Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Nyt se on virallisesti tiedossa kuka päättä Microsoftilla mikä peli on yksinoikeus ja mikä ei:

sehän piti olla se kyseinen pelitalo joka sen tekee sanoi silloin kuin behesta kaupat meni läpi siinä se taas nähdään että yksi ihminen päätää tehdä toisin kuin sanoi valehtelia toi spencer on
 
sehän piti olla se kyseinen pelitalo joka sen tekee sanoi silloin kuin behesta kaupat meni läpi siinä se taas nähdään että yksi ihminen päätää tehdä toisin kuin sanoi valehtelia toi spencer on
Mistä nämä sinun tiedot tulee? Milloin ja missä on sanottu että pelistudio saa itse päättää mille laitteille pelinsä julkaisee? Se että sanotaan että pelikohtaisesti päätetään mille laitteille pelit julkaistaan, ei tarkoita sitä etteikö lopullinen päätöksen tekijä olisi Phil.
 
Mistä nämä sinun tiedot tulee? Milloin ja missä on sanottu että pelistudio saa itse päättää mille laitteille pelinsä julkaisee? Se että sanotaan että pelikohtaisesti päätetään mille laitteille pelit julkaistaan, ei tarkoita sitä etteikö lopullinen päätöksen tekijä olisi Phil.

Varmaan Arit vihjaa tähän:


Muistan lukeneeni joskus uutisen että Phil Spencer sanoi että studio tekee lopullisen päätöksen mille konsoleille peli julkaistaan. Koitan kaivella sen esille.
 
Joo, mutta eihän tämä sitä tarkoita. Vaan nimenomaan sitä että Microsoft päättää. Ei sillä ole väliä mikä se päätös on tai että se on eriävä Bethesdan tai Activisionin tilanteessa. Microsoft silti sanoo lopullisen sanan.
Muistan lukeneeni joskus uutisen että Phil Spencer sanoi että studio tekee lopullisen päätöksen mille konsoleille peli julkaistaan. Koitan kaivella sen esille.
Joo, jos tälle lähdettä, niin asia pihvi. :)
 
Joo, mutta eihän tämä sitä tarkoita. Vaan nimenomaan sitä että Microsoft päättää. Ei sillä ole väliä mikä se päätös on tai että se on eriävä Bethesdan tai Activisionin tilanteessa. Microsoft silti sanoo lopullisen sanan.

Joo, jos tälle lähdettä, niin asia pihvi. :)

Noinhan sen pitääkin mennä että emoyhtiö lopullisen päätöksen tekee, vaan oonko minä nähny saatana unta kun en linkkiä löydä :D omasta mielestä sen postasin tälle foorumille ja se liittyi Redfall kohuun kun oli ollut juttua että PS5 versio peruttiin Microsoftin oston yhteydessä.

Se oli vähän tämän tyylinen lausunto just:

 
Viimeksi muokattu:
Varmaan Arit vihjaa tähän:

Tuossa kyllä todellisuus on klikkiotsikoita ihmeellisempää jälleen kerran, kun Hines ihmettelee nimenomaan viestintää (PR-henkilö kun on), eikä sitä, että CoD olisi jatkossakin multiplatform-julkaisu.

Tässä hieman paremmin kuvattuna sama uutinen:

That being said, Hines also implied that he was blindsided by Xbox's commitments to bring Activision games like Call of Duty to PlayStation and other platforms, while Bethesda games remained strictly Xbox exclusive. Hines said the messaging surrounding Call of Duty confused him, since it was "the opposite of what we were just asked — told — to do with our other titles".

Hines said no one at Xbox gave Bethesda a heads up about the Call of Duty decision, and that he thought Phil Spencer would explain in an interview why the multiplatform approach is acceptable for Activision games like Call of Duty, but not Bethesda games like Starfield of The Elder Scrolls VI.



En usko, etteikö Muropaketin uutisen kirjoittanut toimittaja osaisi sisäistää lukemaansa, mutta pienillä "väärinymmärryksillä" tuosta saa herkullisemman kohun.

Raha on ilmeisesti ainoa ratkaisu millä tilannetta koitetaan ratkoa, ironista kyllä Redfall osoitti että rahalla ei hyviä pelejä ja asemaa paranneta varsinkaan Microsoftin suunnalta.. Se ei korvaa laatua.

Ilman rahaa ei kukaan tee pelejä, eikä varsinkaan AAA-pelejä, joten kyllähän se raha nyt vaan on prio yksi ja ainakin kaksi, mutta tottahan toki silläkin on merkitystä miten tuota rahaa käyttää. Pitkään aikaan MS ei resursseja Xboxiin laittanut ja se ei ainakaan ollut toimiva konsepti, vaan koko Microsoft Gaming oli hyvinkin näivettynyt.

Nyt resursseja laitetaan osastolle ja Microsoft Gaming on sekä kasvattanut nykyisiä studioita että hakenut laajentumista yrityskauppojen muodossa. Itse en osaa nähdä parempaa tietä kasvaa kuin investoinnit ja toisaalta jo mm. Game Pass vaatii vahvaa ja laajaa inhousea, joten oman analyysini mukaan ihan oikealla tiellä ovat, vaikka Xbox Onen sukupolvi meni eksyneenä haahuillessa ja näivettyessä.

Ja Redfall liittyy vain hyvin vähän Microsoftin päätöksiin, se kun oli kehityksessä jo ennen kuin MS osti Arkanen emoyhtiö ZeniMaxin ja kaiken perusteella peli oli virhe jo suunnittelyupöydällä. Vaikeata kuitenkaan nähdä, että Arkane Austinin ostaminen osana muuta pakettia olisi ollut virhe, vaikka nyt epäonnistuivatkin Redfallin kanssa, mutta tämän toki aika näyttää.
 
Nyt tulee se pommi mitä kukaan ei osannut arvata... Mikä on Microsoftin kautta aikain tuottoisin peli?



Minecraft on kyllä sellainen sampo ettei toista vastaavaa tulla ikinä saamaan.
Jim Ryanin mukaan hän on käynyt keskusteluja useiden julkaisijoiden kanssa eivätkä he hänen mukaansa ole tyytyväisiä Game passiin:


Minä ainakin haluaisin saada tietää ketkä nämä julkaisijat ovat?
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva tietää onkohan Last of Us 2 vielä voitolla jos tulee vielä markkinoinnin maksut päällä myös

And they were expansive: Horizon Forbidden West cost $212 million over a five-year period with 300 full-time developers. The Last of Us Part 2 cost $220 million, Sony said in the documents, over roughly six years with 200 full-time employees

 
Olisi kiva tietää onkohan Last of Us 2 vielä voitolla jos tulee vielä markkinoinnin maksut päällä myös

And they were expansive: Horizon Forbidden West cost $212 million over a five-year period with 300 full-time developers. The Last of Us Part 2 cost $220 million, Sony said in the documents, over roughly six years with 200 full-time employees


800 miljoonaa. Ilmankos ei halua päästää irti lypsylehmästään :D

Oliko se nyt niin että Sonya kannattelee Activision eikä sen inhouse studiot?
 
Olisi kiva tietää onkohan Last of Us 2 vielä voitolla jos tulee vielä markkinoinnin maksut päällä myös

And they were expansive: Horizon Forbidden West cost $212 million over a five-year period with 300 full-time developers. The Last of Us Part 2 cost $220 million, Sony said in the documents, over roughly six years with 200 full-time employees


Last of us pelisarja on tuonut pelkästään yli 1 miljardin tuotot joten voisin hyvinkin uskoa että on:


istockphoto-805030346-170667a.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Last of us pelisarja on tuonut pelkästään yli 1 miljardin tuotot joten voisin hyvinkin uskoa että on:


Niin siis yli miljardin liikevaihdon. Mutta jos sen kehityskustannukset olivat tuon 220 miljoonaa niin onhan sitä voittoakin sitten tullut useampi sata miljoonaa, vaikka tuo 220 M tuskin sisältää markkinointikustannuksia, jotka Sonyllä voivat liikkua hyvinkin sieltä 100-200 milliä ja ehkä jopa enemmänkin.
 
Niin siis yli miljardin liikevaihdon. Mutta jos sen kehityskustannukset olivat tuon 220 miljoonaa niin onhan sitä voittoakin sitten tullut useampi sata miljoonaa, vaikka tuo 220 M tuskin sisältää markkinointikustannuksia, jotka Sonyllä voivat liikkua hyvinkin sieltä 100-200 milliä ja ehkä jopa enemmänkin.

Eikös revenua käännetä juurikin tuotoksi? Profit on taas voittoa mutta kyllä uutisesta tuli hyvin selväksi kannattava pelisarja se tämäkin on Sonylle.
 
Eikös tuossa puhuta pelisarjasta eli 1 ja 2. Täytyy siis laskea molempien pelien kehityskulut + markkinointi. Oli tosiaan jossain tästä markkinoinnin hinnasta joka on melki sama hintalappu kuin kehityskustannukset. Ei nuo yksinpelit sit kumminkaan tuota ihan älyttömiä versus liveservice pelit. Tämän takia kait Sonylla on kehitteillä/suunnitteilla 12 liveservice peliä noista kun tuo suurin raha tulee. Näistä kun saa tuottoa ympäri vuoden tai vuosia.
 
Eikös tuossa puhuta pelisarjasta eli 1 ja 2. Täytyy siis laskea molempien pelien kehityskulut + markkinointi. Oli tosiaan jossain tästä markkinoinnin hinnasta joka on melki sama hintalappu kuin kehityskustannukset. Ei nuo yksinpelit sit kumminkaan tuota ihan älyttömiä versus liveservice pelit. Tämän takia kait Sonylla on kehitteillä/suunnitteilla 12 liveservice peliä noista kun tuo suurin raha tulee. Näistä kun saa tuottoa ympäri vuoden tai vuosia.

Kuten ekassa viestissä totesin niin siinä puhutaan pelisarjasta, paljon lie 2012-2013 ollu ekan pelin Budjetti sekä sen remasterointi mutta veikkaan että alle 100 miljoonan menty kovasti kun ne yhteen lasketaan. Remake tuntui olevan että se tehdään tässä siivellä. Live service taktiikka varmana alkaa nyt nostamaan kunnolla päätään ja niiden tuotoilla hoidetaan AAA yksinoikeuksia kustannuksia lisää.
 
Live servicet tosiaan tuottavat ihan toisella tavalla rahaa kuin perinteiset AAA-pelit. Eniten rahaa tulee kuitenkin kasuaaleista mobiilipeleistä. Konsolipelit jäävät myös PC:n jalkoihin eli ovat tuotoiltaan siellä heikoimpien bisnesten joukossa. Siksihän MS ja Sonykin tähyävät paremmille markkinoille sijoittamalla mobiiliin ja live serviceen. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että mitä heikommalta jonkin arvo tuntuu HC-konsolipelaajan näkökulmasta, sitä enemmän sillä tehdään rahaa.
 
Live servicet tosiaan tuottavat ihan toisella tavalla rahaa kuin perinteiset AAA-pelit. Eniten rahaa tulee kuitenkin kasuaaleista mobiilipeleistä. Konsolipelit jäävät myös PC:n jalkoihin eli ovat tuotoiltaan siellä heikoimpien bisnesten joukossa. Siksihän MS ja Sonykin tähyävät paremmille markkinoille sijoittamalla mobiiliin ja live serviceen. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että mitä heikommalta jonkin arvo tuntuu HC-konsolipelaajan näkökulmasta, sitä enemmän sillä tehdään rahaa.
Ei tuo nyrkkisääntö ihan noin sentään päde. Toki jos ääriesimerkkejä katsotaan, niin voi noinkin todeta, mutta suurin osa live-service peleistä ja mobiilipeleistäkin kuitenkin epäonnistuvat ansaintamielessä, tai eivät ainakaan muodostu erityisen kannattaviksi. Toki, kun se todellinen hitti keksitään, niin sillä voidaan sitten pumpata tolkuttomia määriä rahaa, ja parhaimmillaan varsin pitkäänkin.

Sinänsä tämä on itseäni äärimmäisesti huvittava ja ärsyttäväkin ilmiö, siis kuinka massa seuraa joitain läpilyöviä muotivirtauksia lähes sokeasti, ja tämänkaltaisten pelien suosio perustuukin enemmän tuohon massaan ja sen miellyttämiseen, kuin niinkään puhtaaseen pelien laatuun. Näinhän toki populaarikulttuuri toimii, mutta se onkin suuri syy miksi minua kiinnostaa yhä vähemmän ja vähemmän populaarikulttuuri ja sen suuntaukset kaikissa viihteen muodoissa.
 
Viimeksi muokattu:
live-service pelit tulee tuhoamaan koko peli teollisuuden koska se on ihan paska idea jo syntyessä kokoajan pitää olla netissä ja laitaa rahaa siihen ei kiitos tälle ilmiölle
 
live-service pelit tulee tuhoamaan koko peli teollisuuden koska se on ihan paska idea jo syntyessä kokoajan pitää olla netissä ja laitaa rahaa siihen ei kiitos tälle ilmiölle
Kyllä se parhaimmillaan on erinomaisestikin toimiva malli. Toki hyvin toimivia ja mielenkiintoisia live-service-pelejä on ainakin minun makuuni varsin vähän. Ahneus on toki liikaa valloillaan kyseistä mallia hyödynnettäessä. Jos live-service peleissä pidetään kuitenkin laatu ja pelaaja ensisijaisesti keskiössä (liian harvoin toki näin tapahtuu), ja pelkän helpon rahan ja voiton maksimoinnin sijasta tuodaan aidosti mielenkiintoista ja uudistuvaa sisältöä live-service-peleihin, niin parhaimmillaan saadaan aikaan erittäinkin hyviä pelikokonaisuuksia. Näin on käynyt erityisesti MMORPG-rintamalla. Mielestäni myös Destiny, GTA Online ja mikseivät jotkut Ubisoftinkin pelit ovat ihan mielekästä ja hyvin tuettua pelattavaa live-service-rintamalla. Ei tässäkään asiassa mielestäni kannata täysin poteroihin kaivautua, vaikkei hyviä live-service-pelejä valtavia määriä olekaan ja roskaa on toki aivan liikaa markkinoilla.
 
live-service pelit tulee tuhoamaan koko peli teollisuuden koska se on ihan paska idea jo syntyessä kokoajan pitää olla netissä ja laitaa rahaa siihen ei kiitos tälle ilmiölle

Elokuvien ja TV-sarjojen suoratoisto osoitti jo itsensä sudeksi, eikä varsinainen taantuma ole vielä edes kunnolla alkanut. Sama tulee tapahtumaan peleille, eikä kukaan tunnu välittävän, että kulttuurista tehdaan kertakäyttöistä lainakamaa, koska sitä saa nyt ja heti halvalla.

Vulture teki tästä itse asiassa hienon artikkelin, jossa purettiin suoratoisto armottomasti osiin. Alan ammattilaiset kertovat, miten koko jatkuvan kasvun ja ikuisten palvelupelien malli on luotu epäonnistumaan. Jos vertaa menoa pelialalle, ei voi olla huomaamatta miten vahvasti samaan suuntaan ollaan menossa: https://www.vulture.com/2023/06/str...u-apple-tv-prime-video-peacock-paramount.html
 
Ylös Bottom