Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Monopoliasema on aina huono. Olisin yhtä lailla Microsoftin monopoliasemaa vastaan. Monopoliaseman saavuttaneista yrityksistä tulee käytännössä aina ylimielisiä ja ne alkavat kilpailla ainoastaan olemassaolevien vahvuuksiensa kautta yhä enemmän, eivätkä yleensä juurikaan innovatiivisesti enää kehitä ja uudista alaa, jolla ovat monopoliaseman saavuttaneet. Yleensä varsinkin käyttäjäystävällisyys unohtuu näiltä monopoliyhtiöiltä, kun keskitytään vain hokemaan mantraa siitä, kuinka upeita ja vahvoja ollaan niillä alueilla, joilla ollaan monopoliasema saavutettu. Tuotahan Sony juuri on tehnyt jo pitkään.
Sony ei vaan ole koskaan ollut täydessä monopoliasemassa vaan Nintendo on haastanut toisinaan kovaakin ja onnistuihan Microsoft kerran. Silloin kun konsolille tuotettiin hyvin yksinoikeuksia. Sonyn "monopoliasema" on tuottanut kautta historian laadukkaita pelejä liukuhihnalta joten eipä voi pelaajana valittaa. Ja jatkuvasti on kehitetty uusia IP eikä jäädä parin sarjan varaan.
Ja siitä Sonyn jatkuvan laadun puskemisesta peleissä voi myös olla montaa eri mieltä. Itselleni sieltä on tullut varsin harvoin todella upeita pelejä. Lähinnä God of War, Days Gone ja Ghost of Tsushima ovat olleet todella loistavia viime vuosina. Nuo ovatkin kyllä olleet todellisia täysosumia itsellenikin, ja aivan parhaita koskaan pelaamiani pelejä kaikki kolme.

Saman kaavan mukaan Sony noita pelejä toki puskee tulemaan, ja jos hieno ulkonäkö ja elokuvamaisuus ovat se kaikki kaikessa, niin sitten melkein järjestään Sonyn pelit ovat huikeita. Itselleni esim. Spider-Man, FFVII Remake, ja TLoU 2 olivat upeista ulkoasuistaan huolimatta valtavia pettymyksiä. Death Strandingkin on ollut lievä pettymys, vaikka siinä aihioita onkin ehkä olla itsellenikin hyvä peli, kun vain jaksaisin jatkaa sitä taas eteenpäin. Tuntuu vain niin pirun työläältä pelattavalta ainakin siinä vaiheessa missä olen.

Uncharted 4:kin oli tarinansa puolesta aika iso pettymys, ja siinä kyllä näkyi, että Amy Hennig savustettiin ulos kesken pelin kehityksen. Kaiken kaikkiaan itseään toistava ja tylsähkö peli aikaisempiin osiinsa nähden. Niin pahasti peliin hyydyin jossain puolen välin paikkeilla, että melkein parin vuoden tauon pidin, ennen kuin pelasin pelin lopulta loppuun, ja oli kyllä lopunkin osalta iso pettymys.
Kuten tuossa ylempänä jo sanottiin Sonyn pelit ovat erittäin usein myynti ja arvostelumenestyksiä saavuttaneet joten jos sinä et pidä niin hyvin moni muu pitää niistä.
Menin sitten ostamaan myös Demon’s Souls Remaken nyt kun 59 euroon sen viikonlopputarjouksesta Storesta sain, ja lipsuin hieman periaatteestani sen osalta, että remaket pitäisi ostaa korkeintaan n. 40 euron hintaan tai mieluummin alle sen. Olin kuitenkin hölmö hypen uhri, ja nyt ekan alueen loppuun pelattuani on todettava, että täysin turha rahastus on kyseessä. Niin samanlainen peli on kuin alkuperäinenkin. Joku parempi resoluutio ja FPS ovat itselleni täysin merkityksettömiä, kun alkuperäinenkin näytti aivan asiallisen hyvältä. Tämän kaltaista rahastusta se Sony siis harrastaa ja tekee varmasti niin myös jatkossakin - ainakin niin kauan kuin selkeässä monopoliasemassa on.
Tietysti se on maailmaltaan hyvin samanlainen. Alkuperäinen peli oli heikosti pyörivä ja nyt peli on huikean kaunis ja pyörii erinomaisesti ja mikä parasta pelistä tunnistaa alkuperäisiä asioita. Erittäin hieno teos ja vastaavia laadukkaita remakeja vanhoista helmistä otan ilolla vastaan lisääkin.
Tähän tautiin paras lääke on ostaa useamman valmistajan konsoleita ja parantua tuollaisesta harhaluulosta :)
Meidän perheestä löytyy kyllä kaikkien valmistajien uusimmat konsolit mutta vain yksi jatkaa aktiivikäytössä pc:n rinnalla koska Nipa on potenut pelipulaa jo pidemmän aikaa. Hienoja teoksia sille on mutta niitä tulee liian harvoin.
 
Meidän perheestä löytyy kyllä kaikkien valmistajien uusimmat konsolit mutta vain yksi jatkaa aktiivikäytössä pc:n rinnalla koska Nipa on potenut pelipulaa jo pidemmän aikaa. Hienoja teoksia sille on mutta niitä tulee liian harvoin.

No tämähän muuttaakin jo itsessään tarinaa, kun sen PS:n kylkeen aktiivisessa käytössä on PC ja sen lisäksi myös Nintendon alusta on ollut tarpeen sinulle. Ja näinhän se on ollut ja tulee olemaan jatkossakin, yhden alustan pelaajat jäävät paljosta paitsi, oli se alusta sitten mikä tahansa.

Toki siis itselläni on pelkästään Series S juuri nyt aktiivisesti käytössä, eikä backlog ole purettu varmaan koko sukupolven aikana, mutta siltikin seuraan tarkasti esimerkiksi Nintendon uutisia Switch Pron osalta, koska Nintendo on Nintendo ja tässä vaiheessa Switchin ostajalle olisi jo julkaistua huipputavaraa iso vuori kiivettäväksi. Ja kyllähän Returnal kiinnostaa PS5:lla ja vaikka yhden pelin takia ei konsolia osta, niin oletan, että aikanaan sieltä jotain muutakin itselleni kiinnostavaa tulee lisää tässäkin sukupolvessa. Kaikkien näiden valmistajien konsoleita useiden sukupolvien aikana omistavalle tämä on aika normaali tilanne siis. Joku näistä voi olla se "pääalusta", mutta kaikkia tarvitaan, jos haluaa kaiken olennaisen pelata.
 
Sony ei vaan ole koskaan ollut täydessä monopoliasemassa vaan Nintendo on haastanut toisinaan kovaakin ja onnistuihan Microsoft kerran. Silloin kun konsolille tuotettiin hyvin yksinoikeuksia. Sonyn "monopoliasema" on tuottanut kautta historian laadukkaita pelejä liukuhihnalta joten eipä voi pelaajana valittaa. Ja jatkuvasti on kehitetty uusia IP eikä jäädä parin sarjan varaan.

Kuten tuossa ylempänä jo sanottiin Sonyn pelit ovat erittäin usein myynti ja arvostelumenestyksiä saavuttaneet joten jos sinä et pidä niin hyvin moni muu pitää niistä.

Tietysti se on maailmaltaan hyvin samanlainen. Alkuperäinen peli oli heikosti pyörivä ja nyt peli on huikean kaunis ja pyörii erinomaisesti ja mikä parasta pelistä tunnistaa alkuperäisiä asioita. Erittäin hieno teos ja vastaavia laadukkaita remakeja vanhoista helmistä otan ilolla vastaan lisääkin.

Meidän perheestä löytyy kyllä kaikkien valmistajien uusimmat konsolit mutta vain yksi jatkaa aktiivikäytössä pc:n rinnalla koska Nipa on potenut pelipulaa jo pidemmän aikaa. Hienoja teoksia sille on mutta niitä tulee liian harvoin.
Kyllä Sony saavutti viime sukupolven aikana monopoliaseman sekä Microsoftiin että Nintendoon nähden. Microsoft ja Nintendo toki edesauttoivat asetelmaa omien töppäilyjensä kautta. Nintendo WiiU:n ja Microsoft always-online- ja TV, TV, TV, TV-sekoilujen avulla antoivat Sonylle avaimet käteen monopoliasemaan, kun Sony samalla fiksusti tajusi heti asetelmaa hyödyntää myös markkinoinnissaan.

Tähän sukupolveen tultaessa ovat asetelmat pikkuhiljaa jonkin verran kaventuneet, kun Nintendo on Switchin avulla ja Microsoft Game Passin ja Sonya selvästi paremman käyttäjäystävällisyyden avulla saanut parempaa jalansijaa markkinoilla.

Sonyn etumatka on edelleen kuitenkin aika hurja ja todennäköisesti pysyykin sellaisena ainakin tämän sukupolven ajan.

Olenhan minä itsekin sen todennut, että Sonyn yksinoikeuksia myydään hyvin. Tämähän on vähän niin kuin itsestäänselvyys monopoliaseman saavuttaneen konsolin kohdalla.

Sony myöskin taitaa laskelmoinnin ja massaan vetoamisen, kun satsaa erityisesti graafisesti näyttäviin ja elokuvamaisiin peleihin, joissa usein innovatiivisuus ja pelattavuus ovat sitten varsin toissijaisessa asemassa. Mutta massaan vedotaan toki niillä keinoilla, mitkä on hyviksi todettu.

Vähän samalla sieluttomalla kaavallahan populäärimusiikkia ja elokuviakin myydään suurille massoille. Se ei toki tarkoita sitä, että pitäisin noillakaan saroilla kovin suosittuja ja myytyjä teoksia yleensä sinänsä hyvinä.
 
Kyllä Sony saavutti viime sukupolven aikana monopoliaseman sekä Microsoftiin että Nintendoon nähden.
Missä markkinassa? Jos pelaaja halusi ostaa konsolin (saati yleisemmin jonkin pelilaitteen), Sony ei pystynyt yksin määräämään, mitä myydään ja millä hinnalla. Jos pelaaja halusi ostaa pelin, Sonylla oli vielä heikompi mahdollisuus kontrolloida kaupan ehtoja.

Koko monopolikeskustelu on sikäli absurdia, että Sony, Nintendo, Microsoft tai kukaan muukaan ei ole pystynyt valtaamaan videopelimarkkinaa edes osittain siten, että kilpailu olisi käytännössä mahdotonta. Se, että Sony onnistuu toistuvasti tekemään markkinoille parhaiten kelpaavia laitteita, ei ole monopoli. Se nimenomaan on vapaata kilpailua.
 
Missä markkinassa? Jos pelaaja halusi ostaa konsolin (saati yleisemmin jonkin pelilaitteen), Sony ei pystynyt yksin määräämään, mitä myydään ja millä hinnalla. Jos pelaaja halusi ostaa pelin, Sonylla oli vielä heikompi mahdollisuus kontrolloida kaupan ehtoja.

Koko monopolikeskustelu on sikäli absurdia, että Sony, Nintendo, Microsoft tai kukaan muukaan ei ole pystynyt valtaamaan videopelimarkkinaa edes osittain siten, että kilpailu olisi käytännössä mahdotonta. Se, että Sony onnistuu toistuvasti tekemään markkinoille parhaiten kelpaavia laitteita, ei ole monopoli. Se nimenomaan on vapaata kilpailua.
Toki kun mennään oikein kunnolla semantiikkaa vatvomaan, niin onhan asia noin. Pointti on kuitenkin, että Sony on saavuttanut aseman, joka on tehnyt siitä laiskan, löysän ja ylimielisen. Aivan samoja kuvioita ovat tehneet, mitä Nokia ja moni muu erittäin hallitsevaan asemaan päässyt firma on tehnyt hallitsevassa asemassa ollessaan.

Ylimielisyys kohdistuu erityisesti asiakkaisiin ja käyttäjäystävällisyyden radikaaliin heikentymiseen. Se näkyy esim. tällä hetkellä erittäin heikosti käyttäjäystävällisyyden kannalta suunnitellussa PS5-konsolissa, ja tylyissä hinnannostoissa kilpailijoihin nähden.

Asiakkaan aliarviointi on aina pitkällä tähtäimellä huonoa bisnestä, vaikka aina löytyy niitä kaikkitietäviä teknokraatti-bisnesmiehiä, jotka uskovat tuollaiseen bisnesmalliin, vaikka sillä ei tehdäkään kestävällä tavalla hyvää tulosta.

Toistaiseksi Sony on tosiaan vielä erittäin hyvin menestynyt Playstationin kanssa, mutta on selvää, että samaan tapaan asiakkaita aliarvioimalla antavat kilpailijoilleen avaimet käteen horjuttaa heidän hallitsevaa asemaansa konsolimarkkinoilla.

Firma on aina saavuttanut markkinoilla liian hyvän aseman kuluttajia ajatellen, mikäli se on niin itsevarma, että alkaa nostamaan hintoja kilpailijoihin nähden. Tällainen tilanne kertoo liian hallitsevasta asemasta ja liian heikosta kilpailusta.
 
Viimeksi muokattu:
Sony myöskin taitaa laskelmoinnin ja massaan vetoamisen, kun satsaa erityisesti graafisesti näyttäviin ja elokuvamaisiin peleihin, joissa usein innovatiivisuus ja pelattavuus ovat sitten varsin toissijaisessa asemassa. Mutta massaan vedotaan toki niillä keinoilla, mitkä on hyviksi todettu.
Milloin loppuu tämä naurettava narratiivi, että Sonyn graafisesti näyttävissä peleissä joissa on myös tarinaan ja presentaatioon panostettu, olisi tämä kaikki jotenkin saavutettu gameplayn kustannuksella? Menee aivan samaan kategoriaan kuin joku "Xbox has no games"-narratiivi.

God of War, TLOU2, Ghost of Tsushima, Spiderman, Horizon, Returnal, Bloodborne, Infamous, Days Gone jne jne omaavat kaikki upean ulkoasun myötä myös erittäin mukiin menevän pelattavuuden suhteutettuna ihan mihinkä tahansa samankaltaiseen pelisarjaan. Muutenkin tänä päivänä hyvin harva peli on enää innovatiivinen, kun niin monelle genrelle on jo luotu ne kivijalat joista on uusien pelien hyvä ammentaa omiin peleihinsä vaikutteita.
 
Milloin loppuu tämä naurettava narratiivi, että Sonyn graafisesti näyttävissä peleissä joissa on myös tarinaan ja presentaatioon panostettu, olisi tämä kaikki jotenkin saavutettu gameplayn kustannuksella? Menee aivan samaan kategoriaan kuin joku "Xbox has no games"-narratiivi.

God of War, TLOU2, Ghost of Tsushima, Spiderman, Horizon, Returnal, Bloodborne, Infamous, Days Gone jne jne omaavat kaikki upean ulkoasun myötä myös erittäin mukiin menevän pelattavuuden suhteutettuna ihan mihinkä tahansa samankaltaiseen pelisarjaan. Muutenkin tänä päivänä hyvin harva peli on enää innovatiivinen, kun niin monelle genrelle on jo luotu ne kivijalat joista on uusien pelien hyvä ammentaa omiin peleihinsä vaikutteita.
Itsekin naureskelin tälle samalle asialle että näissä yksinoikeuksissa olisi jotenkin huono pelattavuus. Ei vain pysty ymmärtämään sitten millään. Voihan se tietty joidenkin mielestä olla noinkin mutta mikähän on sitten prosentuaalinen ero niihin jotka pitää pelattavuutta hyvänä? Taitaa jokainen arvata kumpaan suuntaan vaaka kallistuu
 


Mielenkiintoinen osto pleikkarilta siinä mielessä, että kyseinen studio on käsittääkseni eniten tehnyt nimeä itselleen nimenomaan PC-porttien kautta. Lupailee hyvää meille kaikille jotka haluavat enemmänkin pleikkarin pelejä PC:lle. :)

Se PC-portti Horizonista joka outsourcattiin oli varsin kamala ilmestyessään, joten luultavasti jatkossa kyseiset katastrofit tullaan välttämään, kun projektit hoitaa oma studio.
 
Bluepointin kehittäjä kiistää huhut, että Sony olisi ostanut kyseisen studion:


Kuulostaa hieman damage controlilta kun vahinko kävi pleikkarin tiedottajalta, niin äkkiä mennään lisäämään tekstit Twitter bioihin, että ollaan muuten itsenäisiä vielä siihen asti kunnes julkistuksen sovittu ajankohta on. Eiköhän sieltä virallinen tiedotus tulisi, että olemme itsenäisiä edelleen jos mitään ei olisi sovittuna pleikkarin kanssa. Squarella ainakin oli taannoin kiire korjata virheelliset uutisoinnit, kun heidän huhuttiin olevan kiinnostuneita yhtiönsä myymisestä.

Eiköhän se varmistus kaupalle tulee aikanaan, kenties jo seuraavalla viikolla. Tai sitten kun Sonyn tapahtuma on ja siellä julkaistaan Bluepointin seuraava projekti. Kuulostaa omaan korvaan aika luonnolliselta julkistaa myös heidän kuuluvan pleikkarin "perheeseen" samalla kun julkistetaan heidän seuraava projektinsa.
 
No tämähän muuttaakin jo itsessään tarinaa, kun sen PS:n kylkeen aktiivisessa käytössä on PC ja sen lisäksi myös Nintendon alusta on ollut tarpeen sinulle. Ja näinhän se on ollut ja tulee olemaan jatkossakin, yhden alustan pelaajat jäävät paljosta paitsi, oli se alusta sitten mikä tahansa.
Kuten aiemmin sanoin käytännössä yhdellä konsolilla pärjää koska nipakin kärsii pelipulasta. Onko sinulle pc konsoli? Sen olemassaolohan on itsestään selvyys pelaajille jotka haluavat multiplattarinsa pelata parhaalla laadulla. Ne nipan pelitkin onnistuisi pelata sillä mutta siitä ei sen enempää.

Milloin loppuu tämä naurettava narratiivi, että Sonyn graafisesti näyttävissä peleissä joissa on myös tarinaan ja presentaatioon panostettu, olisi tämä kaikki jotenkin saavutettu gameplayn kustannuksella? Menee aivan samaan kategoriaan kuin joku "Xbox has no games"-narratiivi.

God of War, TLOU2, Ghost of Tsushima, Spiderman, Horizon, Returnal, Bloodborne, Infamous, Days Gone jne jne omaavat kaikki upean ulkoasun myötä myös erittäin mukiin menevän pelattavuuden suhteutettuna ihan mihinkä tahansa samankaltaiseen pelisarjaan. Muutenkin tänä päivänä hyvin harva peli on enää innovatiivinen, kun niin monelle genrelle on jo luotu ne kivijalat joista on uusien pelien hyvä ammentaa omiin peleihinsä vaikutteita.
Joo samaa itsekin ihmettelen :D Sonyn peleissä on kyllä kauttaaltaan vedetty laatu edellä eikä ole tingitty jonkun kustannuksella.
Kuulostaa hieman damage controlilta kun vahinko kävi pleikkarin tiedottajalta, niin äkkiä mennään lisäämään tekstit Twitter bioihin, että ollaan muuten itsenäisiä vielä siihen asti kunnes julkistuksen sovittu ajankohta on. Eiköhän sieltä virallinen tiedotus tulisi, että olemme itsenäisiä edelleen jos mitään ei olisi sovittuna pleikkarin kanssa. Squarella ainakin oli taannoin kiire korjata virheelliset uutisoinnit, kun heidän huhuttiin olevan kiinnostuneita yhtiönsä myymisestä.

Eiköhän se varmistus kaupalle tulee aikanaan, kenties jo seuraavalla viikolla. Tai sitten kun Sonyn tapahtuma on ja siellä julkaistaan Bluepointin seuraava projekti. Kuulostaa omaan korvaan aika luonnolliselta julkistaa myös heidän kuuluvan pleikkarin "perheeseen" samalla kun julkistetaan heidän seuraava projektinsa.
Siltä vaikuttaa. Sony kaappasi itselleen jo Nixxes tiimin ja eiköhän se Bluepoint sieltä esitellä lähiaikoina. Ja mitähän muuta siellä on luvassa.

https://www.nixxes.com/nixxes-joins-playstation-studios/
 
Viimeksi muokattu:


Mielenkiintoinen osto pleikkarilta siinä mielessä, että kyseinen studio on käsittääkseni eniten tehnyt nimeä itselleen nimenomaan PC-porttien kautta. Lupailee hyvää meille kaikille jotka haluavat enemmänkin pleikkarin pelejä PC:lle. :)

Se PC-portti Horizonista joka outsourcattiin oli varsin kamala ilmestyessään, joten luultavasti jatkossa kyseiset katastrofit tullaan välttämään, kun projektit hoitaa oma studio.


Hieno että Sony näyttää panostavan tosissaan PC versioihin.
 


Mielenkiintoinen osto pleikkarilta siinä mielessä, että kyseinen studio on käsittääkseni eniten tehnyt nimeä itselleen nimenomaan PC-porttien kautta. Lupailee hyvää meille kaikille jotka haluavat enemmänkin pleikkarin pelejä PC:lle. :)

Se PC-portti Horizonista joka outsourcattiin oli varsin kamala ilmestyessään, joten luultavasti jatkossa kyseiset katastrofit tullaan välttämään, kun projektit hoitaa oma studio.

Ajattelinkin, että Nixxes kuulosti tutulta, kun taisi kaikki nämä uudet Tomb Raiderit portata pleikkareille ja muissakin ollut auttamassa.

Hyvä lisäys ja ihan laadukkaita porttauksia ovat tainneet aina tehdä.
 
...
God of War, TLOU2, Ghost of Tsushima, Spiderman, Horizon, Returnal, Bloodborne, Infamous, Days Gone jne jne omaavat kaikki upean ulkoasun myötä myös erittäin mukiin menevän pelattavuuden suhteutettuna ihan mihinkä tahansa samankaltaiseen pelisarjaan. Muutenkin tänä päivänä hyvin harva peli on enää innovatiivinen, kun niin monelle genrelle on jo luotu ne kivijalat joista on uusien pelien hyvä ammentaa omiin peleihinsä vaikutteita.
Hyvin sanottu. Vähän enää tuodaan totaalisen uusia innovatiivisia juttuja tarinavetoisiin seikkailupeleihin.

Ghost of Tsushimasta jäi mieleen hudittomuus ja tuuli navigaattorina. Toivat valtavasti autenttisuuden tunnetta ja paransivat minusta pelattavuutta. Samalla peli liikutti koskettavuudellaan (varsinkin loppu), jota ei ole tapahtunut aikoihin.
 
Hyvin sanottu. Vähän enää tuodaan totaalisen uusia innovatiivisia juttuja tarinavetoisiin seikkailupeleihin.

Ghost of Tsushimasta jäi mieleen hudittomuus ja tuuli navigaattorina. Toivat valtavasti autenttisuuden tunnetta ja paransivat minusta pelattavuutta. Samalla peli liikutti koskettavuudellaan (varsinkin loppu), jota ei ole tapahtunut aikoihin.
Lisäksi jo pelkkä ohjain on ollut sen verran innovatiivinen että nyt koetaan lähes kaikki uudet pelit eri tavalla.
 
Ajattelinkin, että Nixxes kuulosti tutulta, kun taisi kaikki nämä uudet Tomb Raiderit portata pleikkareille ja muissakin ollut auttamassa.

Hyvä lisäys ja ihan laadukkaita porttauksia ovat tainneet aina tehdä.
Itseasiassa Nixxes porttasi ainoastaan TR 2013 pleikkarille mutta muuten yleisesti portanut nimenomaan PC versioita Square enixin peleistä.

Joten jos katsoo Nixxesin ydinosaamista niin ehkä Sony laittaa ne tekemään PC portteja omista peleistään ja sitten omat studiot saavat keskittyä rauhassa jatko-osiin jne

Ei ole kyllä pahaa sanottavaa noista Nixxesin PC porttauksista joten siinä mielessä hyvä ostos sonylta.
 
Milloin loppuu tämä naurettava narratiivi, että Sonyn graafisesti näyttävissä peleissä joissa on myös tarinaan ja presentaatioon panostettu, olisi tämä kaikki jotenkin saavutettu gameplayn kustannuksella?
Jos pelistä teoreettisesti tehdään käytettävissä olevalla laskentateholla versiot A ja B

A on 30fps ruudunpäivityksellä ja näyttävämmällä grafiikalla

B on 60fps ruudunpäivityksellä ja heikommalla grafiikalla

Kummassa on mielestäsi menty pelattavuus edellä ja kummassa graafinen anti?

Koita ymmärtää että toiseen panostaminen on toisesta pois, koska laskentateho ei riitä molempiin. Eli silloin juuri toista parannetaan toisen kustannuksella. Toki 30fps pelaaminen voi olla OK, mutta ei kukaan pelintekijä paukuttele henkseleitä, että tehtiin 30fps peli pelattavuus edellä. Johan täällä fiilistellään 60fps päivityksiä vanhoihin peleihin, kun pelaaminen on niin paljon sulavampaa.
 
Jos pelistä teoreettisesti tehdään käytettävissä olevalla laskentateholla versiot A ja B

A on 30fps ruudunpäivityksellä ja näyttävämmällä grafiikalla

B on 60fps ruudunpäivityksellä ja heikommalla grafiikalla

Kummassa on mielestäsi menty pelattavuus edellä ja kummassa graafinen anti?

Koita ymmärtää että toiseen panostaminen on toisesta pois, koska laskentateho ei riitä molempiin. Eli silloin juuri toista parannetaan toisen kustannuksella. Toki 30fps pelaaminen voi olla OK, mutta ei kukaan pelintekijä paukuttele henkseleitä, että tehtiin 30fps peli pelattavuus edellä. Johan täällä fiilistellään 60fps päivityksiä vanhoihin peleihin, kun pelaaminen on niin paljon sulavampaa.

Ubisoft tuohon henkseleiden paukutteluun on ainakin kyvennyt:


Mutta itse aiheeseen kun nyt Sony on ottanut PlayStation 5 kohdalla mallin että tarjotaan 60fps moodia jokaisessa heidän omassa pelissään niin olen aina sen myös valinnut. Esim Spider-Manit Milesia ja Remasterdia myöten tuntuivat todella vauhdikkailta ja super näyttäviltä ja Demon’s Souls myös. Tosta 30fps vs 60fps ollaan aikasemminkin keskusteltu mutta tiedän nyt kyllä mitä olet @TRSP82 hakenut kun päässyt siihen itse jyvälle.

Eri aihe mutta Ylen haastattelussa selviää että Housemarque:sta on käyty ihan kilpailua ja että Sony ei ole ollut ainoa ostaja ehdokas:

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kieltämättä 60 fps näyttää tosi oudolta sen puoli tuntia, ennen kuin siihen tottuu. Vaikea sanoa, onko se kaikille miellyttävää, mutta aika harva sieltä palaa takaisin elokuvamaisempaan nitkutukseen.
 
Jos pelistä teoreettisesti tehdään käytettävissä olevalla laskentateholla versiot A ja B

A on 30fps ruudunpäivityksellä ja näyttävämmällä grafiikalla

B on 60fps ruudunpäivityksellä ja heikommalla grafiikalla

Kummassa on mielestäsi menty pelattavuus edellä ja kummassa graafinen anti?

Koita ymmärtää että toiseen panostaminen on toisesta pois, koska laskentateho ei riitä molempiin. Eli silloin juuri toista parannetaan toisen kustannuksella. Toki 30fps pelaaminen voi olla OK, mutta ei kukaan pelintekijä paukuttele henkseleitä, että tehtiin 30fps peli pelattavuus edellä. Johan täällä fiilistellään 60fps päivityksiä vanhoihin peleihin, kun pelaaminen on niin paljon sulavampaa.
Mutta näin pakko ottaa kantaa että tuo 30fps ei kerro pelkstään tai 60fps ei kerro pelkästään että mihin gpu pystyy pitää myös muistaa cpu osalistuminen myös.

Tämän takia viime genin tehokonsoleilla elikkä PS4 pro:lla ja Xbox One X:llä ei voitu suorittaa kaikissa peleissä näitä 60fps juttuja koska peli oltiin suunniteltu siten että jaguaarit selvityvät tuosta 30fps ja asetukset sen mukaan laitettu tuota silmällä pitäen.

Vaikka molemmat Pro ja sekä X olisivat varmasti kyeneet helposti samalla resolla/asetukset kuin Base konsolit saavuttaa 60fps mutta sitten cpu laittoi vastaan.

Jos minulla PC kanittaa cpu puolesta vaikka 3-40fps välimaatossa, vaikka mä lasken resot DVD tasolle ja asetukset low niin en mä sieltä pääse sinne vakaaseen 60fps.

Mutta kuten ollaan esim Xbox Series S kohdalla nähty, 60fps onnistuu koska siellä on ihan eri kaliberin CPU työntämässä kuin mitä oli proolla tai X:llä mutta Xss kohdalla pitää jossain kohdin laittaa sitten resoa alle fhd:n ja vaikka Xbox X onkin gpu puolesta tehokkaampi kuin Xss mutta koska taas cpu ei anna mahdollisuutta ellet puukota sitten pelimoottoria oikein kunnolla=Vähennä cpu kuormaa.

Edit: Joten tässä mielessä on erinomainen juttu että Pleikkarilla ja Xboxilla löytyy nytten sitä cpu tehoa että resolla ja grafiikoilla voidaan kikkilla noi 30 ja 60fps asetukset.
 
Ylös Bottom