Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Huhut on huhuja. Oikeastihan nämä liikkerit yms. tietäjät eivät näistä tiedä mitään, kunhan heitellään verkkoja vesille tarpeeksi kauan että osuu. Kuinka moni ennusti esim. Activision-Blizzard- ja Embracer-kaupat? Ei sillä etteikö tämä voisi toteutua, mutta onhan tämä tätä nykyajan somemaailmaa. Joku saa jossain päin maailmaa lisää seuraajia, kun tällä kertaa sattui osumaan oikeaan.

Näinhän se on, siksi itsekkin huhuiluna nämä löin tiskiin että saataisiin vaikka keskustelua aikaseksi, itse toivoisin Squaren ostoa koska tuntuu että firma on astumassa samaan miinaan kuin Konami on tehnyt.
 
Näinhän se on, siksi itsekkin huhuiluna nämä löin tiskiin että saataisiin vaikka keskustelua aikaseksi, itse toivoisin Squaren ostoa koska tuntuu että firma on astumassa samaan miinaan kuin Konami on tehnyt.
Samaa mieltä tästä. Kauhulla katsellut tuota Squaresoftin alennustilaa ja toivon todellakin, että joku kolmesta suuresta konsolinvalmistajasta tuon ostaisi. Mikä tahansa noista kelpaisi minulle uudeksi omistajaksi, mutta kyllähän se Sony se uusi omistaja tulee olemaan erittäin todennäköisesti, jos tuollainen kauppa tosiaan on toteutumassa.
 
Komealta näyttää. Videon stikastusta viestistä käy ilmi että resoluutio on 1440p ja frameratet 30-50. Sisuskaluina RTX 2080 ja Ryzen 7 3700x.
Ihan jees mutta konsolipelaajana kovasti kiinnostaisi nähdä matskua joka pyörii suht tasaisella kuudenkympin frameratella Xbox Series X:llä ja/tai PS5:llä. En oikein siitä parin kuukauden takaisesta Matrix/UE5 demosta jaksanut innostua. Komian näköistä oli mutta eilispäivän käppäframerateille sanon että kiitos ei.
 
Tämä lie paras ketju mainita tämä. Nimittäin! Unreal Engine 5 -pelimoottorilla tehty uusi videomateriaali loksauttaa leuat lähes realistisella ulkoasullaan.


En tiedä kuulunko taas johonkin vähemmistöön, mutta minä en kaipaa peleihin fotorealistista grafiikkaa. Vähän jännä ajatuskin oikeastaan, että pelaisin videopelejä, jotka jäljittelevät oikeaa elämää. Tietty pelimäisyys on minusta oltava läsnä, olipa se sitten grafiikan tai vaikkapa pelattavuuden kautta. Yleisen tason paskamyrsky syntynee siinä vaiheessa, kun videon tapaiseen ympäristöön lisätään yhtä realistiset ihmishahmot ja räiskintäpeli.
 
UE5 näyttää kyllä pirun hyvältä. Toivottavasti se on nyt myös hyvä open world-peleihin. UE4:llä olla jotain ongelmia open worldien kanssa mitä luin.

Mielestäni erityisesti kauhupelien voi odottaa ottavan isoja loikkia tässä genissä. Ne pelit kun ei tarvitse monimutkaisia pelimekaniikkoja vaan näyttävät grafiikat ja äänimaailma riittävät jo pitkälle jolloin UE5:llä pienemmän budjetin studiotkin voivat taikoa hienoja ja immersiivisiä pelejä ulos.

Jossainhan oli puhetta, että PSVR2 voisi eye trackingin myötä mahdollistaa sellaisen skenaarion, että ruudulle bongahtaa se mörökölli juuri silloin kun pelaaja räpyttää silmiään. Tuo olisi kyllä aika häijy next gen mekaniikka johonkin kuumottavaan kauhupeliin. :D
 
Jossainhan oli puhetta, että PSVR2 voisi eye trackingin myötä mahdollistaa sellaisen skenaarion, että ruudulle bongahtaa se mörökölli juuri silloin kun pelaaja räpyttää silmiään. Tuo olisi kyllä aika häijy next gen mekaniikka johonkin kuumottavaan kauhupeliin. :D
a-clockwork-orange-eyes.gif
 
Onhan noita Unreal 5:sen videoita katsellessa havaittavissa pieni ero siihen grafiikkaan, johon pieni ja piskuinen Switchini kykenee.:D
Käytännössä Nintendon pitäisi saada pyörimään Unreal 5:nen Switchin jatkassa. Jos Nintendon seuraava konsoli jatkaa hybridi linjaa niin konsolin on pakko sisältää reilusti tehoja ja DLSS tekniikan käyttö alkaa näyttämään lähes pakolliselta.
 
Vaikka Jaffe ei ole Sonyn palkka listoilla niin silti voidaan tänne laittaa:


Melko huh huh höpötöksiä taas.

Jaffe on kunnostautunut jo jonkin aikaan vaikka minkälaisella höpinällä. En tiedä, että mikä mieheen on mennyt...vai onko se aina ollut tuollainen. Sinänsä jokin ihan oikeakin pointti tällä kertaa. Kuten esimerkiksi se, että Mikkisoftalla ostellaan studioita vasemmalta ja oikealta mutta valmista tuotetta ei tahdo tulla millään. Toisaalta eipä ne samat studiot tee kilpailijallekaan mitään.
 
Jaffe on kunnostautunut jo jonkin aikaan vaikka minkälaisella höpinällä. En tiedä, että mikä mieheen on mennyt...vai onko se aina ollut tuollainen. Sinänsä jokin ihan oikeakin pointti tällä kertaa. Kuten esimerkiksi se, että Mikkisoftalla ostellaan studioita vasemmalta ja oikealta mutta valmista tuotetta ei tahdo tulla millään. Toisaalta eipä ne samat studiot tee kilpailijallekaan mitään.
Edelleenkin sen puhdasverisen AAA-pelin kehittäminen, varsinkin nollista, kestää lähes järjestään ainakin 4-6 vuotta. Koskas se Microsoft tekikään niitä isoja kauppojaan? Taida olla kuin pari vuotta aikaa noista ensimmäisistä? Itse en ole odotellut ennen kuin aikaisintaan ensi vuonna ja todennäköisesti vuonna 2024 ja sitten sen jälkeen enemmän niitä konkreettisia tuotoksia noista studiokaupoista. Aika vähän ovat kuitenkin nuo kilpailijatkin sellaisia aidosti isoja nimikkeitä saaneet viime aikoina julkaistua. Tupanneet kovin moni niistäkin siirtymään hamaan tulevaisuuteen. Ei tämä ihan produktiivisinta aikaa ole pelien kehittämiselle ollut tämä korona-aika noin ylipäätäänkään.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka Jaffe ei ole Sonyn palkka listoilla niin silti voidaan tänne laittaa:


Melko huh huh höpötöksiä taas.

Sinänsä Jaffe puhuu ihan asiaakin jos podcastia kuuntelee hieman soundbitejä pidemmälle. Spencer on visionäärinen johtaja, mutta tarvitsisi vierelleen operatiivisen superstaran, joka saisi projektit ajallaan maaliin toisensa jälkeen.

Tälle vuodelle taas tarvitsee Game Passiin jotain hyvää sisältöä. Rahapussia heiluttelemalla excluja jos muu ei toimi. Muuten voi alkaa kasvu ja innostus sakkaamaan.
 
Se, että MS ostaa studion, ei tarkoita, että olemassaolevat projektit lopetetaan ja alotetaan kaikki hommat alusta. Siksi on ihan perusteltua olla ihmeissään siitä, että tuotanto on monilla studioilla hyytynyt viime vuosina. Toki on nyt erikoinen tilanne, korona ja muut häiriöt, uuden sukupolven vaatimat isommat resurssit kehitykseen jne. Uskoisin, että juuri siirtyminen uuteen sukupolveen ja kehitystyökalujen alkuajan heikkoudet ovat suurin hidaste. Organisaatioiden muutostyö on myös hidasta ja voi viedä useita vuosia. Pahimmassa tapauksessa ostetusta studiosta jää vain luuranko jäljelle, kun toimintaa ylläpitävät avainhenkilöt siirtyvät muihin tehtäviin. Epäilisin, että kulissien takana voi olla aika paljon enemmän kaaosta ja turbulenssia kuin mitä julkisuuteen tulee esille. Nyt sitten Activision kauppa voi heittää bensaa liekkeihin ja lisätä epävarmuutta koko organisaatiossa. Toivottavasti tästä selvitään vain pelien viivästymisellä ja lyhyellä mainehaitalla, mutta vaikea tästä MS:n tämän hetkisestä tilanteesta on olla kovin tyytyväinen. Tilanteet muuttuvat todella nopeasti. Joulun alla Xboxin tilanne näytti vielä oikein hyvältä. Ehkä sitten taas kesällä on eri tunnelmat, jos jotain löytyy takataskusta piristämään loppuvuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt ymmärsin oikein, Xboxin ja Activision/Blizzardin tilanne on edennyt keskivaiheeseen. Myös Microsoft on kertonut kaupan etenevän hyvin:



Hieno homma kyllä, samalla Sony on ilmaissut Bungien ostoon viitaten että tämän ansiosta he ovat lähempänä multiplattari julkaisuja.
 
Ei oltu hirveän kaukana etteikö Hämistä olisi Xboxillakin nähty. Ei ilmeisesti ollutkaan ihan likaisin moneyhattaus tämä Hämiksen kaappaaminen pleikalle. :)

Ehkä ihan hyvä noin, koska onhan noi Insomniacin hämikset hemmetin hyviä pelejä ja en tiedä olisiko mikään Microsoftin studioista saanut samaa jälkeä aikaiseksi.
 
Ehkä ihan hyvä noin, koska onhan noi Insomniacin hämikset hemmetin hyviä pelejä ja en tiedä olisiko mikään Microsoftin studioista saanut samaa jälkeä aikaiseksi.
Olisivat laittaneet Insomniacin tekemään?

E:
Ei oltu hirveän kaukana etteikö Hämistä olisi Xboxillakin nähty. Ei ilmeisesti ollutkaan ihan likaisin moneyhattaus tämä Hämiksen kaappaaminen pleikalle. :)
Tällä logiikalla tuskin mikään ikinä olisi videopeli maailmassa likainen rahahattu. Eiköhän myyjät aina tarjoa tuotettansa mahdollisimman monelle taholle.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom