Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Nyt PS5 pelaajat maksaa siitä et pääsee pelaamaan 2021 ilmestynyttä (loistavaa) peliä, kun moni on sitä pelannut jo sitä kk maksun avulla. Hankala nähdä tuota mitenkään kuoliniskulle konsolien suhteen, ihan jo gamepassin takia.
Tarkoitan kuoloniskuna sitä, että pelaajien käsitys muuttuu siitä mitkä pelit julkaistaan millekin konsolille. Jos tiedän (tai edes vahvasti oletan) näiden näyttöjen valossa, että voin pelata Forzat, Gearssit ja Halot PlayStationilla samalla kun pelaan Spider-Manit, Unchartedit ja Gran Turismot, niin Xboxia ei ole konsolina enää niin helppo myydä. Aikaisemmin puhuttiin syistä pitää Xbox tv-tasolla, jos sillä ei ole yksinoikeuksia. Game Pass on yksi iso syy, sitä ei käy kieltäminen, mutta vielä parempi konsolille olisi, että siellä olisi joukko ikonisia pelisarjoja, joita et voi pelata kilpailevalla konsolilla.

Olen tästä elävä esimerkki. Minun oli tosi vaikea perustella itselleni PlayStation 5:n ostoa, kun lähes kaikki sen yksinoikeudet saa PC:lle. Paljon helpompi oli aikanaan kävellä kauppaan ostamaan PS4 tai PS3, kun tiesin, etten niitä pelejä pysty muualla pelaamaan. Nyt PS5:n kanssa selkäranka poikkesi juuri siksi kun siellä oli ne muutamat pelit, joista ei PC-versioita ole. Jos olisi rahan kanssa yhtään tiukempaa, niin tuskin olisin parin pelin takia vetänyt PS5-ostohousuja jalkaan. Ostin nimenomaan siksi että siellä on jokunen peli, mitä ei voi millään muulla laitteella pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin kuin Series S? Ei kuulosta mitenkään uudelta idealta ja kuten jo tuolla oli, on olemassa jo halvempia vaihtoehtoja tuollaiseksi. Hankala nähdä että sellaisella alettaisiin voittoja takomaan saati edes niitä Game Pass -tilaajia haalimaan.
No joo, series S oli launchissa 299$ joten satanen pitäisi vielä nipistää tuohon 199$ tasoon. En nyt tiedä miksi tuolla ei voisi voittoa tehdä, kunhan sen tekee vaan riittävän halvoista osista ja tavoittelee enempi kevyttä xbox game pass pelikonetta/stream laitetta. Nykyiset FSR:t pystyvät jo hyvin skaalaamaan kuvaa jopa 4K tasolle ja itse asiassa Series S on jo nyt 199$ laite.

Totta kai game passin saisi sitten kaikkiin muihinkin laitteisiin mihin microsoft vaan saisi sen laittaa. "Xbox boxi" olisi sitten vain niille jotka haluavat nimenomaan dedikoidun laitteen. Jollei muuta, niin olisi eräänlainen kasvojenpesu sille että rautabusiness ei kokonaan jäisi.

Mutta mistäpä näistä tietää, voihan olla että MS tulee taas uudella tehokonsolilla 2027 ulos.
 
Doom the Dark Ages on mielestäni esimerkki siitä miten Microsoft menettelee tunnettujen pelisarjojen julkaisualustojen kanssa. Vähän samanlainen esimerkki kuin Call of Duty. Molemmat ovat massiivisia pelisarjoja, joiden (melkein) kaikki pelisarjan osat ovat tulleet useammille laitteille. Tämä trendi jatkuu myös uusien osien kanssa. Jopa selvästi pienemmän pelisarjan toinen osa Outer Worlds 2 tulee niille alustoille, joilla ensimmäinenkin osa julkaistiin.

Sen sijaan uudet IP:t kuten Starfield, Avowed ja South of Midnight ovat ainakin vielä konsoliyksinoikeuksia ja sellaisina julkaistu/julkaistaan. Indiana Jones osuu jonnekin tunnetun pelisarjan ja uuden IP:n välimaastoon. Paljon on pelejä tehty Indiana Jonesista, mutta toisaalta Indiana Jones and the Great Circle on oma itsenäinen pelinsä. Disneyn vaikutusta julkaisualustojen suhteen ei tässä varmaan kannata aliarvioida.

Toki sitten on pelit Sea of Thieves, Pentiment, HI-FI Rush ja Grounded, jotka ovat kaikki uusia alkuperäisiä IP:tä, eivätkä enää ole konsoliyksinoikeuksia, mutta sellaisina kuitenkin julkaistu.

Tahtoo siis sanoa, että tavallaan oli oletus, että Doom tulee Call of Dutyn tavoin joka tapauksessa kaikille alustoille, kun taas Indinana Jones ehkä ei. Tietysti nyt Forza Horizon 5:n tuleminen PlayStationille muuttaa odotuksia jatkon suhteen aika paljonkin. Ennen tätä ilmoitusta olisin sanonut, että homma on edelleen tapauskohtaista ja että tunnetut isot pelisarjat tulevat kaikille alustoille ja ehkä myös jotkut vahvasti moninpeliin painottuvat. Sen sijaan monet muut tulevat nyt ainakin ensin vain Xboxille ja PC:lle ja sitten ehkä joskus pleikkarille ja Switchille - tai ehkä ei. Forzan tuleminen saa uskomaan jopa yhtäaikaisiin julkaisuihin suurimman osan kohdalla. Ehkä nyt tällä hetkellä pitkällä kehityksessä olevat pelit kehitetään niille alustoille, joille kehitys on menossa ja sitten julkaistaan myöhemmin muualla, mutta uudempien projektien tilanne voi ollakin ihan eri.

Jos vielä tätä omaa ajatuksenjuoksua pyörittelee ja katsoo tätä uusinta ilmoitusta ilman Forzaa pelin nimessä, niin kyseessähän on kolme ja puoli vuotta vanha Live Service -peli. Eli juuri sellainen peli, joka hyötyy pelaajamääristä hurjasti. Juuri sellainen peli, josta Phil vuosi sitten puhui, että kannattaisi julkaista useammalla alustalla. Toisaalta pelin nimessä lukee Forza, mikä on iso juttu. Gears, Halo ja Forza. Ne ovat sarjat, joista Xbox on tunnettu. Mikään näistä julkaiseminen millään muulla konsolilla kuin Xboxilla on sellainen muutos strategiassa, että sen vaikutus kaikuu pitkälle. Se saa uskomaan, että kaikki pelit julkaistaan kaikkialla, mikä on konsolimyyntien kannalta käytännössä kuolonisku.
Nii no nii, mulla on taas vähän sellanen tunne et ton ZeniMaxinkin diilin perimmäinen tarkotus on muuttunut lennosta. Sehän ei oo nykypäivänä mikään salaisuus et sekä Redfallin että Starfieldin PS5 versiot sai kirveestä ton diilin jälkeen, ja uskon ainakin ite et alunperin oli kyllä tarkotuksena pitää sieltä ainakin suurin osa yksinoikeutena. Ja Starfield oli sen tason julkasu et jos sitä ei lasketa isoks, niin ei lasketa kyllä Doomiakaan tai oikeastaan mitään muutakaan. Olkoonkin vaikka uus IP, mutta Bethesdan tuntien sieltä ties niin hyvässä kuin pahassa et mitä sieltä tulee.

Ja se mistä oma oletus tulee tohon et ZeniMaxin pelienkään ei pitänyt alunperin olla multiplattareita on se et aikoinaan tällänen sähköposti teki rundeja, aitoudesta ei toki tietoa mutta ei nyt heti herätä suurempia kysymyksiäkään:

Fzljp-xXwAElvA5

Avowedin kohdalla mä taas vähän epäilen sitä et sen myöhästelyistä johtuen sitä PS5 versiota ei oo varsinaisesti vielä ees aloitettukkaan, koska aika ja kädet ei riitä. Eivät siis osaa sanoa et mikä sen aikataulu on, koska niillä on tosiaan se Outer Worlds 2 tulossa myös ainakin toistaseksi vielä tänä vuonna. Saa nähdä, mut kuitenkin laitettu tälle vuodelle. Siinä on hommaa toistaseks.

Mut niin, en mä oikeen ite usko et alunperin oli tarkotuksena julkaista Bethesdan ja Obsidianin tjsp pelit kilpailijan vehkeillä, vaan siinä on suunnitelmat alkanu rajustikin muuttumaan jossain kohti. Tulevaisuudesta paha sanoa mitään ja sinänsä mulle oikeastaan ihan samakin, mut kyllähän toi Forzan tuominen indikoi vähän sitä et esteitä ei varsinaisesti ole.
Bethesdan ja A&B pelit tulee luonnollisesti myös pleikalle. Toki starfield on poikkeus joka vahvistaa säännön. Tuon A&B oston ehdoissa taisi olla se, ettei MS rajaa mitään peliä pois muilta alustoilla. Itse taas näkisin tuon FH5 julkaisun enemmänkin semmoisena teaserina pleikalle, joka vois hyvinkin houkutella porukkaa kokeilemaan enemmänkin boxin pelejä.
Luonnollisesti? Ei se kyllä tietyssä vaiheessa ollu oletus tai mitenkään luonnollista et Bethesdan pelejä nähtäis enää kilpailijoiden vehkeillä kun Redfallin ja Starfieldin julkasulaitteina oli pelkkää Xboxia ja Windowsia ja studioilta alko kuulumaan juttua et ne tosiaan peruttiin kauppojen jälkeen. ABK kanssa oli joo erilaisia ehtoja, tai vähintäänkin lupauksia, en muista enkä jaksa tarkistaa.

Mua siis huvittaa se et osalla porukasta alkaa se narratiivi muuttumaan siihen et "joo näitten piti kokoajankin tulla PS5, ei mitään uutta" kun se ei tosiaankaan oo kokoaikaa ollu selvää et tiettyjä sarjoja tai pelejä nähtäis muilla konsoleilla.
 
Nii no nii, mulla on taas vähän sellanen tunne et ton ZeniMaxinkin diilin perimmäinen tarkotus on muuttunut lennosta. Sehän ei oo nykypäivänä mikään salaisuus et sekä Redfallin että Starfieldin PS5 versiot sai kirveestä ton diilin jälkeen, ja uskon ainakin ite et alunperin oli kyllä tarkotuksena pitää sieltä ainakin suurin osa yksinoikeutena. Ja Starfield oli sen tason julkasu et jos sitä ei lasketa isoks, niin ei lasketa kyllä Doomiakaan tai oikeastaan mitään muutakaan. Olkoonkin vaikka uus IP, mutta Bethesdan tuntien sieltä ties niin hyvässä kuin pahassa et mitä sieltä tulee.

Ja se mistä oma oletus tulee tohon et ZeniMaxin pelienkään ei pitänyt alunperin olla multiplattareita on se et aikoinaan tällänen sähköposti teki rundeja, aitoudesta ei toki tietoa mutta ei nyt heti herätä suurempia kysymyksiäkään:

Fzljp-xXwAElvA5

Avowedin kohdalla mä taas vähän epäilen sitä et sen myöhästelyistä johtuen sitä PS5 versiota ei oo varsinaisesti vielä ees aloitettukkaan, koska aika ja kädet ei riitä. Eivät siis osaa sanoa et mikä sen aikataulu on, koska niillä on tosiaan se Outer Worlds 2 tulossa myös ainakin toistaseksi vielä tänä vuonna. Saa nähdä, mut kuitenkin laitettu tälle vuodelle. Siinä on hommaa toistaseks.

Mut niin, en mä oikeen ite usko et alunperin oli tarkotuksena julkaista Bethesdan ja Obsidianin tjsp pelit kilpailijan vehkeillä, vaan siinä on suunnitelmat alkanu rajustikin muuttumaan jossain kohti. Tulevaisuudesta paha sanoa mitään ja sinänsä mulle oikeastaan ihan samakin, mut kyllähän toi Forzan tuominen indikoi vähän sitä et esteitä ei varsinaisesti ole.

Luonnollisesti? Ei se kyllä tietyssä vaiheessa ollu oletus tai mitenkään luonnollista et Bethesdan pelejä nähtäis enää kilpailijoiden vehkeillä kun Redfallin ja Starfieldin julkasulaitteina oli pelkkää Xboxia ja Windowsia ja studioilta alko kuulumaan juttua et ne tosiaan peruttiin kauppojen jälkeen. ABK kanssa oli joo erilaisia ehtoja, tai vähintäänkin lupauksia, en muista enkä jaksa tarkistaa.

Mua siis huvittaa se et osalla porukasta alkaa se narratiivi muuttumaan siihen et "joo näitten piti kokoajankin tulla PS5, ei mitään uutta" kun se ei tosiaankaan oo kokoaikaa ollu selvää et tiettyjä sarjoja tai pelejä nähtäis muilla konsoleilla.
Siksi laitoinkin starfieldin poikkeukseksi, ja sinällään ironista että ennsimmäiset yhdelle konsolille julkaistut Bethesdan pelit oli just pleikkarille enkä edelleenkään tekisi äkkinäisiä johtopäätöksiä siitä, et pleikalle julkaistaan 2021 julkaistu peli. MS johtoporras luultavasti tietää mikä merkitys esim. Halolla on koko xbox brändin olemassaoloon.
 
Siksi laitoinkin starfieldin poikkeukseksi, ja sinällään ironista että ennsimmäiset yhdelle konsolille julkaistut Bethesdan pelit oli just pleikkarille enkä edelleenkään tekisi äkkinäisiä johtopäätöksiä siitä, et pleikalle julkaistaan 2021 julkaistu peli. MS johtoporras luultavasti tietää mikä merkitys esim. Halolla on koko xbox brändin olemassaoloon.
Joo, Sony oli raottanu kukkaroa ja ostellu Deathloopin ja Ghostwiren vuoden (muistaakseni) yksinoikeudeks. Ei oo kovinkaan uus tai yllättävä veto niiltä, tekeehän ne sitä edelleenkin, tai näin ainakin olettasin et on esimerkiks tietyt Final Fantasyt pysyny xboxilta poissa.

Siis joo, kyllä sä periaatteessa oot oikeessa et ei tosta Forzastakaan voi vedellä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Mut samalla kuten täälläkin todettu niin Xboxilla on se kolme isoa IP:tä. Halo, Gears ja Forza. Ja mulle se et yks noista portataan on vähän viittaus siihen et ei ainakaan yllättyä kannata jos loput seuraa perässä, koska niitä rajotuksia ei nyt näemmä oikeasti ole. Mut mitä se sitten todellisuudessa meinaa et mitä tuodaan pleikkarille ja mitä ei jää sit tulevaisuudessa nähtäväks.

Mutta samaan hengenvetoon pitää sanoa et ei sitä niinkään voi sanoa et vanha 2021 julkaistu peli ei merkkaa mitään. Ei Gearsikaan oo sitten vuoden 2019 saanu mainline peliä ja Halo Infinitekin tuli 2021. Kannattaa enemmän kattoa sitä et minkä IP:n peli se on ja mitä se IP noin niinkun Xboxin näkökulmasta tarkottaa. Ei se Forza oo vaan "2021 julkaistu peli"
 
Nii no nii, mulla on taas vähän sellanen tunne et ton ZeniMaxinkin diilin perimmäinen tarkotus on muuttunut lennosta. Sehän ei oo nykypäivänä mikään salaisuus et sekä Redfallin että Starfieldin PS5 versiot sai kirveestä ton diilin jälkeen, ja uskon ainakin ite et alunperin oli kyllä tarkotuksena pitää sieltä ainakin suurin osa yksinoikeutena. Ja Starfield oli sen tason julkasu et jos sitä ei lasketa isoks, niin ei lasketa kyllä Doomiakaan tai oikeastaan mitään muutakaan. Olkoonkin vaikka uus IP, mutta Bethesdan tuntien sieltä ties niin hyvässä kuin pahassa et mitä sieltä tulee.
Voin olla nyt ajallisesti Philin lausunnon kanssa väärässä, mutta eikö hän nimenomaan sanonut silloin Zenimax oston yhteydessä, että pelien julkaisualustat katsotaan tapauskohtaisesti. Tavallaanhan tuo ei ole muuttunut vielä tähän päivään mennessä mitenkään.

Starfield ja Redfall ovat molemmat uusia IP:t, joten niiden PS5-versioilta oli helppo katkaista siivet ennenkuin mitään sellaisista versioista oli kerrottukaan. Ja kyllä, tottakai Starfield oli iso julkaisu, mutta edelleen uusi IP. Siinä ei ole taustalla mitään multiplattarikuormaa, kuten esim. Doomissa on. Omaan makuun jos siis joku peli pitäisi "tapauskohtaisesti" julkaista kilpailijan konsolilla, niin se olisi juurikin Doomin kaltainen alkujaankin iso multiplatformsarjan peli.
Mut niin, en mä oikeen ite usko et alunperin oli tarkotuksena julkaista Bethesdan ja Obsidianin tjsp pelit kilpailijan vehkeillä, vaan siinä on suunnitelmat alkanu rajustikin muuttumaan jossain kohti. Tulevaisuudesta paha sanoa mitään ja sinänsä mulle oikeastaan ihan samakin, mut kyllähän toi Forzan tuominen indikoi vähän sitä et esteitä ei varsinaisesti ole.
Suunnitelmat ovat varmasti eläneet kokoajan, mutta vielä tällä hetkellä edelleen se mitä on sanottu julkisuuteen pätee. Pelien julkaisualustat ovat edelleen olleet tapauskohtaisia, vaikka niitä on enenemässä määrin nähty kilpailevilla konsoleilla. Doomin multiplattarijulkaisu ei yllättänyt oikeastaan yhtään sen enempää kuin Call of Dutyn julkaisualustat. Indyn PS5-versio sen sijaan yllätti hieman ja Forza Horizon 5:n PS5-versio sai jo ajattelemaan koko asiasta eri tavalla.

Ehkä jatkossa kysymys on enemmän siitä milloin joku Xbox Game Studiosin peli julkaistaan PlayStationilla ja Switchillä kuin että julkaistaanko sitä ylipäätään. Lähteekö Microsoft aggressiivisesti julkaisemaan pelit samaan aikaan kilpailevilla konsoleilla vai onko se enemmän samaan tyyliin kuin mitä Sony tekee PC-versioidensa kanssa?
 
Joo, Sony oli raottanu kukkaroa ja ostellu Deathloopin ja Ghostwiren vuoden (muistaakseni) yksinoikeudeks. Ei oo kovinkaan uus tai yllättävä veto niiltä, tekeehän ne sitä edelleenkin, tai näin ainakin olettasin et on esimerkiks tietyt Final Fantasyt pysyny xboxilta poissa.

Siis joo, kyllä sä periaatteessa oot oikeessa et ei tosta Forzastakaan voi vedellä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Mut samalla kuten täälläkin todettu niin Xboxilla on se kolme isoa IP:tä. Halo, Gears ja Forza. Ja mulle se et yks noista portataan on vähän viittaus siihen et ei ainakaan yllättyä kannata jos loput seuraa perässä, koska niitä rajotuksia ei nyt näemmä oikeasti ole. Mut mitä se sitten todellisuudessa meinaa et mitä tuodaan pleikkarille ja mitä ei jää sit tulevaisuudessa nähtäväks.

Mutta samaan hengenvetoon pitää sanoa et ei sitä niinkään voi sanoa et vanha 2021 julkaistu peli ei merkkaa mitään. Ei Gearsikaan oo sitten vuoden 2019 saanu mainline peliä ja Halo Infinitekin tuli 2021. Kannattaa enemmän kattoa sitä et minkä IP:n peli se on ja mitä se IP noin niinkun Xboxin näkökulmasta tarkottaa. Ei se Forza oo vaan "2021 julkaistu peli"
Eihän 3,5 vuotta vanhan Forza Horizon 5:n tai huhuttujen Halo Master Chief Collectionin ja Gears Collectionin tuleminen pleikkarille anna oikein muuta varmaa osviittaa kuin sen, että noita Xboxin omia nimikkopelisarjoja varmasti mielelläänkin portaillaan muille alustoille, jos ovat jo yli kolme vuotta vanhoja. Niinhän se Sonykin on noita 3-4 vuotta vanhoja pelejään porttaillut ainakin PC:lle, ja tuli sieltä samalla periaatteella ainakin Death Stranding myös Xboxin konsolille. Edelleen epäilen itse varsin vahvasti, että näillä Xboxin nimikkopelisarjojen porttauksilla tehdään teasereita vannoutuneille pleikkari- ja nintendo-faneille. Sitten jos ja kun noihin nimikkopelisarjoihin tulee uudet pelit, niin niitä todennäköisesti saadaan muille alustoille odotella pidempään. Ainakin pari vuotta uskoisin menevän.

Siinä vaiheessa muilla alustoilla noihin pelisarjoihin innostuneet muiden alustojen herkimmät käännynnäiset sadaan mahdollisesti hankkimaan se uusi Xbox-konsoli sekä mahdollisesti Game Passin tilaus. Ja kun se pari kolme vuotta on mennyt, niin lopuille muiden alustojen pelaajille myydään sitten porttaukset. Itse pidän tuollaista mallia ihan fiksuna, ja sitähän on käytännössä jo nyt tehty Sonynkin toimesta. En siis ihmettele lainkaan, jos ja kun sieltä tulee pleikkarille ja nintendolle Master Chief Collection sekä Gears Collection teasereina, ja sitten kyseisten pelisarjojen seuraava peli kuitenkin parin-kolmen vuoden ajastetulla yksinoikeudella Xboxin omille alustoille. Ja samoin uskon käyvän Forza Horizon-pelisarjan seuraavalle uudelle pelille.
 
Viimeksi muokattu:
Itse veikkaan, että tulee viiveellä pleikkarille ja nythän on ainakin näitä jo huhuiltu myös PS5:lle. Halo: Master Chief Collection, Halo Infinite, MS Flight Simulator 2024, Gears Trilogia, Starfield, Fable ja nyt uusimpana on Perfect Dark.

Onhan tuo harmi, että Xboxien myynnit vain laskevat joka vuosi, kun ei se huono konsoli ole ja vähän pelottaa tuo tulevaisuus, että käykö sama kuin Segalle kävi aikoinaan.
 
Voin olla nyt ajallisesti Philin lausunnon kanssa väärässä, mutta eikö hän nimenomaan sanonut silloin Zenimax oston yhteydessä, että pelien julkaisualustat katsotaan tapauskohtaisesti. Tavallaanhan tuo ei ole muuttunut vielä tähän päivään mennessä mitenkään.

Starfield ja Redfall ovat molemmat uusia IP:t, joten niiden PS5-versioilta oli helppo katkaista siivet ennenkuin mitään sellaisista versioista oli kerrottukaan. Ja kyllä, tottakai Starfield oli iso julkaisu, mutta edelleen uusi IP. Siinä ei ole taustalla mitään multiplattarikuormaa, kuten esim. Doomissa on. Omaan makuun jos siis joku peli pitäisi "tapauskohtaisesti" julkaista kilpailijan konsolilla, niin se olisi juurikin Doomin kaltainen alkujaankin iso multiplatformsarjan peli.

Suunnitelmat ovat varmasti eläneet kokoajan, mutta vielä tällä hetkellä edelleen se mitä on sanottu julkisuuteen pätee. Pelien julkaisualustat ovat edelleen olleet tapauskohtaisia, vaikka niitä on enenemässä määrin nähty kilpailevilla konsoleilla. Doomin multiplattarijulkaisu ei yllättänyt oikeastaan yhtään sen enempää kuin Call of Dutyn julkaisualustat. Indyn PS5-versio sen sijaan yllätti hieman ja Forza Horizon 5:n PS5-versio sai jo ajattelemaan koko asiasta eri tavalla.

Ehkä jatkossa kysymys on enemmän siitä milloin joku Xbox Game Studiosin peli julkaistaan PlayStationilla ja Switchillä kuin että julkaistaanko sitä ylipäätään. Lähteekö Microsoft aggressiivisesti julkaisemaan pelit samaan aikaan kilpailevilla konsoleilla vai onko se enemmän samaan tyyliin kuin mitä Sony tekee PC-versioidensa kanssa?
Oiskohan ollu jotain tollasta? En ihan satavarmaks sano mut kuulostais ehkä tutulta. Toisaalta sit päästään kans seuraavaan pointtiin, eli kannattaako tossa tilanteessa muutakaan sanoa kun toi "case by case basis"? Jos sanot et ei portata mitään, niin mahdollisesti valehtelet ja jengi suuttuu käytännössä ennenku lause ees lähtee suusta. Jos sanot et kaikki tulee, niin sama homma. Sanomalla noin niin periaatteessa tapahtu mitä tahansa niin et valehtele ja tota voi sit jokanen halutessaan tulkita miten haluaa.
Eihän 3,5 vuotta vanhan Forza Horizon 5:n tuleminen pleikkarille anna oikein muuta varmaa osviittaa kuin sen, että noita Xboxin omia nimikkopelisarjoja varmasti mielelläänkin portaillaan muille alustoille, jos ovat jo yli kolme vuotta vanhoja. Niinhän se Sonykin on noita 3-4 vuotta vanhoja pelejään porttaillut ainakin PC:lle, ja tuli sieltä samalla periaatteella ainakin Death Stranding myös Xboxin konsolille. Edelleen epäilen itse varsin vahvasti, että näillä Xboxin nimikkopelisarjojen porttauksilla tehdään teasereita vannoutuneille pleikkari- ja nintendo-faneille. Sitten jos ja kun noihin nimikkopelisarjoihin tulee uudet pelit, niin niitä todennäköisesti saadaan muille alustoille odotella pidempään. Ainakin pari vuotta uskoisin menevän.

Siinä vaiheessa muilla alustoilla noihin pelisarjoihin innostuneet muiden alustojen herkimmät käännynnäiset sadaan mahdollisesti hankkimaan se uusi Xbox-konsoli sekä mahdollisesti Game Passin tilaus. Ja kun se pari kolme vuotta on mennyt, niin lopuille muiden alustojen pelaajille myydään sitten porttaukset. Itse pidän tuollaista mallia ihan fiksuna, ja sitähän on käytännössä jo nyt tehty Sonynkin toimesta. En siis ihmettele lainkaan, jos ja kun sieltä tulee pleikkarille ja nintendolle Master Chief Collection sekä Gears Collection teasereina, ja sitten kyseisten pelisarjojen seuraava peli kuitenkin parin-kolmen vuoden ajastetulla yksinoikeudella Xboxin omille alustoille. Ja samoin uskon käyvän Forza Horizon-pelisarjan seuraavalle uudelle pelille.
No jos oikeasti haluaa lähteä asiasta vänkäämään niin eihän toi Forza Horizon 5:en porttaus pleikkarille anna muuta osviittaa kun sen et ne porttaa Forza Horizon 5:en pleikkarille. Kaikki loppu on turhaa spekulaatiota joka on vielä todennäkösesti vinollaan johonkin suuntaan riippuen et minkä väriset lasit kenelläkin sattuu päässänsä olemaan.

Jokatapauksessa jää nähtäväks, mut ihan sama miten päin asiaa kattoo niin mielenkiintosia aikoja eletään.
 
Oiskohan ollu jotain tollasta? En ihan satavarmaks sano mut kuulostais ehkä tutulta. Toisaalta sit päästään kans seuraavaan pointtiin, eli kannattaako tossa tilanteessa muutakaan sanoa kun toi "case by case basis"? Jos sanot et ei portata mitään, niin mahdollisesti valehtelet ja jengi suuttuu käytännössä ennenku lause ees lähtee suusta. Jos sanot et kaikki tulee, niin sama homma. Sanomalla noin niin periaatteessa tapahtu mitä tahansa niin et valehtele ja tota voi sit jokanen halutessaan tulkita miten haluaa.

No jos oikeasti haluaa lähteä asiasta vänkäämään niin eihän toi Forza Horizon 5:en porttaus pleikkarille anna muuta osviittaa kun sen et ne porttaa Forza Horizon 5:en pleikkarille. Kaikki loppu on turhaa spekulaatiota joka on vielä todennäkösesti vinollaan johonkin suuntaan riippuen et minkä väriset lasit kenelläkin sattuu päässänsä olemaan.

Jokatapauksessa jää nähtäväks, mut ihan sama miten päin asiaa kattoo niin mielenkiintosia aikoja eletään.
Lisäsin viestiini nuo pari huhua Halon ja Gearsin collectioneihin liittyen myös. Nuo kaikki yhdessä enemmänkin viittaavat siihen, että nimenomaan noita vanhempia pelejä ovat porttailemassa sampleiksi muillekin alustoille, sekä kääritään samalla todennäköisesti varsin kovat massit niin tehdessä. Todennäköisesti aivan erinomaista bisnestä, jos vieläpä mainitsemani kuvion kautta saavat hätäisimmät ostamaan seuraavan MS:n konsolin sekä Game Pass-tilauksen, niin on aivan malliesimerkki siitä, miten ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”-sananlasku parhaimmillaan voi toimia.
 
Itse veikkaan, että tulee viiveellä pleikkarille ja nythän on ainakin näitä jo huhuiltu myös PS5:lle. Halo: Master Chief Collection, Halo Infinite, MS Flight Simulator 2024, Gears Trilogia, Starfield, Fable ja nyt uusimpana on Perfect Dark.

Onhan tuo harmi, että Xboxien myynnit vain laskevat joka vuosi, kun ei se huono konsoli ole ja vähän pelottaa tuo tulevaisuus, että käykö sama kuin Segalle kävi aikoinaan.
Konsolisegmentin kilpailun kannalta näin ei soisi käyvän, mutta Microsoftilla ei ole pelirintamalla hätää, vaikka näin kävisi. Se ehkä tässä eniten huolestuttaakin. Microsoftin oma panostus tai pikemminkin tarve panostaa konsoliinsa. Jos Xboxia ei perinteisenä konsolina kohta ole, niin tehokonsolisegmentissa on vain pleikkari. Sen ei luulisi olevan hyvä asia edes pelkästään pleikkarilla pelaaville.

Tällainen asetelma muuttaisi omaa pelaamista merkittävästi, eikä välttämättä siihen suuntaan mihin itse haluaisin. Viime vuoden tilastoissa pelasin yli 500 tuntia nimenomaan Xbox konsolilla, kun PC + muut laitteet toivat siihen päälle vain alle 200 tuntia. Jos Xboxia ei konsolina olisi, tuo 500 tuntia siirtyisi aika suoraan sellaisenaan PC:lle, kun siellä edelleen pääsisi achievementteihin ja tuttuun kaveriporukkaan kiinni. Kyllä siinä vaiheessa pitäisi ruveta vakavasti miettimään toisen PC:n/mediapurkin hankintaa olohuoneen telkkariin kytkettäväksi.
 
Jos Xboxia ei perinteisenä konsolina kohta ole, niin tehokonsolisegmentissa on vain pleikkari. Sen ei luulisi olevan hyvä asia edes pelkästään pleikkarilla pelaaville.
Täähän se pointti tässä oikeastaan onkin, enkä oo ihan varma et kaikki sinisen leirin kaverit hiffaakaan tota et niin, mitäs sitten. Jos jollakin toki esimerkkejä tilanteista joissa monopoliasema on hyödyttäny kuluttajaa, niin saa toki kertoa. Mulle ei ainakaan yhtäkään tuu mieleen ja kun kattelee esimerkiks nVidian touhuja PC-puolella näytönohjaimien parissa, niin onhan se vähän karua katsottavaa. Toki kyllä mä tässä syytän kuluttajiakin kun se on vissiin yhtäkkiä aika perushommia et näytönohjain maksaa sen 2455€, mut tuskin niistä tollasta hintaa voitais pyytää ellei siellä kukkulan päällä olla yksin.

Karu fakta on kuitenkin se et vaikka ois miten game passia ja muuta, niin jos Xboxilta katoaa kaikki yksinoikeudet ja Xboxilla voi pelata Xboxin pelejä, mutta pleikkarilla voi pelata pleikkarin ja Xboxin pelejä, oli se sitten pienen odottelun kera tai ei, niin kyllä se isolla osalla alkaa olemaan selkeä valinta et kumpaa ostaa. Game Pass on toki pelialan paras diili nykyhetkellä, mut tota niin, jos se olis kovempikin myyntivaltti niin kai se noitten konsoleiden myyntiluvussa sit näkyis paremmin vielä tässä vaiheessa kun niitä yksinoikeuksia on, eikä sillon jos ne lähtee kävelemään?

Microsoft ei saa konsoleita oikein liikkumaan nykytilassakaan, niin miten ne sit jatkossa ne sais myöskään liikkeelle jos sen konsolin asemaa kilpailijaan nähden heikennetään vielä enemmän? Se on tässä se isoin kysymys.
 
Ei voi kun ihmetellä Microsoftin toimintaa konsolinsa osalta. Ensin luovutaan yksinoikeuksista gamepassilla. Sen jälkeen ostellaan isoja peliyhtiötä siipien alle ja aletaan entisestään vähentämään oman konsolin haluttuvuutta tuomalla ostamiensa yhtiöiden pelejä lukuisille alustoille. Konsolit ostetaan edelleen yksinoikeuksien vuoksi ja tämän totuuden luulisi tietävän myös konsolien valmistajien.

Se, että tuot yksinoikeudet ensin PC:lle (Gamepass) ja sen jälkeen muille konsoleille on konsolimyynnille erittäin haitallinen peliliike. Myös Sony on alkanut tuomaan yksinoikeuksiaan PC puolelle, eikä tuo ainakaan lisää potentiaalisten konsolin ostajien määrää. Tuo vaikuttaa varmasti Playstationin myynteihin. Pelaajille kilpailun väheneminen on negatiivinen juttu sillä väitän, että enempi kilpailu ja nimenomaan yksinoikeuksilla on hyväksi pelejen laadulle. Sega on tästä oiva esimerkki.
 
Ei voi kun ihmetellä Microsoftin toimintaa konsolinsa osalta. Ensin luovutaan yksinoikeuksista gamepassilla. Sen jälkeen ostellaan isoja peliyhtiötä siipien alle ja aletaan entisestään vähentämään oman konsolin haluttuvuutta tuomalla ostamiensa yhtiöiden pelejä lukuisille alustoille. Konsolit ostetaan edelleen yksinoikeuksien vuoksi ja tämän totuuden luulisi tietävän myös konsolien valmistajien.

Se, että tuot yksinoikeudet ensin PC:lle (Gamepass) ja sen jälkeen muille konsoleille on konsolimyynnille erittäin haitallinen peliliike. Myös Sony on alkanut tuomaan yksinoikeuksiaan PC puolelle, eikä tuo ainakaan lisää potentiaalisten konsolin ostajien määrää. Tuo vaikuttaa varmasti Playstationin myynteihin. Pelaajille kilpailun väheneminen on negatiivinen juttu sillä väitän, että enempi kilpailu ja nimenomaan yksinoikeuksilla on hyväksi pelejen laadulle. Sega on tästä oiva esimerkki.
Tälläkin hetkellä muistaakseni 80% peleistä kehitetään PC:lle. Yksinoikeudet ovat syöpä, mutta välttämätön paha koska konsolivalmistajat myyvät rautaa tappiolla ja softamyynnillä täytyy sitä paikata.

En usko että yksinoikeuskilpailu on pelaajan etu, päinvastoin, siinä saa sitten ostaa useita laitteita ja niiiden lisälaitteita pelatakseen haluamiaan pelejä. Tuskin kukaan ilokseen katselee ohjaimien, rattien ja muiden lisälaitteiden viidakkoa. Maksullinen online palvelukin on lähes pakollinen joka konsolille tai ainakin riskeeraa että kovalevyn hajotessa häipyy talletuksetkin.

Parasta pelaajille olisi yhtenäinen laitekanta jossa eri storet kilpailisivat. Siinä sitten voisi joku kehittää käyttäjäystävällisempää, toinen tehokonsolia ja kolmas kannettavaa. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka personal computer nimellä.

Sega on minulle esimerkki siitä, että yksinoikeuksilla ja omalla konsolilla tulee joskus seinä vastaan, parempi tehdä pelejä useammalle konsolille.
 
Tälläkin hetkellä muistaakseni 80% peleistä kehitetään PC:lle. Yksinoikeudet ovat syöpä, mutta välttämätön paha koska konsolivalmistajat myyvät rautaa tappiolla ja softamyynnillä täytyy sitä paikata.

En usko että yksinoikeuskilpailu on pelaajan etu, päinvastoin, siinä saa sitten ostaa useita laitteita ja niiiden lisälaitteita pelatakseen haluamiaan pelejä. Tuskin kukaan ilokseen katselee ohjaimien, rattien ja muiden lisälaitteiden viidakkoa. Maksullinen online palvelukin on lähes pakollinen joka konsolille tai ainakin riskeeraa että kovalevyn hajotessa häipyy talletuksetkin.

Parasta pelaajille olisi yhtenäinen laitekanta jossa eri storet kilpailisivat. Siinä sitten voisi joku kehittää käyttäjäystävällisempää, toinen tehokonsolia ja kolmas kannettavaa. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka personal computer nimellä.

Sega on minulle esimerkki siitä, että yksinoikeuksilla ja omalla konsolilla tulee joskus seinä vastaan, parempi tehdä pelejä useammalle konsolille.
Mutta, jos ei ole yksinoikeuspelejä ja niillä riittävästi vetovoimaa, niin ei ole sitten kohta enää montaa konsolia mille pelejä myydä. Yksi tai kaksi konsolia omilla monopoliosuuksillaan ja suljetuilla kauppapaikoillaan, ilman kunnollista kilpailua alustojen välillä, vie kyllä hinnat tulevaisuudessa pilviin, ja tulee vääristämään markkinoita muutenkin. Itse todellakin toivon, että vähintään kolme konsolia olisi tulevaisuudessakin markkinoilla. Mielellään vaikka enemmänkin.

PC-pelaaminen ei säätämisen, hardwaren yhteensopivuusongelmien sekä päivittämistarpeiden takia vastaavasti minua kiinnosta lainkaan, joten pelaamisen ajaminen yhteen tai kahteen heikohkosti teknisesti toteutettuun konsoliin, jotka eivät edes aidosti kilpaile keskenään (PS5 ja Switch, sekä todennäköisesti myös Switch 2), ja PC-pelaamiseen, on itselleni todellinen kauhukuva. Toki Steam Deck tuli ostettua joitakin vanhoja Steam-kirjastossani olevia PC-pelejä varten, sekä joitakin vain PC:lle ja Switchille julkaistuja pelejä varten, jotta niissä olisi achievementit, joita Nintendolla ei tökerösti konsoleissaan ole. Mutta on tuo Steam Deckikin loppujen lopuksi lähinnä kerännyt pölyä, kun pelit on tullut pelattua lähinnä XSX:llä ja PS5:llä.

Toki itse uskon edelleen siihen, että MS:n tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu edistyksellinen konsoli jatkossakin (ainakin kunnes MS itse ilmoittaa muuta). Nyt pääsevät paremmin hallitsemaan sitten sen mahdollisen uuden konsolin julkaisun pelivalikoimaa, kun studiokaupat vuosien saatossa kantavat hedelmää.
 
Viimeksi muokattu:
PC-pelaaminen ei säätämisen, hardwaren yhteensopivuusongelmien sekä päivittämistarpeiden takia vastaavasti minua kiinnosta lainkaan, joten pelaamisen ajaminen yhteen tai kahteen heikohkosti teknisesti toteutettuun konsoliin, jotka eivät edes aidosti kilpaile keskenään (PS5 ja Switch, sekä todennäköisesti myös Switch 2), ja PC-pelaamiseen, on itselleni todellinen kauhukuva.
Näinhän se menee, toisen kauhukuva on toisen onni. Mutta on silti pakko kysyä, mikä vika tuossa tehottomuudessa on, mitä oletan tuolla heikolla tekniikalla sinun tarkoittavan. Switch myy kun häkä ja jos Sony ottaa vähän reippaammin katetta jatkossa helpon päivitettävyyden, yhteensopivuuden ja vähemmän säätämisen varjolla, niin entäs sitten? Töllötekniikka ei kummiskaan kehity hetkessä 4K:ta pidemmälle, ja heikommillakin tehoilla pärjää kiitos AI-kuvaskaalauksen. Aika moni perhe ostaisi mieluummin 299$ PS6:sen kun 799$.

En usko että ylläolevankaan kaltaisessa tilanteessa Sony ja Nintendo voisivat mahdottomasti vedättää pelaajia. PC puolelta tulee koko ajan helppokäyttöisempää markkinoille ja pelien hinnoissakaan ei poskettomasti voi poiketa PC tasosta, ilman käyttäjien siirtymistä sinne.

Mutta katsotaan rauhassa miten tämä menee.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se menee, toisen kauhukuva on toisen onni. Mutta on silti pakko kysyä, mikä vika tuossa tehottomuudessa on, mitä oletan tuolla heikolla tekniikalla sinun tarkoittavan. Switch myy kun häkä ja jos Sony ottaa vähän reippaammin katetta jatkossa helpon päivitettävyyden, yhteensopivuuden ja vähemmän säätämisen varjolla, niin entäs sitten? Töllötekniikka ei kummiskaan kehity hetkessä 4K:ta pidemmälle, ja heikommillakin tehoilla pärjää kiitos AI-kuvaskaalauksen. Aika moni perhe ostaisi mieluummin 299$ PS6:sen kun 799$.

En usko että ylläolevankaan kaltaisessa tilanteessa Sony ja Nintendo voisivat mahdottomasti vedättää pelaajia. PC puolelta tulee koko ajan helppokäyttöisempää markkinoille ja pelien hinnoissakaan ei poskettomasti voi poiketa PC tasosta, ilman käyttäjien siirtymistä sinne.

Mutta katsotaan rauhassa miten tämä menee.
Tehokkuutta en tarkoittanut, vaan muuten konsoleiden teknistä toimivuutta ilman virhetiloja ja muita ongelmia, ja kuinka käyttäjäystävällisiä ne ovat loppujen lopuksi. Pidän itse XSX:ää huomattavasti parempana konsolina noiden asioiden puolesta kuin PS5:tä ja Switchiä. Minulla on kaikki kolme konsolia sekä lisäksi myös Steam Deck, joten vertailutaustaa löytyy sinänsä.

Toki yksinoikeuspelit ovat paljon ratkaisseet Sonyn ja Nintendon hyväksi. Varsinkin edellisen ja nykyisenkin konsolisukupolven alussa Microsoft hävisi konsolisodat riittävän laajan ja nimenomaan suuria massoja kiinnostavan yksinoikeuskattauksen puutteeseen. Tämän sukupolven aikana tulleet studiokaupat eivät tuohon pystyneet paljoakaan enää vaikuttamaan, koska vieläkään ei kovin paljoa niiden kauppojen tuotoksia ole saatu markkinoille. Tänä vuonna ja sitten tulevina vuosina studiokauppojen satoa aletaan niittää, joten parempi asetelma voisi olla myös mahdollisen uuden MS:n konsolin lanseeraamiseen. Silloin uskon, että ajastetuilla yksinoikeuksilla tullaan pelaamaan MS:n toimesta aggressiivisemmin.

Tässä sukupolvessa on todennäköisesti jo hävityn konsolisodan takia järkevintä Microsoftille päästää paljonkin pelisarjojaan muillekin alustoille. Varsinkin niitä vanhempia klassikoita Xboxin ikonisimmista pelisarjoista. Toki aika sitten näyttää miten lopulta käy. Kukaan meistä ei toki ainakaan vielä ole oikeassa
 
Viimeksi muokattu:
Yhtäkkiä kaikki onkin niin ihanaa ja kaikille tulee pelejä ja näinhän sen piti ollakin? Kukaan tunnu tajuavan että tämä eri strategia nyt johtuu vain siitä että asiat mennyt päin persettä ja jotain oli tehtävä että saadaan rahat katettua.

Jos xbox olisi myynyt hyvin ei noita sen omia pelejä olisi muille tullut. Sehän nyt on aivan selvää. Jotenkin vain huvittaa et tapahtui mitä vain niin jengin mielestä näin oli ajateltukin :D
 
Ylös Bottom