Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Yksinpelien kehitys/markkinointi kustannukset on ilmeisesti lähtenyt aikalailla lapasesta nyt kun nämä oikeat summat tuli esiin. Aika varman päälle joudutaan pelien tekoa miettiin esim. uusia pelinimikkeitä ei uskalleta tuoda markkinoille ison riskin takia + näiden uusien pelinimikkeiden markkinointiin vasta rahaa meneekin. Toki se paras ratkaisu olisi näihin monialusta julkaisut, mutta ilmeisesti tämä ei ole se ratkaisu vaan tuottoja haetaan mielummin liveservice puolelta että voidaan tehdä sitten näitä yksinoikeus luksus yksinpelejä. Pelaajien kannalta tuo ensiksi mainittu olisi se paras.
 
Jos vertaa menoa pelialalle, ei voi olla huomaamatta miten vahvasti samaan suuntaan ollaan menossa

Digitaalisuudessa kyllä, mutta se miten rahaa tehdään pelialalla ei ole lähelläkää yksi yhteen sama kuin vaikkapa Netflixillä ja vaatii edelleenkin hyvin yksinkertaista näkemystä, jos haluaa nähdä samanlaisina bisneksinä elokuva- ja peliteollisuuden.

Streaming shows, in contrast, have fewer ads (or none at all) and are typically confined to their original platforms forever.

Peliteollisuuden ytimeen ei mainosraha vaikuta samalla tavalla, sitä ei siis menetetä jakelemalla pelejä tilauspalvelussa, eikä toisaalta se artikkelissa vahvasti käsitelty arvokas kaapelitelevisio löydä verrokkina mitään vastaavaa menetystä peliteollisuuden puolelta.

Ja tietenkin, se olennaisin ero esimerkiksi Game Passin ja Netflixin välillä on niinkin yksinkertainen, että Game Pass ei ole yhdenkään palvelussa olevan tuotteen ainoa jakelukanava, eikä se siis sitä kautta myöskään ole ainoa kassavirta, vaan sen lisäksi tuloja syntyy monelta eri suunnalta ja medialta.

Ja myös luonnollisesti elokuvat ja sarjat ovat huomattavasti enemmän kertakäyttöistä kuin pelit, jotka generoivat merkittävää liikevaihtoa (erityisesti GaaS) pidemmällä aikavälillä. Jälleen kerran, tässä bisnesmallissa on selkeä ero tv- ja elokuvateollisuuteen.
 
Digitaalisuudessa kyllä, mutta se miten rahaa tehdään pelialalla ei ole lähelläkää yksi yhteen sama kuin vaikkapa Netflixillä ja vaatii edelleenkin hyvin yksinkertaista näkemystä, jos haluaa nähdä samanlaisina bisneksinä elokuva- ja peliteollisuuden.

Streaming shows, in contrast, have fewer ads (or none at all) and are typically confined to their original platforms forever.

Peliteollisuuden ytimeen ei mainosraha vaikuta samalla tavalla, sitä ei siis menetetä jakelemalla pelejä tilauspalvelussa, eikä toisaalta se artikkelissa vahvasti käsitelty arvokas kaapelitelevisio löydä verrokkina mitään vastaavaa menetystä peliteollisuuden puolelta.

Ja tietenkin, se olennaisin ero esimerkiksi Game Passin ja Netflixin välillä on niinkin yksinkertainen, että Game Pass ei ole yhdenkään palvelussa olevan tuotteen ainoa jakelukanava, eikä se siis sitä kautta myöskään ole ainoa kassavirta, vaan sen lisäksi tuloja syntyy monelta eri suunnalta ja medialta.

Ja myös luonnollisesti elokuvat ja sarjat ovat huomattavasti enemmän kertakäyttöistä kuin pelit, jotka generoivat merkittävää liikevaihtoa (erityisesti GaaS) pidemmällä aikavälillä. Jälleen kerran, tässä bisnesmallissa on selkeä ero tv- ja elokuvateollisuuteen.

Ihan alkujaan Netflix oli samassa asemassa. Kaikki halusivat olla palvelussa mukana, kun se oli ainoa, mitä markkinoilta löytyi. Tätä ennen kaapelikanavien lähin vertauskohde olisi Gamestop, jota ilman mikään peli ei päässyt näkyvästi myyntiin.

Se, että tällä hetkellä Game Pass ei ole yhdenkään tuotteen ainut jakelukanava on lyhytkatsoista. Nyt jo monet pelit ovat siirtymässä digitaalisten palveluiden yksinoikeuksiksi, kuten Epic Games on näyttänyt. Microsoftin tavoite, kuten muidenkin, on kasvaa ja kerätä enemmän käyttäjiä yhden käyttöliittymän puoleen.

Sama kävi elokuva ja tv-puolen tarjonnassa. Ensin Netflix oli ykkösvaihtoehto videovuokraamoille ja kaapelikanaville. Sitten sen digitoituminen johti fyysisen median alasajoon. Nyt jokainen julkaisija pyörittää omaa palvelukanavaa, joka poistaa ohjelmia ilman varoitusta ja nostaa hintoja vuodesta toiseen.

Vajaassa kymmenessä vuodessa melkein jokainen iso julkaisija on luonut oman digitaalisen kauppansa. Nyt Game Pass valtaa alaa tarjoamalla kaikkea halvalla, mutta vain tilapäisesti. Jo pelkästään tänä vuonna peleistä on puhuttu niin valtavirrassa kuin sosiaalisessa mediassa siten, että ne kelpaavat kertakäyttöisinä, kun ne ovat tarjolla Game Passin kautta. Sama johti Netflixissä tusinaviihteen tulvaan, joka ei näytä hidastuvan.

Ei olisi hullua veikata, että seuraava konsolisukupolvi tulee yrittämään puskea täydellistä vuokrakulttuuria pelialalle. Mitään ei omisteta ja kaikki on ns. suoratoistoa. Vain Nintendo tulee pitämään fyysisen median hengissä. Mikä puolestaan johtaa siihen, että piratismin määrä kasvaa ja peliala kokee ensimmäisen ison romahduksen sitten 80-luvun alun.
 
Eikös revenua käännetä juurikin tuotoksi? Profit on taas voittoa mutta kyllä uutisesta tuli hyvin selväksi kannattava pelisarja se tämäkin on Sonylle.
No näinhän se on, tulipa hätäisesti kommentoitua.

Niin joo, tuo miljardi on tullut koko sarjasta. Eka TLoU lienee ollut budjetiltaan vain muutamia kymmeniä miljoonia, joten varmasti sitä tuottoa on tullut isosti kokonaisuudessaan. Se, paljonko tuo kakkososa sitten on tehnyt, niin hankala äkkiseltään arvioida. Ykkösosa (+remaster) on kuitenkin myynyt yli tuplat kappalemäärällä mitattuna ja oli karkeasti arvioiden puolet halvempi tehdä, joten kakkonen on varmasti ollut taloudellisesti selvästi heikompi suoritus siitäkin huolimatta, että se myi ekana viikonloppuna enemmän kuin ykkönen ensimmäisten kolmen viikon ajan. Kätevää myös tehdä remaster (ja remake) halvalla ja taas saa vähintään ekan vuoden pyytää hyvää hintaa vanhasta, mutta ehostetusta pelistä, niin pysyy katteet kunnossa. Tietysti jos IP ei ole vahva, niin ei se remaster/remake automaattisesti kovin hyvä kassakone.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen kuin tekee mieli repiä hiukset päästä, koetan muistuttaa ystävällisesti, että Game Pass -keskustelu kuuluu Game Pass -ketjuun.

 

Microsoftin johtaja haluaa kokonaan eroon konsoliyksinoikeuksista​

Mutta hänen mukaansa se ei onnistu Sonyn vuoksi.​


kukahan se niitä oikein nyt haalii itselle
Se oli Satya Nadellan filosofia, mikä ei ole mahdollista tällä hetkellä jos haluaa pysyä kilpailussa mukana hän sanoi. Hän sanoi myös että monialustaisuus ja mahdollisuus pelata usealla eri alustalla pelejä on se Microsoft jossa hän on kasvanut.
 
Sama johti Netflixissä tusinaviihteen tulvaan, joka ei näytä hidastuvan.

Aivan näin, koska eihän normaalissa televisiossa olekaan ollut kaikenlaista realitya ja riviroskaa ennen Netflixiä...

Sinun maalailema dystopia on toki varmasti juuri sinulle realismia, mutta Netflixin ja peliteollisuuden yksi yhteen rinnastavat mielipiteet eivät omasta näkökulmasta oikein koskaan ole kestäneet kriittisempää tarkastelua ja nytkin argumentit ovat todella heppoisia. Mikään ei esimerkiksi viittaa siihen, että Game Pass olisi jäämässä ainoaksi jakelukanavaksi, mutta saahan siihen uskoa.
 
Aivan näin, koska eihän normaalissa televisiossa olekaan ollut kaikenlaista realitya ja riviroskaa ennen Netflixiä...

Sinun maalailema dystopia on toki varmasti juuri sinulle realismia, mutta Netflixin ja peliteollisuuden yksi yhteen rinnastavat mielipiteet eivät omasta näkökulmasta oikein koskaan ole kestäneet kriittisempää tarkastelua ja nytkin argumentit ovat todella heppoisia. Mikään ei esimerkiksi viittaa siihen, että Game Pass olisi jäämässä ainoaksi jakelukanavaksi, mutta saahan siihen uskoa.

Tunnut nyt ottavan tämän todella henkilökohtaisesti, mikä on hyvin outoa. Joten eiköhän asia ole parempi jättää tähän.
 
Sega ei ole tällä hetkellä ostettavissa:


Asiassa tulee myös ilmi että Microsoft on tällä hetkellä heidän tärkeintä "alusta" ja heillä on hyvät välit firman kanssa. Voisin lyödä vetoa että Sega ja Game Pass ovat molemmat hyötyneet toisistaan enemmän kuin hyvin mm Like a Dragon ja muut pelit sielä.
 
Sega ei ole tällä hetkellä ostettavissa:


Asiassa tulee myös ilmi että Microsoft on tällä hetkellä heidän tärkeintä "alusta" ja heillä on hyvät välit firman kanssa. Voisin lyödä vetoa että Sega ja Game Pass ovat molemmat hyötyneet toisistaan enemmän kuin hyvin mm Like a Dragon ja muut pelit sielä.
Ei tällä hetkellä, mutta katotaan sit kun activision kaupoista saadaan selvyys.
 
FTC: We've heard about the harms to Sony...
Judge: This is about the harms to the consumer not to Sony. Let's take a break


Haha

Loppupuheet menossa on kyllä huvittavaa settiä. IGN:n Destin päivittää reaaliajassa Twitterissä mitä tuolla tapahtuu.
Eivät edes yritä peitellä sitä että ajavat tässä vain Sonyn asiaa eikä vähän välitä kuluttajista :)
 
No eipä tässä kukaan muu ole kuluttajan asialla kun viranomaistahot.

Näin on. Ja vaikka tuossa lainauksessa tuomari joutui tosiaan tästä muistuttamaan FTC:n edustajaa, niin se kilpailuviranomaisten funktio on suojella erityisesti kuluttajia lain puitteissa, eikä esimerkiksi markkinajohtajan johtavaa markkina-asemaa ja siksi onkin tärkeätä myös käyttää nämä argumentit ihan kunnollisessa tuomioistuimessa tarkistuksessa, eikä luottaa vain siihen, että viranomainen toimii objektiivisesti ilman ideologiaa ja lakia noudattaen.

Mielenkiintoista nähdä onko tässä useamman päivän kestäneessä kuulemisessa FTC onnistunut vakuuttamaan tuomarin siitä, että nämä kaupat totta tosiaan aiheuttavat sellaista harmia kuluttajille, että ne pitäisi tosiaan pyrkiä kieltämään.
 
mikkisofta on näyttänyt että heidän lupauksiin ei voi luotaa yhtään lupaavat ihan eri asioita ennen kaupaa ja sitten kun kauppa on tehty niin onkin eri äänikellossa viimeksi se näytiin behessa kaupoissa
 
Ylös Bottom