Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Itse seuraan mielestäni aika tarkkaan PS5 ympärillä tapahtuvaa keskustelua ja aika vähissä on ne puheet näistä mainitsemistasi asioista. Toki en ihan siihen kaikista teknisempään keskusteluun osallistu, joten ehkäpä näistä on sitten ollut enemmän puhetta ja väärää tietoa liikkeellä kuin olen huomannut.

Vai onko keissi ns. sellainen jossa Xboxin suunnalta tähän on kiinnitetty enemmän huomiota jos siellä Microsoft on jo tämä selittänyt puuttuvan heidän konsolistaan ja PS5 puolelta tätä ei olla myönnetty (tuskin kumminkaan ovat väittäneet näiden ominaisuuksien löytyvän?) jolloin luonnollisesti tässä ystävät Xbox-leiristä haluavat saada vastauksen ettei heidän konsolinsa ole jäänyt jostain paitsi mistä naapurilla nautitaan. Etenkin kun Microsoft on aina kunnostautunut softapuolella pleikkariin nähden.
Red Gaming Tech ja Moore`s Law is Dead näitä huhuja ainakin levitti. Tämä on ollut osa sitä "PS5:ssä on RDNA3 ominaisuuksia" keskustelua.
 
Red Gaming Tech ja Moore`s Law is Dead näitä huhuja ainakin levitti. Tämä on ollut osa sitä "PS5:ssä on RDNA3 ominaisuuksia" keskustelua.
Okei, no käsittääkseni nuo on ihan alusta asti maalattu hupiukoiksi alalla. ResetEra/NeoGaf suositeltiin välttämään herrojen otantoja mutta en epäile etteikö heidänkin puheita ole sitten käytetty argumentoinnin lähteinä kun on väitelty ties mistä.

Onneksi nyt on konsolit markkinoilla niin ei paljoa tarvitse välittää tuollaisista puheista vaan vastaus on nopeasti saatavilla Digital Foundryn/NX Gamerin kaltaisten tahojen toimesta. Näiden herrojen puheeseen tulen luottamaan jatkossakin enkä näiden satunnaisten sunnuntaitubettelijoiden.
 
Okei, no käsittääkseni nuo on ihan alusta asti maalattu hupiukoiksi alalla. ResetEra/NeoGaf suositeltiin välttämään herrojen otantoja mutta en epäile etteikö heidänkin puheita ole sitten käytetty argumentoinnin lähteinä kun on väitelty ties mistä.

Onneksi nyt on konsolit markkinoilla niin ei paljoa tarvitse välittää tuollaisista puheista vaan vastaus on nopeasti saatavilla Digital Foundryn/NX Gamerin kaltaisten tahojen toimesta. Näiden herrojen puheeseen tulen luottamaan jatkossakin enkä näiden satunnaisten sunnuntaitubettelijoiden.
Niin, eli ollaan samaa mieltä, mutta homma lähti heti väärille raiteille koska minä tykkään pelata Xboxilla ja sinä pleikkarilla. :) En tosiaan alkuperäisessä tähän asiaan liittyvässä viestissäni millään tavalla mainitse Xboxia, mutta tietysti oman viestihistoriani perusteella se siihen liitetään. Minkäs teet.

On siis hyvä, että tällaiset huhut ja väärät tiedot korjataan ja nyt se tapahtui sillä, että saatiin piiristä kuvia.

Siinä vaiheessa kun esim. Red Gaming Techin kaltaisella tilillä on twitterissä vajaa 7000 seuraajaa ja YouTubessa 88 000 tilaajaa, niin kyllähän jutut leviää, vaikka kuinka olisi hupiukoksi maalattu. Tähän päälle Moore's Law is Deadin vajaa 10 000 twitterseuraajaa.
 
Jostain syystä uutinen, joka tuntuu kiinnostavan enemmän Xbox-henkilöitä...

Vaikka itse Series Xän omistan niin asia kiinnostaa enemmän sen takia, että PS5sesta ei ole paljoa tietoa saatavilla ja tekniikka kiinnostaa.

Toisaalta tämä nyt ehkä oli odotettavissakin, kun Microsoft oli jo omassa Hot Chips 2020 -esityksessään kertonut, ettei XSX:ssäkään ole Unified Cache käytössä.
Unified Cache olisi vielä teoriassa voinut ollakin ja olisi suht. loogisesti mennyt PS5sen low latency arkkitehtuuriajattelun kanssa.

Infinity Cache huhut taas vaikutti aika kaukaa haetuille. Varsinkin kun katsoo PS5sen piirin kokoa (vrt. Series X) niin ei sinne montaa megaa olisi pystynyt mahtumaan ilman, että olisi jätetty jotain muuta pois.
 
Viimeksi muokattu:
Forbesin mukaan Xboxin, xCloudin ja Game Passin yhdistäminen olisi merkittävä uhka PS5:lle:


He arvioivat, että pilvipelaaminen tulee yleistymään ja Xboxilla ei ole mitään suuria kilpailijoita vastassa, kun nyt Google on osittain "luovuttanut" oman palvelunsa suhteen ja Amazonin Lunasta ei ole kuulunut aikoihin mitään. Tällä välin Microsoft on kasvattanut omien studioiden määrää ja panostanut pilvipelaamiseen merkittävästi, esimerkiksi tuomalla pilvipalvelunsa kylkeen Xbox Game Pass Ultimaten. Periaatteessa Microsoftilla on parhaimmat eväät pilvipelaamisen suhteen, koska heillä on tarvittavat palvelimet siihen hommaan ja valmis pelikatalogi, jota Googlella eikä Amazonilla ole.

En usko, että pilvipelaaminen tulee vielä aikoihin syrjäyttämään konsoleita, mutta 20 vuoden kuluttua voi hyvinki olla, että tulevaisuuden pelaajasukupolvi ihmettelee, että miten meidän sukupolvi on pystynyt pelaamaan fyysisillä konsoleilla, kun pelaaminen onnistuu striimaamalla hyvin puhelimella. :D

Mitä nyt olen Xcloudia ja Stadiaa satunnaisesti kokeillut niin täytyy myöntää, että kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Voisin hyvin kuvitella, että pärjäisin ilman konsolia jossain vaiheessa tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
En usko, että pilvipelaaminen tulee vielä aikoihin syrjäyttämään konsoleita, mutta 20 vuoden kuluttua voi hyvinki olla, että tulevaisuuden pelaajasukupolvi ihmettelee, että miten meidän sukupolvi on pystynyt pelaamaan fyysisillä konsoleilla, kun pelaaminen onnistuu striimaamalla hyvin puhelimella. :D

Pilvipelaaminen on järkevää yrityksille vain jos se lisää konsoli/PC-tasoisten pelien käyttäjämääriä. Käytännössä ne kenelle tällä hetkellä riittää Supercellin tuotokset pitäisi siirtää HC-pelien pariin. Tätähän varmaan hienoissa powerpointeissa sadoista miljoonista uusista pelaajista luvataan. Onnea yritykseen.
 
En itse jaksa uskoa tuohon pilvipelaamiseen siinä mielessä, että se mitenkään syrjäyttäisi PC:tä/konsoleita joilla me "HC-pelaajat" pelaamme mahdollisimman pienillä latensseilla ja parhailta mahdollisilta näytöiltä. Tuntuu, että tuo on enemmän vaihtoehto jollekin ihmisille jotka työmatkalla haluavat nopeasti pelata jotain tai köyhien maiden ihmisille joilla ei usealla ole varaa konsoliin. Mutta sitten pitäisi olla myös nettiyhteydet kunnossa jotta pilvipelaaminen sujuisi ja monelle näistä köyhien maiden ihmisistä sekään ei ole mahdollista.
 
Pilvipelaamiseen muodostaa oman haasteensa varsinkin Yhdysvalloissa operaattorien asettamat tiedonsiirtorajoitukset. Esimerkiksi Googlen Stadia siirtää dataa jopa 20GB/h. Eli teran rajoituksella tuo tarkoittaisi karkeasti noin 50 tuntia pelaamista kuukaudessa (olettaen että et tee mitään muuta samalla yhteydellä). Tosin riittää tuokin varmasti jollekin, sillä pelaahan mobiilipelejäkin valtava määrä ihmisiä.

Mitä nyt yleisesti pilvipelaamiseen tulee, niin ei se mielestäni ole kuin yksi askel lisää siihen, että maksetaan tilausmaksua ilman minkään omistamista. Yrityksille ajatus on mitä mainioin. Kuukausimaksut pyörii, tililtä lähtee rahaa mutta hyllylle tai tv-tasolle ei ilmesty rahan vastineeksi mitään. Kun kuukausimaksun laittaa jäihin, ei pelaamista peleistä jää mieleen kuin keskinkertaisen Netflix-elokuvan hajuinen röyhtäys.
 
Kun kuukausimaksun laittaa jäihin, ei pelaamista peleistä jää mieleen kuin keskinkertaisen Netflix-elokuvan hajuinen röyhtäys.
Minkä hajuinen röyhtäys silloin jää, jos pelikotelo löytyy kaapista?

Kuukausimaksu mallia ja pelien ostoa on turha kärjistää aivottomaksi vastakkainasetteluksi. Erilaisia malleja erilaisten pelaajien erilaisiin elämäntilanteisiin. Vaihtoehdot ovat hyvästä.
 
Minkä hajuinen röyhtäys silloin jää, jos pelikotelo löytyy kaapista?

Kuukausimaksu mallia ja pelien ostoa on turha kärjistää aivottomaksi vastakkainasetteluksi. Erilaisia malleja erilaisten pelaajien erilaisiin elämäntilanteisiin. Vaihtoehdot ovat hyvästä.
Monet pelit ovat sellaisia, ettei niitä jaksa pelata montaa kertaa läpi. Silloin ei ole juurikaan merkitystä oletko pelannut pelin kuukausimaksullisen palvelun kautta vai ostanut omaksi. Se minkä makuinen röyhtäys pelistä jää, ei ole kiinni siitä mitä kautta pelin pelasit, vaan siitä kuinka laadukas peli oli.

Tämä kuulostaa nyt kuukausimaksullisen palvelun puolustelulta. No, minulla on myös hylly täynnä fyysisiä pelejä, joten ymmärrän kyllä omistamisen ihanuuden. Silti joka peliä ei tarvitse omistaa, jos sen haluaa vain pelata kertaalleen läpi. Kuukausimaksulliselle palvelulle on paikkansa jos hinta, laatu ja sisältö kohtaavat. Kyllä ihmiset äänestävät kukkarollaan jos jokin palvelu ei ole hyvä.
 
En itse jaksa uskoa tuohon pilvipelaamiseen siinä mielessä, että se mitenkään syrjäyttäisi PC:tä/konsoleita joilla me "HC-pelaajat" pelaamme mahdollisimman pienillä latensseilla ja parhailta mahdollisilta näytöiltä. Tuntuu, että tuo on enemmän vaihtoehto jollekin ihmisille jotka työmatkalla haluavat nopeasti pelata jotain tai köyhien maiden ihmisille joilla ei usealla ole varaa konsoliin. Mutta sitten pitäisi olla myös nettiyhteydet kunnossa jotta pilvipelaaminen sujuisi ja monelle näistä köyhien maiden ihmisistä sekään ei ole mahdollista.
Parhaassakin tapauksessa pilvipelaamisessa on tuntuva haitallinen viive. Olen kokeillut Stadiaa, PS Now ja Game Pass. Stadia on ollut ehkä se parhaiten toimiva paketti mutta varsinkin Microsoftin verrokki toimi epävakaasti Wifillä ja 4G/5G-yhteydellä ja se aiheutti pelin pysähtelyä, nykimistä ja grafiikan puuroutumista. Jos tilanne on tuollainen parhaassa tapauksessa niin mitä se on siellä missä yhteydet eivät ole samanlaisella laatutasolla kuin Suomessa.

Paljon täytyy vettä virrata aurajoessa jotta näistä tulisi minkäänlaisia vaihtoehtoja vakavalle laadukkaalle pelaamiselle ja siksi varmaankin Sony ei ole suuria satsauksia alkanut tekemään sekä Google päätti tehdä omat johtopäätöksensä.
 
Paljon täytyy vettä virrata aurajoessa jotta näistä tulisi minkäänlaisia vaihtoehtoja vakavalle laadukkaalle pelaamiselle ja siksi varmaankin Sony ei ole suuria satsauksia alkanut tekemään sekä Google päätti tehdä omat johtopäätöksensä.
Toisaalta jonkun toimijan tätä täytyy viedä eteenpäin tai muuten siitä ei tule koskaan mitään.

Omat kokemukset xCloudista ovat vaihtelevat. Toisina päivinä se toimii paremmin kuin toisina. Ja mitä rauhallisempi peli, sitä helpommin sitä voi pelata pilvestä. Donut Countyn pelasin kokonaan xCloudin kautta. Tell Me Whyta pelasin lähes yhden kokonaisen episodin puhelimen ruudulta. Näissä ei ollut oikeastaan mitään ongelmia. Mitään Gears 5:n nettipeliä en tosin lähtisi sitä kautta pelailemaan.
 
Toisaalta jonkun toimijan tätä täytyy viedä eteenpäin tai muuten siitä ei tule koskaan mitään.

Omat kokemukset xCloudista ovat vaihtelevat. Toisina päivinä se toimii paremmin kuin toisina. Ja mitä rauhallisempi peli, sitä helpommin sitä voi pelata pilvestä. Donut Countyn pelasin kokonaan xCloudin kautta. Tell Me Whyta pelasin lähes yhden kokonaisen episodin puhelimen ruudulta. Näissä ei ollut oikeastaan mitään ongelmia. Mitään Gears 5:n nettipeliä en tosin lähtisi sitä kautta pelailemaan.

Jep. Itselläni ei ole ollut mitään suuria ongelmia Xcloudin kanssa, vaikka en ihan keskustassa asukkaan. Näen pilvipalveluissa paljon potentiaalia, kuhan vaan riittävä internet saavuttaa tarpeeksi monen ihmisen. Muistaakseni tämä sama keskustelu käytiin silloin, kun Netflix julkaistiin Suomeen ja suurimman osan mielestä oli typerää käyttää elokuvapalvelua, jossa laatu on huonompi kuin fyysisissä elokuvissa. Kas kummaa, taitaa nykyään suurin osa käyttää elokuvapalveluita kuin ostaa elokuvia kaupasta. :D

Paljon täytyy vettä virrata aurajoessa jotta näistä tulisi minkäänlaisia vaihtoehtoja vakavalle laadukkaalle pelaamiselle ja siksi varmaankin Sony ei ole suuria satsauksia alkanut tekemään sekä Google päätti tehdä omat johtopäätöksensä.

Sonyn pitäisi aika suuria satsauksia tehdä jos haluaa saavuttaa Microsoftin, Googlen tai Amazonin palvelinmäärän. Tämän takia Sony alkoikin tekemään yhteistyötä Microsoftin kanssa viime vuonna, että saisi palvelimia oman pelipalvelun käyttöön (PSNOW) riittävästi. Sonykin varmasti tiedostaa, että pelipilvipalvelut saattavat olla tulevaisuutta.
 
Metro kehittäjän mukaan Series S:n GPU tulee tuomaan haasteita tulevaisuudessa:


Onhan konsoli tehottomampi mutta kyllähän tossa tällä hetkellä näyttää puhtia kivasti löytyvän. Seuraava episodi onki määritellä sana "tulevaisuus" ja omalla kohdalla tällä viitataan varmana seuraavaan peliin joka saapuu ehkä 3v päästä niin silloin jopa tommosia ongelmia voi muodostua, katsellaan asiaa uudelleen vasta sitten :D
 
Metro kehittäjän mukaan Series S:n GPU tulee tuomaan haasteita tulevaisuudessa:


Onhan konsoli tehottomampi mutta kyllähän tossa tällä hetkellä näyttää puhtia kivasti löytyvän. Seuraava episodi onki määritellä sana "tulevaisuus" ja omalla kohdalla tällä viitataan varmana seuraavaan peliin joka saapuu ehkä 3v päästä niin silloin jopa tommosia ongelmia voi muodostua, katsellaan asiaa uudelleen vasta sitten :D
Olen samaa mieltä, kunhan nyt vaikka sen 3 vuotta pysyisi matkassa mukana niin hyvä on, sitten onkin jo päivitysmallien vuoro. Onhan se selvä että putoaa "kärryiltä" jossain vaiheessa, kysymys onkin siitä ettei liian aikaisin. Tällaista se on tämmöisten budjettimallien kanssa, minulla on tuo Series S ja olen tyytyväinen hinta/ominaisuus sekä suorituskyky tasoon. Suosittelen kaikille toiseksi konsoliksi, myös PS-pelaajille, jos kiinnostusta löytyy. Itse toivoin että Sony olisi tuonut myös selkeän budjettimallin, siis vielä halvemman kuin PS 5 digital only mutta katellaan. Voin harkita tuota PS 5 digital only mallia jossain vaiheessa jos joskus halpenee, epäilen että ei pitkään aikaan. En vain itse halua sijoittaa kovin paljon rahaa pelilaitteisiin siksi en omista pelitehoista PC-konetta vaan ihan "perusmyllyn".
 
Red Gaming Tech ja Moore`s Law is Dead näitä huhuja ainakin levitti. Tämä on ollut osa sitä "PS5:ssä on RDNA3 ominaisuuksia" keskustelua.

Vai olisiko kyseessä niin että foorumin Xbox-fanit tulkitsevat herrojen sanomisia hieman miten sattuu? Sanoohan sen jo terve järkikin, että jos IC saadaan ympättyä mukaan +500 dollarin erillisnäytönohjaimeen, niin on aika heikko todennäköisyys sille että tämä saadaan mahtumaan tuotteeseen, jossa näyttiksen osuus tästä on alle puolet.



Toivottavasti olet sitten "oikomassa" näitä Xboxia koskevia huhuja samalla pieteetillä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti olet sitten "oikomassa" näitä Xboxia koskevia huhuja samalla pieteetillä.
Mitä huhuja? Tottakai voin oikoa, jos on tarvetta.

Edelleen en maininnut alkuperäisessä viestissäni Xboxia millään tavalla. Jos PS5:n piirin kuva osoittaa, että asioita puuttuu mistä on huhuiltu, niin eikö tätä tietoa voi korjata?

Saathan sinäkin ihan yhtä lailla korjata ja oikoa huhuja niin Xboxista kuin pleikkarista. Tai vaikka Switchistä jos haluat.
 
Pilvipelaaminen voi toimia joissain vähemmän nopeita refleksejä vaativissa offline-tarinapeleissä, missä pieni viive siellä ja täällä ei kaada pelinautintoa. Röhönaurua ajatukselle, että jotain tulevaa BäFää esimerkiksi voisi pelata online-matseissa jonkun pilvipalvelustriimin yli, kun nykytekniikallakin(peli konsolilta/tietokoneelta + verkkoyhteys nettipeliserveriin) tulee niitä kulman taakse kuolemia viiveiden takia.

Pilvipelaamisesta ei tule nykytekniikalla tulemaan mitään mainstreamia tai vastaavaa vielä ainakaan nykyisten konsoleiden aikana. Eiköhän tuon suhteen täydy mennä ainakin 2030-luvulle asti, ennen kuin voidaan realistisesti alkaa ajatella asiaa.
 
Mitä huhuja? Tottakai voin oikoa, jos on tarvetta.

Edelleen en maininnut alkuperäisessä viestissäni Xboxia millään tavalla. Jos PS5:n piirin kuva osoittaa, että asioita puuttuu mistä on huhuiltu, niin eikö tätä tietoa voi korjata?

Saathan sinäkin ihan yhtä lailla korjata ja oikoa huhuja niin Xboxista kuin pleikkarista. Tai vaikka Switchistä jos haluat.

Tuon resoluution dieshotista kun et vielä päättele käytännössä yhtään mitään, mutta tämähän ei estä päättömien teorioiden esittämistä. Itse odottelisinkin kunnollista dieshottia ennen syväluotaavampien analyysien tekoa.



Sinähän juuri väitit Red Gaming Techin esittäneen PS5:n RDNA3-pohjaisuuden väitteen, jota kyseinen herra ei ollut esittänyt, kuten linkkaamassani twiitissä toin esille. Asiaa tunteville PS5 IC:n puute varmistui viimeistään siinä vaiheessa kun Series X -dieshot tuli saataville, ihan niin eteviä ei Cernyn tiimissäkään olla että noin kalliin featuren saavat tuohon hintaan APU:un jos siihen ei MS:kään pystynyt omassa konsolissaan.
 
Olen samaa mieltä, kunhan nyt vaikka sen 3 vuotta pysyisi matkassa mukana niin hyvä on, sitten onkin jo päivitysmallien vuoro. Onhan se selvä että putoaa "kärryiltä" jossain vaiheessa, kysymys onkin siitä ettei liian aikaisin. Tällaista se on tämmöisten budjettimallien kanssa, minulla on tuo Series S ja olen tyytyväinen hinta/ominaisuus sekä suorituskyky tasoon. Suosittelen kaikille toiseksi konsoliksi, myös PS-pelaajille, jos kiinnostusta löytyy. Itse toivoin että Sony olisi tuonut myös selkeän budjettimallin, siis vielä halvemman kuin PS 5 digital only mutta katellaan. Voin harkita tuota PS 5 digital only mallia jossain vaiheessa jos joskus halpenee, epäilen että ei pitkään aikaan. En vain itse halua sijoittaa kovin paljon rahaa pelilaitteisiin siksi en omista pelitehoista PC-konetta vaan ihan "perusmyllyn".

Joo ja varsinkaan kenenkään ei kannata ostohousujaan riisua jonkun kehittäjän kommenteista, eilen tuli kunnon pommi elikkä tup FPS boosti kyseiselle laitteelle niin se osoittaa että kyseisestä laitteesta riittää iloa vielä pitkäksi aikaa.
 
Ylös Bottom