Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tuossa käppyrässä kuvataan konsolien näytönohjainten liukulaskentatehoa. Aika harhaanjohtavaa, että se on nimetty "Console performance in GigaFLOPS". Esim. PS3:n prosessori oli erittäin tehokas. Lisäksi tuosta kuvasta ei käy selville, että PS3 oli monikymmenkertaisesti tehokkaampi kuin PS2. Kehitys ei vain mene noin niin kuin käyrässä konsolien suorituskyvyn suhteen. Pikemminkin tehoero edelliseen sukupolveen on supistumassa ja tuossa esitetään, että se kasvaisi räjähdysmäisesti.
 
Tuossa käppyrässä kuvataan konsolien näytönohjainten liukulaskentatehoa. Aika harhaanjohtavaa, että se on nimetty "Console performance in GigaFLOPS". Esim. PS3:n prosessori oli erittäin tehokas. Lisäksi tuosta kuvasta ei käy selville, että PS3 oli monikymmenkertaisesti tehokkaampi kuin PS2. Kehitys ei vain mene noin niin kuin käyrässä konsolien suorituskyvyn suhteen. Pikemminkin tehoero edelliseen sukupolveen on supistumassa ja tuossa esitetään, että se kasvaisi räjähdysmäisesti.
No joo, käppyrä ei kerro koko totuutta, mutta kyllä se kertoo nimenomaan että teho kasvaa edelliseen sukupolveen reilusti. Nyt vaan 4K, 60fps ja Ray Tracing syövät sitä tehoa.
 
Xbox series S olisi tuossa käppyrässä suunnilleen PS4 Pron kohdalla. Onko oikeasti? Jos puhutaan tehoista, tällä hetkellä on syytä olettaa, että se olisi peleissä tehokkaampi kuin Xbox one X. Miten se selittyy, jos kerran tuo käppyrä kuvastaa konsolien tehokkuutta jollakin mielekkäällä tavalla?
 
Xbox series S olisi tuossa käppyrässä suunnilleen PS4 Pron kohdalla. Onko oikeasti? Jos puhutaan tehoista, tällä hetkellä on syytä olettaa, että se olisi peleissä tehokkaampi kuin Xbox one X. Miten se selittyy, jos kerran tuo käppyrä kuvastaa konsolien tehokkuutta jollakin mielekkäällä tavalla?
Xbox Series S:ssä on todellakin vain n. 4 teraflopsia (ja PS4 Prossa 4,2). Mutta arkkitehtuurieroista johtuen eri konsolisukupolvien lukemien vertailu ei ole suinkaan noin suoraviivaista. Käytännössä XSS on tosiaan tehokkaampi kuin jopa Xbox One X, koska se ei edes yritä 1440p:tä suurempia tarkkuuksia, ja tekniikkapussista löytyy aivan uusia temppuja.
 
Xbox series S olisi tuossa käppyrässä suunnilleen PS4 Pron kohdalla. Onko oikeasti? Jos puhutaan tehoista, tällä hetkellä on syytä olettaa, että se olisi peleissä tehokkaampi kuin Xbox one X. Miten se selittyy, jos kerran tuo käppyrä kuvastaa konsolien tehokkuutta jollakin mielekkäällä tavalla?
Xbox Series S ei tähtää 4K resoluutioon, joten raakaa laskentatehoa ei tarvita niin paljon. Toisin kuin taas Xbox One X. Piirien arkkitehtuuri on tietysti myös uudempaa, joten se auttaa ja sitten tietysti ominaisuuksia raudassa on enemmän.

Mutta oikeassa olet, eri sukupolvien arkkitehtuurien välillä laskentatehon laskeminen ei anna täyttä kuvaa, mutta toisaalta se vain alleviivaa sitä asiaa että tehoa on tullut rutkasti lisää, jos samoilla teraflops luvuilla toinen laite on selvästi kykenevämpi kuin toinen.

Edit. @TT-2k olette kuin yössä vaaniva salamannopea ninja.
 
En tiedä pelien tekemisestä paljoakaan, mutta (tämä pohdiskelu ei nyt liity mihinkään aiempaan keskusteluun) eikö voisi kuvitella, että jossain vaiheessa konsolien tehot ylittävät rajan, jonka jälkeen ylimääräisestä tehosta ei olisi mitään hyötyä. Täytyyhän pelintekijöiden resurssien ja taitojen saavuttaa maksimitaso?

edit. Ja tuleehan ihmissilmälläkin raja vastaan resoluution ja fps:n suhteen.
 
En tiedä pelien tekemisestä paljoakaan, mutta (tämä pohdiskelu ei nyt liity mihinkään aiempaan keskusteluun) eikö voisi kuvitella, että jossain vaiheessa konsolien tehot ylittävät rajan, jonka jälkeen ylimääräisestä tehosta ei olisi mitään hyötyä. Täytyyhän pelintekijöiden resurssien ja taitojen saavuttaa maksimitaso?

edit. Ja tuleehan ihmissilmälläkin raja vastaan resoluution ja fps:n suhteen.
Tehoja voidaan käyttää fysiikan laskemiseen ja vaikka monimutkaisempaa tekoälyyn. Huom. en minäkään juurikaan pelintekemisestä tiedä, mutta kyllä siitä ylimääräisestä tehosta aina jotain hyötyä on. Tai no tietysti se vaatii tekijöiltä taitoa ja resursseja, kuten sanoit.
 
Viimeksi muokattu:
Tehoja tullaan tarvitsemaan aina, kun jotain uutta keksitään. Esimerkiksi Ray Tracing on sellainen ominaisuus, joka tarvitsee tehoa niin paljon kuin sitä vaan on saatavilla. Useat ihmiset varmaan ajattelevat, että tehoilla saadaan vain parempaa graafista ilmettä, mutta grafiikan lisäksi ylimääräisellä tehoilla saadaan parempaa tekoälyä ja fysiikan mallinnusta.
 
Tehoja voidaan käyttää fysiikan laskemiseen ja vaikka monimutkaisempaa tekoälyyn. Huom. en minäkään juurikaan pelintekimisestä tiedä, mutta kyllä siitä ylimääräisestä tehosta aina jotain hyötyä on. Tai no tietysti se vaatii tekijöiltä taitoa ja resursseja, kuten sanoit.
Taidettiin tarkoittaa sitä vaihetta jossa, reson, FPS:n ja textuurin taso on niin suuri, että sitä ei enää pysty erottamaan. Jossain vaiheessa grafiikkojakaan ei enää voida viedä pidemmälle kehittäjien resurssejen puutteen takia.

Uskon, että joskus tehot vastaavat kaikkea sitä mitä pelin kehittäjät tarvitsevat, eikä niitä enää tarvitse nostaa. Myöskin noilla fysiikoilla ja tekoäly jutuilla on jokin piste missä ne eivät enää tarvitse enempää tehoa.

Ja tämä siis monien kymmenien vuosien päästä, luulisin.
 
Olennainen on se kohta, jolloin pelintekijät eivät joudu enää tekemään isoja kompromisseja tehojen puutteen vuoksi. Siihenkin on vielä matkaa vaikka kehitys on ollut nopeaa. Valoihin, varjoihin ja tekstuureihin saa kulutettua niin paljon tehoja, ettei tarvitse vähään aikaan pelätä, että laitteista tulee liian tehokkaita. Suurin ero oikean maailman ja pelien välillä on juuri valoissa ja varjoissa. Tekstuureissa ero on siinä, että oikeassa maailmassa ei ole copy&pastea (tai oikeastaan on, mutta se ei toimi samalla tavalla).
 
Yksi iso tehoja syövä tekijä peleissä, joissa on isoja alueita ja mahdollisuus nähdä pitkälle, on tietenkin piirtoetäistys.

Tulee aika hyvin vastaan esim. Huntissa. One X:lläkään ei piirrä tekoälyvihuja kovin monen sadan metrin päähän ja aidat sekä rakennusten ikkunaluukut eivät sopivalla etäisyydellä piirry ruudulle, kunnes aseella tähdätessä ne hyppäävätkin ruutuun. Tämä tosin voi sinänsä olla jo ihan vain balansointisyistä, jotta kokemus olisi sama kaikille, konsolin tehoista riipoumatta, eikä kukaan saisi etua. Peli siis pyörii 30 fps ja kartan koko taitaa olla kuitenkin "vain" 1 km2 joten tuohon saa kyllä tehoja upotettua. Tekijänä Crytek, joten ei raskaus yllättävää sinänsä.

Tästä tulee mieleen DayZ, jossa karttojen koko onkin sitten jotain aivan muuta... aikoinaan modi-Dayzia pc:llä kovasti pelanneena harmittelin, kun piirtoetäisyys ym graafiset asetukset saattoivat antaa etuja toisille pelaajille ja mietin, että konsoleilla ei tätä ongelmaa ole. Nyt tulevassa sukupolvessa tämänkaltaisissa moninpeleissä se eritehoisten konsoleiden olemassaolo saattaa hieman kostautua, jos peliä pitää pelata heikomman raudan ehdoilla, jotta se olisi kaikille tasavertaista. Mielenkiintoista nähdä miten näitä hoidetaan.
 
Xbox series S olisi tuossa käppyrässä suunnilleen PS4 Pron kohdalla. Onko oikeasti? Jos puhutaan tehoista, tällä hetkellä on syytä olettaa, että se olisi peleissä tehokkaampi kuin Xbox one X. Miten se selittyy, jos kerran tuo käppyrä kuvastaa konsolien tehokkuutta jollakin mielekkäällä tavalla?
Teraflopsit todellakin ovat lopulta melko huono tapa tehovertailulle, ne eivät kerro läheskään koko totuutta. Alla asiaa selitetty laajasti mutta helppotajuisesti.



Molemmissa konsoleissa on omanlaisensa SOC eli erilaiset tekniset ratkaisut järjestelmäpiirillä, vaikka itsekin jo tiedän Series X:n olevan tehokkaampi on se sitä suhteessa huomattavasti vähemmän kuin Xbox One oli vuonna 2013 suhteessa Pleikkari neloseen. Konsolien tavat käsitellä muistia ovat erilaiset, ja pätee myös siis tapaan käyttää SSD:tä. Tuolla tasolla eroja on paljonkin.

Eipä tässä enää kovin kauaa tarvitse odotella että erot tulevat näkyviin, konsolien saapuessa katseet kääntyvät peleihin jotka saapuvat kaikille alustoille ja niiden eroille. En ainakaan itse usko mihinkään massiivisiin eroihin käytännön suorituskyvyssä tai käytetyissä resoluutioissa, raudat ovat liian lähellä toisiaan tehojen puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
peli liikeessä sanottii että jos haluu seuraavan sukupolven konsolin niin ei kannata ostaa tätä Xbox Series S koska xbox X on yhtä hyvä
Missä näin sanottiin? Huom. tässä etsitään peliliikkeen nimeä.

Eikö sen nyt ihan maalaisjärkikin sano, että jos sinulla on uuden sukupolven näytönohjain, uuden sukupolven prosessori, nopeammat muistit ja SSD levy, niin vanhan sukupolven konsoli ei ole yhtä hyvä.
 
Noin yleisesti muuten onkos vielä Xboxin peleistä näytetty mitään näyttävää pelikuvaa? Parhaan näköiset pelit ovat olleet The Medium ja Bright Memory Infinite. Saatan kuitenkin unohtaa jotain, joten saa virkistää mun muistia.

Hieman yllättävää, että on enää reilu kuukausi enää julkaisuun ja ei olla kunnolla esitelty laitteen tehoja. Lähinnä myyty kuluttajille pr-slogania maailman tehokkaimmasta pelikonsolista ja otettu pre-orderit vastaan.

Mielenkiinnolla odotan, että koska pääsee näkemään jotain oikein näyttävää. Esittelisivät vaikka uutta Forza Motorsporttia.
 
Missä näin sanottiin? Huom. tässä etsitään peliliikkeen nimeä.

Eikö sen nyt ihan maalaisjärkikin sano, että jos sinulla on uuden sukupolven näytönohjain, uuden sukupolven prosessori, nopeammat muistit ja SSD levy, niin vanhan sukupolven konsoli ei ole yhtä hyvä.
Ja onko nyt varmaa se, että Peliliike on tässä puhunut nimenomaan Xbox One X:stä eikä Series X:stä?
Minusta on mielenkiintoista, että miten moni peli ei tue PS4:tä tallennusten siirtoa PS5:lle.

Minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä, ja loppupelissä ohimenevä "ongelma". Tässä ehkä korostuu se asia, että näkee kumpi on keskittynyt rautapuoleen ja kumpi on softatalo.
 
Ylös Bottom