Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tässä nyt kuitenkin kysyttiin valmistajien innovatiivisuutta. Ei henkilökohtaisia mielipiteitä. Mua ei pätkääkään ole kiinnostanut Nintendon touhut vuosien varrella ja tuskin ketään kiinnostaa mitä mieltä minä olen heidän tuotteista mutta fakta on kuitenkin se että ovat olleet innovatiivisia lähes aina ja kokeilleet asioita. Aivan yks hailee mitä minä siitä ajattelen. Voin silti sanoa heidän ainakin kokeilleen kaikenlaista. En tiedä mitä Sonyn pitäisi tehdä että uudet ohjaimet, virtuaalikypärä ja esim käyttis luokiteltaisiin innovatiiviseksi koska ilmeisesti sitä se ei ole. Aivan samalla tapaa voin kertoa että vaikkapa koneen mukana tullut Astro ei olisi ollut sama kokemus ilman uusia ohjaimen ominaisuuksia. Ei kaikkia vaan voi miellyttää. Mission impossible mutta pääasia että suurin osa käyttäjistä tykkää. Eikös Microsoft sanonut tuovansa vastaavia ominaisuuksia myös boxin seuraavaan ohjaimeen? Korjatkaa toki jos muistan väärin.
Toki Astrolle täältäkin iso peukku! Erinomainen pelikokemus! Sen kanssa tuo ohjain itse asiassa tuntui varsin mukavalta. Muissa peleissä ei ikävä kyllä ole sitten itselleni oikein vastaavia kokemuksia tullut. Muutenkin Astro oli ilahduttava ja varsin innovatiivinen peli. Toivoisin jotain sen tyyppistä selvästi enemmän Sonylta. Toki uusilla ideoilla, mutta siis tuollaista mielikuvituksellista ja oikeasti hauskaa pelattavaa. Toivottavasti saadaan lisää Astroa tulevaisuudessakin. Voisi olla sitten paljon pidempikin peli. Maistuisi ainakin itselleni.
 
En tiedä mitä Sonyn pitäisi tehdä että uudet ohjaimet, virtuaalikypärä ja esim käyttis luokiteltaisiin innovatiiviseksi koska ilmeisesti sitä se ei ole.
Minä tiedän. Microsoft ostaa Sonyn ja julkaisee nämä tuotteet Xbox brändin alla. Johan alkaa lopullakin jengillä sukat pyörimään jalassa!*

*Ei se ketjussa aikaisemmin vilahtanut sukka
 
Mutta tottahan tuo on. You know it, I know it, everybody knows it. :D

Sinullahan taisi vähän käydä näin GaaS:n kanssa. Olit Microsoftin osalta kertomassa aina miten kauhea tulevaisuus tulee, kun kaikki on jatkossa GaaSia ja tilauspalvelu Game Pass tuhoaa kaiken muutenkin.

Ja sitten kun Sony ilmoitti panostavansa todella vahvasti GaaS-tuotantoon, niin kuultiin seuraavaa:

En ole tähän mennessä ollut suurin GaaS-pelien ystävä nykyisen tarjonnan perusteella, mutta on silti mielenkiintoista nähdä minkälaisen mausteen Sony pystyy tuomaan GaaS-sceneen. Yhtiön peleillä on aina ollut laatu kohdallaan ja tarinapuoleen on myös käytännössä aina panostettu. Jatketaanko samalla linjalla mistä yhtiö ollaan jo tunnettu?
 
Sinullahan taisi vähän käydä näin GaaS:n kanssa. Olit Microsoftin osalta kertomassa aina miten kauhea tulevaisuus tulee, kun kaikki on jatkossa GaaSia ja tilauspalvelu Game Pass tuhoaa kaiken muutenkin.

Ja sitten kun Sony ilmoitti panostavansa todella vahvasti GaaS-tuotantoon, niin kuultiin seuraavaa:
Pitikö tämän nyt olla jonkinlainen "gotcha"-hetki? :D

Mutta kuten sanoin jo, niin seison täysin sanojeni takana siitä, että yksinpelien kunkku, Sony ja etenkin Naughty Dog, pystyy takuulla tuomaan oman mausteensa niin hajuttomaan, mauttomaan ja värittömään GaaS-skeneen jossa 90 prosenttia peleistä koostuu ensimmäisen persoonan scifiräiskinnöistä ilman mitään varteenotettavaa tarinankerrontaa tai world buildingia. Väitän, että Naughty Dogin MP-projekti tulee olemaan iso juttu, niin kuin studion pelit aina, ja tuo mukavasti uusia tuulia GaaS-skeneen. Mistään muista Sonyn GaaS-peleistä en ole puhunut tuohon sävyyn.

Ja tärkeimpänä taisit unohtaa nyt asiayhteyden täysin jolloin puhuin GaaSin tulevaisuudesta. Meillä oli juuri tullut esimerkki siitä kuinka GaaS tuhosi täysin Halon maineen joka on kumminkin yksi legendaarisimpia pelisarjoja. En todellakaan halua, että joku Sonyn hittipelisarjojen seuraavista pääpeleistä kokee saman kohtalon. Mutta tuskin tästä on ongelmaa, kun ei ole Sony vielä pakotettu tuomaan pelejään puoli-ilmaiseksi pelaajien tarjolle tilauspalveluun.
 
Hardwaren puolella liikuntarajoitteisille pelaajille suunniteltu Xbox Adaptive Controller on varmaan se mielenkiintoisin ja luovin tuote. Tuote on luonnollisesti hyvin rajatulle markkinalle suunnattu, mutta itse ainakin arvostan sitäkin enemmän sitä, että tähänkin puoleen on panostettu.
Niin ja tämähän on ollut markkinoilla jo 4,5 vuotta. No mites Sonyn vastaava ohjain? Eihän sellaista edes ole (tänä vuonna "pitäisi" tulla). En tiedä miksi tulevassa Leonardo-ohjaimessa on niin vähän 3,5 mm portteja (4 kpl), kun taas Boksilla on 19 kpl. Itselle riittäisi 6 kpl ja saisin kahdella Leonardolla 8 kpl, mutta hinta olis kahdella sellaisella ohjaimella varmaan väh. 300€, kun taas yksi XAC maksaa alle satasen. Tulevaisuudessa (etenevän sairauden takia) tulen tarvitsemaan portteja enemmän, niin toivottavasti Sonylta tulee jokin muu ohjain/ratkaisu. Tiedän kyllä että ehkä 1% pelaajista ei pysty tavallisella ohjaimella pelaamaan, mutta itse kuulun niihin, niin Xbox Adaptive Controller ja pelien esteettömyysasetukset ovat hienoja asioita.

Dualsenseä kun käytän, niin on pakko ottaa värinät pois päältä ja ne liipaisimien vastukset, eli en hyödy niistä ollenkaan. Xboxilla käytän värinöitä pelkästään autopeleissä, koska ne auton rajat pitää tuntea. Molempien valmistajien perusohjaimissa on 6 painiketta, joita en kunnolla pysty painamaan, niin siksi tarvitsen 6 3,5mm porttia painikkeille joita leualla painan (painikkeet ovat tarranauhalla telineessä kiinni, Logitech Adaptive Gaming Kit-painikkeita käytän). Eli Pleikkarilla pelaaminen on aika hankalaa tällä hetkellä ja onhan sitä tulevaa ohjainta pakko kokeilla. Sanotaan vielä että tattipainikkeita en pysty käytännössä mitenkään painamaan ja neljää jotenkin.

PS. Dualshock 4 lisäpainikkeilla olis kyllä paras kombo jos se saataisiin kaikilla konsoleilla toimimaan, niin ettei ylisuuria ja painavia Dualsensejä ja Xbox-ohjaimia tarvitsisi käyttää ja pääsisi Nintendollakin pelaamaan, koska sen ohjaimella pelaaminen ei onnistu mitenkään.
 
Pitikö tämän nyt olla jonkinlainen "gotcha"-hetki? :D

Ei oikeastaan. Oli vaan hassua, kun Sony julkisti keskittyvänsä hyvin vahvasti GaaS-tuotantoon, niin sinun takki kääntyi sillä samalla hetkellä. Onneksi näin, ei olisikaan jaksanut enää lukea kuinka Fablet ja Avowedit tulee olemaan ihan GaaSia.

Ja ihan yleisesti, sinulla ei ole kuin Sonyn tuotteita, mutta olet jostain syystä hyvin aktiivisesti milloin mistäkin kritisoimassa Microsoftia. Miksi? En ole varma kirjoitatko nykyään enää mitään muuta foorumilla kuin anti-Microsoft hyökkäyksiä. Eikö oikeasti olisi ihan jo mielenterveydenkin puolesta helpompaa keskittyä siihen mitä hyvää Sonylla on.
 
Ei oikeastaan. Oli vaan hassua, kun Sony julkisti keskittyvänsä hyvin vahvasti GaaS-tuotantoon, niin sinun takki kääntyi sillä samalla hetkellä. Onneksi näin, ei olisikaan jaksanut enää lukea kuinka Fablet ja Avowedit tulee olemaan ihan GaaSia.

Ja ihan yleisesti, sinulla ei ole kuin Sonyn tuotteita, mutta olet jostain syystä hyvin aktiivisesti milloin mistäkin kritisoimassa Microsoftia. Miksi? En ole varma kirjoitatko nykyään enää mitään muuta foorumilla kuin anti-Microsoft hyökkäyksiä. Eikö oikeasti olisi ihan jo mielenterveydenkin puolesta helpompaa keskittyä siihen mitä hyvää Sonylla on.
Ei se mihinkään ole kääntynyt. Samaa kuraahan ne GaaS-pelit tällä hetkellä on mitä ne kirjoitushetkelläkin oli. Destiny 2 on Sonyn omistama IP, oletko nähnyt että olen tätä heti alkanut hehkuttamaan kun se Sonyn omistukseen tuli? Minun puhe on ollut koko ajan tässä ND:n MP-pelissä koska siinä on todennäköisesti combat hyvin samantyylistä kuin Part 2:saa - eli aivan helvetin tyydyttävää. Suosittelen kokeilemaan!

En minä täällä yhtään sen kriittisemmin Microsoftista kirjoittele kuin vaikkapa sinä tai muutkin foorumin aktiivisimmat pölisijät Sonysta. Voit itse miettiä millä ratiolla annat posia/negaa Microsoftille verrattuna Sonyyn ja onko tuo sitten kuinka tasapainossa. Useimmiten kun sinäkin kirjoitat Sonysta, on se silloin kun on jotain kritisoitavaa eikä esimerkiksi "olipas muuten hyvä PS Plus kuukausi tai olipas hyvä peli tää Sonyn first party peli mitä pelasin".

Ei minun mielenterveydessäni ole mitään ongelmia, kiitos vain huolenpidosta. :D Voidaan varmaan jättää se aihe tuohon. Mutta voin kyllä myöntää sen, että viime aikoina on tosi vähän jaksanut kirjoitella tänne foorumille ja silloinkin kun kirjoittelen, on ne tähän ketjuun koska täällä ne itselleni mielenkiintoisimmat puheenaiheet on.
 
Minä rakastan Microsoftia, Sonya ja Nintendoa. Hyvää vappua kaikille.
Niin minäkin itse asiassa. Jim Ryan on vain tehnyt lommon minun rakkauteeni Sonya kohtaan. :D Kyllä se olemassa kuitenkin on, vaikkakin kolhittuna. Kaikilla kolmella pääkonsolilla tulee edelleen pelattua. Nintendolla (Switchillä) noista vähiten, mutta on sekin erinomainen konsoli vahvuuksiensa, eli mielikuvituksellisten yksinoikeuksiensa kautta. Hyvää vappua kaikille minunkin puolestani!
 
En minä täällä yhtään sen kriittisemmin Microsoftista kirjoittele kuin vaikkapa sinä tai muutkin foorumin aktiivisimmat pölisijät Sonysta. Voit itse miettiä millä ratiolla annat posia/negaa Microsoftille verrattuna Sonyyn ja onko tuo sitten kuinka tasapainossa.

Sinä ilmeisesti koet jostain syystä, että se ettei suhtaudu negatiivisesti Microsoftiin tarkoittaa samalla sitä, että suhtautuu negatiivisesti Sonyyn, mutta eihän se näin mene. Vaikka usein kommentoinkin MS-positiivisesti esimerkiksi sinun anti-Microsoft agendaa koskien, niin hyvin harvoin suoranaisesti Sonya kritisoin. Miksi kritisoisin, kun en aktiivisesti mitään Sonyn tuotteita edes käytä juuri nyt?

Meidän kaikkien pitäisi keskittyä enemmänkin siihen, että mikä on hyvää, eikä siihen mikä on huonoa. Siellä positiivisuudessa sen intohimon pitäisi olla tässä harrastuksessa.

Ja vaikka en tässä ole vielä ehtinyt Series S:n ja Switchin kaveriksi ostaa PS5:sta, niin ei se siitä johdu, että suhtautuisin negatiivisesti Sonyyn. Minulla ei ole edes näihin kahteen erinomaiseen konsoliin nykyään aikaa, backlogissa on yli kolminumeroinen määrä pelejä ostettuna ja Game Pass "lisää tuskaa" lähes viikottain. Siltikin tällä hetkellä lähinnä odottelen, että mitä se huhuttu uusi PS5-malli tuo mukanaan ennen kuin käyn tuon Sonyn uusimman tuotoksen noutamassa. Samoin oli myös Switchin kanssa, kun uutta mallia tuotiin sisään. Kun se paljastui "vain OLED-versioksi" niin nappasin Switch Liten kaupasta, joka paljastui vähemmän yllättäen aivan erinomaiseksi laitteeksi, varsinkin työmatkoilla.

Ja pahoittelut näistä jo ohi aiheen lipuvista kannanotoista, eiköhän tämä näistä riitä tältä erää. Ehkä meillä vielä joku päivä on vähemmän myrkyllinen yhteisö, yli laiterajojen :)
 
Pitikö tämän nyt olla jonkinlainen "gotcha"-hetki? :D

Mutta kuten sanoin jo, niin seison täysin sanojeni takana siitä, että yksinpelien kunkku, Sony ja etenkin Naughty Dog, pystyy takuulla tuomaan oman mausteensa niin hajuttomaan, mauttomaan ja värittömään GaaS-skeneen jossa 90 prosenttia peleistä koostuu ensimmäisen persoonan scifiräiskinnöistä ilman mitään varteenotettavaa tarinankerrontaa tai world buildingia. Väitän, että Naughty Dogin MP-projekti tulee olemaan iso juttu, niin kuin studion pelit aina, ja tuo mukavasti uusia tuulia GaaS-skeneen. Mistään muista Sonyn GaaS-peleistä en ole puhunut tuohon sävyyn.

Ja tärkeimpänä taisit unohtaa nyt asiayhteyden täysin jolloin puhuin GaaSin tulevaisuudesta. Meillä oli juuri tullut esimerkki siitä kuinka GaaS tuhosi täysin Halon maineen joka on kumminkin yksi legendaarisimpia pelisarjoja. En todellakaan halua, että joku Sonyn hittipelisarjojen seuraavista pääpeleistä kokee saman kohtalon. Mutta tuskin tästä on ongelmaa, kun ei ole Sony vielä pakotettu tuomaan pelejään puoli-ilmaiseksi pelaajien tarjolle tilauspalveluun.
Klink, klank, klonk… raaps, swish, swush… ripriprap… riprapriprap… äähpuuh… puuh… bangbangbang…thumpthumpthump… läähpuuh… syvä(tyytyväinen)huokaus…

Äänitehosteet kirjoitettuna äskeisestä vakuuttavasta maalitolppien siirto-operaatiosta.
 
Jaaha onpas nyt merkillistä kommentoida PSVR2:sta ”gimmickleluksi” :D. Ajatellen nyt ylipäätään VR-lasien mahdollisuuksia vaikka koulutuksessa tai laaja-alaisesti terveydenhoidossa/ kuntoutuksessa, jonka saralla tekniikkaa hyödynnetään tulevaisuudessa yhä enemmän, niin höps hei ja vähän ajatusta kommentteihin. Olen itse ainakin innostunut teknologiasta ja pidän kyseisiä laseja melko innovatiivisina, vaikka videopelaamisen kontekstissa toki loppujen lopuksi sen määrittelevät itse pelit. Kannattaa kyseisiä kakkuloita vaikka kokeilla ja pohtia sitten, millainen kokemus niistä jäi.

Dualsensestä vielä oma sanaseni on se, että esimerkiksi Returnal ei olisi ollut sama peli ilman haptiikoita. Ei ohjaimen ominaisuuksia osata käyttää läheskään aina hyvin eivätkä ne ole aina tarpeellisia, toisinaan ne vain ärsyttävät. Mahtavaa kuitenkin että ominaisuus on olemassa ja toisinaan se pelikokemus sen myötä kohoaa.

Ja miksi täällä muuten jauhetaan viestikaupalla jostain käyttiksestä ja sen innovatiivisuudesta? Anteeksi ranskani, mutta eikö se ole yksi ja helvetin sama millä videopelikonsolilla käy pelin alkuvalikosta käynnistämässä. En vielä ole törmännyt vehkeeseen, jolla tämä olisi osoittautunut liian hankalaksi. Vai mitä porukka sillä laitteelle sitten tekee? Itse pääasiallisesti ainakin pelaan.

Olen ikäni pelaillut Playstationilla ja Nintendolla, eikä erityistä kiinnostusta ole ollut Xboxia hankkia. Jos joku Skyrim 2 tulee vain boxille niin varmaan hankin sitten sellaisen, ei se sen ihmeellisempää ole kuin että pitää keksiä miten laitteet saa kaikki mahtumaan järkevästi. Game Pass kuulostaa ihan passelilta sen suhteen mitä kk-maksulla saa, joten siihen kelkkaan varmasti hyppään jos Boxin tulen tulevaisuudessa hankkimaan. (Tuntuu että on järkevää avata mitä konsoleita omistaa, kun tällä foorumilla osa tuntuu olevan niin pähkinänä teeman ympärillä).
 
Siis mihinkä normaaliin postauksiin? Luulin, että oli jotain isomman luokan huumoria nämä viimeisimmät viestit kun usual suspectsit jauhavat kuinka kaikki on vialla PS5:ssä. :D
Normaali postaus on sellainen minkä ei pitäisi aiheuttaa mitään sen kummempia vastareaktioita. Kuitenkin aiheutti, ja ilmeisesti oman AINOAN alustan puolelta.

Hommaa jo se toinen alusta siihen kylkeen niin tulee parempi mieli :D
 
'Näkemättä paskaa' täälläkin nimimerkin @Ippenator toimesta näköjään :D (PSVR2 osalta) :D
PS5 Ohjaimen ominaisuuksista - aina löytyy ihmisiä jotka ei tykkää siitä mistä valtaosa muista tykkää. Sitä kutsutaan vähemmistöksi ja sehän on ihan ok :) Hyvää Vappua kaikille! Vaikken itse pidä koko vapusta nakkeja lukuunottamatta
Nakit on hyviä. Tänään söin kaksi. Huomenna syön enemmän. :)
 
No nyt taas tulee väitteitä, joille ei ole todellisuuspohjaa. Linkkiä taas kehiin siitä, missä MS toteaa, että heille ei konsolimyynti olisi tärkeää ja vain Game Pass olisi. Kyllä se on nimenomaan niin, että Game Pass on väline saada kasvatettua Microsoftin omien alustojen markkinaosuutta merkittävästi. Sitten kun niitä alustojen markkinaosuuksia pelimarkkinoilla on saatu kasvatettua riittävän suuriksi, niin sitten voi jossain vaiheessa Game Passkin olla varsinaisesti kannattavaa liiketoimintaa. Nyt se ei sitä ainakaan vielä merkittävästi ole.

Ihmeellinen ajatuksenkulku sinulla kyllä tässä. Siis kuvitteletko, että Microsoft nimenomaan haluaa kaikki pelaajat pelaamaan PC:llä tai mobiilisti? Siis haloo! Jos tuossa vain Game Pass olisi tärkeää eivätkä konsolit olisi, niin ajaisivat sitten kymmeniä miljoonia vain Xboxin konsolilla pelaavia suoraan Sonyn syliin asiakkaiksi. Henkilökohtaisesti en tule esim. todennäköisesti koskaan enää pelaamaan PC:llä (Steamdeckilla telakan kautta TV:llä ainoa mahdollinen skenaario, ja sekin ainoastaan retropelaamista varten), koska vihaan kaikenlaista tietokoneella säätämistä ja näpräämistä. Käytän tietokonetta ainoastaan töissä ja silloinkin vain aivan pakollisesti tietokoneella tehtävissä työasioissa. Ja mobiililaitteilla pelaaminen on sitten vielä tietokonepelaamistakin viheliäisempi juttu, joka ei tule itselleni ehdottoman varmasti kysymykseenkään, mikäli MS todella lopettaisi konsolibisneksen. Menettäisivät kaltaisiani pelaajia tosiaan sitten valtavia määriä jos noin lyhytnäköisesti toimisivat.

Mutta tuosta konsoleihin panostamattomuudesta ei toki olekaan kyse, vaan nyt juurikin yrittävät toimenpiteitä, joilla voisivat nimenomaan saada konsoleidensa myyntejä ja markkinaosuuksia nostettua. Siihen tarvitaan Game Passin lisäksi sinne Game Passiin day one tulevia todella kiinnostavia yksinoikeuspelejä (tai ainakin MS:n omien studioiden pelejä, vaikka eivät edes aina olisi yksinoikeuksia), joita ei pelkällä orgaanisella kasvulla pystytä tekemään kuin aikaisempaan nähden muutamia lisää vaikkapa kymmenen vuoden sisään. Jotta kovien yksinoikeuspelien määriä olisi mahdollista saada nostettua merkittäviä määriä seuraavan kymmenen vuoden ajalle, ovat yrityskaupat ainoa todella varma ja tehokas keino päästä asiassa merkittävästi eteenpäin. Ja niidenkin kanssa edetessä menee vuosia aikaa, ennen kuin niitä tuloksia uusien pelien osalta alkaa näkyä. Tämän kuvion MS sinänsä ryssi itse pahasti edellisessä konsolisukupolvessa, mutta nyt ovat toki heränneet tekemään juuri niitä oikeita liikkeitä, joilla pystyvät ainakin jotenkin kilpailemaan Playstationin kanssa. Eivät vielä riittävästi, mutta kuitenkin ovat päässeet oikeaan suuntaan.
ne on sanonnyt sen julkisesti että ei konsoli myynti ole heidän bissin vaan gamepass myynti
 
ne on sanonnyt sen julkisesti että ei konsoli myynti ole heidän bissin vaan gamepass myynti
Konsoleita pitää ainakin jonkin verran myydä, että on enemmän potentiaalisia Game Passin tilaajia. Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia juttuja. Molempia tarvitaan, vaikka markkinointi menisikin Game Pass edellä.

Sivuhuomiona, täällä on ollut näköjään hyvät vappuriehat jo vähän ennakkoon. :)
 
Ylös Bottom