Kuten jo toiselle vastaavalle sanoin kommentoin Luigi pelin osalta resoluutiota. Varmaan monella vielä on Full HD telkkari mutta todennäköisesti paljon suuremmalla pelaajakannalla on jo 4K koska telkkareita on myyty kauan. Varmaan ymmärrät, että mitä huonompi renderöintireso sitä surkeammalta se näyttää isolta 4K telkkarilta?
Miksi lähdet puhumaan tästä kun pointti oli ihan muuta? Sinä heitit ilmoille tietyt minimivaatimukset, jotka eivät selvästi pidä paikkaansa. Väitit myös että tietty resoluutio on ollut "arkipäivää" jo vuonna X ja sekään tuskin pitää paikkansa yleisesti ottaen. Näihin minä otin kantaa. Ihan turha jauhaa tästä muusta asian ympärillä.
Sitten on minun oma mielipiteeni, joka on hyvin lähelle sama kuin sinun. Nämä olen jo mielestäni aika selvästi kirjoittanut tuonne.
Sinä voit olla tuota mieltä mutta minä ja moni muu suosii 60fps tai enemmän. Eikai sitä muuten tarjottaisi muille nykykonsoleille. Nintendo on valinnut tiensä erittäin tehottomalla raudalla ja se on pakon sanelemaakin koska halusivat laitteesta kannettavan. Onneksi siellä pienilukuisessa hyvien pelien osastolla on 60fps pelejäkin mutta se otetaan näkyvän kompromissin kautta eli resoa alemmas.
Täh? Siis minä olen sitä mieltä että 60 fps pitäisi olla ja sinä ja moni muu sitä että 60 fps tai enemmän? Eikö se ole sama mielipide?
Kyse oli nyt siitä että minä ottaisin 60 fps ja 4K ihan joka paikkaan jos se olisi mahdollista. Kyse kuitenkin on siitä että pitää muista konteksti. Ei Switch ja Series S välttämättä pysty joka pelissä kaikkeen. Ei täten voida vaatia mitään universaalia standardia joka koskee kaikkia laitteita.
Sitten kun on tehoja enemmän niin voidaan vaatiakin. Eihän siinä ole mitään järkeä että vaaditaan sellaista mitä ei voi saada. Sitä tässä olen yrittänyt sanoa. Ei Switch ja S pysty samaan kuin tarpeeksi tehokas pc tai tehokkaammat konsolit.
Tuntuu että tässä on aika pahasti puurot ja vellit sekaisin keskustelun suhteen.
PC:llä 1600x1200 oli mahdollinen jo paljon aiemminkin joten ei tuo mitään rakettitiedettä ollut. On lähinnä surkuhupaisaa, että vastaavaa pikselimäärää ei saisi edes vaatia vuonna 2022

Full HD televisioitakin on myyty yli 15v.
Se mikä on mahdollista on eri asia kuin se mikä oli "arkipäivää", kuten asian ilmaisit. Totta kai resoluutio on ollut mahdollista asettaa pc:llä vaikka ja mihin jo vuosikymmeniä sitten mutta on eri asia onko se ollut standardi, arkipäivää tai jokin minimi. Itse ensin kirjoittelet asioita ja sitten selittelet itsestäänselvyyksiä, joita kukaan ei kai ole edes kyseenalaistanut. Jokaisen kannattaisi lukea mitä on edes kirjoitettu ja mitä ei.
Mahdoton yhtälö jos laitetta aiotaan käyttää taskumuodossa. Steam deck on malliesimerkki mihin nyt muskelit riittävät tietyllä hintatasolla. Siinäkin resoluutio on matala mutta pienellä ruudulla se ei ole niinkään ongelma.
No kukas se nyt ottaa kirjaimellisesti? En minä tarkoittanut että kyseinen asia on mahdollista mutta ottaisin sen jos voisin. Ihan kuten sinä asetit sen minimin, jota ei voida saada joka paikkaan, tietenkään. Se Switch nyt ensimmäisenä esimerkkinä. Vai olitko tosissasi tuon minimin kanssa vaikka nyt kuitenkin olet höllännyt minimiäsi Luigien, Marioiden ja Switchin suhteen?
Miksi otat kaiken niin kirjaimellisesti? Vai onko se siitä kiinni kuka sanoo? "Isoilta konsoleilta" näemme, että pelaajat haluavat korkeampaa frame ratea joten suunta on selvä. Jos 1080p60 on onnistunut pc maailmassa jo 20v sitten niin olisi se aika konsoleillakin vuonna 2022 olla vähimmäisvaatimus. Senkin unohdat tässä asiassa, että Switch on ollut jo kauan myynnissä. Itse lasken sen samaan sukupolveen kuin PS4 ja XOne. Teknisesti samaa antiikkia edustaa. Pelit ovat tietysti tärkein asia laitteella kuin laitteella ja onneksi Nipaltakin löytyy 60fps pelejä jolloin pelattavuus on kunnossa. Ikävä kyllä se tulee kuvanlaadun kustannuksella. Mutta silti Mario oli miellyttävä pelikokemus.
Kirjaimellisesti? Miten toisen teksti pitäisi tulkita ellei kuten se on kirjoitettu? Sinä vaadit tiettyä minimiä ja minä kirjoitin että ei sellaista voida vaatia jos olemassa laitteita kuten Switch ja S, joiden kohderyhmä ja idea on muuta kuin tehokkaammilla laitteilla.
Toistetaan vielä siis: pitää muistaa konteksti. Ei taskulaskimelta voida vaatia samaa kuin pöytäkoneelta, näin kärjistettynä. Silti molemmat voi olla täysin nykyajan teknologiaa, ne vain on suunniteltu eri käyttöön ja kohderyhmälle, joten siksi niiden ei ole tarkoituskaan kohdata samoja minimivaatimuksia.
Tästä oli kyse kun kritisoin minimiäsi. Ja nimenomaan Series S oli se mikä tämän keskustelun aloitti.
Minusta S ja Switch on siinä samassa kategoriassa että ei niitä kannata verrata tehokkaampiin laitteisiin ja vaatia niiltä samaa. Eikä asettaa jotain minimeitä ottamatta huomioon ollenkaan kontekstia, eli kohderyhmää ja laitteen pointtia. Ne on tarkoituksella tehty halvemmista ja tehottomammista osista ja ostaja saa itse päättää riittääkö se. Ainakin Switch on osoittanut että riittää, joten jo se sotii minimejäsi vastaan.
Eiköhän PS5 ja XSX ole pelaajien mielessä sama kuin 4K telkkarin kaveri. Johan Microsoft buustasi One X konsoliaan TRUE4K mielikuvalla ja Sony PS4 Pro dynaamisena 4K.
Eli väität siis että nämä konsolit ostetaan siksi koska niissä on tietty resoluutio eikä tiettyjen pelinimikkeiden takia?
Minä väitän että pelit ratkaisevat ja niiden jälkeen ostetaan alustalta se laite, joka sopii itselle parhaiten. Sony tarjoaa vaihtoehdoiksi vain digi vs levyasemaa mutta MS tarjoaa myös halvempaa ja vähemmän tehokasta mallia, jonka voi ostaa tai olla ostamatta, riippuen omista tarpeista.
Sinun mielipiteesi on tullut selväksi ja minulla se on sama: en ostaisi Series S:ää kun saan X:nkin. Switchin ostin koska ei ole olemassa tehokkaampaa mallia, jonka olisin muutoin ostanut. Silti ymmärrän miksi nämä tehottomammat laitteet on olemassa. Varsinkin kun tuntuvat myyvänkin varsin hyvin eli ilmeisesti on siis tilausta laitteille.
Ei ole ajatunut mihinkään sivuteille. Nipan raudalla 1080p60 on yksinkertaisesti suurimmassa osassa mahdoton tehtävä. Sinulla on outo tapa lukea kaikkea niin kirjaimellisesti ja sitten tulee tällaisia lainaushirviöitä jokaiselle lauseelle. Olen kokoajan korostanut, että 1080p60 tulisi olla minimitaso. Siihen ei selvästikään kykene Series S eikä Nintendon Switch. Se, että mainio Mario Odyssey toimii 900p60 on kuvanlaadullinen kompromissi pelattavuuden edessä. Oikea valinta jokatapauksessa koska 1080p resolla se olisi tarkoittanut 30fps.
Eli väität nyt että minun pitää jotenkin sivuuttaa osa kirjoituksestasi tai tulkita sitä niin että ei jää enää mitään sanottavaa? Vai miten tämä nyt pitäisi siis toimia?
Mielestäni luen tekstit kuten ne on kirjoitettu enkä tajua miten muutoin kuin "kirjaimellisesti" ne pitäisi lukea. Jos kirjoitat että "hauki on kala" niin pitääkö minun tulkita että "hauki on kala paitsi jos se on delfiini"? En oikeasti tajua mikä minun lukemisessani on väärin mutta selitä toki.
Minusta asia ajautuu sivuraiteille jos ensin väität jotain ja sitten selität itsestäänselvyyksiä laitteiden kyvyistä vaikka pointtina on ollut osoittaa että vaadittu minimi ei ole mikään universaali vaatimus vaan pelit ja laitteet myy vähemmälläkin. Siksi se Switch ja sen pelit on tässä mukana, ei siksi että tarvittaisiin selittää miksi on tehty valinta X tai Y pelin Z sisällä.
Ellei alunperin ole ollut tarkoitus puhua vain PS5:sta ja Series X:stä. Niille voi ihan hyvin minustakin vaatia FHD+60fps-minimiä koska se on täysin perusteltua. Switchiltä ja Series S:ltä ei voida samaa vaatia jokaikisen teoksen kohdalla.
Jokohan tämä tuli tällä selväksi. Menee turhaksi saivarteluksi muuten koko homma.
Onko saivartelu nykyään joku muotisana narsistin tavoin ja sitä heitellään aina kun on keskustelussa umpikujassa tms? Aina kun keskustelu rönsyilee niin onkin kyse saivartelusta vaikka aika usein toinen osapuoli on vähintään yhtä paljon syyllinen mahdollisiin väärinymmärryksiin tai tulkintoihin, ellei jopa pahemmin ja on itse se, joka ei ole ymmärtänyt mitä on sanottu.
Sinä voit aina kertoa minulle millä tavoin olen ymmärtänyt väärin tai lukenut "kirjaimellisesti". Haluaisin oikeasti tietää miten lauseesi täytyy lukea muulla tavoin kuin miten ne on kirjoitettu
Pointti on se, että täällä on väitetty fullHD:n ja 60 fps olevan joku minimitavoite vuonna 2022, mitä se ei todellakaan ole. Enhän minäkään mitään Series S:ää ostaisi, koska parempaakin on saatavilla, mutta jos joku kokee sen ostamisen arvoiseksi, niin se hänelle suotakoon.
Tässä tämä minunkin pointtini erittäin tiiviinä pätkänä.
Tosin kuten ylempänä sanoin, voidaan tiettyjä minimeitä toki vaatia kun rauta on tietyllä tasolla. Esimerkiksi PS5 ja Series X -laitteilta. Ei voi kuitenkaan heitellä mitään universaaleja minimeitä vuodelle X tai Y. Eikä varsinkaan perustella niitä sillä että on itse joskus käyttänyt resoluutiota Z, ottamatta huomioon ollenkaan onko se ollut kuinka yleinen muilla ja mikä on edes nykyään yleisin resoluutio. Vielä ihan vähän aikaa sitten se muuten oli FHD, mitä se taitaa yhä olla Steamissä.
Joten vuonna 2022 olisi jollain tapaa perusteltua sanoa että perustason vaade on pc:llä vain FHD jos kerran yleisen televisioresoluutio 4K:n takia 4K on konsoleilla jonkinlainen minimi - tai jotain, en minä tiedä miten nämä logiikat menee. Minusta se on kiinni siitä laitteesta eikä ruudusta. Ei minun X360 pystynyt FHD-resoluutioon joka pelissä vaikka minulla oli FHD-televisio. Eikä minun muutkaan laitteet automaattisesti kehitä lisätehoja sen mukaan missä näyttöpäätteessä se on kiinni. Tämä on toki sitä saivartelua mutta fakta on se että televisioissa mennään jo kohta 8K:ssa ja muu rauta tulee ymmärrettävästi perässä. Vaikka siinä yleisessä tasossa onkin tietty logiikka niin ei se mikään yksi yhteen -juttu ole.
Mikä se minimitavoite sitten mahtaa olla? Riittääkö, että pelit pyörivät telkkarissa juuri ja juuri sillä tasolla, ettei katselemisesta ja pelaamisesta tule pää kipeäksi ja 'etteivät silmät itke verta'?
Miten minusta tuntuu niin turhauttavalta selittää mielestäni itsestäänselvyyksiä? Eikö se taso ole kiinni siitä että mikä se laite on? Eihän taskulaskimelta voida vaatia muuta kuin laskutoimitusten tekemistä siinä missä supertietokoneiden täytyy pystyä käsittelemään järkyttäviä määriä tietoja.
Kyse siis on siitä että ei vaadita mitään universaalia vaan tapauskohtaisesti. Näinhän ne tehdään jo peleissäkin, kuten asiaa jo sivuttiinkin: Mario Odyssey on sen 900p että se pyörii paremmin. Sovitetaan siis tapauskohtaisesti: tietyltä alustalta voidaan odottaa tiettyä suoritusta ja yksittäisiltä peleiltä tiettyä. Nopeita reaktioita vaativien pelien on hyvä painottaa tasaista ruudunpäivitystä. Sitten on myös muut minimit, mitä voidaan olettaa laite- ja kenties peligenrekohtaisesti: tietyn hintaiselta ja/tai tehoiselta laitteelta odotetaan tiettyä tasoa ja tietyiltä pelityypeiltä tietynlaista toimivuutta.
Uudet laitteet tuovat uusia standardeja ja odotuksia. Kyllähän sen nyt pitäisi olla ihan selvä asia, että kun laitteisto hyppää sukupolven verran eteenpäin, niin odotukset kasvavat, eikä 'se sama', mitä edellisillä laitteilla nähtiin, enää suoraan riitä. Jos riittäisi, niin silloinhan uuden laitteen ostossa ei olisi juuri mitään järkeä.
Totta kai jos se hyppäys on eteenpäin. Series S ja Switch tekivät kuitenkin jotain ihan muuta ja siksi ne tässä on olleet koko ajan esimerkkeinä. Yhä se konteksti on mikä merkitsee.