Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Minun logiikalla konsolien myynti paranee, jos ihmiset jumittavat tautien pelossa kotonaan. Myös talouden ongelmat voivat vaikuttaa niin joihinkin, että jostain kalliimmasta hankinnasta luovutaan, mutta suhteellisen edullisen pelikonsolin voi silti hankkia. Vaikea suoralta kädeltä teilata sitä vaihtoehtoa, että myös positiivisia vaikutuksia ilmenee.
 
Minun logiikalla konsolien myynti paranee, jos ihmiset jumittavat tautien pelossa kotonaan. Myös talouden ongelmat voivat vaikuttaa niin joihinkin, että jostain kalliimmasta hankinnasta luovutaan, mutta suhteellisen edullisen pelikonsolin voi silti hankkia. Vaikea suoralta kädeltä teilata sitä vaihtoehtoa, että myös positiivisia vaikutuksia ilmenee.

Tilanteen pitkittyessä säästöt ja turvaverkot on syöty. Silloin viimeistään lyödään investoinnit jäihin. Uudet konsolit 499 $ hintalapulla ja siihen päälle vielä lisävermeet ja pelit, ei ole aivan kärkipäässä kun menoja aletaan priorisoimaan.
 
Minun logiikalla konsolien myynti paranee, jos ihmiset jumittavat tautien pelossa kotonaan. Myös talouden ongelmat voivat vaikuttaa niin joihinkin, että jostain kalliimmasta hankinnasta luovutaan, mutta suhteellisen edullisen pelikonsolin voi silti hankkia. Vaikea suoralta kädeltä teilata sitä vaihtoehtoa, että myös positiivisia vaikutuksia ilmenee.
Tämä on mahdollista varsinkin jos Microsoftilta tulee Xbox Series X:n kaveriksi budjettimalli. 500 dollarin konsolia on hankala perustella rahatilanteen heikentyessä, mutta 200 - 300 dollarin tienoille osuva budjettimalli saattaakin jo höllätä kukkaron nyörejä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea suoralta kädeltä teilata sitä vaihtoehtoa, että myös positiivisia vaikutuksia ilmenee.

Positiivinen vaikutus ilmeni jo, eli MS:n Xbox-palvelumyynti lähti hienoiseen nousuun ihmisten ollessa enemmän kotona, mutta jos työttömyys jatkaa kasvuaan ja muutoinkin epävarmuus taloudessa lisääntyy, vaikuttaa se väistämättä negatiivisesti uusien laitteiden myyntiin ja uusien tilaajien saamiseen digipalveluihin. Etenkin USAssa työttömyysturva on olematon, joten jos työt lähtee alta ja säästöt alkaa olla syöty, ei tule myöskään osteltua uusia pelikonsoleita ennen kuin uusi työ on löydetty. USAssa pandemia on edelleen vain laajentumassa, joten syksyllä voi olla vielä pahempia lukuja talouden ja työllisyyden osalta.

Tämä syksy on ehkä huonoin mahdollinen aika tuoda uusi kallis pelilaite myyntiin, jos odottaa sille heti kärkeen isoja myyntejä.
 
Useat puhuvat, että koronan vaikutukset talouteen näkyvät vain tämän syksyn ajan, mutta pahimmillaan tämä on monen vuoden talous isku monille - ja tämä voi vaikuttaa mielestäni konsolimyyntien kokonaismyyntiin merkittävästi jopa viiden vuoden ajan. Voi olla, että Microsoftin budjettimalli (Series S?) voi olla monille se helpommin lähestyttävä next gen -konsoli kuin Xbox Series X, mutta todennäköisesti pahimmillaan myös budjettimallin myynnit voi jäädä vaisuksi, koska nyt monet varmasti miettivät, että onko satojen eurojen konsoli tässä maailmantilanteessa se hyvä vaihtoehto. Elämme "mielenkiintoisia" aikoja ja pian me nähdään, että miten vakavasti korona vaikuttaa loppuen lopuksi ihmisten ja maailman talouteen.
 
Minusta näyttää siltä, että Microsoftin strategia on paljon Sonya parempi tilanteessa, jossa moni joutuisi karsimaan viihdekuluistaan. Game passissa on valtavasti pelattavaa ja sinne tulee uuden sukupolven pelejä myös pelattavaksi ilman lisämaksua. Vanhalla konsolilla voi sinnitellä, koska niitä tuetaan paremmin myös tulevaisuudessa puheiden mukaan kuin Sonyn tapauksessa, kun Sony "uskoo sukupolviin".
 
Itse edelleenkin odotan mahdollisuutta, missä Game Pass + konsoli paketoidaan kahden vuoden määräaikaiselle sopimukselle 29,99$/kk ja laite tilataan suoraan Xbox.com ja toimitus kotiovelle UPS:n kautta. Halvempi masiina (?) 19,99$/kk.

Sama toki toimisi myös PS+ ja PS5:n kanssa osoitteesta playstation.com.

Vähittäisketjut välistä pois.

Minusta on hämmästyttävää, että konsolimaailman bisnes menisi jatkossakin samoja uria kuin mitä se on mennyt 1980-luvulta alkaen kun kaikki muu (puhelimet, liittymät, Netflix, Spotify jne...) menee 2020-luvulla tilauspohjaisesti.
 
Itse edelleenkin odotan mahdollisuutta, missä Game Pass + konsoli paketoidaan kahden vuoden määräaikaiselle sopimukselle 29,99$/kk ja laite tilataan suoraan Xbox.com ja toimitus kotiovelle UPS:n kautta. Halvempi masiina (?) 19,99$/kk.

Sama toki toimisi myös PS+ ja PS5:n kanssa osoitteesta playstation.com.

Vähittäisketjut välistä pois.

Minusta on hämmästyttävää, että konsolimaailman bisnes menisi jatkossakin samoja uria kuin mitä se on mennyt 1980-luvulta alkaen kun kaikki muu (puhelimet, liittymät, Netflix, Spotify jne...) menee 2020-luvulla tilauspohjaisesti.
Xbox on ainakin jenkeissä tuon tyylinen systeemi. Olisi kyllä hyvä suomessakin :)
 
Minusta näyttää siltä, että Microsoftin strategia on paljon Sonya parempi tilanteessa, jossa moni joutuisi karsimaan viihdekuluistaan. Game passissa on valtavasti pelattavaa ja sinne tulee uuden sukupolven pelejä myös pelattavaksi ilman lisämaksua.

Ei ainakaan business-mielessä, koska kuvaamallasi logiikalla se entisestään rohkaisee kuluttajia olemaan ostamatta uuden sukupolven laitteita ja palveluita.

Sonyllakin sinänsä on vastaava laajemman pelivalikoiman sisältävä kk-maksullinen palvelu Playstation Now, johon ei kuitenkaan uusimmat pelit ainakaan heti tule tarjolle.
 
Briteissä on myös. Kulkee nimellä Xbox All Access, Xbox One X 24kk sopparilla Game Pass Ultimaten sisältäen, lähtee hintaan £21.99/kk. 18kk jälkeen voi myös päivittää next-geniin.
Tuo on kyllä todela pätevä systeemi ja hinta on hyvä. Tulisipa suomeenkin. Samanlailla odotan Microsoft rewards ohjelmaa :)
 
Microsoft saa kuukausimaksun heiltäkin, joilla ei ole varaa uuteen konsoliin ja uusia asiakkaita houkuteltua, kun on paljon "ilmaista" pelattavaa.
Toki siinä mielessä ei ole yhtä hyvä strategia kuin Sonylla, ettei se pakota hankkimaan uutta kallista laitetta ja uuden sukupolven pelejä yhtä voimakkaasti, mutta markkinaosuuden kasvattamiseen se sopii ja jos, kuten edellä väitettiin, luvassa on niukkuutta ja supistuvia kulutusmarkkinoita, silloin Microsoftin suhteellinen asema vahvistuu.
 
Entinen DICE:n art director käynyt kotimaassa skannailemassa ja tuonut aineiston Unreal pelimoottorille (4K, 3840x1646, 25 fps).

Having moved from Australia to Sweden more than 15 years ago, I’m often struck with the crystal clear memory of a sound, smell, or particularly calm experience as a kid growing up in the land down under. This is a little tribute and collection of a few of those moments and sounds (WEAR HEADPHONES!) that leave me feeling positively nostalgic about a wonderful past, of great adventures, and of the ones we've lost. All nature you see here – vegetation, rocks, cliffs, etc – I’ve built from my own photogrammetry scans captured on a recent visit to Australia. I kept within typical game budgets for content and technical features, running in real-time on Unreal Engine. I hope you get a little taste of these memories and experiences that bring me joy. Enjoy!



 
Hmm, jos Sonyn kesäkuun esitystilaisuudesta voidaan vetää mitään johto päätöksiä, niin Sony tuntuu tähtäävän 4k 30fps laatuun monien teostensa kohdalla. Usein resoluutio on vielä ollut dynaaminen. Jos näin, tehoero humahti laitteiden välillä melkoiseksi, MS:sän narratiivi on usein ollut 4k (natiivi) 60fps. Varsinkin first partyistä puhuttaessa.

"The team said that Sony appears to be targeting 30 FPS with increased visual quality for the PS5, while Microsoft seems to be focusing on 60 FPS and 120 FPS frame rates."

Linkkihän on internet aikana vanhahko, pahoittelut jos se on jo täällä pyörinyt. Melko hauskaa, että siinä missä "MS:sän" Valhallan 4k 30fps aiheutti hirmuisen kohun nyt ollaan seesteisesti hiljaa.
 
Se tehoero ei ole sellainen että pelkästään sen avulla ruudunpäivitys tuplaantuisi. Ihan tekijöistä kiinni haluaako tehdä pelistä 30 vai 60 fps. Itsekin toivon jälkimmäistä, mutta aina voi lisätä ruudulle jotain mikä vie tehoja, sekä olla vähän laiskempi ja jättää optimoinnin minimiin.
 
Se tehoero ei ole sellainen että pelkästään sen avulla ruudunpäivitys tuplaantuisi. Ihan tekijöistä kiinni haluaako tehdä pelistä 30 vai 60 fps. Itsekin toivon jälkimmäistä, mutta aina voi lisätä ruudulle jotain mikä vie tehoja, sekä olla vähän laiskempi ja jättää optimoinnin minimiin.
En usko, että ruudunpäivitystä ihan tuosta vain tuplataan, tai jätetään tuplaamatta pelkkää laiskuuttaan. Se vaatii taitoa ja resursseja. Voihan se olla, että Sonyn puolella ollaan monessa pelissä lähellä 60fps, mutta ei viitsitä tehdä grafiikoitten suhteen kompromissia ja siksi pysytään 30fps. Onhan sekin mahdollista, että Xbox on juuri ratkaisevasti tehokkaampi, jotta 60fps on realistinen päämäärä.
 
Hmm, jos Sonyn kesäkuun esitystilaisuudesta voidaan vetää mitään johto päätöksiä, niin Sony tuntuu tähtäävän 4k 30fps laatuun monien teostensa kohdalla. Usein resoluutio on vielä ollut dynaaminen. Jos näin, tehoero humahti laitteiden välillä melkoiseksi, MS:sän narratiivi on usein ollut 4k (natiivi) 60fps. Varsinkin first partyistä puhuttaessa.

"The team said that Sony appears to be targeting 30 FPS with increased visual quality for the PS5, while Microsoft seems to be focusing on 60 FPS and 120 FPS frame rates."

Linkkihän on internet aikana vanhahko, pahoittelut jos se on jo täällä pyörinyt. Melko hauskaa, että siinä missä "MS:sän" Valhallan 4k 30fps aiheutti hirmuisen kohun nyt ollaan seesteisesti hiljaa.
Se että tähdätään 60fps ei tarkoita että näin tapahtuu joka pelissä.

Jos Microsoft haluaa tehdä graafisesti yhtä näyttäviä pelejä kuin Sony, joutuu sekin turvautumaan 30fps, etenkin kun tämäkin gen osoittanut että Microsoft kyllä arvostaa korkeaa resoluutiotakin peleissään sen sijaan, että tähtäisi ensisijaisesti tasaiseen 60fps.

Olihan tuolla Sonynkin showssa monta 60fps peliä, kuten vaikka Demon's Souls. Tuskin tullaan hirveästi eroja frameratejen osalta näkemään, etenkin jos molemmat alkavat tukemaan performance modeja peleissään.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoftiltahan on tulossa tuo laatumerkintä juurikin sitä varten ettei tarvitse arvuutella tuota 60fps... Sonyn pelien kohdalla arvuutellaan eri lähteistä, että onkohan tämä nyt mitä.

Henk. koht. en osaa suoraan sanoa onko fps mitä, mutta arvostan MS:n suoranselkäselkäisyyttä laittaa/vaatia laatuleimaa pelin kylkeen.
 
Microsoftiltahan on tulossa tuo laatumerkintä juurikin sitä varten ettei tarvitse arvuutella tuota 60fps... Sonyn pelien kohdalla arvuutellaan eri lähteistä, että onkohan tämä nyt mitä.

Henk. koht. en osaa suoraan sanoa onko fps mitä, mutta arvostan MS:n suoranselkäselkäisyyttä laittaa/vaatia laatuleimaa pelin kylkeen.
Eihän tuo "laatumerkintä" 60fps takaa niin kuin esimerkiksi AC:Valhalla osoittaa.
 
Microsoftiltahan on tulossa tuo laatumerkintä juurikin sitä varten ettei tarvitse arvuutella tuota 60fps... Sonyn pelien kohdalla arvuutellaan eri lähteistä, että onkohan tämä nyt mitä.

Henk. koht. en osaa suoraan sanoa onko fps mitä, mutta arvostan MS:n suoranselkäselkäisyyttä laittaa/vaatia laatuleimaa pelin kylkeen.
Jänniä aikoja! Tosin tiedotteessa todettiin, että tähdätään siihen 60 fps. Jos XBSX tulee pystymään 60fps vs PS5 30fps multiplatoissa, niin silloin kyllä on Sony helisemässä. Ne pari kovaa yksinoikeutta siihen kylkeen, niin kyllä vallan vaihto on lähellä!
 
Ylös Bottom