Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
jryi, maagiset ja TT-2k vierailevat virtuaalikitaran veivaajien päämajassa ja yrittävät keksiä vastausta kysymykseen: mitä hyötyä on videopeliharrastuksesta.

Media-server ei taida aueta enää koskaan... Tämän jakson voit ladata tästä:
latauslinkki

Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa. (Jälkimmäisessä tapauksessa muista arvostella viiden tähden arvoiseksi...)

Jakson sisältö (kesto 1:27:23):
paikka sisällölle

Jakso on nauhoitettu Virtual Air Guitar Companyn tiloissa. Jakson tauolla soiva kappale on pelistä Kung-Fu Live.

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net.

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 12.4. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Media-server ei taida aueta enää koskaan...
Oikeesti?
pKXV.I%20Am%20Disappoint.png
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Ei sentään. Mediapuolen suhteen on Suunnitelmia, mutta niistä ei voi tässä vaiheessa puhua tämän tarkemmin. Mutta tulee kyllä jossain vaiheessa takaisin, ellei jotain aivan käsittämätöntä tapahdu.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 12.4. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.

marshall%20mouth%20open.jpg


Ja niin kuin minä jo luulin että nyt.
No aina on ensi viikko (uskoo kun näkee).

Nyt lataamaan ja kuuntelemaan. Haukun sitten kun ensin olen kuunnellut. Tai voin kehuakin. Katsotaan kuinka käy.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Hieno jakso, johon voisin pari omaa mietintää lisätä. Ensinnäkin vaikea uskoa, että pelaaminen sinällään muuttaisi ihmistä, ainakaan suoraan. Ennemminkin sanoisin, että pelit voivat tarjota pelaajalle kokemuksia, jotka saavat pelaajan huomaamaan omia kiinnostuksen kohteitaan. Esimerkiksi voisin ottaa PC:ltä tutun MMO-pelin Eve Online. Kyseessähän on siis ennen kaikkea talouteen keskittyvä avaruus-mmo, josta julkaistaan mm. neljännesvuosi-katsauksia (Q4/2010). En usko, että amiksen autonkorjauslinjalta valmistautunut nortti huulessa painava Pasi tämän pelin takia kiinnostuisi talousmaailmasta, mutta taloudesta kiinnostunut henkilö voi tästä pelistä todella saada kicksit, ja jopa ponnahduslaudan hakea kauppakorkeaan tai vastaavaan.

Ja vaikka tämä olisi kuulunut ehkä enemmänkin sinne trophy-casti -juttuun, mutta kun aiheeseen päästiin castissa niin laitetaan tähän. Eli tuohon elämä-trophy juttuun voisi kai mainita sivuston Khan Academy (ei liity mitenkään Oliveriin ;)), joka on siis ilmainen opetussivusto, jonka aihevalikoimaan kuuluu kaikenlaista algebrasta historiaan ja sitä kautta biologiaan. Opetustoiminta tapahtuu videoiden kautta, ja tarjolla on myös tehtäviä sun muuta. Ja mielenkiintoista on, että sivuston tarjoamiin palveluihin sisältyy myös tietynlainen "trophy"-tuki, esimerkiksi "laske 3h matikkaa putkeen" tai vastaavaa. Tämä vain siksi, että sen on todettu tehostavan ihmisten motivaatiota tarttua seuraavaan tehtävään.

Ja sivustohan on tosiaan ilmainen, mitä edesauttaa tietysti se, että tukijoista tunnetuin lienee Bill Gates..
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Ihan perushyvä cästi, mutta jossain vaiheessa tuli laitettua ne housut takaisin jalkaan, kun tajusin ettei nyt mitään ihan ennätyksiä huippuudessa tehdä.

Tämä johtui pitkälti siitä, että vaikka pääaihetta käsiteltiinkin antaumuksella ja pitkään, niin silti harva pointti oli itselleni mitenkään uusi. Tuntuu aina menevän samojen asioiden jossitteluksi, kun pelien turhuudesta/hyädyllisyydestä puhutaan. Aika väsyneenä tuli kyllä kuunneltua, joten joku hyvä juttu saattoi mennä ohikin.

Tuli tästä kuuntelijoiden (=kommentoijien) vähyydelle naureskelusta mieleen, että ehkä olisi tarpeen jokin kuuntelijoita aktivoiva ohjelmaosuus tai toiminta. Pelaajalla on Kysy Pelaajalta, mikä toimii hyvin. Varmasti porukoiden tulee hanakammin kuunneltua, kun saattaa olla että oma kyssäri luetaan jaksossa. KFIN Podcästissä tämä toimii myös, kunhan heittää kyssärin, mutta ihmiset ovat laiskoja ameeboja, eivätkä tee mitään ilman, että siihen erikseen kehoitetaan huutomerkein. Pelaajalla se on tätä "KYSYMYKSIÄ OTETAAN NYT VASTAAN!! NAUHOITETAAN TUNNIN PÄÄSTÄ!" -tyyliä, mikä tuntuu toimivan paremmin kuin tämä vapaa löysäily.

En sano, että Kysy Pelaajalta -ohjelmaosiota kannattaa lähteä suoraan kopioimaan, mutta se on yksi esimerkki kuuntelijoita aktivoivasta toiminnasta.

EDIT. Niin ja tuntuu, että nämä cästiketjut ovat kategorisoituneet liian tiukasti huiman analyyttisen palautteen antamiskanavaksi. Jollain lailla pitäisi rohkaista vapaampaan kommentointiin, että sitä tekstiäkin tulisi. Eivät ihmiset halua analysoida kuulemaansa tai antaa rakentavaa kritiikkiä tai mitään sellaista. Ihmiset haluavat kirjoittaa "Kuuntelen Konsolifin podcastia aina käydessäni kakalla!", mutta nykyinen ilmapiiri ei kannusta siihen, jolloin tämä pyörii tällaisena kohtuu pienen piirin omana viisastelupaikkana.

Tai jotain. En mä tiedä.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Yritin kerran unessani ratkaista hyödyn ongelmaa. Sitten ratkaisin sen ja sain naisia ja rahaa. Ratkaisuni kuului seuraavasti:

"Kaikki, mitä pidämme hyötynä - on lopuksi vain kiertotie, pitkä kaava huviin. Kun ajattelemme hyötyvämme jostain tekemästämme aktiviteetista - perinteisen ajattelutavan mukaan esimerkiksi rahan, yhteiskunnallisen aseman tai fyysisen kunnon muodossa - on ymmärrettävä, että kaikki tämä konkreettinen hyöty päätyy omaan nautintoomme. Käytämme rahamme nautintoomme, nautimme hyvästä fyysisestä kunnostamme, ja yhteiskunnallinen asema ja tunnustus - tuo meille nautintoa.

Täten on siis selvää, että ponnistelumme päätyvät loppujen lopuksi samoihin asioihin. Oikea kysymys ei olekaan se, saako jostain tekemisestä hyötyä, vaan se, mikä tuo suurimman ja pitkäkestoisimman nautinnon."

Isossa maailmassa teoriani kumottiin ja minua kehotettiin palaamaan kirjojeni ääreen. :mad:
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

EDIT. Niin ja tuntuu, että nämä cästiketjut ovat kategorisoituneet liian tiukasti huiman analyyttisen palautteen antamiskanavaksi. Jollain lailla pitäisi rohkaista vapaampaan kommentointiin, että sitä tekstiäkin tulisi. Eivät ihmiset halua analysoida kuulemaansa tai antaa rakentavaa kritiikkiä tai mitään sellaista. Ihmiset haluavat kirjoittaa "Kuuntelen Konsolifin podcastia aina käydessäni kakalla!", mutta nykyinen ilmapiiri ei kannusta siihen, jolloin tämä pyörii tällaisena kohtuu pienen piirin omana viisastelupaikkana.

Tai jotain. En mä tiedä.

Olen KonsoliFIN Podcastin John Romero. Ei muuta.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Mä olen sit kommenttipalstojen Tomonobu Itagaki.

No oli mulla sittenkin muuta. Tuota käyttäjien aktivointia on yritetty ylläpidossakin miettiä kovin oikein. Se on vähän hankala juttu. Toisaalta halutaan, että käyttäjät osallistuisivat hommaan kivasti, mutta toisaalta ei haluta myöskään mitään kysymyksiä tyyliin "Kumpi on pidempi, ULVI vai TT-2k" tai "Milloin Paavi tulee Pelaajacastiin vieraaksi", eiku hetkinen, nuohan voiski olla hyviä kysymyksiä. Noeimutta varmaan kuitenkin ymmärrätte, että se on vaikea keksiä hyviä kysymyksiä, enkä tiedä onko sitä käyttäjäaktivointia järkevää harrastaa vain käyttäjäaktivoinnin vuoksi. Kiinnostaako ihmisiä kuunnella sitten toisten ihmisten kysymyksiä ULVIn pituudesta? Tuoko se lisää sisältöä castiin vai onko se vain turhaa kuuntelijoiden kosiskelua?
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Tuoko se lisää sisältöä castiin vai onko se vain turhaa kuuntelijoiden kosiskelua?
Tähän vastaisin sellaisella pohdinnalla, että musta tuntuu että käytätte tosi paljon aikaa sisällön miettimiseen. Nytkin on ollut jakso jakson perään oikein laaja pääaihe ja korkea arvoisia vieraita ja laadukasta keskustelua. Tämä on hienoa ja kertoo minusta siitä, että cästin tekijäpossella on ambitioita tehdä ihan oikeasti laadukasta sisältöä.

MUTTA muistakaa, että ystäviä löytyy kaikenlaiselle sisällölle. Älkää unohtako sitä vapaamuotoista läpänheittoa ja sivupoluille eksymistä ja kaikkea höpsöä. Liian tiukka käsiskään ei pidä olla ja muiden on taisteltava vastaan, jos Jyrin isällisen ohjastava hostin käsi äityy välillä puristamaan liian tiukasti.

Tuo kuulijakunnan aktivointi on vaikea homma, totta, eikä mullakaan siihen ole välttämättä mitään suoraa ehdotusta heittää. KonsoliFIN on kuitenkin yhteisöllinen saitti ja foorumi on puhdasta interaktiota, niin on jotenkin nurinkurista että tuosta taustasta ponnistava ohjelma tavoittaa vuorovaikutteen aika heikosti. Vuoropuhelua käydään parin hassun jäsenen kanssa. Tämä ei ole tietenkään yksin tekijäpossen vika, vaan voi oikeutetusti kysyä, miksi niin harva tännekin kirjoittaa, vaikka jokaisella varmaan edes jotain kommentoitavaa olisi edes johonkin.

Niin ja jos se ei oo liikaa vaadittu, niin voisitte vetää seuraavan podcästin ilman paitaa eli paidatta. Kaikki kuulostaa aina paremmalta ilman paitaa, tiättekö.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Kaikki kuulostaa aina paremmalta ilman paitaa, tiättekö.

Paidattomuus tuo tosiaan esiintymiseen välittömän miehisyyslisän, vaikka kukaan ei näkisikään. Jos ei usko, kannattaa kokeilla.

Mutta mitä tuohon varsinaiseen ongelmaan tulee, niin hankalahan juttu tuo on. Itsekin ehkä hakisin stammyn tyyliin asiasisällön lisäksi lisää sitä, että heitetään ala-arvoista läppää tutuista tyypeistä ja tapahtumista. Tällainen lähennyttää mielestäni kuulijoita myös varsinaiseen asiasisältöön.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Tähän vastaisin sellaisella pohdinnalla, että musta tuntuu että käytätte tosi paljon aikaa sisällön miettimiseen.
Hyvä että sen huomaa.

Mutta mitä tuohon aktivointiin tulee, niin meidän alkuperäisissä suunnitelmissa oli mm. foorumikeskustelujen kommentointi. Tarttisi varmaan joskus tehdä sitäkin, mutta se aika on todennäköisimmin pois pääaiheista. Eri asia, onko se sitten aina huono juttu.

Ja kuten Paavi jo sanoi, me (ja kun sanon "me", tarkoitan "minä") ei tykätä kysymyksistä tyyliin "kumpi on parempi, Call of Duty vai Battlefield". Mä käsittelisin mielelläni kuulijoilta tulleita kysymyksiä, mutta niiden kysymysten tarttisi olla sellaisia, joissa on jotain käsittelemistä. Jos haluatte mallia, niin Gamers With Jobs -podcastissa on varmaan mielenkiintoisimmat kuuntelijakysymykset.

Nämä kolme viimeisintä jaksoa ovat olleet tuon valmistelun puolesta aika raskaita. Seuraavat muutama varmaan vedetään paljon enemmän lonkalta. Tarttis ensi viikon jaksoa varten varmaan avata tehoketju.

Jos joku haluaa aloittaa keskustelun aiheesta "tytöt videopeliharrastajina" (kuuntelijoilta tullut aihe, muuten), niin nyt on tilaisuus luoda viikon tehoketjun avausviesti.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Jos joku haluaa aloittaa keskustelun aiheesta "tytöt videopeliharrastajina" (kuuntelijoilta tullut aihe, muuten), niin nyt on tilaisuus luoda viikon tehoketjun avausviesti.

Katson ja korotan. Olen tavannut ~80-vuotiaan naisen, joka pelaa edelleen Settlers-pelisarjaa. Mutta eihän tätä kukaan usko, vaikka tositarina onkin. Yhtä lailla olisin voinut sanoa nähneeni Sokoksella yksisarvisen. Tai puhuvan koiran. Tai asiallisen konsolisota-ketjun.

Tehoketjujen mainostamisesta joku jossain palauteketjussa mainostikin. Itselläni kun ei ole elämää, niin tulee ne huomattua muutenkin, mutta muille olisi hyvä, jos sen tehoketjun saisi jotenkin järkevästi esiin. Esimerkiksi etusivulla kun on se vaihtuva kuvasysteemi, joka kertoo esimerkiksi uudesta castista, niin siihen voisi lisätä maininnan mahdollisesta teharista.

Vau kun oli typerää ja hankalaselkoista tekstiä. Voisin yrittää korjata järkevämmäksi, mutta alkaa Real Madrid - Tottenham -peli tv:ssä. Samalla jää kirjoittamatta maailman paras aihe-ehdotus. Sorry guys. :(
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Ihan perushyvä cästi, mutta jossain vaiheessa tuli laitettua ne housut takaisin jalkaan, kun tajusin ettei nyt mitään ihan ennätyksiä huippuudessa tehdä.
Sen siitä saa, kun ei ole Paavia mukana. :/

En sano, että Kysy Pelaajalta -ohjelmaosiota kannattaa lähteä suoraan kopioimaan, mutta se on yksi esimerkki kuuntelijoita aktivoivasta toiminnasta.
Ideoin tässä "No kysykää sitten!" -jakson, jossa ei ole muuta sisältöä kuin KFIN-käyttäjien lähettämiä (mitä hullumpia) kysymyksiä, joihin asiantunteva raatimme vastaa - mieluusti hieman olutta nautiskelleena, jotta ei vahingossakaan oltaisi asiallisia.
 
Ideoin tässä "No kysykää sitten!" -jakson, jossa ei ole muuta sisältöä kuin KFIN-käyttäjien lähettämiä (mitä hullumpia) kysymyksiä, joihin asiantunteva raatimme vastaa - mieluusti hieman olutta nautiskelleena, jotta ei vahingossakaan oltaisi asiallisia.

Tämä voisi olla erittäin mielenkiintoinen casti. Innolla(/pelolla) odottelen jos vaikka joskus toteutuisi.

Mutta sitten tähän jaksoon:
Kuuntelin nyt tuohon taukoon saakka(huomenna loppuun). Todella hienoa, että olette pystyneet ja jaksaneet järjestämään mielenkiintoisia vieraita Suomen pelialalta tai politiikka castin poliitikko vieraan.

Pääaihe oli hyvä ja tuli mieleeni omia mielipiteitä. Ensinnäkin liikunta/urheilu pelit eivät ole ikinä antaneet minulle pienintäkään kipinää muuttaa elämäntapojani sporttisemmaksi vaan muutamien pelisessioiden jälkeen ovat jääneet hyllyyn pölyyntymään ja itse jään sohvalle padi kädessä.

Olen todella kiinnostunut historiasta ja ehkä siksi rakastan Assassin's creediä ylikaiken(nimim. Kaikki liput ym AC1:stä kerättynä). Huono puoli ylitse menevästä historia kiinnostuksesta on se, että kun AC:ssä tulee jokin oikea historiallinen tapahtuma vastaan ja siinä jokin pieni epäkorrektius AC:n ja oikean historian välillä, kiinnitän siihen paljon huomioita ja pieniosa peli-ilosta katoaa.

Toinen esimerkki tulee Mafia 2:sta. Ennen kyseistä peliä ennen tiennyt paljoakaan 40-50-luvun meiningistä esimerkiksi musiikista. No, n puoli vuotta pelin julkaisusta on kulunut ja koko tämän ajan on ipodissani soinut kyseisen aikakauden musiikki johon pelatessani rakastuin. Tämä osoittaa sen, että jokin peli voi kääntä esimerkiksi juurikin musiikkimaun päälaelleen.

Huomenna kuuntelen loppuun ja tulee ehkä joitain uusia mielipiteitä jotka tietenkin täällä jaan teidän kanssanne.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Tällä kertaa aihe ei jotenkin kosketellut, joten jätän kommentitkin siitä tähän.

Muuten. Laatumedia ei koskaan lähde liikoja kosiskelemaan yleisöjä. Oman kunnianhimoisen linjan mukaisesti ja se joko lyö läpi tai sitten ei. Kommentteja on turha jäädä odottelemaan, nämä podcastit palvelevat vielä pitkään vuosien päähän. Riittää kun te tekijät itse olette tyytyväisiä, vain siten vältytte parhaiten burn outilta. Tähän asti se on tarkoittanut korkeatasoista suomenkielistä keskustelua pelimaailman koukeroista. Hyvä. Tällä vältytään myös jaksojen tasapaksuistuminen yleiseksi läpänheitoksi, jota ei vaan jaksa muutamaa jaksoa pidempään. Laatumedia poimii aiheensa myös marginaalista, vaikka se tarkoittaisi hetkellisesti pienempiä kuuntelijamääriä. Siinä mielessä imurointimäärät kannattaa jättää omaan arvoonsa, vaikka niillä toki tietty merkityksensä on kyllä.

Kannattaa myös miettiä, pitääkö podcastin olla foorumin ääniversio vai jotain muuta. Omasta mielestä nämä "kysy tyhmää & me vastaamme kyllä" -teemat eivät kuulu podcasteihin. Pelaajalehden versiossa sitä matalinta antia.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Ajattelin nyt kirjoittaa kun on valiteltu et kun palaute puolella on ollut hiljaista.

Hyvä perus jakso oli tämäkin (olen kuunnellut kaikki jaksot), mut aihepiiri oli hiukan tylsä.
Pitääkö pelit olla hyödyllisiä itse perheellisenä haen viikonloppuöihin viihdettä juuri pelaamalla kun muut nukkuvat sen takia kinect sun muut heilumis pelit eivät kiinnosta.

PS: Seuraavaa jaksoa (housut tosin jalassa) odottaen.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Laatumedia ei koskaan lähde liikoja kosiskelemaan yleisöjä. Oman kunnianhimoisen linjan mukaisesti ja se joko lyö läpi tai sitten ei. Kommentteja on turha jäädä odottelemaan, nämä podcastit palvelevat vielä pitkään vuosien päähän. Riittää kun te tekijät itse olette tyytyväisiä, vain siten vältytte parhaiten burn outilta.
Tämä keskusteluhan nimenomaan lähti siitä, että olen ollut aistivinani ettei palautteen/kommentoinnin/yleisen kiinnostuksen määrään olla ihan tyytyväisiä, kun siitä lähes joka jaksossa joku vitsi murjaistaan. Tietty tämä voi ollakin ihan puhdasta vitsailua, mutta kyllä mä olen kuvitellut että sillä ainakin alitajuntaisesti pyrittäisiin yleisötoimintaa vilkastuttamaan.

En missään nimessä ehdota, että pitäisi joihinkin yleisön aktivoimistoimenpiteisiin ryhtyä, jos se ei tunnu hyvältä. Nimenomaan pitäisi olla päinvastoin, että yleisö olisi messissä ja vuorovaikutus antaisi taas tekijöille voimaa jaksaa eteenpäin ja tehdä ilolla uutta sisältöä. Turhauttavampana sen näkisin, että valmistellaan tuntikausia todella laadukasta sisältöpakettia, jota sitten kukaan ei tunnu huomaavaan (vaikka oikeasti huomaisikin, muttei tuo sitä mitenkään ilmi).

Mitä yleisön kosiskeluun tulee, niin tässähän on puhuttu foorumiläheisemmän, yhteisöläheisemmän sisällön tuottamisesta ja sillä tavalla podcast-keskustelun aktivoimisesta. Tässä vaiheessa täytyy erottaa aktiivinen foorumikäyttäjäkunta ja sitten se suurempi osa, joka vain lukee tai tässä tapauksessa kuuntelee. Nykyinen malli on nimenomaan suurempaa yleisöä kosiskeleva linja, kun taas yhteisöläheisempi malli koskettaisi pienempää, mutta näkyvämpää porukkaa.

Mut hei, täähän kuulostaa kauhian vakavalta. Ei tää oikeasti ole. Unohtakaa siis mun mussutus ja tehkää musta tuntuulla ihan mitä itte tykkäätte. Kunhan otatte paidan pois.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Tietty tämä voi ollakin ihan puhdasta vitsailua, mutta kyllä mä olen kuvitellut että sillä ainakin alitajuntaisesti pyrittäisiin yleisötoimintaa vilkastuttamaan.
Minusta (ja kun sanon "minusta", tarkoitan että ei välttämättä kenenkään muun mielestä) palaute on sellainen asia, jossa pelkkä laatu ei riitä, vaan määräkin on kiva juttu. Toisaalta pelkkiä "hyvä jakso"/"paska jakso" -palautteita on aika vaikea käsitellä, joten siinä mielessä vähänkään syvällisempää analyysia sisältävä palaute on mielekkäämpää luettavaa ja poikii mahdollisesti kommentoitavaakin.

Turhauttavampana sen näkisin, että valmistellaan tuntikausia todella laadukasta sisältöpakettia, jota sitten kukaan ei tunnu huomaavaan (vaikka oikeasti huomaisikin, muttei tuo sitä mitenkään ilmi).
Tämä on minusta se aika oleellinen pointti Internet-sisällöntuotossa. Joka tuutista puskee 24/7 uutta matskua loputtomalla syötöllä, joten hyvätkin jutut voivat helposti sinne alle hautautua. Siitä voi tulla sellainen olo, että tulikohan tähänkin käytetyt tunnit heitettyä roskikseen, kun ei kukaan noteeraa.

jryihän tässä varmaan suurimman työn tekee, kun käsikirjoitukset valmistelee ja vielä miksauksen/leikkauksen hoitaa. Me muut lähinnä ilmestytään paikalle ja todetaan, että eipä taaskaan ehditty valmistautua mitenkään. :p

Kunhan otatte paidan pois.
Ottaisin vaikka housutkin pois, mutta ku on tyttöjä samassa sessiossa mukana...
 
Ylös Bottom