Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tunnen sellaisia henkilöitä, jotka ostavat konsolin pelatakseen Fifaa tai änäriä ja pitävät muiden pelien ostamista tuhlauksena, koska eivät pelaa niin paljoa tai ei vain huvita maksaa peleistä. Pelimyyntien perusteella näyttäisi olevan aika iso ryhmä, joka ostaa konsoleita, mutta ei osta kovin paljon pelejä. Osalle on siis tuhlausta ostaa konsoli vain yhden pelin takia, osalle taas on tuhlausta ostaa enemmän pelejä. Vaikea kuluttajien käyttäytymistä on laittaa yhteen yksinkertaiseen kaavaan.
 
Tottakai jos rahaa on enemmän kuin tarpeeksi, mutta 500-600 yhdestä pelistä on aika paljon valtaosalle.
Harrastajat tekevät joskus ratkaisuja, jotka eivät ole järjellä selitettävissä. Minäkin olen ostanut konsoleita vain "yhden" tai "parin" pelin vuoksi. On niille sitten yleensä löytynyt ja kertynyt enemmänkin pelattavaa.

Kyse ei myöskään ole siitä että minulla olisi rahaa enemmän kuin tarpeeksi. Kyse on enemmän siitä, että mihin haluan rahani laittaa. Vastaus on pelaaminen.
 
Onhan nuita paljonkin tuttuja joille konsoli on se änäri- ja netflixkone, muita pelejä ei paljoa ostella. Sitten on taas pomoni, joka on intohimoinen PC-pelaaja, ja on aikoinaan hankkinut Pleikkarin ihan vain Gta V:n vuoksi ja Switchin Zeldaa varten. Muita pelejä ei kuulemma ole niillä koneilla pelannut. Ja sitten minä, jolta löytyy niin konsolia kuin PC ja varsin mittavat kirjastot niille. Kyllähän meitä pelaajia mahtuu moneen junaan ja vaunuun.
 
Omassa lähipiirissä on useampikin tuttu, jotka ostaa sen konsolin pääasiassa Fifa/Änäri-koneeksi. Lisäksi voidaan ostaa kerran kahteen vuoteen joku 1st party. Ja ollaan ihan fiiliksissä kun uusi Änäri taas saapuu. Pelitunteja kyllä kertyy huimasti, kun niitä muutamia pelejä hakataan kuukaudesta toiseen.
 
Saatavuusongelmat ovat kääntymässä surkuhupaisiksi. Pelaamisesta on koko ajan halutti tehdä suurempaa ja suositumpaa eikä kiveäkään ole jätetty kääntämättä jotta bisnes kasvaisi suuremmaksi.

Kuitenkin tuotantokapasiteetti on pullonkaulana jos verrataan esim Applen kykyyn toimittaa 5 miljoonaa puhelinta julkaisuun ja ilmoitus puhelimesta tulee, että meillä on tällainen laite, ennakkomyynti alkaa nyt ja laitetta saa kaupasta kahden viikon päästä.

Tämä on nyt ollut kahden vuosikymmenen ajan ongelma eikö sitä vieläkään ole pystytty kiertämään. Toki pelimaailmassa konsolin valmistaminen varastoon 10M kpl ennen julkaisua on riski, Dreamcast ja XBox One lähettävät terveisiä.
 
Saatavuusongelmat ovat kääntymässä surkuhupaisiksi. Pelaamisesta on koko ajan halutti tehdä suurempaa ja suositumpaa eikä kiveäkään ole jätetty kääntämättä jotta bisnes kasvaisi suuremmaksi.

Kuitenkin tuotantokapasiteetti on pullonkaulana jos verrataan esim Applen kykyyn toimittaa 5 miljoonaa puhelinta julkaisuun ja ilmoitus puhelimesta tulee, että meillä on tällainen laite, ennakkomyynti alkaa nyt ja laitetta saa kaupasta kahden viikon päästä.

Tämä on nyt ollut kahden vuosikymmenen ajan ongelma eikö sitä vieläkään ole pystytty kiertämään. Toki pelimaailmassa konsolin valmistaminen varastoon 10M kpl ennen julkaisua on riski, Dreamcast ja XBox One lähettävät terveisiä.
Mä tiedän, ettei tämä tuotanto-ongelma syö bisnestä, vaan nimenomaan kasvattaa sitä. Konsoli on ymmärtääkseni vielä hieman raakile, joten Sony ennättää hyvin hiomaan niin tuotantolinjojaan (~laitteen kate) kuin softaansa, ennen kuin suuri massa pääsee konsolin kimppuun.

Applen tuotteet sen sijaan pitää saada myytyä vuoden aikana, kun Sonyllä ja muilla konsolivalmistajilla saman laitteen elinkaari ulottuu useammaksi vuodeksi.
 
Mä tiedän, ettei tämä tuotanto-ongelma syö bisnestä, vaan nimenomaan kasvattaa sitä. Konsoli on ymmärtääkseni vielä hieman raakile, joten Sony ennättää hyvin hiomaan niin tuotantolinjojaan (~laitteen kate) kuin softaansa, ennen kuin suuri massa pääsee konsolin kimppuun.

Applen tuotteet sen sijaan pitää saada myytyä vuoden aikana, kun Sonyllä ja muilla konsolivalmistajilla saman laitteen elinkaari ulottuu useammaksi vuodeksi.

Varsinkaan ei näiden konsoliansa jonottavien suuttua kun laitetta eivät heti saa, laatu pelattavaa kertyy ja saavat hiotumman laitteen sekä hardwaren ja softwaren puolelta. Melko monihan on jo laittanut Bonanzan tunnarin soimaan ja lähtenyt laukalle kun arpaonni tai muu ei ole osunut kohdalleen.
 
Toki pelimaailmassa konsolin valmistaminen varastoon 10M kpl ennen julkaisua on riski, Dreamcast ja XBox One lähettävät terveisiä.
Kyse ei ole edes siitä, että se olisi riski, vaan kyse on pääoman sitomisesta. Konsoleita saadaan tyypillisesti puskettua linjastolta ulos 1,5-2M kappaletta kuukaudessa. Konsolivalmistaja voi siis valita, sitooko pääomaa miljardi dollaria pariksi kuukaudeksi ja aloittaa myynnin, kun ensimmäiset kaksi miljoonaa laitetta on valmistettu, vai sitooko viisi miljardia dollaria viideksi kuukaudeksi että saa sen 10 miljoonaa kasaan.

Mitä luulette, kumpi on houkuttelevampi vaihtoehto: lojuuttaa miljardia varastossa kuukauden vai viittä miljardia viisi kuukautta. 1Mrd varattuna lyhyen aikaa vai 5Mrd varattuna pitkän aikaa, yhtään en osaa sanoa, mitä liiketoimintajohtajana tässä tilanteessa tekisin...
 
Kyse ei ole edes siitä, että se olisi riski, vaan kyse on pääoman sitomisesta. Konsoleita saadaan tyypillisesti puskettua linjastolta ulos 1,5-2M kappaletta kuukaudessa. Konsolivalmistaja voi siis valita, sitooko pääomaa miljardi dollaria pariksi kuukaudeksi ja aloittaa myynnin, kun ensimmäiset kaksi miljoonaa laitetta on valmistettu, vai sitooko viisi miljardia dollaria viideksi kuukaudeksi että saa sen 10 miljoonaa kasaan.

Mitä luulette, kumpi on houkuttelevampi vaihtoehto: lojuuttaa miljardia varastossa kuukauden vai viittä miljardia viisi kuukautta. 1Mrd varattuna lyhyen aikaa vai 5Mrd varattuna pitkän aikaa, yhtään en osaa sanoa, mitä liiketoimintajohtajana tässä tilanteessa tekisin...

Toinen huomioitava asia on sitten komponenttien saatavuus ylipäätään, kun samoja avainkomponentteja tarvitaan myös muualla kasvaneessa määrin. Väittäisinkin että kaikki mahdolliset konsolit kyllä valmistetaan kunhan niihin vaan saadaan osat.
 
Kaikki konsolit tv takana niin ilmaa ainakin riittää. xbox series X, Nintendo switch super mario edition ja Playstation 5 digital editionNäytä liitetiedosto 6103
Tuossa saa tosiaan olla sitten Digital Edition jos ei halua levyjen kanssa säätämisestä erityisen haastavaa :D

Minullakin kyllä Switchin telakka melkein keskellä television takana. Lapsiturvallisin paikka nimittäin.

Series X:n ja luultavasti tänään noudettavissa olevan (jipii?) PS5:n paikat on vielä mietinnässä. Ei minkäänlaista ideaa että minkälaisen työpöydän ne itselleen vaativat - tai haluavat, sillä onhan näillä varmaan jo jonkinlainen AI sisällä? Olihan ne tunteetkin jo reilusti aiemmassa pleikkarissa, Emotion Engine nääs, joten totta näissä varmaan jo äly ja tahto on mukana.
 
Kenties turhan aikaisin aiheesta kirjoittelen mutta nyt on myös PS5 löytänyt tiensä kotiini ja Astroa sekä ohjainta olen päässyt testailemaan.

Onko se Dualsense-ohjain nyt niin ihmeellinen mitä on sanottu ja kehuttu? No on ja ei. Alussa varsinkin ohjaimen värinöiden tarkkuus sekä liipaisimien tasot tuntuvat todella hienoilta ja uusilta jutuilta mutta siinä parin tunnin Astro-pelailun jälkeen oli jo vähän väsynyt siihen jatkuvaan tärinään. Demoamiseenhan tuo Astro on tehty, joten ymmärrettävää että silloin sitten myös demotaan mutta vähempikin olisi riittänyt.

Kosketuslevy-osioita, joissa pyöritellään Astro-palloa, sanoisin hieman epätarkoiksi. Tai jotenkin ne vain oli tehty niin että tarkka ohjaaminen tuntui vaikealta vaikka kaikki puzzle-palat sainkin kerätty myös vaikeammilta reiteiltä (kentistä, joita ehdin pelata). En huomaa kosketuslevyssä ylipäänsä isoja muutoksia aiempaan sukupolveen nähden. Ehkä sille voisi jopa tulla enemmän käyttöä nyt uudella sukupolvella?

Kaiutin oli jo aiemmassa ohjaimessa mutta mikki ja sillä tehtävät puhaltelut olivat ihan hauska jippo. En kuitenkaan näe sen olevan asia, jota erityisesti kaipaisisin tai näkisin tekeväni kovin monessa pelissä.

Ohjain on siis hieno hyppy eteenpäin mutta sen merkitys jää nyt kiinni pelintekijöistä. Toivon ettei sillä mässäillä Astron tapaan liikaa, sillä vähemmän on enemmän. Nyt ohjain tärisee sekä askelista, ympäristön äänenlähteistä että vaikkapa sateesta yhtäaikaa ja vaikka tärinät tarkkoja ovatkin, niin teki välillä mieli laittaa koko ohjain kiinni asenteella "joo joo, kyllä minä jo tämän tajusin!".

Plussaa se, että ohjain on tyylikkäämpi livenä kuin kuvissa. Laadukkaaltakin se tuntuu ja isompi koko ehdottomasti plussaa.

Konsoli itse on sitä mitä kuvista ajattelinkin. En tykkää livenäkään ulkonäöstä ja koko tuntuu vielä massiivisemmalta livenä. Telinesysteemikin vaikuttaa jälkiajatukselta: "hmm, meillä on nyt vähän hankalan muotoinen laite, mitenhän tämän saa vaakatasoon?". Olisiko se voinut olla vaakatasoon asetettavissa jo ilman telinettä eli tasainen ainakin toiselta puolelta tai jotain?

Jäähdytys ei isompia ääniä aiheuttanut, joten se on kunnossa kuten on jo ollut tiedossakin.

Isoin miinus tässä sekä Series X:ssä on se, että nämä painavat ja ovat niin isoa että en tiedä yhtään mihin ne sijoitan. Aiempien laitteiden siirtäminen ei auta kun ovat paikoissa, joihin kumpikaan näistä uusista möhkäleistä ei mahdu. Pystyyn nuo silti molemmat haluan, sillä ovathan ne selvästi tarkoitettu ensisijaisesti siinä asennossa käytettäväksi.

Huimia Nextgen-kokemuksia ei ohjaimen tarkempien värinöiden ja vastusliipaisimen lisäksi oikein irronnut. Astro oli kyllä hienon näköinen ja latasi pikaisesti mutta ehkä Series X:n latailuihin tottuneena ei vielä tämä kokemus riitä.

Kyllä se taitaa olla niin että tämä sukupolvi kiteytyy enemmän pelaamisen helppouteen: peleihin on entistä nopeampaa päästä ja pelata eikä laitteiden jäähdytys huuda hoosiannaa kuulokkeiden läpi. Homma niin sanotusti pelittää. Mikäpäs siinä.

Ero on varmasti isompi jos hyppää perus-Onesta tai PS4:sta. Minulla oli jo kokemusta 4K-matskusta One X:ltä ja PS4 Pro:lta. Varmasti myös pelit alkavat kunnolla näyttämään nextgenillä vasta ajan myötä kun päästään taas tästä välivaiheesta ohitse. Sekin varmasti auttaa että en pelaisi jotain PS4- ja One-pelejä näillä :D Mutta kun se backlog... Sitä paitsi ne näyttävät ja toimivat niin paljon paremmin nyt!
 
...
Kyllä se taitaa olla niin että tämä sukupolvi kiteytyy enemmän pelaamisen helppouteen: peleihin on entistä nopeampaa päästä ja pelata eikä laitteiden jäähdytys huuda hoosiannaa kuulokkeiden läpi. Homma niin sanotusti pelittää. Mikäpäs siinä.
...
Veit jalat suustani. Ei paremmin voisi arvioida tällä hetkellä nextgenin hyötyjä. Muutenkin kokemuksesi ohjaimesta ja konsolista ovat lähellä omiani.

Sanoisin, että tässä uudessa genissä kaikki on nopeampaa, sulavampaa ja huomaamattomampaa: pelin käynnistyminen, pelin sulavuus (60Hz), välilataukset ja konsolien äänettömyys. Toivottavasti sama tulee tapahtumaan vielä käyttöliittymille myöhemmin. Toki pelien näyttävyys menee napsun eteenpäin.

Sonylta dualsense on hyvä askel kehityspolulla. Jos miettii kehitystä jatkossa, niin DJI:n FPV-drone ja kompakti liikeohjain antanee esimakua tulevaisuuden pelaamisesta?
 
Tuossa saa tosiaan olla sitten Digital Edition jos ei halua levyjen kanssa säätämisestä erityisen haastavaa :D

Minullakin kyllä Switchin telakka melkein keskellä television takana. Lapsiturvallisin paikka nimittäin.
Digital Edition on ja viime yö hakattu days gonea. Lataus nopeus tuntuu vähän hitaalta Quick resumen jälkeen ja ohjain on todella iso parannus ds4 jälkeen. Tyytyväinen olen kun kaikki löytyy saa pelata mitä haluaa. Kannettava peli läppäri löytyy kanssa ja tosiaan tuo on lapsiturvallisin paikka telkkari saa jo kärsiä riittävästi :)
 
En tiedä sopiiko tämä tähän vai mihin ketjuun parhaiten, mutta Watchmojo.com oli kasannut oman listauksen parhaimman näköisistä kahdeksannen sukupolven peleistä:



Sony on omien teosten kanssa vahvoilla näillä listoilla eikä yhtään Microsoftin teosta päässyt esim listoille ja oliko tällä nyt se että Best looking tittelillä haettiin juurikin graafisesti "realistisimman näköistä peliä"

Mielenkiintoista nähdä miten tässä negissä käy kun loppu koittaa, listaan kun palataan niin uusin Ori ja Gearsin olisin nostanut listalle ehdottomasti.
 
En tiedä sopiiko tämä tähän vai mihin ketjuun parhaiten, mutta Watchmojo.com oli kasannut oman listauksen parhaimman näköisistä kahdeksannen sukupolven peleistä:



Sony on omien teosten kanssa vahvoilla näillä listoilla eikä yhtään Microsoftin teosta päässyt esim listoille ja oliko tällä nyt se että Best looking tittelillä haettiin juurikin graafisesti "realistisimman näköistä peliä"

Mielenkiintoista nähdä miten tässä negissä käy kun loppu koittaa, listaan kun palataan niin uusin Ori ja Gearsin olisin nostanut listalle ehdottomasti.

Sekiron tilalle olisi kyllä juurikin voinut laittaa mainitsemasi Gearsin tai Uncharted 4:n. Joku Uncharted 4:kin taitaa olla pieni unohdettu helmi graafisesti jo tänä päivänä, ei ole mielestäni montaa peliä jotka näyttävät yhtä hyvältä kuin tuo ja tuo peli kumminkin jo lähes 5 vuotta sitten julkaistiin.
 
Sekiron tilalle olisi kyllä juurikin voinut laittaa mainitsemasi Gearsin tai Uncharted 4:n. Joku Uncharted 4:kin taitaa olla pieni unohdettu helmi graafisesti jo tänä päivänä, ei ole mielestäni montaa peliä jotka näyttävät yhtä hyvältä kuin tuo ja tuo peli kumminkin jo lähes 5 vuotta sitten julkaistiin.
Oli kyllä outo valinta tuo Arkham Knight listalle. Pelasin juuri Uncharted Lost Legacyn ja se menisi kyllä kirkkaasti tuolle listalle. Mielestäni voitti myös Uncharted 4:n ulkonäössä aika helpostikin, vaikka toisaalta tuoreimmat muistot nelosen ulkonäöstä ovat moninpelin puolelta, joka ei ole lähellekään yhtä hieno kuin kampanja.. Mutta Lost Legacy oli tosiaan suorastaan uskomattoman hieno paikoittain.
 
RDR2 on kyllä paikkansa ansainnut. Juuri sain pelattua juonen 100 % ja koko pelin 91 %, niin onhan se törkysen upea. Muutamia säväyttäviä kohtia ovat vuoristot, auringonnousut ja -laskut sekä yölliset ukkoset. Huiman näköinen peli.

Ei tuo lista pahasti pielessä liene, ainakaan multiplattareiden ja Sonyn yksinoikeuksien puolesta. Xboxin peleistä ei ole kokemusta.
 
Oli kyllä outo valinta tuo Arkham Knight listalle. Pelasin juuri Uncharted Lost Legacyn ja se menisi kyllä kirkkaasti tuolle listalle. Mielestäni voitti myös Uncharted 4:n ulkonäössä aika helpostikin, vaikka toisaalta tuoreimmat muistot nelosen ulkonäöstä ovat moninpelin puolelta, joka ei ole lähellekään yhtä hieno kuin kampanja.. Mutta Lost Legacy oli tosiaan suorastaan uskomattoman hieno paikoittain.
Olen taas täysin sitä mieltä, että Arkham Knight on kyllä paikkansa ansainnut. Aivan upeannäköinen tuo sateinen Gotham ja muutenkin todella upean näkönen peli. :)
 
Nyt, kun Amazon ja Google näyttävät vetäytyvän pikku hiljaa pilvipelimarkkinoilta, on mielenkiintoista, palataanko takaisin vanhaan asemaan, jossa kolme suurta taistelee konsolipelimarkkinoista ja MS yrittää saada pilvipelaamista suositummaksi, mutta se jää puuhastelun asteelle, koska nyt ei ole sille otollinen aika. Uskoisin, että pilvipelaamisen romahduksen, jos sellaisesta voisi puhua, suurin syy on, että ihmiset eivät matkustele eivätkä liiku mihinkään vaan jumittavat kotona. Stadiaa olisi ollut esim. helpompi markkinoida, jos kiertävät muusikot ja lomailevat julkkikset olisivat olleet sen mannekiineja. Voi olla, että seuraavina vuosina käydäänkin taistelua pääasiassa kotisohvien herruudesta ja siinä Sony ja Nintendo ovat aika vahvoilla, vielä jos Nintendo iskee pöytään parannetun version Switchistä. Switchin myyntien perusteella Nintendo voi ollakin yllättävän hyvässä asemassa tulevina vuosina, vaikka luulisi, että hybridikonsolin hyödyt jäisivät nekin pandemian vuoksi hatariksi, kun ei ole tarvetta poistua sohvalta. Konsolien tehotkin näyttävät olevan sivuroolissa ja menestys tulee pelien kautta.

Koronan vaikutukset pelaamiseen ovat mielenkiintoisia. Kävi niin kuin silloin vajaa vuosi sitten ennakoin, että pelaaminen lisääntyy, kun ihmisillä on aikaa olla kotona ja se on kuitenkin suhteellisen halpa harrastus. Kalliimmista harrastuksista siirrytään pelaamiseen. Peliteollisuudessa liikkuu rahaa ja se ei voi olla näkymättä tulevien vuosien tarjonnassa.
 
Ylös Bottom