Nyt kun PS5 DE on ollut talossa parin vuorokauden verran, on aika kertoa vähän omia tuntemuksia. Tämä menee vähän tällaisena jäsentelemättömänä ajatustenvirtana, joten koettakaa kestää...
Aloitetaan vaikka siitä, mistä laitteen käyttökokemuskin tavallaan alkaa: PS5 käynnistyy perinteisellä Pleikkari-piippauksella, joka tuntuu omiin korviin vieläkin kovaäänisemmältä kuin PS4:llä tai PS3:lla. Pieni mutta silti varsinkin yön hiljaisina tunteina ärsyttävä asia, jonka soisi olevan mahdollista kytkeä halutessaan kokonaan pois.
Ja ikävistä äänistä puheen ollen, tämä oma yksilöni kärsii tuosta coil whineksi kutsutusta ilmiöstä. Ensialkuun ehdin iloita, että onpas tämä PS5 todella hiljainen, kun tuota piippausta lukuun ottamatta ei tuntunut kuuluvan mitään, ja ensireaktio olikin: "Mahtoiko se edes käynnistyä?" Ja niin kauan kuin mitään peliä ei ole käynnissä, vitos-Pleikkani on käytännössä äänetön. Mutta heti kun yksikään peli - oli se sitten vaikka kevyistä kevyin PS4-pikkupeli - starttaa, alkaa korkeataajuinen sirinä/hurina. Ja ei, se ei todellakaan kuulosta sellaiselta räpätykseltä, joka voisi johtua tuulettimen lapoihin osuvasta tarrasta. Enkä ole tämän ylimääräisen "ääniefektin" kanssa yksin: pikakysely kolmelta PS5:n ostaneelta tutulta osoitti, että vain yhdellä käämit eivät vinkuneet. Erittäin pieni otanta, ja joukossa oli sekä levyasemallisia että pelkkiä digikonsoleita.
Onko tuosta sitten kuinka paljon haittaa? Kuulokkeet päässä pelatessa ei lainkaan, ja TV:n kautta ääniä tuutatessa vain pelin hiljaisimpina hetkinä. Noin muuten peliäänet onneksi hautaavat tuon kitinän alleen. Mutta siitä huolimatta ärsyttää, kun paremmalla laitearpajaisonnella PS5:ni voisi olla kaiken aikaa huomaamattoman hiljainen. Ja ymmärrän, että jotkut varmasti haluavat vaihtaa sirisevän vehkeensä saman tien. Valitettavasti mikään ei takaa, etteikö korvaava Pleikkarikin kärsisi samasta "ominaisuudesta". Pitää tässä nyt mietiskellä, että pitäisikö vaihtoralliin lähteä, vaikka se varmaan samalla tarkoittaisikin mahdollisesti jopa viikkoja ilman uutuuskonsolia.
Jatketaan sitten hieman erilaisemmalla ääniongelmalla: toistaiseksi tuntemattomasta syystä surround-äänet eivät toimi peleissä eikä mediasovelluksissa oikein, jos audioulostuloksi on konsolin asetuksista valittu Linear PCM ja äänet tulevat TV:n (LG OLED C9) kautta. Selkeiten tämä käy ilmi siitä, että dialogia ei kuulu lainkaan, eli keskikajariin miksattu puhe menee jotenkin persiilleen. Vaihtamalla asetuksen Bitstream Dolbyksi tai DTS:ksi, kaikki toimii normaalisti. Erikoinen vika koska samalla lailla PS3 ja PS4 on omissa audioasetuksissaan laitettu käyttämään Linear PCM:ää, eikä niissä tätä ongelmaa ilmene.
Trophy-ihmisenä risoo, ettei niihin pääse suoraan PS-näppäimellä tulevasta pikavalikosta, vaan useamman klikkauksen kautta omasta valikosta. Lisäksi konsoli ei kunnioita valittua lajittelujärjestystä, vaan palauttaa sen aina takaisin Game default -tapaan eikä pysy Date earned -valinnassa, jota olen käyttänyt PS3:n ajoilta asti.
Käyttöliittymän kummallisuuksia piisaa: Resogun jäi poiston jälkeen päävalikkoon Storen vasemmalle puolelle, eikä lähde siitä nyt mihinkään, vaikka kuinka käynnistän eri pelejä. Tämä todennäköisesti liittyy PS5:n käyttöliittymäsuunnittelun yhteen ongelmaan, jossa kaikki samaan tuotteeseen liittyvä on niputettu yhden ikonin taakse. Resogunin kohdalla tämä tarkoittaa myös pelin soundtrack-sovellusta. Edes se ei auttanut, että asensin pelin ja soundtrackin, ja poistin ne yhtä aikaa. Poistosta myös seurasi Notifications-listalle oma pieni kauneusvirheensä: siellä näkyy kahteen kertaan Unknown-niminen tuote, jotka on muka Ready to play, vaikka kyseessä on tuo poistettu Resogun ja se musasovellus.
Päivityksiä ei voi tarkistaa kuin päävalikossa näkyviltä peleiltä/mediasovelluksilta, ja näitä mahtuu kerralla PS4:n viidentoista sijaan vain kahdeksan. Aika näyttää, toimiiko PS5:n päivityksien tarkistus paremmin kuin PS4:llä, jolloin ei välttämättä ole niin tarvekaan käydä käsin pyytelemässä uusinta päivitystä. Tämä on ongelma lähinnä kaltaisilleni datahamstereille, joilla on satoja pelejä asennettuna, ja ainakaan PS4 ei automaattisesti päivittänyt kuin X uusinta pelutuksessa ollutta nimikettä. X:n arvoa ei missään kerrota, mutta arvelen sen olevan 100 tai jopa alle.
Siirrettäessä kamaa paikasta toiseen, ei PS5:llä voi tehdä muuta samaan aikaan. Noin 102 gigatavun Final Fantasy XV:n siirto USB-SSD:ltä konsolin sisäiseen tallennustilaan vei aikaa 13 minuuttia ja 42 sekuntia päälle. Sama siirto PS5:n SSD:ltä takaisin USB-medialle otti aikaa hieman kummastuttavasti kuitenkin vain 5 minuuttia ja 36 sekuntia - eli reilusti yli kaksi kertaa nopeammin. Jos siis aikoo isoja datamääriä liikutella, kannattaa se tehdä sellaiseen aikaan, jolloin ei ole kiire päästä pelaamaan. Kovasti toivon, että Sony jossain vaiheessa ottaa mallia Microsoftilta ja keksii, että kyllä sitä bittiä voi siirtää taustallakin. Ja samaan toiveiden tynnyriin lentää myös tuki useamman ulkoisen kiintolevyn käyttämiselle yhtä aikaa sekä 8 teratavun maksimikoon poisto.
Verenpaineet tappiin nosti kuitenkin "Remove profanity to continue" -herja yrittäessäni laittaa ensimmäistä twiittiä PS5:n kautta eetteriin. Sen sijaan, että konsoli olisi kertonut, mikä ihan tavallisista suomenkielisistä sanoista oli muka loukkaava, piti yrityksen ja erehdyksen kautta muokata tekstiä sen sata kertaa. Lopulta löytyi peräti kolme eri sanaa, jotka Sonyn mustalla listalla ovat: koko, laitetaan ja kuvajako. Kyllä, luit oikein. PS4:lläkin tuota typerää typerämpääkin sensuuria on nähty, mutta se tapahtui käyttäjää isommin ärsyttämättä: viesti kuin viesti meni Twitteriin ihan sellaisenaan, mutta What's New -feedissä ja muualla PSN:n sisällä ikävät sanat sensuroitiin tähdillä. Olen tästä
valittanut jo vuonna 2014, mutta PS5 otti askeleen vielä huonompaan suuntaan. Vähintä mitä tuossa pitäisi tehdä, olisi jotenkin indikoida käyttäjälle, mitkä ne liian hurjat sanat ovat.
Niin ja toinen ärräpäitä nostattanut asia oli, jonka piti SSD:n myötä olla historiaa: pelipäivityksien Copying-vaihe. Vaan ei, siellä se edelleen kummittelee, ja vaikka 5,5 gigatavua sekunnissa pitäisi olla nopeutta, kesti Bugsnaxiin (PS5-versio, joten sitä ei voi edes vahingossa laittaa USB:lle) tulleen n. 90 megatavun latauksessa ehkä se 2 sekuntia, mutta kopiointivaiheessa puolisen minuuttia. Ja siis jumaleissön, koko pelin kokokin on vain 8 gigatavua, joten tuossa ajassa olisi pitänyt ehtiä kirjoitella dataa yli 100 gigatavun edestä ihan helposti. Mutta ei, jotain siellä on sössitty ja huolella.
Remote Play toimii ihan yhtä hyvin/huonosti (yliviivaa tarpeeton perustuen omiin aiempiin kokemuksiisi) kuin tähänkin asti, enkä siinä huomannut lyhyellä kokeilulla mitään muutosta mihinkään suuntaan.
Mutta nyt riittää nillitys ja valitus, siirrytään hyviin asioihin!
PSN:n latausnopeuksista on jauhettu PS3:n alkuajoista asti, mutta ainakin omalla kohdalla PS5 imee dataa verkosta aivan ihastuttavaa kyytiä. Gigaisella kaapelimodeemiyhteydellä Storesta tulee noin 70-80 megatavua sekunnissa, joten isoimmatkin mammuttipelit ovat täysin asentuneet pikavauhtia.
Puutteistaan ja pienistä bugeistaan huolimatta käyttöliittymä ja Store toimivat nopeasti, ja varsinkin aidot PS5-pelit käynnistyvät ihanan nopeasti. PS4-peleistä etenkin Days Gone ja Ghost Of Tsushima saivat 60 fps:n myötä melkeinpä ilmaisen next-gen-päivityksen, ja nyt noiden pariin tulee toivottavasti viimeinkin palattua tosissaan.
Entäpä sitten tuo DualSense-ohjain? Onhan se kyllä melkoinen värkki, ja jos DualShock oli värinävääpeli, PS5:n ohjain on kyllä vähintään värinämajuri. Akkuun olisi tosin voineet laittaa enemmän mehua, koska jo yhden Astro's Playroom -läpipeluun ja yleisen PS5-ihmettelyn jälkeen piti kapula heti seuraavana päivänä ensimmäisen kerran ladata.
Vaikka positiivisten puolien lista näyttääkin varsin pieneltä, on koko PS5-kokemus silti vielä plussan puolella. Paljolti tietysti riippuu siitä, kuinka nopeasti Sony saa UI-hölmöyksiä ja ihan selkeitä puutteita (kuten VRR, kansiot) ja suoranaisia bugeja korjattua. Sitä paljon mainostettua 3D-ääntä en ole vielä ehtinyt kunnolla testaamaan, samoin varsinaiset PS5-pelikokemukset ovat rajoittuneet Astro's Playroomiin (jonka meidän 6-vuotias veti eilen jo läpi).
Puuh! Tulipahan avautuminen. Varmasti jotain jäi vielä sanomattakin, mutta laitetaan tämä setti tällaisenaan ulos.