Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Myyntimäärät on yksi hyvä...
Myyntimäärät ainakin alussa ja välimallin teho versioissa tappiollisia. Kaikki muu myynti ympärillä tärkeämpää. Esim kummallekkaan ei ole mitään hyötyä myydä konsolia pelaajalle joka pelaa sitä pelkkää änäriä, codia tai fornite
 
Myyntimäärät ainakin alussa ja välimallin teho versioissa tappiollisia. Kaikki muu myynti ympärillä tärkeämpää. Esim kummallekkaan ei ole mitään hyötyä myydä konsolia pelaajalle joka pelaa sitä pelkkää änäriä, codia tai fornite
Mitä enemmän myydään yksiköitä sitä enemmän on asiakkaita palveluille.
 
Myyntimäärät on yksi hyvä...
Ai myyntimäärät on hyvä syy ostaa tietty konsoli? Miksi? Aika vähän ne myyntimäärät siihen sinun pelikokemukseen vaikuttaa. Niin kauan kuin meillä on kolme isoa valmistajaa, jotka myyvät edes kohtuullisen määrän laitteitaan, niin myyntimäärällä on hyvin pieni vaikutus yksilön pelikokemukseen.

Rohmu jo tuossa luettelikin niitä syitä, joilla on vaikutusta kuluttajan/yksilön kokemukseen.

Lisätään vielä sen verran että jos kaikki ajattelisivat myyntimäärällä olevan merkitystä ostopäätöstä tehdessä, niin kukaan ei olisi ostanut kesken sukupolven julkaistua Nintendo Switchiä. Ja kuten me kaikki tiedämme, toisin kävi. Ei ihmisiin vedonnut Switchissä myyntimäärät, kun ei sellaisia ollut. Ihmisiin vetosi pelit kuten uusi Zelda ja laitteen hybridimäinen monikäyttöisyys. Edes laitetta edeltävän Wii U:n alhaiset myyntimäärät eivät tähän vaikuttaneet.

Konsoli ostetaan siksi että se kiinnostaa. Ei siksi että se on myynyt paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Ai myyntimäärät on hyvä syy ostaa tietty konsoli? Miksi? Aika vähän ne myyntimäärät siihen sinun pelikokemukseen vaikuttaa. Niin kauan kuin meillä on kolme isoa valmistajaa, jotka myyvät edes kohtuullisen määrän laitteitaan, niin myyntimäärällä on hyvin pieni vaikutus yksilön pelikokemukseen.

Rohmu jo tuossa luettelikin niitä syitä, joilla on vaikutusta kuluttajan/yksilön kokemukseen.

Lisätään vielä sen verran että jos kaikki ajattelisivat myyntimäärällä olevan merkitystä ostopäätöstä tehdessä, niin kukaan ei olisi ostanut kesken sukupolven julkaistua Nintendo Switchiä. Ja kuten me kaikki tiedämme, toisin kävi. Ei ihmisiin vedonnut Switchissä myyntimäärät, kun ei sellaisia ollut. Ihmisiin vetosi pelit kuten uusi Zelda ja laitteen hybridimäinen monikäyttöisyys. Edes laitetta edeltävän Wii U:n alhaiset myyntimäärät eivät tähän vaikuttaneet.

Konsoli ostetaan siksi että se kiinnostaa. Ei siksi että se on myynyt paljon.
Mitä enemmän on ollut myyntiä edellisessä sukupolvessa ja asiakas on tyytyväinen niin hän on melko varma asiakas seuraavan polveen ja sen palveluihin.
 
Mitä enemmän on ollut myyntiä edellisessä sukupolvessa ja asiakas on tyytyväinen niin hän on melko varma asiakas seuraavan polveen ja sen palveluihin.
Miten tämä mielestäsi toteutuu Wii U:n ja Nintendo Switchin tapauksessa?

Edelleen, porukka ostaa kiinnostavan tuotteen oli myyntimäärät mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän on ollut myyntiä edellisessä sukupolvessa ja asiakas on tyytyväinen niin hän on melko varma asiakas seuraavan polveen ja sen palveluihin.
Tämäpä se, olen ollut erittäin tyytyväinen PS4:een ja Sonyn palveluihin, siksipä se on suoraan PS5, ei ole syytä vaihtaa.

Kyllä laaja ja hyvin tuettu laitekanta herättää myös pelikehittäjissä luottamusta. Uskon että PS4:n vakuuttava yksinoikeuspelien lista heijastaa myös sitä, että alusta on vahva ja asiakkaita on tällöin paljon. Jos PS5 saa vahvan jalansijan, yksinoikeuksien määrä tulee kasvamaan ja se tarkoittaa laatupelejä isolle yleisölle.
 
Mitä enemmän on ollut myyntiä edellisessä sukupolvessa ja asiakas on tyytyväinen niin hän on melko varma asiakas seuraavan polveen ja sen palveluihin.
Kuten Wii ja PS2:n osoitti....Kumpikaan valmistaja ei saanut hyödynnettyä näiden myyntejä seuraavassa sukupolvessa. Nintendo luovutti suosiolla, Sony hassasi rahansa.

Kyllä sen uuden tuotteen pitää olla kunnossa, jotta vaikuttaa ratkaisevasti. Toki oma osansa on sokeat fanipojat, joille on ihan sama mikä rimpula sieltä on tulossa.
 
Myytyjen konsolien määrä vaikuttaa pelaajien määrään, jolla on oletettavasti vaikutusta esimerkiksi moninpelien pelaajamääriin. Sillä tavalla konsolien menestys määrittää osaltaan myös niiden arvoa ainakin niiden pelaajien keskuudessa, jotka arvostavat laajoja moninpeliyhteisöjä. Multiplattereissa näkyy tässäkin sukupolvessa isoja eroja eri pelien pelaajamäärissä eri alustoilla.
 
Myytyjen konsolien määrä vaikuttaa pelaajien määrään, jolla on oletettavasti vaikutusta esimerkiksi moninpelien pelaajamääriin. Sillä tavalla konsolien menestys määrittää osaltaan myös niiden arvoa ainakin niiden pelaajien keskuudessa, jotka arvostavat laajoja moninpeliyhteisöjä. Multiplattereissa näkyy tässäkin sukupolvessa isoja eroja eri pelien pelaajamäärissä eri alustoilla.
Onko oikeasti joku peli jossa toisella konsolilla olisi reilusti peliseuraa ja toisella ei? Vaikka numeroiden valossa toisella olisi tuplamäärä pelaajia, niin eihän tuolla ole mitään käytännön merkitystä jos pelaajia kuitenkin riittää.
 
Sehän olis pelaajille paras jos pelit olisi crossplaytä tukevia. Olisi sitten vaikka se täppä millä voi pelata vain oman alustan pelaajien kanssa,niin ei tule paha mieli jos joku pelaakin hiiri näppis combolla.
 
Onko oikeasti joku peli jossa toisella konsolilla olisi reilusti peliseuraa ja toisella ei? Vaikka numeroiden valossa toisella olisi tuplamäärä pelaajia, niin eihän tuolla ole mitään käytännön merkitystä jos pelaajia kuitenkin riittää.
No onhan niitä. Ensimmäisenä tulee mieleen peleistä, joita itse pelaan Crew 2, jolla on PS-puolella varsin iso pelaajakunta. Esim. viikottaisiin summit-kisoihin osallistuu varmaankin parhaimmillaan pitkälti yli 100 000 pelaajaa. Tiedän sen siitä, että itse olen jäänyt joskus sijalle 90 000 ja jotain, kun olen tehnyt vain yhden tehtävän. Xboxin puolella taas ei ole summiteissa ruuhkaa, vaan 3000 parhaan joukkoon pääsee juuri vaivaa näkemättä joka viikko. Moninpeliin tämä heijastuu niin, että Xboxilla saa odottaa peliseuraa usein kymmeniä minuutteja ja sitä ei välttämättä löydy ollenkaan, vaikka kuinka etsisi. Silloin kun löytyy, kyseessä on yleensä aina ne samat muutama tyyppi, jotka sitä moninpeliä pelaavat. PS-puolella taas pelejä ei joudu odottamaan yleensä kovin pitkiä aikoja ja peliseurakin on pääsääntöisesti aina vaihtuvaa.

Suosituimmissa peleissä ei varmaan ole ongelmia kummallakaan, mutta heti kun peliseura alkaa harventua, se näkyy selvästi moninpelaamisen mielekkyydessä. Paljon on sellaisia pelejä, joista moninpeli on kuollut kokonaan.
 
Sehän olis pelaajille paras jos pelit olisi crossplaytä tukevia. Olisi sitten vaikka se täppä millä voi pelata vain oman alustan pelaajien kanssa,niin ei tule paha mieli jos joku pelaakin hiiri näppis combolla.

Onneksi nykyään moni peli tukee crossplayta, kiitos kuuluu tästä Microsoftille. Ei tarvitse enää välttämättä ostaa Playstationia kavereiden takia, kun voi pelata COD:ia kuitenkin yhdessä Xboxille. :D
 
Ainut syy miksi itseäni myynnit kiinnostaa, on se osoitus esimerkiksi pleikan tapauksessa siitä, että heillä on selkeästi toimiva konsepti josta itsekin nautin (tarinapainotteiset singleplayer pelit) ja niin kauan kun numerot ovat tuolla tasolla, antaa se uskoa, että tuolla linjalla jatketaan tulevaisuudessakin ja peleille pystytään jatkossakin takaaamaan niiden tarvitsemat budjetit.
 
Xbox One vältti Nintendon tapaisen katastrofin, että piti tehdä kokonaan uusi laite. Oikeastaan tästä on kiittäminen Phil Spenceriä ja Microsoftia, jotka reagoivat nopeasti ja alkoivat kuuntelemaan pelaajia. Tästä esimerkkinä on Game Pass, Xbox One X/S ja Play Anywhere.
 
Ainut syy miksi itseäni myynnit kiinnostaa, on se osoitus esimerkiksi pleikan tapauksessa siitä, että heillä on selkeästi toimiva konsepti josta itsekin nautin (tarinapainotteiset singleplayer pelit) ja niin kauan kun numerot ovat tuolla tasolla, antaa se uskoa, että tuolla linjalla jatketaan tulevaisuudessakin ja peleille pystytään jatkossakin takaaamaan niiden tarvitsemat budjetit.
Sitten taas jos myynnit kiinnostaa ja katsot näitä yksinoikeuspelien myyntejä verrattuna laitekantaan, niin mitä näet? Onko tilanne kuitenkin se, että yllättävän pieni osa ostaa näitä tarinapainotteisia yksinpelejä?

Meinaan tässä sitä, että aivan varmasti Sonyn johtoportaassakin on nähty se, että 110 miljoonan laitekannalla yksinoikeudet myy "vain" 10-20 miljoonaa kappaletta. Huom. luvut heitetty valistuneesti lonkalta, kun en viitsi jokaista yksinoikeutta tarkistaa. Spiderman taitaa olla jossain päälle 15 miljoonan. Last Of Us part 2 myi myöskin ensimmäisinä päivinään useamman miljoonan, mutta sitten myynnit tippuivat jopa 80 prosenttia. Nämähän ovat hienoja lukuja, mutta on aika valtava laitekantakin. Esim. Nintendolla tämä attachrate omien yksinoikeuksiensa kanssa on monesti parempi. Uusin Animal Crossing taitaa huidella reilusti päälle 10 miljoonan puolet pienemmällä laitekannalla.

Voi siis hyvinkin olla että Sonykin tuo jatkossa muunkinlaisia pelejä markkinoille kuin tarinavetoisia yksinpelejä, sillä vaikka niiden myynnit ovat hyviä, niin laitekantaan nähden eivät mitään huikeita. Lisäksi tämän kaltaiset pelit ovat usein kalliita ja aikaa vieviä tehdä.

Ei siis kannata tuudittautua siihen, että kun nytkin meillä on tietynlaisia pelejä, niin kyllä varmasti on jatkossakin.
 
Sitten taas jos myynnit kiinnostaa ja katsot näitä yksinoikeuspelien myyntejä verrattuna laitekantaan, niin mitä näet? Onko tilanne kuitenkin se, että yllättävän pieni osa ostaa näitä tarinapainotteisia yksinpelejä?

Meinaan tässä sitä, että aivan varmasti Sonyn johtoportaassakin on nähty se, että 110 miljoonan laitekannalla yksinoikeudet myy "vain" 10-20 miljoonaa kappaletta. Huom. luvut heitetty valistuneesti lonkalta, kun en viitsi jokaista yksinoikeutta tarkistaa. Spiderman taitaa olla jossain päälle 15 miljoonan. Last Of Us part 2 myi myöskin ensimmäisinä päivinään useamman miljoonan, mutta sitten myynnit tippuivat jopa 80 prosenttia. Nämähän ovat hienoja lukuja, mutta on aika valtava laitekantakin. Esim. Nintendolla tämä attachrate omien yksinoikeuksiensa kanssa on monesti parempi. Uusin Animal Crossing taitaa huidella reilusti päälle 10 miljoonan puolet pienemmällä laitekannalla.

Voi siis hyvinkin olla että Sonykin tuo jatkossa muunkinlaisia pelejä markkinoille kuin tarinavetoisia yksinpelejä, sillä vaikka niiden myynnit ovat hyviä, niin laitekantaan nähden eivät mitään huikeita. Lisäksi tämän kaltaiset pelit ovat usein kalliita ja aikaa vieviä tehdä.

Ei siis kannata tuudittautua siihen, että kun nytkin meillä on tietynlaisia pelejä, niin kyllä varmasti on jatkossakin.
Mulla itseasiassa on sellainen muistikuva että Sony sanoi panostavansa jatkossakin täysillä AAA-yksinoikeuksiin niinkuin tähänkin asti indie-kantaa unohtamatta? Kai tuolta Googlesta jotain osviittaa tälle löytyy jos oikein muistin
 
Sitten taas jos myynnit kiinnostaa ja katsot näitä yksinoikeuspelien myyntejä verrattuna laitekantaan, niin mitä näet? Onko tilanne kuitenkin se, että yllättävän pieni osa ostaa näitä tarinapainotteisia yksinpelejä?

Meinaan tässä sitä, että aivan varmasti Sonyn johtoportaassakin on nähty se, että 110 miljoonan laitekannalla yksinoikeudet myy "vain" 10-20 miljoonaa kappaletta. Huom. luvut heitetty valistuneesti lonkalta, kun en viitsi jokaista yksinoikeutta tarkistaa. Spiderman taitaa olla jossain päälle 15 miljoonan. Last Of Us part 2 myi myöskin ensimmäisinä päivinään useamman miljoonan, mutta sitten myynnit tippuivat jopa 80 prosenttia. Nämähän ovat hienoja lukuja, mutta on aika valtava laitekantakin. Esim. Nintendolla tämä attachrate omien yksinoikeuksiensa kanssa on monesti parempi. Uusin Animal Crossing taitaa huidella reilusti päälle 10 miljoonan puolet pienemmällä laitekannalla.

Voi siis hyvinkin olla että Sonykin tuo jatkossa muunkinlaisia pelejä markkinoille kuin tarinavetoisia yksinpelejä, sillä vaikka niiden myynnit ovat hyviä, niin laitekantaan nähden eivät mitään huikeita. Lisäksi tämän kaltaiset pelit ovat usein kalliita ja aikaa vieviä tehdä.

Ei siis kannata tuudittautua siihen, että kun nytkin meillä on tietynlaisia pelejä, niin kyllä varmasti on jatkossakin.
Pleikallahan on mielestäni jo nyt laaja studioiden määrä jotka tuottavat eri tyylisiä ja usein myös uusia pelejä (ei siis pelkkää jatkumoa vanhoille pelisarjoille) moneen makuun näille yli 100 miljoonalle ostajalle, joten ei itseäni yllätä jos jokainen pleikkapeli ei pleikan omistajalle maistu. Valinnanvaraa on kumminkin niin paljon.

Kuten totesin, kunhan suunta jatkuu yhä samanlaisena mitä myynteihin tulee niin varmasti jatkossakin Sonyn isot kihot näyttävät vihreää valoa monipuolisille ja uskaliaille yksinpeleille. Tämä huomioon ottaen on minunlaisillani ihmisillä helppo jatkossakin sijoittaa pleikkariin. Pleikkarin suunnalla he ovat jo todistaneet osaamisensa enkä itse näe tämän mitenkään muuttuvan muuksi tulevaisuudessa. Itse asiassa ääni kellossa ennen uuden genin alkua on ollut juuri se mistä tykkään eli puhutaan pelien olevan se mikä merkitsee ja siitä kuinka nämä pelit hoitavat puhumisen PR-ukkojen puolesta.
 
Pleikallahan on mielestäni jo nyt laaja studioiden määrä jotka tuottavat eri tyylisiä ja usein myös uusia pelejä (ei siis pelkkää jatkumoa vanhoille pelisarjoille) moneen makuun näille yli 100 miljoonalle ostajalle, joten ei itseäni yllätä jos jokainen pleikkapeli ei pleikan omistajalle maistu. Valinnanvaraa on kumminkin niin paljon.

Kuten totesin, kunhan suunta jatkuu yhä samanlaisena mitä myynteihin tulee niin varmasti jatkossakin Sonyn isot kihot näyttävät vihreää valoa monipuolisille ja uskaliaille yksinpeleille. Tämä huomioon ottaen on minunlaisillani ihmisillä helppo jatkossakin sijoittaa pleikkariin. Pleikkarin suunnalla he ovat jo todistaneet osaamisensa enkä itse näe tämän mitenkään muuttuvan muuksi tulevaisuudessa. Itse asiassa ääni kellossa ennen uuden genin alkua on ollut juuri se mistä tykkään eli puhutaan pelien olevan se mikä merkitsee ja siitä kuinka nämä pelit hoitavat puhumisen PR-ukkojen puolesta.
Mulla sama homma. Oon kasvanut pleikkarin parissa ja jokainen konsoli on tullut hankittua. Itseasiassa nes oli ensimmäinen ja sit snes mutta sen jälkeen se on ollut playstation. Mun olisi hirveän vaikeaa nyt vaihtaa leiriä koska rakastan niitä yksinoikeuksia mitä Sony tuo pelaajille. Nykyisin osa näistä esim. mgs, crash ja tekken löytyvät myös muilta alustoilta. Silti siellä on jatkuvasti niin kovaa settiä että haluan pysyä pleikkarin parissa. Jo seuraava god of war saa hymyn huulille vaikka peliä ei olla edes julkistettu. Varmasti Microsoftillakin on kovaa settiä. Esim jos gears of war kokoelma tulisi pleikalle ni varmasti ostaisin. Nää kuitenkin on vaan mieltymyskysymyksiä eikä näistä kannata väitellä kumman kone on parempi. Toinen tykkää boxista ja toinen pleikasta ja jos omaan koneeseen on tyytyväinen niin mitään ei menetä. Sieltä on kuitenkin tulossa kaksi helvetin hienoa konsolia. Pelit ratkaisee varmasti monelle kumpaan koneeseen päätyy.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom