Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Eikös Microsoftilla ole jo ennen Game Passia ollut fokus live service-tyylisissä peleissä? Aika vähän sieltä on yksinpelejä ilman multiplayeria tai jotain muuta DLC:tä ilmestynyt. Tuntuvat suosivan tuollaista lähestymistä peleihinsä, ja toisaalta onko se ihmekään jos heidän suosituimmat pelit ovat aina olleet multiplayer/GaaS-painotteisia. Ei ole siis ihme jos meininki jatkuu tulevaisuudessa samana Game Passin kanssa.
Joo, Microsoft on jo ennen Game Passin olemassaoloa painottanut vahvasti yhdessä pelaamista. Kaikki Gearssit ja Halot on pelattavissa yhteistyössä läpi ja niistä löytyy myös täysveriset kilpailulliset moninpelit. Samoin Forza Horizoneissa yhteisö on vahvasti läsnä. Niin moninpelikisoissa kuin haasteissa.

Nämä eivät siis ole mitenkään Game Passin aikaansaannoksia, vaan pikemminkin Microsoftin tapa nähdä videopelaamista. Siellä painottuu moninpelaaminen selkeästi vahvemmin kuin Sonylla. Ihan hyvä näin, sillä tämä tarkoittaa että saadaan enemmän erilaisia pelejä kautta linjan. Ja kun soppaan lyödään vielä Nintendon omat pelit, niin ihan varmasti joka makuun löytyy jotain.

Voi varsin reilusti sanoa, että eletään pelaamisen kulta-aikaa.
 
Eikös Microsoftilla ole jo ennen Game Passia ollut fokus live service-tyylisissä peleissä? Aika vähän sieltä on yksinpelejä ilman multiplayeria tai jotain muuta DLC:tä ilmestynyt. Tuntuvat suosivan tuollaista lähestymistä peleihinsä, ja toisaalta onko se ihmekään jos heidän suosituimmat pelit ovat aina olleet multiplayer/GaaS-painotteisia. Ei ole siis ihme jos meininki jatkuu tulevaisuudessa samana Game Passin kanssa.

Maksullinen verkkopalvelu pitää kyetä perustelemaan jotenkin, parhaiten se onnistuu nojaamalla sisällöntuotannossa siihen suuntaan. Pleikkarilla maksullisuuteen mentiin vasta tässä sukupolvessa - osin, kun ei onneksi koske ilmaispelejä.

Tässä pelataan pelien jälkimarkkinoita kaukalosta ulos. Sikäli kohde on sama kuin vuoden 2013 julkistuksessa. Nyt vain paremmin paketoituna.
 
Nämä eivät siis ole mitenkään Game Passin aikaansaannoksia, vaan pikemminkin Microsoftin tapa nähdä videopelaamista. Siellä painottuu moninpelaaminen selkeästi vahvemmin kuin Sonylla. Ihan hyvä näin, sillä tämä tarkoittaa että saadaan enemmän erilaisia pelejä kautta linjan. Ja kun soppaan lyödään vielä Nintendon omat pelit, niin ihan varmasti joka makuun löytyy jotain.
Näkisin vain, että huono puoli tuossa multiplayer-painotteisessa tarjonnassa on se, että se voi monesti olla singleplayer-campaignin resursseista pois. Ja kun otetaan huomioon kuinka monta suosittua MP-peliä maailmasta jo löytyy 3rd party studioilta, asettaa tuo Microsoftin peleille aika kovan kilpailun löytää se markkinarako verrattuna Sonyyn ja Nintendoon joille riittää, että pelaaja vain ostaa pelin ja pelaa kertaalleen sen läpi ja sen jälkeen vaikka unohtaa sen täysin.

Mielestäni on paljon helpompi myydä kuluttajalle hyvä yksinpeli pelattavaksi kuin moninpeli, koska lähes aina tuo moninpeli vaatii pelaajalta enemmän ajallista uhrausta ja aikahan on tunnetusti rajallista.

Mielenkiintoista nähdä mihinkä suuntaan MS:n pelitarjonta etenee. Tulevatko esimerkiksi Fable tai Avowed sitten aikanaan GaaS-tyylisinä peleinä ulos vai luotetaanko puhtaaseen singleplayer-kokemuksen ilman minkäänlaisia DLC:n tai mikromaksujen kaltaisia konnankoukkuja?
 
Näkisin vain, että huono puoli tuossa multiplayer-painotteisessa tarjonnassa on se, että se voi monesti olla singleplayer-campaignin resursseista pois. Ja kun otetaan huomioon kuinka monta suosittua MP-peliä maailmasta jo löytyy 3rd party studioilta, asettaa tuo Microsoftin peleille aika kovan kilpailun löytää se markkinarako verrattuna Sonyyn ja Nintendoon joille riittää, että pelaaja vain ostaa pelin ja pelaa kertaalleen sen läpi ja sen jälkeen vaikka unohtaa sen täysin.

Mielestäni on paljon helpompi myydä kuluttajalle hyvä yksinpeli pelattavaksi kuin moninpeli, koska lähes aina tuo moninpeli vaatii pelaajalta enemmän ajallista uhrausta ja aikahan on tunnetusti rajallista.

Mielenkiintoista nähdä mihinkä suuntaan MS:n pelitarjonta etenee. Tulevatko esimerkiksi Fable tai Avowed sitten aikanaan GaaS-tyylisinä peleinä ulos vai luotetaanko puhtaaseen singleplayer-kokemuksen ilman minkäänlaisia DLC:n tai mikromaksujen kaltaisia konnankoukkuja?
Edelliset esimerkit kuten Gears ja Halo toimivat varsin hyvin myös yksin. Tietysti taas esim Sea of Thieves ei niinkään. Katsotaan mitä tuleman pitää. Toivoisin, että Microsoft pitäisi vahvasti varsinkin yhteystyöpelimahdollisuudet peleissään mukana, mutta samaan hengenvetoon on sanottava etteivät ne kaikkiin peleihin sovi.

Fable ja Avowed toivon mukaan painottuvat enemmän yksinpeliin. Ne ovat sen oloisia pelejä. Esim. juurikin Sea of Thieves osoittaa taas sitten että myös sen tyyppisille moninpelipainotteisille peleille on tilausta.
 
Itse pohdiskelen, että Playstationin menestystä on edesauttanut kriittisen massan saaminen eri sukupolvissa. "Kaverilla on pleikkari niin mäkin haluun" -mentaliteetti ja fyysisten pelien lainailu sekä myyminen lisäsivät myyntiä.

Nyt pelikenttä on uusi, kun siirrytään yhä enemmän digipeleihin, pilvipalveluihin ja konsoleita segmentoidaan eri ryhmille. Kuinka iso merkitys verkoston konsolivalinnoilla on enää jatkossa?

Esimerkiksi tulevaa Xbox S:ää ostetaan varmasti paljon ihan niistä syistä, että 1) ei haluta panostaa enempää, 2) ei arvosteta hintaerolla saatavaa lisäarvoa tietämättömyyden tai oman näkemyksen takia ) ostetaan konsoli lapsille, jolloin kohdat 1) ja 2) merkkaa vielä enemmän.

Odotan mielenkiinnolla millaisia paketointeja konsolien digiversioista tehdään. Mitä palveluja saa mukaan kylkeen vai saako olenkaan? Onko SSD:llä jatkossa peräti pelejä valmiina?

Pelit on tietysti se iso juttu. Oma näkemykseni on, että tulevan sukupolven hyppy elämyksellisyydessä ei tule olemaan aiempien sukupolvien hyppyjen veroinen. Eli silmäkarkin määrään turtuu ja hertsitkin menettää jossain kohti merkityksensä. Itse peli on se tärkein ja siinä Xboxilla on eniten voitettavaa ja Playstationilla hävittävää.
 
Yhtenäinen koko viihdeteollisuudessa jo käytössä oleva ratkaisu ei kelvannut. Miksi ihmeessä? Eikö haluta maksaa Dolbylle senttiäkään lisenssimaksuja ja siksi kehitetään omaa (joka sekin maksaa)? Tuskin siitä pelikehittäjille ainakaan haittaa olisi, jos olisi molemmilla sama standardin mukainen ratkaisu käytössä.
Siirsin tänne niin ei enempää sekoiteta Xbox-ketjua.

Ehkäpä Sonyn suunnalla näkivät, että potentiaalia olisi parempaankin. Cernyhan puhui, että Dolby Atmos ei hyödynnä 3D audiossaan kuin 32 objektin ääntä siinä missä Sonyn Tempestillä on mahdollisuudet satoihin. Dolby toki korjasi sen verran, että hekin pystyvät samaan mutta eivät tee näin, koska "enemmän ei ole aina parempi". Voi olla noinkin tai sitten Sony on löytänyt jonkun ratkaisun tuohon ja pyrkivät olemaan eräänlaisia edelläkävijöitä tuossa. Tai sitten oli vain markkinapuhetta ja lopulta käytännössä mitään eroa näillä audioratkaisuilla ei ole.
Itse pohdiskelen, että Playstationin menestystä on edesauttanut kriittisen massan saaminen eri sukupolvissa. "Kaverilla on pleikkari niin mäkin haluun" -mentaliteetti ja fyysisten pelien lainailu sekä myyminen lisäsivät myyntiä.



Nyt pelikenttä on uusi, kun siirrytään yhä enemmän digipeleihin, pilvipalveluihin ja konsoleita segmentoidaan eri ryhmille. Kuinka iso merkitys verkoston konsolivalinnoilla on enää jatkossa?



Esimerkiksi tulevaa Xbox S:ää ostetaan varmasti paljon ihan niistä syistä, että 1) ei haluta panostaa enempää, 2) ei arvosteta hintaerolla saatavaa lisäarvoa tietämättömyyden tai oman näkemyksen takia ) ostetaan konsoli lapsille, jolloin kohdat 1) ja 2) merkkaa vielä enemmän.



Odotan mielenkiinnolla millaisia paketointeja konsolien digiversioista tehdään. Mitä palveluja saa mukaan kylkeen vai saako olenkaan? Onko SSD:llä jatkossa peräti pelejä valmiina?



Pelit on tietysti se iso juttu. Oma näkemykseni on, että tulevan sukupolven hyppy elämyksellisyydessä ei tule olemaan aiempien sukupolvien hyppyjen veroinen. Eli silmäkarkin määrään turtuu ja hertsitkin menettää jossain kohti merkityksensä. Itse peli on se tärkein ja siinä Xboxilla on eniten voitettavaa ja Playstationilla hävittävää.
Vaikka pleikka on aina myynyt paljon niin kyllähän mielestäni juuri tämä nykyinen sukupolvi oli se tärkein sukupolvi onnistua ja haalia ihmisiä ekosysteemiinsä. Vaihdapa nyt Xboxiin sen jälkeen, kun olet monta sataa sijoittanut PS Storen peleihin (ja sama tietenkin toisinpäin Xboxin ekosysteemissä oleville). Pleikalla on vain se etu, että sillä on mahdollisesti kaksinkertainen määrä näitä haalittua asiakkaita tässä genissä kuin Xboxilla joista monet ovat varmasti mieluusti palaamassa takaisin taaksepäin yhteensopivuuden takia.

Saisiko myös selvennystä boldatulle kohdalle? Jäi hieman epäselväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sonyhan on jo pidempään kehittänyt 3d ääntä. Käsittääkseni PS5:n ratkaisu on kehitelty PSVR:n tilaäänen pohjalta. Jos Sony on aikeissa joskus julkaista uuden version PSVR:stä, oman tilaäänen kehittäminen edelleen paremmaksi on yhtiön intressissä jo sen vuoksi ja olisi melko erikoista olla hyödyntämättä sitä teknologiaa muutenkin peleissä. Sony on muutenkin iso tekijä audiopuolella. Samaan aikaan se kehittää myös 360 reality audiota musiikille. Sony on siis suora kilpailija Dolbylle, ihan eri tavalla kuin MS. Varmaan siitä johtuu erilainen suhtautuminenkin.
 
Sonyhan on jo pidempään kehittänyt 3d ääntä. Käsittääkseni PS5:n ratkaisu on kehitelty PSVR:n tilaäänen pohjalta. Jos Sony on aikeissa joskus julkaista uuden version PSVR:stä, oman tilaäänen kehittäminen edelleen paremmaksi on yhtiön intressissä jo sen vuoksi ja olisi melko erikoista olla hyödyntämättä sitä teknologiaa muutenkin peleissä. Sony on muutenkin iso tekijä audiopuolella. Samaan aikaan se kehittää myös 360 reality audiota musiikille. Sony on siis suora kilpailija Dolbylle, ihan eri tavalla kuin MS. Varmaan siitä johtuu erilainen suhtautuminenkin.
Ms windows sonic mikä on ilmainen on kyllä todella hyvä ja kyllä dolby äänen saralla silti on paras ja dolby vision on myös hdr saralla aika omaa luokkaansa.
 
Ms windows sonic mikä on ilmainen on kyllä todella hyvä ja kyllä dolby äänen saralla silti on paras ja dolby vision on myös hdr saralla aika omaa luokkaansa.
Minä myös pitäisin Windows Sonicia melko suorana kilpailijana Dolby Atmokselle. Varsinkin luureissa. En oikein siis osta Doctor Pepperin väitteitä.

Onella menin hetken Sonicilla, sitten testasin Atmosia ja paluuta ei ollut.
 
Vähän äänestys tuloksia

Ensimmäinen Playstation porukkaa.



 
En antaisi kyllä hirveästi painoarvoa näille äänestyksille, IGN-äänestyksessäkin vain 60 000 ääntä. Se on sama määrä, mitä vielä tänäänkiin myydään päivittäin konsoleita. Sanoisin, että esim. Series S:n kohdeyleisö ei seuraa tälläisiä äänestyksissä (paitsi ne PS-pelaajat, jotka aikovat ostaa myös Series S:n)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän äänestys tuloksia

Ensimmäinen Playstation porukkaa



Taitaa olla totuudenmukaisempia tuloksia tuossa IGN:n äänestyksessä kumminkin, koska enemmän äänistäjuä ja äänet tulleet eri puolilta maailmaa. Toki tuo on vielä asteen Xboxin eduksi, koska ovat olleet tällä viikolla hyvin ihmisten huulilla ja julkaisivat hinnastonsakin. Pleikaltahan tätä ei olla vielä kuultu. :)
 
Taitaa olla totuudenmukaisempia tuloksia tuossa IGN:n äänestyksessä kumminkin, koska enemmän äänistäjuä ja äänet tulleet eri puolilta maailmaa. Toki tuo on vielä asteen Xboxin eduksi, koska ovat olleet tällä viikolla hyvin ihmisten huulilla ja julkaisivat hinnastonsakin. Pleikaltahan tätä ei olla vielä kuultu. :)
Ei taida xbox porukka paljon ign seurata. Epäilisin että aika tasaväkisesti mentäisiin oikeasti. Riippuu myös niin paljon mille kohdeyleisölle kysely on :)
 
Ei taida xbox porukka paljon ign seurata. Epäilisin että aika tasaväkisesti mentäisiin oikeasti. Riippuu myös niin paljon mille kohdeyleisölle kysely on :)
Ja milläköhän perusteella Xboxin porukka ei IGN seuraa? :D

Tuollahan jos jossakin on Xboxin myönteistä porukkaa, koska isoin pelien tiedotuskanava ja mm. pääeditori Ryan McCaffrey on pitkään tunnettu erittäin Xbox-myönteisenä kaverina, kumminkin pitäen tilanteen hyvin reiluna kaikille osapuolille. Ja eikös sieltä juuri eilenkin puskettu pihalle twiitti viralliselta tililtä kuinka SeS on oikeasti nopeampi kuin PS5.

 
Ei taida xbox porukka paljon ign seurata. Epäilisin että aika tasaväkisesti mentäisiin oikeasti. Riippuu myös niin paljon mille kohdeyleisölle kysely on :)

Ohi aiheen tämäkin mutta millä perusteella voit sanoa että Xbox porukka ei IGN:ää seuraa?
 
Twitter-kyselyt ovat kyllä huonoja mittaamaan mitään suosiota. Twitteristä löytyy aina kyselyitä, joista löytyy se voittaja minkä kukakin haluaa. Uskon silti, että Playstation 5 tulee voittamaan kyselyissä, koska Sonylla on kuitenkin 100+ miljoonaa asiakasta nykyisessä genessä. Mielestäni Microsoftin ei tarvitse voittaa kyselyitä, vaan kasvattaa omaa suosiotaan, koska se on realistisempaa.
 
Ja milläköhän perusteella Xboxin porukka ei IGN seuraa? :D

Tuollahan jos jossakin on Xboxin myönteistä porukkaa, koska isoin pelien tiedotuskanava ja mm. pääeditori Ryan McCaffrey on pitkään tunnettu erittäin Xbox-myönteisenä kaverina, kumminkin pitäen tilanteen hyvin reiluna kaikille osapuolille. Ja eikös sieltä juuri eilenkin puskettu pihalle twiitti viralliselta tililtä kuinka SeS on oikeasti nopeampi kuin PS5.


Tuo perustuu siihen koska prosessori on tehokkaampi ja laitteesta löytyy kaikki rdna2 ominaisuudet.
 
Tuo perustuu siihen koska prosessori on tehokkaampi ja laitteesta löytyy kaikki rdna2 ominaisuudet.
Ahaa eli CPU:lla mitataan nykyään sitä nopeutta. Marginaalinen CPU-ero verrattuna ties kuinka moninkertaiseen SSD-eroon tekee pelijournalistin mielestä laitteesta nopeamman. Olisi kiva kuulla joltain asiantuntijalta onko tässä väitteessä jotain perää.

RDN2 ei taida vaikuttaa mihinkään, etenkin kun se molemmista konsoleista löytyy. ;)
 
Ylös Bottom