Etteköhän te maksa sitä Gamepassia oli tilanne mikä hyvänsä?
Minä ainakin maksan ylipäätään mistään vain jos palvelu/tuote miellyttää ja sama pätee myös Game Passiin. Ei minua ainakaan kukaan pakota maksamaan Game Passista. Olen maksava asiakas, koska näen, että palvelu vastaa minun tarpeita. Juuri nyt näen saavani rahalle erittäin hyvää vastinetta ja Passin backlog on mallia 100+ peliä, joka odottaa sitä ihmettä, että minulla olisi aikaa pelata enemmän. Jos joskus kuitenkin kävisi niin, että palvelun taso ei enää vastaisi hintaa, niin en jatkaisi maksavana asiakkaana.
Missä ja miten Sony on nostanut hintoja ja laskenut laatua?
Markkinajohtaja Sony on tosiaan nostanut tässä sukupolvessa peliensä ja konsoliensa hintoja. Laatu on toissijainen argumentti, eikä sen määrittäminen ole yksiselitteistä ja mitenkään objektiivista, mutta kuluttajan näkökulmasta tottakai hinnan ja laadun pitää kohdata.
Sony tosiaan lobbaa vahvasti tällä hetkellä eri kilpailuviranomaisia ympäri maailmaa ja yrittää estää Microsoftin ja Activision-Blizzardin väliset kaupat. Yksi paljastuneista argumenteista oli, että kuluttajalle Activision-Blizzard kaupat olisivat haitaksi, koska Microsoft voisi vahvemmassa markkina-asemassa nostaa hintojaan, mikä on tietenkin hauskaa juuri siksi, että tämähän on sivu suoraan juuri Sonyn kirjasta. Japanilainen teknologiajätti siis argumentoi viranomaisille, että kuluttajille ei ollut hyväksi, että he itse nostivat hintoja.
Yhdysvaltain markkinoilla on tervein kilpailuasetelma Nintendon, Microsoftin ja Sonyn välillä, eikä siellä Sony nostanut konsolinsa hintaa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miltä terve kilpailuasetelma näyttää meidän kuluttajien kannalta.
Itse koen saavani vuosi vuodelta parempia pelejä ja palveluja sekä ominaisuuksia vuosi vuodelta.
Mahtavaa, olen samaa mieltä Switchin sekä Xboxin tarjonnasta ja tätähän me kaikki halutaan kaikilta eri firmoilta, eikö niin? Ei meitä kukaan pakota ostamaan mitään, eikä meidän tarvitse ostaa mitään, josta me kuluttajat emme koe saavamme meidän roposiemme arvoista laatua. Mahdollisimman tasaväkiset markkinat varmistaa, että näin on myös jatkossa.
Kilpailu on nimenomaan meille asiakkaille hyväksi, vaikka Sony ei samaa mieltä olisikaan.
Eikä Spencerkään mitään ikuisuuksia ole lupaillut vaan nimenomaan todennut, että ikuisuus on sopimusaikana mahdottumuus ilmiselvistä syistä.
Se tottakai on ja 10 vuoden sopimus on aivan järkyttävän iso raamattu, jonka kirjoittaminen varmasti vie/vei tuhansia työtunteja asianajajilta, eikä senkään jälkeen ole varmaa kestääkö se vettä ja kattaako se kaikkia mahdollisia tapahtumakulkuja.
Ja samaan aikaa 10 vuotta on totta tosiaan "ikuisuus" tällä alalla ja antaa kyllä mahdollisuuden Sonylle rakentaa itselleen uuden markkinointisuhteen toiseen kolmannen osapuolen FPS-järkäleeseen tai jopa tehdä esimerkiksi heidän ostaman Bungien kanssa kokonaan uuden GAAS-tuotteen meille kuluttajille tahkottavaksi. Ja kuka tietää, ehkä 10 vuoden päästä ja seuraavassa konsolisukupolvessa Call of Duty ei enää kiinnosta ketään. Ei sekään missään nimessä olisi yllätys.