Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 302 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    404
Hmm, no ehkä se GT7 pitäs sit siirtää takas sinne tehdas muistille missä se alunperin olikin. Siirtelin tässä pelejä että olisi molemmissa suht tasaisesti tilaa. Se on tossa lisämuistihärpäkkees kuitenkin ollut ehkä noin vuoden ja toiminut mut teki sit nyt ekan kerran tota. Olkoot nyt ihan testin vuoksi, jos tekee vielä uudestaan niin sitten siirto tehdasmuistille.
 
Ei taida olla ihan oikea ketju tälle kysymykselle, mutta en löytänyt muutakaan. Miten toimii se, että joku muu auttaisi etänä sun konsolilla kohdassa, josta et itse selviä?
 
Ei taida olla ihan oikea ketju tälle kysymykselle, mutta en löytänyt muutakaan. Miten toimii se, että joku muu auttaisi etänä sun konsolilla kohdassa, josta et itse selviä?
Tarkoitatkohan Share Play-ominaisuutta?
 
Se on just sitä, eli share playllä annat "luvan" käyttää etänä sun konsolia. Viivettä tossa on ja vaati hyvän internetin, kaveria autoin jossain gta tehtävässä aikoinaan ja se minua joskus 100 vuotta sitten driveclub aika ajossa, mutta oli sen verran viivettä että eihän siitä ajamisesta tullut mittään.

Tästä tuleekin jatkokysymys, jos antaa shareplayn niin voiko siinä joku tehää ns. "vahinkoa" eli tyylii mennä ja poistaa pelejä ym vastaava pientä haittaa? En ite tietenkää anna muuta ku ihmiselle kehen luotan, voihan sen toki sit varmasti katkasta mut tyylii itse käy kaffella tai jottain nii siel sit käydään tuhoamassa tjsp? :D
 
Tästä tuleekin jatkokysymys, jos antaa shareplayn niin voiko siinä joku tehää ns. "vahinkoa" eli tyylii mennä ja poistaa pelejä ym vastaava pientä haittaa? En ite tietenkää anna muuta ku ihmiselle kehen luotan, voihan sen toki sit varmasti katkasta mut tyylii itse käy kaffella tai jottain nii siel sit käydään tuhoamassa tjsp? :D
Kyllä siinä voi kiusaa tehdä, jos tarpeeksi ilkeä on. Tästä saatiin makua jo vuonna 2015, kun joku meni Share Playn kautta poistamaan 11-vuotiaan Destiny-hahmot. Kannattaa siis katsoa, kenelle pelaamistaan jakaa.

 
Kunnon PS3 emulaattori saattaa olla tekeillä, juuri ilmestynyt uusi PS2 emulaattori antaa ainakin viitteitä että Sony edelleen haluaa panostaa takaisinpäin yhteensopivuuteen. Vieläkö tälle olisi tarvetta. ?

 
Kunnon PS3 emulaattori saattaa olla tekeillä, juuri ilmestynyt uusi PS2 emulaattori antaa ainakin viitteitä että Sony edelleen haluaa panostaa takaisinpäin yhteensopivuuteen. Vieläkö tälle olisi tarvetta. ?


En katsonut videota, joten itselle ei ole vielä selvinnyt toimiiko levylliset pelit suoraan, vai pitääkö pelit ostaa uudelleen digitaalisessa muodossa.
 
Kunnon PS3 emulaattori saattaa olla tekeillä, juuri ilmestynyt uusi PS2 emulaattori antaa ainakin viitteitä että Sony edelleen haluaa panostaa takaisinpäin yhteensopivuuteen. Vieläkö tälle olisi tarvetta. ?



En tiedä miksi, mutta jostain syystä vanhojen pelien pelaaminen uudella konsolilla tuntuu jotenkin väärältä. Retrotkin tuntuu jotenkin paremmilta sillä alkuperäisellä raudalla.
 
En katsonut videota, joten itselle ei ole vielä selvinnyt toimiiko levylliset pelit suoraan, vai pitääkö pelit ostaa uudelleen digitaalisessa muodossa.
Ei ole levypelejä näissä PS2-emulaatioissa PS4/PS5:llä muutenkaan tuettu, joten sanoisin, että aika turhaa kuvitella niin käyvän PS3-pelienkään kanssa. Mieluummin myyvät yksittäisiä pelejä diginä uudelleen (ja/tai paketoivat osaksi Plus Premiumia).
 
Kunnon PS3 emulaattori saattaa olla tekeillä, juuri ilmestynyt uusi PS2 emulaattori antaa ainakin viitteitä että Sony edelleen haluaa panostaa takaisinpäin yhteensopivuuteen. Vieläkö tälle olisi tarvetta. ?


Mielestäni ehdottomasti on tarvetta, Xboxin puolellakin tuo suhteellisen kattava taaksepäin yhteensopivuus on hieno juttu. Näissä PS2 ja PS3 peleissä on todella paljon sellaisia joita en ole pelannut ja haluaisin pelata PS5:lla. Ok, tiedän että niitä voi pelata sriimauksen kautta kalleimmalla PS plus tilauksella ja minulla on nopea nettiyhteys mutta ei se ihan sama asia ole.

Itse en ala ostamaan käytettyä PS2 ja PS3 konsoleita niitä varten ja uskoisin että suurimmalle osalle Playstation pelaajia tuo taaksepäin yhteensopivuus on tervetullut ominaisuus. Siis natiivi sellainen eikä vain striimauksen kautta.
 
Mielestäni ehdottomasti on tarvetta, Xboxin puolellakin tuo suhteellisen kattava taaksepäin yhteensopivuus on hieno juttu. Näissä PS2 ja PS3 peleissä on todella paljon sellaisia joita en ole pelannut ja haluaisin pelata PS5:lla. Ok, tiedän että niitä voi pelata sriimauksen kautta kalleimmalla PS plus tilauksella ja minulla on nopea nettiyhteys mutta ei se ihan sama asia ole.

Itse en ala ostamaan käytettyä PS2 ja PS3 konsoleita niitä varten ja uskoisin että suurimmalle osalle Playstation pelaajia tuo taaksepäin yhteensopivuus on tervetullut ominaisuus. Siis natiivi sellainen eikä vain striimauksen kautta.

Tuo nyt ei vain taida olla mahdollista. Natiivi tuki vaatisi koneen sisälle lisää rautaa, ja sellaista tuskin on näköpiirissä. Koneen hintakin lähtisi aika helposti käsistä. Ehkä ainoa toivo on, että joskus joku kolmas osapuoli (esim. Analogue) saisi aikaiseksi laitteen, joka pyörittäisi esim. PS1, PS2 ja PS3 pelit. En kyllä silti pidättele hengitystäni sitä odotellessa.
 
Emulaationa toteutettu taaksepäinyhteensopivuus ei välttämättä tarvitse mitään muutosta hardwareen, vaikka laite ottaisi vastaan aiempien laitteiden pelilevyjä. Pelilevyn tunnistaminen riittää ja sen voi luultavasti toteuttaa päivityksellä.
 
Emulaationa toteutettu taaksepäinyhteensopivuus ei välttämättä tarvitse mitään muutosta hardwareen, vaikka laite ottaisi vastaan aiempien laitteiden pelilevyjä. Pelilevyn tunnistaminen riittää ja sen voi luultavasti toteuttaa päivityksellä.

Ei todennäköisesti menisi ihan heittämällä. Itse olen ainakin siinä luulossa, että PS5:n asema ei osaa lukea kuin BluRayta ja DVD:tä (ei soita edes tavallisia CD-levyjä). Epäilemättä kustannussyistä on päädytty tähän. Ainakin PS1 pelit taisi olla vielä CD-ROM -muodossa. PS2:sta en ole varma, että oliko kaikki DVD:tä vai oliko osa vielä romppuja. Mutta voi siis olla, että asemaa ei saa millään opilla lukemaan noita vanhoja medioita.
 
PS2-pelit tulivat suurimmalta osin DVD-levyillä, joskin kourallinen peleistä julkaistiin CD-levyillä. PS5 voisi siis periaatteessa tukea PS2-peleistä ylöspäin (pl. CD-julkaisut) levyiltä, mutta varsinkin PS3:n osalta hieman epäilyttää. Emulointi vaatii kuitenkin jokseenkin paljon tehoa, ja toimiessaankin lopputulos voi olla hyvin erilainen kuin mitä rautatason yhteensopivuus tuottaisi. Sonylla luonnollisesti on parhaat tiedot hyvän emulaation toteuttamiseen, mutta motivaatio tehdä levyjä tukeva toiminnallisuus onkin sitten ihan eri asia.
 
PS3 taisi myös olla tiettävästi arkkitehtuuriltaan haastava, mikä tietenkin vaikeuttaa hommaa entisestään (~vaatii enemmän tehoa). Jotenkin luulen, että vanhojen pelien osalta on jatkossa tyytyminen pelkästään digitaalisiin meille ennakkoon valikoituihin peleihin.
 
Se ei vaadi juurikaan tehoja, että konsoli tunnistaa levyn. Jos nykyiset pleikkarin optiset asemat ovat sellaisia, ettei niitä päivityksellä saada tunnistamaan levyjä, onhan mahdollista valmistaa sellaisia asemia, joilta se onnistuu.
 
Se ei vaadi juurikaan tehoja, että konsoli tunnistaa levyn. Jos nykyiset pleikkarin optiset asemat ovat sellaisia, ettei niitä päivityksellä saada tunnistamaan levyjä, onhan mahdollista valmistaa sellaisia asemia, joilta se onnistuu.
PS5:ssä on dvd- ja bluray-lukupäät, joten PS2- ja PS3-levyt pitäisi niillä kyllä saada tunnistettua. Paitsi ne PS2:n cd-julkaisut, jotka sitten vaatisivat sen cd-lukupään lisäyksen hardwarepuolelle. Samalla saisi ykköspleikan levytkin tunnistettua. Sitten vain tosiaan ladattaisiin netin kautta peli, kuten boksillakin.

Rahallisestihan tuossa ei Sonylle ole järkeä ainakaan tällä hetkellä, huolimatta kilpailijan paremmasta bc-ominaisuudesta.
 
Sanoisin, että ihan turhaa spekulaatiota, miten PS2/PS3-pelilevyjen tuki PS5:llä toteutettaisiin, koska sellaista ei ole tulossa. Mark my words.
 
Ylös Bottom