Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

ihan oikein tuolle firmalle joka haluaa ostaa multiplatron peli talon ja laitaa pelit yksinoikeudeksi vaan yhdelle konsolille,eu ja usa tulee tekemaan samalaisen päätöksen myös
Mikä siinä Sonyssä sitten on niin hienoa että sille ei pitäisi laittaa ns. Kapuloita rattaisiin ? Sony vetää liukulihnalla pelejään samalla kaavalla ja nostaa hintoja minkä kerkiää. Etkö halua että MS saisi nostettua omaa potentiaalia saada suurempaa käyttäjämäärää ? Jokainen osaa laskea 1+1 kummalla on enemmän taipumisvaraa rahapuolella kosia pelaajia.

Mutta ei. Koska Sony on niin ihana ja sen kenkiä on mukava nuolla.
 
Mä en vain millään voi ymmärtää, kun täällä itketään tuota päivästä toiseen, että Sony nostaa hintoja. Kannattaisi varmaan poistuu asunnosta joskus ja tutkia ympärillä olevaa maailmaa. Spoiler Alert: Kaikki muutkin nostaa hintoja. Sony vain oli ensimmäinen joka korotti hintoja. Kyllä ne muutkin tulee perässä. Viaplay nosti vuoden sisään 3 kertaa hintaa ja lopullinen hinta Totalille oli melkein tuplat mitä se oli ennen ensimmäistä korotusta. Entä Netflix? Kauas on tultu niistä hinnoista, kun Netflix rantautu Suomeen. Pitääkö tässä mennä vielä pidemmälle. Oletteko koskaan kuulleet inflaatiosta? Ennen euroja bensaa sai 5mk/l ja prisman kassalla tuntiliksa oli 20mk/h. Ei varmaan nykyisin sais ketään kassalle jos tunnissa tienaat 3€.
 
Mä en vain millään voi ymmärtää, kun täällä itketään tuota päivästä toiseen, että Sony nostaa hintoja. Kannattaisi varmaan poistuu asunnosta joskus ja tutkia ympärillä olevaa maailmaa. Spoiler Alert: Kaikki muutkin nostaa hintoja. Sony vain oli ensimmäinen joka korotti hintoja. Kyllä ne muutkin tulee perässä. Viaplay nosti vuoden sisään 3 kertaa hintaa ja lopullinen hinta Totalille oli melkein tuplat mitä se oli ennen ensimmäistä korotusta. Entä Netflix? Kauas on tultu niistä hinnoista, kun Netflix rantautu Suomeen. Pitääkö tässä mennä vielä pidemmälle. Oletteko koskaan kuulleet inflaatiosta? Ennen euroja bensaa sai 5mk/l ja prisman kassalla tuntiliksa oli 20mk/h. Ei varmaan nykyisin sais ketään kassalle jos tunnissa tienaat 3€.
Oletko itse kuullut siitä, että ostovoima heikkenee tällä hetkellä koko ajan, ja todella voimakkaasti. Ainakin suhteellisen tavallisilla kansalaisilla näin, koska palkankorotukset ovat todella voimakkaasti hinnanousujen, korkonousujen ja inflaation perässä. Toki jos olet korkean tason johtaja tai päättäjä, pystyt yleensä vähintään hyvävelikerhon kautta varmistamaan, että oma ostovoimasi vastaavasti vain nousee. Siksi kannattaa olla tarkkana mihin hintaan keneltäkin tuotteita ostaa. Itse esim. lopetan tällä erää pysyvästi Viaplay-tilauksen juuri tuon roiman hinnanousun takia. Samasta syystä olen tehnyt sen päätöksen, etten pelejä osta enää yli 70 euron hinnoilla, vaikka miten houkutteleva peli olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Etkö halua että MS saisi nostettua omaa potentiaalia saada suurempaa käyttäjämäärää ?
Microsoftilla on rahaa ja iso kasa studioita omistuksessaan. Sieltä vaan luomaan uusia ja innovatiivisia pelejä niiden 'kulahtaneiden' sarjojen jatkoksi, jos suurempaa käyttäjämäärää mielii. Ei muuta kuin piirtämään, jos löytyy luovaa liitua.

Jännä juttu, kuinka Sonyn pelejä haukutaan 'liukuhihnatuotannoksi samalla kaavalla' Microsoft-mielisten suunnalta samaan aikaan, kun ne Halot, Gearsit, Forzat ja vastaavat ovat ihan samalla tavalla sitä samaa kategoriaa vähän paremmilla grafiikoilla. Noitakin voisi ihan hyvin sanoa 'samalla kaavalla tehdyiksi liukuhihnatuotannoksi', jos väkisin haluaa olla riitaa haastamassa.

Tähän loppuun täytyy myös todeta ja kiittää parhaista nauruista pitkään aikaan. Joku tuossa väitti, että taaksepäin yhteensopivuus on suurempaa innovointia kuin VR-tekniikan eteenpäin vienti ja siihen uusien ideoiden ja asioiden tuominen. Asiahan on siis aivan täysin päinvastoin ja tämä kommentti tulee sellaisesta suunnasta, joka ei edes noista VR-laseista ja kypäristä välitä tippaakaan. Reaaliteetit silti tunnistan. Taaksepäin yhteensopivuus tai 'wanhan pelin toimiminen paremmin ja sulavammin uudella raudalla' ei ole 2020-luvulla mitään innovointia. Jo ammoisella 90-luvulla 486-laitteille tehdyt pelit toimivat sulavammin ja paremmin, kun laitettiin Pentiumia pyörittämään niitä ja niin edelleen. Jokaisella on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta sanonpa vain, että röhönaurut vähintään kolmanteen potenssiin.
 
Samasta syystä olen tehnyt sen päätöksen, etten pelejä osta enää yli 70 euron hinnoilla, vaikka miten houkutteleva peli olisi.

Itselläni oli vuosia sääntö, että yli 50 euroa ei uudesta pelistä makseta kuin ääremmäisessä poikkeustapauksessa, ja silti olen onnistunut kahmimaan kaikki kiinnostavat pelit suht nopeasti julkaisun jälkeen. Nykyisen inflaation takia olen antanut hieman periksi, joten uusi kipuraja peleillä pyörii siinä 55 euron nurkilla. Sonyn riistohintaisia yksinoikeuspelejä en osta uutena, mutta ne onkin viime aikoina ollut tiukan juonen sisältäviä nopeasti läpäistyjä yksinpelejä, joissa ei kummemmin ole uudelleenpeluuarvoa, joten ne pystyy ostamaan käytettynä melko nopeasti. Hyvänä esimerkkinä God of War Ragnarök, joka julkaistiin marraskuussa, mutta silti sitä sai jo joulukuussa torissa/huutonetistä 50 euron hintaan, jolloin sen nappasin talteen.
 
Itselläni oli vuosia sääntö, että yli 50 euroa ei uudesta pelistä makseta kuin ääremmäisessä poikkeustapauksessa, ja silti olen onnistunut kahmimaan kaikki kiinnostavat pelit suht nopeasti julkaisun jälkeen. Nykyisen inflaation takia olen antanut hieman periksi, joten uusi kipuraja peleillä pyörii siinä 55 euron nurkilla. Sonyn riistohintaisia yksinoikeuspelejä en osta uutena, mutta ne onkin viime aikoina ollut tiukan juonen sisältäviä nopeasti läpäistyjä yksinpelejä, joissa ei kummemmin ole uudelleenpeluuarvoa, joten ne pystyy ostamaan käytettynä melko nopeasti. Hyvänä esimerkkinä God of War Ragnarök, joka julkaistiin marraskuussa, mutta silti sitä sai jo joulukuussa torissa/huutonetistä 50 euron hintaan, jolloin sen nappasin talteen.
Samaan suuntaan olen toki itsekin mennyt. Vähän rajoittaa se, että en enää mielelläni osta fyysisiä kappaleita peleistä, kun ei oikein yksinkertaisesti ole tilaa niille. Muutenkin on aivan liikaa kaikkea krääsää, mistä pitäisi hankkiutua eroon. Toki diginäkin saa pelejä jo paljon halvemmalla ainakin noiden erilaisten juhlapyhä- ja vuodenaika-alennuskampanjoiden kautta. Niistä ostankin nykyään lähes kaikki pelit. Toki joku must have-peli joskus jostain viikonlopun kestävästä Flash sale-alesta, joita ainakin PSN-storessa on joskus yllättävän uusistakin peleistä. Muistaakseni Horizon Forbidden Westistä oli esim. tällainen alennus alle kahden kuukauden sisällä pelin julkaisemisesta. Siitä sitten sen ostinkin, kun ykkösen pelimaailmasta aikoinaan tykkäsin varsin paljon, joistakin pelin puutteista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä vaan luomaan uusia ja innovatiivisia pelejä niiden 'kulahtaneiden' sarjojen jatkoksi, jos suurempaa käyttäjämäärää mielii. Ei muuta kuin piirtämään, jos löytyy luovaa liitua.

Erikoinen näkemys sinänsä, että suurempi käyttäjämäärä ja luovuus eivät kyllä korreloi, vaan nimenomaan ne massamarkkinoiden isot nimet ovat jo paikkansa vakiinnuttaneiden sarjojen jatko-osia.

Microsoftin inhouselta on tässä sukupolvessa tullut montakin uutta IP:tä (mm. Gears Tactics, Grounded, Pentiment ja Hi-Fi Rush) ja tässä on tulossa vielä ainakin Redfall ja Starfield tänä vuonna, joten siitäkään en kyllä Microsoftia lähtisi syyttämään, että eivät antaisi studioiden olla luovia.

Tietenkin ne tutut ja turvalliset Doomit, Falloutit, Elders Scrollit, Halot, Gearsit ja Forzat ovat niitä isosti odotettuja nimiä, joita myös pitääkin tulla myös ja ne nimenomaan sitten vetoavat siihen massaan, mutta mielestäni on yhtä tärkeätä, että studiot saavat rohkeasti kokeilla uusiakin asioita, jopa ihan täysin oman mukavuusalueensa ulkopuolella, kuten esimerkiksi Playground Fablen kanssa.
 
Sit mua jotenkin huvittaa toi et tietyt tyypit selittää et Sonylla tulee liukihihnalla samoja pelejä tai niitä "varmoja"

Mikäs olis sitte parempi? Ettei tulisi pelejä ollenkaan? Että lupaillaan vuosia mutta juuri mitään ei tulekaan?

Toisaalta valitetaan että pelejä niin paljon ettei keritä pelata ja kymmeniä backlogissa mutta sitten selitetään tuollaisia. Eiköhän jokaiselle koneelle tule aivan riittämiin erilaisia indie pelejä vai meinaatteko et pitäisi uhrata pari sataa miljoonaa johonkin todella "erikoiseen" mikä ei sitten myykään tarpeeksi?

Esimerkiksi Returnal ei mielestäni mikään ihan perus räiskintä ja sellainenkin tuli ja todella laadukas ja hyvä peli. Kyllä toi on nyt joku rikkinäinen levy että kaikki samanlaisia.
 
Mikä siinä Sonyssä sitten on niin hienoa että sille ei pitäisi laittaa ns. Kapuloita rattaisiin ? Sony vetää liukulihnalla pelejään samalla kaavalla ja nostaa hintoja minkä kerkiää. Etkö halua että MS saisi nostettua omaa potentiaalia saada suurempaa käyttäjämäärää ? Jokainen osaa laskea 1+1 kummalla on enemmän taipumisvaraa rahapuolella kosia pelaajia.

Mutta ei. Koska Sony on niin ihana ja sen kenkiä on mukava nuolla.
sony ei osta multiplatron pelin tekiöitä vaan niitä studioita mitkä ovat aina tehneet sonylle pelejä,ja sony ei nosta hintoja jokainen firma päätää itse hinnoista kaikki peli talot ovat nostaneet hintoja
Itselläni oli vuosia sääntö, että yli 50 euroa ei uudesta pelistä makseta kuin ääremmäisessä poikkeustapauksessa, ja silti olen onnistunut kahmimaan kaikki kiinnostavat pelit suht nopeasti julkaisun jälkeen. Nykyisen inflaation takia olen antanut hieman periksi, joten uusi kipuraja peleillä pyörii siinä 55 euron nurkilla. Sonyn riistohintaisia yksinoikeuspelejä en osta uutena, mutta ne onkin viime aikoina ollut tiukan juonen sisältäviä nopeasti läpäistyjä yksinpelejä, joissa ei kummemmin ole uudelleenpeluuarvoa, joten ne pystyy ostamaan käytettynä melko nopeasti. Hyvänä esimerkkinä God of War Ragnarök, joka julkaistiin marraskuussa, mutta silti sitä sai jo joulukuussa torissa/huutonetistä 50 euron hintaan, jolloin sen nappasin talteen.
ea,ubisoft ym uudet maksavat yli 70e suomessa
 
Esimerkiksi Returnal ei mielestäni mikään ihan perus räiskintä ja sellainenkin tuli ja todella laadukas ja hyvä peli. Kyllä toi on nyt joku rikkinäinen levy että kaikki samanlaisia.
Tämä rikkinäinen levy toimii molempiin suuntiin, ja on aina toiminut. Ei näistä ikinä sopuun päästä, eikö toisen mielipidettä saa kääntymään. Konsolisodan poterot ovat syvät ja raja-aidat piikikkäät.

Sony tekee vain tarinavetoisia kolmannen persoonan toimintapelejä stealth elementein. Samaan aikaan kun Microsoft tekee vain Haloa Gearssia ja Forzaa. Kumpikaan näistä väittämistä ei ole totta, mutta molemmat sopivat hyvin konsolisodan ammuksiksi.

Se että tehdään tai tehtäisiin pelkkää varmaa ärsyttää ehkä itseä kaikista eniten. Joukossa on tottakai pakko olla varmoja myyntimenestyjiä, mutta mitä enemmän siellä on myös kokeellisempiä pelejä sen parempi.

Viime aikojen peleistä tykkäsin muun muassa visual novellimaisesta murhamysteeri Pentimentistä, rytmitoiminta HiFi Rushista, ysärikauhu Signaliksesta, rääväsuisesta High on Lifestä ja hidastempoisesta kävelysimulaattorikauhusta Scornista. Mikään näistä ei ole varma myyntimenestyjä, mutta kaikki hienoja pelikokemuksia. Juuri sellaisia joita kaipaan perusvarmojen myyntimenestyjien rinnalle.

Ymmärrän toki, että olen varmaan pelimakuni kanssa vähemmistössä, mutta onneksi tällaisia pelejä silti julkaistaan.
 
ne onkin viime aikoina ollut tiukan juonen sisältäviä nopeasti läpäistyjä yksinpelejä, joissa ei kummemmin ole uudelleenpeluuarvoa, joten ne pystyy ostamaan käytettynä melko nopeasti. Hyvänä esimerkkinä God of War Ragnarök.
Ootko nyt ihan tosissas? Enpä ole vuosiin pelannut niin hyvää peliä, lähelle pääsee vain Bethesda Game Studiosin, Arkanen ja From Softwaren pelit. Edellinen GoW on imo paras peli koskaan 10/10.
Viime aikojen peleistä tykkäsin muun muassa visual novellimaisesta murhamysteeri Pentimentistä, rytmitoiminta HiFi Rushista, ysärikauhu Signaliksesta, rääväsuisesta High on Lifestä ja hidastempoisesta kävelysimulaattorikauhusta Scornista.
Pentiment on ihan ok, vaikkakin paikka paikoin aika tylsä kun siinä pitää lukea niin perkeleesti. HiFiä enkä Signalista ole edes kokeillut. High on Life oli hyvin ärsyttävä peli, ihan muutaman tunnin jaksoin pelata. Scorn oli hirvee pettymys, antaisin max 4/10, ihan päätöntä haahuilua ja järjetön loppu.
 
Pentiment on ihan ok, vaikkakin paikka paikoin aika tylsä kun siinä pitää lukea niin perkeleesti. HiFiä enkä Signalista ole edes kokeillut. High on Life oli hyvin ärsyttävä peli, ihan muutaman tunnin jaksoin pelata. Scorn oli hirvee pettymys, antaisin max 4/10, ihan päätöntä haahuilua ja järjetön loppu.
Kuten sanoin, olen varmaan pelimakuni kanssa vähemmistössä. Toisaalta tiedän aika hyvin minkälaisista peleistä tykkään, niin osaa sitten valita pelattavaksi sellaisia. Toki välillä tulee huteja ja välillä yllätyshittejä.

Ymmärrän hyvin miksi esim. Scorn ei kaikille iske. Minuun iski aivan täysillä. Scornin omasta ketjusta voi halutessaan käydä lukemassa tarkemmat fiilikset.

Täytyy samaan hengenvetoon sanoa, ettei tietysti mitään pois näiltä "varman päälle" peleiltä. Siinä kategoriassa on myös paljon omia suosikkeja. Silti kaipaan ehkä ennenkaikkea vaihtelua. Irtiottoja siitä normaalisti kaavasta. En esim. varmaan millään jaksaisi pelata kahta Assassin's Creedia peräkkäin läpi. Nytkin juuri pelasin Ghostwire Tokyon läpi ja huomenna pelaukseen menee Redfall, niin en tiedä onko niissäkin vähän liikaa samaa. Ovat teemoiltaan tietysti ihan eri, mutta jos Redfall kallistuu liikaa sellaiseen perinteiseen avoimen maailman pelin kaavaan (kuten Ghostwire Tokyo), niin saattaa olla että pitää väliin pelata jotain ihan muuta.
 
Mä kyllä rakastan niitä parjattuja Sonyn tarinapelejä mut onhan tossa monia hyviä pelejä ja mitkä itseänikin kiinnostaisi kovasti.

Mulla niin tietyt mitkä kolahtaa ja mitkä ei.
Esim just noita AC pelejä koskaan jaksanut, en batmaneita yms. Samaa näppäimien hakkaamista eri miljöössä :D
Ghostwire jäi kans kesken kun tuntu kokoajan samalta mut taidan ehkä viel kokeilla joku päivä.

Hifi Rush, Singalis kiinnostaa hyvin paljon kun pelaajassa vähän vertaili Resident Eviliin. Myös High on life vähäsen mut ei mul mikään kiirus niin katselen sit kun joku hyvä alennus tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kyllä rakastan niitä parjattuja Sonyn tarinapelejä mut onhan tossa monia hyviä pelejä ja mitkä itseänikin kiinnostaisi kovasti.
Siellä on sellaisia, joista tykkään mutta myös sellaisia jotka ei vaan kiinnosta.

Unchartedit ja ensimmäinen Last of Us kuuluvat omiin suosikkeihin.
Hifi Rush, Singalis kiinnostaa hyvin paljon kun pelaajassa vähän vertaili Resident Eviliin. Myös High on life mut ei mul mikään kiirus niin katselen sit kun joku hyvä alennus tulee.
Nuo olivat sellaisia viime aikojen esimerkkejä, jotka olen pelannut läpi. Mutta kyllä, suosittelen kokeilemaan kaikkia, jos mahdollista.

Nyt kun tällä tiellä ollaan, niin suosittelen ylipäätään omalta mukavuusalueelta pois hyppäämistä. Joku noheva Konsolifinin ylläpidon jäsen voi linkata tähän uusimman aiheeseen liittyvän artikkelin. :)

Pelimaailma on täynnä mitä hienompia ja erikoisempia pelejä, jotka menevät aivan liian monelta ohi, kun pelaavat vain "varman päälle" pelejä ja myyntimenestyjiä.
 
Pelimaailma on täynnä mitä hienompia ja erikoisempia pelejä, jotka menevät aivan liian monelta ohi, kun pelaavat vain "varman päälle" pelejä ja myyntimenestyjiä.
Tämä. Itse en oikein enää syty noista isompien julkaisijoiden peleistä, pelailen enemmän indie-pelejä nykyään. Saan niistä irti paljon enemmän. Ehkä se johtuu siitä että mielestäni indie-kehittäjät uskaltavat toteuttaa itseään enemmän, ottaa riskejä. Ja tuosta syystä pelailen enemmän Xboxilla. Game Pass ja indie-pelit, lyömätön yhdistelmä. Ne muutamat suuremmat pelit jotka ovat kiinnostaneet, ovat PS:n puolelta: Marvel's Spider-Man, The Last of Us (SE MONINPELI OLI PARHAUTTA!) sekä Horizon Zero Dawn.
 
Ootko nyt ihan tosissas? Enpä ole vuosiin pelannut niin hyvää peliä, lähelle pääsee vain Bethesda Game Studiosin, Arkanen ja From Softwaren pelit. Edellinen GoW on imo paras peli koskaan 10/10.

Miksi en olisi? Enhän minä edes GoW Ragnarökkiä haukkunut. Hyvä peli, mutta niin varman päälle tehty, joka ei tarjonnut mitään uutta. Sinulle 10/10, mutta minulle korkeintaan 8/10, mutta nämä on näitä makuasioita. From Softwaren peleistä olen samaa mieltä ja Elden Ring olikin sitten minulle se täysi 10. Yksi parhaimpia pelejä.
 
Miksi en olisi? Enhän minä edes GoW Ragnarökkiä haukkunut. Hyvä peli, mutta niin varman päälle tehty, joka ei tarjonnut mitään uutta. Sinulle 10/10, mutta minulle korkeintaan 8/10, mutta nämä on näitä makuasioita. From Softwaren peleistä olen samaa mieltä ja Elden Ring olikin sitten minulle se täysi 10. Yksi parhaimpia pelejä.
Ihan kuin olisin jotain lukenut että olisi nopeasti läpäistävissä, sehän on kymmenien tuntien peli. Siksi kysyin ootko tosissas. Tarkoitin, että edellinen vuoden 2018 GoW on 10/10, mutta Ragnarök on tosiaan sitä tuttua ja turvallista ja ehkä liiankin samanlaista, eikä tarinassa päästä edellisen tasolle, niin ehkä antaisin 9/10. Mutta onhan Ragnarök joka tapauksessa erittäin viihdyttävä ja hauska peli, siihen päälle vielä risupartanen kalju ukko murahtelee matalalla äänellä, niin ai että. :D
 
Ihan kuin olisin jotain lukenut että olisi nopeasti läpäistävissä, sehän on kymmenien tuntien peli.

Howlongbeat.com mukaan ragnarökin tarinan läpäisee noin 26 tunnissa. Ei se tietenkään kuulu lyhyimpiin yksinpeleihin, mutta ei se myöskään mikään roolipelien kaltainen ikuisuusprojekti ole. Kyllä jengi sen suhteellisen nopeasti läpäisi. Tämän näki hyvin siitä, että peli tosiaan tuli julkaisun jälkeen nopeasti käytettynä myyntiin.

Jos oikein muistan, itselläni taisi mennä läpäisyyn pari viikkoa, ja mulla ei ole kuin 2-3 tuntia aikaa päivässä pelata. Ja läpäisyllä tarkoitan tarinaa ja muutamia sivutehtäviä. Ei ole tapana hinkata pelejä 100% läpi. :)
 
No eihän tuollaisia Gowin tapaisia voi ikinä verrata johonkin roolipelien kaltaisiin mihin johonkin saa vaikka sata tuntia.

Monissa pelkkä edes takas juoksentelu ja dialogi voi olla sen 26h :D
 
Ylös Bottom