Toisaalta eikö sekin ole lukijan harhaanjohtamista, jos bugeja ei mainitse? Ei voi millään sanoa, että tämä uusi Pokemon on ollut ehjä julkaisu.
Missä sanoin, että bugeja ei saisi mainita? Mainitseminen on eri asia kuin niiden ottaminen arvostelun pääpuheenaiheeksi.
Famitsu antoi kaksi pistettä vajaa täydet, mutta arvostelujen keskiarvo on OpenCriticissä 72 pistettä. Käyttäjien antamista pisteistä Metacriticissä nyt puhumattakaan.
Kannattaa ottaa huomioon, että tuohon 72:n keskiarvoon sisältyy myös useita täydellisiä tai lähes täydellisiä (90-100) pistearvoja, samoin kuin aivan pohjamutia. Harvoin mikään peli jakaa näin paljon mielipiteitä. Tuo kuitenkin osoittaa, että näkökulmasta riippuen myös korkeat pistemäärät ovat perusteltuja.
En tiedä mistä tämä kuvitelma että peli olisi jotenkin parempi käsikonsoli tilassa tulee, mutta ainakaan Digital Foundryn mukaan näin ei ole.
Useat arvostelijat Tubessakin ovat tätä sanoneet (samoin joku tässä ketjussa aiemmin), ja oma henkilökohtainen havaintoni tukee väitettä.
Nämä ovat niitä pelin positiivisia puolia, mutta bugit voivat estää niistä nauttimisen, ja siksi ne on edelleen syytä mainita peliä arvostellessa. Tietenkin ne voi ohittaa olankohautuksella ja sanoa, ettei minulla mitään bugeja esiinny, mutta tosiasia on että monella esiintyy. Liian monella näin ison pelin julkaisuksi.
Minullakin on esiintynyt jotain pientä, mutta ei puhettakaan, että estäisivät nauttimista. Ehkä tässä tullaan siihen, minkä kukakin kokee nauttimisena ja millaiseen kuvanlaatuun ja sulavuuteen on tottunut. Arvostelussa olisi informatiivista mainita, että näitä bugeja ei sitten esiinny laajamittaisesti joka pelaajalla.
Nintendo julkaisi anteeksipyynnön pelin laadusta alta viikko sitten
Suorituskyvyn laadusta, ei pelin laadusta. Nintendolla ei ole syytä vähätellä pelin monia hyviä puolia.
Harvoin kuitenkin tekniset viat ovat sellaisia, että ne oikeasti pilaavat kokonaisuuden. Pokémonin tapauksessa ne kuitenkin vain korostivat muita heikkouksia ja lopulta aiheuttivat sen, että pelaamista suorastaan halusi välttää.
Samaa mieltä, että harvoin pilaavat kokonaisuuden. Pokemonin tapauksessakaan niitä hädin tuskin edes huomaa. Tässä kaikki itse kohtaamani bugit:
- pokejen/hahmojen meneminen kallion sisään hetkellisesti
- satunnaisen poken (Arcanine) ilmestyminen Raideissa kohteena olevan poken eteen rintamasuunta pelaajaa kohti, pysyen siinä seuraavissakin raideissa pelisession lopettamiseen asti
- taivaan näkyminen maan läpi, jos kamera on tosi alhaalla
Kaikki nuo ovat lähinnä pistäneet hymyilyttämään enemmän kuin harmittamaan. Kyllähän bugeja peleissä on nähty iät ja ajat.
Eikä tietenkään fanittaminen ole pysyvää, jos fanituksen kohde ei anna siihen aihetta, mutta se näkyykin vasta seuraavan Pokemon pelin julkaisussa ja sen myynneissä jos on näkyäkseen
Tällähän perusteella pelit ovat vain parantaneet laatuaan, kun melkein joka sukupolvi on myynyt edellistä enemmän. Eikö logiikkasi mukaan uutukaisen myyntien olisi pitänyt pikemminkin vähentyä, kun jo edellinen sukupolvi (Sword & Shield) sai niin paljon lokaa lännen pelaajayhteisöltä?