Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR-pelit

Kohta on aika laittaa PSVR kaappiin ja valmistautua uuteen sukupolveen. Kasasin top 10 listan omista suosikkipeleistä. Monta loistavaa peliä jäi ulkopuolelle jotka mielellään listalle olisi laittanut. Ja listasta varmasti saa helposti käsityksen minkälaiset pelit itselle uppoaa.

Mä en osaa listata omia suosikkeja, mutta ehkä peliajat kertoo jotain kun ps5 ne nyt näyttää.

-Driveclub vr likemmäs 70 tuntia
-GT sportissa varmaan yhtä paljon ellei enemmän. Pleikkari näyttää 140 tuntia ja muistaakseni ura moodissa meni telkkarin kautta joku 60 tuntia.
-Dirt rally on aika mysteeri, mutta oletan tuntien olevan samaa tasoa kun mulla on aina vr "sessiot" vähintään muutaman viikon mittaisia ja jossain vaiheessa tulee kaikkia kolmea ajettua vuoropäivin aika saman verran.
-Skyrim 200 tuntia
-No man's sky 300 tuntia
-RE7 hiukan yli 50 tuntia. Just pari päivää sitten pelasin taas vr moodissa läpi enkä edes muista oliko tuo nyt kahdeksas vai yhdeksäs kerta.
-Zenith 45 tuntia
-Saints & sinners likemmäs 50 tuntia

Lähellä sydäntä on myös pelit joita kukaan muu ei varmaan edes ole pelannut eli focus on you, summer lesson ja project diva future live konsertti kokemus.
Paper dolls ja home sweet home on myös edelleen parhaat kauhupelit jotka olen pelannut ja extra maininta myös pupil the wandering pelille joka löytyy hong kongin storesta.

Rytmipeleistä synth ridersin electro swing biisit on ykkösenä. Muuten peli on sellainen 7/10 biisien osalta, mutta nuo on ihan 9/10 kamaa ja olisin edelleen valmis ostamaan kokonaisen pelin 40e hintaan jos siinä olisi vaikka 30 electro swing biisiä.
Kokonaisuutena audica on kuitenkin se paras psvr rytmipeli.

Tärkeintä on varmaan kuitenkin se, että tälleen yli 250 peliä pelanneena ainoa jonka ostoa kadun on knockout league.
Skyworld on kyllä vielä pelaamatta, mutta sitä en nyt jaksanut aloittaa kun aivot sai tarpeeksi jo rasitusta kun pelasin tale of onogoron, obductionin ja shadow pointin extra pulmat (kaikki siis keskittyy pulmien ratkomiseen) joten mulla ei riittänyt enää motivaatio opetella jotain strategia peliä kun muutenkin olen niissä ihan paska.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeestaan ainut asia mikä psvr laseissa ottaa aivoon on tuo johtojen ja värkkäämisen määrä että pääsee pelaamaan. Psvr2 korjaa tämän joten niitä tulee varmaan käytettyä huomattavasti enemmän. Täytyy toivoa, että RE7 päivitettäis VR2 laseille. Sitä on pelattuna on noilla vr1 laseilla vähintäänkin riittävästi, mutta on se vaan niin mahtava peli, että ehdottomasti ansaitsis päivityksen. RE8 on vielä pelaamatta kun odotellut sitä vr-laseille.
 
Oikeestaan ainut asia mikä psvr laseissa ottaa aivoon on tuo johtojen ja värkkäämisen määrä että pääsee pelaamaan.

Mun piti itseasiassa tehdä tästä joku meemi kuva redditin puolelle kun sielläkin niin moni kirjoittelee kuinka psvr setup oli yks iso johtohelvetti ja samaan aikaan mä katselen omaa setuppia jossa on tuo yks näkyvä johto joka tulee telkkarin alta.
PSVR2 setup tulee oikeasti näyttämään rumemmalta, koska silloin se johto tulee ps5:n edestä.

WP_20230128_20_47_17_Pro.jpg

Toki joku vois sanoa, että siellä telkkarin takana on kuitenkin se johtohelvetti, mutta so what.
Mulla menee vahvarin taaksekin neljä hdmi johtoa, viis paria kajarikaapeleita, yks rca kaapeli sekä optinen kaapeli. Ne vaan kytketään kiinni, testataan jotta kaikki toimii ja sen jälkeen annetaan olla. Sama homma psvr:n kanssa.
 
Mun piti itseasiassa tehdä tästä joku meemi kuva redditin puolelle kun sielläkin niin moni kirjoittelee kuinka psvr setup oli yks iso johtohelvetti ja samaan aikaan mä katselen omaa setuppia jossa on tuo yks näkyvä johto joka tulee telkkarin alta.
PSVR2 setup tulee oikeasti näyttämään rumemmalta, koska silloin se johto tulee ps5:n edestä.

Näytä liitetiedosto 10564

Toki joku vois sanoa, että siellä telkkarin takana on kuitenkin se johtohelvetti, mutta so what.
Mulla menee vahvarin taaksekin neljä hdmi johtoa, viis paria kajarikaapeleita, yks rca kaapeli sekä optinen kaapeli. Ne vaan kytketään kiinni, testataan jotta kaikki toimii ja sen jälkeen annetaan olla. Sama homma psvr:n kanssa.
Juu, eipä ne johdot sieltä telkun takaanta mihinkään näy jos pitää ne siellä kytkettynä koko ajan. Itselläkin telkun takana sellainen johtoviidakko ettei tosijaan mutta kun kaikki laittaa nätisti niin ei sieltä mitään näy ellei lampulla lähde etsimään.

Toi psvr 2 johto homma on kyllä mielestäni kyllä simppeli juurikin kun saa nopeasti kiinni etupaneelin usb c liittimeen.... Eihän sitä ole tarkoituskaan ole pitää siinä jos ei pelaile vaan nyppäser irti ja laitteet kaappiin.
 
Juu en mä nykyistäkään pidä jatkuvasti kiinni vaan mulla on yleensä just sellaisia muutaman viikon - parin kuukauden sessioita jolloin pelaan vaan psvr pelejä ja sitten se menee taas laatikkoonsa takaisin.
Nyt pelannut tosiaan sen kolme viikkoa ja sitä ennen viime huhtikuussa. Tai no trophyjen mukaan myös tammi ja helmikuussa joten ilmeisesti jossain siinä välissä oli pieni tauko :D

Joten jatkossa saa katsella sitä ps5:n etupaneelista tulevaa johtoa useamman viikon putkeen joka päivä :D
Siis olettaen, että psvr2 tulee ostettua.
Mun täytyy vielä tarkkailla miten se toimii "silmävammaisten" kanssa sillä siitä ei ole vielä mitään tietoa miten eye tracking ja foveated rendering toimii jos toinen silmä katsoo hieman muualle mihin pitäisi ja mulla tuo vaihtuu sen mukaan kummalla silmällä katson.
Multa siis puuttuu stereonäkö tai mikä onkaan ihan täysin + hajataitto joten mun pitää vaikka borderland 2 vr:ää pelatessa "vaihtaa silmää" jos haluan katsoa sitä hudissa näkyvää karttaa joka on oikeassa yläkulmassa.

Normaalisti siis katson jopa psvr pelejä pelatessa vasemmalla silmällä ja jos suljen oikean silmän niin ainoa ero on se, että näkökentän oikeasta reunasta katoaa marginaalisen pieni alue näkökentästä. Sama homma toisinpäin.
Silti syvyys vaikutelma on mulle ihan sama mitä tosielämässä.
 
Juu en mä nykyistäkään pidä jatkuvasti kiinni vaan mulla on yleensä just sellaisia muutaman viikon - parin kuukauden sessioita jolloin pelaan vaan psvr pelejä ja sitten se menee taas laatikkoonsa takaisin.
Nyt pelannut tosiaan sen kolme viikkoa ja sitä ennen viime huhtikuussa. Tai no trophyjen mukaan myös tammi ja helmikuussa joten ilmeisesti jossain siinä välissä oli pieni tauko :D

Joten jatkossa saa katsella sitä ps5:n etupaneelista tulevaa johtoa useamman viikon putkeen joka päivä :D
Siis olettaen, että psvr2 tulee ostettua.
Mun täytyy vielä tarkkailla miten se toimii "silmävammaisten" kanssa sillä siitä ei ole vielä mitään tietoa miten eye tracking ja foveated rendering toimii jos toinen silmä katsoo hieman muualle mihin pitäisi ja mulla tuo vaihtuu sen mukaan kummalla silmällä katson.
Multa siis puuttuu stereonäkö tai mikä onkaan ihan täysin + hajataitto joten mun pitää vaikka borderland 2 vr:ää pelatessa "vaihtaa silmää" jos haluan katsoa sitä hudissa näkyvää karttaa joka on oikeassa yläkulmassa.

Normaalisti siis katson jopa psvr pelejä pelatessa vasemmalla silmällä ja jos suljen oikean silmän niin ainoa ero on se, että näkökentän oikeasta reunasta katoaa marginaalisen pieni alue näkökentästä. Sama homma toisinpäin.
Silti syvyys vaikutelma on mulle ihan sama mitä tosielämässä.
Hommaat lasit vaikka gigantista kokeiluun, ja et ota niitä kuulokenappeja käyttöön niin takuulla pystyy palauttamaan jos ei käykkään sulle jostain syystä. Vissiin ollut puhetta ettei onnistu mukama palautus kun ns. Hygienia tuote??? Mutta sehän koskee vaan noita kuullokkeita.
 
Mulla on aina psvr piuhat kiinni koneessa ja kaikki on piilossa. Kun käytän laseja otan telkkarin alta lasit laatikosta (jossa ne on valkoisessa originaaliboxissa) esille ja kaikki on valmiina. Ei mitään johtohelvettiä esillä. Tottakai on hienoo että saa noita johtoja vähennettyä psvr2 mutta ei tuossa kyllä mitään ongelmaa ole johtojen kanssa kun laittaa vaan kaikki fiksusti.
 
Juu saisihan sen telkkarin taakse hyvin piiloon. Mulla vaan on olohuoneessa erillinen ajosimulaattoririgi jossa pelaan, ja muksut pitää huolen siitä ettei telkkari oo kovin usein vapaana.. Siihen ei enää oikeen mitenkään fiksusti oo saanu mahdutettua tuota vr hässäkkää niin oon päätynyt vaan ottamaan koko vr-hässäkän esille silloin kun tulee fiilis pelata vr-pelejä, ja sen jälkeen laittanu takas kaappiin..

Edit: Niin ja sitten vielä se, että mulla on niin vanhat nuo lasit että se vr-yksikkö ei vie hdr läpi vaan joutuu aina vaihtaa hdmi piuhan suoraan pleikkarilta näyttöön jos haluaa hdr käyttöön muissa peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Hommaat lasit vaikka gigantista kokeiluun, ja et ota niitä kuulokenappeja käyttöön niin takuulla pystyy palauttamaan jos ei käykkään sulle jostain syystä. Vissiin ollut puhetta ettei onnistu mukama palautus kun ns. Hygienia tuote??? Mutta sehän koskee vaan noita kuullokkeita.

No tuo on yks vaihtoehto. Tosin tuossa tarttis oikeastaan jo vaatia mustaa valkoisella siitä, että ne oikeasti saa sitten palauttaa tai joku kuitenkin sanoo vastaan.
Toisaalta kyllä ne varmaan sais myytyäkin vaikka 50e halvemmalla hinnalla aika äkkiä.
Lukemani perusteella sen silmänseurannan saa kyllä pois päältä, mutta jotkut pelit tuntuu jo nyt enemmän tai vähemmän vaativan sitä ja ainakin switchbackin jotkut viholliset reagoi siihen milloin suljet silmät edes hetkeksi.

Onneksi redditin puolella on muutama tyyppi kysellyt samaa kun niillä tai puolisolla on toinen silmä täysin sokea tai muuta vastaavaa ongelmaa joten eiköhän tuohon vastauksen saa aika äkkiä.
Muutenkin ajattelin odotella kuukauden tai kaksi jos laseissa tai ohjaimessa ilmeneekin jotain ongelmia.
Isoin epäilys mulla on ohjaimen tattien kanssa kun jo nyt moni kärsii dual sensen kanssa driftauksesta ja vr pelejä pelatessa niihin kohdistuu ihan huomaamatta kovempaa käsittelyä, koska sä todennäköisesti heiluttelet käsiä samalla kun kääntelet tattia jolloin ei edes huomaa kuinka kovaa sitä tulee liikuteltua.
 
Sainpas vielä yhden videon tehtyä.
Jos omistaa dreamsin niin todellakin kannattaa tsekata tuo walk in the park.
Varsinkin jos hyllystä löytyy vielä ps5 niin tuo on ihan heittämällä visuaalisesti upein pelaamani psvr kokemus jonka takia on tavallaan sääli, että tuossa vaan kävellään puiston läpi ja se kestää pari minuuttia ellei tarkoituksella vaan jää ihailemaan maisemia.

Tale of onogoro tietääkseni saa myös psvr 2 version joten sekin kannattaa tsekata.

The tale of onogoro 00:00
Surv1v3 04:12
Layers of fear vr 07:53
Obduction 09:42
Evasion 12:03
Dreams: Trauma 13:36
Dreams: Pressure part 2 14:04
Dreams: Somewhere between part 1: a walk in the park 14:38
Dreams: Persona 5 - Leblanc (V2.0) 15:00

 
Sainpas vielä yhden varsin mainion pelin ostettua vanhoille laseille kun chromagun oli vielä tarjouksessa 9e hintaan.
Tämähän on rakenteeltaan saman tyylinen mitä portal eli mennään testi huoneesta toiseen ja ratkotaan pulmia tuon aseen kanssa jolla voi värjätä seinät ja robotit keltaiseksi, siniseksi ja punaiseksi sekä tietenkin noiden sekoituksilla ja tarkoitus on saada ne robotit katkaisijoiden päälle jotta exit aukeaa.

Tuo videolla kritisoitu stutterointi smooth turningin kanssa ei meikäläistä häirinnyt kun heitti kameran nopeuden maksimiin eikä se mun mielestä muutenkaan noin paha ollut.
Aikaa meni 3.5 tuntia läpäisyyn ja joku 10-15 minsaa lisää kun keräsin pari puuttuvaa pystiä.
Tästä löytyy myös telkkarin kautta pelattava versio pari euroa halvemmalla.

 
Tässä uusia laseja odotellessa on tullut pelattua vanhempia pelejä uudestaan joten laitetaan niistäkin pari sanaa.

Everybodys golf tuli aikoinaan lasien mukana ja viimeksi pelannut joskus vuosi sitten ja tämä näytti paremmalta kuin muistinkaan ja nyt tuli 300 pelattua reikääkin täyteen joka ei jollekkin golf fanille ole mikään iso luku, mutta mulle on.
Jostain syystä tämä on niitä harvoja pelejä joissa tulee oikeasti tunne, että nyt ollaan hieman korkeammalla jos radan vieressä on joku syvä rotko.
Jos vaikka skyrimissa katson vuoren huipulta alas niin samaa tunnetta ei tule.

Jopa doom 3 näytti paremmalta mitä muistin joka varmaan kertoo siitä kuinka huonon vaikutuksen sen ulkoasu alunperin jätti.
Nyt kyllä alkoi hieman ärsyttämään ne lukuisat ahtaat käytävät ja edelleen toivon, että tähän olisi laitettu weapon wheel sillä aseiden selaaminen päätynapeilla on aikansa elänyt mekaniikka. Onneksi sentään soulcuben saa kouraan dpadin kautta ja sen käyttäminen on aina yhtä kivaa kuten myös "use us" kuuleminen kun se on valmis käytettäväksi. Oikeasti paras "ase" mitä koko sarjassa on nähty.

Trover saves the universe oli edelleen hyvän näköinen ja hauska seikkailu jos räävitön huumori iskee ja tämä oli kolmas kerta kun tämänkin pelasin.
Arizona sunshine tuli pelattua viimeksi yli kaks vuotta sitten ja sekin oli edelleen varsin jees zombi räiskintä ja näytti paremmalta mitä muistin.
Farpoint oli haastavampi mitä muistin ja henki lähti useamman kerran kun en muistanut mikä ase kannattaa ottaa mukaan. Sentään pelin lopussa olevat taistelut niitä robotteja ja muita vastaan oli mukavampaa kun käytössä on sniper jolla voi ampua seinien läpi.
Oikeasti tuo ase on ainoa syy miksi tämän läpäisy ei jäänyt vain yhteen kertaan.
Jos joku ei ole tätä pelannut julkaisun jälkeen niin tähän lisättiin kenttiä joita voi pelata joko yksin tai kaverin kanssa ja noista saa kokemusta aseisiin joka taas avaa niiden uusia versioita.

Kaikki kolme summer lesson peliäkin tuli pelattua taas kerran ja olihan ne varsin kivoja edelleen. Jotain tällaista sais tulla myös psvr2:lle nyt kun ps5 mahdollistaa vielä aidomman näköiset hahmot ja ympäristöt.
Vader immortal tuli pelattua jo kolmannen vai neljännen kerran ja on se vaan edelleen hemmetin hyvä ja jokainen episodi näyttää edellistä paremmalta vaikka jo eka näytti paljon paremmalta mitä muistankaan.
Miinuksena se, että tämä ei koskaan saanut vapaata liikkumista vaikka quest versiossa sellainen on eikä edes sitä ääni bugia ole korjattu joka aiheuttaa välillä parin sekunnin bzzzzzzz äänen.
Jos taidot riittää niin harjoittelu dojo tarjoaa pelattavaa moneksi tunniksi. Itse lopetin vissiin jossain tasolla 10 jokaisen episodin dojon sillä homma alkoi menemään hampaiden kiristelyksi ja mieluummin muistelen näitä pelejä lämmöllä.

Astrobot: rescue mission ei iskenyt vieläkään vaikka tämä oli kolmas kerta kun sen väkisin pelasin läpi.
Isoin ärsytyksen aihe on se kamera joka osaa liikkua vain eteenpäin ja välillä saat katsoa melkein suoraan ylöspäin kun astro loikkii jossain korkealla ja koita siinä sitten päätellä kuinka lähellä reunaa se on kun näet vain sen laatan pohjan jonka päällä se seisoo ja vastaavia tilanteita tulee todella paljon. Puhumattakaan siitä kuinka epämukavaa melkein suoraan ylöspäin katsominen on.
Ihan ekassa psvr videossani sanoin kuinka jopa ekassa crash bandicootissa on parempi kamera mitä tässä ja se pitää edelleen paikkansa sillä se osaa sentään liikkua myös taaksepäin jos pelaaja liikkuu kohti ruutua.
Mä en vieläkään ymmärrä miksi kaikki tätä rakastaa niin kovin ja mulla tämä on yliarvostetuin psvr peli beat saberin kanssa.
Jos astro tekee paluun joskus psvr2:lle niin toivon, että siinä kamera toimii kuten astros playroomissa sillä se oli oikeasti hyvä peli.

Lucky's tale olikin sitten päinvastainen kokemus sillä kun ostin sen julkaisussa niin en päässyt ollenkaan sinuiksi sen hyppy fysiikoiden kanssa ja Lucky tuntui aina loikkaavan pidemmälle mitä halusin, mutta nyt pelaaminen oli sujuvaa ja kivaa joten tämä kannatti todellakin pelata uudestaan.

Rush of blood säästi mulle ainakin 20e sillä ennen tämän pelaamista harkitsin switchbackin ostamista, mutta nyt se saa jäädä odottamaan kunnes hinta tippuu 20e tai alle sillä nähdyn materiaalin perusteella se on niin samanlainen mitä tämä.
Esimerkkinä switchbackin huone jossa mannekiinit liikkuu kun räpäytät silmiä ja tässä on huone jossa menee valot sekunniksi pois ja mannekiinit ilmestyy huoneeseen. Hyvin pieni ero miten homma toimii ja kummassakin vielä mannekiinit vihollisina.
Mä ostin tän muistaakseni alle 20e hintaan joskus ja jopa silloin tämä oli "vain" ihan ok peli vaikka taisikin kestää ehkä tunnin, mutta tuolla hinnalla se oli ok. Switchback maksaa 40e ja tuntuu olevan aika samanlainen lyhyt kokemus.

Huomenna sitten vois jatkaa borderlands 2:n pelaamista kriegilla samalla kun odottelee postin saapumisilmoitusta jos elisa nyt tällä kertaa olisi saanut oikean paketin postiin tai jos ei ole niin sitten menen hakemaan sen horizon bundlen prismasta vaikka se 700e kertamaksu kirpaiseekin ja niiden ohjaimien ja headsetin on sitten syytä toimia kuten kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom