Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Heh. Jos nää 9 tflops vs 12 tflops tehot pitää kutinsa, nii ps5 vs xbox series x tehoero on about kahden ps4 verran. Jos tää on todenmukainen skenaario, niin kyllä tässä genissä voittaja on selvillä?. Itellä se on kylläkin PC. Mut joo, ei ole poissuljettua että konsolin voisin hankkia.
Käsittääkseni on ihan turha verrata teraflopseja nykyisen sukupolven laitteistolla ja seuraavan genin laitteistolla.

Difference between PS4 Pro and Xbox One X is ~45%.

Difference between PS5 and Xbox Series X is ~15%. (but PS5 SSD is also 100% faster than the XSX one)
 
Viimeksi muokattu:


Twitterissä John Linneman pitää äänestyksen spekseistä. Yli 16 000 äänestäjää, joista lähes puolet äänistä neljästä vaihtoehdosta tulee Xboxille. Sonylla on kyllä näytönpaikka tulevaisuudessa, kun alkaa markkinoimaan SSD-muistia: kuinka paljon tämä vaikuttaa peleihin ja miten valtava ero sillä on todellisuudessa Series X -konsolin SDD-ratkaisuun. Se on nyt (melkein?) varmaa, että Xbox tulee raudan puolesta voittamaan, mutta Sonylla on varmasti ässiä hihassaan, kun alkaa PS5:n todellinen markkinointi.

Elämme kyllä mielenkiintoista aikaa, kun uudet konsolit ilmestyvät - periaatteessa samanlaisia konsoleita, mutta erilaiset suunnittelufilosofiat. En odottanut näin innolla uutta konsolisukupolvea Xbox Onen ja Playstation 4:n kohdalla.
 
Twitterissä John Linneman pitää äänestyksen spekseistä.

Tässä mitataan konsolin ominaisuuksia perinteisellä tavalla, joissa massamuistin merkitys on ollut olematon. Nyt tilanne muuttuu ja siellä Sony PlayStation 5 on ylivoimainen nopeudellaan. Äänestäjille, joista valtaosa varmasti muualta kuin teollisuudesta, ei ole tästä puolesta vielä karttunut tarpeeksi ymmärrystä. Pelintekijät osaavat kyllä asiasta iloita.

 
Tässä mitataan konsolin ominaisuuksia perinteisellä tavalla, joissa massamuistin merkitys on ollut olematon. Nyt tilanne muuttuu ja siellä Sony PlayStation 5 on ylivoimainen nopeudellaan. Äänestäjille, joista valtaosa varmasti muualta kuin teollisuudesta, ei ole tästä puolesta vielä karttunut tarpeeksi ymmärrystä. Pelintekijät osaavat kyllä asiasta iloita.


Noista äänestäjistä valtaosa ei kuitenkaan ole Sonyn yhtiöiden työntekijöitä. Tuo SSD-levyn ylistäjä kuitenkin on.

Varmaa on, että yksinoikeuspeleissä tuota SSD-levyä hyödynnetään. Multiplattarit, ei välttämättä. Voi käydä kuten Sonyn aiemmille ratkaisuille, eli poikkeava arkkitehtuuri->ei oikein osata/jakseta hyödyntää (PS3 anyone?)
 
Noista äänestäjistä valtaosa ei kuitenkaan ole Sonyn yhtiöiden työntekijöitä. Tuo SSD-levyn ylistäjä kuitenkin on.

Varmaa on, että yksinoikeuspeleissä tuota SSD-levyä hyödynnetään. Multiplattarit, ei välttämättä. Voi käydä kuten Sonyn aiemmille ratkaisuille, eli poikkeava arkkitehtuuri->ei oikein osata/jakseta hyödyntää (PS3 anyone?)

Pelintekijöille tämän huippunopean SSD:n tuomat mahdollisuudet ovat jo nyt selvät, riippumatta siitä mistä talosta ovat.
On vähän huono kun on puolueelliset mielipiteet. Oli todella hyvä pointti xyu tuo äskeinen.
 
Ajatelkaapa jos tämä tehonokittelu olisi toisinpäin. Jos PS5 olisi tehokkaampi kautta linjan, mutta Xboxilla olisi nopeampi SSD. Täällä olisi ihan erilainen keskustelu menossa, allekirjoittanut mukaan lukien. :cool:
Kehittäjien kommenteista puheen ollen:


Edelleen, ei se Xboxin SSD mikään nuhapumppu ole. Siellä on arkkitehtuuri tehty tukemaan tätä ihan yhtä lailla.
 
Viimeksi muokattu:
Harvoinpa on noussut laitteen massamuisti näin tärkeään rooliin sen erinomaisuuden argumentoinnissa. Mistä se sitten kertoo, en tiedä. :)

Ja saamme varmaankin vasta muutaman vuoden kuluttua kunnolla osviittaa tällaisten innovatiivisten ratkaisujen merkityksestä, kunhan pelinkehittäjät oppivat ottamaan enemmän laitteista irti.
 
@Dragonfly. Totta kai. Onhan tilanne sinänsä ennennäkemätön?
Koskaan aiemmin ei toinen konsoli ole ollut paperilla n.20% tehokkaampi jokaisessa speksissä, paitsi yhdessä, jossa yhtäkkiä tilanne kääntyy näin radikaalisti päälaelleen. Voi olla, että ne Sonyn yksinoikeudet tulevat hyödyntämään tätä heti ensimmäisestä päivästä lähtien, kun taas multiplattareissa ei. Ts. boksi vie multiplatoissa, mutta yksinoikeuksissa homma ei olekaan niin simppeliä.

Korona tuonut vielä oman valitettavan lisämausteensa tähän koko tilanteeseen.
 
Harvoinpa on noussut laitteen massamuisti näin tärkeään rooliin sen erinomaisuuden argumentoinnissa. Mistä se sitten kertoo, en tiedä. :)
Ja aivan yllättäen tämä on yksi harvoista asioista jotka on specsipaperilla parempia kuin kilpailijalla;)

Varsinkin kun peilataan siihen tosiasiaan, että myös kilpailijalla on saman tyylinen, mutta hitaampi ratkaisu. Kärjistäen jos suoraan specseistä katsoo niin PS5 lataa sekunnin, Series X lataa kaksi jne. Vaikka jollain salaisella soossilla ero olisi kolminkertainen, niin nuo latausajat on joka tapauksessa molemmilla aika minimaaliset.
 
Onneksi itse en ole fanipoika, vaan käytän molempia ja ostan molemmat.. Omassa käytössä sitten näkee kumpi on parempi käytännössä..
Ostan itsekin molemmat, mutta kaikki tällä foorumilla varmasti tietävät että kallistun Xboxin suuntaan. :D

Oli fanipoika tai ei, se on jännä ilmiö kuinka maalitolppa siirtyy sen mukaan mikä on omassa preferenssikonsolissa parempaa kuin kilpailijalla.
 
Pelintekijöille tämän huippunopean SSD:n tuomat mahdollisuudet ovat jo nyt selvät, riippumatta siitä mistä talosta ovat.
Deja vu -uutinen PS3 -ajalta. (lyhyesti : Sonyn pomon mielestä oli pelintekijöiden vika, että PS3 pelit eivät olleet yhtä nättejä kuin xboxilla. Devaajat eivät vaan ottaa tehoja irti Sonyn ainutlaatuisesta systeemistä.)

 
Deja vu -uutinen PS3 -ajalta. (lyhyesti : Sonyn pomon mielestä oli pelintekijöiden vika, että PS3 pelit eivät olleet yhtä nättejä kuin xboxilla. Devaajat eivät vaan ottaa tehoja irti Sonyn ainutlaatuisesta systeemistä.)

Tämä kieltämättä ollut itselläkin nyt pari päivää mielessä
 
Tämä kieltämättä ollut itselläkin nyt pari päivää mielessä
Sama. Uusi hieno tekniikka jää "turhaksi" jos sitä ei käytetä tai pystytä käyttämään. Kuten PS3:n surullisen kuuluisa Cell-prosessori.

Lisäksi täytyy muistaa että myös Xboxilla on kikka kolmonen käytössä: Xbox Velocity Architecture, integraatio raudan ja softan välillä. 100gb assetteja välittömästi käytettäväksi pelissä.

"Enter Xbox Velocity Architecture, which features tight integration between hardware and software and is a revolutionary new architecture optimized for streaming of in game assets. This will unlock new capabilities that have never been seen before in console development, allowing 100 GB of game assets to be instantly accessible by the developer. The components of the Xbox Velocity Architecture all combine to create an effective multiplier on physical memory that is, quite literally, a game changer."

"The Xbox Velocity Architecture is the new architecture we’ve created for the Xbox Series X to unlock new capabilities never-before seen in console development. It consists of four components: our custom NVMe SSD, a dedicated hardware decompression block, the all new DirectStorage API, and Sampler Feedback Streaming (SFS). This combination of custom hardware and deep software integration allows developers to radically improve asset streaming and effectively multiply available memory. It will enable richer and more dynamic living worlds unlike anything ever seen before. It also effectively eliminates loading times, and makes fast travel systems just that: fast."

LÄHDE
 
Kukaan ei kiellä etteikö nopeampi SSD olisi hyvä juttu, mutta joillekin se näyttää olevan ainoa mittari sen jälkeen kun PS5 speksit tulivat julki.

SSD tekee eri asioita kuin vaikka näytönohjain tai prossu. Hienoa että assetteihin päästään kiinni nopeammin, mutta mitä sitten kun konsoli ei jaksakaan piirtää niitä ruudulle? Onko meillä käsissä se tilanne, että PS5 joutuu kokoajan käymään korkeilla kelloilla, että hommat toimii? Entä se jäähdytysratkaisu? Sen lisäksi, että Xbox näyttää tehokkaammalta, se näyttää myös stabiilimmalta.
 
Ei kellään ois aikaa puhua Teraflopeista ja SSD:stä? Meillä ei tosiaan oo mitään näyttöjä tai tietoja jäähdytyksistä ja muista niin niistä ei oikeestaan kukaan voi sanoa varmaksi yhtään mitään että käykö PS5 kuumana tai pitääkö se edes ääntä.
 
Voitto tehdään yleensä peli myynnillä. Googlen mukaan olisiko keskimäärin 60e tappiota per ps4 konsoli.
Niin alussa. Tuskin tuo 7 vuotta vanha rauta enään tappiota tekee. Tarkoitin myös pelimyyntejä ja kaikkea mikä liitty PS4:sen ympärille. Käsittääkseni ainoa Sonyn voittoa tekevä bisnes on juurikin PS.
 
Kukaan ei kiellä etteikö nopeampi SSD olisi hyvä juttu, mutta joillekin se näyttää olevan ainoa mittari sen jälkeen kun PS5 speksit tulivat julki.

SSD tekee eri asioita kuin vaikka näytönohjain tai prossu. Hienoa että assetteihin päästään kiinni nopeammin, mutta mitä sitten kun konsoli ei jaksakaan piirtää niitä ruudulle? Onko meillä käsissä se tilanne, että PS5 joutuu kokoajan käymään korkeilla kelloilla, että hommat toimii? Entä se jäähdytysratkaisu? Sen lisäksi, että Xbox näyttää tehokkaammalta, se näyttää myös stabiilimmalta.

Tämä. Olisin erittäin onnellinen jos Playstationin SSD:n saisi Xbox Series X:lle, mutta jossakin Microsoft on halunnut säästää, että saisi markkinoille sopivan hintaisen pelikonsolin. Nyt ihmisillä on käsitys, että ainoastaan Sony on kuunnellut pelikehittäjiä, mutta eiköhän Microsoftikin ole kysynyt kehittäjiltä, että mitkä ominaisuudet ovat heille tärkeitä. :)
 
Ylös Bottom