Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 024: KFIN 11v

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Näitä podeja on mukava kuunnella, mutta Paavin jatkuva "xbox on paras" hehkutus rupeaa väsyttämään, jopa vähän ärsyttämään. Ei millään jaksais kuunnella samaa "läpällä" heitettyä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kulunutta vitsiä, lue jankutusta.
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Uutisosio tuppaa venähtämään hieman turhan suureksi osaksi koko Podcastia, mahtaakohan se vaikuttaa että harvennetulla julkaisuvälillä mukaan tulee nyt parin viikon uutiset.

Olisin mielelläni jutustellut Assemblyilla TT-2k:n kanssa pitempäänkin mutta nyt kävi miten kävi eikä käyttökelpoista materiaalia ehtinyt kertyä, ensi vuonna ehkä paremmalla onnella, ja käsikirjoituksella. Itse olen kuitenkin sitä wanhan koulukunnan jäärää jolle demopartyt on demopartyt, ja scenen puolelta tulevana suhtauduin melko nuivasti pelien rantautumiseen Assemblyille 90-luvun loppupuolella, ja tästä tapahtuman ilmapiirin ja painopisteen muuttumisesta olisi varmasti riittänyt keskusteltavaa. Kun ensimmäisen kerran paikalla kävin 1994 Helsingin vanhassa jäähallissa ei tapahtumassa ollut edes verkkoa, ja monia hieman epämääräisempiä asioita ei nykyään pääsisi tapahtumaan enemmän koko perheen tapahtumaksi kallellaan olevan profiloitumisen vuoksi. Nyttemmin kun viidentoista vuoden tauon jälkeen kävin paikalla (bändien takia!) olen yrittänyt ajatella, että tapahtuma pitää yrittää ottaa enemmän sosiaalisena tapahtumana jossa nyt sattuu olemaan myös democompoja, puhtaammat demotapahtumat ovat sitten erikseen, ja nykyään jotkut taitavat myös säästellä tuotoksiaan niihin asiantuntevamman ja arvostavamman yleisön eteen. Esimerkiksi huomattavan paljon pienikokoisempi Alternative Party lokakuussa Helsingissä on enemmän näpertelijä- ja säätäjävoittoinen, ja composarjat ja alustat ovat usein hieman erikoisempia. Pelitkin ovat kyllä läsnä, mutta retrovoittoisesti, ja paikalla voi nähdä ja kokeilla oikeasti harvinaisia koneita ja lisälaitteita historian hämärästä kun mm. Pelikonepeijoonit tuovat paikalle kokoelmaansa.

Vielä vähän tarkennusta tuohon wild-composarjojen muisteluun, kilpasarjat kun todellakin hieman elävät vuodesta toiseen. Alkuperäinen wild compon idea 90-luvun puolimatkassa oli tehdä demo tai intro ihan millä tahansa alustalla, mutta kun säännöt olivat löysät rajoittaen vain tuotoksen formaatin retrosti videonauhaksi niin siitä tuli nopeasti "nörttien huonoimmat kotivideot", joka olikin vuosia Assemblyn uuvuttavin composarja. Viime vuosina on sitten animaatiosarjat sun muut yhdistetty kaikki yhteen videosarjaan, ja alkuperäisen wildin soihtua kantaa real wild, joka on reaaliaikainen demo vapaalla alustalla, ja samaan sarjaan kipattiin myös muutamia vuosia eläneet mobiili- ja browser-demot, kun niihin ei vain riittänyt osallistujia omiksi sarjoikseen. Ehtipä Assyilla muistaakseni olla konsolidemosarjakin vuoden tai kaksi, mutta konsolituotokset taitavat löytyä nykyään lähinnä oldskoolista.

Mukavaa että sfnetin kieltämättä poikkeuksellinen B5-ryhmäkin muistetaan vielä, t. nimim. yksi moderaattoreista. Hyvä että joku muu muistaa paremmin, muistinpa nyt minäkin vihdoinkin kopioida ryhmän täydellisen arkiston backupillekin ikivanhalta levyltä.
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Tosiaan jakso ei ollut kaikista parhaita, mutta ei ollut aihe itselle läheisempiäkään, vaikka assembly sinänsä on muutama vuotta kiinostanut ja jonain vuonna sinne vielä varmasti tulee rymistyä. Vaikka jonkinlaista innostusta keskustelu saikin siitä aikaan, olisi ehkä ollut parempi esimerkiksi käydä vaan läpi mitä assembly yleensä on ja on ollut, joka suhteellisen hyvin käytiinkin ja sen jälkeen haastatella muutamaa osallistujaa siitä, mitä he olivat tänä vuonna ja yleensä tehneet assemblyllä, mistä päivän ohjelma koostuu ja mitä ensikertalainen tarvitsee etc. Tai ainakin itselle ja ilmeisesti monelle muullekin täällä kommentoineelle, assemblyn kokomattomalle se olisi ollut antoisampaa.
Uutisosia tosiaan venyy helposti pitkäksi, joten ehkä sitä voisi kehittää. Se, että keskitttäisiin nyt viikosta riippuen noin 3 uutiseen, josta keskustelua riittää olisi varmasti ihan hyvä juttu. Siihen voitaasiin siirtyä ehkä muita uutisia unohtumatta niin, että vähemmän keskustelua herättävät käytäisiin läpi esimerkiksi peukku ylös peukku alas tai ehkä jollain peliskeneen paremmin sopivalla asteikolla.
Eli siis uutisosio olisi jotakin tälläistä:
Ensin käytäisiin ne "vähemmän" kiinnostavat uutiset, Paavi kertoisi uutisen lyhyesti ja sitten jokainen vain joko:
1. yksinkertaisesti näyttäisi peukkua ylös tai alas
tai
2. edustaisi tiettyä tahoa ja kertoisi miten uutinen vaikuttaa siihen. Yksi voisi kertoa konsolivalmistajien reaktiot ja miten se niihin vaikuttaa, toinen pelaajakunnan ja kolmas pelintekijöiden samat asiat. 4 voisi pohtia mahdollisesti tarvittaessa syytä uutiseen/uutisen yleistä merkitystä. Ja tosiaan turha on käydä kaikkia näitä kaikkien uutisten kohdalla läpi, vain ne järkevältä tuntuvat.
Esimerkkinä, jos uutinen olisi 3DS hinnanpudotus, joka nyt on ehkä ilmeinen esimerkki:
1. voisi sanoa, että nintendolta pakollinen liike, antaa paineita sonille vitan hintaa kohtaan
2. kertoisi, että 3DS:n omistajat tuntevat olonsa petetyiksi, mutta muille hankkiminen halpenee ja kynnys pienenee
3. toteaa, että todennäköisesti konsolin myynti lisääntyy ja näin kehittäjien pelien potentiaalinen ostajaryhmä kasvaa
4. miettii, onko kyse nyt siitä, että älypuhelimet ja tabletit ovat tappamassa käsikonsoleiden markkinat
Joka tapauksessa jokainen pikku uutinen käsiteltäisin noin puolessa minuutissa.
Ja sen jälkeen käytäisiin ne TT-2k ehdottamat 3 keskustelua herättävää uutista vanhaan tyyliin.
Ja loppuun nyt vielä uuden CS:n tulon innoittamana aiheehdotus, että jossain jaksossa voitaisiin perehtyä kilpapelaamiseen ja pelaamiseen ammattina, vaikka se lieneekin enemmän PC puolen ilmiö(onko?)
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Nyt olen eri linjalla kuin tähän mennessä enemmistö palautteen antajista.
Henkilökohtaisesti pidin tästä podcastistä ehkä osittain juuri niistä seikoista mistä muut ovat antaneet kritiikkiä.
Rauhallinen tahti, leppoisa jutustelu ilman että yritettiin liikaa saada tunnelmaa kevennettyä.
Insertit katkoi rakennetta hyvässä mielessä (TT-2k:lle kehuja kun jalkautui, saatiinhan se Nisukin lopulta mikrofonin ääreen).

Suurimmat miinukset tuli Maagi-sedän hyväksikäytöstä. Voi olla että ansaitusti sai kommenttia, mutta oli pikkuisen raakaa välillä.
Toinen asia mikä minua häiritsee on ne hamsteri ja muut etanoli liitännäis jutut joista jo aikaisemminkin olen närästykseni ilmoittanut.
Puhuttiinpa tässäkin podcastissa esimerkin näyttämisestä.
Voi olla että piponi on liian tiukalla, onhan suuri osa foorumilaisista ja podcast kuuntelijoista jo aikuisia jotka toivottavasti osaavat ottaa kyseiset jutut oikealla asenteella eikä yhdistää niitä vääriin asioihin.
Aikaisemmin kritisoin kirosanojen määrää, eli taidan kyllä oikeasti olla melkoisen suvaitsematon yksilö, oikea moraalinvartija eli tiukkapipo.
images


Meitä on moneen junaan, kaikkia on mahdoton miellyttää.
Tärkeintä lienee kuitenkin että tekijät tekevät itsensä näköistä, ei kukaan jaksa tehdä kauan mitään jos liikaa yrittää muita miellyttää.

Toivotaan että niitä koodareita löytyy.

Hyvää Syntymäpäivää KonsoliFIN!
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Tulipahan lopultakin löydettyä aikaa jakson kuuntelulle. Taisipa olla ensimmäinen kerta kun mennään muutenkaan yli torstain tämän parissa...

Toisaalta casti oli ihan samalla tavalla värkätty kuin aiemmatkin, mutta nyt ei vain lähtenyt. Assy-osuus puolen castin aiheena toimii varmasti niille jotka paikalla olivat, mutta ~kaikkia muita aihe sivuaa aika rumasti, eikä pelkästään häppeningin PC-painotuksen puolesta. Ja kuten edellä onkin mainittu, niin etenkin se Nisu-pätkän eka puolisko jossa käytiin demo-tarjontaa läpi meni ainakin itseltäni yli niin että sattui. Ei jäänyt pienintäkään käsitystä mistään mitä siinä höpöteltiin. Tietenkään videotavaraan perustuvaa demoa on aika vaikeaa käsitellä podcastissä, kun kuuntelijat eivät tiedä mistä puhutaan, mutta olosuhteiden pakosta voisi moiset demokeskustelut tulevaisuudessa jättää pois. Pätkän loppupuolisko sitten olikin aika paljon parempi, kun keskustelu siirtyi arkisempiin asioihin. Toinen moitteen paikka oli se alun ylläpidon läpikäyminen sekä selvitykset uuden ylläpidon saapumiserän tarpeelle, jotka olivat vähän kömpelöitä osioita, mutta käsikirjoituksen puutteella on tämä kuitattavissa.

Uutiskeskustelun mollaamiseen en voi yhtyä. Ihan hyvä että käydään läpi, sillä häpeäkseni joudun tunnustamaan, että alta puolet uutisista tulee oikeasti luettua. Uusin aina, mutta sitten valikoista vain ne jotka oikeasti jaksavat kiinnostaa tai vaikuttavat itseeni jollakin tavalla. Nyt pitkällä uutiskeskustelulla tulee bongattua myös ne löyhästä uutiskatiskastanikin karkuun päässeet vonkaleet.

Ei se nyt kuitenkaan susisurkea jakso ollut. Osallistuja-kaartin painotus oli vähän normaalia enemmän asiallisemmalla puolella, mutta Maagisetin mollaaminen taisi kyllä ilahduttaa Paavin lisäksi muitakin.
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Viime vuosina on sitten animaatiosarjat sun muut yhdistetty kaikki yhteen videosarjaan, ja alkuperäisen wildin soihtua kantaa real wild, joka on reaaliaikainen demo vapaalla alustalla, ja samaan sarjaan kipattiin myös muutamia vuosia eläneet mobiili- ja browser-demot, kun niihin ei vain riittänyt osallistujia omiksi sarjoikseen.
Kyllä, näinhän se menikin. Noita sarjoja on sen verran veivattu, että menin itsekin sekaisin. Eli real wildissa ei tänä(kään) vuonna ollut lyhytelokuvia, vaan ne löytyivät sieltä short film -sarjasta. Näitä pieniä asiavirheitä tuppaa tulemaan, kun ei ole mitään muistiinpanoja.

Vaikka jonkinlaista innostusta keskustelu saikin siitä aikaan, olisi ehkä ollut parempi esimerkiksi käydä vaan läpi mitä assembly yleensä on ja on ollut, joka suhteellisen hyvin käytiinkin ja sen jälkeen haastatella muutamaa osallistujaa siitä, mitä he olivat tänä vuonna ja yleensä tehneet assemblyllä, mistä päivän ohjelma koostuu ja mitä ensikertalainen tarvitsee etc.
Tuota yleistä Assembly-tietoutta ja historiikkia olisi ollut (vähän) siinä sph:n ja decodersnaken haastattelussa, joka sattuneesta syystä sitten leikattiin lopullisesta 'castista pois. Myönnetään, että asiaan perehtymättömälle Assyjen merkitys ei ihan heti avaudu.

Ja loppuun nyt vielä uuden CS:n tulon innoittamana aiheehdotus, että jossain jaksossa voitaisiin perehtyä kilpapelaamiseen ja pelaamiseen ammattina, vaikka se lieneekin enemmän PC puolen ilmiö(onko?)
Pistetään aihe tuonne listan jatkeeksi, vaikka PC-puolen juttuhan tuo kieltämättä pääosin onkin.

Suurimmat miinukset tuli Maagi-sedän hyväksikäytöstä. Voi olla että ansaitusti sai kommenttia, mutta oli pikkuisen raakaa välillä.
Vaikka se ehkä vähän överiksi menikin, oli kyseessä kummiskin semmoinen hyväntahtoinen yllisveljesten keskeinen kujeilu ja hevosenleikki. Hieman samaan tapaanhan jryin 3D-telkkari, meikun pelaamattomien pelien kokoelma tai Paavin hassu hattu ovat sellaisia kestovitsejä (joita viljelemme ehkä pikkaisen liikaakin).

Toinen asia mikä minua häiritsee on ne hamsteri ja muut etanoli liitännäis jutut joista jo aikaisemminkin olen närästykseni ilmoittanut.
Tuossa päivänä eräänä asiasta irkissä pikkaisen puhuttiinkin. Ymmärrän kyllä, että jotkut saattavat noihin jo kyllästyäkin. Muistetaan nyt kummiskin se, että podkastikkeessa on ihan tietoisesti paljon rennompi ja vapautuneempi meininki kuin foorumilla. Ja niin kauan kuin palkka on mitä on, ei sillä rahalla saa laadukkaita vitsejäkään. :P Ehkä meidän pitäisi saada jaksoon enemmän vierailevia tähtiä, niin ei menisi liian paljon kosteiden sisäpiirivitsien puolelle.
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Aika kevyttä naljailuahan tuossa loppupeleissä kuitenkin oli. Odotin jo "jännittyneenä", että mitä kaikkea lokaa nämä velikullat ovat keksineet heittää niskaan. Palautteista olin saanut sellaisen kuvan, että sieltä on oikein rankkaa ryöpytystä luvassa. Muutenkin ihan jämptin oloinen jakso ja uutiskatsaus oli tosiaan tällä kertaa ehkä hieman normaalia syväluotaavampaa kamaa. Herra ison herran juttuja oli myös mukava kuulla, vaikka välillä ilmeisesti unohtikin vanhuuden höperyydessään mikin mutelle, eikä näin meinannut saada suunvuoroa viriilimpien kavereiden keskuudessa. Hyväksyvä peukku ylös tältä suunnalta.
 
Vastaus: Podcast 024: KFIN 11v

Omasta mielestäni erittäin hyvä podcasti ja sai minut rekistöröitymään konsolifiniin. Oli erittäin mukavaa kuunneltavaa kävelylenkillä ja kävelykin meni mukavan jouhevasti castia kuunnellessa. Itse en edes tiennyt mitä termi demotus tarkoittaa ennenkuin castista innostuneena menin googlettamaan. Paavin läpät on aina mukavaa plussaa casteihin, mutta nämä TT-2k:n haastattelut eivät oikeen itseäni kiinnostaneet... Mitäs pojat ovat pelanneet osio on alkanu teillä sujumaan mukavan jouhevasti ja sitä on aina ilo kuunnella. Toivottovasti jatkatte näiden podcastejen tekoa vielä pitkään, jatkakaa samaa rataa :).
 
Ylös Bottom