Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tuo ReviewTechUSA on kyllä yksi vastenmielisimmistä youtube-kanavista. En ole keksinyt, miten youtube-kanavia voisi blokata, mutta jos joskus keksin, blokkaan tuon ensimmäisenä. Voihan pleikkarilla olla isoja ongelmia vinkumisen kanssa, mutta odottelisin jonkun järkevämmän tahon tiedonantoa.
 
Tuo ReviewTechUSA on kyllä yksi vastenmielisimmistä youtube-kanavista. En ole keksinyt, miten youtube-kanavia voisi blokata, mutta jos joskus keksin, blokkaan tuon ensimmäisenä. Voihan pleikkarilla olla isoja ongelmia vinkumisen kanssa, mutta odottelisin jonkun järkevämmän tahon tiedonantoa.

Olin vuosi tolkulla kanavan tilaajana kunnes tässä tämän vuoden aikana taso on romahtanut täysin. Kanavan alkuperäinen konsepti (joka on sen nimessäkin) on kokonaan kadoksissa.

Kaveri teki koko kevään ja kesän click-bait videoita toisensa perään. Aina joka toisessa oli Xbox tuhoon tuomittu ja viikon päässä sitä oli Pleikkari. Kaikki juttujen lähteet olivat jotain kuulopuheita ja ResetEra-pasketta. Elokuussa lopetin oman tilaukseni, koska halusin tuon töhnän pois Youtube-feedistäni.
 
Tuo ReviewTechUSA on kyllä yksi vastenmielisimmistä youtube-kanavista. En ole keksinyt, miten youtube-kanavia voisi blokata, mutta jos joskus keksin, blokkaan tuon ensimmäisenä. Voihan pleikkarilla olla isoja ongelmia vinkumisen kanssa, mutta odottelisin jonkun järkevämmän tahon tiedonantoa.

Harvinaisen osuva kuvaus tuosta kanavasta ja ihmettelen miten on lähes miljoona tilaajaa. Tosin oli tuon kanavan editoija jolla ongelmia ja hän on ilmeisesti jonkun sortin Playstation ”vaikuttaja”. Käytti tuota kanavaa tarinansa kerrontaan varmaan juuri tuon suuremman näkyvyyden takia.

@cobalos kanssa samat havainnot joskus tuli ihan hyviä juttuja siltä, mutta nykyään lukee vain otteita ties mistä.
 
Elokuussa lopetin oman tilaukseni, koska halusin tuon töhnän pois Youtube-feedistäni.
Mulla se tunkee koko ajan esiin vaikka en ole koskaan edes tilannut. Eniten siitä on harmia, kun etsii tietoa jostain aiheesta ja tokihan ne loputtomat click-bait-videot tulevat aina hauissa mukaan. En muista tosiaan yhtään muuta kanavaa, joka pomppii jatkuvasti naamalle ja ihan kelvottomilla höpötyksillä. Olen ottanut jo jokin aika sitten automaattisen toiston päältä youtubesta, kun se arpoo niin huonoja sisältöjä, mutta silti ärsyttää, kun noista ei pääse eroon.
 
Otin pätkän videota konsoleiden lepotilasta, pitkälti sama kuin edellisessä sukupolvessa, boxi hiukan lämpimämpi. Pleikka pitkälti lattian lämpöinen, boxi jokusen asteen päälle. Onko väliä..no ei :D
 
Otin pätkän videota konsoleiden lepotilasta, pitkälti sama kuin edellisessä sukupolvessa, boxi hiukan lämpimämpi. Pleikka pitkälti lattian lämpöinen, boxi jokusen asteen päälle. Onko väliä..no ei :D


Kuuma tai ei, Xbox Series X näyttää purkautuvalta tulivuorelta. :D
 
Jees eli nyt on jokunen päivä Series X ja PS5 yhteiseloa takana.. koottuna omia mietteitä mistä tykkään ja en.


Series X:
- Nopea käyttöliittymä, ihan eri meininki mitä aiemmassa varsinkin ydintoimintojen osalta (Dash, Guide, Store, omat pelit jne) Vanhat sovellukset kuten "Forza hub" käynnistyy edelleen hiukan laiskasti, liekkö joku universal win softa??
- Suurelta osin kaikki vain toimii hyvin, toki ns. vanha UI mutta silti käyttis tuntuu "tuotantoversiolta"
- Gamepass ja smart delivery ovat vaan mainioita.. pelaamista löytyy minulle ja ei mitään versio ihmettelyä.
- Julkaisuun tulleet Series X pelipäivitykset oli minulle ihan riittävät hankintaan.. boxilla kuitenkin tullut vähemmän pelattua viime vuosina. Toki olisi suonut että joku super next gen esityskin olisi saatu.
- Laite on hiljainen, levy pyörii normaali äänen tasolla ja itse laitteen tuuletus erittäin hiljainen.
- Tykkään laitteen muotoilusta, rakenteesta ja tuntumasta, siinä on sellainen raskas luksus tunne, vähän kuten hyvin tehdyn auton ovissa.
- Ohjain on jämäkkä ja painava hyvässä mielessä, samoin ohjaimen matta materiaali ja karheus tekee käsittelyn helpoksi, ei lipsu vaikka kädet hiukan hikoilisi. Tattien syvennykset ovat itselle sopivat. Sitten taas ristiohjaimen halvasta ja äänekkäästä nakseesta en tykkää, samoin ABXY napit on aavistuksen tunnottomat tietyissä tilanteissa.
- Quick resume myös yhtä juhlaa, pientä säätöä vain kaipaa toimivuuteen ja ns. tilan ilmaisemiseen.

PS5:
- Nopea ja fressi UI mutta kärsii ihan liikaa lastentaudeista ja epäloogisuuksistaan varsinkin ps4 levypelien hanskaamisessa.
- Itseä ei ainakaan vielä tuon ulkonäkö ja käytännöllisyys muotokielensä ansiosta ihastuta, jo eject ja virtanapin sijoittelu ärsyttää.
- PSVR, ei tämä nyt ihan putkeen mennyt, jatkumo vähän kompuroiva eikä varmaan parannu, jotkut pelit saa boostia mutta natiivi ps5 tukea ei taideta saada. Tähän liittyen USB portteja on liian vähän ja VR käyttöön pitää ostaa ps4 ohjain.
- Julkaisuun saatu hyvin ns. next gen esimerkkejä, ei montaa mutta kuitenkin. Vastoin luulojani Astro on oikeasti hyvä tekele kaikin puolin.
- Ps plus kokoelma on hieno juttu, tulee varmaan palattua muutaman pelin pariin jos saavat boost patchejä niihin.
- Laite on hiljainen mutta huminan erottaa vaikka minulla onkin ilmalämpöpumppu kun pyörimässä samassa tilassa. Ei mitenkään häiritsevä ole ollut, ei minua häiritse Ps4 pro imuriäänetkään.
- Ohjain on... silkkaa timanttia, tärinät ja ne liipasimet, uh, uh, herkkua.. kaikkien painikkeiden tuntuma just sellaista mitä haluan, premium tuntuma, ei halpoja nakseita. Jos jostain viilaisin niin vaikka tässä on joku pleikka kuvio karhennus niin ohjain tuntuu liukkaalta jos vähänkin kämmen hikoaa (ihan vs. ps4 ohjainkin) Ja tateissa ottaisin mieluumin xbox syvät kuopat. (saahan näihin varmaan hattuja..)
 
Hyvä artikkeli Verge:ltä tälläkin tunteita herättäneeseen aiheeseen:

Why is the PS5 outperforming the ‘world’s most powerful console’?


The Verge sanoi:
Microsoft has spent years improving its tooling situation since the Xbox One, which was a messy launch period for developers. Still, I consistently hear that Sony’s tools are superior, even in the basics of providing more clear documentation for developers to follow.

The Verge sanoi:
These performance gaps, weird bugs, and differences between the Xbox Series X and PS5 versions of games look like issues related to the games rather than a platform problem for the Xbox. If Microsoft delivered dev kits and tools far later than Sony, then it could take creators more time to optimize further for Xbox. It may also explain why we didn’t see a lot of Xbox Series X gameplay in the months ahead of launch, but Sony was happy to regularly deliver PS5 gameplay.

The Verge sanoi:
“We are aware of performance issues in a handful of optimized titles on Xbox Series X|S and are actively working with our partners to identify and resolve the issues to ensure an optimal experience,” says a Microsoft spokesperson in a statement to The Verge. “As we begin a new console generation, our partners are just now scratching the surface of what next-gen consoles can do and minor bug fixes are expected as they learn how to take full advantage of our new platform. We are eager to continue working with developers to further explore the capability of Xbox Series X|S in the future.”

The Verge sanoi:
Microsoft may have been beating its chest about 12 teraflops and the “world’s most powerful console,” but that hasn’t materialized yet. Despite this, I understand Microsoft is still quietly confident that bigger and more obvious performance gains will appear on Xbox over time, thanks to full RDNA2 support and its maturing developer tools.

Joten nauttikaa SonyBoy:t vielä kun voitte..
Kohta... rupeaa... rapisee

2wH3.gif
 
Jason Schreier raportoi jo maaliskuussa että kehittäjien mukaan PS5 on monella tapaa edellä kun väki huusi 12tflops. Microsoftin viesti: odota pelejä odota kaikkea



Kukaan ei tiedä Sonyn muutoksista virallisesti yhtään mitään. Ovatka erot vain työkaluissa? Microsoftin ratkaisu sitoa kehitystyökalut yhteen PC-ratkaisujen kanssa ei ikinä tule olemaan yhtä tehokas kuin Sonyn työkalut yhdelle laitteelle.

PS5 tulee luultavasti olemaan monen projektin lead platfrom koska se tulee myymään noin tuplasti enemmän kuin kummatkin Xbox versiot yhteensä. Eli tuottamaan julkaisijoille eniten rahaa
 
Hyvä artikkeli Verge:ltä tälläkin tunteita herättäneeseen aiheeseen:

Why is the PS5 outperforming the ‘world’s most powerful console’?










Joten nauttikaa SonyBoy:t vielä kun voitte..
Kohta... rupeaa... rapisee

2wH3.gif

Tom Warrenilta taas laatukontenttia. :D Menee tuo damage control samaan osastoon kuin herran aiemmat twiitit:

1606393496198.png



Tietty jos foorumin xbox-fanit ovat sitä mieltä, että Xboxin työkaluissa on saavutettavissa suurempia hyppäyksiä kuin Sonyn vastaavissa niin onhan tuo hypetys ymmärrettävää. Sama teema tosin jatkuu tämänkin osalta, aina jotain parempaa tulevaisuudessa. Viime genissä hehkutettiin pilvitehoja, nyt sitten työkaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoftin ratkaisu sitoa kehitystyökalut yhteen PC-ratkaisujen kanssa ei ikinä tule olemaan yhtä tehokas kuin Sonyn työkalut yhdelle laitteelle.

PS5 tulee luultavasti olemaan monen projektin lead platfrom koska se tulee myymään noin tuplasti enemmän kuin kummatkin Xbox versiot yhteensä. Eli tuottamaan julkaisijoille eniten rahaa
Tähän eri. PC+Xbox pelaajakunta on isompi kuin pleikkarin, ja pelit pyörivät muutenkin parhaiten PC:llä, joten syitä kehittää näille alustoille on. Myöskin se, että Xboxin ja PC:n sidonneisuus näyttää jo nyt muita hyviä asioita, kuin vain tehot:


Pelisarja, joka on ollut 15 vuotta "PC exclusive" saapuu Xboxille, mitä ilmeisemmin sen takia, että PC-versiosta on helpompi tehdä peli Xboxille kuin pleikalle. Pleikallahan on enemmän pelaajia, joten siinä mielessä olisi järkeen käypää teettää peli pleikkaille kuin Xboxille. Silmääni ei osunut, että Microsoft olisi maksanut kehittäjille tästä.
 
Jason Schreier raportoi jo maaliskuussa että kehittäjien mukaan PS5 on monella tapaa edellä kun väki huusi 12tflops. Microsoftin viesti: odota pelejä odota kaikkea



Kukaan ei tiedä Sonyn muutoksista virallisesti yhtään mitään. Ovatka erot vain työkaluissa? Microsoftin ratkaisu sitoa kehitystyökalut yhteen PC-ratkaisujen kanssa ei ikinä tule olemaan yhtä tehokas kuin Sonyn työkalut yhdelle laitteelle.

PS5 tulee luultavasti olemaan monen projektin lead platfrom koska se tulee myymään noin tuplasti enemmän kuin kummatkin Xbox versiot yhteensä. Eli tuottamaan julkaisijoille eniten rahaa



Kyllä,

Boxilla on ihan jäätävä takamatka Sonyyn nähden nykyisten käyttäjien suhteen jotka hyvin suurella todennäköisyydellä vaihtavat pleikkarista pleikkariin kun uutta konsolia ovat hankkimassa. PS5 mahdolliset ostajat kun on lähestulkoon kaikki, mutta box:lla onkin sitten vähän rajatumpi ostajakunta. Sinäänsä hauskaa kun softafirma ottaa pataan "rautafirmalta" softan osalta. Haukkasiko MS liian suuren palan kun yrittää yhdistää kehityksen kaikille alustoilleen samanlaiseksi + xcloudit sekä muut ja kärsii siksi lastentaudeista aika kriittisellä hetkellä milloin pitäisi niitä syitä antaa ostaa ko. firman laitteita.
 
PS5 tulee luultavasti olemaan monen projektin lead platfrom koska se tulee myymään noin tuplasti enemmän kuin kummatkin Xbox versiot yhteensä. Eli tuottamaan julkaisijoille eniten rahaa
En tätä ihan näin vahvasti julistaisi, kun Xboxin työkalut ja ominaisuudet ovat nimenomaan yhtenevät PC:n kanssa. Meinaatko että pleikkaversio myy järjestäen enemmän kuin Xbox + PC versiot? Lisäksi kun kehität Xboxille tai PC:lle, niin nämä kääntyvät toistensa kanssa ristiin nätisti. Ainoa isompi työ olisi sitten kääntää peli pleikkarille.

Toisaalta voihan pleikkaversio ollakin lead platform ja silloin ei ehkä saada kaikkea irti Series X:stä. Se on sen ajan murhe, jos näin käy.
 
En tiedä onko tässä osaselitys myös se yksittäinen GPU tehtävän Sonyn korkeammalle kellotettu piiri vaan tekee nopeammin, voisi käsitetasolla verrata intel vs. amd single vs. multithread suorituskyky eroon, boxilla on enemmän suoritinyksiköitä (compute units, CU) mutta sonylla nopeampia.
PS5: Kokonaisteho esim 10Tf, yksikköteho 10Tf/36CU = 0.28 Tf
SerX: Kokonaisteho esim 12Tf, yksikköteho 12Tf/52CU = 0.23 Tf

Yksittäisten tekemisten kanssa PS5 on siis 22% nopeampi kuin SerX.

Jos GPU:lla on yhtään vajaakäyttöä (kuten tyypillistä näin alussa) niin boxi kärsii siitä... kuvitellaan tilanne että molemmilla olisi vain pelimoottorista tms johtuva tehtävä niin jos ps5 saa käytettyä kaikki 36 yksikköä mutta serX saadaan hyödynnettyä vaikka 42 niin silloin menee melko tasoihin kokonaisteho..
Huom, tämä ei ole välttämättä reaaliesimerkki, kyse on ihan siitä kuinka paljon työtä saadaan GPUlle toimitettua, grafiikka, yleislaskenta, koneoppiminen jne.. en tiedä ao. kehitytyökalujen tilasta ja miten hyvin ne osaa jakaa nuo työt kummallakaan alustalla tällä hetkellä.
 
Ylös Bottom