Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Nyt kun on molemmat uudet konsolit, niin molemmat on erittäin tehokkaita ja hiljaisia, eroja äänessä ei ole yhtään. Isoin ero on ohjaimesta ja siinä onkin ero kuin yöllä ja päivällä. Ps5 ohjain on aivan käsittämättömän huippu! Eroa vois kuvata site, että ajaa autopelejä hiirellä tai ratilla. Xbox ohjain on kuin hiiri ja Ps5 ohjain on kuin ratti. Huima ero. Ps5 ohjain on kaikissa peleissä vaan niin huippu ja Xbox ohjain on vaan niin vaisu verrattuna Ps5 ohjaimeen. Käyttöliitymä samoin, Xbox on sama kun ollut viimeiset vuodet ja Ps5 on tätä päivää, kuvat taustalla vaihtuu, äänet liittyy peliin jne
image.jpg

Viimeksi muokattu:
Xbox Series X on nyt hommattu ja täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen konsoliin. Tällä kertaa vaihdos uuteen sukupolveen tuntui, kuin vaihtaisi tietokoneen tehokkaampaan tietokoneeseen. Tätä Microsoft varmaan tavoittelee, että on olemassa (yksi) Xbox-tuoteperhe, johon kuuluu toistaiseksi One -konsolit sekä uudet X/S -konsolit. Tarjotaan sama järjestelmä kuin last genissa, mutta tehokkaammassa paketissa.

Xbox Series X:n parhaimpiin etuihin kuuluu ehdottomasti suorituskyky, Quick Resume ja hiljaisuus.

Nyt seuraavaksi odotetaan Playstation 5 -konsolia, jolla pelataan Sonyn yksinoikeuspelit ja loput Xbox Series X:lla. Voi olla, että Playstation 5:sta ei ihan vähään aikaan saa, kun Gigantti joutuu arpomaan ostolippuja asiakkaille. :D

Nyt kun on molemmat uudet konsolit, niin molemmat on erittäin tehokkaita ja hiljaisia, eroja äänessä ei ole yhtään. Isoin ero on ohjaimesta ja siinä onkin ero kuin yöllä ja päivällä. Ps5 ohjain on aivan käsittämättömän huippu! Eroa vois kuvata site, että ajaa autopelejä hiirellä tai ratilla. Xbox ohjain on kuin hiiri ja Ps5 ohjain on kuin ratti. Huima ero. Ps5 ohjain on kaikissa peleissä vaan niin huippu ja Xbox ohjain on vaan niin vaisu verrattuna Ps5 ohjaimeen. Käyttöliitymä samoin, Xbox on sama kun ollut viimeiset vuodet ja Ps5 on tätä päivää, kuvat taustalla vaihtuu, äänet liittyy peliin jne
Näytä liitetiedosto 5967
Odottavan aika on pitkä. Niin paljon ylistystä olen lukenut ja kuullut tuosta DualSensestä, että himoittaa kovasti päästä siihen tutustumaan. PC puolustaa jatkossakin paikkaansa monialustaisten pelien ykköslaitteena mutta Sonyn ohjain voi tuoda asiaan uusia mausteita joita joutuu punnitsemaan peliversion hankinnassa.

Käyttöliitymä samoin, Xbox on sama kun ollut viimeiset vuodet ja Ps5 on tätä päivää, kuvat taustalla vaihtuu, äänet liittyy peliin jne

Jos mä ymmärsin tämän oikein niin toivon, että kaiken tuollaisen voi kytkeä pois päältä viimeistään sitten kun minä joskus koneen saan.
En halua mitään vaihtuvaa taustakuvaa enkä varsinkaan mitään ääniä.
Mulla on nytkin ps4:lla oma custom tausta ja kaikki äänet pois päältä.

Jos mä ymmärsin tämän oikein niin toivon, että kaiken tuollaisen voi kytkeä pois päältä viimeistään sitten kun minä joskus koneen saan.
En halua mitään vaihtuvaa taustakuvaa enkä varsinkaan mitään ääniä.
Mulla on nytkin ps4:lla oma custom tausta ja kaikki äänet pois päältä.
ps5:lla saa peleihin liittyvät äänet pois kun niitä selaa, itse otin aika nopeesti pois päältä kun ei noita jaksanut paria päivää kauempaa kuunnella.

Isoin ero on ohjaimesta ja siinä onkin ero kuin yöllä ja päivällä. Ps5 ohjain on aivan käsittämättömän huippu! Eroa vois kuvata site, että ajaa autopelejä hiirellä tai ratilla. Xbox ohjain on kuin hiiri ja Ps5 ohjain on kuin ratti. Huima ero. Ps5 ohjain on kaikissa peleissä vaan niin huippu ja Xbox ohjain on vaan niin vaisu verrattuna Ps5 ohjaimeen. Käyttöliitymä samoin, Xbox on sama kun ollut viimeiset vuodet ja Ps5 on tätä päivää, kuvat taustalla vaihtuu, äänet liittyy peliin jne
Aika älyttömältä kuulostaa tuo ohjainvertaus kun näin dualsenseä kokeilemattomana vaikuttaa että ainoat erot on ne värinät Sonylla. Ja siitä sitten tulee ero, joka on kuin ajaisi "autopelejä hiirellä". Tämän vertauksen perusteella siis Xboxin ohjain on käyttökelvoton, sillä en usko että hiirellä voi oikein kummemmin pelata autopelejä.

"Vaisu" taas kuulostaa loogiselta: onhan Xboxin ohjain aika perusvehje ilman isompi päivityksiä kun dualsensessä on oikeasti uutta mukana. Tai uutta ja uutta, eikös joy-coneissa ole vähän samanlaista ja puhelimissakin joissain ilmeisesti ollut? Mutta ohjainten maailmassa uutta ja tämä "vaisu" siis selvästi järkevämpi kuvaus kuin noiden ohjainten erot. En kuitenkaan oikein usko että X:n ohjain on "kuin autopeliä hiirellä pelaisi" kun olen sillä pelannut jo useita tunteja ihan ongelmitta :D

Vaihtuvissa äänissä ja kuvissa sama mielipide kuin Pellellä: äkkiä pois jos mahdollista ja toivottavasti saa. Kaikki mahdolliset ADHD-jutut minimiin ja yksinkertaisuus kunniaan. Varsinainen toiminnallisuus niissä kuulostaa kuitenkin ihan käyttökelpoiselta vaikka itse kyllä taidan jatkaa pelejäni aina siitä mihin jään enkä klikkailla mitään käyttiksen ehdottamia juttuja. Ehkä trophyjen kanssa voi sitten pelin pelattuaan palata niitä keräilemään sen kautta ja jos se toimii hyvällä tavalla niin voin ymmärtää miksi se on hyvä juttu. Ne animaatiot ja äänet taas ei ole tarpeellisia omalla kohdalla, mukavampi olisi esim. trophy-listasta hypätä kohtaan pelissä, jossa trophyn voi suorittaa, olisi oikein elämää helpottava ominaisuus kaltaiselleni trophy-keräilijälle.

Itse olen kyllä ihan tykännyt noista käyttöjärjestelmän pelien mukaan muuttuvista taustoista. Tuovat omasta mielestäni kivasti väriä ja vaihtelua verrattuna siihen, että taustalla olisi aina vaan se yksi ja sama kohtuullisen yksinkertainen ratkaisu. Ääniä en sillä tavalla edes ole kauheasti ehtinyt siinä kohtaa kuunnella, kun oikean pelin kohdalle päästyäni kuitenkin käynnistän sen melkein heti. Muutaman kerran tosin olen jäänyt Spidermanin melodiaa kuuntelemaan ihan hetkeksi ennen käynnistämistä.

Jokainen saa toki asetusten sallimissa rajoissa mukauttaa taustansa kuten haluaa, mutta ainakaan itse en ole tuota muuttuvaa tausta- ja äänimaailmaa kokenut mitenkään häiritsevänä tai "ADHD"-meininkinä, vaan enemmänkin kivana ja värikkäänä pikku-uudistuksena.

Viimeksi muokattu:
Itse olen kyllä ihan tykännyt noista käyttöjärjestelmän pelien mukaan muuttuvista taustoista. Tuovat omasta mielestäni kivasti väriä ja vaihtelua verrattuna siihen, että taustalla olisi aina vaan se yksi ja sama kohtuullisen yksinkertainen ratkaisu. Ääniä en sillä tavalla edes ole kauheasti ehtinyt siinä kohtaa kuunnella, kun oikean pelin kohdalle päästyäni kuitenkin käynnistän sen melkein heti. Muutaman kerran tosin olen jäänyt Spidermanin melodiaa kuuntelemaan ihan hetkeksi ennen käynnistämistä.

Jokainen saa toki asetusten sallimissa rajoissa mukauttaa taustansa kuten haluaa, mutta ainakaan itse en ole tuota muuttuvaa tausta- ja äänimaailmaa kokenut mitenkään häiritsevänä tai "ADHD"-meininkinä, vaan enemmänkin kivana ja värikkäänä pikku-uudistuksena.
Näin nimenomaan. Kunhan käyttis reagoi viiveettömästi, niin kyllä esim. muuttuvat taustat ovat hienot lisä seuraavan sukupolven käyttiksessä.

En tiedä mitä tässä nyt haetaan kun Ui:n muuttuvat kuvat, äänet ja animaatiot ovat maailman mullistavin asia, eiköhän ne Xboxillekkin osata tehdä jos halutaan. Kyse on vaan tyylistä, ei minulla ole sen suurempaa kannanottoa käyttiksen tyylistä mutta pidän enemmän hillitystä mutta on myös hyvä että sen voi customoida "elävämmäksikin". Sitten muuttuu Boxillakin tuo taustakuva pelin mukaan, ainakin minulla, onhan tuossa Ui:ssa muutoinkin noita customointi vaihtoehtoja esim. animoidut taustat. Tästä nyt ei kiistaa kannata kehitellä, onhan Macin Os, Linuxit ja Win 10:kin erinnäköisiä ja erinlaisia, ajatella. Voi ne toki olla Pleikkarilla näyttävämmät mutta mitäs sitten. Näkyy tuon videon kommenteissakin tuo lapsellinen asenne.

Itselle ainakin PS5 ja PS4 taustalla pyörivät hileet ja musiikki rauhoittaa, ei aiheita minkäänlaisia ärsykkeitä, boksilla totuin siihen että itsellä oli jostakin saavutuksesta avattu kuva taustalla ja siihenkin tottui ja se toimi. Itse ainakin tykkään kun molemmat ovat erilaisia.

Ensimmäiset(?) kuvat PS5:n APUsta. Nämä kuvat nyt korjaa ainakin sen väärän tiedon, että PS5:ssä olisi Infinity Cache tai Unified Cache. Kuvien mukaan ei ole.

Oi voi, tuleekohan näkymään peleissäkin sitten joskus näiden puute. Tähän mennessä ainakinon konsolin tehoista saatu hienosti irti tarvittava. Kenties sitten parin vuoden päästä nämä voidaan sujauttaa siihen pro-malliin jos siihen nähdään tarvetta.

Jostain syystä uutinen, joka tuntuu kiinnostavan enemmän Xbox-henkilöitä...
Lähinnä se kiinnostaa siksi, että asiasta on ollut liikkeellä niin paljon väärää tietoa.

Sitä paitsi miksei tällainen saisi kiinnostaa ihan ketä tahansa, jota kiinnostaa mitä tekniikka konsolit pitävät sisällään?
Oi voi, tuleekohan näkymään peleissäkin sitten joskus näiden puute. Tähän mennessä ainakinon konsolin tehoista saatu hienosti irti tarvittava. Kenties sitten parin vuoden päästä nämä voidaan sujauttaa siihen pro-malliin jos siihen nähdään tarvetta.
Näkyy jos näkyy. Lähinnä vaan hyvä että informaatiota korjataan oikeaan suuntaan.

Lähinnä se kiinnostaa siksi, että asiasta on ollut liikkeellä niin paljon väärää tietoa.

Sitä paitsi miksei tällainen saisi kiinnostaa ihan ketä tahansa, jota kiinnostaa mitä tekniikka konsolit pitävät sisällään?

Näkyy jos näkyy. Lähinnä vaan hyvä että informaatiota korjataan oikeaan suuntaan.

Taitaa enemmän kiinnostaa se asia, että kilpailijan rauta on paperilla heikompaa. Vähän sama homma kun kattoo noita linkitettyjä Digital Foundryn videoita, niin linkittäjästä/tykkääjistä voi jo päätellä - videota katsomatta - että mikä konsoli vie testituloksia. No huvinsa kullakin.

Taitaa enemmän kiinnostaa se asia, että kilpailijan rauta on paperilla heikompaa. Vähän sama homma kun kattoo noita linkitettyjä Digital Foundryn videoita, niin linkittäjästä/tykkääjistä voi jo päätellä - videota katsomatta - että mikä konsoli vie testituloksia. No huvinsa kullakin.
Edelleen, tällaiset asiat kiinnostavat ihmisiä. Mikä vika siinä on?

Jos on näin, että Digital Foundryn video postataan vain siinä tapauksessa, että oma suosikkikonsoli selviytyy multiplattaripelistä paremmin, niin eikö silloin ole ihan hyvä että molempien konsolien kannattajat tekevät tätä? Näin saadaan kaikki Digital Foundryn videot postattua.

Ensimmäiset(?) kuvat PS5:n APUsta. Nämä kuvat nyt korjaa ainakin sen väärän tiedon, että PS5:ssä olisi Infinity Cache tai Unified Cache. Kuvien mukaan ei ole.
Toisaalta tämä nyt ehkä oli odotettavissakin, kun Microsoft oli jo omassa Hot Chips 2020 -esityksessään kertonut, ettei XSX:ssäkään ole Unified Cache käytössä.

The Zen 2 processor die for 8 CPUs cores and its accompanying Level 3 cache is 74mm2, with a very large portion of that space being the L3 cache of the chips. Quite simply, Microsoft had to consider whether or not the die space trade-off for L3 cache was worth it and clearly opted to save the die space for ‘other things’ such as more CU.

This was honestly a wise cut from the perspective of Microsoft. Microsoft also confirmed that the L3 cache and the two CPU portions are essentially ‘separate’ on the die, and not unified.

Lähde: Red Gaming Tech

Jep, mutta juurikin tästä syystä Microsoftin konsolista ei tällaista misinformatiota ollutkaan liikkeellä.
Itse seuraan mielestäni aika tarkkaan PS5 ympärillä tapahtuvaa keskustelua ja aika vähissä on ne puheet näistä mainitsemistasi asioista. Toki en ihan siihen kaikista teknisempään keskusteluun osallistu, joten ehkäpä näistä on sitten ollut enemmän puhetta ja väärää tietoa liikkeellä kuin olen huomannut.

Vai onko keissi ns. sellainen jossa Xboxin suunnalta tähän on kiinnitetty enemmän huomiota jos siellä Microsoft on jo tämä selittänyt puuttuvan heidän konsolistaan ja PS5 puolelta tätä ei olla myönnetty (tuskin kumminkaan ovat väittäneet näiden ominaisuuksien löytyvän?) jolloin luonnollisesti tässä ystävät Xbox-leiristä haluavat saada vastauksen ettei heidän konsolinsa ole jäänyt jostain paitsi mistä naapurilla nautitaan. Etenkin kun Microsoft on aina kunnostautunut softapuolella pleikkariin nähden.

Ylös Bottom