Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
En tiedä mitä 4K:ta Sonyn 5.1 vahvistin tukee. Kytkin vanhempaan Samsung FullHD televisioon ja kuva välkkyi 30-60s välein. Kun vahvistimen jätti välistä, ei välkkynyt. Nyt olisi tarkoitus kytkeä tykkiin kiinni, ehkä 4K laitteen kanssa ei välky. Ajattelin vain että olisiko parempi kytkeä suoraan. Ettei vahvistin ole pullonkaulana välissä.
Riippuu hyvin paljon siitä mikä vahvistin kyseessä. Kärjistettynä, mitä vanhempi vahvistin, sitä parempi idea on vetää konsoli suoraan näyttölaitteeseen kiinni. Varsinkin jos näyttölaite tukee uusia hienoja ominaisuuksia kuten 4K@120fps jne.

Itse teen niin, että uuden sukupolven konsoli suoraan telkkariin kiinni ja telkkarista äänet vahvariin HDMI:tä pitkin. Jotkut ovat valittaneet, että näin tehdessä äänissä olisi viivettä, mutta en ole sellaista ainakaan omalla kokoonpanolla huomannut.
 
Itse teen niin, että uuden sukupolven konsoli suoraan telkkariin kiinni ja telkkarista äänet vahvariin HDMI:tä pitkin. Jotkut ovat valittaneet, että näin tehdessä äänissä olisi viivettä, mutta en ole sellaista ainakaan omalla kokoonpanolla huomannut.
Olen kuullut samaa, mutta taidan kokeilla kytkeä PS5 HDMI:llä suoraan tykkiin ja tästä toisella HDMI:llä ARC vahvistimeen.

Toivottavasti elokuvissa ym huulet liikkuvat edelleen puheen tahtiin..

Varsinkin kun vahvistimessa on kiinni myös muita laitteita. En haluaisi joutua vaihtamaan HDMI ARC ja optisen välillä, kun laite vaihtuu.
 
Minulla on valtaisa ensimmäisen maailman ongelma: mulla on sekä PS5 että XSX, mutta myös TV ja tykki, joten kaikki kuva ja ääni pitää viedä vahvistimen kautta ja täten ARCia ei voi hyödyntää. Vaan toistaiseksi markkinoilla ei taida olla viritinvahvistinta, joka tarjoaisi useamman kuin yhden 4k/120 tulon kaikilla mausteilla (VRR, dolby vision, jne). 4k/60 mausteilla menee sentäs XSX:stä telkkariin. Pleikkarin matkaa mutkistaa vielä välissä oleva PSVR-laatikko, joka sekin ainakin pudottaa väriavaruutta.
 
Itsellä menee töllöstä optisella vahvariin, mahtaako hdmillä saada parempaa äänenlaatua?
HDMI:n kautta saa uudempia ja ennen kaikkea häviöttömästi pakattuja ääniformaatteja käyttöön, kun optisella on tyytyminen parhaimmillaankin 5.1-kanavaiseen Dolby Digitaliin tai DTS:ään. Joten tavallaan saa parempaa äänenlaatua, jos äänentoistolaitteisto noita uudempia formaatteja tukee.
 
Sony STR DH-750. Ei mitään hajua mitä tuo tukee. Ajattelin että siinä luki 4K, mutta siinä olikin Hi res audio.. Ostettu joskus kun Anttila oli vielä olemassa.. :)
 
Itselleni aiemmin tuntematon saksalaistaho Igor's Lab on julkaissut oman viisisivuisen tekniikka-analyysinsa tuosta CFI-1100-sarjan PS5:stä. Lyhyesti sanottuna he tulivat eri lopputulokseen kuin Austin Evans, eivätkä pidä uutta mallia huonompana vaan pikemminkin parempana. Vaikka ulostuloilma onkin paikoitellen muutaman asteen lämpimämpää, on itse APU-piirin (jossa CPU ja GPU majailevat) lämpötilaa saatu pudotettua merkittävästi eli liki 11 asteella. Toisaalta muistipiirit käyvät nyt seitsemisen astetta kuumempina, mutta pysyvät silti edelleen hyvin maltillisissa lämpötiloissa.

We can already see here that the supposedly bad cooler keeps the processor over 10 degrees cooler! This is almost a small galaxy and the 27.6 percentage points almost have the character of a small sensation. The NAND memory (partially labeled as Memory in the charts) does suffer a bit and gets over 7 degrees warmer on the new PS5, but still remains in the perfectly safe range.

Lähde: Igor's Lab
 
Sampsan mietteitä pleikkarin painon pudotuksesta, hirveä spoileri: Ei usko että sillä on mitään kummempaa vaikutusta pleikan kestoon.

Miksi olisikaan, kun eipä sillä painoonkaan ole sen kummempaa vaikutusta. Aika turhalta jutulta kuulostaa. Ja varsinkin sen vatvominen, että tuosta tulisi jotain haittavaikutuksia. Toki ymmärrän, että itse heitit kommenttisi huumorilla sinänsä.
 
Miksi olisikaan, kun eipä sillä painoonkaan ole sen kummempaa vaikutusta. Aika turhalta jutulta kuulostaa. Ja varsinkin sen vatvominen, että tuosta tulisi jotain haittavaikutuksia. Toki ymmärrän, että itse heitit kommenttisi huumorilla sinänsä.
Lähinnä kommentti oli koskien sitä hirveetä vauhkoomista mitä tuo jäähyn painon tiputus tuntui aiheuttavan. En nyt ainakaan usko että ne Sonyn insinoorit ihan vaan kokeilun ilosta vaihtoivat jäähyn pienempään, että eiköhän sielä ole asiaa tutkittu enempikin ja tultu siihen tulokseen että voidaan pistää pleikka laihikselle ja laite ei siitä kärsi.
 
Lähinnä kommentti oli koskien sitä hirveetä vauhkoomista mitä tuo jäähyn painon tiputus tuntui aiheuttavan. En nyt ainakaan usko että ne Sonyn insinoorit ihan vaan kokeilun ilosta vaihtoivat jäähyn pienempään, että eiköhän sielä ole asiaa tutkittu enempikin ja tultu siihen tulokseen että voidaan pistää pleikka laihikselle ja laite ei siitä kärsi.
Mä olen samaa mieltä. Ei ton tason firmalla ole mitään intressejä yht'äkkisesti alkaa myymään kuraa. Se olisi huonoa bisnestä.
 
Mä olen samaa mieltä. Ei ton tason firmalla ole mitään intressejä yht'äkkisesti alkaa myymään kuraa. Se olisi huonoa bisnestä.
En minäkään näin usko mutta virheitäkin sattuu. Tosin RRODit ja muut on olleet ns. ensin vialla ja korjattu sitten eli mitään ei kai ole yleensä hajotettu jos se on toiminut? Ei kai se silti mahdotonta sekään olisi.

Mutt hyvä juttu jos elementtien pienennys/vähentäminen ei haittaa vaan on ilmeisesti jopa osittain parempi ratkaisu. Ehkä se alkuperäinen oli sitten overkill ettei tule uutta "pölynimuria".
 
Uusimmassa DF Direct -jaksossa Richard Leadbetter kertoo kokemuksistaan uuden PS5-mallin kanssa. Vaikka miekkonen tunki PS5:n ahtaaseen Ikean TV-tasoon ja antoi Controlin jauhaa Photo Modessa pari tuntia, ei tuuletin siltikään tuntunut nostavan kierroksiaan. Tuon perään DF-jehu pelasi vielä jotain tarkemmin määrittelemätöntä PS5-peliä, joka pyörii lukitsemattomalla ruudunpäivityksellä. Ja tulokset olivat edelleen identtiset PS5:n julkaisumallin kanssa, eli ei tarvitse sitäkään pelätä, että konsoli tarpeeksi lämmettyään alkaisi jotenkin menettää suorituskykyään.

 
tunki PS5:n ahtaaseen Ikean TV-tasoon ja antoi Controlin jauhaa Photo Modessa pari tuntia, ei tuuletin siltikään tuntunut nostavan kierroksiaan.
Onko hän tehnyt tämän aikaisemmallakin mallilla, ja jos on, niin miksi? Onko tällä mitään merkitystä tavan kuluttajan näkökulmasta? Oletan, että ei mitään.
 
En saanut 4K kuvaa tykille vanhemman Sony STR DH750 vahvistimen kautta. Suoraan kytkettäessä toimii.
Toimiiko PS5 uudemman Sony STR DH790 vahvistimen kanssa?
Ei näytä toimivan. Onko jotain muuta PS5 yhteensopivaa vahvistinta?

 
Viimeksi muokattu:
Onko hän tehnyt tämän aikaisemmallakin mallilla, ja jos on, niin miksi? Onko tällä mitään merkitystä tavan kuluttajan näkökulmasta? Oletan, että ei mitään.
No aika tyypillinen kuluttajaskenaariohan se on, että laite on ahtaassa tv-tasossa, jossa hieman ahdas tuuletus ja pelataan pitkähkösti raskasta peliä.

Tälläkin foorumilla joku kaivanut erään kuvan Redditistä, jossa jouluna ostettu pelikonsoli ollut täynnä pölyä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko hän tehnyt tämän aikaisemmallakin mallilla, ja jos on, niin miksi? Onko tällä mitään merkitystä tavan kuluttajan näkökulmasta? Oletan, että ei mitään.
Tämä sama tuli heti minullekin mieleen, mutta---

No aika tyypillinen kuluttajaskenaariohan se on, että laite on ahtaassa tv-tasossa, jossa hieman ahdas tuuletus ja pelataan pitkähkösti raskasta peliä.

Tälläkin foorumilla joku kaivat erään kuvan Redditistä, jossa jouluna ostettu pelikonsoli ollut täynnä pölyä.
---tämähän se toisaalta juuri on. Tämä ei aina muistu mieleen jos itse pitää laitteensa järkevämmissä paikoissa. Isolle määrälle kuluttajia se laite nakataan johonkin mihin mahtuu ja se on sitten siellä eikä siitä mitään pölyjä tai muuta kauheasti siivoilla. Oma PS3 on ehkä kokenut vähän saman kohtalon kun se jäi olohuoneen bluray-masiinaksi ja ei vain jaksa. Melkein kaikki sen pelit kuitenkin löytyy myös PS4:lta, joten ei ole vain jaksanut siivoilla vaikka useamman kerran tuo on mielessä käynytkin. Tosin tuo konsoli on itselle sellainen hylkiö, en oikeastaan pidä siitä juurikaan. Jo ohjaimen vuoksi tuolla ei kauheasti tehnyt mieli ikinä pelata kuin pakolliset yksinoikeudet ja muuta sillä ei huvittanut tehdä. Jotenkin luotaantyöntävä kokemus :D
 
Ylös Bottom