jo vältyttäisiin.

Moneskohan sukupolvi se on menossa kun porukka oletti että viimeistään nyt on kaikki pelit min. 60 fps.
 
Se on toisaalta ihan sama mitä teknologiaa sieltä tulee, jossain kohtaa mennään taas sinne 30 fps tai epätasaiseen ruudunpäivitykseen kun pitää olla sen hetken kaikki herkut maksimissa.

Toki nykyään on sitten kaikki tekoälyparannukset jo sen verran yleisiä että jos niitä vihdoin saisi oikeasti laajemmin käyttöön niin ehkä tuolta jossain kohtaa jo vältyttäisiin.

Moneskohan sukupolvi se on menossa kun porukka oletti että viimeistään nyt on kaikki pelit min. 60 fps.
No jos ei muuta, niin tämä sukupolvi on melkeinpä vakiinnuttanut kaksi eri moodia peleihin, joten askeleen lähempänä ollaan.

Luulis, että kaikki relevantit osapuolet keräävät myös tietoa siitä, että mitä modia pelaajat suosivat. Foorumi on foorumi, mutta ainakin kfinin perusteella näppituntumalta yli 80% valikoi aina fps ennen resoa/rt.
 
No jos ei muuta, niin tämä sukupolvi on melkeinpä vakiinnuttanut kaksi eri moodia peleihin, joten askeleen lähempänä ollaan.
Se on just näin, mutta tämä pistää itseni miettimään mitä PS5 prolla on tähän lisäksi tarjota.

Itselleni tosin riittäisi jos saisi vaan konsolin jonka levyasema ei huutaisi aina peliä käynnistäessä ekaa 5min ja peliä ladatessa kuin imuri konsanaan.
(Muina aikoina konsoli onkin sitten täysin hiljaa)
 
Se on just näin, mutta tämä pistää itseni miettimään mitä PS5 prolla on tähän lisäksi tarjota.

Itselleni tosin riittäisi jos saisi vaan konsolin jonka levyasema ei huutaisi aina peliä käynnistäessä ekaa 5min ja peliä ladatessa kuin imuri konsanaan.
(Muina aikoina konsoli onkin sitten täysin hiljaa)
BG3 itelleni viimeisimpana esimerkkina pelista, jonka pelaisin loppuun mieluusti lukitulla 60 fps.
 
Mutta. Faktahan on, että 90% pelaamistani uusista peleistä tarjoaa valittavaksi Quality (30fps) ja Performance (60fps) väliltä. Jos Pro mahdollistaisi näiden Quality-modien pelaamisen 60 fps:llä, niin lihani olisi todennäköisesti heikkoa ja päätyisin konsolin hankkimaan hinnan ollessa siedettävä. Lähtisi liuta suosikkipelejä Control ja Alan Wake 2 etunenässä uusintakierrokselle.
Kyllähän se Pro tavallaan mahdollistaa noiden jo olemassa olevien pelien pelaamisen 60fps quality-modessa, jos pelintekijät ne pelit päivittää, kunhan CPU ei ala kyykkäämään sitä ruudunpäivitystä. Sieltä tulee ainakin paperilla aika massiivinen hyppäys grafiikoihin, varsinkin Unreal Engine 5 pelit hyötyvät todella paljon kun nykyisellään suurin osa taitaa pyöriä performance modessa jollain 900p resoluutiolla.
 
Se on just näin, mutta tämä pistää itseni miettimään mitä PS5 prolla on tähän lisäksi tarjota.

Itselleni tosin riittäisi jos saisi vaan konsolin jonka levyasema ei huutaisi aina peliä käynnistäessä ekaa 5min ja peliä ladatessa kuin imuri konsanaan.
(Muina aikoina konsoli onkin sitten täysin hiljaa)

Nii voihan ne syyt olla ihan pieniäkin miks kukin nyt päivittää, mua ei nyt haittaa että levyasema huutaa kun jumbojet sen aikaa kun asentaa peliä tai kun konsolin käynnistää nii tekee sen alkuhuudon ja sen jälkeen pysyy hiljaa. PS4 kohdalla mulla oli syy vaihtaa jo ihan sen takia kun alkuperäinen kuulosti siltä että lähtee hetkenä minä hyvänsä lentoon tai räjähtää, plus oli siinä ainakin mulle hyppäys jo sen takia kun tuli vielä hommattua samaan aikaan 4k töllö nii olihan sen kiva väliharppaus.

Tästä nyt on jo jaariteltu mut toistetaan taas että PS5 kohdalla itse en nyt näe mitä se PRO malli sit voisi tarjota, tämä alkuperäinen on hiljainen ja nopeat latausajat jne niin ihan vaan paremman kuvan takia en näe syytä laittaa 500? tai enemmän euroa niin sanotusti pieneen väli harppaukseen. Sitäpaitsi töllöki alkaa olee jo sen verran vanhaa tavaraa, tyylii niitä ensimmäisiä 4k töllöjä nii ehkä jopa sen päivittäminen toisi mulle parempaa kuvaa/päivitystä kun löisi Ps5 pro mallin tähän vanhaan töllöö kiinni.

Valintoja jne.
 
Tästä nyt on jo jaariteltu mut toistetaan taas että PS5 kohdalla itse en nyt näe mitä se PRO malli sit voisi tarjota, tämä alkuperäinen on hiljainen ja nopeat latausajat jne niin ihan vaan paremman kuvan takia en näe syytä laittaa 500? tai enemmän euroa niin sanotusti pieneen väli harppaukseen.
Itse olen tehnyt aina niin että se vanha menee myyntiin, jolloin se hinta ei ole lähellekään 500 euroa. Parisataa vähintään toki varmasti mutta sen nyt harrastuksesta voi maksaa + uuden takuusta ja mitä nyt muuta pientä etua tuleekin, siis sen teholisäyksen lisäksi.

Olen tehnyt sitäkin että ostanut ihan saman konsolin uusiksi että saa vain tuoreen takuun mutta niissä on sitten ollut tilanne se, että on ollut tarjous ja/tai saanut vanhan hyvällä hinnalla myytyä.
 
Huhujen mukaan Sonyn "vaatimukset" PS5 Pro:lle.

For the PS5 Pro PlayStation wants games to offer a PS5 Pro-exclusive graphics mode that will combine:

PSSR to upscale resolution to 4K
A constant 60FPS
Add or increase ray tracing effects

PlayStation goes on to continue that games may also be given the ‘PS5 Pro Enhanced’ label if they offer any of the following enhancements:

Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console
Increased target maximum resolution for titles that run at variable resolution on the standard console
Increased target frame rate for titles that target a fixed frame rate on the standard console
Inclusion of PS5 Pro Raytracing effects


 
Itse olen tehnyt aina niin että se vanha menee myyntiin, jolloin se hinta ei ole lähellekään 500 euroa. Parisataa vähintään toki varmasti mutta sen nyt harrastuksesta voi maksaa + uuden takuusta ja mitä nyt muuta pientä etua tuleekin, siis sen teholisäyksen lisäksi.

Olen tehnyt sitäkin että ostanut ihan saman konsolin uusiksi että saa vain tuoreen takuun mutta niissä on sitten ollut tilanne se, että on ollut tarjous ja/tai saanut vanhan hyvällä hinnalla myytyä.

Juu no tollei tietenkin, PS4 Pron kohalla en vanhaa myynyt, mut tietenkin tollei se vaihto olis kannattavampaa. PS5 lähtee/sais varmasti sen 300e jos tyyliin nyt lähtis myymään tai enemmänkin nii ei siinä "paljon" jäis enää maksettavaa. Itte oon harrastanut kans tota kun osti aikoinaan PS3 slimin ja paksu lähti vaihtoon, tais olla VPDees siihen aikaa joku tarjoushärdelli että tuo vanha ja maksat uudesta vain 100e tjsp. Sama sit kun vaihtoi vanhan PSP mallin uudempaa jne.
 
Ylös Bottom