Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Kyllähän God of War, Horizon ja Last of Us yms on niin kovia tykityksiä ollut että on erittäin vaikeaa keksiä mitään hyvää pelattavaa sellaisien jälkeen.

Jos vaan laatu pysyy samana ja yhtä kovia nimikkeitä tulee niin siinä mitään uusia pyöriä tarvitse, ainakaan tuolla konsolilla.

Pc ja switch jäänyt myös täysin pölyttymään.
Seuraavaksi sitten Ghost of Tsushima Directors Cut.
Olen samaa mieltä kanssasi laadusta mutta jos oikeasti ei keksi pelattavaa niin senkin uhalla että menee jo "mainostamisen" puolelle, on Game Pass ollut itselleni se paikka, josta sitä pelattavaa löytää kun sitä ei "keksi". Sieltä löytää sellaisia teoksia ja genrejäkin, joita ei muutoin olisi kenties ikinä päätynyt pelaamaan. Tätä palvelun aspektia ei mielestäni voi liian paljon mainita, sillä se on mielestäni palvelun paras puoli. Ei se, että sinne tulisi ne tutut nimikkeet ole mitenkään niin kova juttu kuin se kun löytää sieltä jotain mitä ei tiennyt tarvitsevansa.

Outer Wilds on tässä se oma esimerkkini. Parhaita pelejä ja kokemuksia koskaan. Ainoa pitkä "miinus" siitä että en usko että ikinä voin tuollaista kokea uusiksi jo sen vuoksi että jos se toistetaan, on idea jo koettu eikä se tunnu enää yhtä tuoreelta ja iskevältä. En koskaan olisi tätä päätynyt pelaamaan ilman että sain sen GP:n kautta testattavaksi ilman lisämaksuja/-riskejä.

Toki harmittavan monelle ei kelpaa kuin ne tutut ja turvalliset AAA-nimet, joten tällaiset kehut ei paljon vaakakupissa paina. Ymmärrän myös jos aika ei riitä kuin niihin ns. pakollisiin eli tuttuihin ja turvallisiin tapauksiin. Näin alkaa olemaan kohta jo omallakin kohdalla elämäntilanteen vuoksi mutta pyrin silti iskemään näiden AAA-teosten väliin erilaistakin pelattavaa. Varsinkin kun niin monet AAA-pelit vievät nykyään sen lähemmäs sata tuntia, niin on mukava ns. nollata päätä lyhyemmillä, tiivimmillä ja erilaisilla teoksilla.
 
Joo aika on aivan liian rajallista nykyään

No toi Outer Wilds vois olla myös hyvä, Orit haluaisin kans pelata sekä Hellbladen. Myös Hades kiinnostaisi.

Niin monet pelit jää muutenkin kesken liian suuren tarjonnan vuoksi, tai sitten vaan kyllästyy tai ei riitä aika tai keskittyminen. Sanoo tyyppi joka on aikoinaan käyttänyt vaikka kuinka aikaa esim wowiin ja cs yms
 
Lähinnä lähestyin tätä myyntiluvut mielessä. Jos esimerkiksi edellistä sukupolvea ja tämän uuden alkutaivalta katsotaan, niin Sonyn tuotteet ja pelit ovat käsittääkseni aikalailla järjestäen myyneet paremmin. Siltä pohjalta jos ajatellaan, että Microsoft haluaa kisata tosissaan, niin täytyisi keksiä jotain todella uutta, "keksiä pyörä onnistuneesti uudestaan". Jos mennään wanhaan tuttuun tapaan ja kisataan tunnettujen pelisarjojen uusilla osilla, niin suurella todennäköisyydellä Sony ja sen pelit tulevat myymään enemmän. Siksi käytin esimerkkiä, että Halon pitää räjäyttää tajunta ja olla kaikkein kovin fps-räiskintä ikinä, sekä Starfieldin keksiä pyörä onnistuneesti uudestaan. Sellaista sanaleikkiä, jonka ymmärtäminen vaatii vähän sisälukutaitoa. Unohdin kirjoitushetkellä käydä rautakaupasta ratakiskoa hakemassa...

Ei välttämättä ole järkevintä saivarella, jos alkuperäinen viesti vaatii kokonaista jaetta avaamaan tarkoitusta.

Mutta numeroiden perusteella ei myöskään tuosta löydä pointtia. Viime vuosikymmen näet oli multiplattarien juhlaa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

Nyt on vasta vuosi mennyt uutta sukupolvea, joka perinteisesti ei kerro mitään myyntiluvuista seuraavalle seitsemälle vuodelle. Sonylta on tullut uudelle sukupolvelle vasta pari yksinoikeutta, joista kumpikaan ei ole myynyt merkittävästi. Ratchet & Clank ja Returnal olivat pienenpuoleisia hittejä, mutta kärsivät siitä ettei konsoleita ole saatavilla vielä tarpeeksi. Vasta seuraavat pari vuotta näyttävät mihin yksinoikeudet johtavat, mutta Microsoftin tarjonta on vielä mysteeri, sillä tuotannot ovat kaikki alkuvaiheessa. Kuitenkin kuluttajien tulisi olla vain hyvillään esimerkiksi Starfieldistä. Nykyään isolla rahalla tehtyjä originaaleja roolipelejä ei nähdä melkein missään.
Yllättävän moni oli heittänyt viestilleni "Haha-hymiön"(eikö tämä ollut todettu sellaiseksi "negatiiviseksi" hymiöksi, jonka saa palkinnoksi sellaisilta reagoijilta, jotka haluaisivat sanoa jotain vastaan, mutta eivät kykene? ainakin jossainpäin foorumia taidettiin tuo reaktiohymiö sellaiseksi ristiä...), että avataan nyt sitä vähän, kun työssä ylläkin jo ratakiskoa väänsin. Tuo Sonyn esittelemä pelikattaus nimittäin osui omaan makuhermoon todella kohdalleen, joten päätin sitä kehua. Lisäksi viime aikoina foorumilla on äänekkäästi kehuttu noita Microsoftin studiohankintoja ja väännetty multiplattarien muuttamista yksinoikeuksiksi positiivisiksi asioiksi monilla "mielenkiintoisilla logiikoilla". Samaten Game Passia kehutaan kovasti melkein joka tilanteessa ja pahastutaan, kun joku toteaa, ettei viimeisimmissä sisältölisäyksissä palveluun ole näkynyt mitään kiinnostavaa tai kehumisen arvoista. Tältä pohjalta pieni Sonyn kehu tuohon väliin oli ihan paikallaan, kun ottaa huomioon, millaisia laatupelejä sieltä on tulossa ihan piakkoinkin ja myös muutamana tulevana vuotena.

Ollaan kuitenkin "vääntöketjussa", jossa se oman suosikin kehuminen ja kilpailijan kritisointi kuitenkin on tällä foorumilla ollut tapana tehdä. Pointti oli puhtaasti, että Sonyn esittelemät nimikkeet kolahtivat omalle kohdalle todella kovaa ja samaan aikaan kilpailijan nimikkeistä en niin ole kiinnostunut, tai niistä tiedetään esim. Starfieldin kohdalla vielä niin vähän, ettei voi oikein vielä mitään isompaa mielipidettä muodostaa. Pelimakuja on monia ja omaan makuun Sonyn tuleva kattaus ns. jyrää Microsoftin vastaavat. Se on minun mielipiteeni tämänhetkisten tietojen pohjalta. Jos se "ahdistaa" jossain suunnassa negatiivisen hymiöreaktion verran, niin sille minä en mitään voi.

Eli tarkoituksena oli provoilla koska koit, että ihmiset provoavat kehumalla konsolia jota et omista? Mikset vain hanki molempia konsoleita? (Tämä tosin pätee kaikkiin vääntäjiin). Siinä sitten voi iloisesti nauttia kaikista yksinoikeuksista ilman fear of missing out -efektiä.
 
Mutta numeroiden perusteella ei myöskään tuosta löydä pointtia. Viime vuosikymmen näet oli multiplattarien juhlaa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games
Huh. Enpä olekaan tällaista listaa hoksanut koskaan etsiä. Ja täytyy sanoa, että vasta tuon listan nähtyäni tajusin, miten suhteessa hyvin Nintendon pelit myy. Listalla on nopean selailun mukaan 27 peliä, jotka on olleet puhtaasti Nintendon konsoleilla. Siitä huolimatta, että ovat tosiaan yhden konsolin pelejä eli mahdollisten ostajien määrä on paljon pienempi kuin multiplattareilla.

Olen siis kyllä lukuina tajunnut, että Nintendon pelit myy paljon, mutten ole tajunnut, että kovat multiplattarit ei myy sen enempää. Oon kuvitellut suosittujen multiplattarien myyntilukujen olevan jossain 100miljoonaa+ puolella eli ajatellut niiden jyräävän Nintendon myynnit mennen tullen (kuten Minecraft näköjään tekeekin).

Henkilökohtaisesti en muuten ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä konsolisotia mitä varsinkin sonyn ja microsoftin fanien välillä käydään. Isona syynä varmaan, että Nintendon konsoli on aina ollut mulle se ykköskonsoli, joten sotien seuraaminen sivusta on ollut helppoa. Mun mielestä on mahtavaa, että meillä on useampia kiinnostavia konsolivalmistajia, jotka tämän kilpailun vuoksi joutuu kokoajan kehittämään itseään ja pelejään enemmän. Pelaajat saa sit sen kautta yhä enemmän ja parempia pelejä pelattavaksi.

Xboxia en henk. koht. ole koskaan omistanut, mutta syynä ei ole se, että pitäisin sitä huonompana vaan se, ettei xboxin pelivalikoima ole ollut ihan mulle tarkoitettua. Varsinkin alkuun tuntui, ettei boxilla muuta ollutkaan kuin FPS:ää ja autopeliä, jotka on molemmat mulle täysin EVVK pelilajeja. Nykyään löytyy jo seikkailupelejäkin, mutta ne on boxilla usein mun makuun liian väkivaltaisia. Mutta ehkä jonain päivänä boxillekin tulee joku sellainen yksinoikeus, että sekin on pakko kaappiin saada. Sitä odotellessa... :)
 
Uskomatonta saivartelua ja henkilöön menevää kommentointia Fabren kirjoituksesta. Esimerkiksi Wikipedian artikkeli kaikkien aikojen parhaiten myyneistä peleistä ei ole mielestäni kovin hyvä argumentti viime vuosien pelimyyntien vertailuun. Jos sellaista nyt ylipäätään haluaa/tarvitsee tehdä. Joo, Minecraft yllättäen ykkösenä, kun sitä voi pelata vaikka naapurin Pentin lypsykoneella. Itse ymmärsin alkuperäiset viestit niin, että Sonyn pelit osuivat kirjoittajan makuhermoon hyvin. Kovin suurella todennäköisyydellä kilpailijan tuotteet eivät sitä tee. Mistä tahansa pelistä, valmistajasta ja vaikka lempiplaneetasta saadaan samanlainen keskustelu aikaiseksi. Tarvitseeko silti mennä kirjoittajan tarkoitusperien teoriointiin?

No joo, astuin itse ihan samaan läjään kuin moni aikaisempi, eli kirjoitus liittyy osittain muiden tekemisiin. Pahoittelut siitä ja voimia kaikille tämän vakavan asian äärellä.

:D
 
Huh. Enpä olekaan tällaista listaa hoksanut koskaan etsiä. Ja täytyy sanoa, että vasta tuon listan nähtyäni tajusin, miten suhteessa hyvin Nintendon pelit myy. Listalla on nopean selailun mukaan 27 peliä, jotka on olleet puhtaasti Nintendon konsoleilla. Siitä huolimatta, että ovat tosiaan yhden konsolin pelejä eli mahdollisten ostajien määrä on paljon pienempi kuin multiplattareilla.

Olen siis kyllä lukuina tajunnut, että Nintendon pelit myy paljon, mutten ole tajunnut, että kovat multiplattarit ei myy sen enempää. Oon kuvitellut suosittujen multiplattarien myyntilukujen olevan jossain 100miljoonaa+ puolella eli ajatellut niiden jyräävän Nintendon myynnit mennen tullen (kuten Minecraft näköjään tekeekin).

Henkilökohtaisesti en muuten ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä konsolisotia mitä varsinkin sonyn ja microsoftin fanien välillä käydään. Isona syynä varmaan, että Nintendon konsoli on aina ollut mulle se ykköskonsoli, joten sotien seuraaminen sivusta on ollut helppoa. Mun mielestä on mahtavaa, että meillä on useampia kiinnostavia konsolivalmistajia, jotka tämän kilpailun vuoksi joutuu kokoajan kehittämään itseään ja pelejään enemmän. Pelaajat saa sit sen kautta yhä enemmän ja parempia pelejä pelattavaksi.

Xboxia en henk. koht. ole koskaan omistanut, mutta syynä ei ole se, että pitäisin sitä huonompana vaan se, ettei xboxin pelivalikoima ole ollut ihan mulle tarkoitettua. Varsinkin alkuun tuntui, ettei boxilla muuta ollutkaan kuin FPS:ää ja autopeliä, jotka on molemmat mulle täysin EVVK pelilajeja. Nykyään löytyy jo seikkailupelejäkin, mutta ne on boxilla usein mun makuun liian väkivaltaisia. Mutta ehkä jonain päivänä boxillekin tulee joku sellainen yksinoikeus, että sekin on pakko kaappiin saada. Sitä odotellessa... :)
Ottamatta sen enempää kantaa muuhun tekstiin niin tuli vain mieleen, että oletko Ori-sarjaan tutustunut? Ei sillä, että nuo kaksi peliä vielä konsolin oston arvoisia välttämättä olisivat mutta tuli vain mieleen, että Nintendon tuotosten ystävänä nuo voisivat olla sellaisia mitkä kiinnostaa. Taitavat molemmat osat löytyäkin jo Switchilte myös. :)
 
Ottamatta sen enempää kantaa muuhun tekstiin niin tuli vain mieleen, että oletko Ori-sarjaan tutustunut? Ei sillä, että nuo kaksi peliä vielä konsolin oston arvoisia välttämättä olisivat mutta tuli vain mieleen, että Nintendon tuotosten ystävänä nuo voisivat olla sellaisia mitkä kiinnostaa. Taitavat molemmat osat löytyäkin jo Switchilte myös. :)
Orit on pelattu heti, kun ne Switchille tuli (ja omistan niiden musatkin vinyyleinä). Ihan mahtavia metroidvanioita. Silmäilin näitä jo ennen Switchille porttaamista, mutta eivät yksinään tosiaan vielä konsolin ostoon mua saaneet.
 
Uskomatonta saivartelua ja henkilöön menevää kommentointia Fabren kirjoituksesta. Esimerkiksi Wikipedian artikkeli kaikkien aikojen parhaiten myyneistä peleistä ei ole mielestäni kovin hyvä argumentti viime vuosien pelimyyntien vertailuun. Jos sellaista nyt ylipäätään haluaa/tarvitsee tehdä. Joo, Minecraft yllättäen ykkösenä, kun sitä voi pelata vaikka naapurin Pentin lypsykoneella. Itse ymmärsin alkuperäiset viestit niin, että Sonyn pelit osuivat kirjoittajan makuhermoon hyvin. Kovin suurella todennäköisyydellä kilpailijan tuotteet eivät sitä tee. Mistä tahansa pelistä, valmistajasta ja vaikka lempiplaneetasta saadaan samanlainen keskustelu aikaiseksi. Tarvitseeko silti mennä kirjoittajan tarkoitusperien teoriointiin?

No joo, astuin itse ihan samaan läjään kuin moni aikaisempi, eli kirjoitus liittyy osittain muiden tekemisiin. Pahoittelut siitä ja voimia kaikille tämän vakavan asian äärellä.

Kukaan täällä ei ole käynyt henkilöön kiinni, eikä tästä kannata tulistua tuolla tavalla. Jos argumenttinä esitetään, että myynnit ovat kovat, niin totta kai silloin näytetään ihan kylmillä numeroilla ettei näin ole. Jos katsoo vain ensimmäistä sijaa niin tietenkin jää mielikuva hyvin rajoitetuksi miten ja mikä myy. Tosiasia on, että puhtaasti myynneiltä on vaikea vielä sanoa mitään seuraavasta seitsemästä vuodesta. Varsinkin kun ensimmäinen vuosi on ollut epätavallinen, eikä vastaa minkäänlaista kuvaa aiemmista sukupolvista. Kuka tietää miten hyvin mikään peli tai konsoli olisi myynyt, ellei pandemia ja maailmanlaajuinen taloudellinen ahdinko olisi tiellä.
 
Orit on pelattu heti, kun ne Switchille tuli (ja omistan niiden musatkin vinyyleinä). Ihan mahtavia metroidvanioita. Silmäilin näitä jo ennen Switchille porttaamista, mutta eivät yksinään tosiaan vielä konsolin ostoon mua saaneet.
Jep! :) Omasta mielestä parhaat kaksi metroidvania peliä, joita olen pelannut. Tainno okei, ensimmäinen Metroid Prime iski aikanaan vielä vähän kovempaa. :)
 
Jep! :) Omasta mielestä parhaat kaksi metroidvania peliä, joita olen pelannut. Tainno okei, ensimmäinen Metroid Prime iski aikanaan vielä vähän kovempaa. :)
Mun silmissä Hollow Knight voittaa Orit, mutta Orit kyllä tulee Hollow Knightin jälkeen kovana kakkosena.

Mut joo aiheeseen palatakseni: jotain Orien kaltaista Microsoft tuottaisi enemmänkin niin alkaisi boxin hankinta olla mullekin ajankohtaista. Enkä nyt tarkoita välttämättä että pitäisi olla enemmän metroidvanioita, vaan vähemmän väkivaltaisia ja tyyliltään kauniita, värikkäitä pelejä, jotka on kuitenkin aikuisenkin makuun.
 
Naatitaan hyvä herrasväki, naatitaan!

Uusi sukupolvi suoltaa pihalle entistä upeampaa grafiikkaa, sulavaa ruudunpäivitystä ja äärimmilleen hiottua pelattavuutta ja pelimekaniikkaa. Välillä tulee jokin innovaatiokin. Hyvin on pullat uunissa.

Oikeastaan ainoa harmituksen aihe itselläni liittyy pleikkarileiriin, kun omaan ainoastaan PS5:n. Kauhean iso PS4-konsolien lukumäärä markkinoilla yhdistettynä koronan aiheuttamaan PS5:n (ehkä) hidastuneeseen markkinoiden valloitukseen on aiheuttanut, että puhtaasti uudelle sukupolvelle tehtyjä pelejä ei oikein ole. Saa nähdä, mitä saadaan aikaiseksi, kun tämä muuttuu parin vuoden päästä.
 
Konsolisota on onneksi saatu sodittua tässä sukupolvessa.

MS tyytyy kohtaloonsa ja painopiste on game pass palvelussa. Sony puolestaan jatkaa yksinoikeuksien haalimista ja nauttii kärkipaikasta tehokonsolien kilvassa.

Nintendo puolestaan jatkaa omalla sarallaan, omalla tavallaan. Tuloksena näyttäisi rautapuolella olevan karkeasti 50/50, yhtä vaatimattomammin myytyä konsolia seuraa jättimenestys.

Kun siirryin 2020 PC master race osastolle, on ollut ihan hauska seurata sivusta näitä vääntöjä, eikä tällä hetkellä yksikään konsoli tunnu riittävän erikoiselta peleiltään jotta sitä kaipaisi (switch tosin on jo aiempaa perua).

Kuinkahan moni game passia hehkuttava huomaa viiden vuoden jälkeen, että perskules, 700€ on mennyt eikä pelikirjastossa ole ainuttakaan peliä. Itsekkin olen game passista PC puolella nauttinut 4kk, mainio palvelu, mutta tykkään pelata pelejä pitkälläkin aikajänteellä ja välillä palata vanhempiin peleihin.

Game pass lienee sen verran suosittu, että en yllättyisi, jos sony apinoisi sen nykyisten plussa ja now palveluiden sijaan.
 
Varsinkin alkuun tuntui, ettei boxilla muuta ollutkaan kuin FPS:ää ja autopeliä, jotka on molemmat mulle täysin EVVK pelilajeja.

Itsekään en ole mikään FPS- ja autopelien ystävä, vaan erityisesti seikkailu- ja roolipelit kiinnostaa. Ja silti olen omistanut kaikki Xboxit sekä ollut tyytyväinen niiden tarjontaan. Omasta mielestäni Xboxit ovatkin turhaan jääneet tämän stereotypian vangiksi, vaikka tottakai myyntien kärjessä nämä Halot, Forzat ja Gearsit usein ovat olleetkin. Nythän tietenkin tilanne on muuttunut, kun Microsoft on laajentanut inhouseaan vähän joka suuntaan ja enemmänkin nousee mieleen, että mihin genreen MS:llä ei ole omaa studiota, mutta kyllä Xboxeilla on aina paljon minullekin ollut aina.

Esimerkiksi Rarelta on nähty paljon laatupelejä jo orginaalilla Xboxilla ja 360:lla, jotka ovat poikenneet valtavirrasta. Pelit kuten Viva Pinata, Conker: Live & Reloaded, Banjo Kazooie: Nuts & Bolts, Kameo sekä Grabbed by the Ghoulies toivat paljon syvyyttä tarjontaan. Myös Double Finen Psychonauts, Segan Jet Set Radio Future ja esimerkiksi Blinx ovat näiden lisäksi tuonut väriä jo alkuperäiselle Xboxille.

Roolipeleistä Xboxilla on nähty yksinoikeudella erinomaiset BioWaren Knights of the Old Republic ja Jade Empire sekä Obsidianin KOTOR jatko-osa. Myös Lost Odyssey oli yksinoikeus ja peli on edelleen omaan makuuni yksi parhaista JRPG-peleistä koskaan. Microsoftin toinen yritys laajentaa Japanin myyntejä oli Blue Dragon, joka ei legendaarisista tekijöistä huolimatta ollut ihan niin kova. Enemmän seikkailuun (ja huumoriin) painottuva Fable-sarja on myös startannut jo ensimmäisellä Xboxilla. Näiden lisäksi esimerkiksi Morrowind oli aikoinaan Xbox-yksinoikeus konsoleilla, joten ei sinänsä yllätä, että MS on sijoittanut isosti nimenomaan roolipeleihin, ne kun ovat olleet Xboxin geeneissä alusta asti.

Ensimmäinen Splinter Cell oli aikanaan todella kova peli ja pisti konsoleilla graafisen riman uusiin korkeuksiin, mutta nimenomaan pelimakaniikka oli tässä se upein suoritus. Itselleni juuri tämä yksinoikeus oli aikanaan suuri syy hankkia Xbox, enkä joutunut pettymään. Joku saattaa myös muistaa Otogit, nuo erään nykyään kovin tunnetun From Softwaren Xbox-yksinoikeudet. Remedyn Alan Wakekin varmaan jonkun mieleen muistuu, enkä usko Ninja Gaidenin olevan ihan tuntematon pelisarja täälläkään.
 
Eli tarkoituksena oli provoilla koska koit, että ihmiset provoavat kehumalla konsolia jota et omista? Mikset vain hanki molempia konsoleita? (Tämä tosin pätee kaikkiin vääntäjiin). Siinä sitten voi iloisesti nauttia kaikista yksinoikeuksista ilman fear of missing out -efektiä.
Koitan nyt vääntää vielä yhden kerran ratakiskosta. Tämän jälkeen saa riittää tästä aiheesta...

Eli siis provoaminen ei ollut mikään tarkoitus, vaan lähinnä ilakoida Sonyn tulevista nimikkeistä, koska ne osuivat omaan makuhermoon todella hyvin. Tarkoitus oli sanoa, että osataan siellä Sonyn puolellakin erinomaisesti hommat, vaikka viime aikoina tällä foorumilla enemmän onkin hehkutettu Microsoftin tekemisiä ja väännetty niitä mahdollisimman positiiviseen valoon, vaikka kritiikkiä ovatkin jotkut esittäneet. Näin "vääntö- ja vertailuketjussa" kun ollaan, niin se vähän niin kuin kuuluu kuvaan, että vertaillaan kilpailijoita keskenään ja "nokitellaan" hieman.

Microsoftin toimintamalleja en tue, joten en halua heidän laitteitaan myöskään ostaa. Se on minun tapani äänestää lompakolla ja osoittaa mielipiteeni heidän suuntaansa. Toisekseen ainakaan vielä heidän laitteillaan ei ole sellaisia "pakko saada"-tason pelejä ole ollut, joten en ole oikeastaan edes kokenut tarvetta harkita koko laitteita.

Ehkä ei kannattaisi ottaa jotain hymiöitä liian itseensä? Ei ihme jos menee vääntämiseksi ja aggron puolelle tekstit jos ottaa pelkät hymiöt vastaan tuolla ajatuksella.

Eli hieman provoava viestisi oli siis vain tasapainon palautusta kun liian moni tykkää MS:n peleistä ja/tai Game Passista? Onko tässä tarkoitus mennä jollekin konsolisota-linjalle, vai?
Ymmärsit aikalailla totaalisen väärin :D En todellakaan ottanut itseeni mistään hymiöistä, vaan lähinnä ihmettelin, ettei kukaan nauru- tai mutruhuulihymiön laittaja vaivautunut kommentoimaan mitään. Yleensä, jos ollaan eri mieltä, niin kommentoidaan. Harvemmin viestini keräävät toistakymmentä reaktiota per kappale, joten jäin nyt aidosti ihmettelemään, mikseivät eri mieltä olleet esittäneet mitään vasta-argumentteja. Ihan aidosti muistan jossain ketjussa myös nähneeni kommentin, jossa tuo Haha-nauruhymiö oltiin ristitty reaktioksi, jonka antaja on eri mieltä, mutta ei halua/kykene vasta-argumentointiin. Kunhan tosiaan ihmettelin ääneen asiaa.

Viestini oli tyytyväisyyden osoitusta Sonyn nykyiselle ja tulevalle tarjonnalle ja oheen toteamus/muistutus, että kyllä silläkin suunnalla osataan, vaikka viime aikoina ollaankin enemmän hehkutettu Microsoftin studiokauppoja ja Game Pass-palvelua. Vääntöketjun hengessä toki sanoin asian hieman värikkäämmin. Sen toki ei pitäisi olla tätä ketjua lukeville mitenkään uusi tai ihmeellinen asia.

Käytin juuri viimeiset ratakiskon palat, enkä lähde uusia ostamaan, joten toivottavasti tuli nyt selväksi. Pääasiahan on, että kaikille löytyy jotain mieleistä pelattavaa :)
 
Itsekään en ole mikään FPS- ja autopelien ystävä, vaan erityisesti seikkailu- ja roolipelit kiinnostaa. Ja silti olen omistanut kaikki Xboxit sekä ollut tyytyväinen niiden tarjontaan. Omasta mielestäni Xboxit ovatkin turhaan jääneet tämän stereotypian vangiksi, vaikka tottakai myyntien kärjessä nämä Halot, Forzat ja Gearsit usein ovat olleetkin. Nythän tietenkin tilanne on muuttunut, kun Microsoft on laajentanut inhouseaan vähän joka suuntaan ja enemmänkin nousee mieleen, että mihin genreen MS:llä ei ole omaa studiota, mutta kyllä Xboxeilla on aina paljon minullekin ollut aina.

Esimerkiksi Rarelta on nähty paljon laatupelejä jo orginaalilla Xboxilla ja 360:lla, jotka ovat poikenneet valtavirrasta. Pelit kuten Viva Pinata, Conker: Live & Reloaded, Banjo Kazooie: Nuts & Bolts, Kameo sekä Grabbed by the Ghoulies toivat paljon syvyyttä tarjontaan. Myös Double Finen Psychonauts, Segan Jet Set Radio Future ja esimerkiksi Blinx ovat näiden lisäksi tuonut väriä jo alkuperäiselle Xboxille.

Roolipeleistä Xboxilla on nähty yksinoikeudella erinomaiset BioWaren Knights of the Old Republic ja Jade Empire sekä Obsidianin KOTOR jatko-osa. Myös Lost Odyssey oli yksinoikeus ja peli on edelleen omaan makuuni yksi parhaista JRPG-peleistä koskaan. Microsoftin toinen yritys laajentaa Japanin myyntejä oli Blue Dragon, joka ei legendaarisista tekijöistä huolimatta ollut ihan niin kova. Enemmän seikkailuun (ja huumoriin) painottuva Fable-sarja on myös startannut jo ensimmäisellä Xboxilla. Näiden lisäksi esimerkiksi Morrowind oli aikoinaan Xbox-yksinoikeus konsoleilla, joten ei sinänsä yllätä, että MS on sijoittanut isosti nimenomaan roolipeleihin, ne kun ovat olleet Xboxin geeneissä alusta asti.

Ensimmäinen Splinter Cell oli aikanaan todella kova peli ja pisti konsoleilla graafisen riman uusiin korkeuksiin, mutta nimenomaan pelimakaniikka oli tässä se upein suoritus. Itselleni juuri tämä yksinoikeus oli aikanaan suuri syy hankkia Xbox, enkä joutunut pettymään. Joku saattaa myös muistaa Otogit, nuo erään nykyään kovin tunnetun From Softwaren Xbox-yksinoikeudet. Remedyn Alan Wakekin varmaan jonkun mieleen muistuu, enkä usko Ninja Gaidenin olevan ihan tuntematon pelisarja täälläkään.
Tässä tuli monta peliä, joista en ole koskaan kuullutkaan. Ehkä tämä myös on omalla kohdalla ollut boxin ongelma: tuntuu, että nimenomaan ne FPS:t, autopelit ja verilentää-räiskinnät nostetaan vaan esiin, niin helmiä saattaa jäädä huomaamatta.

Boxilla myös noiden pelien visuaalinen ilme usein ei puhuttele minua. Googlettelin tässä nyt näitä itselle ei niin tuttuja nimiä, niin ei tutuista peleistä Kameo ja Blue Dragon oli ainoat, jotka visuaalisesti sellaisia, että herättivät sen kautta kiinnostusta. Erityisesti tuo Kameo oli just sellaisen näköinen, josta voisin pitää paljonkin, jos vielä ohjaus toimii ja combat on hauska. Tuntuu että boksin pelit on usein ulkonäöltään joko tosi realistisuuteen pyrkiviä ja sen vuoksi melko värittömiä ja/tai raakoja tai sitten jo turhankin lapsekkaan oloisia (esim. tuo Viva Pinata. Onko tuo oikeasti sellainen, että aikuinenkin siitä nauttii?)

Toki listalla on ennestään tutut Banjo (joka on ihan ok, muttei konsolinmyyjä) ja Conker (jonka huumori ei muhun iske ainakaan Bad Fur Dayssa), joiden visuaalinen ilme on kyllä kiva molemmissa.

Mutta siis kiitos listasta. Varsinkin tuo Kameo pitää nyt painaa mieleen ja testata sitä jos joskus tulee mahdollisuus. Onko tästä Kameosta mitään jatko-osia uudemmilla konsoleilla vai onko siitä vaan tuo yksi peli 360:lle?
 
Viimeksi muokattu:
Itsekään en ole mikään FPS- ja autopelien ystävä, vaan erityisesti seikkailu- ja roolipelit kiinnostaa. Ja silti olen omistanut kaikki Xboxit sekä ollut tyytyväinen niiden tarjontaan. Omasta mielestäni Xboxit ovatkin turhaan jääneet tämän stereotypian vangiksi, vaikka tottakai myyntien kärjessä nämä Halot, Forzat ja Gearsit usein ovat olleetkin. Nythän tietenkin tilanne on muuttunut, kun Microsoft on laajentanut inhouseaan vähän joka suuntaan ja enemmänkin nousee mieleen, että mihin genreen MS:llä ei ole omaa studiota, mutta kyllä Xboxeilla on aina paljon minullekin ollut aina.

Esimerkiksi Rarelta on nähty paljon laatupelejä jo orginaalilla Xboxilla ja 360:lla, jotka ovat poikenneet valtavirrasta. Pelit kuten Viva Pinata, Conker: Live & Reloaded, Banjo Kazooie: Nuts & Bolts, Kameo sekä Grabbed by the Ghoulies toivat paljon syvyyttä tarjontaan. Myös Double Finen Psychonauts, Segan Jet Set Radio Future ja esimerkiksi Blinx ovat näiden lisäksi tuonut väriä jo alkuperäiselle Xboxille.

Roolipeleistä Xboxilla on nähty yksinoikeudella erinomaiset BioWaren Knights of the Old Republic ja Jade Empire sekä Obsidianin KOTOR jatko-osa. Myös Lost Odyssey oli yksinoikeus ja peli on edelleen omaan makuuni yksi parhaista JRPG-peleistä koskaan. Microsoftin toinen yritys laajentaa Japanin myyntejä oli Blue Dragon, joka ei legendaarisista tekijöistä huolimatta ollut ihan niin kova. Enemmän seikkailuun (ja huumoriin) painottuva Fable-sarja on myös startannut jo ensimmäisellä Xboxilla. Näiden lisäksi esimerkiksi Morrowind oli aikoinaan Xbox-yksinoikeus konsoleilla, joten ei sinänsä yllätä, että MS on sijoittanut isosti nimenomaan roolipeleihin, ne kun ovat olleet Xboxin geeneissä alusta asti.

Ensimmäinen Splinter Cell oli aikanaan todella kova peli ja pisti konsoleilla graafisen riman uusiin korkeuksiin, mutta nimenomaan pelimakaniikka oli tässä se upein suoritus. Itselleni juuri tämä yksinoikeus oli aikanaan suuri syy hankkia Xbox, enkä joutunut pettymään. Joku saattaa myös muistaa Otogit, nuo erään nykyään kovin tunnetun From Softwaren Xbox-yksinoikeudet. Remedyn Alan Wakekin varmaan jonkun mieleen muistuu, enkä usko Ninja Gaidenin olevan ihan tuntematon pelisarja täälläkään.
Tähän samaan yleistämiseen ja ongelmaan törmää edelleen pleikkarinkin kohdalla, kun jengi puhuu kuinka siellä on pelkkää cinemaattista hidastempoista putkijuoksua tarjolla. Eipä voisi tuo olla enää kauempana totuudesta jos oikeasti sitä koko pelivalikoimaa katsoo eikä vain niitä suosituimpia pelejä.



Mielenkiintoista myös jos Indiana Jones olisikin lopulta multiplatform. On kumminkin Microsoftin oma studio peliä kehittämässä, mutta kuka sitä tietää minkälaista sopimuspykälää Disneyn/LucasArtsin kanssa on väsättynä. Varmaan kumminkin todennäköisempää olettaa, että yksinoikeus on. Microsoft varmaan tekee kaikkensa tämän varmistaakseen.
 
Mielenkiintoista myös jos Indiana Jones olisikin lopulta multiplatform. On kumminkin Microsoftin oma studio peliä kehittämässä, mutta kuka sitä tietää minkälaista sopimuspykälää Disneyn/LucasArtsin kanssa on väsättynä. Varmaan kumminkin todennäköisempää olettaa, että yksinoikeus on. Microsoft varmaan tekee kaikkensa tämän varmistaakseen.
En usko että Indiana Jones on yksinoikeus. Peli on varmaan ollut kehitteillä jo ennen studiokauppoja ja lisäksi kun kyseessä on Disney/LucasArts, niin siellä varmaan aika tarkkaan sanottu, että tämä peli pitää saada kaikille alustoille.

Jos ei nyt Microsoft saa neuvoteltuja sopimuspykäliä uudelleen, niin eiköhän Indy tule myös pleikkarilla, vaikka sitten vähän viiveellä.
 
Ymmärsit aikalailla totaalisen väärin :D En todellakaan ottanut itseeni mistään hymiöistä, vaan lähinnä ihmettelin, ettei kukaan nauru- tai mutruhuulihymiön laittaja vaivautunut kommentoimaan mitään. Yleensä, jos ollaan eri mieltä, niin kommentoidaan. Harvemmin viestini keräävät toistakymmentä reaktiota per kappale, joten jäin nyt aidosti ihmettelemään, mikseivät eri mieltä olleet esittäneet mitään vasta-argumentteja. Ihan aidosti muistan jossain ketjussa myös nähneeni kommentin, jossa tuo Haha-nauruhymiö oltiin ristitty reaktioksi, jonka antaja on eri mieltä, mutta ei halua/kykene vasta-argumentointiin. Kunhan tosiaan ihmettelin ääneen asiaa.
Eiköhän syy ole yksinkertaisesti edelleen se minkä jo kirjoitin: ei vain jaksa vääntää kun tuntuu ettei siitä ole mitään hyötyä. Siksi jätän tämän vastaamisen tässä kohtaa nyt tähän.
 
Meni sen verran digi vs. fyysinen -väännöksi, että heitin viestit omaan ketjuunsa.

 
Ylös Bottom