No nyt taas tulee väitteitä, joille ei ole todellisuuspohjaa. Linkkiä taas kehiin siitä, missä MS toteaa, että heille ei konsolimyynti olisi tärkeää ja vain Game Pass olisi. Kyllä se on nimenomaan niin, että Game Pass on väline saada kasvatettua Microsoftin omien alustojen markkinaosuutta merkittävästi. Sitten kun niitä alustojen markkinaosuuksia pelimarkkinoilla on saatu kasvatettua riittävän suuriksi, niin sitten voi jossain vaiheessa Game Passkin olla varsinaisesti kannattavaa liiketoimintaa. Nyt se ei sitä ainakaan vielä merkittävästi ole.
Ihmeellinen ajatuksenkulku sinulla kyllä tässä. Siis kuvitteletko, että Microsoft nimenomaan haluaa kaikki pelaajat pelaamaan PC:llä tai mobiilisti? Siis haloo! Jos tuossa vain Game Pass olisi tärkeää eivätkä konsolit olisi, niin ajaisivat sitten kymmeniä miljoonia vain Xboxin konsolilla pelaavia suoraan Sonyn syliin asiakkaiksi. Henkilökohtaisesti en tule esim. todennäköisesti koskaan enää pelaamaan PC:llä (Steamdeckilla telakan kautta TV:llä ainoa mahdollinen skenaario, ja sekin ainoastaan retropelaamista varten), koska vihaan kaikenlaista tietokoneella säätämistä ja näpräämistä. Käytän tietokonetta ainoastaan töissä ja silloinkin vain aivan pakollisesti tietokoneella tehtävissä työasioissa. Ja mobiililaitteilla pelaaminen on sitten vielä tietokonepelaamistakin viheliäisempi juttu, joka ei tule itselleni ehdottoman varmasti kysymykseenkään, mikäli MS todella lopettaisi konsolibisneksen. Menettäisivät kaltaisiani pelaajia tosiaan sitten valtavia määriä jos noin lyhytnäköisesti toimisivat.
Mutta tuosta konsoleihin panostamattomuudesta ei toki olekaan kyse, vaan nyt juurikin yrittävät toimenpiteitä, joilla voisivat nimenomaan saada konsoleidensa myyntejä ja markkinaosuuksia nostettua. Siihen tarvitaan Game Passin lisäksi sinne Game Passiin day one tulevia todella kiinnostavia yksinoikeuspelejä (tai ainakin MS:n omien studioiden pelejä, vaikka eivät edes aina olisi yksinoikeuksia), joita ei pelkällä orgaanisella kasvulla pystytä tekemään kuin aikaisempaan nähden muutamia lisää vaikkapa kymmenen vuoden sisään. Jotta kovien yksinoikeuspelien määriä olisi mahdollista saada nostettua merkittäviä määriä seuraavan kymmenen vuoden ajalle, ovat yrityskaupat ainoa todella varma ja tehokas keino päästä asiassa merkittävästi eteenpäin. Ja niidenkin kanssa edetessä menee vuosia aikaa, ennen kuin niitä tuloksia uusien pelien osalta alkaa näkyä. Tämän kuvion MS sinänsä ryssi itse pahasti edellisessä konsolisukupolvessa, mutta nyt ovat toki heränneet tekemään juuri niitä oikeita liikkeitä, joilla pystyvät ainakin jotenkin kilpailemaan Playstationin kanssa. Eivät vielä riittävästi, mutta kuitenkin ovat päässeet oikeaan suuntaan.