Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

"Äänettömiä" konsoleita lienee ihan turha toivoa. Tehosta syntyy aina ääntä, oli sitten kyse pelikonsoleista tai vaikka autoista. Kannattaa jo hyvissä ajoin asennoitua siihen, että sitä suhinaa ja puhinaa tulee kuulumaan ihan kaikkien valmistajien laitteista.

Microsoft on ainakin luvannut, että tuleva Xbox Series X on yhtä hiljainen kuin Xbox One X -ja tähän on helppo uskoa, koska ollaan nähty Xbox Series X:n ulkoasu ja jäähdytysratkaisu.
 
"Äänettömiä" konsoleita lienee ihan turha toivoa. Tehosta syntyy aina ääntä, oli sitten kyse pelikonsoleista tai vaikka autoista. Kannattaa jo hyvissä ajoin asennoitua siihen, että sitä suhinaa ja puhinaa tulee kuulumaan ihan kaikkien valmistajien laitteista.
Tottakai niin kauan kun laitteessa on pyörivä tuuletin niin suhinaa syntyy. Silti hyvä että on lähdetty hakemaan vähän käyttäjäystävällisempää äänen tasoa.

Eikö Mark Cerny itsekin myöntänyt siinä monologissaan että PS4 on aika äänekäs?
 
Microsoft on ainakin luvannut, että tuleva Xbox Series X on yhtä hiljainen kuin Xbox One X -ja tähän on helppo uskoa, koska ollaan nähty Xbox Series X:n ulkoasu ja jäähdytysratkaisu.

Hiljainen ja äänetön ovat kaksi ihan eri asiaa. Hiljainen on vieläpä subjektiivinen näkemys, joka riippuu kuuntelijasta. Kyllä se jäähdytysilma sieltä Boksinkin tornista tulee ulos puhisemaan. Se on sitten eri juttu, kuuluuko se siihen sohvalle asti vai ei.

Konsolien äänekkyys tulee myös riippumaan kohtuullisen suuresti siitä, mihin sen laitteen asettaa. Mitä suljetumpi taso, tai mitä useampia pintoja/seinämiä, mihin se poistoilma pääsee osumaan, niin sitä suurempi "meteli" ja resonanssi.
 
Mitä suljetumpi taso, tai mitä useampia pintoja/seinämiä, mihin se poistoilma pääsee osumaan, niin sitä suurempi "meteli" ja resonanssi.
Onneksi uuden Xboxin saa pystyyn tv-tason päälle sijoittamalla puhaltamaan niin ettei poistoilma osu mihinkään. Lisää hiljaisuutta entisestään.

Uskon että äänenvoimakkuus on otettu huomioon myös PS5:n jäähdytystä suunniteltaessa miksi ei olisi?
 
Hiljainen ja äänetön ovat kaksi ihan eri asiaa. Hiljainen on vieläpä subjektiivinen näkemys, joka riippuu kuuntelijasta. Kyllä se jäähdytysilma sieltä Boksinkin tornista tulee ulos puhisemaan. Se on sitten eri juttu, kuuluuko se siihen sohvalle asti vai ei.

Mikäli se on yhtä hiljainen kuin Xbox One X niin ei varmastikaan kuulu sohvalle asti. Tällä hetkellä Xbox One X on metrin päässä ja "äänekkyyttä" on vaikea havaita.
 
Toisaalta jos katsotaan PS4 Pro vs. Xbox One X niin boxihan on pleikkaria tehokkaampi, pienempi ja hiljaisempi. Eli kyllä sitä rautataitoa löytyy mikkikseltäkin.

Muutenkin erittäin hyvä että uusi Xbox on tehty nimenomaan hyvin tuulettuvaksi ja äänettömäksi. Toivottavasti tätä on myös PS5. Yhtäkään PS4 kaltaista suihkuturbiinia en tv-tasooni enää haluaisi.

Jep nimenomaan, siis kyllähän Microsoftin track record on kiistatta erinomainen, mitä tulee tähän jäähdytys ja sen tuottamaan äänisaasteeseen. Sen näkee, korjaan kuulee sokea Reettakin. Oma Limited edition Xbox One S on esimerkiksi sitä luokkaa hiljainen, että seisaaltaan et ääntä edes kuule, vaan pitää kumartua ja melkein laittaa korva laitteeseen kiinni jos haluat jotain vienoa puhinaa todeta. Xbox-logo valosta onneksi voi todeta, että onko laite päällä vaiko kiinni.

Xbox One X ei ole aivan niin eliittiä sattuneista syistä, siellä on muskeleita maailman tehokkaimman pelikonsolin verran. Mutta voi sitäkin hiljaiseksi kutsua, sen kyllä kuulee mutta jos pelipaikka on vaikkapa parin metrin päässä ei sinne juuri mitään kuulu. Ei ainakaan sillä tavalla, että häiritsisi pelaamista toisin kuin tyypillisen PS4 Pro yksilön kanssa. Kävin just taannoin testaamassa kaverilla Warzonea Plesellä, soundbariin oli laitettava volumea kesken pelin että kuulin edes jotenkin lähellä hiippailevat vihut. Oli aika outo kokemus sinänsä, en muista että olisin ikinä ennen joutunut toimimaan tuolla tavalla konsolin puhinan takia.

Tämä ei ole huhua, eikä spekulointia vaan aika faktaa että ainakin Microsoftin konsoli on ihanan hiljainen taaskin. Se varmistui sinä päivänä kun konsolin design paljastettiin. Toivottavasti myös Plesepelaajat pääsevät pois suihkuturbiinien kierteestä, nähtäväksi vai pitäisikö sanoa että kuultavaksi jää...
 
Viimeksi muokattu:
En huolestuisi liikaa siitä ettei uutta pleikkaria ole esitelty vielä kaiken maailman kissanristiäisissä yleisölle eikä edes Jim Ryanin ole vielä raportoitu päässeen laitteen kanssa kotiin kylvylle.

59c8ac79-781e-40cb-89yj57.jpeg

Its already been corroborated by Matt in DF thread that MS has been more open to public while Sony has been more open to developers. There's nothing wrong with Schreir's tweet.

Eikö sen nyt pitäisi olla ihan lupaava merkki, että devit ovat päässeet pleikalla leikkimään jo siinä määrin, että hypettävät sitä sosiaalisessa mediassa asti. Vähän vaikea uskoa pleikan vuonna 2015 alkaneen kehityksen olevan nyt jotenkin kriisissä kerta Windows Centralin ukot näin höpisee.

Eiköhän tässä nyt ole vain niin, että Sony haluaa julkistaa Applen ja muiden elektroniikkajättien tapaan laitteensa ulkonäön, hinnan ja loputkin ominaisuuksista samassa tilaisuudessa. Ainakin omaan korvaan kuulostaa uskottavammalta kuin joku viime hetkillä kehkeytynyt kriisi jäähdytyksen suhteen.
 
Jep nimenomaan, siis kyllähän Microsoftin track record on kiistatta erinomainen, mitä tulee tähän jäähdytys ja sen tuottamaan äänisaasteeseen. Sen näkee, korjaan kuulee sokea Reettakin.

No tämähän oikeastaan alleviivaa pointtini, äänettömyys tai jäähdytys ei juurikaan vaikuta ostopäätökseen. Tällä hetkellä ylivoimaisesti äänekkäin konsoli mulla on ps2, joka on eniten myydyin konsoli.

Omalla kohdallani xbox 360 on osoittautunut toistaiseksi ainoaksi joka on hajonnut kahdessa ja puolessa vuodessa lämpöongelmiin (RRoD). Track recordin kiistaton erinomaisuus tarkoittanee että minulla on vain käynyt äärettömän huono tuuri.

Sonyn ps2 muuten kesti 20 vuotta js psx 23 vuotta ennenkuin molempiin alkoi ilmaantua cd lukuongelmia. Dreamcastissa on kans pieniä lukuongelmia. Toistaiseksi pisimpään kestäneet konsolini, kunnes uudemmat mahdollisesti saavuttavat saman käyttöiän.
 
No tämähän oikeastaan alleviivaa pointtini, äänettömyys tai jäähdytys ei juurikaan vaikuta ostopäätökseen. Tällä hetkellä ylivoimaisesti äänekkäin konsoli mulla on ps2, joka on eniten myydyin konsoli.

Omalla kohdallani xbox 360 on osoittautunut toistaiseksi ainoaksi joka on hajonnut kahdessa ja puolessa vuodessa lämpöongelmiin (RRoD). Track recordin kiistaton erinomaisuus tarkoittanee että minulla on vain käynyt äärettömän huono tuuri.

Sonyn ps2 muuten kesti 20 vuotta js psx 23 vuotta ennenkuin molempiin alkoi ilmaantua cd lukuongelmia. Dreamcastissa on kans pieniä lukuongelmia. Toistaiseksi pisimpään kestäneet konsolini, kunnes uudemmat mahdollisesti saavuttavat saman käyttöiän.

Puhutaanko hetki Commodore 64 tasavallan tietokoneesta? Se oli hiljainen :D No ei puhuta, hei Xbox 360 julkaistiin vuonna 2005, nyt on 2020. Kaikkihan sen tietää, että Xbox 360 oli paska konsoli lähteissä mitä tulee näihin jäähyihin. Jopa niin huono, että minäkin haksahdin useammaksi vuodeksi PS3 konsoliin, oli parempi siinä mielessä vaikka huonompi konsoli näistä kahdesta olikin. Multiplattarit oli about järjestänsä Xboxilla parempia.

Mutta niinkuin nokkelimmat varmaan hoksasikin, tarkoitan hyvällä trackrecordilla Xbox One, Xbox One S, Xbox One X pelikojeita. Noh, ei ne 360 konsolin viimeisimmät rautarevisiotkaan huonoja ollut. Itseasiassa palasin takaisin Xbox leiriin Xbox 360 Slim Gears 3 bundlen kanssa, oli hyvä konsoli (ja hiljainen) ja pirun hyvä peli myös! 7 vuoden käytön jälkeen lähti seuraavalle omistajalle.

Saattaapi olla, että nimenomaan tuota 360 fiaskoa voidaan pitää lähtölaukausena Mikkiksellä sille, että aletaan muuten tästä lähtien tekemään tämä osuus ihan viimesen päälle! Siinä otettiin varmastikin opikseen ihan kunnolla, eli seurasi siitä sitten hyvääkin ja nyt nautimme sitä hedelmää. Aivan uskomaton käänne, tunnen paljon Xbox pelaajia (kymmeniä) Yhdellä_ei_mennyt 360 julkkariboksi huoltoon. Yhdellä kaverilla kävi jotain 7 kertaa!!!? Nyt Xbox One aikana tästä about samasta porukasta yhdelläkään ei ole mennyt konsoli huoltoon. Itselleni on osunut tyhjä arpa ja X käynyt huollossa. Erittäin hyvää parannusta on ollut havaittavisa Mikkiksen rautasuunnitteluosastossa.

Mitä tulee tuohon, että "ei vaikuta ostopäätökseen vaikka Playstation pelikonsolit on tunnettuja suihkuturbiiniäänestä" niin mainitsit siitä jo aiemmassa viestissä. Hyvä sulle, mutta tosiaan jos otetaan vähän isompi otanta niin lähtökohtaisesti suuri massa ei tykkää fööneistä TV-tasossa. Erittäin iso valtti Mikkikselle tämä(kin) ominaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sen nyt pitäisi olla ihan lupaava merkki, että devit ovat päässeet pleikalla leikkimään jo siinä määrin, että hypettävät sitä sosiaalisessa mediassa asti. Vähän vaikea uskoa pleikan vuonna 2015 alkaneen kehityksen olevan nyt jotenkin kriisissä kerta Windows Centralin ukot näin höpisee.
Yhtälailla Xbox Series X kehitys on alkanut ajoissa eli ei ole ollut mitään kiirettä. Katso ja kuuntele tästä eilen julkaistu Xbox-pomon haastis.




Lisäksi mitä nyt Twitterissä seurannut tuon Jason mikälie toimintaa, niin aikamoisen Sony fanboy-moodin vetänyt päälle viimeaikoina. Blokannut siellä mm. jopa tavallisia Twitter-käyttäjiä jotka ovat kommentoineet positiivisesti Xboxia hänen pleikkari-postauksissaan. Aivan sama mikä toimittaja hän on, niin ei kovin uskottavaa toimintaa. Muutenkin tuo koko ajan esiin pelkkää Sonyn tuotetta joten puolueellinen ukkeli.

En huolestuisi liikaa siitä ettei uutta pleikkaria ole esitelty vielä kaiken maailman kissanristiäisissä yleisölle
Missä kissanristiäisissä Microsoft on esitellyt konsoliaan? Ovat olleet erittäin selkeitä viestinnässään eivätkä jätä sijaa kaikenmaailman huhuille. Sonyltä puolestaan nähty Mark Cernyn unettava luento, joka herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Ei mikään ihme että huhuja PS5 ongelmista syntyy kun siellä pomo toisensa jälkeen jättänyt laivan eikä konsolia näy eikä kuulu. Tänä vuonna julkaistavat PS4 pelit eivät enää ole hyvä syy lykätä konsolin esittelyä kun niistäkin suurin on jo siirretty hamaan tulevaisuuteen.

Tähän asti next geniin lähtö ei ole ollut Sonyn voittokulkua, eikä sitä sellaiseksi saa tässä vaiheessa mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
"Äänettömiä" konsoleita lienee ihan turha toivoa. Tehosta syntyy aina ääntä, oli sitten kyse pelikonsoleista tai vaikka autoista. Kannattaa jo hyvissä ajoin asennoitua siihen, että sitä suhinaa ja puhinaa tulee kuulumaan ihan kaikkien valmistajien laitteista.
Xsx testattiin digital foundry koko päivä ja eikö siinä sanottu ettei kuumene eikä pidä ääntä.
 
Minulla ei ole pitkään aikaan ollut kovasti ääntä pitäviä konsoleita. Dreamcast piti melkoista möykkää, varsinkin levyä lukiessaan, samoin ensimmäinen Xbox, jonka tuulettimista tuli melko tasaista voimakasta huminaa, joka oli moninkertaista nykyisiin verrattuna. Xbox 360:n ensimmäiset versiot olivat myös äänekkäitä, uusimmat taisivat olla lähes äänettömiä. Suurin syyllinen vanhojen konsolien meteliin on kyllä sahaava optinen asema ja metelin määrä väheni myös Xbox 360:lla selkeästi sitten kun pelit pystyi asentamaan kiintolevylle.

Xbox one S:n kanssa ääniin kiinnitin välillä huomiota, varsinkin, jos se joutui kovaan rasitukseen, PS4 S on ollut lähes äänetön, Xbox one X:n tuuletin pitää ärsyttävää tasaista tuhinaa, jos on liian lämpimässä, esim. kesällä. Muuten on kaikkein hiljaisin konsoli kokemusteni mukaan. Konsolien äänekkyys ei kyllä haittaa muuta kuin elokuvia katsellessa. Pelatessa on muutakin tekemistä kuin kuunnella laitteen möykkäämistä varsinkin kun ne nykyään tuntuvat olevan paljon hiljaisempia kuin ennen. Elokuvakäytössäkin kaikki tämän sukupolven konsolit ovat kelvanneet minulle ihan hyvin eikä erillisiä soittimia ole tullut käytettyä juuri lainkaan.
 
Vaikka konsolin hiljaisuus/äänekkyys onkin joillekin ilmeisen tärkeä asia, menneiden muistelu ei suoranaisesti tuohon tähän mitään keskusteluun mitään lisäarvoa.

Ja tulevien konsoleiden tuuletinmelulla spekulointikin on aika tyhjää puhetta loppujen lopuksi, ennen kuin on saatu kummankin valmistajan lopulliset myyntiversiot testiin.
 
Yhtälailla Xbox Series X kehitys on alkanut ajoissa eli ei ole ollut mitään kiirettä. Katso ja kuuntele tästä eilen julkaistu Xbox-pomon haastis.




Lisäksi mitä nyt Twitterissä seurannut tuon Jason mikälie toimintaa, niin aikamoisen Sony fanboy-moodin vetänyt päälle viimeaikoina. Blokannut siellä mm. jopa tavallisia Twitter-käyttäjiä jotka ovat kommentoineet positiivisesti Xboxia hänen pleikkari-postauksissaan. Aivan sama mikä toimittaja hän on, niin ei kovin uskottavaa toimintaa. Muutenkin tuo koko ajan esiin pelkkää Sonyn tuotetta joten puolueellinen ukkeli.


Missä kissanristiäisissä Microsoft on esitellyt konsoliaan? Ovat olleet erittäin selkeitä viestinnässään eivätkä jätä sijaa kaikenmaailman huhuille. Sonyltä puolestaan nähty Mark Cernyn unettava luento, joka herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Ei mikään ihme että huhuja PS5 ongelmista syntyy kun siellä pomo toisensa jälkeen jättänyt laivan eikä konsolia näy eikä kuulu. Tänä vuonna julkaistavat PS4 pelit eivät enää ole hyvä syy lykätä konsolin esittelyä kun niistäkin suurin on jo siirretty hamaan tulevaisuuteen.

Tähän asti next geniin lähtö ei ole ollut Sonyn voittokulkua, eikä sitä sellaiseksi saa tässä vaiheessa mitenkään.

Varmasti on Microsoftillakin aloitettu kehitystyö hyvissä ajoin. Ehkäpä jopa vielä aikaisemmin kuin Sonylla kun oli Microsoftilla hyvissä ajoin selvillä minkälainen tästä genistä kehkeytyy. Pistettiin sitten kaikki resurssit ajoissa tulevaisuuteen. Sony vuorostaan hoitelee tämän genin kunnialla loppuun ja tulee hieman perässä ilmoituksien kanssa Microsoftiin verrattuna.

Pelipuolellahan eroa ilmoituksissa ei käytännössä ole kahden valmistajan välillä vaan kaikesta avoimuudesta huolimatta hyvin vähän olemme tähän mennessä nähneet mitään virallista gameplayta Halosta saatika Hellblade 2:sta. Digital Foundrykaan ei tahtonut uskoa Hellblade 2 traileria aivan pelkäksi engine demoksi. Halosta erityisesti olisi mielenkiintoista saada jotain pelikuvaa jos se puolen vuoden päästä aiotaan ulos puskea. Peli kumminkin julkaistiin lähes 2v sitten jo.

Ja en nyt jaksa edes lähteä tuohon naurettavaan "Jason Scheier ja ResetEra on Sonyn fanipoikia ja epäoikeudenmukaisesti kritisoivat Microsoftia"-settiin mukaan jota nähnyt parin kaverin suusta täällä. Se, että pleikkari kiinnostaa ja sitä kautta ansaitsee enemmän palstatilaa kuin Xbox, ei tee tästä mitenkään epäreilua tilannetta.

Jos tietäisit Schreieriä ja hänen track recordia, tietäisit hänen olevan käytännössä pelialan tärkein ja luotettavin insider joka on ihan tämänkin vuoden puolella on nostattanut haloon Sonyn Naughty Dog-studion kohteluista työntekijöitään kohtaan. Voin kertoa, että yksikään Sonyn fanipoika jonka ainut tavoite on pitää hyvät välit PlayStationiin, ei ikimaailmassa olisi ensimmäinen reportteri joka tuosta kirjoittaa ja avaa hanat tälle epämukavalle keskustelulle Sonyn kannalta.

Ja pahoittelut väsyneestä kissanristiäis-viestistäni. Kunhan huulta heitin. ;)
 
Varmasti on Microsoftillakin aloitettu kehitystyö hyvissä ajoin. Ehkäpä jopa vielä aikaisemmin kuin Sonylla kun oli Microsoftilla hyvissä ajoin selvillä minkälainen tästä genistä kehkeytyy. Pistettiin sitten kaikki resurssit ajoissa tulevaisuuteen. Sony vuorostaan hoitelee tämän genin kunnialla loppuun ja tulee hieman perässä ilmoituksien kanssa Microsoftiin verrattuna.

Pelipuolellahan eroa ilmoituksissa ei käytännössä ole kahden valmistajan välillä vaan kaikesta avoimuudesta huolimatta hyvin vähän olemme tähän mennessä nähneet mitään virallista gameplayta Halosta saatika Hellblade 2:sta. Digital Foundrykaan ei tahtonut uskoa Hellblade 2 traileria aivan pelkäksi engine demoksi. Halosta erityisesti olisi mielenkiintoista saada jotain pelikuvaa jos se puolen vuoden päästä aiotaan ulos puskea. Peli kumminkin julkaistiin lähes 2v sitten jo.

Ja en nyt jaksa edes lähteä tuohon naurettavaan "Jason Scheier ja ResetEra on Sonyn fanipoikia ja epäoikeudenmukaisesti kritisoivat Microsoftia"-settiin mukaan jota nähnyt parin kaverin suusta täällä. Se, että pleikkari kiinnostaa ja sitä kautta ansaitsee enemmän palstatilaa kuin Xbox, ei tee tästä mitenkään epäreilua tilannetta.

Jos tietäisit Schreieriä ja hänen track recordia, tietäisit hänen olevan käytännössä pelialan tärkein ja luotettavin insider joka on ihan tämänkin vuoden puolella on nostattanut haloon Sonyn Naughty Dog-studion kohteluista työntekijöitään kohtaan. Voin kertoa, että yksikään Sonyn fanipoika jonka ainut tavoite on pitää hyvät välit PlayStationiin, ei ikimaailmassa olisi ensimmäinen reportteri joka tuosta kirjoittaa ja avaa hanat tälle epämukavalle keskustelulle Sonyn kannalta.

Ja pahoittelut väsyneestä kissanristiäis-viestistäni. Kunhan huulta heitin. ;)
Ei sentään pahoitella tarvitse.

Mitä tuohon Jason Schreieriin tulee niin en ole kaveria seurannut muuten kuin näitä esiin tulleita kommentteja viime aikoina. Ensivaikutelma on se että Mark Cernyn puheen jälkeen tehnyt damage controllia pleikkarille. Mutta tämä siis perustuu ihan Twitterissä esiintyneeseen kommentointiin joten varmaa ihan hevonkukkua siinä mielessä, myönnettäköön :D
 
Ei sentään pahoitella tarvitse.

Mitä tuohon Jason Schreieriin tulee niin en ole kaveria seurannut muuten kuin näitä esiin tulleita kommentteja viime aikoina. Ensivaikutelma on se että Mark Cernyn puheen jälkeen tehnyt damage controllia pleikkarille. Mutta tämä siis perustuu ihan Twitterissä esiintyneeseen kommentointiin joten varmaa ihan hevonkukkua siinä mielessä, myönnettäköön :D
Varmaan on vain ollut paljon enemmän tarvetta harrastaa damage controlia pleikkarin suhteen, kun herra ennen speksien julkaisuakin puhui siitä kuinka devit ovat hänelle puhuneet konsolien olevan tasaväkisiä ja PS5 jopa suoriutuvan paremmin tietyissä tehtävissä. Sitten kun ihmiset ovat pelkkiä teraflopseja tuijotelleet ja kyselleet häneltä miksi valehtelit konsolien olevan tasaväkisiä vaikka Series X:ssä enemmän GPU-tehoja. Sitten on jouduttu selittelemään miksi teraflopsit eivät merkkaa automaattisesti loistavaa suorituskykyä ja kuinka pelien optimointiprosessiin kuuluu paljon muutakin mitä pelkistä teraflopseista saa irti.

En nyt oikeastaan ole seuraillut mitä kaikkea herra on Twitterissä kirjoitellut, mutta ne missä on puhunut PS5, tuntuu olevan kaikki yhteydessä siihen kun herran väittämiä vääristellään ja väitetään hänen valehdelleen konsolien tasaväkisyydestä. Käsittääkseni hänen kantansa ei ole muuttunut vaan edelleen luottaa devien puheisiin jossa konsolit ovat yksinoikeuspelejä lukuunottamatta käytännössä identtisiä suorituskyvyltään.
 
Varmaan on vain ollut paljon enemmän tarvetta harrastaa damage controlia pleikkarin suhteen, kun herra ennen speksien julkaisuakin puhui siitä kuinka devit ovat hänelle puhuneet konsolien olevan tasaväkisiä ja PS5 jopa suoriutuvan paremmin tietyissä tehtävissä. Sitten kun ihmiset ovat pelkkiä teraflopseja tuijotelleet ja kyselleet häneltä miksi valehtelit konsolien olevan tasaväkisiä vaikka Series X:ssä enemmän GPU-tehoja. Sitten on jouduttu selittelemään miksi teraflopsit eivät merkkaa automaattisesti loistavaa suorituskykyä ja kuinka pelien optimointiprosessiin kuuluu paljon muutakin mitä pelkistä teraflopseista saa irti.

En nyt oikeastaan ole seuraillut mitä kaikkea herra on Twitterissä kirjoitellut, mutta ne missä on puhunut PS5, tuntuu olevan kaikki yhteydessä siihen kun herran väittämiä vääristellään ja väitetään hänen valehdelleen konsolien tasaväkisyydestä. Käsittääkseni hänen kantansa ei ole muuttunut vaan edelleen luottaa devien puheisiin jossa konsolit ovat yksinoikeuspelejä lukuunottamatta käytännössä identtisiä suorituskyvyltään.

Tätäkään asiaa monet eivät pysty uskomaan: teraflopsit kertovat paljonkin jos puhutaan samasta arkkitehtuurista, jota Xbox Series X ja Playstation 5 hyödyntävät. Periaatteessa molemmilla konsoleilla on samat osat, paitsi että Microsoft voittaa kaikissa luvuissa paitsi SSD:n kohdalla - tällöin voi olettaa (ja jopa varmaksi sanoa), että suorituskyvyllisesti Xbox Series X tulee pärjäämään Playstation 5:sta paremmin. SSD on Playstationin ainoa etu raudassa ja nyt ihmiset kuvittelee, että se määrittelee koko ensi sukupolven, vaikka todelliset hyödyt tullaan näkemään todennäköisesti ainoastaan Sonyn yksinoikeuksissa. Eikä myöskään Xbox Series X:n SSD mikään mopo ole, silläkin saa latausnopeuksia pienemmiksi ja yksityiskohtaisempia maailmoja.

Nyt jostain syystä ihmiset haluavat kuvitella, että 10 teraflopsia onkin suorituskykyisempi kuin 12 teraflopsia. Esimerkiksi Killzone 2:n pelisuunnittelija Chris Grannell kertoo Xbox Series X:n konsolin edun olevan mittava vrt. Playstation 5:een, eli yhtä lailla devit kehuvat myös Series X:ää.
 
Varmasti on Microsoftillakin aloitettu kehitystyö hyvissä ajoin. Ehkäpä jopa vielä aikaisemmin kuin Sonylla kun oli Microsoftilla hyvissä ajoin selvillä minkälainen tästä genistä kehkeytyy. Pistettiin sitten kaikki resurssit ajoissa tulevaisuuteen. Sony vuorostaan hoitelee tämän genin kunnialla loppuun ja tulee hieman perässä ilmoituksien kanssa Microsoftiin verrattuna.

Hmm, mielenkiintoinen näkökulma. En jaksa tarkastaa, mutta mutulla väittäisin, että XGS:sältä on tulossa ulos enemmän pelejä tänä vuonnä kuin Sonyn studioilta. Myös näille vanhoille koneille.

Miten tämä MS:sän kaikkien resurssien laitto tulevaisuuten on mielestäsi näkynyt? Ja miten tilanne vertautuu esimerkiksi Sonyyn?
 
Tätäkään asiaa monet eivät pysty uskomaan: teraflopsit kertovat paljonkin jos puhutaan samasta arkkitehtuurista, jota Xbox Series X ja Playstation 5 hyödyntävät. Periaatteessa molemmilla konsoleilla on samat osat, paitsi että Microsoft voittaa kaikissa luvuissa paitsi SSD:n kohdalla - tällöin voi olettaa (ja jopa varmaksi sanoa), että suorituskyvyllisesti Xbox Series X tulee pärjäämään Playstation 5:sta paremmin. SSD on Playstationin ainoa etu raudassa ja nyt ihmiset kuvittelee, että se määrittelee koko ensi sukupolven, vaikka todelliset hyödyt tullaan näkemään todennäköisesti ainoastaan Sonyn yksinoikeuksissa. Eikä myöskään Xbox Series X:n SSD mikään mopo ole, silläkin saa latausnopeuksia pienemmiksi ja yksityiskohtaisempia maailmoja.

Nyt jostain syystä ihmiset haluavat kuvitella, että 10 teraflopsia onkin suorituskykyisempi kuin 12 teraflopsia. Esimerkiksi Killzone 2:n pelisuunnittelija Chris Grannell kertoo Xbox Series X:n konsolin edun olevan mittava vrt. Playstation 5:een, eli yhtä lailla devit kehuvat myös Series X:ää.
Painosanalla paljonkin? Ei kumminkaan kaikkea? Olemme siis samaa mieltä?

En nyt tietenkään devi ole, mutta uskoisin pelien optimointiin liittyvän paljon muutakin kuin se minkä verran teraflopseja on teoriassa käytettävissä. Ei ne teraflopsit kumminkaan joka pelissä automaattisesti käänny isommaksi framerateksi tai edes resoluutioksi (ellet nyt parempaa kuin 4k telkkaria omista). Aika monta esimerkkiä kumminkin löytyy peleistä jotka ovat teoriassa tehokkaammalla konsolilla toimineet ainoastaan yhtä hyvin tai jopa huonommin tiettyjen prioriteettien takia.

Edelleen puhuin vain siitä mitä devit ovat Schreierille puhuneet konsoleiden suorituskykyeroista. Itse uskon hyvin harvan SeX-pelin pyörivän huonommin kuin PS5, mutta uskon myös monen pettyvän kun odotti 2 teraflopsin tuovan 4k60fps vs 1440p60FPS tyylistä eroa suorituskyvyssä.
 
Edelleen puhuin vain siitä mitä devit ovat Schreierille puhuneet konsoleiden suorituskykyeroista. Itse uskon hyvin harvan SeX-pelin pyörivän huonommin kuin PS5, mutta uskon myös monen pettyvän kun odotti 2 teraflopsin tuovan 4k60fps vs 1440p60FPS tyylistä eroa suorituskyvyssä.
Mietin PS3 ja Xbox 360 aikakautta jolloin käytännössä kaikki multiplattarit tehtiin Xboxille ja pleikkari sai sitten porttauksen, joka oli kehnompi versio. Tällöin toki PS3:n hankala arkkitehtuuri vaikutti tuohon. Sitten tuli PS4 ja Xbox One, ensin mainitulla tehoetu. Silloinhan Xboxi teilattiin maanrakoon mm. heikomman tehonsa takia, ja olihan ne pelit paremman näköisiä PS4:llä. "Tehoversiot" näistä sitten taas käänsi homman päälaelleen.

Pointtina siis se että konsolin teho on aina jotenkin näkyny noissa monialustapeleissä. Ei kovin isoina eroina, mutta identtisiä ne eivät ole olleet. Suurin osa peliajasta menee muiden pelien kuin exclujen parissa joten tottakai isolle 4K ruudulle haluaa syöttää sitä parasta kuvaa.

Yksinoikeudet sitten tietenkin täyttä silmäkarkkia molemmilla alustoilla. Niissä käytössä molempien konsoleiden vahvuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom