Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Se että Spencer on Bethesda-oston jälkeen sanonut että edetään tapauskohtaisesti, kun ei voinut paljon muutakaan lain puitteissa sanoa, niin tämä on sitten fakta hamaan loppuun asti.

Tätä on tullut mietittyä usein, kun olen täältä lukenut tätä koohkausta Spencerin lausunnoista tai lausumatta jättämisistä, että kuinka paljon siitä on yksinkertaisesti ollut raastuvan välttelyä, kun ei olla turhan tarkasti sanottu mitään, ennen kuin kaikki on viimeistelty ja vanhat sopimukset taustalta raukeaa yms.

Jenkeissä tuo oikeuteen meneminen tuntuu tapahtuvan niin herkästi, että siellä saa isot pomot olla tarkkana mitä sanotaan ja mitä ei.
 
Tätä on tullut mietittyä usein, kun olen täältä lukenut tätä koohkausta Spencerin lausunnoista tai lausumatta jättämisistä, että kuinka paljon siitä on yksinkertaisesti ollut raastuvan välttelyä, kun ei olla turhan tarkasti sanottu mitään, ennen kuin kaikki on viimeistelty ja vanhat sopimukset taustalta raukeaa yms.

Jenkeissä tuo oikeuteen meneminen tuntuu tapahtuvan niin herkästi, että siellä saa isot pomot olla tarkkana mitä sanotaan ja mitä ei.
Ilmoittivat Bethesdan ostosta syyskuussa 2020. Saivat vahvistettua oston maaliskuussa 2021.

Tuossa oli siis noin puolen vuoden ajanjakso, jolloin piti olla aika tarkka sanomisistaan. Siellä oli ja on sopimuksia voimassa kuitenkin niin Sonyn kuin muidenkin toimijoiden kanssa.
 
No tehopyhää ja tekopyhää. Olihan se nyt alusta lähtien selvää että osa peleistä voi tulla ja osa taas ei. Mitään täysin varmaa ei sanottu. Lisäksi ovat kai viitanneet enemmän siihen että julkaisevat sekä pc:lle että konsoleilleen ja xcloudiin, mitkä tavoittavat ihan eri määrän ihmisiä kuin vaikka pelkät konsolit, joille voisivat pelit rajoittaa myös.

Ehkä vähän "uhrin" syyllistämistä mutta jos oikeasti uskoi että alkavat olemaan jotain laupiaita samarialaisia alalla, jonka ideana on tehdä rahaa, niin aika kujalla pitää olla.

Onhan se vähintäänkin huvittavaa rajata tarjonnastaan pois ylivoimainen markkinajohtaja oman konsolibisneksen kasvun toivossa ja sepostaa samalla kuinka yhä enemmän ihmisiä pääsee pelaamaan heidän pelejään.

Kuten jo totesin bisnes on bisnestä, laupiaan samarialaisen esittäminen on vain yksinkertaisesti tekopyhää.

En ole lukenut niin tarkkaan kaikkea tässä ketjussa mutta omalta osaltani olen aina pyrkinyt painottamaan että onhan nämä ikäviä juttuja. Siinä samalla myös muistuttanut että Sony olisi vastaavassa tilanteessa rajoittanut saatavuutta vielä enemmän koska heillä pelinsä tulevat pääosin vain konsoleilleen eikä pc:lle joko ollenkaan tai sitten vasta vuosien päästä. Mitään xcloudin tapaista en heillä tiedä olevan vai onko PS Now sellainen? Tuleeko sinne heidän ajankohtainen kataloginsa vai "jämäpelit"?

Eli: yleensä ottaen rajaaminen aina persiistä. Mutta: MS ei liene pahin vaihtoehto vaan kenties jopa konsolivalmistajista se, joka tuo pelinsä laajimman skaalan saataville kun kyse on alustoista.

Miksi Sonyn pitäisi tuoda omat pelinsä Microsoftin tapaan julkkarissa kun bisnes toimii heillä todistettavasti ilmankin? Aivan kuten totesit, ei tässä olla mitään hyväntekijöitä. Microsoftilla kun ei ole esittää tästä mitään faktaa että konsolibisneksestä jäisi taloon edes sentin latia kulujen jälkeen. En nyt edelleenkään ymmärrä miksi Sonyn pitäisi lähteä kopioimaan sellaista bisnesmallia, jonka toimivuudesta pitkässä juoksussa ei ole mitään todisteita. Kuluttajan vinkkelistä on tietysti kurjaa että pelit eivät tule PC:lle samantien, mutta minkäs teet kun bisnes voi hyvin jo nykyisellä toimintamallilla.

Gamepass on hyvä palvelu niille, joille ei ole väliä mitä on pelattavissa, kunhan jotain löytyy. Itselleni tästä satunnaisuudesta ei ole taas mitään iloa, tilaan palvelun taas euron tyrkyllä kunhan Halo Infiniten campaign saadaan julkaistua.

Sieltäpä tuli sitten sellainen olkiukko että huh huh. Vai että skeptisyys pelien menemisestä Spotify-menoksi on korporaation palvontaa eikä ihan yleistä kyynisyyttä ja epäuskoisuutta? Minusta on paljon todennäköisempää että mitään yhtenäistä systeemiä Spotifyn malliin ei ikinä ole tulossa. Miksi olisi kun nämä kolme menestyvät jokainen? Kuka tai ketkä näistä alkaisi luovuttamaan paikkansa? Alkaisivatko tekemään yhteistyötä? Miksi?

Tuntuu ettet ehkä ymmärrä miten bisnes toimii. Se ei toimi niin että ollaan reiluja vaan niin että otetaan oma markkinarako ja pyritään tekemään rahaa. Siinä ei mikään yhteistyö ole homman nimi ellei kyse ole toisen yrityksen ostamisesta kuten nyt Bethesdan ja MS:n tapauksessa.

Miten muuten vapaa-aikaasi kuluu enemmän nyt kun tuo kauppa toteutui? En hoksaa, kun ei tuo minulta ole aikaani vienyt ellei näitä foorumikeskusteluita sitten lasketa.

Olkiukko? Nyt vaikuttaa siltä ettet tiedä mitä kyseisellä käsitteellä tarkoitetaan. Ymmärsit pointtini aivan totaalisen väärin. Sanoin että jos ei pysty näkemään mitään muuta vaihtoehtoa nykyisellä toimintamallille pelien Spotifyn tapaan, niin silloin on kyllä totaalisen sokaistunut monikansallisten korporaatioiden puolesta.

Ymmärrän oikein hyvin miten bisnes toimii, siksipä yritän löytää nykyisille toimintamalleille vaihtoehtoja joissa voittavat molemmat osapuolet. Nämä kun tuppaa olemaan niitä menestystarinoita, joissa niin yritys kuin asiakas on tyytyväinen.

Joudun esimerkiksi ylläpitämään kahta laitetta yhden laitteen sijasta? Vähän tsemppiä nyt argumentointiin kiitos.

Paino sanalla "mikäli", sillä ei tuo tule toteutumaan yllä mainitsemistani syistä. Teorialle on ihan se ja sama kun käytäntö on muuta. Monikin asia on mahdollista mutta ei silti tapahdu ikinä. Maailmassa esim. riittäisi ruokaa kaikille mutta en usko että sitä ikinä jaetaan tasan kaikille tai edes niin että saataisiin merkittävästi nälänhätää vähennettyä. Ei siinä teoriat auta kun käytöntä on mitä on.

Crossplay ja -progression tulivat sen vuoksi että firmat hyötyvät siitä. Se oli pakko, koska kilpailijat tekivät niin ja olisivat jääneet huonoon valoon jos eivät olisi tehneet samoin. Mikään ei pakota tekemään pelien Spotifytä, varsinkaan kun näillä kaikilla on jo omat kauppansa ja suunta jokaisen oman alustan sisäiseen "pelien Spotifyhin", joka Game Passin muodossa on MS:llä pisimmällä.

En ihan heti näe että on tulossa mitään yhteistä systeemiä eikä siihen liity korporaatioiden palvonta yhtään mitenkään. Se vain ei ole loogista että se tulisi tapahtumaan vaikka miten teoriassa olisi mahdollista tai kuinka toivoisi kuuta taivaalta. Ei tapahdu. Piste.

Sinullahan melkoinen kristallipallo on, varmaan samat epäilijät väittivät että Spotifyn rakentaminen on mahdotonta myös?

Oletko siis sitä mieltä että julkaisijat eivät hyötyisi siitä että heidän tuottama sisältö oli saman palvelun alla? On jokseenkin surullista että ajattelusi on niin rajoittunut siihen mikä on omien luomiesi rajoitteiden puolesta mahdollista. Ajattelumallisi on juuri sitä, mitä Nokiallakin alunperin ajateltiin kun ennen ensimmäisiä kosketusnäyttöpuhelimia, kyllähän se näppäimistö pitää puhelimessa olla! :D Onneksi on kuitenkin olemassa niitä yksilöitä, jotka näkevät laatikon ulkopuolelle, eläisimme muuten huomattavasti karummassa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se vähintäänkin huvittavaa rajata tarjonnastaan pois ylivoimainen markkinajohtaja oman konsolibisneksen kasvun toivossa ja sepostaa samalla kuinka yhä enemmän ihmisiä pääsee pelaamaan heidän pelejään.

Ei PlayStationin markkinajohtajan paikka ole mikään sukupolvesta toiseen kiveen hakattu, muuttumaton luonnontila, jonka kanssa ei kukaan voisi kilpailla. Miksi edes pitäisi olla?

Tämäkin sukupolvi on alussa ja varmasti Microsoftilla on halua menestyä paremmin kuin vihkoon menneellä Xbox Onen aikakaudella, joten ovat nyt ottaneet opiksi ja Xbox-visio on selvästi piirretty uusiksi, pelien ollessa kaiken a ja o. Hyvä niin, näinhän sen pitääkin olla.

Kilpailu pitää nimenomaan terveenä markkinat ja se hyödyttää meitä kuluttajia. Se voi myös olla mahdollista, että kaikilla menee hyvin, kuten nyt näyttää menevän.

Gamepass on hyvä palvelu niille, joille ei ole väliä mitä on pelattavissa, kunhan jotain löytyy.

Itse välitän siitä mitä pelaan ja Game Pass on minulle erinomainen palvelu. Tarjonta on laadukasta ja monipuolista. Katsoo sitten Game Awardseissa ehdolla olevia, Passin tarjontaa Metcritic/OpenCritic keskiarvolla tai ihan millä nyt tahansa objektiivisella mittarilla, niin hyvältä se näyttää.

Ja niin, ne Starfieldit ja Elders Scrollit tosiaan tulee tuonne Day One, kuten kaikki muukin Microsoftin inhousen tuotanto, joten en tiedä miksi olet noin suuttunut, jos kerran se Microsoftin tuotanto ei kiinnosta.

Ja tämä siis tulee henkilön suusta, joka on omistanut 1980-luvun lopulta tähän päivään mennessä melkein kaikki Nintendon, Sonyn ja Microsoftin konsolit. Kokemusta on.

Olkiukko? Nyt vaikuttaa siltä ettet tiedä mitä kyseisellä käsitteellä tarkoitetaan.

Kyllä tuo aika klassinen olkiukko on ;)

Itse ottaisin Sonyn ja Nintendon pelit myös Day One markkinajohtaja Game Passiin, joten en missään nimessä ole sitä vastaan, että näin kävisi. Se ei kuitenkaan tee minusta mitään sokeaa monikansallisen korporaation fania, jos en tähän usko.

Wikipediasta olkiukko:

Olkinukke tai olkiukko (engl. straw man) on yleinen argumentointivirhe, jossa vastapuolen argumentti sivuutetaan hyökkäämällä siitä tehtyä heikompaa karikatyyria vastaan. Tällöin tavallaan pannaan sanoja toisen suuhun pyrkimättä ymmärtämään sitä, mitä toinen todella tarkoittaa, jotta tämä joutuisi huonoon valoon, tai esitetään toisen ajatus niin kärjistetyssä muodossa, että sillä mitätöidään toinen tai toisen ajatus.
 
Ei PlayStationin markkinajohtajan paikka ole mikään sukupolvesta toiseen kiveen hakattu, muuttumaton luonnontila, jonka kanssa ei kukaan voisi kilpailla. Miksi edes pitäisi olla?

Tämäkin sukupolvi on alussa ja varmasti Microsoftilla on halua menestyä paremmin kuin vihkoon menneellä Xbox Onen aikakaudella, joten ovat nyt ottaneet opiksi ja Xbox-visio on selvästi piirretty uusiksi, pelien ollessa kaiken a ja o. Hyvä niin, näinhän sen pitääkin olla.

Kilpailu pitää nimenomaan terveenä markkinat ja se hyödyttää meitä kuluttajia. Se voi myös olla mahdollista, että kaikilla menee hyvin, kuten nyt näyttää menevän.



Itse välitän siitä mitä pelaan ja Game Pass on minulle erinomainen palvelu. Tarjonta on laadukasta ja monipuolista. Katsoo sitten Game Awardseissa ehdolla olevia, Passin tarjontaa Metcritic/OpenCritic keskiarvolla tai ihan millä nyt tahansa objektiivisella mittarilla, niin hyvältä se näyttää.

Ja niin, ne Starfieldit ja Elders Scrollit tosiaan tulee tuonne Day One, kuten kaikki muukin Microsoftin inhousen tuotanto, joten en tiedä miksi olet noin suuttunut, jos kerran se Microsoftin tuotanto ei kiinnosta.

Ja tämä siis tulee henkilön suusta, joka on omistanut 1980-luvun lopulta tähän päivään mennessä melkein kaikki Nintendon, Sonyn ja Microsoftin konsolit. Kokemusta on.



Kyllä tuo aika klassinen olkiukko on ;)

Itse ottaisin Sonyn ja Nintendon pelit myös Day One markkinajohtaja Game Passiin, joten en missään nimessä ole sitä vastaan, että näin kävisi. Se ei kuitenkaan tee minusta mitään sokeaa monikansallisen korporaation fania, jos en tähän usko.

Wikipediasta olkiukko:

Olkiukko Vs Teräsukko :D
 
Tätä on tullut mietittyä usein, kun olen täältä lukenut tätä koohkausta Spencerin lausunnoista tai lausumatta jättämisistä, että kuinka paljon siitä on yksinkertaisesti ollut raastuvan välttelyä, kun ei olla turhan tarkasti sanottu mitään, ennen kuin kaikki on viimeistelty ja vanhat sopimukset taustalta raukeaa yms.

Jenkeissä tuo oikeuteen meneminen tuntuu tapahtuvan niin herkästi, että siellä saa isot pomot olla tarkkana mitä sanotaan ja mitä ei.
Mitkä pelit sinun mielestä siellä on nyt tässä epävarmassa tilassa ja mistä pelistä hän ei ole puhunut mitään tarpeeksi selvästi ?
 
Mitkä pelit sinun mielestä siellä on nyt tässä epävarmassa tilassa ja mistä pelistä hän ei ole puhunut mitään tarpeeksi selvästi ?

Varmaan kaikkien julkistettujen, mutta julkaisemattomien kanssa on saanut/saa varoa sanomisiaan.

Henkilökohtaisesti tässä ei ole mulle ollut mitään epäselvää, olen pitänyt kauppailmoituksesta saakka selvänä että jatkossa Zenimax pelit on Xbox/PC kamaa ja sillä sipuli.
 
Spenkku-Setä tuo rahaa MS:lle ja ei paljasta liikeideoitaan. Paska jätkä ja huono liikemies!!

Missä on vaadittu että Spencer paljastaisi liikeideansa? Nyt vedät ihan omia tulkintojasi asiasta. Rahaa toki tulee taloon, jääkö siitä kulujen jälkeen mitään käteen on sitten eri juttu.

Ei PlayStationin markkinajohtajan paikka ole mikään sukupolvesta toiseen kiveen hakattu, muuttumaton luonnontila, jonka kanssa ei kukaan voisi kilpailla. Miksi edes pitäisi olla?

Ei kukaan ole niin väittänytkään, vaan se oli toteamus nykytilanteesta. Tätä vasten mietittynä Spencerin lausunto on varsin erikoislaatuinen.

Itse välitän siitä mitä pelaan ja Game Pass on minulle erinomainen palvelu. Tarjonta on laadukasta ja monipuolista. Katsoo sitten Game Awardseissa ehdolla olevia, Passin tarjontaa Metcritic/OpenCritic keskiarvolla tai ihan millä nyt tahansa objektiivisella mittarilla, niin hyvältä se näyttää.

Ja niin, ne Starfieldit ja Elders Scrollit tosiaan tulee tuonne Day One, kuten kaikki muukin Microsoftin inhousen tuotanto, joten en tiedä miksi olet noin suuttunut, jos kerran se Microsoftin tuotanto ei kiinnosta.

Ja tämä siis tulee henkilön suusta, joka on omistanut 1980-luvun lopulta tähän päivään mennessä melkein kaikki Nintendon, Sonyn ja Microsoftin konsolit. Kokemusta on.

Game Passin hyvyyden arvioiminen on puhtaasti subjektiivista, sillä täysin objektiivisia mittareita peleille ei ole.

Sanoinko, että minua ei kiinnosta Microsoftin tuotanto? Juurihan mainitsin Halo Infinite kampanjan yhtenä syynä tilata palvelu eurolla. Ilmeisesti luet viestejäni sieltä täältä poimien lauseita sieltä täältä omien johtopäätöksiesi tueksi?

Kyllä tuo aika klassinen olkiukko on ;)

Itse ottaisin Sonyn ja Nintendon pelit myös Day One markkinajohtaja Game Passiin, joten en missään nimessä ole sitä vastaan, että näin kävisi. Se ei kuitenkaan tee minusta mitään sokeaa monikansallisen korporaation fania, jos en tähän usko.

Eli minun viestini asiaan liittyen oli olkiukkoilua mutta käyttäjän @shamaniac ei? Selvä. :D

Sinulla on oikeus uskoa ihan siihen mitä haluat. Minä totesin lähinnä sen miten kehitys on näiden osalta pääosin mennyt, yleensä ne kaupallisimmat menestykset ovat niitä jotka hyödyttävät transaktion molempia osapuolia. Siksipä nykyistä tilannetta on vaikea nähdä muuna kuin välivaiheena viihdemuodon kehittyessä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se vähintäänkin huvittavaa rajata tarjonnastaan pois ylivoimainen markkinajohtaja oman konsolibisneksen kasvun toivossa ja sepostaa samalla kuinka yhä enemmän ihmisiä pääsee pelaamaan heidän pelejään.
Huvittavaa? Ihan bisnestrategialta tuo kuulostaa. Sitä en jaksa spekuloida onko hyvä vai huono strategia koska sen me näemme ajan myötä. Ei kuitenkaan edelleenkään mitenkään yllättävä veto.

Ymmärrän kuitenkin harmituksen jos nuo PR-puheet ottaa kirjaimellisesti. Kirjoitin jo miten itse ymmärrän heidän "enemmän ihmisiä pääsee pelaamaan"-sanomisensa. Siellä on useita alustoja, joten sehän on totta. Melkoista lapsenuskoa vaatii olettaa tuon tarkoittavan sitä että nyt kaikki pelaakin yhtäkkiä MS:n omistamien studioiden pelejä jokaisella alustalla mitä on.
Kuten jo totesin bisnes on bisnestä, laupiaan samarialaisen esittäminen on vain yksinkertaisesti tekopyhää.
On kyllä aika pitkälle tulkitsijasta kiinni onko esitetty mitään samalarialaisia. En ole itse nähnyt muuta kuin perus PR-puheita. Samaa tulee joka tuutista, oli kyseessä MS, Sony tai Nintendo.

Miksi Sonyn pitäisi tuoda omat pelinsä Microsoftin tapaan julkkarissa kun bisnes toimii heillä todistettavasti ilmankin?
Missä kohtaa sanoin että pitäisi? Sanoin vain että MS:n tapa on nyt parempi ja täten ovat parempi taho kuin Sony näiden firmojen kodiksi.

Aivan kuten totesit, ei tässä olla mitään hyväntekijöitä. Microsoftilla kun ei ole esittää tästä mitään faktaa että konsolibisneksestä jäisi taloon edes sentin latia kulujen jälkeen. En nyt edelleenkään ymmärrä miksi Sonyn pitäisi lähteä kopioimaan sellaista bisnesmallia, jonka toimivuudesta pitkässä juoksussa ei ole mitään todisteita. Kuluttajan vinkkelistä on tietysti kurjaa että pelit eivät tule PC:lle samantien, mutta minkäs teet kun bisnes voi hyvin jo nykyisellä toimintamallilla.
Ei tarvitse kopioida. Olet ymmärtänyt tekstini ihan väärin. Kerroin vain miten tilanne on ja miksi MS:n malli on parempi. Ei sen kummempaa.

Kummasti puolustelet nyt Sonyn kuluttajalle huonompaa mallia jossa vain Sonyn konsolien omistajat saavat pelit tuoreena pelattavaksi siinä missä MS:n tapauksessa ne saa sekä MS:n konsolien, pc:n että xCloudin käyttäjät. Pientä puolueellisuutta havaittavissa, kenties?

Lisäksi MS:n malli on lähempänä sitä haaveilemaasi "pelien Spotifya", joten onko haaveesi sittenkin "pelien Spotifyn" sijasta Sonyn kehittämä "pelien Spotify"? Haluat siis lähinnä kaikki pelit Sonyn alustalle ja siksi nämä MS:n toimet kismittävät? Jos haaveilisit "pelien Spotifystä" niin kai ymmärrät että sitten MS:n malli olisi se jota sinun pitäisi kehua ja hehkuttaa ja josta lähteä hommaa kasvattamaan? Sonyn malli on pitää pelinsä yksinomaan konsoleillaan mutta kommenttisi on vain "miksi pitäisi muuttaa olemassaolevaa"? Vähän ristiriitaista tai sitten olen vain pudonnut kärryiltä.

Gamepass on hyvä palvelu niille, joille ei ole väliä mitä on pelattavissa, kunhan jotain löytyy. Itselleni tästä satunnaisuudesta ei ole taas mitään iloa, tilaan palvelun taas euron tyrkyllä kunhan Halo Infiniten campaign saadaan julkaistua.
No huh huh, mitä settiä sieltä tulee. Samalla lailla voisin sanoa että Spotify on niille, joita ei kiinnosta mitä kuuntelee, kunhan on jotain kuunneltavaa ja ne jotka tietää mistä tykkää, ostaa levynsä itse. Yhtä typerää logiikkaa ja palvelun käyttäjän lyttäämistä.

Minulle on todellakin väliä mitä pelaan ja juuri senkin vuoksi GP on niin loistava palvelu. Sen kautta olen saanut kokea useita loistavia pelejä sekä välttänyt maksamasta niistä, jotka eivät ole olleetkaan ostamisen arvoisia.

Mistä satunnaisuudesta edes puhut? Minulle on jo aika selvää mitä GP:n valikoima on ja pidän sitä oikein loistavana. Siellä on MS:n omat teokset heti julkkarissa ja lisäksi se itselleni tärkein juttu eli kaikkea pienempää helmeä mistä en välttämättä ole kuullutkaan. Näiden lisäksi tulee vähän myöhemmin myös isompia multiplattarinimikkeitä. Aika selkeältä valikoimalta tuo kuulostaa eikä mitenkään "satunnaiselta".

Mutta kiva kun kerroit että minun pelitottumukseni ja syyni tilata palvelua onkin se että "kunhan jotain löytyy" :D

Kai muuten ymmärrät että myös Netflix ja vastaavat toimivat ihan yhtä "satunnaisesti"? :D

Olkiukko? Nyt vaikuttaa siltä ettet tiedä mitä kyseisellä käsitteellä tarkoitetaan. Ymmärsit pointtini aivan totaalisen väärin. Sanoin että jos ei pysty näkemään mitään muuta vaihtoehtoa nykyisellä toimintamallille pelien Spotifyn tapaan, niin silloin on kyllä totaalisen sokaistunut monikansallisten korporaatioiden puolesta.
Olkiukolta se vaikuttaa kun väität että jos ei pidä "pelien Spotify-malliin siirtymistä" vaihtoehtona niin on sokea korporaatioiden palvoja.Tässä vielä muistutuksena aiempi lauseesi:
-"Toki ajatus tästä tuntuu kaukaiselta niille, jotka sokeasti palvovat monikansallisia korporaatioita."

Tuossa lokeroit ihmiset "korporaatioiden palvojiksi" jos ajatus pelien siirtymisestä Spotify-malliin ei ole realistista. Tosin niinhän sinä yhä väität eli tämä sinun korjauksesi on yhä sama väite.

Olkiukkoillessasi siis niputat eri mieltä olevien mielipiteen sen alle että ovat "korporaatioiden palvojia". Kyllä se minusta on ulkiukkoilua jos argumenttina toimii se että teet eri mieltä olijoista olkiukon :D

-> "Jos ajatus tuntuu kaukaiselta niin on korporaatioiden palvoja"

Ymmärrän oikein hyvin miten bisnes toimii, siksipä yritän löytää nykyisille toimintamalleille vaihtoehtoja joissa voittavat molemmat osapuolet. Nämä kun tuppaa olemaan niitä menestystarinoita, joissa niin yritys kuin asiakas on tyytyväinen.
Yrität löytää? Oletko Sonyn tai MS:n johdossa? Jos et ole asemassa, jossa voit oikeasti päättää näistä niin se on pelkkää haaveilua, erityisesti kun haaveilet jostain pelien Spotifystä eli käytännössä tilanteesta, jossa yksinoikeuksia ja täten kenties myös erillisiä alustoja ei enää olisi. Maailmanrauhakin on kohta todennäköisempi skenaario.

En näe näiden nykyisten firmojen nimenomaan voivan olla tyytyväisiä haaveilemaasi pelien Spotifyhin.

Joudun esimerkiksi ylläpitämään kahta laitetta yhden laitteen sijasta? Vähän tsemppiä nyt argumentointiin kiitos.
Ylläpitämään? Vähän tarkennusta nyt siihen mitä ylläpitoa nämä laitteet vaativat?

Rahakin olisi ollut parempi ja selvempi argumentti kuin vapaa-aika. Nämä laitteethan päivittävät halutessaan kaiken itse mutta usean laitteen ostaminen on kalliimpaa kuin yhden, samoin jos tilaa useamman tilauspalveluita. Mutta päätit lähteä johonkin "vapaa-aika"-linjalle?

Toki jos laitteen ostaminen, asentaminen ja käyttäminen on jotenkin pois vapaa-ajastasi niin en ala tästä väittelemään sitten sen enempää. Olen jo väitellyt siitä että onko levyn asemasta pois ottaminen ja laittaminen tai paristojen vaihtaminen iso vaiva vai ei, joten jätetään nämä pois. Ilmeisesti aika monella on hyvin, hyvin, hyvin vähän aikaa käytettävissään kun näin pienet asiat tuntuvat painavan vaakakupissa enemmän kuin esimerkiksi kahden konsolin hinta yhteen verrattuna.

Sinullahan melkoinen kristallipallo on, varmaan samat epäilijät väittivät että Spotifyn rakentaminen on mahdotonta myös?
Mielipide se oli mutta mikseipä nyt yhtä lailla jonkinlainen amatööri-ennustus. Katsellaan miten käy, aika vahvasti uskon etten näe näiden toimijoiden yhteistä "pelien Spotifya". Joku muu taho voi sellaista yrittää mutta jos kolme isoa eivät lähde mukaan niin vaikea nähdä ketä siellä sitten olisi. Voit toki avata itse käytännön kautta myös omia ennusteitasi: kuka sen systeemin rakentaa? Ketä siinä on mukana? Vai onko kaikki haaveilusi vain puhdasta haaveilua siinä missä itse pyrin pohjaamaan ennustettani nähtyyn ja koettuun?

Mitkä "samat epäilijät"? Kuulunko taas johonkin ryhmään? Eikö tästä voida keskustella ilman olkiukkoja tai lokeroimisia?

Epäilijöitä on aina mutta ei ole olemassa mitään epäilijöiden yleisryhmää, joka epäilisi ihan kaikkea. Ja jos onkin, niin en siihen kuulu. Puhun nyt ihan vain tästä "pelien Spotifysta" enkä muusta.

Oletko siis sitä mieltä että julkaisijat eivät hyötyisi siitä että heidän tuottama sisältö oli saman palvelun alla?
Mitenhän tämä lause nyt pitäisi ymmärtää? Julkaisijoiden tuottama sisältö on jo saman palvelun alla. Sonylla omansa, MS:llä omansa ja Nintendolla omansa. Kaikki hyötyvät mallista tahoillaan koska saavat palvelustaan itse kaiken voiton eikä joku vie välistä.

Joku "pelien Spotify" veisi välistä, joten miksi nämä siihen lähtisivät? Jo nyt on ollut kiistaa Applen ja Epicin välillä tämän aiheen tiimoilta ja yhä sinusta on täysin outo ajatus jos joku ei näe "pelien Spotifya" ajatuksena, joka voisi tapahtua ihan milloin tahansa?

Pelien Spotify olisi eräänlainen monopoli, joten miksi kukaan näistä toimijoista antaisi sen muille kuin itselleen? Ja koska eivät antaisi niin ollaan pattitilanteessa, jossa kaikilla on omansa. Sega on muiden alustoilla koska on pakko. Se hävisi. Vain sen kautta tällainen tulee toteutumaan. Ehkä MS ostaa kaiken allensa ja saat sen "pelien Spotifyn". Se olisi realistisempaa kuin näiden yhteistyö.

On jokseenkin surullista että ajattelusi on niin rajoittunut siihen mikä on omien luomiesi rajoitteiden puolesta mahdollista.
Minäkö siis olen luonut näiden kolme ison peliyrityksen "rajat"? Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi, minä ihan vahingossa. En ole edes huomannut tällaista tehneeni eikä ole kyllä ollut tarkoitus.

Mitä oikeasti ajatteluni rajoitteisiin tulee: en ole luonut sille rajoja, en vain haaveile asioista, jotka mielestäni eivät ole realistisia. Ei tuo mahdoton ajatus ole minunkaan mielestäni mutta en vain usko sen silti toteutuvan. On olemassa todennäköisyyksiä ja näen että tuon toteutumisen mahdollisuus on aika pieni. Olen myös antanut syitäkin ajattelulleni siinä missä sinun vastaavasi ovat lähinnä haaveilua ja kirjoittajan lyttäämistä tai lokeroimista, kuten nyt rajoittuneesti ajatteleviin. Kylläpä on oivaa argumentointia ja keskustelua tällainen.

Sen sijaan että saisin ajatella skenaarion olevan epärealistinen, olenkin sokea korporaatioiden palvoja, rajoittunut ajattelultani tai Nokian-kosketusnäyttöinsinööri jostain 2000 luvun alusta. Melkoisen erikoista argumentointia ja keskustelua.

Ajattelumallisi on juuri sitä, mitä Nokiallakin alunperin ajateltiin kun ennen ensimmäisiä kosketusnäyttöpuhelimia, kyllähän se näppäimistö pitää puhelimessa olla! :D Onneksi on kuitenkin olemassa niitä yksilöitä, jotka näkevät laatikon ulkopuolelle, eläisimme muuten huomattavasti karummassa maailmassa.
No onneksi on olemassa kaltaisiasi haaveilijoita, jotka eivät rajoita ajatteluaan mutta lokeroivat kanssakeskustelijoita minkä ehtivät. Sillähän se maailma ja foorumikulttuuri pelastuu.
Game Passin hyvyyden arvioiminen on puhtaasti subjektiivista, sillä täysin objektiivisia mittareita peleille ei ole.
Siitähän tuossa ei ollut kyse alunperin kun väitit että GP-pelaajille pelaaminen on sitä että "kunhan on jotain". Yritä vähän muistaa mistä on ollut puhe ja mitä olet itse kirjoittanut. Tässä on nyt ainakin kaksi kirjoittajaa sanonut päinvastaista mitä sinun typerä yleistyksesi oli ja nyt puhut jo ihan eri asiasta. Lisäksi Metacritic ja vastaavat on ihan yleisesti käytetty tapa arvottaa pelejä kun parempaakaan ei ole.

Mutta pointti joka tapauksessa oli se että on todella alentavaa ja typerää lokeroida GP-pelaajat pelaajiksi, joille riittää "kunhan on jotain". Sitähän tuossakin yritettiin sinulle sanoa että ei se ole vain "jotain" vaan ihan laadukasta sisältöä.

Eli minun viestini asiaan liittyen oli olkiukkoilua mutta käyttäjän @shamaniac ei? Selvä. :D
Missä kohtaa tein jostain väitteestäsi (tai sinusta kirjoittajana) jotain muuta mitä kirjoitit? Osoita se paikka/paikat, jotta voin korjata erheeni. Sinun olkiukkosi selitin jo.

Sinulla on oikeus uskoa ihan siihen mitä haluat. Minä totesin lähinnä sen miten kehitys on näiden osalta pääosin mennyt, yleensä ne kaupallisimmat menestykset ovat niitä jotka hyödyttävät transaktion molempia osapuolia. Siksipä nykyistä tilannetta on vaikea nähdä muuna kuin välivaiheena viihdemuodon kehittyessä eteenpäin.
Sinulle olen myös selittänyt miksi kehitys ei välttämättä (ja mielestäni luultavasti) mene samalla tapaa tässä tapauksessa. Lisäargumenttina toimikoon niinkin läheinen asia kuin jokaisen tahon omat leffa- ja sarjapalvelut: Netflix, HBO, C More, Disney+ ja mitä näitä vielä kaikkia onkaan.

Onko Spotify itse asiassa ainoa, joka on saanut niin ison määrän tahoja alleen? Ehkä se onkin ainoa poikkeus ja kukaan näistä firmoista ei halua saman toistuvan vaan yrittävät jokainen tehdä omansa. Toki toivoen että siitä tulisi juuri se "pelien/viihteen Spotify".

Saahan sitä haaveilla.

Tuolla oli joku jo hyvin selittänyt miksi Spotify ehti väliin. Sitä ei voi samalla tapaa tapahtua nyt kun kaikilla on jo valmiina alustansa, joita rakentaa. Tilanne on niin eri että on todella outoa haaveilla mistään pelien Spotifystä, joka yhdistäisi kaiken (tai edes pääosan Spotifyn tapaan). Tai jos se sen tekee niin varmaan maailmanrauha on julistettu päivää aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa? Ihan bisnestrategialta tuo kuulostaa. Sitä en jaksa spekuloida onko hyvä vai huono strategia koska sen me näemme ajan myötä. Ei kuitenkaan edelleenkään mitenkään yllättävä veto.

Ymmärrän kuitenkin harmituksen jos nuo PR-puheet ottaa kirjaimellisesti. Kirjoitin jo miten itse ymmärrän heidän "enemmän ihmisiä pääsee pelaamaan"-sanomisensa. Siellä on useita alustoja, joten sehän on totta. Melkoista lapsenuskoa vaatii olettaa tuon tarkoittavan sitä että nyt kaikki pelaakin yhtäkkiä MS:n omistamien studioiden pelejä jokaisella alustalla mitä on.

Jokseenkin koomista että minulle jaksetaan vinoilla ajankäytöstäni... ;) Tiivistän keskustelua hieman sillä en näe suurimmalla osalla keskustelusta mitään lisäarvoa, varsinkaan jos ei ole aikomustakaan ymmärtää toisen pointtia asiasta. Olen jo näkemykseni useampaan otteeseen perustellut, joten en voi sille mitään jos toisenlaisien näkemyksien kunnioittaminen on noin vaikeaa.

Huvittavalla tarkoitan näiden kahden mainitsemani asian yhdistelmää, jos jäi tämä ymmärtämättä. Ei se mitään lapsenuskoa ole, vaan kunnioitusta pelaavaa kansaa kohtaan, mitään muuta syytä pelin exclusiivisuuteen ei ole kuin puhdas bisnescase multiplatformin osalta. Tällöin on turha puhua pelin tuomisesta isommalle yleisölle, jos leinonanosa pelaajista jää bisnespäätöksen vuoksi paitsioon.

Samalla on vähintäänkin surullista että aletaan vihjailla samantien puolueellisuudesta, kun puhutaan bisnesmallien toimivuudesta olemassa olevan evidenssin perusteella. Minähän sanoin että Sonyn toimintamalli on kuluttajalle heikompi, joten puolueellisuuteen viittaaminen kertoo lähinnä siitä että et ole sisäistänyt tekstiäni.

Olkiukkoilu toimii toisinkinpäin, tulkitset tekstiäni ihan miten sattuu ja virittelet siitä mieleisesi karikatyyrin. Minä en ole puhunut skeptikoista yhtään mitään, toisin kuin yritit minun väittäneen.

No onneksi on olemassa kaltaisiasi haaveilijoita, jotka eivät rajoita ajatteluaan mutta lokeroivat kanssakeskustelijoita minkä ehtivät. Sillähän se maailma ja foorumikulttuuri pelastuu.

Missä tässä on lokeroitu foorumikeskustelijoita? Puhuin ihmisistä yleisesti. Miksi yrität toistuvasti syöttää sanoja suuhuni? Muutenkin foorumikeskustelu on huomattavasti helpompaa kun ei aktiivisesti yritä pahoittaa mieltään toisen sanomisista, jota nyt viestiesi perusteella näytät tekevän.
 
Viimeksi muokattu:
Jokseenkin koomista että minulle jaksetaan vinoilla ajankäytöstäni... ;)
Missä kohtaa vinoiltiin? Ihmetystä se enemmänkin oli sillä en ymmärrä miten vapaa-aikaa voisi mennä merkittävästi siihen että "ylläpitää" kahta konsolia yhden sijaan. Ei se konsoli minulle ainakaan tuota mitään "ylläpidollisia" haasteita, johon menisi millään lailla aikaa. Laitan laitteen päälle ja napsautan pelin päälle. Mitä muuta niillä edes pitäisi tehdä, siis ainakaan sellaista, johon saisi merkittävästi aikaa kulumaan?

Mikäli yksi argumenteistasi koskee "vapaa-aikaa", niin on aika outoa että se nyt sitten sivuutetaankin kokonaan "tiivistyksen" vuoksi.

Tiivistän keskustelua hieman sillä en näe suurimmalla osalla keskustelusta mitään lisäarvoa, varsinkaan jos ei ole aikomustakaan ymmärtää toisen pointtia asiasta. Olen jo näkemykseni useampaan otteeseen perustellut, joten en voi sille mitään jos toisenlaisien näkemyksien kunnioittaminen on noin vaikeaa.
Aikomustakaan ymmärtää toisen pointtia? Siis mitä? Kritisoitko oikeasti muita nyt tällaisesta kun itse niputat eri mieltä olevat "sokeiksi korporaation palvojiksi" sen sijaan että ymmärtäisit toisen pointin siitä ettei tämä näe skenaariota todennäköisenä.

Sinä pusket omaa haaveiluasi ja näkemystäsi sellaisella vimmalla samalla muiden kantoja lytäten että on melko absurdia lukea sinulta tällaista valitusta muiden kunnioittamisesta. Mikäli siis toisenlaisten näkemysten kunnioituksesta puhutaan niin katsopas tarkasti peiliin nyt. Minä niitä asenteellisia kommenttejasi tänne jo lainasin ja kommentoin.
Huvittavalla tarkoitan näiden kahden mainitsemani asian yhdistelmää, jos jäi tämä ymmärtämättä. Ei se mitään lapsenuskoa ole, vaan kunnioitusta pelaavaa kansaa kohtaan, mitään muuta syytä pelin exclusiivisuuteen ei ole kuin puhdas bisnescase multiplatformin osalta. Tällöin on turha puhua pelin tuomisesta isommalle yleisölle, jos leinonanosa pelaajista jää bisnespäätöksen vuoksi paitsioon.
Ei jäänyt ymmärtämättä mitä tarkoitat mutta pitkään pelialaa ja yleensä bisnespuheita tai kansanedustajia seuranneena kehittää tietynlaisen asenteen millä näiden sanomisia suodattaa. Näiden tarkoiuts on kuitenkin tehdä rahaa (ja suojella omaa "takamustaan") eikä sen enempää palvella asiakkaita kuin mitä massiin tekemiseen vaaditaan. Ihan sekä MS että Sony kuten Nintendokin tätä tekevät.

En ole myöskään väittänyt vastaan että siellä on lupailtu vähän sitä ja tätä puolin ja toisin mutta olen sen verran kyyninen että en hetkeäkään uskonut etteikö suurin osa peleistä tuli vähintään ensin yksinoikeudella MS:n alustoille ja sitten myöhemmin muille, jos ollenkaan.

Meidän ero on suhtautuminen näihin puheisiin. En puolustele puheita itsessään vaan lähinnä kerroin miten itse näihin suhtaudun. Minulle tuo on peruskauraa alalla kuin alalla kun kyse on PR-puheista ja massin teosta.

Sinänsä erikoista että tunnut itsekin ymmärtävän tämän saman asian mutta silti otit puheet ilman sitä kuuluisaa "grain of saltia".

Samalla on vähintäänkin surullista että aletaan vihjailla samantien puolueellisuudesta, kun puhutaan bisnesmallien toimivuudesta olemassa olevan evidenssin perusteella. Minähän sanoin että Sonyn toimintamalli on kuluttajalle heikompi, joten puolueellisuuteen viittaaminen kertoo lähinnä siitä että et ole sisäistänyt tekstiäni.
Ai siinä kohtaako puhuttiin bisnesmallien toimivuudesta? Minä puhuin siitä, kumman malli on parempi kuluttajalle. Tämä on juuri tässä se syy miksi tekstisi sisäistäminen on niin haastavaa jos emme puhu edes samasta asiasta. Yhtä lailla sinäkin luulit minun vaativan Sonya muuttamaan malliaan vaikka kyseessä oli vain toteamus siitä, kumman malli on parempi (kuluttajalle).

Mitä bisnesmalleihin taas tulee: olemassa olevaa evidenssiä laitoin minäkin ja se oli se viihdepalvelujen lukuisa määrä. Vai pitikö se nyt sivuuttaa kun "tiivistit" keskustelua?

Sinulla on pelkkä yksittäinen Spotify "argumenttina", johon minä vastasin näillä nykyisillä lukuisilla elokuva- ja sarja-palveluilla. Ei niilläkään ole mitään yhteistä "viihteen Spotify"-systeemiä, joten jos niillekään ei ole sellaista syntynyt niin miksi minun pitäisi nähdä todennäköisenä pelien suhteen käyvän toisin? Miksi sinun "Spotify" on parempi argumentti kuin minun "Netflix, Disney+, HBO, ja ties kuinka moni muu"-argumentti?

Olkiukkoilu toimii toisinkinpäin, tulkitset tekstiäni ihan miten sattuu ja virittelet siitä mieleisesi karikatyyrin. Minä en ole puhunut skeptikoista yhtään mitään, toisin kuin yritit minun väittäneen.
En tulkitse tekstiäsi "miten sattuu" vaan parhaani mukaan. En myöskään virittele siitä karikatyyrejä.

En ole myöskään väittänyt sinun puhuvan skeptikoista mitään mutta voinet osoittaa sen kohdan jossa näin väitän?

Vai viittaatko kenties tähän lauseeseesi:
"Sinullahan melkoinen kristallipallo on, varmaan samat epäilijät väittivät että Spotifyn rakentaminen on mahdotonta myös?"

Tuossa kohtaa kyllä kysyin sinulta että mihin "samoihin epäilijöihin" minut nyt rinnastat tai niputat.
Missä tässä on lokeroitu foorumikeskustelijoita? Puhuin ihmisistä yleisesti. Miksi yrität toistuvasti syöttää sanoja suuhuni? Muutenkin foorumikeskustelu on huomattavasti helpompaa kun ei aktiivisesti yritä pahoittaa mieltään toisen sanomisista, jota nyt viestiesi perusteella näytät tekevän.
Mikäli sinulle enää tarvitsee tätä erikseen osoittaa niin minun täytyy luovuttaa. Jos et itse sitä omista kommenteistasi ja minun lainauksistani sekä vastauksistani huomaa niin en minä sitä enää tarkemmin pysty tai jaksa osoittaa.

Sen verran voin tähän vinkata, että esimerkiksi tämä lauseesi, jonka jo käsittelin kertaalleen:
"Toki ajatus tästä tuntuu kaukaiselta niille, jotka sokeasti palvovat monikansallisia korporaatioita."
Tuossahan niputat minut sekä muut, joille "ajatus tuntuu kaukaiselta", sokeiksi korporaatioiden palvojiksi.

En ole syöttänyt kyseistä lausetta suuhusi enkä mitään muutakaan. Sinä olet ne kirjoittanut ja minä niitä lainannut.

En myöskään tarkoituksella tai "aktiivisesti" yritä pahoittaa mieltäni kenenkään sanomisista. Se on puhtaasti sinun tulkintasi.
 
En nyt ole varma onko oikea ketju mutta koskee kuitenkin sekä Series X ja PS5 niin kokeillaan. Kuulokkeet (3,5mm) alkaa käymään kuluneiksi ja töissä on tarjolla vain USB-C mallin tuotteita. Jos tilaan duunista tuommoiset niin toimiikohan ne myös näissä peliohjaimissa vai onko noi ihan pelkästään lataamista varten? Edes kummassakaan? Todella nihkeästi interneteistä löytää tietoa tästä..
 
En nyt ole varma onko oikea ketju mutta koskee kuitenkin sekä Series X ja PS5 niin kokeillaan. Kuulokkeet (3,5mm) alkaa käymään kuluneiksi ja töissä on tarjolla vain USB-C mallin tuotteita. Jos tilaan duunista tuommoiset niin toimiikohan ne myös näissä peliohjaimissa vai onko noi ihan pelkästään lataamista varten? Edes kummassakaan? Todella nihkeästi interneteistä löytää tietoa tästä..
Eipä ainakaan ps5 taida toimia sen ohjaimen usb n kautta...
 
Missä kohtaa vinoiltiin?

Kuten moni aiemmista kirjoituksistani, tämäkään ei liittynyt sinuun vaan ketjun aiempiin kirjoituksiin.

Mikäli yksi argumenteistasi koskee "vapaa-aikaa", niin on aika outoa että se nyt sitten sivuutetaankin kokonaan "tiivistyksen" vuoksi.


Aikomustakaan ymmärtää toisen pointtia? Siis mitä? Kritisoitko oikeasti muita nyt tällaisesta kun itse niputat eri mieltä olevat "sokeiksi korporaation palvojiksi" sen sijaan että ymmärtäisit toisen pointin siitä ettei tämä näe skenaariota todennäköisenä.

En tiedä sinusta, mutta en näe hyötyä vääntää detail-tason asioista, jos edes isommista kokonaisuuksista ei saada aikaan järkevää keskustelua.

Minä en ole lyttäämässä kenenkään kantoja, toisin kuten väität. Sinulla on täysi oikeus olla asiasta eri mieltä, mutta en ymmärrä tätä lähes pakonomaista käännytystyötä mielipiteeseeni kohdistuen. Olen kyllä hyvin tietoinen että mainitsemani skenaario on epätodennäköinen, mutta selvästi parempi tilanne kuluttajalle.

En tulkitse tekstiäsi "miten sattuu" vaan parhaani mukaan. En myöskään virittele siitä karikatyyrejä.

En ole myöskään väittänyt sinun puhuvan skeptikoista mitään mutta voinet osoittaa sen kohdan jossa näin väitän?

Vai viittaatko kenties tähän lauseeseesi:
"Sinullahan melkoinen kristallipallo on, varmaan samat epäilijät väittivät että Spotifyn rakentaminen on mahdotonta myös?"

Tuossa kohtaa kyllä kysyin sinulta että mihin "samoihin epäilijöihin" minut nyt rinnastat tai niputat.

Mikäli sinulle enää tarvitsee tätä erikseen osoittaa niin minun täytyy luovuttaa. Jos et itse sitä omista kommenteistasi ja minun lainauksistani sekä vastauksistani huomaa niin en minä sitä enää tarkemmin pysty tai jaksa osoittaa.

Sen verran voin tähän vinkata, että esimerkiksi tämä lauseesi, jonka jo käsittelin kertaalleen:
"Toki ajatus tästä tuntuu kaukaiselta niille, jotka sokeasti palvovat monikansallisia korporaatioita."
Tuossahan niputat minut sekä muut, joille "ajatus tuntuu kaukaiselta", sokeiksi korporaatioiden palvojiksi.

En ole syöttänyt kyseistä lausetta suuhusi enkä mitään muutakaan. Sinä olet ne kirjoittanut ja minä niitä lainannut.

En myöskään tarkoituksella tai "aktiivisesti" yritä pahoittaa mieltäni kenenkään sanomisista. Se on puhtaasti sinun tulkintasi.

Tuossahan se alla, kun aloit vääntämään väitettäni käsittämään skeptikkoja. Minä puhuin ainoastaan siitä tapauksesta, ettei kykene näkemään nykytilanteelle vaihtoehtoja, tällöin ko. henkilö olisi sokaistunut monikansallisten korporaatioiden toimintamalleista. Nykyinen malli kun ei ole millään tapaa kuluttajalle hyvä jokaisen julkaisijan yrittäessä saada palan tilauspalvelujen kakusta, joka näkyy pelitarjonnan yhä voimakkaampana fragmentoitumisena.

Minusta on jokseenkin eriskummallista, että otat keskustelun hyvin henkilökohtaisesti vaikka olen puhunut asiasta yleisellä tasolla. Ilmeisesti se kuuluisa kalikka kalahti, kun näin voimakas defenssimekanismi aktivoitui?

Sieltäpä tuli sitten sellainen olkiukko että huh huh. Vai että skeptisyys pelien menemisestä Spotify-menoksi on korporaation palvontaa eikä ihan yleistä kyynisyyttä ja epäuskoisuutta? Minusta on paljon todennäköisempää että mitään yhtenäistä systeemiä Spotifyn malliin ei ikinä ole tulossa. Miksi olisi kun nämä kolme menestyvät jokainen? Kuka tai ketkä näistä alkaisi luovuttamaan paikkansa? Alkaisivatko tekemään yhteistyötä? Miksi?
 
Viimeksi muokattu:
Kuten moni aiemmista kirjoituksistani, tämäkään ei liittynyt sinuun vaan ketjun aiempiin kirjoituksiin.
Tästä jää sitten kysymys että miksi osoitat viestin minulle? Kai ymmärrät että jos lainaat viestiäni niin oletan sinun vastaavan lainauksen asioihin etkä mihinkään ketjun aiempiin kirjoituksiin. Ei ihme jos on hankala ymmärtää kirjoituksiasi.

En tiedä sinusta, mutta en näe hyötyä vääntää detail-tason asioista, jos edes isommista kokonaisuuksista ei saada aikaan järkevää keskustelua.
Ai nytkö nämä jutut onkin detail-tason asioita? Jahas.

Minä en ole lyttäämässä kenenkään kantoja, toisin kuten väität. Sinulla on täysi oikeus olla asiasta eri mieltä, mutta en ymmärrä tätä lähes pakonomaista käännytystyötä mielipiteeseeni kohdistuen. Olen kyllä hyvin tietoinen että mainitsemani skenaario on epätodennäköinen, mutta selvästi parempi tilanne kuluttajalle.
Mikä ihmeen käännytystyö? Taas sinulta jotain omaa tulkintaa. En ole käännyttämässä sinua jos osoitan viestistäsi todella tökeriä lokerointeja ja muita tyhmyyksiä. Saat sinä haaveilla ihan mistä haluat mutta salli myös minun olla skeptinen skenaariotasi kohtaan ilman että yleistät minut korporaation palvojaksi, jolla nimenomaan lyttäät eri mieltä olevien kannan asiaan.

En ole yrittänyt kääntää mieltäsi vaan esim. osoittaa että voi olla eri mieltä kanssasi ilman että on "sokea korporaatioiden palvoja". On käsittämätöntä ettet ymmärrä mikä niissä teksteissäsi on se ongelma. Se ei ole mielipiteesi vaan se millä perustelet sitä ja miten selittelet muuta mieltä olevien kantaa näiden "korporaatioiden palvonnalla".

Tuossahan se alla, kun aloit vääntämään väitettäni käsittämään skeptikkoja. Minä puhuin ainoastaan siitä tapauksesta, ettei kykene näkemään nykytilanteelle vaihtoehtoja, tällöin ko. henkilö olisi sokaistunut monikansallisten korporaatioiden toimintamalleista. Nykyinen malli kun ei ole millään tapaa kuluttajalle hyvä jokaisen julkaisijan yrittäessä saada palan tilauspalvelujen kakusta, joka näkyy pelitarjonnan yhä voimakkaampana fragmentoitumisena.
Ymmärrätkö mitä on "skeptisyys"? Se tarkoittaa siis vain epäileväisyyttä/epäilijää. Joten vaikka et käyttänyt kyseistä sanaa niin kyllä se henkilö, joka ei "kykene näkemään nykytilanteelle vaihtoehtoja" on skeptinen, jolloin näet "skeptisyyden" asiassa korporaatioiden palvontana. Miksi haljot hiuksia tässä asiassa kun jokainen voi lukea mitä kirjoitit?

En ole väittänyt että nykyinen malli olisi paras tai hyvä kuluttajalle. Voin silti olla ihan hyvin skeptinen sitä kohtaan että mitään muuta olisi tulossa. Enkä silti ole "korporaatioiden toimintamalleista sokaistunut" tai "sokea korporaatioiden palvoja". Korkeintaan olen kyyninen muutosta kohtaan, varsinkin kun kyse on rahaa tavoittelevista firmoista. (Mikä on kantasi siihen että miksi nämä kolme löisivät hynttyyt yhteen? Mitä nämä jätit hyötyisivät siitä verrattuna nykyiseen tilanteeseen?) Etkö vieläkään ymmärrä miten lyttäät tässä eri mieltä olevia, eli sanomaasi asiaa kohtaan skeptisyyttä osoittavia? Siellä se skeptisyys on ja se on vain toinen tapa kertoa tuo asia. En väittänyt sinun "väitteesi käsittävän skeptikkoja" mutta sitähän se tekee koska ihminen, joka epäilee sanomaasi on skeptikko. Voi hyvänen aika nyt jo.

Minusta on jokseenkin eriskummallista, että otat keskustelun hyvin henkilökohtaisesti vaikka en olen puhunut asiasta yleisellä tasolla. Ilmeisesti se kuuluisa kalikka kalahti, kun näin voimakas defenssimekanismi aktivoitui?
En ota sen henkilökohtaisemmin mitä olet asiasta kirjoittanut. Ja totta kai "kalikka kalahtaa" jos väität eri mieltä olevia ties miksi ja satun itse olemaan eri mieltä asiasta.

Sinusta on ilmeisesti ihan ok lytätä vastapuolta ja sitten vain heitellä kuittauksia että "kalikka kalahti" kun itse on sen kalikan ensin heittänyt ja se on juuri se asia josta olen sinun tekstejäsi kritisoinut. Se, että heittelet eri mieltä olevia niillä "kalikoillasi".
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom