Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jos joku on päättänyt, että tietty asia/taho on huono ja paha ja tehnyt sen julistamisesta elämäntehtävän, niin sitä asiaa kehuvathan ovat näille sitten aina kiihkouskonnolliseen tapaan väärässä.

Tästä kohdasta täysin samaa mieltä. Toimii niinkin, että kehutusta asiasta ei voi löytyä mitään vikoja.
 
Meiltä perheestä löytyy tuo Series S ja en kyllä keksi miksi sitä pitäisi suosittelemaan ryhtyä. Toki jos vaatimaton taso riittää niin sitten siinä pääsee pienimmällä rahasummalla nykykonsoleista.

Et keksi syytä suositella mutta olet itse konsolin ostanut sen edullisuuden takia.

Siinähän se seires S suurin plussa on. Edullinen tapa päästä kokeilemaan pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Et keksi syytä suositella mutta olet itse konsolin ostanut sen edullisuuden takia.
Missä sanoin, että edullisuuden takia laite on hankittu? Kuten sanoin konsoli löytyy perheestä ja tuota lootaa sattuu saamaan hyllytavarana. En minä sillä ole pelaamassa kun on niin paljon parempia laitteita. Eipä tosin nuoretkaan ole kuukausiin laitetta käynnistänyt.
 
Tästä kohdasta täysin samaa mieltä. Toimii niinkin, että kehutusta asiasta ei voi löytyä mitään vikoja.
Toimii toki noinkin. Samat heebothan eivät näe minkäänlaisia ongelmia tai puutteita jumaloimassaan pleikkarissa. Tämäkin on toki jatkuvasti täällä esiin tuleva asia… ;)
 
Itsellä löytyy taas paljonkin suositeltavaa kuten varmaan huomasit ;) helppo tapa hypätä Microsoftin pelisarjoihin kiinni.
En minä sinun valintaasi moiti jos olet kerran tyytyväinen. Mutta itse en näe laitteen hyötyjä samoin. 300€ on kuitenkin iso raha kun ne samat pelit voit pelata vaikka käytetyllä Donella. Suorituskyky on molemmissa tapauksissa nihkeä.
 
Toimii toki noinkin. Samat heebothan eivät näe minkäänlaisia ongelmia tai puutteita jumaloimassaan pleikkarissa. Tämäkin on toki jatkuvasti täällä esiin tuleva asia… ;)

Itse olen kritisoinut molempien tehokonsolien valmistajia, mutta jostain syystä vain Microsoftin kritisointi aiheuttaa närästystä tietyssä kuplassa.
 
Itse olen kritisoinut molempien tehokonsolien valmistajia, mutta jostain syystä vain Microsoftin kritisointi aiheuttaa närästystä tietyssä kuplassa.
No en minä kyllä sinuun sinänsä viitannutkaan. Todetaan nyt näin selvyyden vuoksi. Olen siis tuon kyllä itsekin havainnut, että pystyt antamaan molempiin suuntiin kritiikkiä. Itsekin olen kyllä myöntänyt, että Microsoft häviää toistaiseksi pelin selvästi, kun tarkastellaan yksinoikeuksia. Siinähän on iso syy miksi minulla on molemmat konsolit, ja sinänsä viime aikoina on tullut pelattua enemmän pleikkarilla. Toki siihen isona syynä myöskin se, että tutun peliseuran takia ostin Elden Ringin nimenomaan pleikkarille.

Itse konsolin suunnittelussa, taaksepäin yhteensopivuudessa ja Game Passissa näen kuitenkin suuria etuja pleikkariin nähden. Ja kyllä nuo Xboxin sinänsä varsin harvat yksinoikeuspelit ovat olleet mukavan laadukkaita pelejä ainakin omaan makuuni.
 
Viimeksi muokattu:
En minä sinun valintaasi moiti jos olet kerran tyytyväinen. Mutta itse en näe laitteen hyötyjä samoin. 300€ on kuitenkin iso raha kun ne samat pelit voit pelata vaikka käytetyllä Donella. Suorituskyky on molemmissa tapauksissa nihkeä.
Sitten sitä ei olisi kannattanut edes hankkia, suosittelen että myyt pois ja käyt ostamassa itsellesi kasan pleikkari-pelejä. Siis muutaman.
 
Itse olen kritisoinut molempien tehokonsolien valmistajia, mutta jostain syystä vain Microsoftin kritisointi aiheuttaa närästystä tietyssä kuplassa.
Täältä on helppo nimetä nippu tyyppejä joille kaikenlainen Microsoftin arvostelu aiheuttaa verenpaineen massiivisen nousun. Ei ole mitään väliä vaikka laite löytyisi henkilöltä joka arvostelee kriittisesti.
Sitten sitä ei olisi kannattanut edes hankkia, suosittelen että myyt pois ja käyt ostamassa itsellesi kasan pleikkari-pelejä. Siis muutaman.
Älä sinä asiasta huolehdi.
 
Vaikka "konsolisotaketjussa" ollaankin, niin onhan se vähän harmillista ja ikävää huomata, että perusteltuihin kriittisiin viesteihin saa lähinnä alta lipan meneviä rivin-kahden vastauksia, joissa vihjaillaan myös henkilökohtaisia kuittailuja. Toki heitän tässä nyt kiveä vähän takaisin samaan suuntaan, mutta totean samalla, että väittely on käytännössä hävitty, jos kriittiseen ja kritiikkiä esittävään perusteltuun mielipiteeseen päätyy vastaamaan likipitäen henkilökohtaisuuksiin menevällä onelinerilla.

Se nyt vaan on fakta juttu, että Xbox Series S on "välimallin" laite, jonka suorituskyvyssä on jo nyt puolentoista vuoden jälkeen näkynyt olevan toivomisen varaa. Dying Light 2:n aikaan asiasta taidettiin multiplattariketjussa tai vastaavassa mainita ainakin ja jossain vaiheessa asiasta taisi olla juttua myös uusimman Halon kohdalla. Se on sellainen tekijä, joka varmasti vaikuttaa, kun pohditaan 300 euron sijoitusta. Sillä rahalla saa tosiaan jo kivankorkuisen pinon uusia pelejä tai se on jo reippaasti yli puolet säästöä vaikka Playstation 5:ttä varten.

En nyt jaksa aiheesta tämän enempää väitellä ja spekuloida, mutta tulen kyllä kuittaamaan mielipiteeni selkeästi, kun sille osuva paikka ja aika on...Badabumtsih! :D ;)
 
Se nyt vaan on fakta juttu, että Xbox Series S on "välimallin" laite, jonka suorituskyvyssä on jo nyt puolentoista vuoden jälkeen näkynyt olevan toivomisen varaa. Dying Light 2:n aikaan asiasta taidettiin multiplattariketjussa tai vastaavassa mainita ainakin ja jossain vaiheessa asiasta taisi olla juttua myös uusimman Halon kohdalla.
Dying Light 2 pyörii sen 60 fps viime päivityksen jälkeen series s. Halon kohdalla ? siis puhutko nyt mitä tällä foorumilla käyttäjät kirjottelee niin se tekee asioista faktoja ?
 
Dying Light 2 pyörii sen 60 fps viime päivityksen jälkeen series s. Halon kohdalla ? siis puhutko nyt mitä tällä foorumilla käyttäjät kirjottelee niin se tekee asioista faktoja ?
Hyvä, jos ovat saaneet päivityksillä asiaa korjattua. Halon kohdalla niitä resoluutio- ja fps-lukemia kyllä kyseisen pelin ketjussa käytiin läpi ennen julkaisua. Hyvä, jos ovat senkin pelin kohdalla saaneet asiaa parannettua. Töitä sen eteen on kuitenkin selvästi jouduttu tekemään, että kyseisellä välimallin laitteella päästään ns. minimitavoitteeseen. Kyllähän sekin aikalailla faktajuttu on, että vuonna 2022 FullHD ja 60fps on se minimitavoite.
 
Hyvä, jos ovat saaneet päivityksillä asiaa korjattua. Halon kohdalla niitä resoluutio- ja fps-lukemia kyllä kyseisen pelin ketjussa käytiin läpi ennen julkaisua. Hyvä, jos ovat senkin pelin kohdalla saaneet asiaa parannettua. Töitä sen eteen on kuitenkin selvästi jouduttu tekemään, että kyseisellä välimallin laitteella päästään ns. minimitavoitteeseen. Kyllähän sekin aikalailla faktajuttu on, että vuonna 2022 FullHD ja 60fps on se minimitavoite.

Ehkä kuitenkin mielipide? Toisille se on 4k@120 ja toisille 720@30.
 
Noista faktajutuista unohtuu tosiaan, että Switch on edelleen monessa suhteessa johtava konsolialusta, vaikka suorituskyky ei ole kovin kummoinen. Aika pieni osa pelaajista on lopulta tehojen perässä asenteella, että vain paras kelpaa. Ok, minulla se asenne on ollut konsoleissa One X:stä ja PS4:sta lähtien, että paras laite on saatava, mutta toisaalta pelaan paljon heikommilla laitteillakin kuin tehokonsoleilla, eikä minulla ole ollut yhtään kunnon peli-PC:tä 2000-luvun alun jälkeen.

Enemmän pelit määrittävät sitä, mikä laite kannattaa hommata, kuin tehot. Ostin esimerkiksi Xbox Onen vasta PS4:n jälkeen, vaikka se oli selvästi heikkotehoisempi. Jos vähän karsitummat versiot kelpaavat, Series S on teknisestä heikkoudestaan huolimatta ihan järkevä hankinta, kun miettii, mitä muuta saa 300 eurolla ja Series S:n saa hankittua kaupasta hakemalla, toisin kuin on tehokonsolien kohdalla.

Xboxien saatavuus ei silti ole ihan yksinkertaisesti positiivinen asia. Viime päivinä on osunut silmiini sellainen huhu, että MS olisi hankkinut etuoikeuden piirien ostoon suhteessa Sonyyn, mikä on aika huolestuttavaa kehitystä ja kertoo siitä, miten iso yritys voi käyttää vaikutusvaltaansa markkinaosuuden kasvattamiseen. Sehän on malliesimerkki kilpailun vääristymisestä, josta ollaan oltu huolissaan studiohankintojen yhteydessä. Asiasta on enemmän esimerkiksi tällä videolla:
 
Viime päivinä on osunut silmiini sellainen huhu, että MS olisi hankkinut etuoikeuden piirien ostoon suhteessa Sonyyn, mikä on aika huolestuttavaa kehitystä ja kertoo siitä, miten iso yritys voi käyttää vaikutusvaltaansa markkinaosuuden kasvattamiseen. Sehän on malliesimerkki kilpailun vääristymisestä, josta ollaan oltu huolissaan studiohankintojen yhteydessä.

Tuotantoketjuissa on tosiaan haasteita ollut jo pitkään ja jokaisen yrityksen johto on varmasti miettinyt päänsä puhki miten saada tuotantoa kasvatettua, eikä varmasti vähiten Microsoft, joka ei mikään perinteinen hardware yritys ole ja sitä kautta olemassa olevat sopimukset ja yhteydet toimittajiin ei ole varmasti samalla tasolla kuin esimerkiksi Sonylla, joka on nimenomaan hardware yritys.

Kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja ensimmäinen tapa kasvattaa tuotantoa on maksaa enemmän niistä rajatuista resursseista. Mutta miksi tämä markkinoiden kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuksien noudattaminen olisi kilpailun vääristymistä?

Nyt on myyjän markkinat. Aiheesta yleisesti hyvä artikkeli New York Timesilla:


Asiasta on enemmän esimerkiksi tällä videolla:

Paljon asiaa kyllä ja yleisesti on kyllä huvittavaa, että samaan aikaan kun PS5 rikkoo ennätyksiä ja SIE takoo isoimpia voittoja koskaan, niin joku on keksinyt, että Sony on vaikeuksissa. Ei ole. Microsoft on se, joka oli Xbox Onen epäonnistumisen jälkeen selkä seinää vasten ja on siksi joutunut tekemään isoja liikkeitä, että suunta oli totta tosiaan todella huono. Sony taas on markkinajohtaja PS4:n jälkeen, joka on ostanut fiksusti useita uusia studioita, jotka varmistavat yhtiön strategiaa entisestään.

Nyt tulevaisuus näyttää valoisammalta myös Xboxin osalta ja hyvä niin. Kuten tästä nykyhetkestä nähdään, kaikille kolmelle konsolille riittää pelaajia ja alalla on tosiaan terveellinen kilpailuasetelma, joka on kuluttajien eduksi. Mitä tasaisempaa, sen parempi.
 
Hyvä, jos ovat saaneet päivityksillä asiaa korjattua. Halon kohdalla niitä resoluutio- ja fps-lukemia kyllä kyseisen pelin ketjussa käytiin läpi ennen julkaisua. Hyvä, jos ovat senkin pelin kohdalla saaneet asiaa parannettua. Töitä sen eteen on kuitenkin selvästi jouduttu tekemään, että kyseisellä välimallin laitteella päästään ns. minimitavoitteeseen. Kyllähän sekin aikalailla faktajuttu on, että vuonna 2022 FullHD ja 60fps on se minimitavoite.
Ikävä kyllä tuo taso ei ole edes näillä tehokkaammilla konsoleilla kiveen hakattu. Mutta ehdottomasti tuo 1080p60 on se lähtökohta mistä ei saisi tinkiä. PC:llä pelasin tuolla tasolla jo 20v sitten joten todella omituista jurnuttaa konsoleilla samassa vielä 2022 vuonna.
Ehkä kuitenkin mielipide? Toisille se on 4k@120 ja toisille 720@30.
720p30 oli vuonna 2006 hyvä taso. Ei 2022. Muistaakseni tämä Series S suorittaja on pahimmillaan kyntänyt jo 500p tasossa performance tilassa.
Xboxien saatavuus ei silti ole ihan yksinkertaisesti positiivinen asia. Viime päivinä on osunut silmiini sellainen huhu, että MS olisi hankkinut etuoikeuden piirien ostoon suhteessa Sonyyn, mikä on aika huolestuttavaa kehitystä ja kertoo siitä, miten iso yritys voi käyttää vaikutusvaltaansa markkinaosuuden kasvattamiseen. Sehän on malliesimerkki kilpailun vääristymisestä, josta ollaan oltu huolissaan studiohankintojen yhteydessä. Asiasta on enemmän esimerkiksi tällä videolla:

Oletetaan, että tuossa olisi perää niin tilanne on täälläkin selvästi monen mieleen. Mitään monopoliaikeita ei ole tietenkään mielessä vaan pelkästään pelaajan parasta ajatellaan :rolleyes:
 
...

Xboxien saatavuus ei silti ole ihan yksinkertaisesti positiivinen asia. Viime päivinä on osunut silmiini sellainen huhu, että MS olisi hankkinut etuoikeuden piirien ostoon suhteessa Sonyyn, mikä on aika huolestuttavaa kehitystä ja kertoo siitä, miten iso yritys voi käyttää vaikutusvaltaansa markkinaosuuden kasvattamiseen. Sehän on malliesimerkki kilpailun vääristymisestä, josta ollaan oltu huolissaan studiohankintojen yhteydessä. Asiasta on enemmän esimerkiksi tällä videolla:


Valitettavasti itsellenikin tullut samaa kertomusta vastaan Internetin syrjäseuduilla, joten väitteiden luotettavuutta on vaikea arvioida. Toisaalta Microsoftin historian perusteella ei olisi lainkaan yllätys. Valtavat toimijat kun eivät muutenkaan jätä asioita sattuman varaan. En itse laittanut asiasta aiemmin viestiä, kun täällä ollaan niin Microsoftiin päin kallellaan. Pääasia että saadaan maksaa kuukausimaksua peleistä ja liputtaa maailman arvokkaimpia yrityksiä altavastaajana.
 
Ylös Bottom