Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Varmaan tuossa nihilistisessä veikkauksessa voi olla perää, jos historian hämäristä vedetään vertailukohdaksi Xbox 360:n ulkoinen HD-DVD asema, joka hinnoiteltiin suunnilleen parin sadan euron tasolle. Itse en kyllä jaksa uskoa noihin törkyhintoihin, kun nykyään optiset asemat ovat kuitenkin aika simppeliä massatuotantokamaa ja ainoa hintaa nostava elementti on kotelo.
Nihilistinen veikkaus? Pessimistinen ehkä mutta ei missään nimessä nihilistinen. Nimenomaan ajattelin että mihin nuo kaikki (konsolivalmistajat) nykyään pyrkii ja sehän on siihen että saataisiin kaikki ostamaan digiä. Liioiteltuhan tuo minun veikkaukseni on toki mutta että nihilistinen. Wikipedia määrittelee nihilismin kuitenkin näin: "Nihilismi tarkoittaa vallitsevien arvojen ja käsitysten kieltämistä", enkä minä mitään arvoja ja käsityksiä ollut tässä kieltämässä. Sitä paitsi mielestäni se vallitseva käsitys taitaa kuitenkin olla että mielellään ne niitä konsoleitaan myyvät ilman levyasemia.

En tiedä miten tuo HD-DVD tarkalleen vertautuu mutta hyvin vahvat muistikuvat että bluray ja HD-DVD olivat kalliita laitteita ylipäänsä ja PS3:sta kehuttiin halvimmaksi bluray-soittimeksi ja silti sitä pidettiin kalliina laitteena. Ei minusta siis mitenkään outoa jos bluray tai tässä tapauksessa sen kilpailija HD-DVD on ollut kalliimpi mitä nyt on bluray-asemat. Ei siis täysin sama asia, varsinkin kun X360:ssä oli levyasema eikä täten sillä HD-DVD:llä tehnyt mitään muuta kuin katseli leffoja. Tuliko sille edes mitään pelejä? Tässä tapauksessa taas kyse on siitä että jossain vaiheessa ilman aseman ostamista et (uuden version) konsolillasi pelaa muuta kuin digipelejä. Ja siihenhän ne kaikki on pyrkimässä. Se MS ihan etunenässä, jos tässä nyt oli pakko alkaa jotain vertailua siis tekemään. Senkin jo mainitsin että varmasti tulee muut perässä ja tässä kuitenkin on kyse Sonysta, joten en oikein ymmärrä miten tuo HD-DVD liittyy asiaan mitenkään kun on ihan eri tapaus: tekniikka oli oikeasti kalliimpaa, sitä käytettiin vain leffoihin ja fyysisille peleillä kyllä oli konsolissa asema ja noin muutenkin kokonainen konsoli eikä mikään digiksi "rampautettu".

Eikä se, että optiset asemat on halpoja, tarkoita sitä etteikö niistä voi tehdä kalliita ihan niin että konsoliin ei saa muita kuin Sonyn omia laitteita. MS:llähän näitä on ollut enemmänkin: kovalevyt X360:llä, SSD:t nykypolvessa ja oliko vielä muitakin? Se nyt ainakin on varmaa että jos se optinen asema ei paria sataa maksa niin selvästi se on kalliimpi kuin mitä olisi mahdollista, eli ekstrahintaa siinä varmasti on. Ja nimenomaan ohjaamaan sinne digin pariin.
 
En tiedä miten tuo HD-DVD tarkalleen vertautuu mutta hyvin vahvat muistikuvat että bluray ja HD-DVD olivat kalliita laitteita ylipäänsä ja PS3:sta kehuttiin halvimmaksi bluray-soittimeksi ja silti sitä pidettiin kalliina laitteena. Ei minusta siis mitenkään outoa jos bluray tai tässä tapauksessa sen kilpailija HD-DVD on ollut kalliimpi mitä nyt on bluray-asemat. Ei siis täysin sama asia, varsinkin kun X360:ssä oli levyasema eikä täten sillä HD-DVD:llä tehnyt mitään muuta kuin katseli leffoja. Tuliko sille edes mitään pelejä?
Tämä HD-DVD / Bluray-vertailu tässä PS5-yhteydessä on hieman ongelmallinen. Nuo formaatit olivat tulleet vasta uunista ulos, kun PS3 ja X360 alkoivat liputtamaan niiden puolesta. PS3 oli mm. tuon bluray-aseman vuoksi todella kallis julkaisussa, mutta samalla se oli käytännössä kuolinisku HD-DVD-formaatille. X360 ulkoinen HD-DVD-asema ei toista kuin elokuvia, joten siinäkin mielessä jäi jalkoihin. Molempia formaatteja käyttäneenä ei voi kuin todeta, että oikea voitti.

Se mikä tämän nyt liittää lopulta tähän ketjuun on tietenkin se, että bluray on jo kohtalaisen vanha (2006) formaatti, eikä siinä mielessä kustannusten tarvitsisi nousta ihan PS3-tasolle. UHD-levykin valmistui jo 2016.
 
Tuli ps5 taloon. Ihmetyttää vain ohjaimen lataus. Eilen illalla ohjain ilmoitteli, että akku loppuu ja laitoin ohjaimen lataukseen. Lähes vuorokautta myöhemmin ohjaimessa oli kaksi palkkia akkua. Melkoisen hidasta... Aiemminkin tuntunut, että loppuuko lataus jostain syystä ennen aikojaan. Ohjain oli kytkettynä takaportin usb:hen hubin kautta, hubissa ei ollut muita laitteita kiinni ja virta-asetuksista on laitettu pleikka syöttämään lepotilassa jatkuvasti virtaa usb portteihin. Ideoita?

Lataustelakka tulee varmaan kuitenkin hommattua. Onko Sonyn originaali paras vaihtoehto?
 
Jätä usb hub pois välistä ja kokeile uudestaan. Mun ohjain ei suostu lataamaan jos on usb jatko välissä vaikka kaikki muut kapulat kyllä latautuu.
 
Gigantista tilattavissa ja tuli itsekin tilattua. Julkaisussa tuli PS5 ostettua, mutta myin muutaman kuukauden päästä pois, kun ei ollut mitään pelejä mitä pelaisi. Nyt onkin sitten muutama houkutteleva exclu joidenka pelaamista himoinnut.
 
Tuli ps5 taloon. Ihmetyttää vain ohjaimen lataus. Eilen illalla ohjain ilmoitteli, että akku loppuu ja laitoin ohjaimen lataukseen. Lähes vuorokautta myöhemmin ohjaimessa oli kaksi palkkia akkua. Melkoisen hidasta... Aiemminkin tuntunut, että loppuuko lataus jostain syystä ennen aikojaan. Ohjain oli kytkettynä takaportin usb:hen hubin kautta, hubissa ei ollut muita laitteita kiinni ja virta-asetuksista on laitettu pleikka syöttämään lepotilassa jatkuvasti virtaa usb portteihin. Ideoita?

Lataustelakka tulee varmaan kuitenkin hommattua. Onko Sonyn originaali paras vaihtoehto?
Jätä usb hub pois välistä ja kokeile uudestaan. Mun ohjain ei suostu lataamaan jos on usb jatko välissä vaikka kaikki muut kapulat kyllä latautuu.
Minulla oli sama homma. Ei ladannut ps5:n usb-porteista, tai jos latasi, niin todella hitaasti. Oli pakko ostaa lataustelakka. PS4:llä pystyi jättämään tyhjän ohjaimen piuhaan kiinni yöksi, ja seuraavana päivänä oli taas täynnä. Samaa kun kokeili PS5:lla, niin eihän se tehnyt mitään. Ohjaimien akkukesto on myös about puolet tai vähemmän.
 
Itse olen sujuvasti ladannut ohjainta etupaneelin usb:stä. Toinen ohjain latauksessa kun toisella pelaa. Tosin ihmettelin tässä hiljattain että mikä kun ei lataudu, mutta olin jossain vaiheessa irrottanut piuhan ...
 
Kirjotin jo toisee mestaan tän saman ohjain latausongelman, noh jatketaan tänneki. Itel siis on piuha läppäris josta lataan ohjainta ja ku alkaa pitkis pelisessiois loppuu nii lyön kiinni. Mystistä tässä on kuitenki se että joskus se lataa joskus ei, joskus on koko yön piuhas eikä tuu ku yks palkki, sit joskus lataa täyteen. Kun sammuttaa konsolin ohjaimeen jää välkkyy se oranssi valo, joskus se välkkyy viel aamullaki, joskus ei ja palkit täynnä. Jotain mystistä näis latauksis kyl on.
 
Ehkä turhan kysymys, mutta onko kokeiltu useammalla kaapelilla? Mulla puhelimen ja ps nelosen kanssa latauksen ongelmat on aina johtuneet huonosta piuhasta.
 
Ehkä turhan kysymys, mutta onko kokeiltu useammalla kaapelilla? Mulla puhelimen ja ps nelosen kanssa latauksen ongelmat on aina johtuneet huonosta piuhasta.
Piuhoja tosiaan on erilaisia ja jos en havainnoissani (ja muistikuvissani) ole ihan väärässä niin osa piuhoista ei vain pysty lataamaan yhtä nopeaa tms.
 
Juu on mun vaimon luuris semmonen nii sillä kokeillut nii se lataa, mut tosiaan tää mukana tullut piuhaki joskus lataa joskus jää vajaaks jostain syystä. Voihan se olla et tää läppäriki on jo sen verran tuhnu ettei tuu tarpeeks poverii siit piuhasta tänne.
 
Tuli vastaan väite että PS5 menee rikki nestemäisen metallin takia jos sitä pitää pystyssä.. Konsoli on ollut pystyssä jo pari vuotta PS3 vieressä.. Onko tämä täysin huuhaata…
Koska tapauksia jonkin verran on, ei se täysin huuhaata ole. Mutta onko pystyasento se todellinen syy noissakaan tapauksissa, on sitten vaikeampi asia todistaa. Tai että onko muutamalla konsolilla tilastollista merkittävyyttä kymmenien miljoonien laitteiden otannassa. Itse en olisi asiasta kuitenkaan huolissani. PS5 DE:ni on jököttänyt pystyssä ihan alusta asti, eikä ole suunnitelmia tuota vaaka-asentoon keikauttaa näiden kohuväitteiden jälkeenkään.

Asiasta kiinnostuneet voivat lueskella aiheeesta Wololon blogista ja tehdä omat johtopäätöksensä.
 
Eikä ole tilaa oikein pitää vaaka asennossakaan. Tuo on niin suuri.

Mites Metal Slug Antholigy? Se olisi tarjouksessa.
 
Mites Metal Slug Antholigy? Se olisi tarjouksessa.
Pikagooglailun perusteella kyseessä on PS5:n Storen haun pitkäaikainen bugi/omituisuus. Itse pelikokoelma kyllä toimii PS5:lläkin.

Eli kunhan peli on ostettu, sen pääsee asentamaan PS5:n omasta pelikirjastosta. Jostain syystä vain se ostaminen ei onnistu.
 
Koska tapauksia jonkin verran on, ei se täysin huuhaata ole. Mutta onko pystyasento se todellinen syy noissakaan tapauksissa, on sitten vaikeampi asia todistaa. Tai että onko muutamalla konsolilla tilastollista merkittävyyttä kymmenien miljoonien laitteiden otannassa. Itse en olisi asiasta kuitenkaan huolissani. PS5 DE:ni on jököttänyt pystyssä ihan alusta asti, eikä ole suunnitelmia tuota vaaka-asentoon keikauttaa näiden kohuväitteiden jälkeenkään.

Asiasta kiinnostuneet voivat lueskella aiheeesta Wololon blogista ja tehdä omat johtopäätöksensä.
https://www.gamereactor.fi/tietojen...taa-karsia-peruuttamattoman-vahingon-1005683/ Tässä näköjään lisää infoa tuosta ns. ongelmasta. Itse aina pitänyt kaikki konsolit vaakasuorassa. Jotenkin vaan omaan "vanhaan" silmään tuo vaakataso on elektroniikalle luonnollisempi olotila. Toki ymmärrän tuon pystyasennon, jos tilasta on pulaa.
 
Onkohan tuo tosiaan miten yleinen ongelma esimerkiksi suhteessa johonkin muuhun ongelmaan? Kyllähän tuo ihan oikea ongelma on, jos tuollainen keissi omalle kohdalle sattuu. Onko kyseessä lopulta suunnitteluvirhe vai maanantaikappale?

Näyttääköhän tuo videon korjaajamies keskaria Sonylle myös silloin, jos esimerkiksi virtalähde pettää?
 
Aina aiemmin olen kaikki konsolini vaakatasossa pitänyt vaikka monissa se pystyssä pitäminen on selvästi ollut myös vaihtoehto. Nyt näissä molemmissa uusissa on niin selvästi tarkoitettu pystyyn että en edes muuta vaihtoehtoa miettinyt. Lisäksi kun Sony on jälleen tapansa mukaisesti suunnitellut ihmemuotoja niin konsolin vaakatasossa pitäminen jo näyttää typerältä. Typerämmältä jopa mitä PS3-grillit.

Samalla tapaa myös Series X olisi todella oudon/typerän näköinen vaakatasossa ja tuntuisi että jäähdytyskin lienee suunniteltu enemmän siihen asentoon. Molemmat myös vievät selvästi enemmän tilaa vaakatasossa kuin pystyssä, joten sekin puoltaa designien lisäksi sitä ajatusta että pystyasento on ns. se oikea tapa konsolia pitää.

Melkoinen kämmi siis jos noin selvästi pystyasennossa pidettävä laite ei kestäisi siinä asennossa pitämistä.
 
Ylös Bottom