Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
jryi, Paavi ja ensiesiintymisensä podcastissa tekevä Linque raahautuivat Suomessa vähemmän tunnetun Supercellin toimistolle keskustelemaan Mikko Kodisojan kanssa. Jaksossa kerrotaan muun muassa, miten aloitteleva firma houkuttelee 12 miljoonan dollarin arvosta sijoittajarahaa ja miten selaimelle voi tehdä nykyään ihan oikeita pelejä.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki.

Sisältö (jakson kesto 1:39:04)

0:00:00 Alkumusiikki ja -spiikit, esiintyjät esittäytyvät. Sumean perustaminen ja päätyminen Digital Chocolaten huomaan.
0:04:44 Web-sovellusten kehitysvälineet Javasta Flashiin. Miten peliohjelmointi eroaa hyötyohjelmien koodaamisesta? Mitä hyvältä peliohjelmoijalta vaaditaan?
0:12:37 Mikä on Supercell? Selainpelien kahtiajako. Miten yritys nimetään?
0:18:42 Kuinka firma saa kerättyä $12M sijoittajilta? Sustainable competitive advantage
0:22:25 Pelialustat: Unity, Flash 11, HTML5. Kongregate. Facebookin hyödyntäminen. Gaikai.
0:27:10 Angry Birds (taas kerran). Rovio arvokkaampi kuin Nokia? Suomalainen itsepalvelumentaliteetti.
0:31:35 Gunshine: mikä peli se semmoinen on? Kuinka visio muuttui pelikehityksen aikana? Mitä Superell on tehnyt eri lailla kuin muut? Vaikutteet.
0:38:18 Gunshinen taustatarina.
0:41:25 Sosiaalisen median hyödyntäminen. Asynkroninen moninpeli.
0:45:30 Miten ilmaisella pelillä tehdään rahaa?
0:47:02 Miksi Gunshinea ruvettiin tekemään nimenomaan selainpeliksi? Hyödyt? Rajoitteet?
0:53:04 Voiko Flashista luopua? Miten Gunshine aikoo välttää huijaukset?
0:54:50 Vähätelläänkö selainpelejä? Onko se ihan aiheetonta? Missä selainpelejä pelataan?
0:56:10 Lokalisointi
0:58:25 Miten rahoittajat suhtautuvat selainpeleihin? Miten rahoittajien suhtautuminen videopeleihin on muuttunut viimeisen viidentoista vuoden aikana? Riot On!
1:02:30 Facebook- ja selainpelien kehittyminen viime vuosina. Koska nähdään ensimmäiset Gunshine-häät?
1:05:35 Facebook-pelit markkinointivälineenä: Assassin's Creed, Dragon Age
1:09:00 Pettikö CivWorld odotukset? Oliko sen mahdollista vastata odotuksiin?
1:11:36 Entäs Minecraft? Miksi ruotsalaiset onnistuvat aina?
1:13:43 Onko World of Warcraft katoavaa kansanperinnettä? Onko Supercell pian suurempi kuin Blizzard? Tavoitteiden asetannan tärkeys.
1:19:25 Kannettavat laitteet ja sosiaalinen pelaaminen samassa tilassa.
1:23:19 Gamification. Pelinomaiset kannusteet työelämässä. Paikkatiedon hyödyntäminen peleissä.
1:26:05 Supercellin uudet projektit. Pääseekö Gunshine beta-vaiheesta eteenpäin?
1:28:15 Fanipalautteen noteeraaminen. Kannattaako kaikkea palautetta kuunnella? Roadmap.
1:32:38 Mitä muita ideoita Supercellillä on takataskussa? Krooninen tekijämiesten tarve.
1:36:45 Jakson paketointi

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme.

Seuraava jakso ilmestyy 27.9. Aiheena videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.

Voit tilata kaikki jaksot joko RSS-feedinä tai iTunesissa. (Jälkimmäisessä tapauksessa muista arvostella viiden tähden arvoiseksi...)

Huom! Muista myös eilen ilmestynyt Bonus Track.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Vain 1:39:04 pituinen jakso !?

Kehtaako moista edes kuunnella...
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Harvinaisen tylsä aihe, onneksi casti oli lyhyt.
Konsoliasiaa ei nimeksikään, hö.
Eikä mitään jutteluja oikeista peleistä.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Olipa huono jakso...

Supercell:n peliä olen pelanut vähäsen, mutta facebookin pakkosyöttö kurkusta alas alkoi ottaa sen verran kupoliin niin tuli lopetettua sen pelaaminen ja todettua et pelien pitää olla niin sanotusti kunnon pelejä et alkaa itseä kiinnostamaan.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Voi voi... Onpas saanut tämä casti heikon vastaanoton. Itseäni pidin castista aika paljon. No, ymmärrettäväähän se on, että perus konsoli-pelaajaa ei tälläinen välttämättä kiinnosta ja totta puhuen: jos tämän castin olisin vuosi sitten kuullut olisi mielipiteeni ollut ylläolevien kaltainen.

Kasvanevassa määrin olen ruvennut kiinnostumaan pelialasta yleisesti enkä pelkästään siitä mitä konsoli-puolella tapahtuu, vaikka se onkin edelleen se pääasiallinen mielenkiinnon kohde.

Facebook itsessään on ollut itsellenikin melkein kirosana mutta sitä tarkemmin tutkien niin sehän mahdollisuus vaikka mille, esimerkiksi juuri Gunshinen tapaiselle pelille. Ainut Facebook-peli jota olen pelannut on juurikin tuo Assassin's creed-peli. Toimi ihan mielenkiintoisesti mutta en sitä jaksanut kauan pelata. Vain sen verran, että sain jotain pientä lisä-bonusta Brotherhoodiin. Markkinointiahan tuo täysin on.

Tuli hankittua tuossa vähän aikaa sitten pelattava PC ja nyt olenkin tutustunut PC:n pelitarjontaan "kunnon" pelien merkeissä ja olen kyllä huomannut miten paljon suuremmat mahdollisuudet ovat tuolla pelikentällä verrataen esim. konsoleihin. En ole koskaan mitään MMO-peliä pelannut enkä myöskään mitään selainpeliäkään (poislukien tälläiset pikkupelit) joten niihin tulee kohdistettua mielenkiintoa varmaan seuraavaksi ja Gunshine voisi olla hyvä tapa tutustua, suomalaista firmaa tukien.

Casti itsessään oli todella asiallinen ja omaksi yllätyksekseni en kaivannut sitä perinteistä ja ihanaa sekoilua. Jotenkin tämä vaan toimi näin mutta kunhan ei jää asiallinen vaihde liian pitkäksi aikaa päälle mutta siitä ei taida olla pelkoa. Mukavan aspektin toi myös se, että Kfin-possekin oli tietyissä asioissa yhtä ulkona kuin itsekkin olin niin hienosti aiheet käsiteltiin myös ihan sitä perus-asiaa myöden ja tästä kiitos kuuluu Mikolle ja tietenkin kysymysten laatijoille.

Oho, tulipa taas vuodatettua tekstiä. No, loppuun voisin sanoa, että kyllä Mikko niin mielenkiintoisesti Gunshineä esitteli että pakko sitä on huomenna testata ja ties vaikka kiinnostuisin enemmänkin. Kiitos ja Kumarrus koko porukalle tästä kastikkeesta.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Menipäs pitkään ennen kuin onnistui kuuntelemaan koko castin. Niin että ihan perkuleesti kiitoksia vain sinne vakaan ja toimivan Nokia Ovi -palvelun koodajiille, sillä alkuviikosta yhtäkkiä kyseinen softa ei suostu toimimaan enää ollenkaan, vaikka edes mitään päivityksiä en ole siihen asentanut. En olisi töissä halunnutkaan kuunnella. Prkl.

Vaikken itsekään tuosta Facebookin pakkosyöttämisestä pidä, niin eipä tuo nykyaikana ole mitenkään erikoista. Samaahan tehdään iTunesin (Konsolifinkin, Brutukseni!) tai Steamin avulla, näin vain muutamia mainitakseni. Niin se vain keskittyy muutamaan suureen palveluun.

Selainpelille on varmasti kohdeyleisönsä, vaikkei true-konsolipelaajat sitä pystykään käsittämään. Tarjoaahan tuo konttorirotillekin vaihtoehdon Facebook-selailulle, kun pystyy salaa pelaamaan netti-ikkunassa lyhyen session. Aika suuri kynnys se on itsellenikin asentaa yhteiselle työkoneelle yhtään mitään muutenkaan, puhumattakaan siitä, että jonkun pelin sinne asentaisi. Sen sijaan netin ihmeellisiä minipelejä á la Bubble Shooter tulee kahvitaukojen ohessa hakattua liiankin kanssa. Onneksi voivat olla opettavaisiakin, kuten Amerikan osavaltioiden sijoittaminen kartalle. Yllättävän hankalaa siihen nähden, että täällä takatalven luvatussa maassa nauretaan jenkeille, jotka eivät tiedä missä Helsinki on...

Vaikkei aihe juuri itseänikään kuitenkaan koskettanut, mutta tällaiset mainstream-pelaamisen ohi menevät jaksot ovat toisaalta tietoarvoltaan erittäin mielekkäitä. Vaikkei kiinnostaisikaan, niin ainakin oppii jotain. Kiitokset tästäkin.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Vain 1:39:04 pituinen jakso !?

Kehtaako moista edes kuunnella...

Kehtasihan sen. Yritin kaiuttimilla kuunnella aikaisemmin viikolla, mutta ei siitä tullut oikein mitään kun ääni oli jotenkin kaikuva. Junassa sitten napit korvaan niin luonnistui paremmin. Ihan ok, ei sen kummempia haukkuja. Mikrofonista/tiloista ehkä vähän kun oli kaikua ja muuta sellaista.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Ihan ok, ei sen kummempia haukkuja. Mikrofonista/tiloista ehkä vähän kun oli kaikua ja muuta sellaista.

Jakso tosiaan nauhoitettiin neuvotteluhuoneessa, jossa tuota kaikua oli poikkeuksellisen paljon, eikä sitä ilmeisesti oikein voinut nauhoitteesta mitenkään eliminoida jälkikäteen.
 
Vastaus: Podcast 027: Supermassiivinen selainpeli

Minun on myös esitettävä kehut jakson yleisestä asiallisuudesta ja asiapitoisuudesta, kehittäjähaastattelut ovat selvästi aina kiinnostavinta antia näissä kastikkeissa. Vaikka en tuon taivaallista välitä Facebook-peleistä, en edes ole Facebookissa, enkä kovin paljon enempää useimmista weppipeleistä, on tällaistenkin pelien olemassaolo aina hyvä muistaa, sillä kasuaalipelaaminen on nykyään niin suuri bisnes. Toteutustekniikkaa lukuunottamatta pelien kehitys on kuitenkin aika lailla samanlaista kuin muillekin alustoille, ja ratkaistavat ongelmat sekä designissa että toteutuksessa ovat käytännössä samoja. Tekniikan kehittyessä nämä pelit myös lähestyvät sisällöllisesti "oikeita" pelejä, aivan kuten esim. kännykkäpeleille on viime vuosina käynyt. Minecraft on Java-applet ja yksi viime aikojen hardcoremmista indie-hiteistä VVVVVV toteutettu alunperin Flashilla, ja voisi myös olla ihan hyvin pelkästään weppisivulla.

Hieman odotin että pelien ja hyötyohjelmien tekemisen eroista olisi mainittu koodin ylläpidettävyys. Perinteinen ero oli siinä, että hyötyohjelmia täytyy ylläpitää vuosia, kun taas pelejä ei pahimpia bugeja korjaavia patcheja enempää tarvitse muokata sen jälkeen kun ne on saatu ulos ovesta, mikä aiheutti monien pelien koodin spagetoitumista kun riittää että se "toimii" deadlineen mennessä. Viime vuosina tämä on tosin muuttunut, DLC ja yleensäkin pitempään ylläpidettävät nettipelit ovat lisänneet pelien ylläpitoaikaa.
 
Ylös Bottom