Ippenator
Well-Known Member
Voittoa kuuluu toki tehdä, sehän nyt on päivänselvää, mutta kun firma valitsee sen tien, että se alkaa pitämään kaiken keskiössä nimenomaan sitä voiton maksimointia, niin silloin käy niin, että todella monet asiakkaiden kannalta tärkeät asiat jätetään jopa kokonaan tekemättä, tai ainakin ne tehdään ratkaisuilla, jotka on helpompi ja halvempi toteuttaa. Jos asiakaystävällisyys ja käyttäjäkokemus eivät ole koko ajan nimenomaan keskiössä, ja niihin liittyviä elementtejä tehdään puolivillaisesti, niin se ei edes johda pitkällä tähtäimellä parhaaseen tulokseen, vaikka se siihen johtaisikin nimenomaan lyhyellä tähtäimellä.Miksi koet PS4 valta-aseman noin ikäväksi? Sony oli valta-asemassa sukupolvissa 1 ja erityisesti 2. Oliko silloinkin Sonyn suuntauksessa valittamista? Entä mikä on tässä asiakasystävällisyydessä vikana? En ole sen enempää Sonyn kuin MS kanssa asioinut mutta Steamistä on hyviä kokemuksia.
Tottakai firmat haluavat tehdä voittoa. Niin se MS myös haluaa. Sonyn osalta en kyllä keksi yhtäkään syytä missä se olisi rapauttanut jotain osa-aluetta ahneuksissaan.
Sony muutti käyttöjärjestelmää uudenlaiseksi. Aina löytyy valittajia teki niin tai näin. Mielestäni nykyilme on selkeä kunhan tottui kahden valikon tyyliin. Alkuun meinasi unohtua pitikö painaa pitkään vain lyhyesti. Säädöt ovat selkeitä ja sieltä löytyy ne ohjaimen säädötkin josta sinulle mainitsin aiemmin.
Minä arvostan sitä, että pelikonsolin valmistaja tuottaa minulle loistavaa pelattavaa. Bonuksena sitten näitä teknisiä innovaatioita kuten SSD ja DualSense. Helpointahan olisi jos kaiken saisi pc raudalle niin graafisesti ja pelillisesti ei tarvitsisi tinkiä mistään mutta näin tuskin koskaan tulee olemaan.
Tietty tasapaino kannattaisi siis pyrkiä pitämään, eikä tavoitella voittojen maksimointia ainakaan niillä asioilla, jotka heikentävät laatua ja käyttäjäkokemusta. Näin Sony on kuitenkin tehnyt esim. julkaisemalla PS5:n erittäin keskeneräisen ja bugisen käyttiksen kanssa ja vieläpä niin, ettei julkaisuvaiheessa tai edes yli puoli vuotta sen jälkeen voi ostaa itse lisätilaa käsittämättömän pienelle SSD-kovolle. Lisäksi suuret linjaukset siitä, että tullaan armottomasti keskittymään erityisesti suuriin AAA-peleihin, eikä nähdä arvoa pienemmille kehittäjille ja indie-peleille, ovat tietynlaisia hälyttäviä merkkejä itselleni ja monelle muullekin.
Liian suuri ylivalta millä tahansa bisnesosa-alueella tuppaa tähän jossain vaiheessa johtamaan, joten siksi en siitä ylivallasta ole Sonynkaan tapauksessa pitänyt, koska se on senkin kohdalla selvästi siihen alkanut johtamaan. Tiukempi kilpailu pitää firmat ahkerina ja nöyrinä sekä asiakasta että kilpailijoita kohtaan. Nöyryys on tärkeä asia bisneksessä, mutta sitä ei pidä sekoittaa nöyristelyyn.
En nyt muuhun ala vastaamaan, mutta totean vain, että sen SSD-palikan aika oli yli puoli vuotta sitten. Se ei siis todellakaan tullut kun sen aika oli…Käyttöjärjestelmä toki vaatii vielä päivittämistä, mutta Sony ei olekaan softafirma, vaan laitevalmistaja. Hardwaresta valittamista en sitten taas ymmärrä yhtään. Toki (viihde)-elektroniikassa tulee aina vastaan jokunen ennen aikojaan hajoava yksilö, mutta se nyt ei olekaan varmaan se pointti tässä. Ilmeisesti Playstation 5 sisältää jonkin laitepuolen ratkaisun, mistä juuri sinä et satu tykkäämään ja siitä nyt sitten nostetaan hemmetinmoinen meteli. Se SSD-laajennuspaikka avataan kyllä käyttöön sitten, kun sen aika on.
Ikävä kuulla, että sinulle on asiakaspalvelussa sattunut huonompi tuuri. Itse olen joutunut kertaalleen olemaan Sonyn asiakaspalveluun yhteydessä vuoden 2007 jälkeen, kun uudessa ostamassani pelissä mukana ollut lisämateriaalikoodi ei kelvannut Storeen, vaan softa valitti, että se olisi jo käytetty. Sain muutamassa minuutissa puhelulinjan aukeamisesta uuden ja toimivan koodin. Eli ei valittelemisia sen suhteen. Muutenkin olen asiakaspalvelua tarvitessani huomannut, että rauhallinen ja asiallinen lähestymistapa auttaa ja isoin virhe on alkaa linjan toisessa päässä olevalle asiakaspalvelijalle meuhkaamaan. Yleensä silloin saatu palvelu on parempaa. Ja ei, en nyt väitä tai oleta, että olisit meuhkannut, vaan kunhan totesin yleisellä tasolla, että saatu palvelu on yleensä parempaa, kun esittää asiansa rauhallisesti.
Kun nyt otit esille tuon softan ja käyttöjärjestelmän, niin toteanpa nyt tähän vielä loppuun, että Microsoft on tuottanut jos jonkinlaista softaa jo vuosikymmeniä, joten siltä pohjalta oli todella ikävän yllättävää luettavaa tuossa pari sivua takaperin, kun Game Passin PC-puolen ongelmia listailtiin tuossa. Niin paljon kuin olen saanut lukea ylistystä kyseisestä palvelusta ja sitten tulee vastaan tuollaista...Melkoista "voittojen maksimointia" ja "asiakastyytyväisyyden laiminlyöntiä" tuollaiset purkkaviritelmät voisi joku sanoa...
Pelialaan liittyvät keskustelut nyt ovat aika paljon muutakin kuin pelkkää laitteen P ja X vertailua keskenään. Käyn keskustelua monissa erityyppisissä ketjuissa, joista osa liittyy laitteisiin, osa peleihin, osa palveluihin jne. Kehun kyllä omaa valintaani, kun sille tulee sopiva hetki. Lisäksi otan kiinni kritiikkiin, kun sen aika on.
Lisäksi en ole tainnut väittää omaa suosikkiani ehdottomasti parhaaksi, vaan todennut, että se sopii itselleni parhaiten ja täydellisesti monistakin eri syistä. Sen kyllä muistan, että olen sanonut moneen eri kertaan, että kukin saa toki pelata pelinsä juuri sillä laitteella, jolla haluaa.
Viimeksi muokattu: