Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ai niin kuin Gears 5 Hivebusters ja uusimman Forza Horizonin gameplay demo selkeästi näytti? Ja nämähän tuli/tulee vielä Xbox Onelle eikä näistä kyllä tule ensimmäisenä mieleen, että olisivat mitenkään rampautettuja. En tuota ihan de factona pitäisi, että pelien kehitys tulee kärsimään selkeästi kun series s on mukana kuviossa.
Juu, ilmiselvä agendahan tuossa on taustalla. Samaa mantraa hoetaan uudelleen ja uudelleen ilman mitään faktapohjaa. Ja totuus on varsin erilainen, kun tarkastellaan niitä pelejä, eli faktoja.
 
Mitehän tämä on este pelien kehitykselle kun nytten voidaan cpu puolesta tehdä maailmat?
GPU kuormaa voidaan aina säädellä ja oikeasti todella nopeasti kuten olemme nähneet Xss peleissä.

Jos tässä olisi vielä iänkuikinen jaguaari niin sitten olisin samaa mieltä.

Vaikka Xss cpu ei ole yhtä kova kuin tehoversoiden niin silti mikä on mahdollista toteuttaa Xss:lä 30fps niin on mahdollista toteuttaa myös tehokonsoleilla 60fps.

Jos taas pelit laitettaaan laskemaan cpu:ta niin koskaan ikinä päivänä Xss ja XsX ero olisi 30v60 mitta kaavalla.
Sen sanon että tämän genin lopussa kun grafiikat paranee ja kaikki niin kun tehomallit tarjoo sen 1080-1440p/60 niin Xss joutuu tarjoamaan sen 600-900p/60(Jos tarjotaan) tai sitten 2160/30 ja 1440/30.

Voisin melkein hatullista paskaa lyödä vetoa että PC minium vaatimukset ovat huonommat kuin Xss cpu:n.

Ne maailmat kun pitää saada pysymään siellä keskusmuistissa myös, mikä onkin konsolin akilleen kantapää. Useammalta deviltä on tullut jo ennen konsolin julkaisua mainintaa tästä. CPU-teho ei ole tässä genissä ongelma.
Ai niin kuin Gears 5 Hivebusters ja uusimman Forza Horizonin gameplay demo selkeästi näytti? Ja nämähän tuli/tulee vielä Xbox Onelle eikä näistä kyllä tule ensimmäisenä mieleen, että olisivat mitenkään rampautettuja. En tuota ihan de factona pitäisi, että pelien kehitys tulee kärsimään selkeästi kun series s on mukana kuviossa.

Joo onhan nämä fysiikoiltaan todella ontot pelit juuri malliesimerkkejä siitä heikompi rauta rajoittaa pelien tekemistä. Nähdäänkö vielä FH5:ssa samat pahviukko-yleisöt mistä muut Forzat ovat tulleet surullisenkuuluisiksi?

Mutta ignoraataan vaan kokonaan mitä devit ovat asiasta sanoneet kun täällä selvästikin tiedetään asia paremmin... :) Olisikin ensimmäinen gen missä heikkotehoisin laite ei määrittäisi mitä peleillä voidaan tehdä.
Juu, ilmiselvä agendahan tuossa on taustalla. Samaa mantraa hoetaan uudelleen ja uudelleen ilman mitään faktapohjaa. Ja totuus on varsin erilainen, kun tarkastellaan niitä pelejä, eli faktoja.

Ja vaihteeksi kirjoittajasta keskustelua, on se näemmä ylivoimaisen vaikeaa pysyä aiheessa.

Totuus on erilainen kun XSS:n pelinkehityksen ongelmallisuudesta on jo useampi devi kommentoinut? Viimeisin esimerkki XSS:n resurssien rajallisuudesta saatiiin Doom Eternalin osalta, jossa RT jouduttiin tiputtamaan pois juuri muistin riittämättömyyden osalta. Tämä tarkoittaakin että RT-pohjaisia pelimekaniikkoja ei tulla next-gen peleissä näkemään koska XSS:stä loppuu selvästi muisti kesken kaiken, kuten olemme jo useammassa otteessa nähneet. Grafiikkaa pystytään skaalaamaan alaspäin, gameplay-elementtejä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ne maailmat kun pitää saada pysymään siellä keskusmuistissa myös, mikä onkin konsolin akilleen kantapää. Useammalta deviltä on tullut jo ennen konsolin julkaisua mainintaa tästä. CPU-teho ei ole tässä genissä ongelma.


Joo onhan nämä fysiikoiltaan todella ontot pelit juuri malliesimerkkejä siitä heikompi rauta rajoittaa pelien tekemistä. Nähdäänkö vielä FH5:ssa samat pahviukko-yleisöt mistä muut Forzat ovat tulleet surullisenkuuluisiksi?

Mutta ignoraataan vaan kokonaan mitä devit ovat asiasta sanoneet kun täällä selvästikin tiedetään asia paremmin... :) Olisikin ensimmäinen gen missä heikkotehoisin laite ei määrittäisi mitä peleillä voidaan tehdä.


Ja vaihteeksi kirjoittajasta keskustelua, on se näemmä ylivoimaisen vaikeaa pysyä aiheessa.

Totuus on erilainen kun XSS:n pelinkehityksen ongelmallisuudesta on jo useampi devi kommentoinut? Viimeisin esimerkki XSS:n resurssien rajallisuudesta saatiiin Doom Eternalin osalta, jossa RT jouduttiin tiputtamaan pois juuri muistin riittämättömyyden osalta. Tämä tarkoittaakin että RT-pohjaisia pelimekaniikkoja ei tulla next-gen peleissä näkemään koska XSS:stä loppuu selvästi muisti kesken kaiken, kuten olemme jo useammassa otteessa nähneet. Grafiikkaa pystytään skaalaamaan alaspäin, gameplay-elementtejä ei.
Niin, sinähän kerrot valitettavan usein vain osan faktoista. Yleensä vain sen osan, joka vaikuttaisi tukevan agendaasi. Jätät kuitenkin ikävän usein ne muut faktat kertomatta. Tällaiseen on pakko muiden kirjoittajien puuttua nimenomaan siitä syystä, että levität ympäriinsä omilla agendoillasi maustettua vahvasti valikoitua ”faktaa”.

Nytkin kerroit alla kuvatusta tIlanteesta hyvin mustavalkoisesti ja omiin tarkoituksiisi sopivalla tavalla. Tällaisella kirjoittamisella johdetaan ihmisiä harhaan, mikä ei ole vastuullista kirjoittamista tällaisella foorumilla.

 
Mikä ihmeen "jarru" tämä Series S on muka pelintekijöille? Eikös nämä pelit ole melkoisen skaalattavia ja säädettäviä noiden grafiikka ominaisuuksien suhteen esim. resoluutiot ja muut yksityiskohdat? Miten ihmeessä nämä pelin tekijät ovat onnistuneet tekemään PC:lle pelejä kun toisissa kokoonpanoissa on vain esim. Nvidia GTX 1050 ja toisessa päässä jopa Nvidia 3090 RTX, sama peli voi toimia molemmissa. Tuossa "nöyremmässä" kortissa vain esim. 1080p resoluutiolla ja kuvasäädöt low-asetuksilla ja tuossa high end kortissa 4K resoluutiolla ja kaikilla herkuilla. Series S ei jarruta mitään, pelit tehdään konsoleille samalla periaatteella kuin PC:lle, Series X:llä ja PS 5:lla ne toimivat korkeammilla resoluutioilla ja monesti korkeammilla tai ainakin vakaammilla FPS-luvuilla. Muutoinhan kuin heikomman GPU:n ja hitaamman RAM-muistin osalta tuo Series S täyttää vaatimukset, eli samanlainen CPU kuin Series X:llä ja samanlainen SSD asema. Tietysti CPU:n kellotaajuus on hieman matalampi ja SSD puolta pienempi tallennustilaltaan. Tässä vain nyt kiihkeimmät kritisoijat hakemalla hakevat jotain "mollattavaa", ei noissa "jarru" väitteissä ole teknisiä perusteita pelien kehitystä ajatellen. Nämä 900p resoluutiot ja kaikenlainen "suttulaatu" ovat vain Series S pelaajien "ilona" joten ei niiden pitäisi todellakaan muita häiritä. Kaikesta huolimatta jos näin kuitenkin kävisi että Series S ei tulevaisuudessa taitu kaikkiin peleihin, ajatellaan vaikka multiplatform pelejä niin ei niitä varmaan sille sitten julkaistaisi vaan PC:lle, Series X:lle ja PS 5:lle vain. Kuinka moni multiplatform nyt julkaistaan Nintendo Switchille, no kuinka moni? Mielestäni nämä "jarruteorian" kannattajat voisivat rauhoittua, Series X ja PS 5 pelit eivät tule kärsimään "nuhapumppu ässästä", se tiputetaan muutaman vuoden päästä kelkasta jos sille ei enää voi tehdä edes 720p pelejä. Toki nämä aktiiviset mollaajat käyttävät näitä teknisestikin kyseenalaisia syitä jotta saavat jatkaa "huvitustaan". Nämä "900p, hih, hih", "jarru" ala-aste tyyliset viestit eivät vain sovi tuonne monialusta pelien vertailuketjuun jossa useasti kyllä puhutaan asiallisesti ja teknisen asiantuntevasti.
 
Kuulkaas nyt @Ippenator ja @Anza1. Teiltä kun ei tuo sopuisa keskustelu keskenänne näytä vieläkään onnistuvan, niin jos toi nokittelu ja päsmäröinti ei lopu tämän huomautuksen jälkeen lopullisesti, lennätte molemmat kaaressa ulos.

Eli yksikin harha-askel tai lipan alta vinoilu, niin ovi käy eikä armoa tunneta.
 
Tuosta Doom Eternalin RT-efekteistä puhuttaessa juurihan Anza1 itsekkin totesit että ne puuttuu Series S versiosta mutta ovat Series X ja PS5 versiossa. RT ominaisuudet voidaan jättää vain Series S versioista pois tulevaisuudessakin, tuo ei ole mikään este etteikö niitå voisi olla noissa tehokkaammissa konsoleissa. Jätetäänkö kaikista PC-peleistä RT-efektit pois koska ne ei toimi esim. Nvidia GTX 1050 kortilla. Olet väärässä tuon asian suhteen. Mitä muita Gameplay-ominaisuuksia mahdat tarkoittaa? Nämä keskustelut täytyy kyllä tallentaa jotta voimme katsoa miten on käynyt muutaman vuoden kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tarkkaan muista, että mitä kehittäjät sanoivat videolla jonka @Dragonfly postasi Doomin ketjuun, kun katsoin vain pätkiä siitä, mutta jotakin tuommoista taisivat sanoa, että suorituskyky oli tärkeämpää Series S:llä, kuin RT ja niin se pitääkin olla.
 
Niin, sinähän kerrot valitettavan usein vain osan faktoista. Yleensä vain sen osan, joka vaikuttaisi tukevan agendaasi. Jätät kuitenkin ikävän usein ne muut faktat kertomatta. Tällaiseen on pakko muiden kirjoittajien puuttua nimenomaan siitä syystä, että levität ympäriinsä omilla agendoillasi maustettua vahvasti valikoitua ”faktaa”.

Nytkin kerroit alla kuvatusta tIlanteesta hyvin mustavalkoisesti ja omiin tarkoituksiisi sopivalla tavalla. Tällaisella kirjoittamisella johdetaan ihmisiä harhaan, mikä ei ole vastuullista kirjoittamista tällaisella foorumilla.


Eli kerrotko nyt meille kaikille mitä sinun mukaasi olen jättänyt kertomatta muille asian suhteen? Esität jälleen melkoisen syytöksen ilman selkeitä perusteita. Kertomani asia kun ei kuulunut millään tapaa linkittämääsi artikkeliin.
Mikä ihmeen "jarru" tämä Series S on muka pelintekijöille? Eikös nämä pelit ole melkoisen skaalattavia ja säädettäviä noiden grafiikka ominaisuuksien suhteen esim. resoluutiot ja muut yksityiskohdat? Miten ihmeessä nämä pelin tekijät ovat onnistuneet tekemään PC:lle pelejä kun toisissa kokoonpanoissa on vain esim. Nvidia GTX 1050 ja toisessa päässä jopa Nvidia 3090 RTX, sama peli voi toimia molemmissa. Tuossa "nöyremmässä" kortissa vain esim. 1080p resoluutiolla ja kuvasäädöt low-asetuksilla ja tuossa high end kortissa 4K resoluutiolla ja kaikilla herkuilla. Series S ei jarruta mitään, pelit tehdään konsoleille samalla periaatteella kuin PC:lle, Series X:llä ja PS 5:lla ne toimivat korkeammilla resoluutioilla ja monesti korkeammilla tai ainakin vakaammilla FPS-luvuilla. Muutoinhan kuin heikomman GPU:n ja hitaamman RAM-muistin osalta tuo Series S täyttää vaatimukset, eli samanlainen CPU kuin Series X:llä ja samanlainen SSD asema. Tietysti CPU:n kellotaajuus on hieman matalampi ja SSD puolta pienempi tallennustilaltaan. Tässä vain nyt kiihkeimmät kritisoijat hakemalla hakevat jotain "mollattavaa", ei noissa "jarru" väitteissä ole teknisiä perusteita pelien kehitystä ajatellen. Nämä 900p resoluutiot ja kaikenlainen "suttulaatu" ovat vain Series S pelaajien "ilona" joten ei niiden pitäisi todellakaan muita häiritä. Kaikesta huolimatta jos näin kuitenkin kävisi että Series S ei tulevaisuudessa taitu kaikkiin peleihin, ajatellaan vaikka multiplatform pelejä niin ei niitä varmaan sille sitten julkaistaisi vaan PC:lle, Series X:lle ja PS 5:lle vain. Kuinka moni multiplatform nyt julkaistaan Nintendo Switchille, no kuinka moni? Mielestäni nämä "jarruteorian" kannattajat voisivat rauhoittua, Series X ja PS 5 pelit eivät tule kärsimään "nuhapumppu ässästä", se tiputetaan muutaman vuoden päästä kelkasta jos sille ei enää voi tehdä edes 720p pelejä. Toki nämä aktiiviset mollaajat käyttävät näitä teknisestikin kyseenalaisia syitä jotta saavat jatkaa "huvitustaan". Nämä "900p, hih, hih", "jarru" ala-aste tyyliset viestit eivät vain sovi tuonne monialusta pelien vertailuketjuun jossa useasti kyllä puhutaan asiallisesti ja teknisen asiantuntevasti.

Ensinnäkin, kappalejako tekisi ihmeitä tekstisi luettavuudelle. Toivon että kiinnität jatkossa tähän enemmän huomiota.

Toiseksi, kerrotko meille muille miten skaalaat alaspäin pelien gameplay-elementtejä? Onko siis tulevaisuudessa multiplatformien XSS-versiot myös yksinkertaistettuja pelimekaniikoiltaan core gameplayn osalta? Ei se pelinkehitys niin toimi, vaan mennään alimman yhteisen nimittäjän mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kerrotko nyt meille kaikille mitä sinun mukaasi olen jättänyt kertomatta muille asian suhteen? Esität jälleen melkoisen syytöksen ilman selkeitä perusteita.


Ensinnäkin, kappalejako tekisi ihmeitä tekstisi luettavuudelle. Toivon että kiinnität jatkossa tähän enemmän huomiota.

Toiseksi, kerrotko meille muille miten skaalaat alaspäin pelien gameplay-elementtejä? Onko siis tulevaisuudessa multiplatformien XSS-versiot myös yksinkertaistettuja pelimekaniikoiltaan core gameplayn osalta? Ei se pelinkehitys niin toimi, vaan mennään alimman yhteisen nimittäjän mukaan.
Vai että ihan "kielipoliisi". Et tiedä pelinkehityksestä sen enempää kuin muutkaan täällä, esiinnyt vain "asiantuntijana". Kerro nyt mitä ovat nämä skaalaamattomat pelielementit? Nyt faktoja kehiin.
 
Tuosta Doom Eternalin RT-efekteistä puhuttaessa juurihan Anza1 itsekkin totesit että ne puuttuu Series S versiosta mutta ovat Series X ja PS5 versiossa. RT ominaisuudet voidaan jättää vain Series S versioista pois tulevaisuudessakin, tuo ei ole mikään este etteikö niitå voisi olla noissa tehokkaammissa konsoleissa. Jätetäänkö kaikista PC-peleistä RT-efektit pois koska ne ei toimi esim. Nvidia GTX 1050 kortilla. Olet väärässä tuon asian suhteen. Mitä muita Gameplay-ominaisuuksia mahdat tarkoittaa? Nämä keskustelut täytyy kyllä tallentaa jotta voimme katsoa miten on käynyt muutaman vuoden kuluttua.

Tarkoitan tällä pelin gameplayta, eli itse peliin suoraan kuuluvia asioita, joissa RT:tä voidaan hyödyntää. Otetaan esimerkkinä vaikka puzzle, joka voisi esiintyä Tomb Raider -pelissä:

Sulla on luolan kammio täynnä peilejä, sen keskellä on käänneltävä lasersäde ja tehtävänäsi on rakentaa sopiva kuvio sädettä sopivasti kääntäen peilejä kohti. Rakennat tästä ensimmäisen proton ja huomaatkin että konsolin muistinkäyttö hipookin taivaita ja päätät hylätä idean, kun rauta ei tukenutkaan gameplay-ideaasi.

Tämä onkin se XSS:n olennaisin ongelma, kehittäjät joutuvat tekemään suurempia kompromisseja visioidensa suhteen kuin pelkällä XSX ja PS5-alustoilla.
 
Tarkoitan tällä pelin gameplayta, eli itse peliin suoraan kuuluvia asioita, joissa RT:tä voidaan hyödyntää. Otetaan esimerkkinä vaikka puzzle, joka voisi esiintyä Tomb Raider -pelissä:

Sulla on luolan kammio täynnä peilejä, sen keskellä on käänneltävä lasersäde ja tehtävänäsi on rakentaa sopiva kuvio sädettä sopivasti kääntäen peilejä kohti. Rakennat tästä ensimmäisen proton ja huomaatkin että konsolin muistinkäyttö hipookin taivaita ja päätät hylätä idean, kun rauta ei tukenutkaan gameplay-ideaasi.

Tämä onkin se XSS:n olennaisin ongelma, kehittäjät joutuvat tekemään suurempia kompromisseja visioidensa suhteen kuin pelkällä XSX ja PS5-alustoilla.
Jaa, olettaisin ja olen sitä mieltä edelleen että jos jokin tuleva peli ei Series S:llä toimisi kunnolla eikä sitä voisi sille kelvollisesti tehdä niin se jätetään sille julkaisematta, kyllä se onnistuu. No, lähdenpä välillä ulos tuulettumaan.
 
Jaa, olettaisin ja olen sitä mieltä edelleen että jos jokin tuleva peli ei Series S:llä toimisi kunnolla eikä sitä voisi sille kelvollisesti tehdä niin se jätetään sille julkaisematta, kyllä se onnistuu. No, lähdenpä välillä ulos tuulettumaan.

Eli olet sitä mieltä että tuossa tapauksessa Microsoft kääntäisi kelkkansa pelien saatavuuden suhteen kun ovat vahvasti viestineet juuri toista?
 
Tarkoitan tällä pelin gameplayta, eli itse peliin suoraan kuuluvia asioita, joissa RT:tä voidaan hyödyntää. Otetaan esimerkkinä vaikka puzzle, joka voisi esiintyä Tomb Raider -pelissä:

Sulla on luolan kammio täynnä peilejä, sen keskellä on käänneltävä lasersäde ja tehtävänäsi on rakentaa sopiva kuvio sädettä sopivasti kääntäen peilejä kohti. Rakennat tästä ensimmäisen proton ja huomaatkin että konsolin muistinkäyttö hipookin taivaita ja päätät hylätä idean, kun rauta ei tukenutkaan gameplay-ideaasi.

Tämä onkin se XSS:n olennaisin ongelma, kehittäjät joutuvat tekemään suurempia kompromisseja visioidensa suhteen kuin pelkällä XSX ja PS5-alustoilla.
Minkä takia tuo sitten tehtäisiin RT käyttäen? Voisin veikata että useimmat pelintekijät käyttäisi tuohon ihan perinteisiä tekniikoita ennemmin, kun raskasta RT:tä.
Yksi syyhän on ettei kaikkea heijastuksia/varjoja jne taideta missään pelissä tehdä RT käyttäen, se kun on aika raskasta.
Toinen syy on luultavasti nykyisen RT pyörittävän raudan määrä pc puolellakin. Monilla on edelleen GTX sarjan rautaa koneessa, niin se ei ole järkevää alkaa tekemään peliä RTX sarjan kortteja silmällä pitäen.
Ja kolmantena se RT nyt vaan on edelleen pirun raskasta jos sillä kaikki yritetään tehdä, niin siltä kantilta katottuna kaikki konsolit on riippakivinä.
 
Minkä takia tuo sitten tehtäisiin RT käyttäen? Voisin veikata että useimmat pelintekijät käyttäisi tuohon ihan perinteisiä tekniikoita ennemmin, kun raskasta RT:tä.
Yksi syyhän on ettei kaikkea heijastuksia/varjoja jne taideta missään pelissä tehdä RT käyttäen, se kun on aika raskasta.
Toinen syy on luultavasti nykyisen RT pyörittävän raudan määrä pc puolellakin. Monilla on edelleen GTX sarjan rautaa koneessa, niin se ei ole järkevää alkaa tekemään peliä RTX sarjan kortteja silmällä pitäen.
Ja kolmantena se RT nyt vaan on edelleen pirun raskasta jos sillä kaikki yritetään tehdä, niin siltä kantilta katottuna kaikki konsolit on riippakivinä.
Joo, veikkaan kanssa, että noin kovaan RT-käyttöön ei tulla näillä tehokkaammillakaan konsoleilla pääsemään, ellei graffat muuten olisi luokkaa Minecraft.
 
Tarkoitan tällä pelin gameplayta, eli itse peliin suoraan kuuluvia asioita, joissa RT:tä voidaan hyödyntää. Otetaan esimerkkinä vaikka puzzle, joka voisi esiintyä Tomb Raider -pelissä:

Sulla on luolan kammio täynnä peilejä, sen keskellä on käänneltävä lasersäde ja tehtävänäsi on rakentaa sopiva kuvio sädettä sopivasti kääntäen peilejä kohti. Rakennat tästä ensimmäisen proton ja huomaatkin että konsolin muistinkäyttö hipookin taivaita ja päätät hylätä idean, kun rauta ei tukenutkaan gameplay-ideaasi.

Tämä onkin se XSS:n olennaisin ongelma, kehittäjät joutuvat tekemään suurempia kompromisseja visioidensa suhteen kuin pelkällä XSX ja PS5-alustoilla.
Otit esimerkiksi pelimekaniikan ja jopa ihan puzzlen, joka on toteutettu edellisen sukupolven konsoleilla.

Jos tuon puzzlen toteuttaisi niin että peilien heijastukset olisivatkin reaaliaikaisia heijastuksia, niin mikä poistaa sen, että sama puzzle voidaan myös toteuttaa ilman ray tracingia?

Full path ray tracing on liian raskasta jopa tehokonsoleille (tai siltä se ainakin tällä hetkellä näyttää), joten pelintekijä valitsee milloin ja mitä heijastetaan ja mistä pinnoilta. Myös heijastuksen yksityiskohtia voidaan karsia. Tähän päälle vrs:n ja super resolutionin kaltaiset tekniikat, niin voisiko olla että pelintekijän niin halutessaan voisi käyttää ray tracingia myös Xbox Series S:llä? Jos se siis olisi pelimekaniikan kannalta keskeinen ominaisuus.
 
Joo, veikkaan kanssa, että noin kovaan RT-käyttöön ei tulla näillä tehokkaammillakaan konsoleilla pääsemään, ellei graffat muuten olisi luokkaa Minecraft.
Pitää saada luultavasti vielä huonompaa grafiikkaa kun Minecraft. Siihen löytyy RT tuki pcllä ja se on järjettömän raskas.
 
Eli olet sitä mieltä että tuossa tapauksessa Microsoft kääntäisi kelkkansa pelien saatavuuden suhteen kun ovat vahvasti viestineet juuri toist

Eli olet sitä mieltä että tuossa tapauksessa Microsoft kääntäisi kelkkansa pelien saatavuuden suhteen kun ovat vahvasti viestineet juuri toista?
En usko että tuollaisia pelejä tulee juuri ollenkaan mitä ei voitaisi Series S:lle tehdä teknisistä rajoitteista johtuen mutta jos tuleekin niin vuosien kuluttua vasta ja olen edelleen sitä mieltä mitä aiemmin jo sanoin. Kyllä tuo on pelien kehittäjien oma asia myös ei ainoastaan MS:n.

Esim. Jos vaikka jokin tuleva Far Cry 7 tai vastaava, joka ei ole MS:n oma peli, ei toimisi Series S:llä mitenkään kelvollisesti niin eivät sitä sille julkaisisi vaan Series X:lle, PS 5:lle ja PC:lle. Niin, julkaistiinko esim. tämä Far Cry 6 Switchille? Ei ainakaan vielä aluksi, voihan siitäkin tulla Switch 720p 25 FPS "suttu" versio mutta epäilen että kyseinen julkaisija ei edes ala sitä Switchille kääntämään.

Niin ja saahan PS 5 nuo omat ultimaattisen hienot yksinoikeutensa joka tapauksessa, no ainakin vuosien kuluttua. Onhan siellä myös osassa tulevia pelejä ajatellen PS4 "jarruna" ainakin 2-3 vuotta. Nyt yritin jaotella, toivottavasti on mukavampi lukea.
 
Pitää saada luultavasti vielä huonompaa grafiikkaa kun Minecraft. Siihen löytyy RT tuki pcllä ja se on järjettömän raskas.

Minecraft taitaa olla yksi raskaimmista RT-peleistä, koska Minecraftin grafiikka ei ole nyt sellainen johon on helppo luoda "realistisia" varjostuksia. :D

Ja mitä tulee Xbox Series S -konsoliin niin en kyllä usko hetkeäkään, että tulee sellaista tilannetta, jossa joudutaan harkitsemaan vakavasti julkaistaanko tätä peliä Xbox Series S:lle vai ei jos se julkaistaan myöskin Xbox Series X:lle. Microsoft on kertonut, että Xbox Series S on yhtä lailla uuden sukupolven konsoli kuin Xbox Series X -konsolikin.
 
Ylös Bottom