Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Ideoin tässä "No kysykää sitten!" -jakson, jossa ei ole muuta sisältöä kuin KFIN-käyttäjien lähettämiä (mitä hullumpia) kysymyksiä, joihin asiantunteva raatimme vastaa - mieluusti hieman olutta nautiskelleena, jotta ei vahingossakaan oltaisi asiallisia.

Ja tästä se ajatus sitten lähti. Eli jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa tulee varmasti "petrausta" tässäkin suhteessa. Tarkoittaen käytännössä sitä, että tulemme omistamaan aiheelle aivan oman jaksonsa tuolla Tontsan muovaamalla formaatilla. Kannattaa siis jatkossa ihan tosissaan varoa mitä toivoo. Tai sitten kannattaa antaa palautetta jatkossakin, koska hyvät ehdotukset tulevat aina saamaan mahdollisuuden.

Oma näkemys tuohon käyttäjiltä/kuuntelijoilta saatavaan palautteeseen on se, että tokihan sitä olisi mukavaa saada enemmänkin, mutta ei tähän nykyiseenkään määrään sovi olla pettynyt. Ketään emme halua pakottaa antamaan palautetta ja kaikki eivät halua sitä muutenkaan näin julkisesti antaa. Tämän takia on olemassa myös tuo podcastin ikioma mailiosoite. Sinnekin on tullut jonkun verran palautetta tässä ajan saatossa ja toivottavasti tulee jatkossakin.

Kuuntelijamääriä pystyy onneksi seuraamaan aika hyvin latausmäärien perusteella, joten pelkän palautteen varassa ei olla. En rupea tässä julkisesti sanomaan mitään määriä, mutta ei se tilanne nyt todellisuudessa "ihan" niin ankea ole kuin mitä olemme saattaneet casteissa antaa ymmärtää;). Siinä mielessä tuo naljailu on siis ollut vahvasti huumorivivahteista. Totuuspohjaa sillä on toki näiden palautekanavien aktiivisuuden suhteen. Toivottavasti pystymme siis tulevaisuudessa aktivoimaan kuuntelijoita entisestään, koska terve vuorovaikutussuhde kantanee kuitenkin pitkällä aikavälillä parhaiten hedelmää. Painotan vielä kertaalleen, että kaikenlainen palaute on tervetullutta aina vakamielisemmistä kehitysehdotuksista kevyempimuotoisempaan fiilistelyyn.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Joka tuutista puskee 24/7 uutta matskua loputtomalla syötöllä, joten hyvätkin jutut voivat helposti sinne alle hautautua.
Tää on oikeastaan mulla se suurin huolenaihe. Mä olen rehellisesti sitä mieltä, että me tehdään aika hyvää juttua, ja vaikka podcastia on kiva tehdä, niin olisihan sekin kivaa, että sitä joku kuuntelisi.

Jos siis haluatte tehdä palveluksen, ja jos KonsoliFIN-podcast on mielestänne sen arvoinen, niin käykää lätkimässä sitä viittä tähteä iTunesiin ja kertokaa IRL-kavereillenne, että kannattaa kuunnella. Isompi määrä kuuntelijoita voi tuottaa enemmän palautetta. Ja kun palautetta tulee paljon, sieltä voi löytyä hyviä ideoita podcastin kehittämiseksi.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Minusta tuntuu, että suoraviivaista arvostelupalautetta kiinnostavampaa ja vetävämpää voisi olla vaikkapa jonkinlaiset jälkilöylyt, kuuntelijoiden omat kommentit käytyyn keskusteluun. Pappapelaamisesta oli jopa oma säikeensä sellaista varten. Ainakin minulla on yleensä enemmän sanottavaa itse aiheesta kuin podcastista sinänsä.

Tästäkin podcastista minulla on sellainen kommentoitava, että yhdyn täysin loppuyhteenvetoon että tärkeintä pelaamisessa on aina se että se viihdyttää. Ja myös siihen, että erilaiset statistiikat ja achievementit TosiElämän(tm) asioista voivat olla melko hyviä potkuja ahteriin. Itse onnistuin pari vuotta takaperin laihduttamaan 15kg Wii Fitin avulla, en siksi että Wii Fit olisi ollut jotenkin tehokasta liikuntaa, vaan siksi että se toimi muistavana vaakana ja antoi siistin kuvaajan painon kehittymisestä päivästä toiseen. Ihan vastaavasti esim. oikean instrumentin opettelu Rock Band 3:n avulla on varmasti aivan erilaista kuin sängyn nurkalla yksikseen tiluttelu, kun kehittymisestään saa selkeän feedbackin suorituksen tähtiarviona. Kaiken muotoilu RPG:ksi jossa kehitystään voi seurata numeroina lisää motivaatiota kummasti, ainakin tällaiselle peliharrastajalle.
 
Olipa taas jakso. Eipä mennyt montaa viikkoa KonsoliFIN-castilla nousta Suomen pelicastien ykköseksi (vaikka edelleen Pelaajacastia mielelläni kuuntelenkin). Erittäin mielenkiintoisia aiheita ja vieraita viikosta toiseen. Miksi muuten "mitäs ootta poijjaat pelanneet?"-osiossa pelaamisistaan kertoivat vain Tontsa ja Jyri? Samoin politiikkacastissa olisi ollut mukava kuulla vieraan (en edes yritä sukunimeä kirjoittaa) pelailusta.
 
irksome: maagiset taikka vieraat eivät olleet pelanneet mitään erityistä, joten jryi sitten skippasi suoraan pihviin. Olihan se vähän hassua, että me vedettiin käytännössä kahdestaan se alku ennen kuin itse vieraat pääsi itse kunnolla ääneen.

Mutta tuon keikan jälkeen pohdittiin sitä, että jos vieraissa käydessä ei KFIN-tyypit kertoisi omasta pelaamisesta, vaan vieraat päästettäisiin paremmin esiin alusta asti. Silloin tosin mentäisiin ehkä jo enemmän spesiaalin puolelle. Mutta kattotaan. Formaatti elää ja kehittyy. :)
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Miksi muuten "mitäs ootta poijjaat pelanneet?"-osiossa pelaamisistaan kertoivat vain Tontsa ja Jyri? Samoin politiikkacastissa olisi ollut mukava kuulla vieraan (en edes yritä sukunimeä kirjoittaa) pelailusta.

Kaverit olivat niin omahyväisiä, että eivät antaneet muille suunvuoroa. No joo, ei ehkä nyt kuitenkaan. Totuus taitaa olla se, että tuohon Tontsan AC mehusteluun meni sen verran aikaa, että katsottiin parhaimmaksi jatkaa muiden kiinnostavampien aiheiden pariin.

Sulta kuitenkin siinä mielessä erittäin hyvä pointti, että erikoiscasteissä voisi tosiaan alkulämmöiksi tiedustella vierailevien tähtien pelaamia pelejä ennen kuin siirtyy jakson varsinaisen aiheen pariin. Varmasti huomattavasti mielenkiintoisempaa kuultavaa kuin castin vakiojäsenten mehustelu samaisesta aiheesta. Hiottavaa ja hienosäädettävää löytyypi toki aina, joten siinäkin mielessä tälläinen palaute on poikaa. Kiitokset muutenkin tuosta palautteesta. Pienet kehut pönkittävät egoa aina oikein mukavasti.

E: Äh, enpä näköjään huomannut, että Tontsa oli vastannut jo uudella sivulla. Annoit kuitenkin siinä mielessä virheellistä tietoa, että olinhan mä nyt perskeles sentään jotain pelannut. Olin pyöritellyt Shemuen GD-rommia Dreamcastillä ja muistellut vanhoja hyviä aikoja. Voi tosin olla, että keltään muulta keskustelijalta ei olisi löytynyt kosketuspintaa kyseiseen huippuyksilöön.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Riippuu kaiketi siitä kuinka usein näitä vieraita on. Nytkin on tulossa vissiin kolmas vai neljäs vierasjakso putkeen. Laadukkaita vieraita voi tuskin kukaan pitää huonona asiana, mutta en mä silti ensimmäisenä lähtisi teidän puheajasta enää leikkaamaan. KonsoliFIN Podcast on konsolifiniläisten podcast ja vieraat ovat mausteita, eivät pääruoka, paitsi spesiaaleissa. Spesiaaleja taas ei voi olla joka kerta, sillä siinähän menisi sanan merkitys aivan uusiksi.

Oma mielipiteeni. Tykkään teistä, kato.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Annoit kuitenkin siinä mielessä virheellistä tietoa, että olinhan mä nyt perskeles sentään jotain pelannut. Olin pyöritellyt Shemuen GD-rommia Dreamcastillä ja muistellut vanhoja hyviä aikoja.
Sori, katsoin vain meidän käsikirjoitusta, eikä siellä ollut tuota mainittuna. (VAGC:n pojiltahan kysyttiin vasta 5 min. ennen aloitusta, että onko ne pelanneet mitään. :p)

Riippuu kaiketi siitä kuinka usein näitä vieraita on. Nytkin on tulossa vissiin kolmas vai neljäs vierasjakso putkeen.
Tulevat jakson hienoja leidejä millään lailla väheksymättä... Tarkoitin vierailla oikeastaan näitä pelimaailman vaikuttajia. Recoil- ja VAGC-jaksot tulivat aika lailla sattumalta putkeen. Kesään mennessä pitäisi tulla kyllä pari muutakin vierailua erinäisille suomalaisille pelistudioille. (Frozenbyte ja Trine 2 ovat aika vahva veikkaus varmaan kaikilla, mutta toistapa ette arvaakaan, hähähäh.)

Tykkään teistä, kato.
Niin mekin sinusta. Ja kun sanon "me", tarkoitan tietysti Joohanh:ta.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Mutta tuon keikan jälkeen pohdittiin sitä, että jos vieraissa käydessä ei KFIN-tyypit kertoisi omasta pelaamisesta, vaan vieraat päästettäisiin paremmin esiin alusta asti.

Tulevat jakson hienoja leidejä millään lailla väheksymättä... Tarkoitin vierailla oikeastaan näitä pelimaailman vaikuttajia.

Juu. Leidit vois tehdä vaikka voikkarit teille sillä aikaa, kun turisette alkuun pelaamistanne peleistä.

Oh no I didn't!

Meen nuq.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Leidit vois tehdä vaikka voikkarit teille sillä aikaa, kun turisette alkuun pelaamistanne peleistä.
Hyvä idea, mutta tää jakso tehdään maantieteellisistäkin seikoista johtuen taas vaihteeksi Skypellä. Eli siinäkään mielessä me ei olla varsinaisesti vieraissa.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

tarkoitan tietysti Joohanh:ta.

Mutta emme ole vieläkään saaneet selvää siitä, olenko vain sivupersoonasi vain en.

Mitä tulee tuohon erikoistumiseen, niin olen ehkä itsekin enemmän tuollaisella konservatiivisella linjalla, eli on mukavaa kuunnella joka jaksossa läpi samat segmentit nimenomaan KonsoliFINin mausteella. Tokihan siihen heitetään distinktiota lyövää löylyä nyt nimenomaan näinä vaihtuvina teemoina, mutta liika spesiaalimeininki ei juuri iske.
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Hyvä jakso. Melko asiallinen mutta ei liian kuiva, ehkäpä keskihapokas, hennon hedelmäinen ja kevyen tamminen.

Mukava kuunnella asiantuntevaa porukkaa niinkuin tässäkin tapauksessa. Pieni sekoilu väliin tosin ei ikinä ole pahitteeksi. Ei sillä että tästä jaksosta olisi sitä liikaa puuttunut.

Mitä taas tulee siihen että voiko peleistä olla hyötyä/oppia jotain niin se taitaa kuitenkin olla siitä pelaajasta kiinni että onko halua oppia. Sormimotoriikka paranee mutta siinä se taitaa olla ainakin konsolipelien puolella. Strategia ja simulaattoripelit on taas eri juttu mutta ne on pc-puolen hommia ja kunnon simuthan tarvii yleensä spesiaaliohjaimia. GT5 taitaa olla konsolien realistisin peli.

Väliin olisi mukava kuunnella taas hiukan normipeleistä/pelaajista juttua. Tässähän on nyt tullut melko isoja pelejä joissa on ollut isoja tauteja mitä voisi ruotia. Myös tulevia isoja nimiä voisi käsitellä teidän paneelin istunnoissa ainakin lyhyesti ?
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Sormimotoriikka paranee mutta siinä se taitaa olla ainakin konsolipelien puolella.
Tästähän myös Raptorin Kaivo valisti meitä aikanaan. ;D

Myös tulevia isoja nimiä voisi käsitellä teidän paneelin istunnoissa ainakin lyhyesti ?
Saattaa olla, että lähiviikkoina puhutaan yhdestä pelistä, joka monesti lyhennetään väärin ja sekoitetaan siten God Of War 3:een...
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Saattaa olla, että lähiviikkoina puhutaan yhdestä pelistä, joka monesti lyhennetään väärin ja sekoitetaan siten God Of War 3:een...

Kuinka olenkaan odottanut sitä päivää, jolloin lempikirjastani The Grapes of Wrath tehdään peli! Kerro toki ennakkomaistiaisia!
 
Vastaus: Podcast 010: Balladi pelaamisen turhuudesta

Unohtui tämän jaksossa mainitun Facebook-yhteisön linkki heittää tonne podcast-ilmoitukseen, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan:

Suomen karuimmat vaalivideot | Facebook

Tuossa hupia tylsään perjantaipäivään.
 
Ylös Bottom