Helpompi tietysti autoissa on jälkikäteen päivittää automalli vaikka Cheap B:stä Deluxe X:ään kuin tehdä alkuperäisistä PS5-konsoleista se toinen malli mutta merkittävästi työläämpää se autoissakin on kuin mitä uusien PS5-mallien modulaarinen "mallista" toiseen vaihtelu.
Tämä on totta, mutta toisaalta ne eri varustetason autot tulevat monesti samalta linjastolta ja niiden "ydin" on sinänsä ihan yhteinen. Käyttämäsi pelibundle on myös kohtalaisesti helpompi järjestää kun voi vaan nakata peli pakettiin. Tässä tapauksessa levyasemattomasta pleikasta ei saa levyasemallista heittämällä pakettiin levyasema. Eli tämä on jostain siltä väliltä.
On ehdottomasti. Modulaarisuus on aina kannatettavaa erityisesti korjattavuuden takia.
Minä sanoisin kuitenkin, että ei ole aina kannattavaa. Itsellä tullut työn puolesta vastaan ongelmiakin modulaarisuudesta. Jos sitä yritetään implementoida johonkin, mihin se ei sovi kovin hyvin, kuten pienet volyymit yhdistettynä suureen hajontaan asiakkaiden tarpeissa. Tällöin se tulee herkästi kalliiksi. Ongelmia lähinnä tulee siitä, että modulaarisuus rajoittaa vaihtoehtoja, jolloin olemassa olevilla ratkaisuilla ei voida vastata asiakkaan tarpeisiin. Tällöin joko ei tule kauppoja tai sitten joudutaan tekemään kalliita räätälöityjä ratkaisuja. Mutta pleikka on markkinoita johtava massatuote eikä projektina suoritettava yhden tai muutaman kappaleen tuote, joten tässä sitä ongelmaa ei tietysti ole siinä määrin, vaikka harva(?) pleikkaa aivan täydellisenä pitääkään.
Näin juuri mutta kuten sanoin, on ihminen laiska ja usein suunnitelmat tehdään hetkessä. Sen vuoksi rahatilanteen takia voidaan päätyä tekemään se pidemmän päälle huonompi ratkaisu, jota ei sitten - joko laiskuuden tai taas rahatilanteen vuoksi - enää muuteta myöhemmin.
Eli esimerkkinä taas: ostetaan levyasematon koska siinä säästää. Myöhemmin ehkä harkitaan levyasemaa mutta se onkin merkittävästi kalliimpi kuin olisi ollut bundlattuna, joten jätetään ostamatta. Tai ei vain jakseta enää sitä ostaa vaan mukaudutaan olemassaolevaan tilanteeseen.
Parashan olisi jos ihmiset tekisi varsinkin pitkän päälle harkittuja ratkaisuja ostoksissaan mutta veikkaanpa silti että usein se tilanne menee juuri kuten esimerkissäni mutuilen.
Näin se on, mutta minun mielestä ihmisten kuuluu itse kantaa vastuu tällaisissa asioissa. Sen verran kuin yhteiskunta holhoaakin, niin tällaisiin asioihin ei tietenkään voi ja kuulukaan puuttua, joten näissä voi jälkikäteen vain syyttää itseään jos rahat ei enää riitäkään. Ja jos ei sitten "saa aikaiseksi" hankkia sitä levyasemaa, niin ei se tarve sitten lopulta tainnut kovin suuri olla. Jos levyasemia valmistetaan ja rahdataan ympäri maailman vähemmän ihan sen takia, että niille ei ole käyttöä, niin se on minusta vain positiivista.
Itse kyllä pyrin tekemään pitkälle kantavia ratkaisuja, sen takia aina yhtään merkittävämpiä hankintoja tulee mahdollisuuksien mukaan pohdittua pitemmän aikaa. Töllöllä taitaa tulla jo 12 v täyteen kohta, eilen tuli siihen uusi kaukosäädin hommattua, kun itse tv:n vaihdolle ei ole vieläkään mitään tarvetta. Ruutu oli TM:n testivoittaja ja on todellakin minua miellyttänyt. Uuden näytön hankintaa harkitsin pitkään, mutta koska koin joutuvani tekemään liikaa kompromisseja, lykkäsin sen hankintaa lähes vuodella ja samalla hintatasokin tuli reilusti alas. Mutta nämä menee jo tosi vahvasti OT:n puolelle..