Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Siis täälläkö nyt ihan oikeasti sivutolkulla ihmetellään sitä, että Xboxit_joita ei ole myytävänä_ei myy. No ei varmaan joo. :D Vai oletteko nähneet enää hetkiseen Gigantissa ja Verkkiksessä jne. Xbox Series röykkiöitä? Verkkokauppojen saldotkin näyttää monin paikoin nollaa. Xbox.comista saa vielä jotain jämiä, mutta ei sieltäkään enää kaikkea, vaikkakaan ei nyt niin kauaa sitten lanseerattiin ne "Facelisft" mallit. Onkohan niitäkään enää valmistettu pitkään aikaan?

Vähän nyt näyttäisi siltä, että jos vanhat merkit pitää paikkaansa saadaan sovitella seuraavan Xbox Genin ostohousuja jalkaan ennen kuin luulisikaan. Ehkä jo ensi vuonna? Ehkä on parempi palata tähän asiaan sitten kun niitä taas valmistetaan, että myykö ne vaiko eikö ne myy? Saa nähdä missä vaiheessa tällaisen suunnitelman kanssa tullaan kunnolla virallisesti ulos? Toinen vaihtoehto taas se, että Mikkis ei enää ajatellut edes valmistaa itse rautaa, vaan on pelkkä ekosysteemi jota sitten käytetään 3rd party laitteessa. Kuluttajat voivat sitten lunastaa mieleisensä härvelin ja niissä toimii todennäköisesti nykyisetkin lisälaitteet, jos vanhat merkit pitää paikkaansa, onhan tuostakin jo huhuja liikkunut pidempäänkin. Sitten ihan mahdollista saattaisi olla myös jonkinlainen yhdistelmä edellämainituista.

Edit: Vaiko jo tänä vuonna joulumarkkinoille? :eek: Se olisikin aika hyvin Ninjailtu näinkin pitkään, jos niin on käymässä.
Niin no, mä ehkä kuitenkin lähtisin miettimään sitä et miks niitä konsoleita ei oo ostettavissa näin keskellä sukupolvea? Syynä ei ole saatavuusongelmat komponenttien osalta, ne on jo kauan aikaa sitten selätetty. Syynä ei myöskään ole kasvanut kysyntä, ei ne sieltä hyllyiltä oo liikkunut kovin nopeasti. Ja niitä tosiaan löytyy tukkureilta vielä kuitenkin, joten miksei ne löydä tietänsä kaupan hyllylle? Niitä kuitenkin sais sinne hyllylle notkumaan ihan muutamassa päivässä. Sä tiedät vastauksen ja mä tiedän vastauksen, eikä sitä tarvi noin kaukaa hakea kun siitä että uutta Xboxia olis tulossa näillä nurkilla.

Koska jos nyt ihan oikeasti mietitään, niin mihin suuntaan se Xboxin seuraava konsoli lähtis jos ne nyt tässä kesken sukupolven lähtis sellaista puskemaan markkinoille? Tehokkaampaan? Ei ehkä kannata, hinta lähtee käpälästä. Pro malli? No ei oikeen sekään, ei noi nykysetkään tosiaan liiku ja sama pointti kun edellisessäkin. Tehottomampaan? Ei kannata tämäkään, plus eikös S jo tuota markkinarakoa täytä? Kannettavaan? Nojoo, tämän mä voisin nähdäkin, mutta samalla tää ei tulis korvaamaan noita kotikonsoleita, joten ei tätäkään voi käyttää perusteena sille et miks kauppojen varastot humisee tyhjyyttään, mutta tukkurilta saa vielä tilauskamana. Sen konsolin kyllä saa halutessaan, mutta pidemmällä odotusajalla. Se loogisin selitys kun tosiaan on se, että niitä on turha pitää varastossa pölyttymässä nollakysynnällä kun voi sen sijasta vaan sit tarpeen tullen tilata. Muutamassa paikassa kans merkitty varastoon saapuvaks parin viikon sisällä et sillettiin kans. Plus eiks noi varastot vedetty aikalailla nolliin BF alennuksien aikaan kun sitä sai suht halvalla, joku 400€ tjsp?
 
En nyt äkkipäätä löytänyt oikeampaa next gen keskustelua.. nyt kun ms:llä ollut puheita miten mullistava seuraava konsoli olisi niin pyysin muutamaa tekoäly chattia tekemään arvion tulevasta (sama prompti kaikille)
Tietenkään mitään ns. uutta tuossa ei tule mutta ehkä pisin ja paras tuumaus artikkeli tuli X Grokilta.

To analyze the potential hardware configuration of the next Xbox and what might be required to achieve Microsoft's claimed "greatest leap in history" for the next generation, we need to consider current trends in GPU and CPU technology, as well as insights from available information on Microsoft's plans. Below, I'll break down the key components and trends, critically examining the possibilities while keeping in mind the limitations of available data and the need to avoid speculation beyond what's supported by credible sources.

1. Microsoft's Claim: "The Largest Technical Leap in a Hardware Generation"
Microsoft's Xbox president, Sarah Bond, has stated that the next-generation Xbox will deliver "the largest technical leap you will have ever seen in a hardware generation." This is a bold claim, and to achieve it, Microsoft would need to push beyond the typical incremental improvements in CPU and GPU performance. The leap could involve not just raw power but also innovative technologies like AI, cloud integration, or entirely new architectures.

From available information on the web, several key areas are highlighted as potential contributors to this leap:
  • Advanced CPU and GPU architectures (e.g., AMD's Zen 6 and RDNA 5).
  • AI and machine learning integration (e.g., Neural Processing Units or NPUs).
  • Hybrid computing models (combining local hardware with cloud capabilities).
  • Next-gen ray tracing and super-resolution technologies.
  • Potential shift to ARM architecture (as opposed to the traditional x86 architecture used in current consoles).
However, these are speculative based on leaks and industry trends, as Microsoft has not officially detailed the hardware. Let's analyze each component based on current technology trends.

2. CPU Technology Trends and Potential Configuration
The CPU is the brain of any gaming console, handling game logic, physics, AI, and more. Current Xbox Series X/S consoles use custom AMD Zen 2 CPUs, which were cutting-edge at their launch in 2020 but are now several generations behind the latest AMD architectures.

Current Trends:
  • AMD Zen Architecture Evolution:
    • AMD's Zen 4 architecture (launched in 2022) is already widely adopted in high-end PCs, offering significant improvements in performance and efficiency over Zen 2.
    • Zen 5 (expected in 2024-2025) is rumored to deliver further improvements in IPC (Instructions Per Cycle), power efficiency, and multi-core performance.
    • Zen 6 (potentially available by 2026-2028) is expected to be a major leap, possibly leveraging advanced manufacturing processes (e.g., 3nm or even 2nm) for better performance and efficiency.
  • ARM Architecture:
    • Some reports suggest Microsoft might consider shifting to ARM-based CPUs for the next Xbox, similar to Apple's transition with its M-series chips. ARM CPUs are known for their energy efficiency and scalability, which could be beneficial for a hybrid console that leverages cloud computing.
    • However, transitioning to ARM would require significant software emulation or porting efforts for backward compatibility, which Microsoft has emphasized as a priority.

Potential Next Xbox CPU Configuration:
  • If AMD Partnership Continues:
    • A custom AMD Zen 5 or Zen 6 CPU seems likely, given Microsoft's long-standing partnership with AMD. Zen 6, if available by the console's rumored 2026-2028 launch window, could offer a substantial leap in performance, especially if paired with advanced manufacturing nodes (e.g., 3nm or 2nm).
    • Expected improvements: Higher core counts (e.g., 12-16 cores), better multi-threading, and significantly improved IPC and clock speeds.
  • If ARM is Adopted:
    • An ARM-based CPU (e.g., a custom design similar to Apple's M-series or Qualcomm's Snapdragon X Elite) could enable better integration with cloud services and lower power consumption.
    • This would be a radical shift and could qualify as a "technical leap" if it enables new gaming paradigms, such as seamless cloud-local hybrid gaming.
  • AI Integration:
    • The inclusion of a dedicated Neural Processing Unit (NPU) for AI tasks (e.g., NPC behavior, procedural content generation, or real-time upscaling) could be a game-changer. This aligns with industry trends, as AI is increasingly integrated into modern hardware (e.g., Intel's Meteor Lake and AMD's XDNA NPUs).
What’s Needed for the "Greatest Leap"?
  • A CPU that significantly outperforms current consoles in both single-threaded and multi-threaded workloads, enabling more complex game worlds, better AI, and higher frame rates.
  • Integration of AI capabilities to offload tasks traditionally handled by the CPU, such as dynamic content generation or advanced NPC behavior.

3. GPU Technology Trends and Potential Configuration
The GPU is critical for rendering graphics, and advancements in GPU technology will likely be the cornerstone of Microsoft's "greatest leap" claim. The current Xbox Series X uses a custom AMD RDNA 2 GPU, which supports ray tracing and high frame rates at 4K resolution.

Current Trends:
  • AMD RDNA Architecture Evolution:
    • RDNA 3 (launched in 2022) improved ray tracing performance and efficiency over RDNA 2 but still lags behind NVIDIA's offerings in some areas.
    • RDNA 4 (expected in 2024-2025) is rumored to focus on efficiency and mid-range performance, which might not align with the high-end needs of a next-gen console.
    • RDNA 5 (potentially available by 2026-2028) is expected to be a major leap, possibly incorporating advanced features like hardware-accelerated AI upscaling (similar to NVIDIA's DLSS) and significantly improved ray tracing performance.
  • Ray Tracing and Super-Resolution:
    • Ray tracing is now a standard feature in high-end gaming, but current consoles struggle to deliver it at high resolutions and frame rates without compromises.
    • AI-driven super-resolution technologies (e.g., NVIDIA's DLSS, AMD's FidelityFX Super Resolution, or Intel's XeSS) are critical for delivering high-quality visuals at lower computational costs. A next-gen Xbox would likely need a custom AI-accelerated upscaling solution to compete.
  • 3D Chiplet Design:
    • AMD has been exploring chiplet-based designs for GPUs (e.g., in its MI300 series for data centers). A chiplet-based GPU for the next Xbox could reduce costs, improve scalability, and maximize performance, potentially enabling a significant leap in graphical fidelity.

Potential Next Xbox GPU Configuration:
  • If AMD Partnership Continues:
    • A custom AMD RDNA 5 GPU seems the most likely candidate, given the rumored timeline for the next Xbox (2026-2028). RDNA 5 could deliver:
      • Significantly higher compute units (CUs) and TFLOPS compared to the current Xbox Series X (which has 52 CUs and 12 TFLOPS).
      • Advanced ray tracing hardware, potentially doubling or tripling the ray tracing performance of RDNA 2.
      • Hardware-accelerated AI upscaling, enabling 8K gaming or consistent 4K/120 FPS with ray tracing enabled.
  • AI and NPU Integration:
    • A dedicated NPU or AI accelerator within the GPU could handle tasks like real-time upscaling, frame generation (similar to DLSS Frame Generation), or even procedural content generation, reducing the load on the GPU and CPU.
  • Hybrid Cloud-Local Rendering:
    • Reports suggest Microsoft might leverage cloud computing to offload some rendering tasks, potentially allowing the console to punch above its weight in terms of graphical fidelity. This could be a key differentiator, but it would require robust internet infrastructure, which might limit its appeal in some regions.

What’s Needed for the "Greatest Leap"?
  • A GPU that delivers a massive increase in raw performance (e.g., 2-3x the TFLOPS of the Xbox Series X) while also improving efficiency and ray tracing capabilities.
  • Advanced AI-driven technologies to enable high-quality visuals at lower computational costs, such as 8K gaming or consistent 4K/120 FPS with ray tracing.
  • Potentially a hybrid architecture that combines local hardware with cloud capabilities, though this would depend on Microsoft's ability to scale its cloud infrastructure globally.


4. Additional Technologies and Innovations
To achieve the "greatest leap in history,"
Microsoft might go beyond traditional CPU and GPU improvements. Here are some additional areas to consider:

Storage and Memory:
  • Current Xbox Series X/S:
    • Uses a custom NVMe SSD with DirectStorage technology, which significantly reduces load times and enables faster asset streaming.
    • 16 GB GDDR6 memory shared between CPU and GPU.
  • Next-Gen Potential:
    • A next-gen Xbox could adopt faster storage technologies (e.g., PCIe 5.0 or even PCIe 6.0 SSDs) to further reduce load times and enable even larger, more detailed game worlds.
    • Memory could be upgraded to GDDR7 or HBM3 (High Bandwidth Memory), offering significantly higher bandwidth and capacity (e.g., 24-32 GB) to support higher resolutions and more complex textures.

AI and Machine Learning:
  • AI could be used not just for upscaling but also for procedural content generation, dynamic NPC behavior, or even real-time game optimization. This would require dedicated hardware (e.g., an NPU) and tight integration with the CPU and GPU.

Backward Compatibility and Ecosystem Integration:
  • Microsoft has emphasized backward compatibility, so the next Xbox will likely support existing Xbox games. If ARM is adopted, this could involve emulation or cloud-based solutions, which would be a significant technical challenge.
  • Integration with Xbox Cloud Gaming (formerly xCloud) could allow the console to offload some processing to the cloud, enabling features like instant game streaming or enhanced graphics for older titles.

Display and Output Technologies:
  • The next Xbox might target higher refresh rates (e.g., 4K/240Hz) or even 8K gaming, though the latter is unlikely to be a priority unless paired with AI-driven upscaling.
    • HDMI 2.1 already supports 4K/120Hz, but future standards (e.g., HDMI 2.2) could enable even higher frame rates or resolutions with technologies like Display Stream Compression (DSC).

Potential Handheld or Hybrid Form Factor:
  • Some reports suggest Microsoft might explore a handheld Xbox or a hybrid device that combines console and portable gaming. This could leverage ARM-based hardware for efficiency and portability, aligning with trends in the handheld gaming market (e.g., Steam Deck, ASUS ROG Ally).


5. Challenges and Critical Considerations
While the technological possibilities are exciting, there are several challenges Microsoft must address to achieve its "greatest leap" claim:
  • Cost and Affordability:
    • High-end hardware (e.g., Zen 6, RDNA 5, and advanced AI accelerators) could make the console prohibitively expensive. Microsoft will need to balance performance with affordability, especially if competing with Sony's next PlayStation.
  • Developer Support:
    • A radical shift in architecture (e.g., ARM or heavy reliance on cloud computing) could complicate game development. Microsoft must ensure that developers can easily leverage the new hardware without significant additional costs or complexity.
  • Backward Compatibility:
    • Any major architectural changes must preserve backward compatibility, which is a cornerstone of Xbox's value proposition. This could limit how far Microsoft can deviate from traditional x86-based designs.
  • Cloud Dependency:
    • If the "leap" relies heavily on cloud computing, it risks alienating players in regions with poor internet infrastructure. Microsoft would need to ensure that the console remains compelling even without a constant internet connection.
  • Competition with Sony and NVIDIA:
    • Sony's next PlayStation (PS6) will likely use similar AMD hardware, so Microsoft must differentiate itself through unique features (e.g., AI, cloud integration, or hybrid designs).
    • NVIDIA's advancements in AI-driven technologies (e.g., DLSS) set a high bar for graphical innovation, and Microsoft will need to compete in this space.

6. Speculative Configuration for the Next Xbox
Based on current trends and Microsoft's ambitions, here's a speculative but informed configuration for the next Xbox:

  • CPU:
    • Custom AMD Zen 6 (or Zen 5 if launched earlier), with 12-16 cores and significantly improved IPC and clock speeds.
    • Alternatively, a custom ARM-based CPU with integrated NPU for AI tasks.
    • Manufacturing process: 3nm or 2nm for maximum efficiency and performance.
  • GPU:
    • Custom AMD RDNA 5 GPU with 80-100 compute units (CUs) and 20-30 TFLOPS of raw performance.
    • Advanced ray tracing hardware and AI-accelerated upscaling (similar to DLSS but optimized for Xbox).
    • Potential chiplet-based design for scalability and cost efficiency.
  • Memory:
    • 24-32 GB GDDR7 or HBM3 memory, offering significantly higher bandwidth and capacity.
  • Storage:
    • 2-4 TB PCIe 5.0 or PCIe 6.0 NVMe SSD with enhanced DirectStorage capabilities.
  • AI and NPU:
    • Dedicated NPU for AI-driven tasks like upscaling, frame generation, and procedural content generation.
  • Hybrid Cloud-Local Capabilities:
    • Seamless integration with Xbox Cloud Gaming, allowing some rendering tasks to be offloaded to the cloud for enhanced graphics or performance.
  • Display Output:
    • Support for 4K/240Hz or 8K/60Hz (with AI upscaling), leveraging future HDMI standards.

7. What Would Truly Constitute the "Greatest Leap in History"?
Historically, the "greatest leaps" in console generations have been marked by significant improvements in graphical fidelity, processing power, and new gaming paradigms. Examples include:
  • The transition from 2D to 3D graphics (e.g., Nintendo 64, PlayStation 1).
  • The shift to HD gaming and online multiplayer (e.g., Xbox 360, PS3).
  • The introduction of SSDs and ray tracing (e.g., PS5, Xbox Series X).

To surpass these leaps, Microsoft's next Xbox would need to:
  • Deliver a generational leap in graphical fidelity (e.g., photorealistic visuals at 4K/120 FPS or 8K/60 FPS with ray tracing).
  • Introduce entirely new gaming paradigms, such as AI-driven dynamic worlds, seamless cloud-local hybrid gaming, or advanced procedural content generation.
  • Offer a significant reduction in load times and improvements in game design enabled by faster storage and memory technologies.
Critically, the "greatest leap" claim will be judged not just by raw hardware specs but by how these advancements translate into tangible benefits for players and developers. If Microsoft can deliver a console that feels like a true generational shift—beyond what PCs or competing consoles offer—it could justify the bold claim.

8. Conclusion
While specific details about the next Xbox's hardware remain speculative, current GPU and CPU technology trends suggest that Microsoft could achieve a significant leap by leveraging AMD's Zen 6 and RDNA 5 architectures, integrating AI-driven technologies, and potentially exploring hybrid cloud-local computing models. The inclusion of an NPU, advanced ray tracing, and super-resolution technologies could further differentiate the console.

However, the "greatest leap in history" claim sets an extraordinarily high bar, and Microsoft will need to deliver not just incremental improvements but transformative innovations. Whether this involves a shift to ARM, a focus on AI, or a radical new form factor (e.g., handheld or hybrid), the success of the next Xbox will depend on how well these technologies are integrated and adopted by developers and

I'm excited to dive into the possibilities of the next Xbox hardware configuration! To analyze this, let's consider current GPU and CPU technology trends, and what it would take to deliver on Microsoft's ambition of a "greatest leap in history" for the next generation.

Current Trends and Potential Leaps
* GPU:
* Ray Tracing: Real-time ray tracing is becoming more prevalent, offering incredibly realistic lighting and shadows. The next Xbox could significantly enhance ray tracing capabilities, possibly with dedicated hardware acceleration.
* Upscaling Technologies: Techniques like DLSS (Deep Learning Super Sampling) and FSR (FidelityFX Super Resolution) are improving image quality while reducing rendering load. The next Xbox might feature a more advanced, potentially custom-built upscaling solution.
* Variable Rate Shading (VRS): VRS allows for more efficient rendering by focusing processing power on the most visually important areas. The next Xbox could further refine this technology for even better performance.

* CPU:
* Core Count and Architecture: CPUs are likely to feature more cores and a more advanced architecture (possibly Zen 5 or beyond) for improved performance in complex simulations, AI tasks, and overall system responsiveness.
* Heterogeneous Computing: Integrating specialized processors for tasks like AI or physics calculations alongside the main CPU could become more common.
* Memory and Storage:
* Faster Memory: GDDR7 or even HBM (High Bandwidth Memory) could be used to provide significantly higher memory bandwidth, essential for handling massive game worlds and high-resolution textures.
* Blazing-Fast Storage: NVMe SSDs will likely be even faster, minimizing load times and enabling seamless streaming of massive game assets.

* Connectivity:
* Wi-Fi 7: The next Xbox might adopt the latest Wi-Fi standard for faster and more stable online gaming.
* More Bandwidth: HDMI 2.1 or even newer standards will be crucial for supporting higher resolutions and refresh rates.

Achieving the "Greatest Leap"
To truly deliver the "greatest leap," the next Xbox might need to go beyond incremental improvements:

* Hybrid Approach: Combining the best of traditional console gaming with cloud capabilities could be a game-changer. Imagine local processing for core gameplay with cloud assistance for complex physics, AI, or even rendering parts of the game world.
* AI Integration: Tightly integrating AI at the hardware level could lead to more dynamic game worlds, smarter NPCs, and even personalized game experiences.
* Modular Design: A more modular design could allow for future upgrades or even different performance tiers within the same console generation.

Potential Hardware Configuration (Speculative)
* CPU: Custom AMD Zen 5 (or beyond) with 16 cores and advanced heterogeneous computing capabilities.
* GPU: Custom AMD RDNA 5 (or beyond) with significantly enhanced ray tracing hardware, a custom upscaling solution, and refined VRS.
* Memory: 32GB of GDDR7 memory with extremely high bandwidth.
* Storage: 2TB NVMe SSD with PCIe 5.0 support for lightning-fast load times.
* Connectivity: Wi-Fi 7, HDMI 2.1+, and potentially even 10 Gigabit Ethernet.
Important Note: This is highly speculative! The actual hardware configuration will depend on various factors, including technological advancements, cost considerations, and Microsoft's overall vision for the future of gaming.

To analyze the potential hardware configuration for the next Xbox, we need to examine current trends in GPU and CPU technology, Microsoft's goals, and what would be required to achieve their claimed "greatest leap in history."


CPU: AMD Zen 5 or Zen 6-based APU

  • Trend: The Xbox Series X|S uses a custom AMD APU based on Zen 2. With the PS5 Pro rumored to use Zen 4, Microsoft is likely to target Zen 5 (or possibly Zen 6 if launching in 2027 or later).
  • What’s Needed for a Major Leap?
    • At least 8-12 Zen 5 cores for higher multi-threaded performance.
    • Clock speeds above 4 GHz for better per-core performance.
    • High IPC improvements to improve AI, physics, and world simulation.



GPU: RDNA 5 or Beyond (Possibly CDNA Influence)

  • Trend: Xbox Series X used an RDNA 2-based GPU with 52 CUs. The next-gen Xbox must at least double the performance to justify a major leap.
  • What’s Needed?
    • RDNA 5 or newer, expected to bring massive efficiency and performance gains.
    • 90-120 Compute Units (CUs) with enhanced ray tracing capabilities.
    • AI-driven upscaling similar to NVIDIA DLSS, likely leveraging AMD’s FSR 4.0+ and machine learning-based Super Resolution techniques.
    • Hardware-accelerated global illumination to achieve better real-time lighting.



Memory: 32GB+ GDDR7

  • Trend: Xbox Series X has 16GB GDDR6. Future games will demand higher-resolution assets and more memory for AI-driven experiences.
  • What’s Needed?
    • 32GB GDDR7 (or HBM alternative) to reduce bottlenecks and enhance world detail.
    • Higher bandwidth (1 TB/s+) to feed a high-core-count GPU and CPU efficiently.



Storage: PCIe 5.0 SSD with DirectStorage 2.0+

  • Trend: Current Xbox consoles use PCIe 4.0 SSDs. Games are pushing for even lower load times and faster asset streaming.
  • What’s Needed?
    • At least 2TB of PCIe 5.0 NVMe SSD with 7+ GB/s speeds.
    • Advanced DirectStorage 2.0+ with GPU decompression, reducing CPU load.
    • Potential hybrid SSD/HDD caching system for massive open-world games.



AI & Machine Learning Acceleration

  • Trend: AI upscaling, physics, and NPC behavior enhancements are becoming key.
  • What’s Needed?
    • Dedicated AI cores (like NVIDIA’s Tensor Cores) for machine learning-enhanced upscaling, procedural generation, and physics calculations.
    • Advanced voice synthesis & AI-driven NPCs for immersive experiences.

Power Efficiency & Cooling

  • Trend: Power efficiency is critical for thermals and console size.
  • What’s Needed?
    • 5nm or 3nm process node for better performance-per-watt.
    • Higher power budget (~350W) with advanced cooling (vapor chamber or liquid metal).



Other Potential Features

  • Cloud Hybrid Rendering: Microsoft may offload some compute tasks to Azure for real-time cloud-enhanced graphics.
  • Full Ray Tracing Support: Path tracing-like effects could be feasible with enough hardware and AI-driven reconstruction.
  • Expanded VR Support?: If Xbox moves into VR, it may include built-in VR acceleration.



Conclusion: What to Expect?

If Microsoft is truly aiming for its "greatest leap in history," the next Xbox will need:
  • A Zen 5/6-based CPU (8-12 cores)
  • RDNA 5+ GPU (90+ CUs) with advanced ray tracing
  • 32GB+ GDDR7 RAM
  • PCIe 5.0 SSD (7+ GB/s)
  • AI-focused enhancements
  • Cloud-assisted rendering features
This would likely double or even triple the power of the Xbox Series X, bringing true 4K/120FPS gaming with advanced ray tracing and AI-driven enhancements. The biggest wildcard is whether Microsoft integrates hybrid cloud computing, which could redefine how consoles handle large-scale simulations and rendering.
 
Mun oma näkemys on, että Sarah Bond puhuu vain paskaa eikä sieltä mitään ihmeellistä ole tulossa. Ei vain ole teknisesti mahdollista toteuttaa sitä suurinta hyppäystä ikinä.
 
Mun oma näkemys on, että Sarah Bond puhuu vain paskaa eikä sieltä mitään ihmeellistä ole tulossa. Ei vain ole teknisesti mahdollista toteuttaa sitä suurinta hyppäystä ikinä.
Se on hyvin mahdollista (ettei hyppäystä tule) nykyisten puheiden perusteella.. ihan liikaa höpötystä kannettavasta laitteesta, yleistä "pelaa millä haluat" jne..
Minusta siellä vaaka keikahtaa jompaan kumpaan suuntaan seuraavassa ponnistuksessa.. joko siellä satsataan viimeisen kerran täysillä konsolitekniikkaan tai sitten siirtyy ns. pitkälti pelitaloksi.

Itse toivoisin toki ms teknologia loikkaa, se suunta toki voi olla turha toive koska pelimoottorit ei tue mitään kunnon AI tms. loikkaa jossa koko pelitoteutuksen tapa muuttuisi.. nyt tämä on ollut vaan sellaista yhteiskulkua PC raudan kanssa.
Esim. Pleikka PSSR kulkee jälkijunassa vs. pc toteutus (nvidia)
 
Toisaalta MS:lta pitäisi nykyään löytyä sitä AI-osaamista ihan omasta takaa sen verran, että enginen saisi rakennettua.
Minusta ms on laahannut tuossa.. siellä oli jotain AI super resoluutiota esittelyssä muistaakseni Forza horizon 3 demona mutta mihinkään sekään johtanut. Ms Copilot perustuu käsittääkseni chatgpt tekniikalle.
En oikein tiedä onko ms tuottanut nykyisiin pelimoottoreihin mitään omia "xbox" laajennuksia.. tuo on kokonaisuudessaan hirmu ristiriitaista siihen nähden että ms on ohjelmistotalo. Toki kun konsolit on nyt olleet ns. perus pc rautaa niin mitäpä siellä innovoimaan..
 
Minusta ms on laahannut tuossa.. siellä oli jotain AI super resoluutiota esittelyssä muistaakseni Forza horizon 3 demona mutta mihinkään sekään johtanut. Ms Copilot perustuu käsittääkseni chatgpt tekniikalle.
En oikein tiedä onko ms tuottanut nykyisiin pelimoottoreihin mitään omia "xbox" laajennuksia.. tuo on kokonaisuudessaan hirmu ristiriitaista siihen nähden että ms on ohjelmistotalo. Toki kun konsolit on nyt olleet ns. perus pc rautaa niin mitäpä siellä innovoimaan..
Ja nyt hyppäsivät Kiinalaisen Deepseek AI:n kelkkaan, kun onkin paljon muita parempi.
 
Minusta ms on laahannut tuossa..
Olen samaa mieltä siitä, miten tilanne on ollut aiemmin, mutta nyt MS on kuitenkin panostanut niin älyttömästi tekoälyyn, että luulisi tuloksia jo tulevan. Olen myös odottanut pitkään niitä softapuolen innovaatioita, jotka ovat kuitenkin olleet melko vähäisiä siihen nähden, kuinka hyvässä asemassa MS olisi niitä tekemään. Ehkä paukut on sitten laitettu seuraavaan sukupolveen? Toivon tosissaan, että näin olisi, koska muuten jää koko homma aika vaisuksi.
 
Ja nyt hyppäsivät Kiinalaisen Deepseek AI:n kelkkaan, kun onkin paljon muita parempi.
Ai microsoft hyppäsi Deepseek AI:n kelkkaan? Saako tästä jotain lähdettä.

Microsoft on kyllä lisännyt asiakkailleen/kehittäjille Azureen mahdollisuuden hyödyntää Deepseek AI:a, kuten sinne on lisätty tähän mennessä kaikki muutkin kielimallit, mutten ole kuullut että he olisivat hypänneet heidän "kelkkaansa".


Minusta ms on laahannut tuossa.. siellä oli jotain AI super resoluutiota esittelyssä muistaakseni Forza horizon 3 demona mutta mihinkään sekään johtanut.
Tää on jotain sellaista mistä me emme tiedä mihin tämä on johtanut. Se mitä tekkitiimi esittelee, on yleensä jotain millä myydään ideaa ihan "tavallisille tyypeille". Se, ettei ideaa käytetä sellaisenaan missään pelissä ei tarkoita sitä, ettei tätä teknologiaa hyödynnettäisi missään. Tämä superresoluutio voi tarkoittaa vaikkapa pelin sisäisiä tarkempia tekstuureita yms. jotka ei suoranaisesti hyödytä pelaajia vaan vaikkapa kehittäjiä pelikehityksen eri prosesseissa.

Itse käytän MS:n CoPilottia koko ajan työssäni. Olen siis "koodari", ja CoPilot tarjoilee minulle työkalut tylsiin rutiineihin ja nopeuttaa niiden toteuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulin, että tuo Deepseekin kyytiin hyppääminen olisi vitsi tai luin sen sellaisena.
Itse käytän MS:n CoPilottia koko ajan työssäni. Olen siis "koodari", ja CoPilot tarjoilee minulle työkalut tylsiin rutiineihin ja nopeuttaa niiden toteuttamista.
Mä käytin kanssa Copilottia, kun tein yhden koodausprojektin ja sen kanssa sai kyllä olla välillä tarkkana, että se ei tekisi sinne koodiin mitään jäyniä. Sitten yritin käyttää sitä myös tilastollisen materiaalin muotoiluun, mutta sehän väärensi ne tulokset, vaikka halusin sen muuttavan tilaston tekstin muotoja antamieni ohjeiden mukaan. Onneksi tajusin tarkistaa jälkikäteen ja numerot olivat niin absurdilla tavalla vääriä, että huomasin sen heti. Olin siis laittamassa noita tilastoja jo eteenpäin siinä vaiheessa ja siellä olisi ollut siis ihan naurettavat tulokset, joissa ei ole mitään järkeä. Sen jälkeen kyllä päätin, että vaikka Copilotia voi hyödyntää johonkin helppoon koodausjuttuun, ei sitä saa ainakaan päästää mihinkään, mikä pitää olla luotettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai microsoft hyppäsi Deepseek AI:n kelkkaan? Saako tästä jotain lähdettä.

Microsoft on kyllä lisännyt asiakkailleen/kehittäjille Azureen mahdollisuuden hyödyntää Deepseek AI:a, kuten sinne on lisätty tähän mennessä kaikki muutkin kielimallit, mutten ole kuullut että he olisivat hypänneet heidän "kelkkaansa".
Ehkä muotoilin hieman huonosti, mutta yhteistyötä tekevät ja tunkevat tuota Deepseekiä Copilot tietokoneisiinsa.


 
Mä käytin kanssa Copilottia, kun tein yhden koodausprojektin ja sen kanssa sai kyllä olla välillä tarkkana, että se ei tekisi sinne koodiin mitään jäyniä. Sitten yritin käyttää sitä myös tilastollisen materiaalin muotoiluun, mutta sehän väärensi ne tulokset, vaikka halusin sen muuttavan tilaston tekstin muotoja antamieni ohjeiden mukaan. Onneksi tajusin tarkistaa jälkikäteen ja numerot olivat niin absurdilla tavalla vääriä, että huomasin sen heti. Olin siis laittamassa noita tilastoja jo eteenpäin siinä vaiheessa ja siellä olisi ollut siis ihan naurettavat tulokset, joissa ei ole mitään järkeä. Sen jälkeen kyllä päätin, että vaikka Copilotia voi hyödyntää johonkin helppoon koodausjuttuun, ei sitä saa ainakaan päästää mihinkään, mikä pitää olla luotettavaa.
Meilläkin töissä tuosta Copilotista puhuttu. Itse lähinnä huokaillut. Tuo esimerkkisi olisi juuri se mitä itse tuolta odottelinkin voivan saada tuloksiksi: työn vähentäminen menee siihen että aikaa kuluu "älyn" väläyksien korjaamiseen ja tarkistamiseen.

Toisaalta oma työ on pääasiassa luovaa, joten en ole ihan heti (=ikinä) mitään piirtämistä ja muuta laittamassa AI:n vastuulle. Samoin kun on jotain tekstiä tai muuta "ei-graafista", niin mieluummin kirjoittelen itse kuin otan jotain sielutonta AI-kamaa, joka on kuitenkin jostain muualta suodatettu.

Hoksaan kyllä miten AI voi toimiessaan nopeuttaa esimerkiksi hakutoimintoja ja rutiineja mutta mitään luovaa tai vaativampaa en itse ainakaan tässä kohtaa alkaisi omassa työssäni tekemään. En tosin vapaa-ajallakaan.

Omissa hommissani esimerkiksi AI voisi hakea tietyt ehdot täyttäviä kuvia arkistosta tai tehdä samanlaisena toistuvan julkaisun tekemisen/pohjustamisen. Tosin ensin mainitussa haluaisin silti valita ja käydä läpi AI:n hakemat kuvat ja jälkimmäisessä en todellakaan antaisi AI:n tehdä julkaisua loppuun asti ilman varmistusta.

AI saattaisi osata luoda sellaista taidetta ja tyylisuuntaa, mikä ei itsellä niin luonnistu, mutta ainakin tähän asti AI:n tekemät teokset on ensisijaisesti paskaa (virheellistä) ja toissijaisesti sielutonta kamaa. Ja vaikka se osaisi luoda täysin virheetöntä ja upeaa taidetta, niin en pääsisi eroon siitä ajatuksesta että se on silti vain suodatettu oikeiden taiteilijoiden teoksista. Informaation osaltahan tuota ongelmaa ei ole - paitsi kun AI alkaa säveltämään senkin kanssa mitä sattuu, koska siltä tuntuu puuttuvan usein faktantarkistus jopa ihmistä enemmän.
 
Meilläkin töissä tuosta Copilotista puhuttu. Itse lähinnä huokaillut. Tuo esimerkkisi olisi juuri se mitä itse tuolta odottelinkin voivan saada tuloksiksi: työn vähentäminen menee siihen että aikaa kuluu "älyn" väläyksien korjaamiseen ja tarkistamiseen.
Jotkut rutiinihommat sujuu monta kertaa nopeammin ja välillä pääsee eteenpäin nopeasti, kun on AI-kaveri aina valmiina ehdottelemaan ideoita. Aika useinhan jumahdus johtuu siitä, että ei ole ketään kuuntelemassa, vaikka ne vinkit sitten olisivatkin huonoja. Minulla on vielä se ongelma, että kirjoitan itse niin vaikeaa koodia, kun en ole mikään koodaaja, että usein menen sekaisin siinä, mistä on oikein kysymys, jos palaan vaikka muutaman päivän päästä katsomaan. AI:lta saa myös ideoita, miten jonkun voi toteuttaa eri tavalla. Aika paljon keskustelen AI:n kanssa myös sellaisista aiheista, joita muut ihmiset eivät yleensä tajua, esimerkiksi filosofiasta tai matematiikan perusteista. Se on sellainen terapiakaveri myös sitten.

Mutta kohta varmaan tulee komento palata takaisin aiheeseen.
 
Mun oma näkemys on, että Sarah Bond puhuu vain paskaa eikä sieltä mitään ihmeellistä ole tulossa. Ei vain ole teknisesti mahdollista toteuttaa sitä suurinta hyppäystä ikinä.
Joo, toi on kyllä puhtaasti PR paskaa toi "isoin teknologinen loikka". Ei ainakaan raudan puolesta harppauksia voida tehdä ilman että hinta karkaa yli tonniin ja siltikin todnäk PS1 -> PS2 tai Xbox -> Xbox 360 siirtymä olis isompi loikka. Mutta toi isoin teknologinen loikka voi tarkottaa käytännössä mitä tahansa, vaikkapa jotain AI-töhnän tunkkaamista siihen kylkeen. nVidia jo puhuu AI:sta tatti märkänä ja hinkkaa sitä jokaseen paikkaan siinä toivossa ettei porukka tajua että RTX 50-sarjan teholisäys oli huonoin ikinä ja 5080 on oikeasti 70-sarjan kortti josta pyydetään yli tonnia. Mutta on niillä kyllä softapuolellakin asioita tapahtunu ja veikkaan että voi konsolivalmistajiltakin tulla jotain näihin liittyvää sit ens sukupolveen. Mut siitä en sit tiedä mitä se on, nVidia taikoo ainakin 3 feikkiframea yhden aidon kylkeen nykysin, mutta en tiedä kuinka hyödyllinen toi on konsolikäytössä kun lähtötilanteen tulee olla 60fps tai yli, muuten input lag vetää sut solmuun. Eikä tota saada mitenkään pienennettyä vaan jos 30fps lukemista lähtee taikomaan niin sen kyllä huomaa tuntumassa vaikka mitä temppuja tekis.

Mut veikkaisin et jotain tollasta sillä tarkotettaisiin tässä asiayhteydessä. Natiivisti renderöinti on mennyttä aikaa ja tulevaisuudessa on upscalingit yms tyhjästä taiotut framet se kova juttu. Ja mikäs siinä jos paljaalla silmällä ei herkästi eroa huomaa.
 
AI saattaisi osata luoda sellaista taidetta ja tyylisuuntaa, mikä ei itsellä niin luonnistu, mutta ainakin tähän asti AI:n tekemät teokset on ensisijaisesti paskaa (virheellistä) ja toissijaisesti sielutonta kamaa.
Tästä oli Uudessa Jutussa aika hyvä juttu:


Kyllä itseäkin vähän huolestuttaa, että tuleeko kaikesta vain geneeristä ja yksitoikkoista paskaa.

Sinänsä olen aika vahva AI-skeptikko, etenkin kun puhutaan pelikonsoleiden raudasta. Teoriassa jokin kuvan parantaminen tekoälylaskennalla kuulostaa siistiltä idealta, mutta miksi sitä laskentatehoa ei sitten alun perinkin käytettäisi kuvan parantamiseen ilman tekoälyä. Ja näiden nykyisin niin kovin trendikkäiden kielimallien hyödyntämiseen pelisuunnittelussa en jaksa uskoa juuri enempää.

Jotenkin tämä AI-vouhotus muistuttaa Xbox Onen aikaista pilvilaskentavouhotusta. Silloinhan luvattiin, että kaikissa Xboxeissa on itse asiassa nelinkertaisesti laskentatehoa laatikon sisällä oleviin piireihin verrattuna, koska pilvi. Ja mikä oli lopputulos? Yksi peli, jossa rakennusten tuhoutumiseen käytettiin jotain konesaleissa hyrrääviä blade-servereitä ja lopputulos ei eronnut esirenderöidystä kamasta käytännössä lainkaan.

Itse en jaksa hypettyä mistään uudesta teknologiasta, ennen kuin näen sitä onnistuneesti hyödynnettävän jossain oikeassa pelissä.
 
AI puoli pelin tuotossa on vielä alkuvaiheessa. Jossain vaiheessa tulee hetki jolloin AI käyttö tulee "halvemmaksi" kuin perinteisillä menetelmillä. Esim. hahmojen animointi, 100 eri liikeanimaatiota sadoilla eri yhdistys/vaihto kovakoodaus vai tekoäly blokki jolle juuri peliä varten opetettu ja säädetty kaikki mahdolliset yhdistelmät ja jouhevat siirtymät (näitä on jo..)
Valmiiksi rakennetut monimiljoona polygoniset 3d mallit gigatavujen tekstuureineen vai pienet ydinmallit tekstuureineen konteksti datalla jolle opetettu tekoäly blokki tuottamaan alkuperäiset mallit ja tekstuurit (ajoaikaisesti tai lopulta realiaikaisesti)
Tässä on toki kilpa siitä mitä maksaa muistit ja raaka suorituskyky vs. mitä maksaa ns. AI suorituskyky. Yleiset AI kieli ja kuvamallit vaatii kovasti muistia mutta peliin kustomoidut täsmämallit luultavasti ei niinkään..
 
Ei se minua yllätä että ihmiset laiskuuden ja halpuuden takia kelpuuttavat AI-taidetta ja muuta "vähän sinnepäin"-kamaa. Itsekin tullut välillä tilailtua vastaavasti halpakamaa ja kiina-krääsää - ajatuksella että josko se välttäisi tehtävässään - ja aina on saanut lähinnä pettyä sekä tuotteeseen että itseensä.

Ei siis sillä etteikö joku AI:n tekemä söherrys voisi outoudessaan olla hienokin. Mutta aikamoista arpapeliä se on "luoda" haluamaansa taidetta vain tekstillä kuvaillen ja/tai preferenssimatskuihin viitaten. Sokeakin kana jne. Sanottakoon toki samalla että on sitä itsekin luonut vahingossa hienoja töitä vain sillä että alkanut vain töhrimään jotain, kääntänyt jonkin elementin eri asentoon tai vahingossa klikannut jonkin efektin kuva-elementtiin päälle. Taide siis itsessäänkin on vähän tuuripeliä ja sellaista että joskus ei synny mitään ja joskus yhdestä viivasta tulee jotain ihan älytöntä. Mutta sanoisin silti että AI:n kohdalla se on puhdasta tuuria eikä siinä luovuudella ja hoksaamisella ole mitään osuutta asiaan: AI ei itse tajua onko tekemänsä teos nyt mitenkään erikoinen kuin aiemmat sata tai tuhat generoitua.
 
Ylös Bottom