Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei se minua yllätä että ihmiset laiskuuden ja halpuuden takia kelpuuttavat AI-taidetta ja muuta "vähän sinnepäin"-kamaa. Itsekin tullut välillä tilailtua vastaavasti halpakamaa ja kiina-krääsää - ajatuksella että josko se välttäisi tehtävässään - ja aina on saanut lähinnä pettyä sekä tuotteeseen että itseensä.

Ei siis sillä etteikö joku AI:n tekemä söherrys voisi outoudessaan olla hienokin. Mutta aikamoista arpapeliä se on "luoda" haluamaansa taidetta vain tekstillä kuvaillen ja/tai preferenssimatskuihin viitaten. Sokeakin kana jne. Sanottakoon toki samalla että on sitä itsekin luonut vahingossa hienoja töitä vain sillä että alkanut vain töhrimään jotain, kääntänyt jonkin elementin eri asentoon tai vahingossa klikannut jonkin efektin kuva-elementtiin päälle. Taide siis itsessäänkin on vähän tuuripeliä ja sellaista että joskus ei synny mitään ja joskus yhdestä viivasta tulee jotain ihan älytöntä. Mutta sanoisin silti että AI:n kohdalla se on puhdasta tuuria eikä siinä luovuudella ja hoksaamisella ole mitään osuutta asiaan: AI ei itse tajua onko tekemänsä teos nyt mitenkään erikoinen kuin aiemmat sata tai tuhat generoitua.
Erittäin hyvää kannanottoa. Toi on tosi paha juttu yrittää lokeroida kuvataidetta tästä päivästä eteenpäin. Ihmisen luontainen uteliaisuus ajaa aina ihan mielettömiin taideteoksiin ja AIn ennakkoluulottomuus taas myös tekee jänniä tuotoksia. Sen vaan sanon ettei ole paluuta enää mihinkään renesanssiin, AI on tullut jäädäkseen. Pahimmassa tapauksessa ottaakseen haltuun moiset taiteenlajit. Mitä ollaan nähty on vasta lämmittelyä.
 
Siis täälläkö nyt ihan oikeasti sivutolkulla ihmetellään sitä, että Xboxit_joita ei ole myytävänä_ei myy. No ei varmaan joo. :D Vai oletteko nähneet enää hetkiseen Gigantissa ja Verkkiksessä jne. Xbox Series röykkiöitä? Verkkokauppojen saldotkin näyttää monin paikoin nollaa. Xbox.comista saa vielä jotain jämiä, mutta ei sieltäkään enää kaikkea, vaikkakaan ei nyt niin kauaa sitten lanseerattiin ne "Facelisft" mallit. Onkohan niitäkään enää valmistettu pitkään aikaan?

Vähän nyt näyttäisi siltä, että jos vanhat merkit pitää paikkaansa saadaan sovitella seuraavan Xbox Genin ostohousuja jalkaan ennen kuin luulisikaan. Ehkä jo ensi vuonna? Ehkä on parempi palata tähän asiaan sitten kun niitä taas valmistetaan, että myykö ne vaiko eikö ne myy? Saa nähdä missä vaiheessa tällaisen suunnitelman kanssa tullaan kunnolla virallisesti ulos? Toinen vaihtoehto taas se, että Mikkis ei enää ajatellut edes valmistaa itse rautaa, vaan on pelkkä ekosysteemi jota sitten käytetään 3rd party laitteessa. Kuluttajat voivat sitten lunastaa mieleisensä härvelin ja niissä toimii todennäköisesti nykyisetkin lisälaitteet, jos vanhat merkit pitää paikkaansa, onhan tuostakin jo huhuja liikkunut pidempäänkin. Sitten ihan mahdollista saattaisi olla myös jonkinlainen yhdistelmä edellämainituista.

Edit: Vaiko jo tänä vuonna joulumarkkinoille? :eek: Se olisikin aika hyvin Ninjailtu näinkin pitkään, jos niin on käymässä.
Vähän liian optimistinen olet jos tälle vuodelle odottelet myyntiin. Itse veikkaan 2027 loppua pleikkarille ja boksille.

I've recently been told that Xbox's next-gen console hardware has now moved past its early pitch stages and has been fully approved and costed all the way up the chain

 
Huhuja on myös että seuraava Xbox olisi PC, mutta vain sillä erolla että kehittäjät tietävät millaiset tehot siinä on aina. Mielenkiintoista jos siinä olisi joku winukka ja voisi käyttää stiimiä ja muuta.

Tuo Steam konsolissa idea olisi kyllä hieno! Toivottavasti pitäisi ainakin osittain paikkaansa. Ehkä en mitään winukkaa kuitenkaan haluaisi vaan ihan dedikoidun käyttiksen kuitenkin. Vaikka SteamOs suoraan. :)
 
Tuo Steam konsolissa idea olisi kyllä hieno! Toivottavasti pitäisi ainakin osittain paikkaansa. Ehkä en mitään winukkaa kuitenkaan haluaisi vaan ihan dedikoidun käyttiksen kuitenkin. Vaikka SteamOs suoraan. :)
Hieman hassusti muotoiltu tuo Jez Cordenin viesti Redditissä, kun eikös nämä konsolit jo ole olleet PC laitteita lukituilla spekseillä :)

Nyt vain tulisi Steam yhteensopivuus käyttikseen ja koska Xboxit ovat jo Windows pohjaisia, niin tuskin kauhean vaikea toteuttaa tuota Steamia.
 
Pitäisivät vaan tuon nykyisen Windows pohjaisen "Xbox Experience" -käyttöjärjestelmän. Kun nämä laitteet ovat nyt jo kuin PC:tä, niin siitä ei olisi pitkä matka Steamin tukeen ja sitä kautta käytännössä kaikkiin peleihin Nintendon first partyja lukuunottamatta. Se olisi hienoa.

Siihen vielä jos tekisivät handheld -laitteen kaveriksi, niin kyllä kelpaisi.

Todella mielenkiinnolla odotan, mihin suuntaan Xbox konsolina seuraavassa sukupolvessa menee. Kunhan nyt ylipäätään sieltä jonkinlainen pelaamiseen dedikoitu laite on tulossa.
 
Mulla on unelmana se, että jos mennään winukkaan, mikä on hyvä juttu, konsolista julkaistaan myös messevä kaikki herkut versio, joka maksaa paljon, mutta jolla sitten voi pelata sekä PC:n että Xboxin tarjonnan tinkimättä asetuksista. Olisin valmis maksamaan jonkun 2000 euroa sellaisesta konsolista, joka korvaisi erillisen peli-PC:n tulevaisuudessa. Sen pitäisi tosin saada kiinni samaan aikaan sekä työpöydän näyttöön että televisioon ja hiiri ja näppis pitäisi toimia suoraan ilman ongelmia. Vaikka tuollaista ei saataisi, mikä tahansa tehonlisäys nykyiseen olisi kuitenkin sellainen, että ostonappi napsahtaisi heti. Series X alkaa olla jo eilispäivän vehje. Olen aika pettynyt oikeastaan siihen, miten tahmaista sitä on käyttää verrattuna vaikka juuri pöytäkoneeseen. Pelit kyllä pyörii, mutta muuten koko käyttöliittymä on huono ja kankea.
Tuo Steam konsolissa idea olisi kyllä hieno! Toivottavasti pitäisi ainakin osittain paikkaansa. Ehkä en mitään winukkaa kuitenkaan haluaisi vaan ihan dedikoidun käyttiksen kuitenkin. Vaikka SteamOs suoraan. :)
Ainoa tapa saada SteamOS Xboxiin on että MS ostaa Valven. Siltikään en löisi vetoa sen puolesta. MS:lla on aika kova intressi kehittää Windowsia Linuxin sijaan. Yksi MS:n konsolipuolen agendoista on ollut sieltä Dreamcastista lähtien saada oma käyttis niihin. Aiemmin oli sama homma kotitietokoneiden kanssa. PC:llä se tietysti onnistui. MS haluaa oman käyttiksen kaikkiin mahdollisiin laitteisiin, mitä vain löytyy. Nyt saa vetää foliohatut päähän, kun tämä on julki sanottu. Harmi, että MS tekee niin paskoja käyttiksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Xbox's new hardware plans begin with a gaming handheld set for later this year, with full next-gen consoles targeting 2027

Mielenkiintoinen laite. Noin yleisesti PC pelaajat suhtautuvat nihkeästi kaikenlaiseen store-riippuvuuteen joten steam tuki olisi pakollinen (toki tiedän että steamkin on vain store, mutta käytännössä standardi) tai laite on PC-pelaajien keskuudessa DoA.

Sitä en osaa arvioida miten suuri osa nykyisistä xbox pelaajista haluaa nimenomaan käsikonsolia. Switchin omistajat jatkanevat pääosin Switch 2:seen.
 
Vastaan tänne, ettei MonHu Wilds -ketju lähde villisti sivuraiteille.

Kyllä esim. PS5 meille minusta "myytiin" niin että kaikki pelit ovat sitten 4K/60fps ilman mitään kommervenkkejä ja upscale-kikkoja jne. :D
Se oli väärin ymmärrettyä fantasiaa jo ennen kuin konsoleita oli kaupoissakaan. Olen aina välillä kysellyt todisteita siitä, missä ja milloin Sony taikka Microsoft olisivat itse tuollaista "natiivi 4K@60 fps jokaisessa pelissä" -hypeä myyneet. En ole saanut vastausta. Korkeintaan on ollut jotain "up to 4K and up to 120 Hz" -väitteitä, mutta tuotakaan ei saa tulkita niin, että jokaisessa pelissä olisi 4K@120 Hz. Se vain kertoo konsolin teknisistä ylärajoista, ei muusta.

Jo pelkästään speksien pohjalta asioista ymmärtävät pystyivät sanomaan, ettei 4K@60 fps (saatikka 4K@120 fps) tule tapahtumaan kaikissa peleissä, elleivät konsolivalmistajat sellaista ehdotonta teknistä vaatimusta peleille aseta. Mutta onneksi eivät asettaneet, koska ei sellaisessa vaatimuksessa olisi järkeä ollutkaan.
 
Tulevissa konsoleissa ei liene kauheasti luvassa enää rasterointivääntöä verrattuna aiempiin, mutta AI-puoli korostuu. Nvidia on myös lupaillut tekstuurien AI-pakkausta, saapa nähdä ehtiikö se tulevaan konsolisukupolveen.

FSR4 tai muut DLSS transformer modelia vastaavat tulevat varmasti olemaan näkyvässä roolissa. Tämähän sitten helpottaa hieman konsolien hintapainettakin, kun ei tarvi kaikkein tehokkainta GPU:ta väkisin vääntää konsoliin vaan selvitään hieman keskitasoisemmallakin GPU:lla, kunhan AI puoli on tehokas.
 
Minusta varsinkin skaalaustekniikoiden yleistymisen jälkeen 4k-keskustelussa ei ole ollut enää mitään järkeä.

Varsinkaan nyt kun sekä FSR että DLSS ovat todella laadukkaita niin natiivi resoluutiolla pelaaminen on melkeinpä turhaa tehojen hukkaamista. Kyllähän PSSR on myöskin osoittanut että konsoleilla ei ole mitään järkeä enään tehdä natiivi resoluution pelejä.
 
Sitä en osaa arvioida miten suuri osa nykyisistä xbox pelaajista haluaa nimenomaan käsikonsolia. Switchin omistajat jatkanevat pääosin Switch 2:seen.

Minä ainakin haluan sekä Switch 2:n että kannettavan Xboxin, nykyisen Switch Liten ja Series S:n jatkoksi. Nämä molemmat ovat olleet aivan erinomaisia laitteita ja toivottavasti myös nuo seuraavatkin mallit ovat.
 
Tämähän sitten helpottaa hieman konsolien hintapainettakin, kun ei tarvi kaikkein tehokkainta GPU:ta väkisin vääntää konsoliin vaan selvitään hieman keskitasoisemmallakin GPU:lla, kunhan AI puoli on tehokas.
Vaikuttaako tämä nyt mitenkään GPU:n tehokkuuteen. Itse näkisin, että tässä ennemminkin säästetään "tallennustilassa", kun tekstuurien ei välttämättä tarvitse olla äärimmäisen tarkkoja, vaan tietyillä tekoälymalleilla voidaan tarvittaessa luoda hypertarkkoja tekstuureita. Tekstuurit pitänee edelleen piirtää GPU:lla ruudulle, mutta niiden ei tarvitse kulkea asennusmedialla mukana.
 
Vaikuttaako tämä nyt mitenkään GPU:n tehokkuuteen. Itse näkisin, että tässä ennemminkin säästetään "tallennustilassa", kun tekstuurien ei välttämättä tarvitse olla äärimmäisen tarkkoja, vaan tietyillä tekoälymalleilla voidaan tarvittaessa luoda hypertarkkoja tekstuureita. Tekstuurit pitänee edelleen piirtää GPU:lla ruudulle, mutta niiden ei tarvitse kulkea asennusmedialla mukana.
Lähinnä siis ajattelin että kun aiemmin on kilpailtu puhtaassa rasterointikyvykkyydessä, nyt voidaan AI-allokoimalla GPU:ta jättää kilpailu rasterointipuolella vähemmälle ja kasvattaa tehoja FSR4/PSSR tyylisten tekniikoiden ja framegenin käytössä.

Hieman samaan tapaan siis kun Jensenin poskettomat väitteet 5070:sta 4090:aa tehokkaampana korttina. Ja markkinointihan kiittää tämmöisestä. Ja jos samalla saadaan hieman halvempikin GPU valjastettua, aina säästetään BoM:ssa.
 
Ylös Bottom