Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Microsoft tosiaan alkoi konsolipelaajilta nyhtämään verkkopelaamisesta rahaa ensimmäisenä ja Sony itse asiassa tarjosi vastaavasti kokonaisen laitesukupolven ajan pidempään, Playstation 3:n ajan, verkkopelaamisen vielä ilmaiseksi. Se oli sellainen 6-7 vuoden aikajana siinä, kun Sony osoitti 'hyväntekeväisyyttä' pelaajien suuntaan samalla, kun Microsoft toi uuden 'veron'/maksun pelaajien maksettavaksi. Tuona aikana Pleikkarilla pelaavat säästivät aika monta satasta ihan puhdasta rahaa verrattuna Microsoftin maksuja maksaneisiin.
Kyllä, Microsoft laskutti verkkopelaamisesta. Maksoi silloin vuosi sen 60 euroa kun Live tuli. Ja maksoin itse ihan mielelläni siitä. Koska ei tuohon aikaan Xboxin ja Pleikkarin nettipelaaminen ollut edes verrattavissa. Yritin useasti pleikkarilla pelata jotain nettipeliä, mutta aina palasin takaisin Xbox Liveen koska se ympäristö vain toimi paljon, paljon paremmin. Onneksi nykyään myös pleikkarilla nettipelaaminen toimii, mutta tuohon aikaan oli kuin olisi verrannut Ferraria Ladaan.
 
Ippe ei ilmeisesti halua, että pelinkehittäjät saa voita leivän päälle, vaan joutuu kuivia leivänpäätyjä syömään. Se ei todellakaan meinaa sitä, että jos peli maksaa 80€, niin Sony vie siitä 79€. Kaikki muut hinnat ilmeisesti saa nousta, mutta pelien ei.
Kun olisikin tuosta kyse. Vaan ei ole. Sony haluaa pitää vaikeassa maailmantilanteessa tuotot yhtä hyvinä kuin ne ovat olleet ennenkin. Ja nimenomaan omistajia ja johdon bonuksia siinä silloin ajatellaan. Ei Sony ole lähelläkään kuvailemaasi tilannetta, eli ei siellä olemassaolosta taistella ja kehittäjät saavat kyllä ihan varmasti jatkossakin syödä ihan kunnon voileipää ja vaikka kaviaariakin, jos se sattuu maistumaan.

Juu kyllä, monen oikeasti välttämättömän asian hinta nousee väistämättä tällä hetkellä, mutta pelit ovat viihdettä, joka on todella ylihinnoiteltua jo muutenkin. Sen näkee jo ihan suoraan siitä, miten melkein minkä tahansa pelin hinta laskee jo useita kymppejä muutaman kuukauden kuluttua julkaisusta, eli ilmaahan noissa on ihan helevetisti, ainakin useimmissa peleissä. Lisäksi haetaan vielä kovasti tuottoja DLC:istä ja mikromaksuista.

Toki pelien tekemisen kustannuksetkin ovat nousseet, kun niitä hemmetin isoja AAA-pelejä tehdään, ja aina vaan isommiksi. Mutta tuo on sinänsä epäterve suuntaus, eikä tule loputtomiin jatkumaan, koska vaatii liikaa aikaa ja resursseja ja johtaa näihin nykyajan kovin keskeneräisiin ja bugisiin peleihin. Mitä suurempi peli, sitä enemmän muuttujia, jotka voivat jossain vaiheessa aiheuttaa ongelmia ja ristiriitoja. Niitä ei vain pystytä kaikkia testaamaan ja viilaamaan pois pitkälläkään aikavälillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys!

Mietinnässä on, ostanko PS5:n vihdoinkin. Haluaisin siihen liittyen kysyä, että saako konsolin asetuksista pois käynnistysäänen "beep"? PS4:lla sitä ei ainakaan pois saa kytkettyä.
 
Haluaisin siihen liittyen kysyä, että saako konsolin asetuksista pois käynnistysäänen "beep"? PS4:lla sitä ei ainakaan pois saa kytkettyä.
Ei valitettavasti. Eikä Sony ole ihme kyllä edes keksinyt, että voisi myydä moisen ominaisuuden DLC:nä. Maksaisin ilomielin 5-10 euroa, jos ei noita piippauksia tarvitsisi enää kuunnella. (Oikeasti tietysti haluan, että se tulisi ihan maksuttomana vakio-ominaisuutena kuten Xboxillakin.)
 
Mitä esimerkkejä nostaisit esiin tästä liiallisesta suuruudesta ja määräävästä asemasta? Itse en keksi yhtään.

Kaksi esimerkkiä tulee mieleen ilman sen suurempaa miettimistä.

Sony vastusti pitkään yli laiterajojen tapahtuvaa crossplayta ja kun lopulta markkinajohtaja taipui pelaajien painostuksesta tinkimään tästä politiikasta, niin mukaan tuli crossplay tax.


Perinteisempi tapa käyttää johtavaa markkina-asemaa hyödyksi kuluttajille haitallisesti liittyy ostettuihin yksinoikeuksiin, joilla rajoitetaan kolmannen osapuolen tuotannon saatavuutta kilpailevilla alustoilla. Kun markkinaosuudet ovat mallia 70-30%, niin sen 70% markkinaosuuden alustan on huomattavasti helpompaa ja halvempaa maksaa kolmannen osapuolen sisällöntuottajalle sen 30% markkinan skippaamisesta (ajallisesti tai kokonaan). Jos markkinat olisivat tasaisemmat, niin kolmannen osapuolen voitelu ei olisi niin helppoa ja halpaa.

Tuleeko sinulla muuten mieleen esimerkkejä jolloin merkittävä johtava markkina-asema ja heikentynyt kilpailu on ollut meille kuluttajille hyödyksi? Itse en esimerkkejä tästä kyllä keksi, vaikka kuinka mietin.
 
Kaksi esimerkkiä tulee mieleen ilman sen suurempaa miettimistä.

Sony vastusti pitkään yli laiterajojen tapahtuvaa crossplayta ja kun lopulta markkinajohtaja taipui pelaajien painostuksesta tinkimään tästä politiikasta, niin mukaan tuli crossplay tax.


Perinteisempi tapa käyttää johtavaa markkina-asemaa hyödyksi kuluttajille haitallisesti liittyy ostettuihin yksinoikeuksiin, joilla rajoitetaan kolmannen osapuolen tuotannon saatavuutta kilpailevilla alustoilla. Kun markkinaosuudet ovat mallia 70-30%, niin sen 70% markkinaosuuden alustan on huomattavasti helpompaa ja halvempaa maksaa kolmannen osapuolen sisällöntuottajalle sen 30% markkinan skippaamisesta (ajallisesti tai kokonaan). Jos markkinat olisivat tasaisemmat, niin kolmannen osapuolen voitelu ei olisi niin helppoa ja halpaa.

Tuleeko sinulla muuten mieleen esimerkkejä jolloin merkittävä johtava markkina-asema ja heikentynyt kilpailu on ollut meille kuluttajille hyödyksi? Itse en esimerkkejä tästä kyllä keksi, vaikka kuinka mietin.
Yleisesti ottaen tuosta crossplay on valinnasta seuraa pelkkää pahaa mieltä PS pelaajalle...
 
Kuulostan taas varmaan Xbox-fanipojalta mutta kun oma peliura koki jälleensyntymisen juuri Xbox 360:llä, niin siitä on helppo sanoa omat näkemykset näihin:

Microsoft tosiaan alkoi konsolipelaajilta nyhtämään verkkopelaamisesta rahaa ensimmäisenä ja Sony itse asiassa tarjosi vastaavasti kokonaisen laitesukupolven ajan pidempään, Playstation 3:n ajan, verkkopelaamisen vielä ilmaiseksi. Se oli sellainen 6-7 vuoden aikajana siinä, kun Sony osoitti 'hyväntekeväisyyttä' pelaajien suuntaan samalla, kun Microsoft toi uuden 'veron'/maksun pelaajien maksettavaksi. Tuona aikana Pleikkarilla pelaavat säästivät aika monta satasta ihan puhdasta rahaa verrattuna Microsoftin maksuja maksaneisiin.
Jos puhutaan pelkästä verkkopelaamisesta niin kyllä, MS nyhti massia sellaisesta mistä kilpailija ei. Tosin aika paljon puhuttiin että MS:llä myös verkkotoiminnot oli ihan eri luokassa kuin PS3:lla. Oliko? Pelasin lähinnä X360:llä ja ostin PS3:n vasta kun TloU:n sai 30 eurolla, eli myöhään, joten en kauheasti ehtinyt vertailla niiden nettijuttuja. Ainakin PS3:lla Store oli ihan järkyttävää jumitusta ja ohjainkin ihan järkyttävä kötöstys.

Mutta palataan siihen maksulliseen verkkopelaamiseen. MS toi siihen ne Games with Goldit ja alennukset. Laskin silloin että säästin siinä jo alennusten kautta enemmän mitä maksoin jäsenyydestä. Tämä tietysti vain minun kohdallani mutta kokemus oli, että sain enemmän mitä maksoin. Game Pass jatkaa muuten samaa mutta vielä parempi hinta/laatu-suhde.

Tietysti jos pysytään vain siinä verkkopelaamisessa eikä oteta noita siihen liittyviä seikkoja mukaan, niin tosiaan MS oli selvästi huonompi diili jos piti päästä vain nettiin pelaamaan.

Ja kun rahasta puhutaan, niin tähän loppuun voisi toki vielä muistella ja muistutella siitäkin, kuinka paljon kalliimpia Microsoftin omat lisälaitteet, lisämuistit ja muut vastaavat ovat olleet muihin vastaaviin tuotteisiin verrattuna vähintään sieltä X360:n ajoista asti. Että se siitä 'sympaattisesta Microsoftista' taas. Kyllä kaikki kilpailijat jollain keinoilla pelaajilta ne rahat itselleen kaapivat, vaikka kuinka koittaisikin asiaa muuten selitellä.
Nyt en saa kiinni tästä tai sitten olen liian tarjoushaukka että olisin asiaa huomannut. Ostin kaiken aina mielestäni kovinkin edullisesti mutta toisaalta lisälaitteet taisi jäädä ohjaimiin. Kovalevyt taas päivitin kikkailemalla normaalin kovalevyn pc:llä Xbox-kovoksi.

Sanoisin että ainakin ohjaimet oli muistaakseni paljon halvempia X360:lle mitä PS3:lle, jolle ne maksoivat enemmän vielä silloinkin kun itse sain PS3:n talouteeni.

Kovalevyjen kohdalla olet varmasti oikeassa ja onhan sellainen pakotettu oma standardi aina perseestä. Onneksi sen pystyi kiertämään kun vain vähän käytti ruuvimeisseliä ja luki netistä ohjeita. Ne käyttämäni kovot on vieläkin muuten kunnossa kun ne sai takaisin myös pc-käyttöön. Olkoonkin että se ei MS:n ansiota olekaan mutta koin että se X360:n "ulkoinen" kovalevy oli muuten hyvä idea tiedostojen siirtämistä ajatellen.

Mutta tämä taitaa mennä taas siihen että "mutta muistatko kuka teki silloin näin ja noin" vaikka voisi ihan hyvin puhua ajankohtaisesta asiasta. Uskoisin kuitenkin että nämä maksulliset verkkopelaamiset, Sonyn ohjaimet, MS:n kovot ja muut kritisoitavat on käyty monesti jo läpi. Vai?

Kyllähän se fakta on että Sony oli eturintamassa nyt nostamassa hintoja mutta en minä synninpäästöä muillekaan anna: siellä ne oli haukkana heti nostamassa itsekin kun ensimmäinen kokeili kepillä jäätä. Mutta siinä jää se kysymys, että olisiko joku muu tehnyt samaa eli jos Sony ei olisi ollut siinä eturintamassa niin olisiko joku muu tullut tilalle vai olisiko saatu vielä nauttia aiemmasta hintatasosta? Tuskin kauaa mutta kenties edes jonkin verran pidempään.
 
Xbox on kriisissä, samoin koko MS:n peliosasto kaikkinensa. Tämä kelvoton Redfall-julkaisu saattaa olla ja onkin luultavasti vain jäävuoren huippu. Ensin näitä pelejä hierotaan kehityslimbossa vuosia, sitten julkaisu myöhästyy, ja kun se julkaisu tulee niin tulos näköjään voi olla tuollainen kuin tuo Redfall on, eli ei todellakaan edes keskinkertainen.

Missä ovat kaikki nämä tulevat yksinoikeudet esim. Perfect Dark, Fable, Everwild ja State of Decay 3, joista ei ole kuulunut mitään herran aikoihin. Alkaa jo tuntumaan siltä, että näiden kehityksessä ei tapahdu mitään ja/tai siellä on jotain pahasti vialla.

Tätä ihmettelen eniten, että mihin on unohdettu yksi Xboxin parhaista yksinoikeuspelisarjoista? Gears of War, sen 6. osasta ei ole kuulunut yhtään mitään, en minä ainakaan ole nähnyt enkä kuullut. 5. osa jäi tarinan osalta selkeästi kesken, olisi suuri virhe jättää tämä peli tekemättä, suorastaan anteeksiantamatonta.

Microsoftissa ei selvästikään valvota tarpeeksi Studioidensa tekemisiä, sillä laadunvalvonta tökkii, suunnitelmia ei lyödä lukkoon, on kyseenalaista alkaa muuttamaan jonkin pelin konseptia, kun sitä on jo kehitetty vuosia. Täytyy osata päättää studiokohtaisesti ja pysyä päätöksessä minkälaista peliä ollaan tekemässä. Jotain tehdään isosti väärin jos vuosien kehitystyö heitetään roskakoriin, näin on tehty joidenkin nimikkeiden tapauksessa. Tämä viimeisin tosin pätee muihinkin studioihin kuin vain MS:n studiot.

Lopuksi täytyy vielä todeta, että onko MS:n huomio nyt ollut aivan liiaksi keskittynyt Activision Blizzard -kaupan läpi viemiseen, viimeiset pari vuotta. Kaikki muut asiat tuntuvat jääneen toisarvoisiksi, siis ainakin Xbox-pelaajat saavat helposti sen käsityksen. Nyt olisi aika luopua koko Activision Blizzard -kaupasta, joka onkin mielestäni liian kallis. Turha yrittää haalia lisää studioita kun entisiäkään ei pystytä valvomaan ja ne eivät saa pelejä tuotettua ja jos saavatkin niin laatu sakkaa.

Toivon kuitenkin Xbox-pelaajana että asiat pystytään korjaamaan, paljon työtä se vaatii mutta resursseista ei pitäisi olla pulaa. Onhan toki näitä joitakin onnistumisia tullut yksinoikeusrintamalla, esim. Sea of Thieves, Grounded, Psychonauts 2, Scorn ja Forza Horizon sarja tietysti ja joitakin muita mutta ne eivät yksinkertaisesti riitä. Noilla resursseilla ja studioilla täytyy pystyä tuottamaan enemmän laadukkaita yksinoikeusnimikkeitä.

Hyvää kevään jatkoa kaikille tasapuolisesti, niin Xbox-, Playstation- kuin myös PC-pelaajille.
 
Viimeksi muokattu:
Xbox on kriisissä, samoin koko MS:n peliosasto kaikkinensa. Tämä kelvoton Redfall julkaisu saattaa olla ja onkin luultavasti vain jäävuoren huippu. Ensin näitä pelejä hierotaan kehityslimbossa vuosia, sitten julkaisu myöhästyy ja kun se julkaisu tulee niin tulos näköjään voi olla tuollainen kuin tuo Redfall on, eli ei todellakaan edes keskinkertainen.

Missä ovat kaikki nämä tulevat yksinoikeudet esim. Perfect Dark, Fable, Everwild ja State of Decay 3 joista ei ole kuulunut mitään herran aikoihin, alkaa jo tuntumaan siltä että näiden kehityksessä ei tapahdu mitään ja/tai siellä on jotain pahasti vialla. Missä on Halo Infiniten luvattu Online Co-op pelimuoto?

Tätä ihmettelen eniten että mihin on unohdettu yksi Xboxin parhaista yksinoikeus pelisarjoista Gears of War, sen 6. osasta ei ole kuulunut yhtään mitään, en minä ainakaan ole nähnyt enkä kuullut. 5. osa jäi tarinan osalta selkeästi kesken, olisi suuri virhe jättää tämä peli tekemättä, suorastaan anteeksiantamatonta.

Microsoftissa ei selvästikään valvota tarpeeksi Studioidensa tekemisiä, laadunvalvonta tökkii, suunnitelmia ei lyödä lukkoon, on kyseenalaista alkaa muuttamaan jonkin pelin konseptia kun sitä on jo kehitetty vuosia. Täytyy osata päättää studio kohtaisesti ja pysyä päätöksessä minkälaista peliä ollaan tekemässä. Jotain tehdään isosti väärin jos vuosien kehitystyö heitetään roskakoriin, näin on tehty joidenkin nimikkeiden tapauksessa. Tämä viimeisin tosin pätee muihinkin studioihin kuin vain MS:n studiot.

Lopuksi täytyy vielä todeta että onko näin että MS:n huomio on nyt ollut aivan liiaksi keskittynyt Activision Blizzard kaupan läpi viemiseen, viimeiset pari vuotta. Kaikki muut asiat tuntuvat jääneen toisarvoisiksi, siis ainakin Xbox-pelaajat saavat helposti sen käsityksen. Nyt olisi aika luopua koko Activision Blizzard kaupasta joka onkin mielestäni liian kallis. Turha yrittää haalia lisää studioita kun entisiäkään ei pystytä valvomaan ja ne eivät saa pelejä tuotettua ja jos saavatkin niin laatu sakkaa.

Toivon kuitenkin Xbox-pelaajana että asiat pystytään korjaamaan, paljon työtä se vaatii mutta resursseista ei pitäisi olla pulaa. Onhan toki näitä joitakin onnistumisia tullut yksinoikeus rintamalla esim. Sea of Thieves, Grounded, Psychonauts 2 , Scorn ja Forza Horizon sarja tietysti ja joitakin muita mutta ne eivät yksinkertaisesti riitä. Noilla resursseilla ja studioilla täytyy pystyä tuottamaan enemmän laadukkaita yksinoikeus nimikkeitä.

Hyvää kevään jatkoa kaikille tasapuolisesti, niin Xbox, Playstation kuin myös PC-pelaajille.
Hiton hyvä viesti ja olen aikalailla samaa mieltä sun kanssa.

Halo Infiniten online co-op julkaistiin marraskuussa.
 
Missä ovat kaikki nämä tulevat yksinoikeudet esim. Perfect Dark, Fable, Everwild ja State of Decay 3 joista ei ole kuulunut mitään herran aikoihin, alkaa jo tuntumaan siltä että näiden kehityksessä ei tapahdu mitään ja/tai siellä on jotain pahasti vialla. Missä on Halo Infiniten luvattu Online Co-op pelimuoto?
Haluaisin itsekin kuulla näistä muista yksinoikeuksista, mutta Halo Infiniten cooppi on ollut mukana pelissä viime marraskuusta asti. Winter update toi mukanaan myös muita hyviä uudistuksia: https://www.halowaypoint.com/news/halo-infinite-winter-update-launch
Tätä ihmettelen eniten että mihin on unohdettu yksi Xboxin parhaista yksinoikeus pelisarjoista Gears of War, sen 6. osasta ei ole kuulunut yhtään mitään, en minä ainakaan ole nähnyt enkä kuullut. 5. osa jäi tarinan osalta selkeästi kesken, olisi suuri virhe jättää tämä peli tekemättä, suorastaan anteeksiantamatonta.
Ei ole kuultu, mutta ihmettelen suuresti jos se ei olisi tekeillä.
Microsoftissa ei selvästikään valvota tarpeeksi Studioidensa tekemisiä, laadunvalvonta tökkii, suunnitelmia ei lyödä lukkoon, on kyseenalaista alkaa muuttamaan jonkin pelin konseptia kun sitä on jo kehitetty vuosia. Täytyy osata päättää studio kohtaisesti ja pysyä päätöksessä minkälaista peliä ollaan tekemässä. Jotain tehdään isosti väärin jos vuosien kehitystyö heitetään roskakoriin, näin on tehty joidenkin nimikkeiden tapauksessa. Tämä viimeisin tosin pätee muihinkin studioihin kuin vain MS:n studiot.
Ongelma on ehkä siinä, että kuka päättää mitä tehdään ja kuka valvoo ketä. Esim. Redfallin kohdalla ilmeisesti Xbox oli aikalailla hands off, mikä osoittautui huonoksi ratkaisuksi. Toisaalta missä oli Bethesdan laaduntarkkailu julkaisijan roolissa?
Lopuksi täytyy vielä todeta että onko näin että MS:n huomio on nyt ollut aivan liiaksi keskittynyt Activision Blizzard kaupan läpi viemiseen, viimeiset pari vuotta. Kaikki muut asiat tuntuvat jääneen toisarvoisiksi, siis ainakin Xbox-pelaajat saavat helposti sen käsityksen. Nyt olisi aika luopua koko Activision Blizzard kaupasta joka onkin mielestäni liian kallis. Turha yrittää haalia lisää studioita kun entisiäkään ei pystytä valvomaan ja ne eivät saa pelejä tuotettua ja jos saavatkin niin laatu sakkaa.
70 miljardin kauppa vie eittämättä huomiota.
Toivon kuitenkin Xbox-pelaajana että asiat pystytään korjaamaan, paljon työtä se vaatii mutta resursseista ei pitäisi olla pulaa. Onhan toki näitä joitakin onnistumisia tullut yksinoikeus rintamalla esim. Sea of Thieves, Grounded, Psychonauts 2 , Scorn ja Forza Horizon sarja tietysti ja joitakin muita mutta ne eivät yksinkertaisesti riitä. Noilla resursseilla ja studioilla täytyy pystyä tuottamaan enemmän laadukkaita yksinoikeus nimikkeitä.
Suurin osa on onnistumisia, mutta ongelma on se että yksinoikeuspelejä on liian vähän. Pitäisi pystyä tuottamaan nopeammin ja silti laadukkaasti. Yksi "ongelma" lähes jokaisessa studio-ostossa, jonka MS on viime vuosina tehnyt, on se että studiot olivat juuri julkaisseet pelin tai olivat uusimman pelinsä kehityksen loppusuoralla. Näin ollen näistä ei karttunut yksinoikeuskassaan juuri mitään. Hyvinä esimerkkeinä vaikkapa Outer Worlds, Psychonauts 2, Wasteland 3, Deathloop ja Ghostwire Tokyo. Siinä sitten automaattisesti tulee pidempi odotus ennenkuin samat studiot saavat seuraavan pelinsä ulos ja yksinoikeudella Xboxille/PC:lle.

Tuntuu myös silti, että näille Xboxin orggisstudioille annettiin selvästi enemmän aikaa kun uusia studioita hankittiin. Turn10 irtautui vuosittaisesta/joka toinen vuosi julkaisurytmistään Forza Motorsportin kanssa ja päätti pistää sarjan rebootilla kunnolla uusiksi. The Coalition teki erinomaisen lisäri Hivebustersin Gears 5:een ja auttoi Gears Tacticsin kanssa. Sen jälkeen hiljaiseloa, mutta tosiaan toivon mukaan täysillä uuden pelin kimpussa. Gears 4:n ja Gears 5:n julkaisuväli oli 3 vuotta. Kohta tulee 4 vuotta täyteen Gears 5:n julkaisusta. Uudesta osasta olisi kohta kiva kuulla jotain.
Hyvää kevään jatkoa kaikille tasapuolisesti, niin Xbox, Playstation kuin myös PC-pelaajille.
Samoin sinne :)
 
Missä ovat kaikki nämä tulevat yksinoikeudet esim. Perfect Dark, Fable, Everwild ja State of Decay 3, joista ei ole kuulunut mitään herran aikoihin. Alkaa jo tuntumaan siltä, että näiden kehityksessä ei tapahdu mitään ja/tai siellä on jotain pahasti vialla.

The Xbox Games Showcase 11.6.2023 saattaa osaan näistä antaa vastauksia ja aivan varmasti antaa taas näkyvyyttä sinne vuoden 2024 puolelle myös.

Ja Microsoft Gaming kyllä todellakin tarvitsee nyt vahvan esityksen kesällä sekä onnistumisen Starfieldin ja Forzan kanssa, joten mielenkiintoista nähdä miten nämä Redfallia vielä monta napsua isomman kaliiberin julkaisut onnistuvat. Lupaus paremmasta tulevaisuudesta on kiva lisä, mutta konkreettiset huippujulkaisut on tietenkin se aito onnistumisen merkki.
 
Viimeksi muokattu:
Xboxin surkea studiomanagerointi on kritiikkinsä ansainnut. Onneksi nyt kumminkin viime vuodesta lähtien on Xboxilla alettu kiinnittämään enemmän huomiota mitä tulee laatuun ja tasaisuuteen peleissään. :D



Tämä menettely ei tosin syystä tai toisesta selvästikään koskenut Redfallia. Mielenkiintoista nähdä kuinka nämä Phil Spencerin sanat pätevät sitten seuraavaksi Starfieldiin. Ollaanko siellä todella annettu kaikki tarvittava aika siihen, että peli tulee ulos laadukkaana vai onko meillä taas syyskuussa käsillä keissi jossa ihmetellään minkä takia tämä peli julkaistiin jo nyt vaikka se ei selvästikään ole valmis?
 
Tämä menettely ei tosin syystä tai toisesta selvästikään koskenut Redfallia. Mielenkiintoista nähdä kuinka nämä Phil Spencerin sanat pätevät sitten seuraavaksi Starfieldiin.

Tähän voisi vertailun vuoksi laittaa Redfallin tilalle Forspokenin ja Starfieldin tilalle Final Fantasy XVI:n. Onko kukaan koskaan epäillyt FF:n epäonnistuvan, koska saman julkaisijan Forspoken epäonnistui?

Ollaanko siellä todella annettu kaikki tarvittava aika siihen, että peli tulee ulos laadukkaana vai onko meillä taas syyskuussa käsillä keissi jossa ihmetellään minkä takia tämä peli julkaistiin jo nyt vaikka se ei selvästikään ole valmis?

Redfallin osalta ihmetellään kyllä paljon muutakin kuin teknistä puolta, siltä puuttuu paljon muutakin ollakseen oikeasti toimiva kokonaisuus, joten en valitettavasti usko, että edes toisen vuoden lykkääminen tuota enää pelastaisi. Harmittava huti Arkane Austinilta ehdottomasti, sympaattinen studio kuitenkin ehdottomasti kyseessä ja eiköhän he vielä palaa positiivisempaan valoon seuraavan projektinsa kanssa.

Ja toivottavasti tosiaan Starfield jatkaa enemmänkin siitä laadusta mihin Hi-Fi Rush kykeni kuin tästä Redfallin mahalaskusta - jos näitä ex-ZeniMax julkaisuja haluaa mittarina käyttää. Kunnianhimoisesta avaruuseeppoksesta saadaan toki nähdä jo kesäkuussa enemmän, mutta eipä se syksykään enää kaukana ole. Sittenhän se nähdään.
 
Tähän voisi vertailun vuoksi laittaa Redfallin tilalle Forspokenin ja Starfieldin tilalle Final Fantasy XVI:n. Onko kukaan koskaan epäillyt FF:n epäonnistuvan, koska saman julkaisijan Forspoken epäonnistui?
Miten nämä liittyvät yhtään mitenkään toisiinsa? Mitä herra siellä oikein nyt tahtoo vertailla? :D

Spencer kommentoi viime vuonna, että heidän paria peliään lykättiin vuodella eteenpäin, koska halutaan varmistaa laatu ja tasaisuus. No Redfallin osalta tämä ei selvästikään toteutunut vaan peli julkaistiin keskeneräisenä. Mielenkiintoista nähdä toteutuuko sama sitten Starfieldin kanssa jos kumminkin molempia pelejä yhdistävä tekijä oli se, että niitä lykättiin teknisten ongelmien vuoksi.
 
Miten nämä liittyvät yhtään mitenkään toisiinsa? Mitä herra siellä oikein nyt tahtoo vertailla? :D

Forspoken ja Final Fantasy ovat saman julkaisijan pelejä, ne molemmat ovat kokeneet myöhästymisiä, mutta eipä näiden studioiden välillä kukaan oleta, että toisen epäonnistuminen vaikuttaa toiseen. Arkane Austinin Redfallin ja Bethesdan Starfieldin välille näitä yhteyksiä kuitenkin kovasti yritetään rakentaa.

Joku voisi nähdä tässä ristiriidan, mutta ei kaikki tietenkään...

Mielenkiintoista nähdä toteutuuko sama sitten Starfieldin kanssa jos kumminkin molempia pelejä yhdistävä tekijä oli se, että niitä lykättiin teknisten ongelmien vuoksi.

Kyllä ja jos Starfield onnistuu kaikkia todennäköisyyksiä uhmaten, niin voimme molemmat sitten hyvillä mielin nauttia hienosta uudesta IP:sta :)
 
Forspoken ja Final Fantasy ovat saman julkaisijan pelejä, ne molemmat ovat kokeneet myöhästymisiä, mutta eipä näiden studioiden välillä kukaan oleta, että toisen epäonnistuminen vaikuttaa toiseen. Arkane Austinin Redfallin ja Bethesdan Starfieldin välille näitä yhteyksiä kuitenkin kovasti yritetään rakentaa.

Joku voisi nähdä tässä ristiriidan, mutta ei kaikki tietenkään...



Kyllä ja jos Starfield onnistuu kaikkia todennäköisyyksiä uhmaten, niin voimme molemmat sitten hyvillä mielin nauttia hienosta uudesta IP:sta :)
Forspoken nyt ainakin tuli valmiina pakettina ulos vaikka peli muuten olikin surkea. Performanssi 60fps konsolilla ja unlocked FPS VRR-laitteilla kielii ainakin siitä, että Forspokenin lykkäys toimi performanssiongelmien suhteen. Toivottavasti FF16 performanssi on myös siellä missä pitää. Ainakin FF16 on jo tuo performanssimode varmistettu. Phil Spencer ei vielä tänään vastannut kysymykseen siitä löytyykö performanssimodea Starfieldistä (kysymys esitettiin Kinda Funnyn podcastissa). Redfallia oltaisiin voitu lykätä varmaan vielä sillä kuukaudella jotta peli olisi pyörinyt edes 60fps konsoleilla?

Ja kyllä itse olen ainakin törmännyt monen epäilevän FF16:n mahdollisuuksia launchissa kun edellinen sarjan peli, FF15 joka oli samalta julkaisijalta mutta eri tekijöiltä, epäonnistui julkaisussaan pahasti odotuksiinsa nähden. Kyllähän näitä vertailuja nyt aika ajoin näkee, etenkin nyt Redfall-Starfield keississä jossa julkaisija lykkäsi molempia pelejään samaan aikaan vedoten samoihin ongelmiin.
 
Kyllähän näitä vertailuja nyt aika ajoin näkee, etenkin nyt Redfall-Starfield keississä jossa julkaisija lykkäsi molempia pelejään samaan aikaan vedoten samoihin ongelmiin.

Aivan. No pitää toivoa tosiaan Bethesdan onnistuvan Arkane Austinin epäonnistumisesta huolimatta jotenkin ihmeen kaupalla onnistumaan paremmin, vaikka kuten jo hyvin olet esitellyt, tuskinpa näin kuitenkaan tapahtuu.
 
Ylös Bottom